Kotiautomaatio

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
33
Täällä kans auttoi tuo api_paswordin muuttaminen configuration.yamlissa muotoon
homeassistant:
auth_providers:
- type: homeassistant
- type: legacy_api_password
api_password: !secret http_password
 
Liittynyt
05.12.2019
Viestejä
4
Mikä olisi fiksuin tapa laajentaa älylaitteita kun nyt käytössä on Applen home kit ja Philips hue valaistus. Wlanina toimii tp-link m5 mesh tukiasemat. En haluaisi kovin montaa tukiasemaa ja käyttöä eri sovelluksien kanssa lisää vaan yhteensopivuutta vanhojen kanssa. Kaipaisin jotain vuotovahtia, lämpötilanmittauksia, paria wlan kameraa nyt ainakin ja älylukotkin houkuttelisi. Pitääkö odotella Philipsiltä tulevan jotain omia sensoreita vai miten te fiksummat toteuttaisitte?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Mikä olisi fiksuin tapa laajentaa älylaitteita kun nyt käytössä on Applen home kit ja Philips hue valaistus. Wlanina toimii tp-link m5 mesh tukiasemat. En haluaisi kovin montaa tukiasemaa ja käyttöä eri sovelluksien kanssa lisää vaan yhteensopivuutta vanhojen kanssa. Kaipaisin jotain vuotovahtia, lämpötilanmittauksia, paria wlan kameraa nyt ainakin ja älylukotkin houkuttelisi. Pitääkö odotella Philipsiltä tulevan jotain omia sensoreita vai miten te fiksummat toteuttaisitte?
Ensiksi pitäisi tehdä päätös, että haluaako ostaa valmiin järjestelmän vai halvemmalla tehdä oman järjestelmän, mikä taas vaatii enemmän säätöä mutta tarjoaa enemmän mahdollisuuksia.

Home Assistant tulee ensiksi mieleen.
 
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7
Jos tilaa Kiinasta niin onko siinä muuta eroa kuin EU-plugin puuttuminen? Toimiiko suomesta ja kiinasta ostetut sensorit ristiin?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Täällä kans auttoi tuo api_paswordin muuttaminen configuration.yamlissa muotoon
homeassistant:
auth_providers:
- type: homeassistant
- type: legacy_api_password
api_password: !secret http_password
eipäs auttaneet nämä testailut :( tuntuisi että hassion käyttis osio toimii. mutta itse ha on nurin, ei pelkästään web.
no konfikit saan ftp:llä talteen niin ei kauhean suuri rasti ole laittaa kokonaan uusiksi.. kun vaan löytiys intoa taas :p
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
apua, home assistant 0.102.2 koitan lisätä karttaa mutta ei nyt aukene mihin tämä pitää lisätä?
TheLastProject/lovelace-valetudo-map-card

Koodi:
Add Lovelace custom card in HA:

type: 'custom:valetudo-map-card'
entity: sensor.xiaomi_map
rotate: 0
crop:
  top: 0
  bottom: 0
  left: 0
  right: 0
min_height: 0
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
joo tuo resources olikin tiedossa, no nyt meni virheittä kun jätti tuon otsikon pois ja lisäsi olemassa olevaan korttiin
eli tästä type rivi pois ja jonkun olemassa olevan typen alle
type: 'custom:valetudo-map-card'
entity: sensor.xiaomi_map
rotate: 0
crop:
top: 0
bottom: 0
left: 0
right: 0
min_height: 0
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
10
Onko kenelläkään tiedossa mistä saisi fiksusti seinään upotettavia kehyksiä tablettiin? samsung tabletti ajatus upottaa mutta ei löydy sellaista missä tulisi pelkkä kaulus pintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
Onko kenelläkään tiedossa mistä saisi fiksusti seinään upotettavia kehyksiä tablettiin? samsung tabletti ajatus upottaa mutta ei löydy sellaista missä tulisi pelkkä kaulus pintaan.
Jos aiot tehdä tabletille reiän seinään niin olisko tarkoitukseesi L-muovilista hyvä peittämään reunat.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
10
Jos aiot tehdä tabletille reiän seinään niin olisko tarkoitukseesi L-muovilista hyvä peittämään reunat.
Ei ole kun pitäisi saada vielä fiksumman näköinen.

Joo tuollaisia löysin kanssa mutta omaan silmään vähän epäsiisti ratkaisu kun tulee niin näkyvälle paikkaa asunnossa.

iWalldock In-Wall Tablet Mounting System

Tuollaista vastaavaa hakusessa samsungille..
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
168
Käytössä home assistant raspberry pi 3:lle asennettuna, sekä yeelightin lamppuja ja led-nauhoja. Tarve olisi lisätä yksi aqaran vuotovahti ja liiketunnistin käytävän valolle. Tarvitsenko noiden sensoreiden käyttöön tuon Aqaran/xiaomin gatewayn jotta voin yhdistää ne home assistanttiin, vai riittääkö pelkkä zigbee2mqtt mokkula raspberryn kylkeen? Tai siis ilmeisesti riittää, mutta häviääkö joitain ominaisuuksia vs. virallinen gateway käytössä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Mikäs on helpoin tapa saada Philips hue lamput säätymään tietylle värilämpötilalle tiettyihin aikoihin vain jos ne on päällä. Osa menee liikkeentunnistimilla päälle ja osa kaukosäätimillä. Haluaisin niin, että tyyliin 18:00 lamput menisi 4000k värilämpötilaan ja 4:00 6500k lämpötilaan. Tuon kuitenkin pitäisi toimia jotenkin järkevästi kun jonkun verran noita tulee kytkettyä päälle ja pois kaukosäätimeltä, että se osaisi tarkistaa, että ne on oikeassa tilassa.

EDIT: Tuossa ylempänä kun oli puhetta noista kehyksistä niin itellä olisi kiinnostusta tehdä Nexus 9 tabletista Netatmo näyttö, mutta kuinkahan hyvin noita uskaltaa pitää laturissa 24/7 vai pitäisikö ostaa joku aikaohjattu pistorasia tmv.? Nyt kun tuon kirjoitin niin tajusin, että hälytysjärjestelmääni ainakin saisi niin, että pistorasia aktivoituu aina kun olen kotona ja sammuu kun poistun, mutta mitenhän tabletin saisi toimimaan kaikista loogisimmin kun näytön ei varmaan kannattaisi olla 24/7 päällä vaan vain silloin kun tulen sitä katsomaan. En kuitenkaan jaksaisi aina joutua painamaan jostain painikkeesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Mikäs on helpoin tapa saada Philips hue lamput säätymään tietylle värilämpötilalle tiettyihin aikoihin vain jos ne on päällä. Osa menee liikkeentunnistimilla päälle ja osa kaukosäätimillä. Haluaisin niin, että tyyliin 18:00 lamput menisi 4000k värilämpötilaan ja 4:00 6500k lämpötilaan. Tuon kuitenkin pitäisi toimia jotenkin järkevästi kun jonkun verran noita tulee kytkettyä päälle ja pois kaukosäätimeltä, että se osaisi tarkistaa, että ne on oikeassa tilassa.
Millä ohjaat lamppuja? Home assistantin kanssa yksinkertaisin olisi laittaa automaation trigger: haluttu valo kytkeytynyt päälle, condition: time 18:00-04:00, action: kelvin 4000. Samaan tyyliin sitten kelvin 6500 muulle ajalle.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Mitenhän tabletin saisi toimimaan kaikista loogisimmin kun näytön ei varmaan kannattaisi olla 24/7 päällä vaan vain silloin kun tulen sitä katsomaan. En kuitenkaan jaksaisi aina joutua painamaan jostain painikkeesta.
Tablettiin esim. Fully Kiosk Browser ja siitä päälle toiminto, että näyttö menee päälle, kun havaitsee etukamerassa liikettä ja jos näyttöön ei kosketa esim. 20 sekunttiin, niin näyttö sammuu automaattisesti. Näillä asetuksilla oma tabletti käytössä. Tabletti koko ajan latauspiuhassa kiinni, mutta halvalla kellokytkimellä varustettuna laturi piilossa kaapissa, jossa virtaa laturi saa kaks kertaa päivässä kahden tunnin ajan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Tablettiin esim. Fully Kiosk Browser ja siitä päälle toiminto, että näyttö menee päälle, kun havaitsee etukamerassa liikettä ja jos näyttöön ei kosketa esim. 20 sekunttiin, niin näyttö sammuu automaattisesti. Näillä asetuksilla oma tabletti käytössä. Tabletti koko ajan latauspiuhassa kiinni, mutta halvalla kellokytkimellä varustettuna laturi piilossa kaapissa, jossa virtaa laturi saa kaks kertaa päivässä kahden tunnin ajan.
Tämähän kuulostaa pätevältä setiltä. Miettinyt itse vastaavanlaista järjestelmää, jotta vois ohjata tarvittaessa valoja ja muuta jos kännykkä sattuu olemaan kauempana, mutta juuri tuo lataushomma on jäänyt itellä mietityttämään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Millä ohjaat lamppuja? Home assistantin kanssa yksinkertaisin olisi laittaa automaation trigger: haluttu valo kytkeytynyt päälle, condition: time 18:00-04:00, action: kelvin 4000. Samaan tyyliin sitten kelvin 6500 muulle ajalle.
Ihan Huen apilla olen säätänyt.

Tuo onnistuu ihan Hue appilla Routines ajastuksilla.
Liikkeentunnistimilla toimivat valot saa apin kautta säädettyä toimimaan noin, mutta kaukosäätimiin ei ole Philips osannut vieläkään tehdä vastaavaa, että tietyn kellonajan jälkeen painalluksesta valot syttyisi eri lämpötilaan tai, että jo päällä olevat valot muuttuisi tiettyyn kellonaikaan halutulle asetukselle.

Tablettiin esim. Fully Kiosk Browser ja siitä päälle toiminto, että näyttö menee päälle, kun havaitsee etukamerassa liikettä ja jos näyttöön ei kosketa esim. 20 sekunttiin, niin näyttö sammuu automaattisesti. Näillä asetuksilla oma tabletti käytössä. Tabletti koko ajan latauspiuhassa kiinni, mutta halvalla kellokytkimellä varustettuna laturi piilossa kaapissa, jossa virtaa laturi saa kaks kertaa päivässä kahden tunnin ajan.
Pikaisesti tuosta lukaisin, eli tuoko osaa siis toimia taustalla niin, että ruutu syttyisi aloitus valikkoon aina kun etukamera havaitsee liikettä vai avaako tuo aina jonkun ohjelman?

EDIT: Onko amazon.de jotain hyvää pistorasiaa joka olisi mahdollisesti huen bridgen kautta ohjattavissa tai sitten vain sellainen minkä saisi olemaan juurikin tyyliin pari tuntia päivässä päällä ja olisi turvallinen. Sen takia amazon.de, että olen muutenkin sieltä tilausta tekemässä. Noita countdown timerilla olevia näkyy olevan paljon, mutta sellainen ei oikein käy. Samoin joku oman apin vaativa ei vaikuta kovin kätevältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Itse olen käyttänät Hue Essentialsia (iOS:lle saa beetaversion). Paljon monipuolisempi kuin Philipsin oma sovellus. Hue Labsista pitäisi tosin löytyä Time-based light -kaava, jolla voi määrittää 5 ajankohdalle omat asetukset. Itse koitin sitä yli vuosi sitten ja silloin ei ainakaan toiminut. Valot syttyivät 100 %:n sijaan 20 %:sti.

Screenshot_20191211-121333.jpg
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Lataamistarkoitukseen sopii halvin mahdollinen ratkaisu, eli älyä nuo parin tunnin ajastukset ei vaadi, kun sehän on ihan sama, mihin vuorokaudenaikaan lataus tapahtuu. Itellä tämä.

Fully kiosk browserilla pystyy asettamaan tabletin niin, että aina näytön herätessä käynnistyy sama sovellus tai nettisivu. Mulla kun käytössä home assistant, niin mulla käynnistyy nettisivu. Sovelluksen käynnistymistä en ole kokeillut, mutta pitäisi toimia samaan tapaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Itse olen käyttänät Hue Essentialsia (iOS:lle saa beetaversion). Paljon monipuolisempi kuin Philipsin oma sovellus. Hue Labsista pitäisi tosin löytyä Time-based light -kaava, jolla voi määrittää 5 ajankohdalle omat asetukset. Itse koitin sitä yli vuosi sitten ja silloin ei ainakaan toiminut. Valot syttyivät 100 %:n sijaan 20 %:sti.

Pystytkö kattomaan onko tuossa sellaista vaihtoehtoa ettei jo päällä olevia tarvitsisi erikseen naputella? Itellä on siis olohuoneessa valot aina päällä kun olen kotona niin haluaisin, että ne muuttuisi tietylle värille kellon ajan mukaan. Tuo essentials ratkaisee ainakin osan valoista toiminnan joita kaukosäätimellä käytän. Minkään valon en halua syttyvän itsestään ajan mukaan päälle tai pois.

Lataamistarkoitukseen sopii halvin mahdollinen ratkaisu, eli älyä nuo parin tunnin ajastukset ei vaadi, kun sehän on ihan sama, mihin vuorokaudenaikaan lataus tapahtuu. Itellä tämä.

Fully kiosk browserilla pystyy asettamaan tabletin niin, että aina näytön herätessä käynnistyy sama sovellus tai nettisivu. Mulla kun käytössä home assistant, niin mulla käynnistyy nettisivu. Sovelluksen käynnistymistä en ole kokeillut, mutta pitäisi toimia samaan tapaan.
Onko tuossa vaihtoehtoa, että vain näyttö käynnistyy niin, että widgetit näkyisi? Se olisi luultavasti itelle kaikista paras. Tuo Home assistant vaikuttaa ainakin siltä, että vaatisi hieman kikkailua ja celotron hälytysjärjestelmäni ei sitä kuitenkaan tukisi. Widgetteinä olisi helpoin saada kaikki näkyviin mitä kotoa löytyy. Itellä on Netatmolta, Celotronilta ja huelta laitteita. Kaikilla on ihan hyvät widgetit.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
367
Laturi vaan kiinni 24/7 ja sillä siisti. Ainakin iOSissa on nykyään jopa ominaisuus joka tunnistaa nää 24/7 kytkettynä olevat laitteet ja optimoi latauksen sen mukaan. Androidista en tiedä.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
168
Suosituksia ilmoitusten vastaanottamiseen puhelimeen anturien ilmoitusten perusteella?(home assistant+raspberry pi). Ketjua selailin niin ratkaisuja tuntui olevan useita. Mikä olisi tietoturvallisin vaihtoehto asioista vähemmän tietävälle, en haluaisi koko maailmalle avata verkkoa vahingossa :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Laturi vaan kiinni 24/7 ja sillä siisti. Ainakin iOSissa on nykyään jopa ominaisuus joka tunnistaa nää 24/7 kytkettynä olevat laitteet ja optimoi latauksen sen mukaan. Androidista en tiedä.
Ei ainakaan vielä muutama vuosi sitten androidissa ole ollut kun tuttu näytti kuvaa kun töissä oli ollut puhelimia 24/7 latauksessa niin kaikki oli turvonnut niin ettei enää toiminut. Muutenkin ite ainakaan en halua turhaan ottaa riskejä. https://www.amazon.de/gp/product/B07LB23KD4/ref=ox_sc_act_title_1?smid=AWO3F5EJUCM3&psc=1 Joku tyyliin tuollainen antamaan virtaa aina hetken sellaiseen aikaan kun todennäköisesti olen kotona niin ei pitäisi tulla ongelmia tai jos tulee niin sen todennäköisesti huomaa tai haistaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Ei ole mahdollista, mutta olisi tosin kätevä ominaisuus. Laitoin viestiä kehittäjälle, että olisiko kyseinen ominaisuus mahdollinen.
Toi on kyllä käsittämätöntä, että puuttuu edelleen. Itekkin philipsiltä jo silloin kun 1gen saapui kyselin.

Kuinka paljon säätämistä tuo Home assistant vaatii? Pystynkö esim. tabletilta säätämään kaiken tarvittavan vai tarvitseeko tuo aina jonkun ohjaus yksikön tyyliin rasperry pi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kuinka paljon säätämistä tuo Home assistant vaatii? Pystynkö esim. tabletilta säätämään kaiken tarvittavan vai tarvitseeko tuo aina jonkun ohjaus yksikön tyyliin rasperry pi?
Pitää sen HA:n pyöriä koko ajan jossain: raspilla, NASilla, NUCilla tms. Vähän opettelua vaatii, mutta mahdollisuudet sen kanssa onkin sitten lähes rajattomat.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Olen tässä noin puolisen vuotta silloin tällöin hakannut päätäni seinään noiden kotiautomaatio systeemien kanssa. Aloitin domoticzista, jonka ajattelin olevan toimivin (lue hienoimman näköinen). Asentaminen meni ok, mutta sitten alkoikin tulla vaikeuksia. En saanut siihen oikein mitään järkeä. Myös dokumentaatio oli melko heikkotasoista.

Toiseksi kokeilin jotain x-nimistä mitä en nyt kyllä tähän hätään löydä. Sama homma kuin tuon domoticzn kanssa.

Kolmanneksi asentelin tuon HA:n (home assistant/hass.io). Tämä vaikutti out-of-the-box melko hämärältä. Mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa aukeamaan. Saahan tämänkin näyttämään paremmalta, mutta itse olen joutunut jo kolme kertaa asentamaan tämän uusiksi kun ei systeemi enää vastaa. Jostakin syystä ohjeista sain sellaisen käsityksen että lisäämällä sen lovelace.yaml rimpsun siihen cofiguratio.yaml:iin, niin täytyy systeemi bootata. Pitää ilmeisesti lukea koko asennusohje läpi ajatuksella, ennen kuin alkaa mitään tekemään. Eilen annoin jo melkein periksi, mutta päätin hakata vielä päätä seinään kerran ja homma lähti aukeamaan. :tup:

Minulla ei ole mitään valmiita hue tms. härpäkkeitä olemassa, vaan yritän rakennella näitä diy-hengessä. Se ehkä saattaa hieman vaikeuttaa käyttöönottoa.

Mutta tämän tarinan pointti on, että ei ole mitään valmista sovellusta jos ei valmistajien kaupallisia sovelluksia huomioida. Ja käyttöönotossa voi tulla ongelmia, ja kannattaa tustua kunnolla valitun systeemin dokumentaatioon ja tukeen. Tällä hetkellä tuo HA:n tuki vakuuttaa ainakin minut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Kolmanneksi asentelin tuon HA:n (home assistant/hass.io). Tämä vaikutti out-of-the-box melko hämärältä. Mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa aukeamaan. Saahan tämänkin näyttämään paremmalta, mutta itse olen joutunut jo kolme kertaa asentamaan tämän uusiksi kun ei systeemi enää vastaa. Jostakin syystä ohjeista sain sellaisen käsityksen että lisäämällä sen lovelace.yaml rimpsun siihen cofiguratio.yaml:iin, niin täytyy systeemi bootata. Pitää ilmeisesti lukea koko asennusohje läpi ajatuksella, ennen kuin alkaa mitään tekemään. Eilen annoin jo melkein periksi, mutta päätin hakata vielä päätä seinään kerran ja homma lähti aukeamaan. :tup:
Miksi haluat käyttää lovelace.yaml tapaa? Eikö olisi helpompaa vaan suoraan muokata lovelace-kortteja UIn kautta? Näkee suoraan kortin lopputuloksen editoidessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Muuten, jos joku on kiinnostunut Home Assistantista mutta ei halua hypätä tuntemattomaan, löytyy HA:sta muutamia demoja.

Home Assistant Demo

Näitä demojen käyttöliittymiä voi jopa muokata jolloin näkee hieman miten eri ihmiset on kortteja toteuttaneet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Xiaomin kanssa olisi pieni pulma.

Gateway ja muut härpäkkeet tuli hommattua pari vuotta sitten Kiinasta, ja nämähän vaativat Kiinan serveriin yhteyden. Nyt ostin sitten suomesta etäohjattavan pistorasian, joka toimii vain, jos asettaa serveriksi suomen. Serveristä riippuen, vain jompi kumpi ottaa ohjelmaan yhteyden.

Saako näitä jotenkin paritettua, vai tuliko hutiostos?

Edit. Ilmeisesti ei saa paritettua toisiinsa, eli hutiostos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Miksi haluat käyttää lovelace.yaml tapaa? Eikö olisi helpompaa vaan suoraan muokata lovelace-kortteja UIn kautta? Näkee suoraan kortin lopputuloksen editoidessa.
Koska EVO.

Saako UI:n kautta myös muokattua noita teemoja tai värejä?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Koska EVO.

Saako UI:n kautta myös muokattua noita teemoja tai värejä?
UI:n kautta voi suroaan muokata kortteja helpolla editorilla, tai sitten voi käyttää raw config editoria ja koodata ne kortit.

En näe mitään syytä käyttää vanhentunutta lovelace.yaml-tapaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Saako UI:n kautta myös muokattua noita teemoja tai värejä?
En ole itse eri teemoja kokeillut, mutta jos olet eri teemoja saanut asennettua frontend-integraation avulla, pitäisi teemat saada otettua käyttöön UI:n kautta. En ole varma miten globaali-teema otetaan käyttöön, mutta alta näkee välilehtien teemojen vaihdon. Sori pienestä kuvasta.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
UI:n kautta voi suroaan muokata kortteja helpolla editorilla, tai sitten voi käyttää raw config editoria ja koodata ne kortit.

En näe mitään syytä käyttää vanhentunutta lovelace.yaml-tapaa.
OK, täytyy perehtyä hieman taas ohjeisiin...
 

snw

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
312
Mitsubishin ilmalämpöpumpun (MSZ-FH25VE2) yhdistäminen Home assistanttiin.
Mitsubishillähän on oma Melcloud etäohjaus ja senkin kai saisi jotenkin yhdistettyä tuohon, mutta törmäsin tällaiseen
Hacking A Mitsubishi Heat Pump Part 1
Onko kellään kokemuksia tästä tai jostain muusta systeemistä?
Vuoden verran pyörinyt tuolla tavalla etähallinta Home Assistantin kautta, Mitsubishin mallia en nyt ulkoa muista. Wemos D1 Mini ja itse tehty johtosarja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
jos haluaa mahdollisimman yksinkertaisesti tuoteuttaa ja halvalla niin Broadlinkin rm mini3. Toki vaatii että pitää kaukosäätimen komennot käskyttää.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Tadolla ohjaan tällä hetkellä HA tuki rajoittuu tietoon mitö sieltä saa, ei toimi käskytys.
+ Etten ole jaksanut opettaa siihen kuin lämmityksen
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
61
jos haluaa mahdollisimman yksinkertaisesti tuoteuttaa ja halvalla niin Broadlinkin rm mini3. Toki vaatii että pitää kaukosäätimen komennot käskyttää.
Joo, tämäkin on vaihtoehto. Tosin tällä ei näe pumpun tietoja, vaan mennään sillä oletuksella, että pumppu on pysynyt käynnissä ja käskyt menee perille.
Tuli vaan tässä äsken mieleen, että mitenkäs tuo kaukosäädin toimii sen jälkeen, kun pumppua jollakin erillisellä ohjaimella säätää?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
14
Joo, tämäkin on vaihtoehto. Tosin tällä ei näe pumpun tietoja, vaan mennään sillä oletuksella, että pumppu on pysynyt käynnissä ja käskyt menee perille.
Tuli vaan tässä äsken mieleen, että mitenkäs tuo kaukosäädin toimii sen jälkeen, kun pumppua jollakin erillisellä ohjaimella säätää?
Piippaa se sisäyksikkö täysin samalla tapaa sen merkiksi että käsky on mennyt perille kuten tekee normaalilla kaukosäätimellä.
Sama ongelma on Mitsun omalla säätimellä, se mitä kaukosäädin näyttää ei tarkoita että käsky on mennyt pumpulle perille.

Itse laitoin ovitunnistimen pumppuun niin tietää onko se päällä vai ei sekä käyttää olohuoneen lämpötila-anturia referenssiarvona jonka mukaan voi sitten automaatioita tehdä.
Eli Broadlink RM Mini3 käytössä ja HA:ssa SmartIR plugin. Käskyt opeteltu Broadlink Managerilla.

Ja normaali kaukosäädin toimii ihan samalla tavalla, ei vaikuta toimintaan ohjaako pumppua omalla tai esim. Broadlinkin kaukosäätimellä.
Ilppien kaukosäätimet (ainakin Mitsun) lähettää pumpulle kaikki tiedot, ei pelkästään "aseta lämpötila 23", vaan ihan kaiken päällä/pois, pumpun moodi, puhallusnopeus etc. Eivät siis toimi kuten television kaukosäätimet.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
10
Hei kaikki,

Noviisi täällä. Olisi tarve remontin yhteydessä uusia valaistuksen ohjaus. Taustana, että aiemmassa järjestelmässä valaisinkytkimet oli hituvirralla yhteydessä sähkökaapin releisiin, josta taas sähköt valoille. Ja nyt tuo pitäisi uusia. Voisin mennä "tyhmällä" langattomalla ohjauksella (esim. ABB RF-ohjaus), mutta kaipaan mahdollisuutta älykkyyteen.

Koska valoja on vähän kaikenlaisia (esim. G9 kannan halogeeneja), ajatus on pitää valot tyhminä, mutta tuoda äly releiden kautta.

Kuvassa tavoitetila, Zigbee tuntuu sopivan kokonaisuuteen parhaiten. Langattomilla valokytkimillä (Esim. ABB Smart Switch) yhteys joko suoraan sähkökaapin releeseen (esim. Ubisys D1-R) tai sitten Hubin kautta releeseen. Sopiva Hubi olisi Homekit-yhtyeensopiva (Hue, SmartThings, Ubisys G1, Aqara?), jotta saisin valaistuksen liitettyä muuhun automaatioon. Teoriassa toimii, mutta eri vaihtoehtoja on paljon ja näiden yhteensopivuus mietityttää.

Onkohan joku jo ratkaissut vastaavan tarpeen?


t. Jaakko

Kotiautomaatio-Zigbee-Homekit.png
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
4
Hei kaikki,

Noviisi täällä. Olisi tarve remontin yhteydessä uusia valaistuksen ohjaus. Taustana, että aiemmassa järjestelmässä valaisinkytkimet oli hituvirralla yhteydessä sähkökaapin releisiin, josta taas sähköt valoille. Ja nyt tuo pitäisi uusia. Voisin mennä "tyhmällä" langattomalla ohjauksella (esim. ABB RF-ohjaus), mutta kaipaan mahdollisuutta älykkyyteen.

Koska valoja on vähän kaikenlaisia (esim. G9 kannan halogeeneja), ajatus on pitää valot tyhminä, mutta tuoda äly releiden kautta.

Kuvassa tavoitetila, Zigbee tuntuu sopivan kokonaisuuteen parhaiten. Langattomilla valokytkimillä (Esim. ABB Smart Switch) yhteys joko suoraan sähkökaapin releeseen (esim. Ubisys D1-R) tai sitten Hubin kautta releeseen. Sopiva Hubi olisi Homekit-yhtyeensopiva (Hue, SmartThings, Ubisys G1, Aqara?), jotta saisin valaistuksen liitettyä muuhun automaatioon. Teoriassa toimii, mutta eri vaihtoehtoja on paljon ja näiden yhteensopivuus mietityttää.

Onkohan joku jo ratkaissut vastaavan tarpeen?


t. Jaakko

Minulla käytössä Smartthings hubi ja ao.releitä vähän erilaisessa käytössä mutta toiminee myös tuossa käyttötarkoituksessa...

US $10.58 15% OFF|Zigbee Smart Switch Controller APP Remote Control Smart Home Module Compatible Fitting for Alexa SmartThings HA Hub-in Smart Remote Control from Consumer Electronics on AliExpress
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Itse laitoin ovitunnistimen pumppuun niin tietää onko se päällä vai ei sekä käyttää olohuoneen lämpötila-anturia referenssiarvona jonka mukaan voi sitten automaatioita tehdä.
Eli Broadlink RM Mini3 käytössä ja HA:ssa SmartIR plugin.
Ite tulen seuraamaan samasta pumpusta sähkökäyttöä jolloin tietää onko linjoilla vai ei.
Ei siis vielä ole automaatiota mutta rakentelen parhaillaan.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
10
Kiitos tiedosta! Kokeilen varmaan Aqara hubia, koska siihen saisin HomeKitin. Ja siihen sopivia on/off kytkimiä tuntui aliexpressistä löytyvän.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom