Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos se tuli sieltä vasemmalta eteen eikä kylkeen, sitten se ajoi ihan oikein ja sinun olisi kuulunut väistää.

Tasa-arvoisessa risteyksessä vasen vs oikea sääntö pätee vain yhtä aikaa risteykseen saapuvien ajoneuvojen välillä, muulloin ensimmäisenä saapuva menee ensimmäisenä.



Toki se, että se hidasti, antoi väärän kuvan siitä, että aikoisi väistää.
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 189
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.
Valitettavan yleistä, ei tuossa auta kuin jarruttaa ja välttää kolari. Ajan paljon kaupungissa ja sanoisin että vastaavia tulee ainakin kerran kahdessa kuukaudessa. Pakko vaan joustaa ja miettiä kuinka hiton hyvä kuski itse on. Nuorempana kun joku tuli kolmion takaa eteen painoin torven pohjaan ja jarrutin tarkoituksella ihan viime hetkellä nipin napin välttäen kolarin. Oli siinä välillä kauhua nähtävissä vastapuolen kuskilla kun ison citymaasturin keula on tulossa ovesta sisään. Tyhmää toimintaa oli ja verrattavissa tieraivoon. Kaikki tekevät virheitä ja maltti on valttia.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
Hmm, en oo yhtäkään autoa ajanut missä olis lähivalot sammuneet kun pitkät laittaa päälle paitsi Scaniaa. Tämän hetkisessä Subarussa ei sammu eikä myöskään sammu siskon Golf VI:ssä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Pisti "vähän" ärsyttämään kun nyt illalla tuli Vanhalla Porintiellä (Tie 120) mutkan takaa kaksi autoa rinnakkain vastaan tuplakeltaisilla. Ko. kohdassa vielä kaide toisella ja syvähkö oja toisella puolella.
Ei sentään tarvinut mitään hätäjarrutusta tehdä, mutta reilummasti sai kuitenkin jarruttaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
No sanopa muuta. "mehulingon" kans pääsee myös aika ripeästi liikkeelle. DSG sitten tuo vielä lisää viivettä, ja puhumattakaan start-stopista.
Aiemmassa autossa oli DSG ja start-stop. Kiihtyvyys oli varsin mainiota ainakin diesel-moottorin kanssa, kun kakkoselle vaihto oli aikalailla välitön. Ainakin oman kokemukseni mukaan DSG arpoo lähinnä äkillisessä nopeuden muutoksessa, mutta liikkeellelähdössä ja tasaisessa kiihdytyksessä ei huomaa kuin pienen nykäyksen vaihteen vaihtuessa.

Start-stop-tsydeemin viive taas ei aiheuttanut haittaa kuin silloin, kun itse tiesi ettei tarvi jarruttaa pysähdyksiin asti ennen jatkamista, mutta moottori päättikin sammua jo 10 km/h nopeudesta. Valoista lähtiessä riitti kun nosti jalkaa jarrulta keltaisten kohdalla. Usein sai edellä olevan vuoksi jarruttaa vielä uudelleen, kun vihreä palaa ja automaatti valuttaa jo autoa eteenpäin, mutta edessä ei tapahdu mitään.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Ajelin nyt aamulla työkohteeseen ja samaa yksikaistaista katua pitkin ajoi mun edellä roska-auto joka teki kolme stoppia ennen kuin kääntyi toiselle sivukadulle. Ensimmäisen pysähdyksen kohdalla mun perseeseen liimaantui harmaa bmw jonka käpy ei kestänyt toista pysähdystä pidempään vaan ohi piti päästä jalkakäytävää pitkin torvi soiden.

https://maps.app.goo.gl/jcHKsszPmAH9aNJd9
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ajelin nyt aamulla työkohteeseen ja samaa yksikaistaista katua pitkin ajoi mun edellä roska-auto joka teki kolme stoppia ennen kuin kääntyi toiselle sivukadulle. Ensimmäisen pysähdyksen kohdalla mun perseeseen liimaantui harmaa bmw jonka käpy ei kestänyt toista pysähdystä pidempään vaan ohi piti päästä jalkakäytävää pitkin torvi soiden.

https://maps.app.goo.gl/jcHKsszPmAH9aNJd9
Just. Väkivaltaisia ajatuksia tulee aina näistä, mutta vähintään pitäisi kortti ottaa pois.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Pisti "vähän" ärsyttämään kun nyt illalla tuli Vanhalla Porintiellä (Tie 120) mutkan takaa kaksi autoa rinnakkain vastaan tuplakeltaisilla. Ko. kohdassa vielä kaide toisella ja syvähkö oja toisella puolella.
Ei sentään tarvinut mitään hätäjarrutusta tehdä, mutta reilummasti sai kuitenkin jarruttaa.
Vähän kieliposkessa alla oleva lainaus
Valoshow, jos ohitat 30km/h alle rajoituksen ajavan henkilöauton tuplakeltaisilla korpitaipaleella.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Mielestäni kaupungeissa liikennevaloista lähteminen on viimeisen 10 vuoden aikana hidastunut merkittävästi. Usein siellä jää joku miettimään. Onko syynä se joku trendijuttu mikä aamuhämärällä loistaa kuskien (enimmäkseen naisten) sylistä ja jonne katse suuntautuu?

Plussaa on uudet sähköpelit jotka lähtevät reippaasti.
Tämä jooh ja se jonon ensimmäisen olisi tajuttava, että saa painaa kaasua, jotta mahdollisimman moni kerkee valoista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Tämä jooh ja se jonon ensimmäisen olisi tajuttava, että saa painaa kaasua, jotta mahdollisimman moni kerkee valoista.
No juuri näin. Vihreä palanut monta sekuntia ja ensimmäinen auto ei ole vielä saanut vaihdetta silmään. Sitten siitä ehtii joku 4 autoa läpi (viika keltaisilla) ja loput 6 jää keräämään jonoa peräänsä.

Toinen homma on nämä jatkuvasti alinopeutta kaupungissa ajavat. On selvää, että keskustoissa on useimmiten se 40 rajoitus ja sillä mennään, mutta kun siitä ytimestä päästään vähän ulos rajoitus on pääsääntöisesti 50 ja joskus jopa 60, niin minkä helvetin takia edelleen hinataan sitä 40 vauhtia varsinkin jos ei olla edes tulossa sieltä keskustasta? Sama juttu kun ajetaan esikaupunkialueelta keskustaa kohti tai lähistölle, niin heti kun alkaa liikennevaloja ja muuta liikennettä olla enemmän vauhti putoaa 40 km/h vaikka rajoitus on EDELLEEN SE SAMA 50 kuten tähänkin asti. Ja nämä samat hinaajat löytävät kaasun siinä vaiheessa kun se valo edellä vaihtuu keltaiselle. Kunpa olisivat tajunneet ajaa sen koko matkan sallittua nopeutta, niin ehkä valoista oisi ehtiny kaikki muutkin siinä takana.

Ne valojen rytmitykset on jopa joskus tehty ihan sen mukana, että kun ajetaan sallittua maksimia, niin homma sujuu. Nyt saa sitten seistä jonoissa mennen tullen. Eilenkin katoin kun vihdoin pääsin kääntyvälle kaistalle, että suoraan ruuhkassa menijät valuttelevat sitä autoaan jonossa niin, että siinä on 4-5 auton väli edellä menijään! No ei ihme jos alkaa olla sellanen parin kilsan letka kun välejä ei oteta heti kiinni kun kesämiehet liruttelee välejä kiinni ja samalla on tajuton haitariliike siellä jonon perällä ja kaikki edeltävät risteykset aivan jumissa.

T: Matti "mua huvita taas oikeen mikään" Näsä
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
No juuri näin. Vihreä palanut monta sekuntia ja ensimmäinen auto ei ole vielä saanut vaihdetta silmään. Sitten siitä ehtii joku 4 autoa läpi (viika keltaisilla) ja loput 6 jää keräämään jonoa peräänsä.

Toinen homma on nämä jatkuvasti alinopeutta kaupungissa ajavat. On selvää, että keskustoissa on useimmiten se 40 rajoitus ja sillä mennään, mutta kun siitä ytimestä päästään vähän ulos rajoitus on pääsääntöisesti 50 ja joskus jopa 60, niin minkä helvetin takia edelleen hinataan sitä 40 vauhtia varsinkin jos ei olla edes tulossa sieltä keskustasta? Sama juttu kun ajetaan esikaupunkialueelta keskustaa kohti tai lähistölle, niin heti kun alkaa liikennevaloja ja muuta liikennettä olla enemmän vauhti putoaa 40 km/h vaikka rajoitus on EDELLEEN SE SAMA 50 kuten tähänkin asti. Ja nämä samat hinaajat löytävät kaasun siinä vaiheessa kun se valo edellä vaihtuu keltaiselle. Kunpa olisivat tajunneet ajaa sen koko matkan sallittua nopeutta, niin ehkä valoista oisi ehtiny kaikki muutkin siinä takana.

Ne valojen rytmitykset on jopa joskus tehty ihan sen mukana, että kun ajetaan sallittua maksimia, niin homma sujuu. Nyt saa sitten seistä jonoissa mennen tullen. Eilenkin katoin kun vihdoin pääsin kääntyvälle kaistalle, että suoraan ruuhkassa menijät valuttelevat sitä autoaan jonossa niin, että siinä on 4-5 auton väli edellä menijään! No ei ihme jos alkaa olla sellanen parin kilsan letka kun välejä ei oteta heti kiinni kun kesämiehet liruttelee välejä kiinni ja samalla on tajuton haitariliike siellä jonon perällä ja kaikki edeltävät risteykset aivan jumissa.

T: Matti "mua huvita taas oikeen mikään" Näsä
Valojen rytmitykset taitaa yleensä olla noin rajoitus -8km/h. Ajamalla tuon rytmin mukaan pääsee useammat yleensä valoista läpi ja edetään sujuvasti ilman pysähdyksiä. Ei tietty joka paikassa. Omakin työmatka lähtee 40 alueelta, sitten 50 ja 60. Koko matkalla valot kaikissa paitsi parissa viimeisessä risteyksessä. Jos tuon matkan ajaa rajoituksen mukaan niin joutuu pysähtymään pariksi tai kymmeneksi sekunniksi kaikkiin valoihin. Jos ajaa rajoitus -8km/h niin ei joudu pysähtymään kertaakaan eikä tule haitariliikkeitä.

muoks: hieman tosin muuttuu kellonaikojen mukaan tuo rytmitys eli välillä hiljaiseen aikaan voi hyötyäkin rajoituksen mukaan ajamisesta. Tai siis voi hetkellisesti reitin varrella olla tietyssä pisteessä aikaisemmin, perille pääsee muutaman sekunnin tarkkuudella samaan aikaan rauhallisella tahdilla ja rajoitus +20 vauhdeilla, koska ne valot määrää rytmin lopulta kuitenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Valojen rytmitykset taitaa yleensä olla noin rajoitus -8km/h. Ajamalla tuon rytmin mukaan pääsee useammat yleensä valoista läpi ja edetään sujuvasti ilman pysähdyksiä. Ei tietty joka paikassa. Omakin työmatka lähtee 40 alueelta, sitten 50 ja 60. Koko matkalla valot kaikissa paitsi parissa viimeisessä risteyksessä. Jos tuon matkan ajaa rajoituksen mukaan niin joutuu pysähtymään pariksi tai kymmeneksi sekunniksi kaikkiin valoihin. Jos ajaa rajoitus -8km/h niin ei joudu pysähtymään kertaakaan eikä tule haitariliikkeitä.

muoks: hieman tosin muuttuu kellonaikojen mukaan tuo rytmitys eli välillä hiljaiseen aikaan voi hyötyäkin rajoituksen mukaan ajamisesta. Tai siis voi hetkellisesti reitin varrella olla tietyssä pisteessä aikaisemmin, perille pääsee muutaman sekunnin tarkkuudella samaan aikaan rauhallisella tahdilla ja rajoitus +20 vauhdeilla, koska ne valot määrää rytmin lopulta kuitenkin.
Tampereella taas pitää ajaa +10kmh kehäteillä ym että pysyy vihreässä linjassa. Rajoituksen mukaan niin sopivasti nenän edestä napsahtaa punaiselle. :(
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Jos ajaa rajoitus -8km/h niin ei joudu pysähtymään kertaakaan eikä tule haitariliikkeitä.
Lahdessa ainakin toimii ihan päinvastoin, pitää ajaa sen rajoituksen mukaan, tai missaat alloon. Jos etummaiset himmailee, jono katkeaa keskeltä. Jossain kohti pitää jopa vetää pari kilsaa yli jos aikoo ehtiä seuraavista valoista.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Valojen rytmitykset taitaa yleensä olla noin rajoitus -8km/h. Ajamalla tuon rytmin mukaan pääsee useammat yleensä valoista läpi ja edetään sujuvasti ilman pysähdyksiä. Ei tietty joka paikassa. Omakin työmatka lähtee 40 alueelta, sitten 50 ja 60. Koko matkalla valot kaikissa paitsi parissa viimeisessä risteyksessä. Jos tuon matkan ajaa rajoituksen mukaan niin joutuu pysähtymään pariksi tai kymmeneksi sekunniksi kaikkiin valoihin. Jos ajaa rajoitus -8km/h niin ei joudu pysähtymään kertaakaan eikä tule haitariliikkeitä.
Ainakin helsingissä mäkelänkadulla pitää tykitellä vähintään 55-56 todellista nopeutta jos meinaa pysyä keltaisessa aallossa punaisten edellä, manskulla ei myöskään pysy aallon mukana jos ajaa alle rajoituksen. Ja sama koskee aika monia muitakin pks katuja.

Suoraan sanottuna en osaa sanoa yhtään paikkaa missä tuo 8 alle rajoituksen pitäisi paikkansa...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Omalla työmatkalla on sellaiset valot, että kun oikein osan matkaa ajaa alinopeutta ja välillä painaa kaasua niin saattaa silloin tällöin päästä kaikista valoista vihreällä. Tiukoille kyllä menee, osa valoista just just kerkee vaihtumaan vihreäksi ennen kuin saapuu ja sitten osasta pitää jo keltaisen puolelle pyrähtää.

Pari kertaa olen onnistunut. Useimmiten joutuu vähintään kerran pysähtymään, jonka takia sitten joutuu toisen tai kolmannenkin kerran.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Ainakin helsingissä mäkelänkadulla pitää tykitellä vähintään 55-56 todellista nopeutta jos meinaa pysyä keltaisessa aallossa punaisten edellä, manskulla ei myöskään pysy aallon mukana jos ajaa alle rajoituksen. Ja sama koskee aika monia muitakin pks katuja.

Suoraan sanottuna en osaa sanoa yhtään paikkaa missä tuo 8 alle rajoituksen pitäisi paikkansa...
Ok. Ehkä tuossa on paikkakuntakohtaisia eroja liikennesuunnittelussa. Turussa tuo -8 toimii useimmilla reiteillä. Jossain muuala ehkä laskettu että kannattaa poikkaista vihreää aaltoa ettei tule tietystä suunnasta liikaa autoja tukkimaan seuraavia risteysalueita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Audimies tällä kerralla vähän erilaisella asialla:

Merkkikorjaamon 22,5 kilometrin koeajo poltti täydellisesti miehen päreet – vertasi pahoinpitelyyn

Varmaan hauska tyyppi ihan henkilökohtaisestikin... :D
Niinpä.

Jos pitää päästä esim. kokeilemaan auton käyttäytymistä suurissa nopeuksissa, niin usein siihen matkaan moottoritiellekin menee heti aika monta kilomeriä, ja moottoritiellä kun ei pääse kääntymään U-käännöstä niin siellä pitää ajaa vähintään lähimpään risteykseen ja takaisin. Tuo 22.5km tulee mittariin aika helpolla hyvin asiallisella koeajolla.

Iltasanomat sanoi:
Jotain sentään hoitui huollossa miehen mielestä ihan kunnollakin, sillä mies oli kieltänyt lähettämässään sähköpostissa auton pesemisen 800 euron sanktion uhalla. Autoa ei ollut oikeuden asiapapereiden perusteella pesty.
:D

2300 euron oikeudenkäyntikulut taisi sentään jäädä hiukan auton arvoa pienemmiksi, mutta aika kalliita kilometrejä niistä miehen mielestä 17 ylimääräisestä kilometristä tuli ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Halvalla tuo Audi mies typeryydestään selvisi mielestäni. Koko skenaario on kyllä täysin älytön, mutta en kyllä ymmärrä myöskään lakimiestä, joka suostuu moista juttua edes ajamaan. Eihän tuossa ole nyt mitään järkeä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jeps, korjaamohan voisi tosin etukäteen esimerkiksi mainita, että koeajo kuuluu tollaseen operaatioon ja että myös koeajon jne bensat tankataan, mutta siitäkin veloitetaan ne bensat + tankkausmaksu jos asiakas näin haluaa tehtävän. Aivan älytöntä. Se keissi missä sillä autolla oli ajettu tyyliin 200km tossa taannoin on sit vähän eri asia jo. Eihän parikytä kilsaa esim pk seudullakaan ole kuin vähän taajamaa, vähän motaria, vähän kehätietä jne ja kaikki on ihan perusteltu kokeilla kykän vaihdon jälkeen esim luistaako motarilla täydellä väännöllä jne.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Ylikirkkaat rekisterivalot, jotka on yleensä kiinalaisia paskaledejä jotka eivät kestä talven yli, vaan alkavat välkkymään kuukauden käytön jälkeen eikä se auton omistaja tajua että ovat vialliset.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Ylikirkkaat rekisterivalot, jotka on yleensä kiinalaisia paskaledejä jotka eivät kestä talven yli, vaan alkavat välkkymään kuukauden käytön jälkeen eikä se auton omistaja tajua että ovat vialliset.
Kyllä itsellä ainakin ovat jo 2 vuotta toimineet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Ylikirkkaat rekisterivalot, jotka on yleensä kiinalaisia paskaledejä jotka eivät kestä talven yli, vaan alkavat välkkymään kuukauden käytön jälkeen eikä se auton omistaja tajua että ovat vialliset.
Häh... et kai tarkoita että se maahan suunnattu valo ketään häikäisisi? Itse ainakin tyytyväisenä myhäilen näille tuning kilpivaloille, että jos jotain niiden pitää saada turata niin kilpien valaisu se paras paikka on. Näkyypähän sitten selkeästi törttöillessä se auton tunnus. Rumiahan ne on, mutta mikä minä olen tuomitsemaan jos haluaa kilven näkyvän varmasti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Valoista tulikin mieleen, että monissa uusissa autoissa on aivan helvetin kirkkaat takavalot (jarrut lähinnä). Tosi kiva pimeän aikaan liikennevaloissa seisoessa kaivella aurinkolaseja edessä olevan auton takavalojen vuoksi. :D
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
juu pistää aina hymyilyttämään nuo poikien lediviritykset...sitä kunpitää näkyä:)
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 025
Valoista tulikin mieleen, että monissa uusissa autoissa on aivan helvetin kirkkaat takavalot (jarrut lähinnä). Tosi kiva pimeän aikaan liikennevaloissa seisoessa kaivella aurinkolaseja edessä olevan auton takavalojen vuoksi. :D
Siinä ne kyllä käy silmiin vaikka muutoin hyvänä asiana pidänkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vähän ohi aiheen, mutta parastahan tässä on että tämä lysti syö verorahoja. Jonkun keinon saisi keksiä että nämä eunokit pidettäisiin aisoissa eikä ainakaan niin että verorahat menee turhaan jankkaukseen.
Mikäs tässä vei merkittävästi verorahoja? Audimieshän joutui maksamaan kulut omasta pussistaan.

Käräjäoikeuden päätös jää voimaan, sillä Itä-Suomen hovioikeus ei tällä viikolla antanut jutussa valituslupaa. Voimaan jää myös käräjäoikeuden Audi-miehen maksettavaksi tuomitsemat 2 300 euron oikeudenkäyntikulut. Kuluja kertyi siis yli sata euroa ajettua kilometriä kohden.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Häh... et kai tarkoita että se maahan suunnattu valo ketään häikäisisi? Itse ainakin tyytyväisenä myhäilen näille tuning kilpivaloille, että jos jotain niiden pitää saada turata niin kilpien valaisu se paras paikka on. Näkyypähän sitten selkeästi törttöillessä se auton tunnus. Rumiahan ne on, mutta mikä minä olen tuomitsemaan jos haluaa kilven näkyvän varmasti.
Oikein suunnattu ja diffusoituva valo ei tietenkään häikäise, mutta sellainen tosi pistemäinen valo kyllä heijastaa ikävästi rekisterikilvestä silmille. Eikä kilvestäkään näy kuin kirkas keskikirjain ja -numero. Melkein pahempi kuin sumuvalo selkeällä ilmalla pimeässä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Oikein suunnattu ja diffusoituva valo ei tietenkään häikäise, mutta sellainen tosi pistemäinen valo kyllä heijastaa ikävästi rekisterikilvestä silmille. Eikä kilvestäkään näy kuin kirkas keskikirjain ja -numero. Melkein pahempi kuin sumuvalo selkeällä ilmalla pimeässä.
Kertaakaan en ole sellaista kilpivaloa nähnyt, mikä millään tasolla ottaisi silmiin. Ei voi olla kyse kovinkaan merkittävästä ongelmasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Mikäs tässä vei merkittävästi verorahoja? Audimieshän joutui maksamaan kulut omasta pussistaan.
Sisältääkö noi kulut myös koko prosessin oikeuden palkkoineen käsittelykuluineen jne? Vai onko ne vaan audimiehen ja vastapuolen asianajokulut?

Eihän se oikeuslaitoskaan ilmaiseksi pyöri kanteiden ym kanssa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onkohan tämä kateutta vai mitä ihmettä. Olen joutunut pari kertaa ajamaan etelä-Pohjanmaan maalaiskuntien läpi ja kummallakin kerralla on osunut vastaan seuraavanlainen tilanne: Takana on ajeltu kohtuullisen matkan päässä kymmeniä kilometrejä, kunnes eteen on sivutieltä liittynyt auto, joka ajaakin ylinopeutta. Lähes välittömästi takana ollut on siirtynyt nuohoamaan takapuskuria ja kohta lähtenyt ohi. Tuliko paha mieli kun joku ajaa nopeammin vai täh :confused:
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Tämänhetkisen työmatkan viimeinen 10km on valaistua ns. pikkutietä jossa jonkun verran työmatkaliikennettä. Melkein kaikki vastaantulijat, mukaan lukien bussit ja raskas liikenne, käyttävät kaukovaloja vaikka se on kiellettyä tyydyttävästi valaistulla tiellä.

Tämän seurauksena tällä mutkaisella ja mäkisellä tiellä on joka aamu häikäistymisiä koska valaistulla tiellä et näe etukäteen jos joku on tulossa vaikkapa mäen takaa, ja aina se vastaantulija yllättää ja niitä pitkiä ei meinaa saada pois päältä millään. Niin ja tietysti kaikilla on sumuvalot päällä. Alueella on tosi paljon peuroja, luultavasti siksi ajavat pitkillä ja sumareilla mutta joka aamuinen vitutuksen aihe kuitenkin...
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
484
Kertaakaan en ole sellaista kilpivaloa nähnyt, mikä millään tasolla ottaisi silmiin. Ei voi olla kyse kovinkaan merkittävästä ongelmasta.
Ei noi minuakaan häikäise, mutta tuossa viime viikolla ihmettelin että peruuttaako joku mua vastaan, kun loisti valkoset ja punaset samaan aikaan samalla kaistalla, mutta se olikin hitaasti ajava thyyning-golf, jossa kirkkaat ledit rekkarilla. Hienosti heijasti kaksi kirkasta "spottia" puskurin heijastuksesta, näytti ihan peruutusvaloilta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Itse jouduin vaihtamaan kilpivalojen koko rungon, koska alkuperäisen osan laatu oli suden ja kiinalaisen välimaastossa. Polttimon vaihto ei auttanut koska kontaktit olivat suojaamattomat ja umpihapettuneet. Niin liittimen kuin polttimon osalta. Puhdistus oli merkityksetöntä koska kohta taas sama ongelma. Vaihdoin koko palikan "Mercedes-Benz" Led kilpivaloina Ebayssä myytyihin ledeihin - koska siinä on selkeästi umpinaisempi rakenne. Ja kappas, kenttätestit osoittaa ettei valaisin heti 50tkm ajon jälkeen ui suolavesipaskassa. Katsurille kelpas, minulle myös, koska ei sen vaihdon jälkeen ole tarvinnut räplätä noita valoja uudestaan. Ai ne on kirkkaammat, hmm, parempi kuin pimeät.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tällä hetkellä ärsyttää Triplan "läpi" veturitietä ajavat kanssakuljettajat, tai siis osa niistä. Paikassa on 40 tai 50km/h rajoitus kulkusuunnasta riippuen (taitaa olla joku moka?), mutta joka päivä joku ajelee 25km/h tuota tietä kompleksin pohjoispuolella. Leveyttä tiellä varmaan 7 metriä, mutta kun sen laidoilla on betoniaidat ja kaistamaalaukset puuttuu, niin kaikki eivät ilmeisesti uskalla ajaa normaalisti.

Tuossa kohdassa tosiaan pohjoisesta tullessa ensin 40km/h rajoitusalueen alkamisesta kertova kyltti tässä ja toinen samanlainen 300m päässä oikeanpuolisella kaistalla kohdassa, jossa kaistat erkanevat. Kun tiet taas yhtenevät, on tuolla oikeanpuoleisella kaistalla rajoitusalueen päättymisestä kertova merkki, mutta vasemmalla ei (ja kyltti näkyy siis ennen, kuin kaistat yhdistyvät). Etelästä päin tullessa on kuitenkin teollisuuskadulta tulevalla tiellä 40km/h rajoitusalueen päättymisestä kertova merkki, ja Nordesköldin kadulta tullessa ei missään vaiheessa ole tuota 40km/h rajoitusalue -merkkiä. Ei ehkä ihan kuten pitäisi?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Joku uuvatti oli lähtenyt keskikaiteiselle tienpätkälle kauhakuormaajalla.Ja sitten nää perus ohituskaista kiihdyttelijät,nyt ei edes 150 riittänyt,että olisi ohi päässyt. Ja kun ohituskisa päättyy edessä menevien nopeudet seilaa 70-80
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Tällä hetkellä ärsyttää Triplan "läpi" veturitietä ajavat kanssakuljettajat, tai siis osa niistä. Paikassa on 40 tai 50km/h rajoitus kulkusuunnasta riippuen (taitaa olla joku moka?), mutta joka päivä joku ajelee 25km/h tuota tietä kompleksin pohjoispuolella. Leveyttä tiellä varmaan 7 metriä, mutta kun sen laidoilla on betoniaidat ja kaistamaalaukset puuttuu, niin kaikki eivät ilmeisesti uskalla ajaa normaalisti.

Tuossa kohdassa tosiaan pohjoisesta tullessa ensin 40km/h rajoitusalueen alkamisesta kertova kyltti tässä ja toinen samanlainen 300m päässä oikeanpuolisella kaistalla kohdassa, jossa kaistat erkanevat. Kun tiet taas yhtenevät, on tuolla oikeanpuoleisella kaistalla rajoitusalueen päättymisestä kertova merkki, mutta vasemmalla ei (ja kyltti näkyy siis ennen, kuin kaistat yhdistyvät). Etelästä päin tullessa on kuitenkin teollisuuskadulta tulevalla tiellä 40km/h rajoitusalueen päättymisestä kertova merkki, ja Nordesköldin kadulta tullessa ei missään vaiheessa ole tuota 40km/h rajoitusalue -merkkiä. Ei ehkä ihan kuten pitäisi?

Vieläkö tuolla suhaa nuo itsemurhaspandexit? Vitutti aina ajaa tapaamisille tuon kautta ennen, kuin tripla oli avattu, niin joka hemmetin kerta sieltä joku idiootti pyörällään ja spandexeillaan tuli laittomasti keulan ohi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Joku mamma ajeli tyytyväisenä harmaalla Avensiksellaan päivällä pitkin Turun ohitustietä takavalot pimeänä, vaikka vedensekaista räntää tuli ihan saakelisti. Jotain näille pitäisi tehdä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Joku mamma ajeli tyytyväisenä harmaalla Avensiksellaan päivällä pitkin Turun ohitustietä takavalot pimeänä, vaikka vedensekaista räntää tuli ihan saakelisti. Jotain näille pitäisi tehdä.
Se, mitä pitäisi tehdä olisi muutos tuohon typerään direktiiviin, joka sallii auton liikkumisen ilman takavaloja. Se direktivii pitäisi muuttaa muotoon, että aina moottorin ollessa käynnissä takavalojen pitää palaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Se, mitä pitäisi tehdä olisi muutos tuohon typerään direktiiviin, joka sallii auton liikkumisen ilman takavaloja. Se direktivii pitäisi muuttaa muotoon, että aina moottorin ollessa käynnissä takavalojen pitää palaa.
Miten olisi joku rajanopeus kuten typerissä turvavyökilkuttimissakin sallitaan? Esimerkiksi 20 km/h. Ikävää jos joutuu itse puukottamaan normaalin toiminnan mahdollistamiseksi.

Omassa autossa on ihan järkevä logiikka kunhan ne takavalotkin palaisivat: asennossa "0" etupääkin menee pimeäksi kun auto seisoo ja käsijarru on kiristetty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tänään ärsytti vihamielisessä kelissä räntäsateessa erityisesti sumuvalopellejen normaaliakin suurempi määrä. Ei se etusumuvalo ole mikään lisäpitomoodi, joka tekee autosta nelivedon tai ralliohjuksen. Se ei tee muuta kuin häikäisee. Jos huonon kelin ja paskan näkyvyyden takia liikennevirran nopeus laskee (onneksi) maltilliseen 65-70 km/h 80 km/h rajoituksella missä normaalisti ajetaan noin 90 km/h, niin silloin ei ole aihetta käyttää sumuvaloja. Pitäisi pienemmilläkin aivoilla tajuta, että nimenomaan sumuvalojen aiheuttama haitta on tavallista paljon suurempi. Nyt tiedoksi kaikille tätä lukeville sumuvalopelleille: Etusumuvalojen käyttöä maantieliikenteessä voi harkita, kun näkyvyyden takia suurin turvallinen ajonopeus alkaa olla huomattavasti alle normaalin eli esimerkiksi alle 50 km/h. Ei muulloin. Vastaväitteet on syytä perustella helvetin hyvin.

Ymmärtäisin kyllä autojen paskan valologiikan takia tämän, jos keli olisi vaatinut takasumuvaloja, joita ei usein saa paskemmissa autoissa päälle ilman etusumuvaloja, minkä toki voisi omistaja itse korjata jos turvallisuus ja kohteliaisuus kiinnostaisi. Nyt ei ollut siitä kysymys ajamallani osuudella. Keli ei ollut millään tavalla auton perää muuraava, vaikka kylläkin auton nokkaa loskaava. Räntä ei ole pakkaslunta. Ensimmäiset lumet alla? Saatanan tampiot. Luulisi sen näkevän edellä ajavan perseestä, onko takasumuvalolle tarvetta sulanapidon takia, ja näkyvyydestä onko sille muuten tarvetta. Eipä ollut.

Mikään sakkorangaistus tai muu tuskin auttaa, sillä näille narsistipsykopaateille se olisi vain "kiusaamista" ja jatkavat häiriköintiään entistä suuremmalla vimmalla. Nämä pitäisi pakottaa ajamaan jonnekin helvetin syvälle korpeen, jossa liikenneopettaja käskisi pysäyttää, sammuttaa ajovalot ja sytyttää etusumuvalot. Asiakas saisi sitten lähteä liikkeelle ja arvioida, riittääkö kyseisessä autossa näkyvyys 22 vai 29 km/h tuntinopeuteen pysäyttämismatkasääntö huomioiden. Sitten vaan 300 kilometriä kotiin niillä etusumuvaloilla. Jos pysähtymissäännön mukainen nopeus ylittyy koko matkalla yli 10 sekunnin ajaksi, elinikäinen ajokielto. Jos koe onnistuu, raipparangaistus ja vuoden ajokielto.

Kuluu pian polttimot vaihtoon kun joutuu vilkuttelemaan etusumuvaloja joka kolmannelle. On se silti sen arvoista jos joka sadas tajuaa sammuttaa ne. Jää monta sataa häikäisemättä kerran. Normaalistihan etusumuvalojen polttimille kertyisi Suomessa käyttötunteja esimerkiksi auton 300 000 kilometrin käyttöiän aikana noin kolme.

Pahimmillaan jopa bussit ja raskaat yhdistelmät jynkyttivät vastaan etusumuvaloilla, vaikka harvinaistahan se on. Jollain tasolla ymmärrän tämän jos älykkyys on kovin matala, koska eihän korkealla istuttaviin ohjaamoihin aiheudu juurikaan häikäisyä tästä etusumuvalojen väärästä laittomasta käytöstä.

Olen viime aikoina huomannut että uusien amatöörien takia noita tuningvaloja ovat alkaneet polttaa oletuksena jopa jumalauta taksit. Kyllä on alas vajottu.

On se varmaan turvallinen vitun valokehä. Kai ne pelkäävät, että maantienopeudella liikkuvan auton viereen hiipii joku perverssi tirkistelemään, joten pitää nähdä sivuikkunastakin lähiympäristö. Laittaisivat vaikka ovet lukkoon tai lopettaisivat masturboimisen, jos ahdistaa. Mutta ei niitä sumuvaloja. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tänään ärsytti vihamielisessä kelissä räntäsateessa erityisesti sumuvalopellejen normaaliakin suurempi määrä. Ei se etusumuvalo ole mikään lisäpitomoodi, joka tekee autosta nelivedon tai ralliohjuksen. Se ei tee muuta kuin häikäisee. Jos huonon kelin ja paskan näkyvyyden takia liikennevirran nopeus laskee (onneksi) maltilliseen 65-70 km/h 80 km/h rajoituksella missä normaalisti ajetaan noin 90 km/h, niin silloin ei ole aihetta käyttää sumuvaloja. Pitäisi pienemmilläkin aivoilla tajuta, että nimenomaan sumuvalojen aiheuttama haitta on tavallista paljon suurempi. Nyt tiedoksi kaikille tätä lukeville sumuvalopelleille: Etusumuvalojen käyttöä maantieliikenteessä voi harkita, kun näkyvyyden takia suurin turvallinen ajonopeus alkaa olla huomattavasti alle normaalin eli esimerkiksi alle 50 km/h. Ei muulloin. Vastaväitteet on syytä perustella helvetin hyvin.

Ymmärtäisin kyllä autojen paskan valologiikan takia tämän, jos keli olisi vaatinut takasumuvaloja, joita ei usein saa paskemmissa autoissa päälle ilman etusumuvaloja, minkä toki voisi omistaja itse korjata jos turvallisuus ja kohteliaisuus kiinnostaisi. Nyt ei ollut siitä kysymys ajamallani osuudella. Keli ei ollut millään tavalla auton perää muuraava, vaikka kylläkin auton nokkaa loskaava. Räntä ei ole pakkaslunta. Ensimmäiset lumet alla? Saatanan tampiot. Luulisi sen näkevän edellä ajavan perseestä, onko takasumuvalolle tarvetta sulanapidon takia, ja näkyvyydestä onko sille muuten tarvetta. Eipä ollut.

Mikään sakkorangaistus tai muu tuskin auttaa, sillä näille narsistipsykopaateille se olisi vain "kiusaamista" ja jatkavat häiriköintiään entistä suuremmalla vimmalla. Nämä pitäisi pakottaa ajamaan jonnekin helvetin syvälle korpeen, jossa liikenneopettaja käskisi pysäyttää, sammuttaa ajovalot ja sytyttää etusumuvalot. Asiakas saisi sitten lähteä liikkeelle ja arvioida, riittääkö kyseisessä autossa näkyvyys 22 vai 29 km/h tuntinopeuteen pysäyttämismatkasääntö huomioiden. Sitten vaan 300 kilometriä kotiin niillä etusumuvaloilla. Jos pysähtymissäännön mukainen nopeus ylittyy koko matkalla yli 10 sekunnin ajaksi, elinikäinen ajokielto. Jos koe onnistuu, raipparangaistus ja vuoden ajokielto.

Kuluu pian polttimot vaihtoon kun joutuu vilkuttelemaan etusumuvaloja joka kolmannelle. On se silti sen arvoista jos joka sadas tajuaa sammuttaa ne. Jää monta sataa häikäisemättä kerran. Normaalistihan etusumuvalojen polttimille kertyisi Suomessa käyttötunteja esimerkiksi auton 300 000 kilometrin käyttöiän aikana noin kolme.

Pahimmillaan jopa bussit ja raskaat yhdistelmät jynkyttivät vastaan etusumuvaloilla, vaikka harvinaistahan se on. Jollain tasolla ymmärrän tämän jos älykkyys on kovin matala, koska eihän korkealla istuttaviin ohjaamoihin aiheudu juurikaan häikäisyä tästä etusumuvalojen väärästä laittomasta käytöstä.

Olen viime aikoina huomannut että uusien amatöörien takia noita tuningvaloja ovat alkaneet polttaa oletuksena jopa jumalauta taksit. Kyllä on alas vajottu.

On se varmaan turvallinen vitun valokehä. Kai ne pelkäävät, että maantienopeudella liikkuvan auton viereen hiipii joku perverssi tirkistelemään, joten pitää nähdä sivuikkunastakin lähiympäristö. Laittaisivat vaikka ovet lukkoon tai lopettaisivat masturboimisen, jos ahdistaa. Mutta ei niitä sumuvaloja. Kiitos.
I feel you bro, mutta hauska postaus nousevine kiukkuineen :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Myönnän että aihe herättää suhteettoman... eikun siis suhteessa muuhun minussa melkoista angstia. Kaipa se johtuu siitä, että siviiliajoissa kohtaan nykyään niin vähän muuta perseilyä ajoprofiilista johtuen, ja työajossa sen kaiken paskan työntää jotenkin taka-alalle.

Toisaalta hyvä juttu. Kaukovaloilla tahallaan häikäisy on lähes kokonaan hävinnyt, kun 10 vuotta sitten se oli päivittäinen kiroilun aihe. Ei siis siksi että olisin raivonnut vaan siitä tulee ikään kuin tylppä kipu varsinkin kun se toistuu kymmeniä kertoja tunnin aikana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 336
Viestejä
4 157 587
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom