Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Tuoreet Bridgestone Blizzak Icet ovat kyllä pitäneet hyvin pks vaihtelevilla keleillä tähän mennessä, jatkuva kesäkelin tuntu voi olla jopa hitusen vaarallinen kun vertaa ympärillä sompaileviin autoihin... uutuusmalli ostettu siis sokkona ilman rengastestejä, hyvin tyytyväinen hiljaisuuteen ja pitoon. Kestävyys nähdään sitten tulevina vuosina.
Noita katselin itsekin ja mieli teki kokeilla, mutta päädyin BF-tarjouksen vuoksi noihin Continentaleihin. Pahemmin en ole liukkailla keleillä päässyt ajamaan, mutta sen verran kuitenkin, että pitoa löytyy myös CVC7:sta. Jäisellä parkkipaikalla kanttaillessa huomaa eron loppuunajettujen nastarenkaiden ja uusien kitkojen välillä, eli pitoero on valtava uusien kitkojen hyväksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Vaihtoauton mukana (ML) tuli puoli talvea ajetut kitkat mallia GT Radial Winterpro 2 SUV suoraan indonesiasta vai mistä lie... ainakin Vianor myy Suomessa Citymaasturin kitkarenkaat - Valitse laadukas kitkarengas citymaasturiin

Suhtauduin äärimmäisellä epäilyksellä näihin ja sormi on liipasimella renkaiden vaihtoon jatkuvasti jos meinaa tulla ongelmia. Varsinkin kun tottunut nastoihin. Kumma kyllä mitään ongelmia ei ole ollut ja jäälläkin tuntuu pitävän kun vähän kelejäkin ollut. Suurehko omamassa ja jatkuva neliveto auttaa toki liikkeille lähdöissä mutta vielä on pysähtynytkin. Ilmeisesti halvalla voi saada tänä päivänä ihan kohtuullisen kitkankin. Katsotaan nyt kun kelit pahenee että muuttuuko mieli.

Tosin aikoinaan ajoin Pajerolla yhden talven ameriikan poikien all-terrain renkailla... Hyvin pärjättiin siihen asti kunnes tuli jääkelit jolloin päätin että sai jäädä kokeiluksi. :nb:
Mulla on GL:n alla melkein loppuun ajetut Dunlopin Grandtrek Winter MT3 -kumit. En oikein tiedä onko nuokaan varsinaisesti pohjoismaiset kitkat mutta yllättävän hyvä on pito niilläkin ollut. Tietty pakkasta ei ole kuin muutama aste ollut, mielenkiintoista nähdä meneekö ihan kivikoviksi kun lämpö putoaa tuonne alle -20.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Hohhoijaa. Kylläpä on kesällä 2018 paistetut Contin nastat ennättäneet surkeaan kuntoon. Viime talvena oli oikein mukava ajella, kun renkaat purivat kuin suojelukoira. Nyt sitten on tullut liukasteltua ihan samalla tavalla ("oho") kuin muutkin tuulipuvut. Todella jäisessä liikenneympyrässä hiivin kirjaimellisesti kävelyvauhtia ja laskin sekunteja milloin eturenkaat lopettavat puskemisen ja löytävät jotain pitoa jostain. Säilytetty vintillä 25-35 asteessa. Parempaakaan paikkaa ei ole, vai onko joku kuullut kaverista joka osti renkailleen jääkaapin.

Eilenkin tuli taas vastaan auto 12-vuotiailla talvirenkailla, eikä omistajalla ollut mitään valittamista, ja kun lyhyellä koeajolla kävin niin suunnilleen yhtä hyvin vaikuttivat toimivankin kun nuo minun vuoden ajetut. Voisihan sitä vaan laskea omia standardeja ja hyväksyä, että liukasta saa talvella olla?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ihan fakta juttuhan tuo on, että nastat menettävät todella nopeasti sen pitonsa kun niitä tylsistyttää paljaalla asfaltilla ajaessa. Ja kauppa käy kun tuulipuvut hakee taas uusia nastoja KUN EIHÄN ILMAN NIITÄ PÄRJÄÄ SUOMEM MAASSA
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 044
Ihan fakta juttuhan tuo on, että nastat menettävät todella nopeasti sen pitonsa kun niitä tylsistyttää paljaalla asfaltilla ajaessa. Ja kauppa käy kun tuulipuvut hakee taas uusia nastoja KUN EIHÄN ILMAN NIITÄ PÄRJÄÄ SUOMEM MAASSA
Yrittäkää nyt jo päättää, ovatko nastarenkaat huonoja ja nastarenkaiden ostajat juntteja siksi, etteivät ne kuitenkaan pidä paremmin kun niitä ei uusita vai siksi, että renkaat uusitaan usein ja tulee kalliiksi. Valitkaa 1/2.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Eihän kukaan voi kiistää testituloksia, upouudet nastat pitävät hienosti kiillotetulla testijäällä. Tylsistyminen tosin voi tapahtua jo 500km asfaltilla ajon jälkeen, jonka jälkeen parhaat skandikitkat menevät jo edelle. Nasta jatkaa huononemistaan vielä huomattavasti suuremmalla vauhdilla kuin vastaavat skandi/KE-kitkat.
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
8
En ole kovin tarkasti perehtynyt pidon säilymiseen iän ja kilometrien myötä nastoilla vs kitkoilla - korjatkaa jos/kun olen väärässä...
Eikö kitkojen kuivuminen ja lamellien päällykerrosten/reunojen kuluminen ole samantyylinen ongelma, kuin tylsistyvät nastat? Kun nastarenkaiden pito perustuu sekä kumiin että nastoihin (50/50?), mutta kitkoilla taas vain sofistikoituneeseen kumirakenteeseen, niin eikö hieman kuluneet/kuivahtaneet kitkat menettää pitonsa vähintään yhtä paljon, kuin nastarenkaat tylsistyneillä nastoilla (ja toki myös kuluneella/kuivahtaneella kumilla)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Mulla on GL:n alla melkein loppuun ajetut Dunlopin Grandtrek Winter MT3 -kumit. En oikein tiedä onko nuokaan varsinaisesti pohjoismaiset kitkat mutta yllättävän hyvä on pito niilläkin ollut. Tietty pakkasta ei ole kuin muutama aste ollut, mielenkiintoista nähdä meneekö ihan kivikoviksi kun lämpö putoaa tuonne alle -20.
Kyllä nuo taitaa olla ihan "oikeat" kitkat Grandtrek WT M3

Luulisin että pahin keli näille kitkoille on sellainen pikkupakkanen tai nollakeli jossa jään pinnalle tulee hieman vettä :) Pari talvea sitten oli mukava mutkatie jossa metsäosuutta rikkoi pellot ja hakkuaukeat. Aurinko pääsi lämmittämään tietä aukoista lopputalvesta ja jäätynyt tie muuttui lähelle nollakitkan tasoa. Hyvillä nastoillakin meinas auto liukua sivusuunnassa. Jahka pääsi varjoon niin pito palautui.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
En ole kovin tarkasti perehtynyt pidon säilymiseen iän ja kilometrien myötä nastoilla vs kitkoilla - korjatkaa jos/kun olen väärässä...
Eikö kitkojen kuivuminen ja lamellien päällykerrosten/reunojen kuluminen ole samantyylinen ongelma, kuin tylsistyvät nastat? Kun nastarenkaiden pito perustuu sekä kumiin että nastoihin (50/50?), mutta kitkoilla taas vain sofistikoituneeseen kumirakenteeseen, niin eikö hieman kuluneet/kuivahtaneet kitkat menettää pitonsa vähintään yhtä paljon, kuin nastarenkaat tylsistyneillä nastoilla (ja toki myös kuluneella/kuivahtaneella kumilla)?
Ei. Nastarengas ilman nastoja ei pidä juuri yhtään, se ei todellakaan ole sama asia kuin skandikitka. Nastarenkaissa tuo pidon heikkeneminen iän/kulmisen myötä onkin sen vuoksi suhteessa paljon rajumpaa kuin puhtaan kitkan.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Ei. Nastarengas ilman nastoja ei pidä juuri yhtään, se ei todellakaan ole sama asia kuin skandikitka. Nastarenkaissa tuo pidon heikkeneminen iän/kulmisen myötä onkin sen vuoksi suhteessa paljon rajumpaa kuin puhtaan kitkan.
Katsoppa uudelleen mitä eroa on nykypäivän kitka- ja nastarenkaalla. Molemmissa samanlaiset lamellit...
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Hohhoijaa. Kylläpä on kesällä 2018 paistetut Contin nastat ennättäneet surkeaan kuntoon. Viime talvena oli oikein mukava ajella, kun renkaat purivat kuin suojelukoira. Nyt sitten on tullut liukasteltua ihan samalla tavalla ("oho") kuin muutkin tuulipuvut.
Mitkä nastat tarkalleen. Edellisessä autossa oli Ice Contactit ja parin talven jälkeen nastat painui kumin sisään ja se oli morjes pidolle.
 

Z50

hehe jöö
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
293
Ei. Nastarengas ilman nastoja ei pidä juuri yhtään, se ei todellakaan ole sama asia kuin skandikitka. Nastarenkaissa tuo pidon heikkeneminen iän/kulmisen myötä onkin sen vuoksi suhteessa paljon rajumpaa kuin puhtaan kitkan.
Mitä vittua :confused: Suurin osa nastarenkaankin pidosta tulee kumista, nastat parantavat pitoa jäällä, mutta lumella niillä on hyvin vähän merkitystä. Jos noi sun satuilus pitäis paikkaansa niin kulunut nastarengas pitäisi samoin kuin kesärengas ja jokainen voi miettiä onko asia näin :rolleyes:
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Juu, minullakin on kaksi kättä ja kikkeli, aivan kuin Sauli Niinistöllä. Tekeekö se mielestäsi minustakin tasavallan presidentin?
Nykyaikaisissa nastarenkaissa on toki vähemmän lamelleja kuin kitkarenkaissa - tosin vain siksi että nastat eivät pysyisi kiinni lamellipinnassa. Muutoin on kitkarenkaiden opit otettu käyttöön myös nastakumeissa. Tuo nyt on ihan naurettavaa väittää että kulunut kitkarengas säilyttäisi pitonsa suhteessa paremmin kuin kulunut nastarengas (jos oletetaan että nastat on tallella ja ottavat vielä tiehenkin kiinni).
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mitä vittua :confused: Suurin osa nastarenkaankin pidosta tulee kumista, nastat parantavat pitoa jäällä, mutta lumella niillä on hyvin vähän merkitystä. Jos noi sun satuilus pitäis paikkaansa niin kulunut nastarengas pitäisi samoin kuin kesärengas ja jokainen voi miettiä onko asia näin :rolleyes:
Nykyaikaisissa nastarenkaissa on toki vähemmän lamelleja kuin kitkarenkaissa - tosin vain siksi että nastat eivät pysyisi kiinni lamellipinnassa. Muutoin on kitkarenkaiden opit otettu käyttöön myös nastakumeissa. Tuo nyt on ihan naurettavaa väittää että kulunut kitkarengas säilyttäisi pitonsa suhteessa paremmin kuin kulunut nastarengas (jos oletetaan että nastat on tallella ja ottavat vielä tiehenkin kiinni).

Gamla dubbdäck är farliga | Bil och trafik


tuolta googletranslatella vain muutamia kohtia lainatakseni:

And the results couldn't have been clearer. In the tests on ice, it is precisely the spiked tire that has lost the most performance - so much so that a used Nordic spikeless works at least as well. The test results point to the fact that the spike is a fresh product to a far greater extent than previously known.

It is beyond doubt that the spiked tire ages faster and loses performance to a greater extent than its spike-free options.

The three used tire sets have rolled 10000km each, which corresponds to about two seasons of use for a normal motorist... ...The spiked tire suddenly performs worse than the Nordic spike-free and has lost almost a fifth of its braking capacity. The Nordic spike-free has lost seven percent and the Central European is only marginally worse than its new counterpart.
ja juu, lumella tulokset eivät muutu ollenkaan yhtä dramaattisesti, mutta parhaat KE-kitkatkin saavat lumella parempia tuloksia kuin "keskiluokkaiset" nastakumit, joten puheet niiden nastakumien lamellien ylivertaisuudesta voi myös unohtaa.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Joo toi oli väärin sanottu että suhteessa kitkarenkaan pito huononisi vähemmän kuin nastarenkaan, varsinkin jos ne nastat kuluu käyttökelvottomaksi. Jäisellä pinnalla siinä kitkarenkaassa ei sitä pitoa ole uutenakaan joten eipä se siitä paljoa kulumisen myötä huonone.

Silti luottaisin jäisellä tiellä enemmän kuluneeseen nastarenkaaseen kuin kuluneeseen kitkarenkaaseen. Joskus tullut ajettua kevättalvella tiellä jossa lumipolanne sulanut avopaikoista, mutta varjoisissa mutkissa vielä jäätä joka sulamassa --> helvetin liukasta. Loppuvaiheessa olevilla kitkarenkailla melko mielenkiintoiset olosuhteet joissa pariin otteeseen oli mutkassa ohjaamo täynnä käsiä. Kuluneilla nastarenkailla olisi varmasti ollut vähemmän yllätyksellinen reissu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Tuli hommattua VikingContact 7:at (kitkat). Aina aikaisemmin käytössä on olleet nastat. Edelliset oli jotkut vanhemmat iceContactit.

En oo ikinä omistanu yhtä hyviä talvirenkaita, ajotuntuma on näpsäkkä ja renkaat ovat todella todella hiljaiset.

Nyt PK-seudulla on ollut vähän liukkaampaa kun lämpötila poukkoillut nollan molemmin puolin, mutta kun on ottanut vähän rauhallisemmin niin mitään ongelmia ei ole ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Joo toi oli väärin sanottu että suhteessa kitkarenkaan pito huononisi vähemmän kuin nastarenkaan, varsinkin jos ne nastat kuluu käyttökelvottomaksi. Jäisellä pinnalla siinä kitkarenkaassa ei sitä pitoa ole uutenakaan joten eipä se siitä paljoa kulumisen myötä huonone.

Silti luottaisin jäisellä tiellä enemmän kuluneeseen nastarenkaaseen kuin kuluneeseen kitkarenkaaseen. Joskus tullut ajettua kevättalvella tiellä jossa lumipolanne sulanut avopaikoista, mutta varjoisissa mutkissa vielä jäätä joka sulamassa --> helvetin liukasta. Loppuvaiheessa olevilla kitkarenkailla melko mielenkiintoiset olosuhteet joissa pariin otteeseen oli mutkassa ohjaamo täynnä käsiä. Kuluneilla nastarenkailla olisi varmasti ollut vähemmän yllätyksellinen reissu.
Omat kokemukset saman auton kanssa:
- Ekat 8 vuotta alkuperäisillä nastarenkailla. Viiden vuoden jälkeen pito heikkeni huomattavasti, mutta pintaa oli jäljellä reilusti vielä 8 vuoden jälkeen.
- Tilalle kaksi vuotta vanhat, mutta kuluneet nastarenkaat, joista kaikki nastat nypitty pois. Huomattavasti parempi kaikissa olosuhteissa kuin vanha nastarengas.
- Nyt tälle vuodelle täysin uudet kitkat. Pito kutakuinkin sama kuin edellisessä. Mustalla jäällä hieman edellistä heikompi, eli ero tulee pelkästä pinnan kuvioinnista.

Eli kun on saman auton kanssa päässyt testaamaan kaikkia, sanoisin, että talvirenkaan ominaisuudet merkittävyysjärjestyksessä ovat:
- Renkaan ikä
- Kitkapinnan laatu
- Ajomukavuus
- Nastat/nastattomuus
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Nyt on omassa kulkineessa "uudet" nastarenkaat. Lainausmerkit siksi että rengas uusi, malli vanha (Hakkapeliitta 8). Sentään kesällä paistetut. Olisin ostanut X-Ice North 4:t tai Hakkapeliitta 9:t mutta sopivaa kokoapa ei tietenkään ollu.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Jäisellä pinnalla siinä kitkarenkaassa ei sitä pitoa ole uutenakaan joten eipä se siitä paljoa kulumisen myötä huonone.
Juu, asiahan on varmasti näin, harmi vain että testit näyttävät jotain ihan muuta ja itse ylijumala Matti Morrikin on todennut että kovalla pakkasella heidän (Nokian) skandikitkarenkaansa pitää paremmin peilijäisellä pinnalla kuin heidän nastarenkaansa.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Juu, asiahan on varmasti näin, harmi vain että testit näyttävät jotain ihan muuta ja itse ylijumala Matti Morrikin on todennut että kovalla pakkasella heidän (Nokian) skandikitkarenkaansa pitää paremmin peilijäisellä pinnalla kuin heidän nastarenkaansa.
Niinhän tuo näkyy olevan että kitkarenkaat on parempia jäällä kuin nastarenkaat - ihan pääsääntöisesti. Ne on varmaan siniset kitkarenkaita tossa kuvassa ja punaiset nastarenkaita. :vihellys:

 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Niinhän tuo näkyy olevan että kitkarenkaat on parempia jäällä kuin nastarenkaat - ihan pääsääntöisesti. Ne on varmaan siniset kitkarenkaita tossa kuvassa ja punaiset nastarenkaita. :vihellys:

Ja simsalabim, aihe vaihtuikin lennossa pidon puutteesta suhteelliseen paremmuuteen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 044
Juu, asiahan on varmasti näin, harmi vain että testit näyttävät jotain ihan muuta ja itse ylijumala Matti Morrikin on todennut että kovalla pakkasella heidän (Nokian) skandikitkarenkaansa pitää paremmin peilijäisellä pinnalla kuin heidän nastarenkaansa.
Mikäs hämäysyritys tämä nyt on? Kovalla pakkasella? Ei se ole kovin oleellinen skenaario. Kaikissa kohtuullisissa kylmän ilmaston kumeissa on kovalla alustalla hyvä pito, kun ollaan riittävän kaukana sulasta.
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
8
Omakohtainen subjektiivinen kokemus nasta- ja kitkarenkaiden erosta, vanhan/kuluneen setin pidon säilyttämisen tapauksessa.
Hakka4, paistovuosi niinkin vanha kuin 2005, nastoista suurin osa oli pois (joko irronneet tai katkenneet), urasyvyys kohtalainen (autolla on ajettu hyvin vähän). Ajelin tällä tuttavapiirin autolla nyt alkutalven sekä liukkailla- että lumisilla Pohjois-Pohjanmaan teillä, ja yllätykseksi pidon kanssa ei ollut suurempia ongelmia (pysähtymiset, liikkeelle lähdöt jäisellä pinnalla yms). Tuon iän ja nastojen perusteella oletin, että pito olisi aivan olematon ja ajettavuus liukkailla olisi kesärenkaan luokkaa. Onko sitten tuon Hakka4:n (kuivunut) kumi vaan niin hyvä, en tiedä.
Samantyylisellä peruskauppakassi-autolla on aiemmin tullut ajettua yhden talven halpis kitkarenkailla. Vain 3v vanhat ja pintaa ihan hyvin. Märällä asfaltilla ja lumellakin toimii hienosti, mutta liukkailla homma meni täysin arvaamattomaksi, ja vaaralliseksikin. Silloin olisi kyllä kelvannut se yli 10v vanha, lähes nastaton Hakka4.
Jos lähtisin yleistämään tuon yhden kokemuksen perusteella, niin nastarenkaat säilyttää pitonsa paljon paremmin kuin kitkat...mutten lähde :) Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tuosta pidon säilyvyydestä eri renkailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Sä nyt lähdit vertaamaan aikanaan hyvää ja loogisesti käyttäytyvää rengasta halpispaskaan, jonka käyttäyminen on ollut uutenakin 1x2. Jos rengas käyttäytyy huonosti uutena, niin harvemmin se kulumalla paranee.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
477
Hyvänkin renkaan ominaisuudet heikkenevät selvästi iän myötä. Entiset Goodyear Ultra Grip Ice Arcticit olivat uutena todella hyvät ja loogisesti käyttäytyvät renkaat, mutta 7 vuoden ikäisinä (vaikka nastat tallella ja pintaa 7.5mm) melkoisen huonot ja äkkinäisesti pitoaan menettävät. Absoluuttinen pitotaso esim. lumella ei ollut mahdottoman huono, mutta pito tosiaan lähti yhtäkkiä yllättäen tehden esimerkiksi kiihdytyksistä vaikeita. Mutkissa menetetyn pidon palautuminen tapahtui myös piiiitkän ja tunnottoman luiston jälkeen töksähtäen, eli mutkiin ei tehnyt enää mieli kaahata. Ostin tälle talvelle uudet Hankookin nastat ja vaikka nastaulkonemat vaihtelevatkin melkoisesti, niin pito on ollut todella kovaa luokkaa kaikissa olosuhteissa. Nyt uskaltaa taas ajella mutkat vauhdikkaammin, kun luistoon lähtö tapahtuu erittäin hallitusti ja pitotaso pysyy myös luistossa. Paljaalla asvaltilla ovatkin sitten melko vetelän tuntuiset. Renkaan lamellit ovat niin löysät, että ohjaus ei palauta kunnolla ja muutenkin ajettavuus on melkoista lullaamista. Ja on tosiaan kokeiltu jos jonkinlaisia paineita. Erinomaiset TALVIrenkaat siis, mutta muissa ominaisuuksissa on toivomisen varaa.
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
8
Sä nyt lähdit vertaamaan aikanaan hyvää ja loogisesti käyttäytyvää rengasta halpispaskaan, jonka käyttäyminen on ollut uutenakin 1x2. Jos rengas käyttäytyy huonosti uutena, niin harvemmin se kulumalla paranee.
Kyllä, on varmastikin niin, että 3v vanhan kitkan huonous johtuu pitkälti sen alkuperäisestä huonoudesta.
Eniten tosiaan yllätti se, että 14v vanha, lähes nastaton Hakka4 oli liukkailla ihan kelvollinen. Ei valitettavasti ole omakohtaista kokemusta siitä, olisiko 14v vanha, alunperin laadukas, kitkarengas kelvollinen jäisellä tiellä. Kiinnostaisikin kuulla muiden kokemuksia eri renkaiden vanhenemisesta...
Nyt on alla Contin IC2 nastat, jo toista talvea, ajettu 20tkm, pito ja ajattavuus edelleen erinomainen.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 645
Omakohtainen subjektiivinen kokemus nasta- ja kitkarenkaiden erosta, vanhan/kuluneen setin pidon säilyttämisen tapauksessa.
Hakka4, paistovuosi niinkin vanha kuin 2005, nastoista suurin osa oli pois (joko irronneet tai katkenneet), urasyvyys kohtalainen (autolla on ajettu hyvin vähän). Ajelin tällä tuttavapiirin autolla nyt alkutalven sekä liukkailla- että lumisilla Pohjois-Pohjanmaan teillä, ja yllätykseksi pidon kanssa ei ollut suurempia ongelmia (pysähtymiset, liikkeelle lähdöt jäisellä pinnalla yms). Tuon iän ja nastojen perusteella oletin, että pito olisi aivan olematon ja ajettavuus liukkailla olisi kesärenkaan luokkaa. Onko sitten tuon Hakka4:n (kuivunut) kumi vaan niin hyvä, en tiedä.
Samantyylisellä peruskauppakassi-autolla on aiemmin tullut ajettua yhden talven halpis kitkarenkailla. Vain 3v vanhat ja pintaa ihan hyvin. Märällä asfaltilla ja lumellakin toimii hienosti, mutta liukkailla homma meni täysin arvaamattomaksi, ja vaaralliseksikin. Silloin olisi kyllä kelvannut se yli 10v vanha, lähes nastaton Hakka4.
Jos lähtisin yleistämään tuon yhden kokemuksen perusteella, niin nastarenkaat säilyttää pitonsa paljon paremmin kuin kitkat...mutten lähde :) Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tuosta pidon säilyvyydestä eri renkailla.
Mulla on ollut alla Hakkapeliitta 2, 4, 5, 7,8 ja nyt toisessa autossa 9, ja näppituntuma on että noista toi 4 piti parhaiten liukkaalla jäällä jo kuluttuaankin. 8 etenkin tuntui kovin nopeasti heikkenevän jääpidoltaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Kokemuksia continentalin contiSilent-renkaista?

Kävin kyselemässä uusia nastarenkaita ja rengasliikkeessä kehuttiin estoitta uusia Continental IceContact 3 ContiSilent-renkaita. Pitäisi kuulemma olla huomattavasti hiljaisemmat kuin normi nastarenkaat, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisistä renkaista. Ilmeisesti kesärenkaissa kyseistä "ominaisuutta" on käytetty jo jonkin aikaa. Ovatko ne lisäpanostuksen arvoiset vai ostaako "perinteiset" nastat.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 543
Kokemuksia continentalin contiSilent-renkaista?

Kävin kyselemässä uusia nastarenkaita ja rengasliikkeessä kehuttiin estoitta uusia Continental IceContact 3 ContiSilent-renkaita. Pitäisi kuulemma olla huomattavasti hiljaisemmat kuin normi nastarenkaat, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisistä renkaista. Ilmeisesti kesärenkaissa kyseistä "ominaisuutta" on käytetty jo jonkin aikaa. Ovatko ne lisäpanostuksen arvoiset vai ostaako "perinteiset" nastat.
Nuo kuminastat voisivat olla hiljaisemmat. IceContact™ 3: Täysin uudenlainen nastarengas – henkilöautoihin ja SUV:hin | Continental

Tuo Contisilent voisi sopia kitkarenkaisiin.

Edit: Jaa taisi nuo sun linkkaamat tulla juurikin noilla ContiFlexStudeilla lisäksi :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Nuo kuminastat voisivat olla hiljaisemmat. IceContact™ 3: Täysin uudenlainen nastarengas – henkilöautoihin ja SUV:hin | Continental

Tuo Contisilent voisi sopia kitkarenkaisiin.

Edit: Jaa taisi nuo sun linkkaamat tulla juurikin noilla ContiFlexStudeilla lisäksi :)
Kun myyjä kysyä oletko kuullut contin kuminastoista, ensimmäinen ajatus oli kuminastat? siis kokonaan kumiset nastat, mutta en osannut edes selittämisien jälkeen yhdistää sitä noihin flexstuddeihin. Jos tuo silent-omituisuus on oikeasti toimiva niin sehän on juuri nastarenkaissa erinomainen juttu, saa sitä nastojen ropinaa vähenemään. Mutta toimiiko se oikeasti vai vain myntipuheissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Goodyearilla näytti olevan sama teknologia käytössään. Tämä on kyllä hyvä uutinen, jos voi valita parhaan kitkan ja saada sen hiljaisempana. Goodyearin kitkoja pohdin tuon ominaisuuden takia, mutta tämän jälkeen niitä puoltaa "enää" hinta. Toki mikä näiden uutuuksien saatavuus mahtaa olla...

e: Ei tää taida olla edes uus juttu googletuksen perusteella.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 543
Ei näköjään saa noita Contisilenteja 225/45/17 koossa, ilmeisesti liian matala profiili.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Ainakin G20 3-sarjan bemarissa 225/50/R17 koossa nuo Continentalin Icecontact 3 flexstudit on hiljaiset. Asiakkaat kyselee ajanko kitkoilla.

Silti ajaisin itse mieluummin Nokian Hakkapeliitta 8/9:llä, koska niiden neutraali käytös on todella miellyttävä verrattuna näiden aavistuksen äkkinäisempään käytökseen ja jääpito ei näillä ole yhtä hyvä, mutta ei missään nimessä huono.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Kokemuksia continentalin contiSilent-renkaista?

Kävin kyselemässä uusia nastarenkaita ja rengasliikkeessä kehuttiin estoitta uusia Continental IceContact 3 ContiSilent-renkaita. Pitäisi kuulemma olla huomattavasti hiljaisemmat kuin normi nastarenkaat, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kyseisistä renkaista. Ilmeisesti kesärenkaissa kyseistä "ominaisuutta" on käytetty jo jonkin aikaa. Ovatko ne lisäpanostuksen arvoiset vai ostaako "perinteiset" nastat.
Nyt on parin sadan kilometrin kokemukset noista contin silent-renkaista, ja kaikesta skeptisyydestä huolimatta yllättivät todella hiljaisuudella.

Nykyisellä autolla ei ole kokemuksia nastarenkaista, edellinen omistaja oli valinnut kitkat ja niillä on tullut ajettua tämä syksy. Siinä missä kitkat olivat ääneltään kuin kesärenkailla olisi ajanut, niin eivät nämä uudet contit ole merkittävästi äänekkäämmät. Kun urassa ajaa kuuluu hiljainen humina, mutta kun ajaa uran ulkopuolella niin ovat nastarenkaiksi todella hiljaiset, mahdolliset rengasäänet peittyvät radion puheäänen alle. Ainakin näillä kokemuksella voi suositella kovemmasta hinnasta huolimatta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Sunfull kitkoista kokemusta? SF-982 ilmeisesti malli. Selviääkö etelän "talvesta" kunnialla?
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 399
Sunfull kitkoista kokemusta? SF-982 ilmeisesti malli. Selviääkö etelän "talvesta" kunnialla?
Ei ole kokemusta, mutta varmasti selviää kunnialla. Ite ajellu etelässä "talven" parhailla keskieuroopan kitkoilla ja hyvin on mennyt.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Niin, hyvät KE-kitkat on nimenomaan nappivalinta vesikeleille, mutta nuo kiinalaiset kitkat ovat yleensä yhdistelmä skandikitkojen paskaa vesi/asfalttipitoa sekä KE-kitkojen paskaa lumi/jääpitoa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Tähänastisen "talven" Turussa selviäisi melkein kesärenkaillakin niitä muutamaa päivää lukuunottamatta jolloin on ollut tien pinta jäässä.

Olen omalta osaltani ihan tyytyväinen että molemmissa autoissa on nyt kitkat.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Niin, tänä talvena ei olisi tarvinnut PK-seudulla kuin kesärenkaita ja nastoja parina päivänä. Silloin kun on kondensoitunut jäätä niin ainakin omat Contit ovat vain liukuneet ja muina päivinä on ollut kesäkengaskelit. Kun ei ole lunta, niin ei ole myöskään kelejä joissa kitkarengas olisi ollut parhaimmillaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 897
Niin, tänä talvena ei olisi tarvinnut PK-seudulla kuin kesärenkaita ja nastoja parina päivänä. Silloin kun on kondensoitunut jäätä niin ainakin omat Contit ovat vain liukuneet ja muina päivinä on ollut kesäkengaskelit. Kun ei ole lunta, niin ei ole myöskään kelejä joissa kitkarengas olisi ollut parhaimmillaan.
Ei se nasta parempi ole oman kokemuksen mukaan, jos on hengen ohut konsensoitunut jääkerros. Ei ole oikein nastalla jäätä mihin purra, ja lamellit taas tarttuu kuitenkin sen mitä mahdollista siihen asvaltin karkeuteen, joka jäätyneestä pinnasta huolimatta on edelleen esillä.

Lumella ollaan suurin piirtein tasoissa myös.

Sitten kun on vähän paksumpi sileä jää ja vielä vettä päällä, niin nastoista alkaa olla hyötyä. Eli etelän pääteillä... ei koskaan. Pienemmillä teillä keväällä (kunnon jäärännit) sitten hyvästä nastasta hyötyy, joskin hyvin kitkallakin on perille päässyt.
Niin, hyvät KE-kitkat on nimenomaan nappivalinta vesikeleille, mutta nuo kiinalaiset kitkat ovat yleensä yhdistelmä skandikitkojen paskaa vesi/asfalttipitoa sekä KE-kitkojen paskaa lumi/jääpitoa.
Näin, ja halvalla kiinan nastalla saat tähän yhdistettyä tähän vielä nastarenkaankin huonot puolet :).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 854
Jäsenet
70 426
Uusin jäsen
t-uomo

Hinta.fi

Ylös Bottom