Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Mietin tässä uusien verkkolaitteiden tilaamista ennestään on tuo EdgeRouter Pro https://verk.com/hgqqj ja nyt pitäisi keksiä sille jatkoa ja kytkimeksi tuota ei voi laittaa tai sen tehot kärsii siitä sen voisi kai saada VLAN kikkailulla toimimaan, kuin kytkin, mutta tosiaan tehokkuus kärsii. Kytkin ja WLAN palikat pitäisi saada perään. Nettiä on olen jo selannut sen verran, että löytyy asetukset palomuuriin ja voin estää vaikka WLAN:n kautta pääsyn muuhun verkkoon ja itse reitittimen konfigurointiin. Elkää sekoittako WLAN ja VLAN lyhenteitä. WLAN on langaton verkko ja VLAN on virtuaalinen LAN verkko.



Samalla huomasin, että UNMS palvelimeen on tulossa UniFi lisäys, eli sieltä pääsee katsomaan UniFi controller:n asetuksia ja verkkoa. Ominaisuudelle ei ole annettu vielä versiota tai päivämäärää, mutta se on jo UNMS roadmap:ssä nimellä UniFi integration. UNMS versio 1.0.9 julkaistiin pari päivää sitten ja versiossa 1.1.0 tulee pari ominaisuutta lisää, mutta vaikea tietää, koska tuo UniFi integraatio tulee.

UNMS - Roadmap UniFi integration
This feature will allow connecting a whole UniFi network as a single UNMS device for simple monitoring only. It will not be able to manage the UniFi network in any way but we will add a one-click link to the UniFi controller.

Harkitsen akkuvarmistetun UniFi Cloud Key Controllerin ostamista, se on kallis. 7 sekuntia se pysyy päällä ja sammuttaa itsensä turvallisesti, kun virta katkeaa ja käynnistyy uudestaan, kun virta palaa. Aikaisemmissa versioissa korruptoitui muisti sähkökatkoissa ja siitä on moni vetänyt herneen nenään.

Ensimmäinen lisä palikka on tilattu kotiverkkoon ja se oli varastossa, eli lähtee varmaan tulee aika pian. 10G kytkin lähti tulee nyt sitten, eli tällänen on tulossa Ubiquiti - EdgeSwitch® 16 XG. Kytkemiskapasiteetti: 320 Gbit/s

Oli vähän ajatuksena, että tulee verkkokovalevyt, kun nopeudet on tarpeeksi suuria, niin ei huomaa onko se kovalevy edes samassa tietokoneessa kiinni ja tässä on se pointti miksi näin järeä kytkin ja ensimmäinen pullonkaula on poistettu tällä kytkimellä. Tulee siis verkkokovalevy palvelimia missä voi olla useita kiintolevyjä missä on vaikka sata teratavua tilaa, jos niin haluaa. Kaapelivedon pituudet ei haittaa tämän laitteen kanssa, kun se kytkin mihin voi ostaa valokuitu tai kupari adaptereita. Vedän valokuidulla ne jotka ei sitä vaadi. Ehkä tämä oli ihan over kill meininkiä 95% varmuudella ja ne loput voi olla yhtä hulluja tässä vaiheessa.



Ekat valokuitu kaapelit pitää varmaan tilata tuota varten, mutta eka mennään ihan kuparikaapeleilla, että alkaa näkee miten homma toimii. Kupariyhteyden mini on tuolla 1G sen alemmas se ei taivu ollenkaan, eli pitää olla sitä varten omat laitteet jotka jakaa ne yhteydet pienemmille nopeuksille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
En sitten yhtään ihmettele, jos ei muut ole ostaneet näitä järeitä palikoita, mutta niissä on yhtäläisyyksiä konfiguroinnissa. Minä ainakin katson YouTube videot läpi, eli mitä netistä löytyy, mutta minulla ei ole halvemman pään laitteita yhtään. Paremminkin minulla on ongelma, koska kaikki ohjeet on halvemman pään laitteille ja näille isoille monstereille ei ole ohjeita juurikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Tuo sisäinen akkuvarmennus controllerissa on mielestäni sellainen aikapommi kun tuon akun käyttö ikää voi vain arvailla. Liekköhän se edes vaihdettavissa helposti.

Noille "isoille laitteille" on ohjeet vähissä siksi että ne jotka niitä ostaa on yleensä ammattilaisia jotka osaa homman. Monethan noiden ominaisuuksista on ihan standartoitua hommaa joka toimii samanlailla joka valmistajalla mutta jonka konffaus logiikassa voi olla valmistajakohtaisia eroja.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Tuo sisäinen akkuvarmennus controllerissa on mielestäni sellainen aikapommi kun tuon akun käyttö ikää voi vain arvailla. Liekköhän se edes vaihdettavissa helposti.

Noille "isoille laitteille" on ohjeet vähissä siksi että ne jotka niitä ostaa on yleensä ammattilaisia jotka osaa homman. Monethan noiden ominaisuuksista on ihan standartoitua hommaa joka toimii samanlailla joka valmistajalla mutta jonka konffaus logiikassa voi olla valmistajakohtaisia eroja.
Olet ihan oikeassa tuossa. Esimerkiksi minun navigointilaitteen akku kuoli 8 käytön jälkeen ihan totaalisesti. Tilasin siihen kiinalaisen akun joka oli varmaan ainoa vaihtoehto. Tilaus kesti useita kuukausia ja akku oli lopulta palautettu Tallinnan "depot" mestaan ja sitten sain lopulta sen uudelleen tulemaan tänne. 10v olen tehnyt ihan pelkkää elektroniikkaa. Testausta ja korjausta, niin kyllä niillä taidoilla yks akku vaihdetaan, jos saa vain oikeanlaisen akun. Takuut on jo tuossa vaiheessa vanhentuneet, eli ei ole väliä hajoaako laite vai saako sen uudelleen henkiin. Emolevyistä ja virtalähteistä olen vaihdellut kondensaattoreita ja se on halpaa, mutta työlästä tee se itse korjausta, mutta taidot on, niin teen sen itse.

Saa taas ihmetellä jonkin aikaa tuon järeän kytkimen kanssa, kun se tulee ja tiedän, että apuja ei paljoa ole, kun muilla ei ole samaa laitetta ja ne joilla niitä, niin ne on yrityksiä. Kotikäyttäjät on ihan oma lukunsa ja sellaiset, kuin minä on hyvin harvassa. Pelkkä yks näytönohjain voi tietokoneeseen maksaa 500-700€. Tuo oli halvempi, kuin näytönohjain. Olen sitä marginaali porukkaa, jolle ei hitaat laitteet riitä.

Tarkoitus onkin, että minulla on mahdollisuus rakentaa verkkokovalevypalvelin, joka tuntuu siltä, kuin se olisi osa samaa tietokonetta jota käyttää. 10G nopeuksilla ei huomaa enää onko sama tietokone vai ei.

Jopa Linus Tech Tips on käyttänyt EdgeRouter Pro kytkintä. Tuolla videolla ne purkaa 19" räkkiä, jossa yhteyksiä hoitanut kytkin poistetaan, mutta suomen takapajulaan ei saada 10G yhteyksiä, kun kaikki laahaa jäljessä.


Yritän hankkia uusia laitteita 19" räkkiä varten, jota ei vielä ole. Korkeus pitäisi kai olla 2 metriä, että saan siinne kaikki UPS myöten. UPS on jo olemassa, mutta sen virta ei ihan kaikkeen riitä vaikka on 9 akkua.

Serverissä on jo systeemi jolla se ajaa kaikki tietokoneet heti alas, kun virran syöttö katkeaa UPS:lle. Serveri lähettää muille tiekoneille heti päävirran katkettua lähiverkon kautta alasajo käskyn ja sen olen testannut. Muut tietokoneet noudattaa aika orjallisesti sitä käskyä. Muut tiekoneet sammutetaan jo muutamien sekuntien päästä ja serveri on se joka hyrrää ja sekin lähteen pian alas, jos päävirta ei palaudu. Sähköjen palauduttua UPS ei syötä virtaa mihinkään, vaan se vaatii tietyn lataus tason akkuihin, että se yskäisee virrat tietokoneille saakka takaisin. Nykyinen UPS päästää aika kovan PIIP äänen joka ikinen sekunti, kun päävirta on katkennut ja alasajo on sellainen jota ei voi pysäyttää, jos serveri antanut käskyn siihen. Oliko se nyt SNMP jolla serveri pukkaa tuon käskyn muille tietokoneille, eli sitä kautta se tulee näytölle näkyviin, mutta aikaa on vain muutamia sekunteja. Kyse on silloin pakotetusta alasajosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Tuo ES 16XG tuskin softan ja konffauksen puolesta eroaa mitenkään pienemmistä edge switcheistä muuten kuin että porttinopeus on 10G. Perus L2 ominaisuuksien osallta homma on aika suoraviivaista. L3 ominaisuuksille on kytkimen osalta harvemmin tarvetta pienissä verkoissa ja tuokin tukee vain rajoitetusti niitä.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Tilaamani EdgeSwitch 16 XG tuli 2 päivässä. Eilen kävin hakee Ruoholahden verkkokaupasta SFP moduuleja, että saan yhdistettyä EdgeRouter Pro ja EdgeSwitch 16 XG valokuidulla toisiinsa kiinni. EdgeRouter Pro:n konfigurointia piti muuttaa, että saan ensimmäisen sisäverkon alkamaan eth7 liittimestä missä on SFP moduulipaikka. Samalla törmäsin UNMS bugiin, jota ollaan korjaamassa seuraavaksi julkaistavaan versioon. UNMS generoi automaattisesti esimerkiksi EdgeRouter ja EdgeSwitch väliset kaapelivedot. Vaikka poistat kaapelin ja yrität tuhota datalinkkiä käsin UNMS:stä, niin se ei onnistu millään, koska delete nappi ei ole aktiivinen. Bugi korjaus on tulossa ilmeisesti versioon v1.1.0 ja nykyinen on v1.0.9. Punainen viiva näkyy topologiassa, eikä sitä saa pois millään, mutta se korjaantuu toivottavasti versiossa v1.1.0. Can't delete or edit incorrect auto generated data link in UNMS | Ubiquiti Community

1G SFP linkkipalikoiksi valitsin:
UF-MM-1G https://verk.com/hrmkk 25,90€
Fuj:tech LC-LC MM OM4 0,5 m -valokuitukaapeli https://verk.com/gnfjc 21,90€
Valokuitu oli liian hyvä laatuista, eli huonompi, kuin OM4 kelpaa. Valokuitu – Wikipedia

SFP moduuleita voi käyttää SFP+ paikassa, mutta EdgeSwitch 16 XG hyväksyy vain 1G ja 10G nopeuksia, eikä mitään muita nopeuksia. Tuli jo kokeiltua UF-RJ45-1G moduulilla, eli toimii vain tuo 1G nopeus, vaikka moduulin kyljessä lukee 10/100/1000M.

UF-RJ45-10G https://verk.com/mcfkg 93,90€ nämä 1/10G SFP+ kuparikaapelimoduulit ovat aika sika hintaisia. 10G yhteydellä CAT6A voi vetää 30m ja se voi helposti ylittyä siksi varmaan pitäisi vetää CAT7 tai valokuitu. Itse moduli on ylihintainen löytyy halvempia ostopaikkoja ja sen huomasin aika pian.

Säikähdin, kun ajoin UNMS kautta uuden firmwaren EdgeSwitch 16 XG:n sisään, niin tuli uusi UniFi mainen käyttöliittymä, mutta siitä voi valita vanhan perinteisen. Ihmettelinkin yhtä testivideota YouTubessa, mutta kyse oli juuri siitä samasta, mitä en osannut heti yhdistää.


Testin mukaan 160G sekunnissa on se mihin tuo pystyy.

Taas sain EdgeRouter Pro:n firmwaren v2.0.8 ennen muita. Muistelin, että 3 päivä sen latasin ja vasta 5 päivä se oli valmistajan sivuilla ladattavissa. Firmware tulee ensin jakeluun UNMS kautta ja vasta siitä muutama päivän kuluttua ne tulee valmistajan sivuille näkyviin ja ladattavaksi. Uudempi firmware on siis ladattavissa kaikille EdgeRouter:n omistajille.

Laitoin tuon UF-RJ45-1G moduulin porttiin 2 kiinni, niin sain siitä 1G linkin 1G kytkimelle, eli se hoitaa 100M laitteet ja tietokoneet, jotka ei vielä toimi 1G yhteydellä tai niitä ei koskaan edes saa toimimaan 1G yhteydellä, koska ne ovat liian vanhoja. Osan voi saada 1G yhteyteen, muuta osaa ei varmasti saa. Laitoin vielä 1G kytkimen perään vanhan 19" 24 porttisen 100M kytkimen, eli niille on tilaa varmasti yli tarpeen. Vanhan 100M ZyXel ES-1024 24 porttisen kytkimen ostin romulaarista monta vuotta sitten 50€ ja se oli sinne hylätty, kun huolto ei ollut saanut sitä korjatuksi. Korjasin sen itse alle euron osilla. Yksi elektrolyyttikondensaattori oli todella huonolaatuinen virtalähde puolella ja korjauksesta on kulunut varmaan jo melkein 10 vuotta. Silloin tuo oli uusi ja hajonnut noin vuoden sisään. https://www.partco.fi Partco:sta yleensä käyn ostelemassa hakkurikonkkia, kun on jotain paskalaatua ollut uusissa virtalähteissä. Kaikki vanhat tietokoneet saan samaan verkkoon kiinni, jos haluan, koska olen haalinut yritysten pois heittämiä kytkimiä ja hub laitteita. Ikivanhoissa on näitä BNC ja AUI liittimiä. Kaikki vielä toimii ihan ok, vaikka ne liittää yhteen. Historiallisissa tietokoneissa voidaan tarvita noita yhteyksiä vielä. Tietokoneen sarjaliikenne portit pystyin ottamaan käyttöön etänä tietoverkon yli toiselta tietokoneelta. Tietysti siihen tarvitaan minun tekemä ohjelma, joka on asennettu siihen tietokoneeseen joka palvelimen tavoin odottaa, että siihen otetaan yhteyttä. Olen tehnyt ohjelmistotestausta ja niissä on monta mutkaa ja ongelmaa, mutta siitä huolimatta tein mahdottomasta mahdollista. Samaa tein Ciscon reitittimen modeemimoduulilla, mutta niihin ei tarvinnut asentaa mitään ohjelmia sitä varten ja niihin voidaan määritellä oma sisäinen tietoturva, mutta yhtä helposti onnistu niiden käyttäminen etänä.

Kiintolevypalvelimiin saa jo 10G yhteyksiä, niin sellaisen haluan jossain vaiheessa saada.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Ihmettelin miksi EdgeSwitch 16 XG status ledi palaa sinisenä, mutta se johtuu siitä, että se on otettu osaksi samaa verkkoa UNMS kautta. Ilman UNMS se palaa valkoisena. EdgeSwitch & EdgeSwitch X - Device LED Statuses

UNMS kautta ajetun firmware päivityksen jälkeen sain varmaan odotella noin kelmekertaa, että jonkin sortin bootti menee läpi, eikä uskalla keskeyttää, etten tapa koko kytkintä sen takia, että sekaannun firmware päivityksen prosessiin. Kyllä se lopulta päättyi vaikka tuntui siltä, että jokin meni vikaan, mutta ei mennyt. Piti vain odottaa kärsivällisesti.

EdgeRouter Pro:ssa palaa valkoinen valo, eli selvä ero näinen kahden välillä ja sekin on kytketty UNMS:n. EdgeSwitch 16 XG:n status ledi vilkkuu välillä, vaikka sen pitäisi palaa aina sinisenä. Vilkkuminen voi kuulua samaan sykliin millä se tarkistaa onko UNMS määritellyt laitteen verkossa vai ei. Väri on kuitenkin aina sininen ja se on kytketty minun UNMS palvelimeen. Latency & outage jana muuttui oudoksi uuden kytkimen jälkeen EdgeRouter Pro reittimessä, kun sitä katsoo UNMS palvelimesta. Ennen joutui ainakin resetoimaan DNA Welhon yhteys modeemia noin 2-3 viikon välin, että ei lantency aika ala siinä janassa nousemaan liiaksi ja varmaan nykyäänkin. Samaa ongelmaa ei ole ollut Telian modeemin kanssa. Ei kuitenkaan tarvitse nousta PC:n äärestä. Otan selaimen kautta yhteyden DNA Welhon yhteys modeemiin ja basic asetukista löytyy reboot. Reboot riittää siihen, että latency palaa 0ms tasolle.

Mulla on digiboxia myöden kaikki määritelty UNMS:n ja ne menee punaiseksi, jos yhteys katkeaa tai laite sammutetaan. UNMS kertoo koko aika kuinka kauan laitteet tai tietokoneet ovat olleet sen ulottumattomissa, eli poissa näkyvistä.

EdgeRouter Pro:n on konfiguroitu noita asetuksia, mutta en tiedä enää miten ne pitää konfiguroida koska sitä on muutettu, eli en ole varma miten se tuo valvonta pitäisi olla konfiguroitu uuden UNMS version kanssa.

Pitää varmaan boottaa ihan kaikki ja katsoa jatkuuko UNMS latency jana samaa tahtia. Tutkin tuota janaa uudestaan ja se ei olut latency. Väri on pinkki. Hiirellä kun osoittaa janaa, niin lukee latency 0ms, eli kyseessä on outage, eikä latency jota ensin luulin ja se on 10ms korkeudella. Ennen outage arvo oli korkeudella 0 ms. Muutos on tapahtunut EdgeSwitch 16 XG käyttöönoton jälkeen. Vikaa ei siis ole latency ajoissa. Liian monta päivitystä on tullut samaan aikaan. Noita käppyröitä voi katsoa vain UNMS:n kautta valitsemalla EdgeRouter Pro:n ja sen alta statistics. Latency ja outage on samassa janassa. Lantency on sinisellä ja outage pinkillä tai liilan värisellä. Mitä tuo outage oikein pitäisi näyttää?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Vissiin ihan normi homma että unms tai unifin kautta softapäivitykset voi kestää. Mitä tuota unms sekavaa "tukifoorumia" olen lukenut niin muistelen että siellä pidettiin normaalina että esim unifi jutuissa massa softapäivitys voi aiheuttaa sen että laitteelta kestää 24h ennenkuin se näkyy hallinnassa takas vaikka laite todellisuudessa sillä aikaa kuitenkin toimii.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Vissiin ihan normi homma että unms tai unifin kautta softapäivitykset voi kestää. Mitä tuota unms sekavaa "tukifoorumia" olen lukenut niin muistelen että siellä pidettiin normaalina että esim unifi jutuissa massa softapäivitys voi aiheuttaa sen että laitteelta kestää 24h ennenkuin se näkyy hallinnassa takas vaikka laite todellisuudessa sillä aikaa kuitenkin toimii.
Youtube videoilla on, myös varoiteltu, ettei saa päivittää kaikkea kerralla, eli reititin ja kytkin on se kriittinen. Yhteydet tietysti katkeilee, kun reititintä tai kytkintä päivitetään. Pävitin ne yksi kerrallaan ja varmistin, että varmasti reititin tai kytkin on taas toiminnassa ja päivittynyt.

Kaikki on käynnistetty uudestaan ja sillä ei ollut mitään vaikutusta unms:n Latency & Outage janaan. Outage jana näyttää 10ms korkeudella on viivaa, kun siihen vetää hiiren niin se sanoo latency 0ms ja oikeassa reunassa on sana Outage. Höh tuliko tuo nyt uuteen UNMS v1.0.9 vai onko syynä nyt tämä uusi kokoonpano. En tiedä, mutta näyttää oudolta. v1.0.9 tuli just sopivasti tähän väliin, eli se voi johtua siitä. Outage arvo on muuttunut päinvastaiseksi mitä se oli ennen. Siitä ei saa mitään arvoa vaikka kuinka yrittää se ja maalaa koko mittarin alueen omalla värillään. Toinen vaihtoehto on valokuitu.

Mulla on täällä 4 tietokonetta päällä 24/7 plus kaikki nuo yhteys laitteet, kytkimet ja reitittimet. Enemmän tulee olemaa, jos kiintolevypalvelin tulee mukaan kuvioihin, mutta se pitäisi olla 10G yhteyksillä toimiva. Uusi kytkin tukee nyt sitä 10G yhteyttä ja siksi se on ostettu.

Hei nyt välähti ne aikaisemmin asetetut NetFlow systeemit voi tutkia väärää porttia ja siinä on se syy. Vaihdoin eth2 portin toimimaan eth7 portissa, mutta tuon asian unohdin, eli nyt tutkimaan tuota... Portin vaihto oli pakollinen, koska halusin SFP liittimen käyttöön EdgeRouter Pro:n ja EdgeSwitch 16 XG välissä. Tiesin, että jotain porttia tutkitaan, mutta ne oli sisääntuloportteja ei ulostuloportteja sisäverkossa, eli vain WAN portit on niitä mitä tutkitaan, koska ne on niitä mitä on määritelty system flow-accounting mukaan.

UNMS NetFlow UNMS v1 - NetFlow ja ip-numeroksi on laitettu, minun virtuaalisen UNMS:n ip-numero. Muistakaa sitten, kun ajatte virtuaalitietokoneita, että niillä on eri ip-numerot, kuin sillä oikealla fyysisellä tietokoneella, vaikka se on sama tietokone ja sama verkkokortti.

Tuo on kanssa sellainen, että en ole oikein selvillä miten se pitäisi olla asetettu.

EdgeSwitch 16 XG kytkimessä ei noita asetuksia taida olla edes ja sen cli näyttää tältä:

Koodi:
(main-switch) >?
enable                   Enter into user privilege mode.
exit                     Exit this session. Any unsaved changes are lost.
help                     Display help for various special keys.
logout                   Exit this session. Any unsaved changes are lost.
password                 Change an existing user's password.
ping                     Send ICMP echo packets to a specified IP address.
quit                     Exit this session. Any unsaved changes are lost.
show                     Display Switch Options and Settings.
(main-switch) >show ?
class-map                Display DiffServ class information.
classofservice           Display class of service information.
clock                    Display the time and date from the system clock.
dhcp                     Display DHCP parameters.
dos-control              Display Denial of Service Configuration.
environment              Display vital environment status data.
eventlog                 Display event log entries.
fiber-ports              Fiber Ports.
garp                     Display Generic Attribute Registration Protocol
                         information.
gmrp                     Display GMRP interface information.
gvrp                     Display GARP VLAN Registration Protocol parameters.
hardware                 Display vital product data.
hosts                    To display the default domain name, a list of name
                         server hosts, the static and the cached list of host
                         names and addresses.
ip                       Display IP information.
ipv6                     Display IPv6 information.
mac-addr-table           Display forwarding database information.
network                  Display configuration for inband connectivity.
platform                 Display information of the switch.
port-channel             Display port-channel information.
serial                   Display EIA-232 parameters and serial port inactivity
                         timeout.
service-policy           Display DiffServ service statistical information.
spanning-tree            Display spanning tree information.
switchport               Display Switchport Mode.
sysinfo                  Display system information including system up time.
telnetcon                Display Telnet configuration information.
version                  Display switch description and hardware information.
vlan                     Display VLAN configuration and configure VLANs.
(main-switch) >show fiber-ports optics-info all
                         Link Link                                 Nominal
                       Length Length                                   Bit
                         50um 62.5um                                  Rate
Port     Vendor Name      [m] [m]  Serial Number    Part Number     [Mbps] Rev  Compliance
-------- ---------------- --- ---- ---------------- ---------------- ----- ---- ----------------
0/1      UBNT             55  55   FT19021504102    UF-MM-1G          1300      1000SX
0/2      UBNT             0   0    X19042800036     UF-RJ45-1G        1300 1.0  1000T
(main-switch) >show fiber-ports optics all
                                    Output    Input
Port      Temp  Voltage  Current     Power    Power   TX     LOS
           [C]   [Volt]     [mA]     [dBm]    [dBm]   Fault
--------  ----  -------  -------   -------  -------   -----  ---
0/1       38.8    3.260     12.3    -6.108   -7.165   No     No
0/2        N/A      N/A      N/A       N/A      N/A   N/A    N/A
 Temp - Internally measured transceiver temperatures.
 Voltage - Internally measured supply voltage.
 Current - Measured TX bias current.
 Output Power - Measured optical output power relative to 1mW.
 Input Power - Measured optical power received relative to 1mW.
 TX Fault - Transmitter fault.
 LOS - Loss of signal.
(main-switch) >show environment
Temperature Sensors:
Unit     Sensor  Description       Temp (C)    State           Max_Temp (C)
----     ------  ----------------  ----------  --------------  --------------
1        1       PHY               41          Normal          41
1        2       REAR              46          Normal          47
1        3       CPU               47          Normal          48
Temperature Status: Normal
Fan Duty Level: 54%
Fans:
Unit Fan Description    Type      Speed         Duty level    State
---- --- -------------- --------- ------------- ------------- --------------
1    1   FAN-1          Fixed     7703          54%           Operational
1    2   FAN-2          Fixed     7670          54%           Operational

(main-switch) >show hosts
Host name...................................... main-switch
Default domain................................. Domain name is not configured
Default domain list............................ *********.com
Domain Name Lookup............................. Enabled
Number of retries.............................. 2
Retry timeout period........................... 3
Name servers (Preference order)................ 192.168.71.2
Dns Client Source Interface.................... (not configured)
Configured host name-to-address mapping:
 Host                                Addresses
------------------------ ----------------------
No host name is configured to IP address
 Host                   Total   Elapsed    Type        Addresses
---------------------- -------  -------    ----        --------------
2.ubnt.pool.ntp.org    149      137        IP          162.159.200.1
2.ubnt.pool.ntp.org    149      137        IP          185.112.82.50
2.ubnt.pool.ntp.org    149      137        IP          95.216.160.182
2.ubnt.pool.ntp.org    149      137        IP          95.216.78.223
2.ubnt.pool.ntp.org    149      72         IPv6        2a03:b0c0:1:d0::25c:1
2.ubnt.pool.ntp.org    149      72         IPv6        2a01:7e00::1d:1002
2.ubnt.pool.ntp.org    149      72         IPv6        2003:a:47f:abe4::1
2.ubnt.pool.ntp.org    149      72         IPv6        2001:19f0:4400:60d5::
(main-switch) >show port-channel brief
Logical   Port-Channel     Min Link State Trap     Type    Mbr Ports  Active Ports
Interface Name                            Flag
--------- ---------------- --- ---------- -------- ------- ---------- ------------
3/1                        1   Down       Enabled  Dynamic
3/2                        1   Down       Enabled  Dynamic
3/3                        1   Down       Enabled  Dynamic
3/4                        1   Down       Enabled  Dynamic
3/5                        1   Down       Enabled  Dynamic
3/6                        1   Down       Enabled  Dynamic
(main-switch) >
Internet on varmaan pakko olla tuo 1G max, koska asutaan paikassa jossa ei saa nopeampia yhteyksiä, mutta sisäverkon voi tehdä 10G nopeuteen ja sitä olen tässä juuri tekemässä. 10G kohdalla joutuu jo tutustumaan valokuituihin. Siitä se alkaa ja kaikissa vanhemmissa yhteyksissä on pärjätty kuparikaapeleilla, mutta jopa ne kuparikaapelitkin edelleen toimii, mutta pitää olla erilaistakaapelia ja ne voi olla ihan sika jäykkää kamaa. CAT luku vaihtuu 8.2 CAT kohdalla vaihtuu jo liitin kuparikaapeleilla. Pituus lyhenee ja se on tässä ongelma, kun olen katsonut speksejä. 10G Cat6 30 metriä, ehkä tulee se seuraava vaihtoehto eli CAT7, jolla pääsee pidemmälle, kuin 30m ja sen takia olen puhunut CAT7:sta tai valokuidusta jo aikaisemmin. CAT5e on näissä nopeuksissa historiaa.

Vinkataan nyt tässä, että on jo yksi 10G halpa kortti, mutta se vaatii tiekoneen emolevyltä PCIe X4 portin ja kortti on Asus XG-C100C https://verk.com/kcfxq ja halvempaa ei ole, eikä se toimi PCIe X8 porteissa tai PCIe X16 portiessa, eli eka vaatimus on PCIe X4 ja sen jälkeen tulee käyttöjärjestelmä vaatimukset ajureille vastaan. Seuraavaa vaihtoehtoa, kun katsoi, niin hinta oli huomattavasti korkeampi. Ongelma on siinä, että kyseistä liitintä ei löydy kaikista emolevyistä. Emolevyjen manuaaleissa on mainittu monta ja millaista PCIe korttipaikkaa emolevyssä on ja niistä olen noita tarkistellut. PCIe X4 voi olla harvinainen samoin 10G verkkokortti valmiiksi integroituna emolevyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Alkoi heräämään epäily uudesta bugista, koska EdgeRouter Pro:n UNMS statistics Latency & Outage jana alkoi näyttää normaalia, kun otin irti eth1 portissa olevan kaapelin, joka on Load-balance konfiguraation mukaan Telian laajakaista modeemissa kiinni. Outage jana hävisi. Outage taitaa olla päällä tai poissa, eikä sillä ole varsinaisesti mitään arvoa. EdgeRouter Pro:n vanha firmware oli v2.0.6 ja uusi on v2.0.8. Vanhan firmware version kanssa ei ollut mitään ongelmaa, eli nyt alkoi epäilyttää tuo uusi firmware v2.0.8, eli siinä voi olla bugi. DNA Welhon laajakaista modeemi on edelleen kiinni eth0 portissa ja tietysti kaikki yhteydet toimii normaalisti, vaikka tuo toinen laajakaista ei ole kytketty eth1 porttiin, koska se on konfiguraation tarkoituskin. Outage palaa takaisin, kun kytkee Telian laajakaistan takaisin eth1 porttiin kiinni. Pitää tutkia lisää, mutta apuja tuskin on, jos tuo on ihan uusi juttu ja johtuu firmware versiosta. Resetoin modeemeja ja siinä huomasin muutoksen outage janassa ja siitä osasin alkaa epäilemään tätä. Pitää tutkia tuota lisää, mutta ainoa vaihtoehto sen korjaamiseksi voi olla palata vanhaan firmware versioon tai antaa sen olla, mutta olen jo vähän jyvällä siitä mistä tuo vika johtuu. Konfiguraatioon on ainakin ilmestynyt uusia rivejä. Tämä tässä on just paha, kun firmware päivitetään, niin se saattaa särkeä vanha konfiguraation toiminnan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Sain tuon UNMS Outage vian häviämään, mutta en tiedä miksi se ei toiminut, niillä asetuksilla, jotka on nyt samat, eli vian alkaessa oli samat asetukset, kuin vian päättyessä. Välissä on olen vain kokeillut toisia, jos ne auttaisi, mutta ei auttanut mitään.

Ennen firmware v2.0.8 päivitystä pala EdgeRouter Pro:n konfiguraatiota, kun vanha firmware v2.0.6 on vielä käytössä.
Koodi:
    flow-accounting {
        disable-memory-table
        ingress-capture post-dnat
        interface eth0
        interface eth1
        netflow {
            enable-egress {
                engine-id 1
            }
            engine-id 0
            server 192.168.71.7 {
                port 2055
            }
            timeout {
                expiry-interval 60
                flow-generic 60
                icmp 60
                max-active-life 60
                tcp-fin 10
                tcp-generic 60
                tcp-rst 10
                udp 60
            }
            version 9
        }
    }
Firmware v2.0.8 päivityksen jälkeen sama kohta johon on ilmestynyt deamon reivejä ja outage vika tuli, mutta nyt on samat rivit konfiguraatiossa, vaikka vika on hävinnyt.
Koodi:
    flow-accounting {
        disable-memory-table
        ingress-capture post-dnat
        interface eth0
        interface eth1
        netflow {
            enable-egress {
                engine-id 1
            }
            engine-id 0
            mode daemon
            server 192.168.71.7 {
                port 2055
            }
            timeout {
                expiry-interval 60
                flow-generic 60
                icmp 60
                max-active-life 60
                tcp-fin 10
                tcp-generic 60
                tcp-rst 10
                udp 60
            }
            version 9
        }
        syslog-facility daemon
    }
Lopulta poistin delete komennolla deamon rivit configuration tilassa. Hyväksyin muutokset ja tallensin konfiguraation. Käynnistin uudestaan EdgeRouter Pro:n komennolla reboot. Vika hävisi, eikä sitä saa enää päälle, mutta deamon rivit palasivat, mutta vika ei, eli tästä on nyt vaikea saada selvää, että mikä oikeasti oli vikana ja mitä nuo uudet deamon rivit oikein ovat. Firmware v2.0.8 pakottaa ne tuonne konfiguraation uudestaan vaikka ne käy tuhoamassa sieltä pois. eth0 ja eth1 on kumpikin WAN portteja ja niissä on eri yhteysmodeemit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Edgerouter X-SFP ja Unifi UAP-AC-Lite tukiasemat nyt yhdessä.. Eikö noiden konffaamiseen ole tosiaan mitään yhtenäistä tapaa, vaan Reititin konffataan weppiselaimella, ja noi AP:t sillä möhköllä Unifi network controller - javakikkareella? LÄhinnä nyt tuo AP:n säätöön tarvittava systeemi tuntuu nut ihan järjettömältä viritykseltä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Edgerouter X-SFP ja Unifi UAP-AC-Lite tukiasemat nyt yhdessä.. Eikö noiden konffaamiseen ole tosiaan mitään yhtenäistä tapaa, vaan Reititin konffataan weppiselaimella, ja noi AP:t sillä möhköllä Unifi network controller - javakikkareella? LÄhinnä nyt tuo AP:n säätöön tarvittava systeemi tuntuu nut ihan järjettömältä viritykseltä..
Ei ole. Koska ovat "eri sarjaa". Tosin APhen saa perus konffit ja softan päivitettyä myös sillä puhelin/tablet apilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
OK.. tuon olinkin ladannut jo.. Ilmeisesti sinne Standalone Devices _pitäisi_ tulla ne tukiasemat.. Ei vaan löydä mitään.
Kokeilitko skannata tuolla ohjelmalla tukiaseman takana olevaa qr koodia? Niin, ja tuo taisi vaatia että AP saa DHCPllä IP osoitteen kans eli APn verkkopiuha pitä olla kytkettyn johonkin reitittimeen.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Mulla ainakin etsii vain controlleria toi ohjelma. Ehkä en vain osaa käyttää sitä sitten. Sillan siis, että ap on verkossa ja toiminnassa m
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Siellä on muistaakseni kaksi kohtaa, controllers ja accounts ja se muistaakseni on sen accountin kautta. Lisäksi saattoi olla että tuolle piti sallia androidista location tieto wifi skannausta varten. Jos AP on jo liitetty johonkin controlleriin niin sitten sitä ei löydy enää tuolla.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
No niinpä onkin. En ole koskaan tuolta Accountin alta oikein katsonutkaan. Takaa pitäisi skannata laite koodi, mutta itsellä katossa kiinni ja homma rokkaa toisella tapaa (controlleri), niin ei jaksa nähdä vaivaa. Kiitos infosta kuitenkin.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
OK.. tuon olinkin ladannut jo.. Ilmeisesti sinne Standalone Devices _pitäisi_ tulla ne tukiasemat.. Ei vaan löydä mitään.
Kokeilitko skannata tuolla ohjelmalla tukiaseman takana olevaa qr koodia? Niin, ja tuo taisi vaatia että AP saa DHCPllä IP osoitteen kans eli APn verkkopiuha pitä olla kytkettyn johonkin reitittimeen.
Ainakaan UniFi AP:lla ei ole mitään IP numeroa olemassa tehdasasetuksilla, jos se ei saa käynnistyessään yhteyttä mihinkään DHCP palvelimeen, joka antaisi sille AP:lle IP numerot, eli siinä on se ongelma. Minun veikkaus on, että QR koodissa on MAC numero tai jotain siihen suuntaan, jos se MAC numero lukee AP:n takana, niin siitä sen tunnistaa, kun se alkaa löytymään. Reset nappia voi juotua käyttämään, jos et ole kytkenyt sitä yhteyteen, josta se heti välittömästi käynnistyessään saa DHCP palvelimelta IP-numeron ja varmaan samalla muutkin tarvittavat IP-tiedot. AP voi oletuksena ottaa jonkin IP:n mutta en tiedä minkä, jos DHCP palvelinta ei löydy. Elä kuitenkaan syötä sillä power over ethernet injektorilla, eli PoE:lla sähköjä mihinkään muuhun, kuin siihen AP-lautaseen tai rikot muut laitteet mihin sen kytket, jos ne ei ole, niitä jotka vaatii sen sähkön toimiakseen PoE:n kautta, jos AP lautasessa palaa valo, niin se saa sähköä.

Testasin uusimman Applen iPhone app:n mukaan tämän, eli UniFi Network app -> Standalone Devices -> Connect to AP ja uudestaan Connect to AP -> Next ja sitten pyydetään kohdistamaan puhelimen kamera AP:n pohjassa olevaan QR-koodiin ja ruudulla näkyy kameran kuva, kun liikutat puhelinta. Kohdistan kameran AP lautasen pohjassa olevaan neliön muotoiseen QR-koodiin. Sen jälkeen puhelin näyttää sinulle AP lautasen MAC numeroa.



Tuo video on vanha ja siitä on tuo appi muuttunut, eli nimi on nykyään eri ja toiminta erilainen, mutta siitä pääsee jyvälle mikä on homman nimi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
33
Olen tätä ja kansainvälisiä ketjuja muutaman päivän selaillut, mutta edelleen itselleni on epäselvää mikä Ubiquitin laite sopisi itselleni. Kotiin tulee nyt giganen symmetrinen kuitu. Palveluntarjoajan kuitumuunnin on znid-gpon-2427a1, jota ei saa vaihtaa tämän hetkisten tietojen mukaan. Tarkoituksena olisi löytää reititin, joka pystyisi tuon yhteyden jakamaan eteenpäin. IDS:t ja muut pitää ilmeisesti kaikista ottaa pois ja laittaa hardware offloading päälle. Olen nyt näiden kolmen välillä (Edgerouter X , Edgerouter Lite-3 , Unifi USG Security Gateway) pallotellut, mutta mikäs noista olisi järkevin? Käyttöympäristö on kotona, jossa on tällä hetkellä kolme erillista VLANia, jos sillä on jotain merkitystä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 395
Olen tätä ja kansainvälisiä ketjuja muutaman päivän selaillut, mutta edelleen itselleni on epäselvää mikä Ubiquitin laite sopisi itselleni. Kotiin tulee nyt giganen symmetrinen kuitu. Palveluntarjoajan kuitumuunnin on znid-gpon-2427a1, jota ei saa vaihtaa tämän hetkisten tietojen mukaan. Tarkoituksena olisi löytää reititin, joka pystyisi tuon yhteyden jakamaan eteenpäin. IDS:t ja muut pitää ilmeisesti kaikista ottaa pois ja laittaa hardware offloading päälle. Olen nyt näiden kolmen välillä (Edgerouter X , Edgerouter Lite-3 , Unifi USG Security Gateway) pallotellut, mutta mikäs noista olisi järkevin? Käyttöympäristö on kotona, jossa on tällä hetkellä kolme erillista VLANia, jos sillä on jotain merkitystä.
Ei riitä Edgerouter X. Se kykenee 1Gbps nopeuteen vain lähetys+ vastaanotto yhteenlaskettuna (tai 500Mbps lähetys + 500Mbp vastaanotta), tai ei aivan näihinkään noepuksiin.
Ottaisin symmetriselle gigaselle Edgerouter 4 tai Edgerouter 6P:n (itselläni on Edgerouter 6P 1G/100M kuituyhteydelle).
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Olen huomannut muutoksen EdgeRouter Pro:n Dashboard näkymässä. Firmware v2.0.6:lla se pysähteli, kun se oli tarpeeksi pitkään ollut selaimen ruudulla näkyvillä, mutta versiossa v2.0.8 se juoksee vaikka koko yön. v2.0.6 dashboard näkymän sai heräämään F5-napilla, mutta nyt sitä ei ilmeisesti tarvitse enää uudessa firmware v2.0.8 tehdä, koska se ei enää pysähtele.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Olen tätä ja kansainvälisiä ketjuja muutaman päivän selaillut, mutta edelleen itselleni on epäselvää mikä Ubiquitin laite sopisi itselleni. Kotiin tulee nyt giganen symmetrinen kuitu. Palveluntarjoajan kuitumuunnin on znid-gpon-2427a1, jota ei saa vaihtaa tämän hetkisten tietojen mukaan. Tarkoituksena olisi löytää reititin, joka pystyisi tuon yhteyden jakamaan eteenpäin. IDS:t ja muut pitää ilmeisesti kaikista ottaa pois ja laittaa hardware offloading päälle. Olen nyt näiden kolmen välillä (Edgerouter X , Edgerouter Lite-3 , Unifi USG Security Gateway) pallotellut, mutta mikäs noista olisi järkevin? Käyttöympäristö on kotona, jossa on tällä hetkellä kolme erillista VLANia, jos sillä on jotain merkitystä.
Edgerouter 4 pitäisi kuulemma jaksaa gigan full duplex, mutta on reititin eli ei sisällä kytkintä kuten Er-x. Sitä suunnitelin itselle kuidun päähän, mutta olen nyt virittänyt Pfsense koneen testi käyttöön ja hoidan luultavasti sillä reitityksen, kun kuitu saapuu.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Edgerouter 4 pitäisi kuulemma jaksaa gigan full duplex, mutta on reititin eli ei sisällä kytkintä kuten Er-x. Sitä suunnitelin itselle kuidun päähän, mutta olen nyt virittänyt Pfsense koneen testi käyttöön ja hoidan luultavasti sillä reitityksen, kun kuitu saapuu.
Sitä minäkin säästyy kytkimen ostamiselta, kun se voi olla pakollinen paha mitä pienessä verkossa ei halua erikseen ostaa ja siitä uudempi versio on ER-X-SFP https://verk.com/hgmht , jossa on yksi SFP moduulipaikka. SFP paikkaan saa ostettua noin 25€ arvoisen 1G RJ45 SFP moduulin https://verk.com/mcfkc , eli tulee 1 1G RJ45 paikka lisää, ellei sitä ole rinnastettu jonkun toisen RJ45 paikan kanssa, joka lakkaa toimimasta, kun SFP moduuli laitetaan paikalleen. ERPro-8 on vedetty viivat RJ45 ja SFP porttien väliin, että tajuaisi heti, mistä on kyse, eli ne RJ45 paikat ei toimi, kun SFP moduuli on paikollaan. Ei siis ole pakko ostaa valokuitupalikoita siihen, kun saa tavallisen sen tilalle. Tuo osaa, myös kehittää itse PoE sähköä, mitä vanhempi ei osannut, mutta en usko, että SFP moduulipaikka pystyy siihen, eli oletan, että se ei kykene PoE sähkön syöttämiseen.

Löysin ER-X-SFP manuaalista taulukon:
Koodi:
Here are general guidelines on the expected Smart Queue shaping performance:
Model       Expected Maximum Performance
EP-R6       100 - 250 Mbps
EP-R8       120 - 330 Mbps
ER-X        100 - 250 Mbps
ER-X-SFP    100 - 250 Mbps
ERLite-3    60 - 200 Mbps
ERPoe-5     60 - 200 Mbps
ER-8        160 - 450 Mbps
ERPro-8     200 - 550 Mbps
En ollut tuohon aikaisemmin vielä törmännyt.

Huomasin, myös että ER-8 kykenee 2 miljoonaan pakettiin sekunnissa, mutta minulla käytössä oleva ERPro-8 2,4 miljoonaan pakettiin sekunnissa. ER-12P, ER12, ER-6P ja ER-4 kykenee 3,4 miljoonaan pakettiin sekunnissa. En löydä noita tietoja ER-X ja ER-X-SFP reitittimistä. Ne voi olla liian surkeat, jos näissä muissa tekee VLAN kikkailulla samaa se syö, niiden tehoja, eli sen takia käytetään erillisiä kytkimiä, että tehot eivät tipu. ERPoe-5 ja ERLite-3 1 miljoona pakettia sekunnissa ja ER-10X vain 260 tuhatta pakettia sekunnissa, eli kaikkein surkein.

Tästä voidaan tehdä johtopäätös miksi on haluttu ostaa ER-4:sta, koska se on tehokkaista halvin. https://verk.com/kcfgj 199,90€ verkkokaupassa, joka ei ole halvin paikka. Tuossa on, myös SFP paikka johon voi ostaa https://verk.com/mcfkc tuon saman moduulin, eli tulee 1 RJ45 portti lisää.

UniFi USG 1 miljoona pakettia sekunnissa ja USG-PRO-4 2,4 miljoona pakettia sekunnissa.

ER-8-XG 18 miljoonaa pakettia sekunnissa, mutta sitten pitää jo operaattorilta tuleva nettikaapelikin olla 10Gbps ja hintaa on noin 1700€. Tuossa on enää yksi RJ45 paikka loput on SFP+ moduulipaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 395
Sitä minäkin säästyy kytkimen ostamiselta, kun se voi olla pakollinen paha mitä pienessä verkossa ei halua erikseen ostaa ja siitä uudempi versio on ER-X-SFP https://verk.com/hgmht , jossa on yksi SFP moduulipaikka. SFP paikkaan saa ostettua noin 25€ arvoisen 1G RJ45 SFP moduulin https://verk.com/mcfkc , eli tulee 1 1G RJ45 paikka lisää, ellei sitä ole rinnastettu jonkun toisen RJ45 paikan kanssa, joka lakkaa toimimasta, kun SFP moduuli laitetaan paikalleen. ERPro-8 on vedetty viivat RJ45 ja SFP porttien väliin, että tajuaisi heti, mistä on kyse, eli ne RJ45 paikat ei toimi, kun SFP moduuli on paikollaan. Ei siis ole pakko ostaa valokuitupalikoita siihen, kun saa tavallisen sen tilalle. Tuo osaa, myös kehittää itse PoE sähköä, mitä vanhempi ei osannut, mutta en usko, että SFP moduulipaikka pystyy siihen, eli oletan, että se ei kykene PoE sähkön syöttämiseen.

Löysin ER-X-SFP manuaalista taulukon:
Koodi:
Here are general guidelines on the expected Smart Queue shaping performance:
Model       Expected Maximum Performance
EP-R6       100 - 250 Mbps
EP-R8       120 - 330 Mbps
ER-X        100 - 250 Mbps
ER-X-SFP    100 - 250 Mbps
ERLite-3    60 - 200 Mbps
ERPoe-5     60 - 200 Mbps
ER-8        160 - 450 Mbps
ERPro-8     200 - 550 Mbps
En ollut tuohon aikaisemmin vielä törmännyt.

Huomasin, myös että ER-8 kykenee 2 miljoonaan pakettiin sekunnissa, mutta minulla käytössä oleva ERPro-8 2,4 miljoonaan pakettiin sekunnissa. ER-12P, ER12, ER-6P ja ER-4 kykenee 3,4 miljoonaan pakettiin sekunnissa. En löydä noita tietoja ER-X ja ER-X-SFP reitittimistä. Ne voi olla liian surkeat, jos näissä muissa tekee VLAN kikkailulla samaa se syö, niiden tehoja, eli sen takia käytetään erillisiä kytkimiä, että tehot eivät tipu. ERPoe-5 ja ERLite-3 1 miljoona pakettia sekunnissa ja ER-10X vain 260 tuhatta pakettia sekunnissa, eli kaikkein surkein.

Tästä voidaan tehdä johtopäätös miksi on haluttu ostaa ER-4:sta, koska se on tehokkaista halvin. https://verk.com/kcfgj 199,90€ verkkokaupassa, joka ei ole halvin paikka. Tuossa on, myös SFP paikka johon voi ostaa https://verk.com/mcfkc tuon saman moduulin, eli tulee 1 RJ45 portti lisää.

UniFi USG 1 miljoona pakettia sekunnissa ja USG-PRO-4 2,4 miljoona pakettia sekunnissa.
Täällä kaikki kootusti:
Ubiquiti - Simplifying IT
upload_2019-12-13_9-10-53.png
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Taulukon alareunassa lukee tämä, eli nuo arvot perustuu tuolla firmware:lla tehtyyn listaan:
* throughput was measured with firmware v1.9.7

Harmi, että UniFi puolella, ei ole tehty samanlaista vertailutaulukkoa. UniFi puolella on tarkoituksena konfiguroinnin helppous, myös visuaalinen puoli on parempi. Hiukan oli eri arvoja EdgeMax vertailussa, kuin esitteissä tai manuaaleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
UNMS:n tuli uusi päivitysversio 1.1.1. Edellinen oli 1.0.9, eli 1.1.0 taisi jäädä välistä kokonaan pois. Nyt pitää heti kokeilla voinko tuhota automaattisesti generoituneen datalinkin EdgeRouter Pro:n ja EdgeSwitch 16XG:n välistä pois. Vanha datalinkki ei ole enää käytössä, koska siirryin melkein heti valokuitukaapeliin. Ongelma oli siinä, että delete nappi ei ollut aktiivinen automaattisesi generoituneissa datalinkeissä.

Ei tarvinnut vanhentunutta datalinkkiä käsin tuhota versiossa 1.1.1, koska se poistui yhtä automaattisesti, kuin oli versiossa 1.0.9 tullutkin. Se oli varmaan aika pitkään vaivannut, mutta törmäsin siihen vasta ennen tuon bugin poistamista, koska minulla ei ollut aikaisemmin kahta Ubiquiti laitetta ja niiden väliset datalinkit generoituu automaattisesti UNMS:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Yritän asennella Controlleria Ubuntu Serverille (18.04.3), mutta ei oikein onnistu. Olen useampaa ohjetta yritänyt ja nyt viimeisimpänä tätä -> Installing Unifi on Ubuntu Server 16.04 Pääsen tuohon asti onnistuneesti "sudo apt-get install unifi", mutta sitten se herjaa noista liitännäisistä mistä en pääse yli enkä ympäri. Tuon mongodb-server sain ilmeisesti asennettua, mutta en noita loppuja. Linux ei ole itselleni sillain tuttu, niin ihan ohjeilla on mentävä.

Toisillakin ohjeilla olen yrittänyt (myös Ubuntu desktop versioonkin), mutta ei sekään ole tuottanut tulosta. Noissa toisissa tulee taas herjaa "MASKED" tai jotain sinne päin.

Annotation 2019-12-16 182746.jpg Annotation2 2019-12-16 182746.jpg

Edit: versioissa on aika paljon eroa, niin voiko tyystin johtua siitä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2019
Viestejä
5
Voisikohan joku kokeneempi valaista, kun olen tässä nyt jonnin aikaa tuskaillut, kun ei ole kokemusta valokuidun kanssa pelaamisesta. Pitäisi saada 8 tai 16 porttinen Edgerouter (ilmeisesti SFP-versio) jakamaan tehokkaasti kodin sisäverkkoa sekä laitella muutamia POE-kameroita. Tältä näyttää taloteknisen huoneen (kyseessä omakotitalo) valokuitumodeemin luona. Kiinni tuossa on operaattorin vekotin, mikä kannattanee jättää kokonaan pois jos mahdollista. Voiko tämän nakata täysin menemään, vai onko Edgerouter pakko laittaa tuohon perään? Entä tarvitseeko tuo valokuitu kaapeli jonkin adapterin (ks. kuva kaapeliliitännästä nykyiseen operaattorin boksiin).

boksi.png kaapeli.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 853
Yritän asennella Controlleria Ubuntu Serverille (18.04.3), mutta ei oikein onnistu. Olen useampaa ohjetta yritänyt ja nyt viimeisimpänä tätä -> Installing Unifi on Ubuntu Server 16.04 Pääsen tuohon asti onnistuneesti "sudo apt-get install unifi", mutta sitten se herjaa noista liitännäisistä mistä en pääse yli enkä ympäri. Tuon mongodb-server sain ilmeisesti asennettua, mutta en noita loppuja. Linux ei ole itselleni sillain tuttu, niin ihan ohjeilla on mentävä.

Toisillakin ohjeilla olen yrittänyt (myös Ubuntu desktop versioonkin), mutta ei sekään ole tuottanut tulosta. Noissa toisissa tulee taas herjaa "MASKED" tai jotain sinne päin.



Edit: versioissa on aika paljon eroa, niin voiko tyystin johtua siitä?
Kokeilitko näitä?
UniFi - How to Install and Update via APT on Debian or Ubuntu

Tuolla lopussa myös lisää ohjeistusta.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Voisikohan joku kokeneempi valaista, kun olen tässä nyt jonnin aikaa tuskaillut, kun ei ole kokemusta valokuidun kanssa pelaamisesta. Pitäisi saada 8 tai 16 porttinen Edgerouter (ilmeisesti SFP-versio) jakamaan tehokkaasti kodin sisäverkkoa sekä laitella muutamia POE-kameroita. Tältä näyttää taloteknisen huoneen (kyseessä omakotitalo) valokuitumodeemin luona. Kiinni tuossa on operaattorin vekotin, mikä kannattanee jättää kokonaan pois jos mahdollista. Voiko tämän nakata täysin menemään, vai onko Edgerouter pakko laittaa tuohon perään? Entä tarvitseeko tuo valokuitu kaapeli jonkin adapterin (ks. kuva kaapeliliitännästä nykyiseen operaattorin boksiin).

Eiks toi valkonen Intenon boksi oo ainakin kaapelimodeemi, eikä liity valokuituun mitenkään muutenkuin operaattorin mainospuheissa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 853
Kaapelilta tuo näyttää. Eli tuo inteno siltaavaksi. Wlanit muut pois ja sitten oma purkki perään.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Kiitos! Tämä on jo jotain vaikka ei sitä mitä halusin saavuttaa. Eli sain toimimaan Ubuntun destop versiossa, mutta serveri versio ei suostu toimimaan. Haasteita saada tuota mongodb:tä toimimaan noilla ohjeilla mitä kokeilin. Ilmeisesti valittaa avaimesata ja ei näe sitä turvalliseksi, niin ilmeisesti siinä on jotain (oma tulkinta).

Eiköhän tuo ubuntun desktop versiokin ole paljon kevyempi kuin windows (ja ilmainen), kun tarkoitus laittaa tämä NAS:ille virtuaalikoneeksi.
 
Liittynyt
16.12.2019
Viestejä
5
Kaapelilta tuo näyttää. Eli tuo inteno siltaavaksi. Wlanit muut pois ja sitten oma purkki perään.
Ainakin minun käsitykseni mukaan kyseessä on valokuitu ja Elisan laskutuksen sopparin mukaan "Saunalahti Kotikuitu 1000M". Toisaalta eihän tässä oikein tiedä mikä on todellinen laita, kun tilasin liittymää kämpän oston jälkeen (myynnissäkin puhuttiin valokuidusta) ei Elisan kannoista löytynyt, että tänne olisi valokuitua tehty. Mielellään heittäisi tuon Intenon välistä pois, muttei taida olla mahdollista.

upload_2019-12-17_7-59-27.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 990
Ainakin minun käsitykseni mukaan kyseessä on valokuitu ja Elisan laskutuksen sopparin mukaan "Saunalahti Kotikuitu 1000M". Toisaalta eihän tässä oikein tiedä mikä on todellinen laita, kun tilasin liittymää kämpän oston jälkeen (myynnissäkin puhuttiin valokuidusta) ei Elisan kannoista löytynyt, että tänne olisi valokuitua tehty. Mielellään heittäisi tuon Intenon välistä pois, muttei taida olla mahdollista.

Kyllä se kaapelitv on, jos siihen ei tule valokuitukaapelia. Kuvissa näkyy vain tv-kaapeli ja ethernetit.

Muotonsa puolesta tuo kyllä kuitupäätteeltä enemmän näyttää, mutta silloin menetät kaapelitv:n, jos tuota lähdet korvaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Äkkiseltään näyttäisi että tuos antennihaaroittimen päädystä menisi tuohon boksiin koksi joka kyllä viittaisi siihen että se olisi KTV muuntimella varustettu kuitupääte. Saattaahan tuon kuitenkin saada sillattuun tilaan jolloin voisi omaa purkkia käyttää reitittimenä. Tarkka mallinumero auttaisi.
 
Liittynyt
16.12.2019
Viestejä
5
Ai katos, se kuitu on piilossa tuon laitteen pohjaan kiinnittyvässä osassa, niin hämää aika hyvin: FG500 Fiber Tray - Inteno
Ah aivan, en itsekään tuota huomannut, kun pömpeli on ruuvattu koteloon kiinni. Miten tuon kanssa kannattaisi toimia, tietysti kaapeliteeveetä ei halua hukkaan heittää. Onnistuisikohan irroittaa vain itse valokuitukaapeli ja laittaa se suoraan Edgerouteriin ja jättää Inteno hoitamaan kaapelikanavia. Elisan tuki toivoton, testattu on.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Itsellä tuollain kaapeli-tv, että menee operaattorin purkin kautta antennijakoon. Muuten purkki on sillattuna ja muuri perässä. Toimii siis tuollain, että pelkkä kuitu edgeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Eikö kaapelitv toimi ilman tuota Intenon boksia? Vai tuleeko se myös kuitua pitkin pitkin ja tolla Intenon boksilla muunnetaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Kaapeli-tv tulee kaapelia pitkin purkkiin omalla "narullaan". Eli tarvitsee kaapelimodeemin.
Ok. Toimii sitten erilaisesti kuin DNA:n kaapeli, jossa kaapeli tulee suoraan jakorasiaan ja siitä modeemiin sekä seinärasioihin. Modeemi siis samassa tilassa varastossa kuin kaapelitulo..
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Itse asiassa, kun miettii tarkemmin, niin voit hyvinkin olla oikeassa. Ei varmaan sittenkään tarvitse tuota purkkia väliin tuolta osin. Sekoitin varmaan, kun itsellä tulee netti samaa piuhaa pitkin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Tuossa siis on se KTV muunnin sisäänrakennettuna joten täysin eroon siitä ei pääse jos haluaa kaapeli-tv:tä katsoa jatkossakin. Siellä on varmaan takana omat kuituliittimet data ja tv yhteydelle joten teoriassa sieltä varmaan saisi data yhteyden kuidun käännettyäkin omaan laitteeseen. Tosin suosittelen ensin kokeilemaan saako tuon sillatuksi.
 
Liittynyt
16.12.2019
Viestejä
5
Napsin vähän lisää kuvia. Hieman purkuhommia ja ruuvailua. Näemmä mötikkä menee ihan vetämällä kahteen osaan ja toivoin, että sieltä olisi paljastunut jokin nätti SFP-liitin, joka olisi mennyt Intenoon tmv. millä valokuidun olisi saanut kytkettyä nätisti suoraan Edgerouteriin. Näyttää siltä, että Elisan asennusmies on tehnyt jonkin sortin luovan ratkaisun missä mustalle kaapelille (olettaen valokuitu) tehty rujohko sisääntuloreikä sekä porattu vielä koteloon reikiä, joita kautta kiristetty kaapeli nipareille itse koteloon. "Seems legit". :D

Tulee ainakin ensi hätään fiilis, että taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi koittaa sillata laite ja laittaa Edgerouteri perään, vai onko jollain näkemystä asiaan? Tämä ja meneekin sitten vähän ahtaammaksi ängetä Edgerouter taloteknisen IT-kaapin sisään, kun tila alkaa loppua.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
231
Tuossa Inteno FG500:hän näyttäisi Elisalla olevan konffattu LAN4-portti siltaavaksi, joten laita simppelisti EdgeRouter siihen kiinni? Ja jokin muu DHCP-range sille kuin Intenon käyttämä 192.168.10.x .
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 358
Viestejä
4 192 840
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom