Ylinopeus (kameravalvonta)

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Asia ja ajatus tuli selväksi. Ratkaisua tehdään sitten autoihin pakollisella varusteella; liikennemerkkien tunnistus ja ajonopeuden automaattinen rajoitin. Vain näin loppuu valitus ettei huomannut jne. Eivät kaikki kuskit ole samoilla havaintokyvyillä varustettuja ja varsinkaan kännykänräplääjät:D
Onneksi ei tehdä tuolla tekniikalla ainakaan vielä. Sitten ne kännykän räplääjät ajelisivat koulujen vieressä kahtasataa, kun vaalimainoksesta on otettu rajoitukseksi 200km/h. Valitettavasti kaikkia ei saada noudattamaan 100% liikennesääntöjä. Eikä niitä yhtään tee mieli noudattaa, niin kauan kuin lotossa voittaa useammin kuin näkee poliisin. Ja kaupunkien ruuhkat luodaan järjettömillä liikennesuunniteluilla ja liikennevalojen punaisilla aalloilla.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!
Vois olla enemmänkin. Turussa on tietyö, 30 rajoitus. Tulen sivukadulta jollaa juuri ennen risteystä on 30 kyltti. Käännyn vasemmalle, ei minkäänlaista rajoitusmerkkiä paitsi tietty taajama-alueen 50-rajoitus.
Pitääkö 30 vai 50 kmh?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 623
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Huvittava huomio tuossa oli, että "kaksipyöräiset voivat helposti ohittaa esteen". Ok, mutta eikö kaksipyöräisten sitten tarvitse välittää nopeusrajoituksista?

Ai niin, mutta kun sitten voi kaatua ja kaikkea, joten parempi antaa niiden ajaa miten haluavat. :D
Samaa mietin, mutta ehkä tarkoittivat polkupyöriä, joka videossa oli esimerkkinäkin. Ei noiden videossa olevien tolppien kanssa ainakaan kovin helposti mahdu tuota moottoripyörällä ohittamaan, ainakaan kovin suurta nopeutta. Eikä näyttänyt videon lopussa ollut moottoripyörä kaatuvankaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 623
Samaa mietin, mutta ehkä tarkoittivat polkupyöriä, joka videossa oli esimerkkinäkin. Ei noiden videossa olevien tolppien kanssa ainakaan kovin helposti mahdu tuota moottoripyörällä ohittamaan, ainakaan kovin suurta nopeutta. Eikä näyttänyt videon lopussa ollut moottoripyörä kaatuvankaan.
Polkupyöriä siinä tosiaan tarkoitettiin. Toisaalta ihan samat rajoitukset niitäkin koskevat, mutta ehkä eivät halua vastaanottaa valituksia kaiken maailman ulisijoilta, niin ilmaisivat asian noin.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!
Sitä suuremmalla syyllä on perusteltua sijoittaa ne taajamakyltit jonnekin muualle kuin valtatielle. Se ei todellakaan vaikuta miltään taajaman kadulta tai tieltä. Jokaiseen valtatien risteykseen taas on syytä laittaa yksikäsitteinen nopeusrajoituskyltti. Silloin kenellekään ei ole epäselvää, mikä rajoitus paikalla on.

Joillakin tuntuu olevan pakonomainen tarve päästä jeesustelemaan sillä kuinka autoilijat eivät sitä, tätä tai tuota. Kun monesti kyse vain siitä, että joku lätkä jossain on jäänyt huomamaatta, niin miksi ei ratkaista ongelmaa riittävällä toistolla? Laajat aluemerkit on pelkkää autoilijoiden tahallista kiusaamista.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Sakkoa odotellessa... Viime perjantaina oli Littoisten Verkakaarella auto mittaamassa nopeuksia rautatiesillan montusta tulijoilta. Monttuun tuli pudotettua jollain 70+ vauhdilla (taajamaarajoitus), niinkuin vähän kaikki siinä tekevät. No eipähän ehtinyt kuin hiukan pohjalta ylös niin siinä on poliisimaija pysäkillä mittailemassa. Liikenneturvallisuutta siinä paranneltiin taas, monen sakon voimalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Sakkoa odotellessa... Viime perjantaina oli Littoisten Verkakaarella auto mittaamassa nopeuksia rautatiesillan montusta tulijoilta. Monttuun tuli pudotettua jollain 70+ vauhdilla (taajamaarajoitus), niinkuin vähän kaikki siinä tekevät. No eipähän ehtinyt kuin hiukan pohjalta ylös niin siinä on poliisimaija pysäkillä mittailemassa. Liikenneturvallisuutta siinä paranneltiin taas, monen sakon voimalla.
Laitatko linkin ko. pysäkkiin. Mapsin mukaan tutkailuun sopivat pysäkit on sen verran kaukana, että jos sinne onnistuu 70+ ajamaan, on mielestäni sakkonsa ansainnut. Sakon suuruudesta en silti välttämättä ole virkamiesten kanssa samaa mieltä. Joka tapauksessa bussipysäkille pysähtynyt auto taajama-alueella tarkoittaa hyvin potentiaalisesti lähistölle jalkautunutta tai jalkautuvaa ihmistä, jolloin 20+ ylinopeus on aika paljon.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Nyt on turvallisuus parantunut Tornio-Kolari -välilläkin. Välille on kuulemma tullut 3-4 uudenmallista kameraa. Itsellä tulee ajeltua mökille tuota väliä muutaman kerran vuodessa ja kyseessä aika rauhallinen pätkä - erit. Ylitorniolta pohjoiseen. Mikähän helv. järki tässä on (vastaan itselleni: tulot valtiolle). Onkohan tuolla tapahtunut yhtä ainutta kolaria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5
Nyt on turvallisuus parantunut Tornio-Kolari -välilläkin. Välille on kuulemma tullut 3-4 uudenmallista kameraa. Itsellä tulee ajeltua mökille tuota väliä muutaman kerran vuodessa ja kyseessä aika rauhallinen pätkä - erit. Ylitorniolta pohjoiseen. Mikähän helv. järki tässä on (vastaan itselleni: tulot valtiolle). Onkohan tuolla tapahtunut yhtä ainutta kolaria.
Nopeusvalvontakameroiden rakentaminen Tornion ja Pellon välille alkaa maanantaina
12 tolppaa Tornio-Pello välille
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuossa Tornio-Kolari tien miinoittamisessa kameroilla ei kyllä ole mitään järkeä.

Siellä on kuitenkin enimmän osan vuodesta sen verran vähän liikennettä, että ainakaan rehellisesti asiaa ei voi liikenneturvallisuuden parantamisella perustella.
Sitten kun sinne sijoittaa muutaman kameran parhaille ohituspaikoille, niin saahan siitä muutaman kymppitonnin vuodessa valtion kassaan ja ohitukset siirtyvät vaarallisempiin paikkoihin.

Onneksi tuon pätkän voi ajaa ainakin Pelloon asti myös Ruotsin puolella, jossa ei muistaakseni moisia hölmöyksiä ole viritelty.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 716
Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda” Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”

Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”
Viime viikonloppuna muutama Helsingin keskustan asukas yllättyi, kun poliisipartio toimitti rikesakot kotiovelle saakka.

Poliisi voi tuoda sakot kotiovelle asti. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Susanna Karhapää HS
Julkaistu: 19.11. 17:25

POLIISIN liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo Twitterissä, että viime viikonloppuna poliisipartio muisti liikennesakkoja karttelevia asiakkaitaan ilmestymällä sakon kanssa kotiovelle.

Ylikomisario Pasterstein kertoo twiitissään eräästä kiinnostavasta tapahtumasta, jota poliisipartio viime viikonloppuna todisti. Kertomus kuvaa sitä, kuinka täydellisenä yllätyksenä poliisin käynti tuli:

”Rouva avasi oven ja totesi miehelleen: ’Nyt ne poliisit tuli sit hakemaan sua.’ Herra tuli kalsongeissa eteiseen: ’Luulin että asia on unohdettu.’”
Twiitin lopussa Pasterstein vakuuttaa, että poliisi ei unohda. Sakkoja ei siis pääse pakoon, vaikka olisi kuinka passiivinen.

ONKO poliisi ottanut käyttöön sakkojen kuljetuspalvelun kotiovelle saakka?

Pasterstein kertoo puhelimitse, että kyseessä on normaali käytäntö kaikkialla Suomessa. Etsintäkuulutettujen tavoitteleminen on osa poliisin normaalia partiotoimintaa. Etsintäkuulutuksia on monenlaisia, joista rikesakot ovat vain yksi osa.

”Jos ei noudata kutsua, partiot voivat käydä kotiovella tavoittelemassa. Voidaan ilmoittaa sakoista tai käydä noutamassa kuulusteluun”, hän kertoo.

KOTIKÄYNNIN syynä voi siis olla liikennesakkokin. Poliisipartiot saattavat käydä tavoittelemassa asiakkaita etenkin hiljaisempina aikoina.

Pasterstein kertoo, että viime viikonloppuna poliisi yritti tavoittaa kahtakymmentä asiakasta rikesakkojen tiimoilta. Yhteensä neljä heistä tavoitettiin. Kaikki tavoiteltavat asuvat Lauttasaaressa, Punavuoressa tai Etelä-Helsingissä.

”Ensin yritetään tavoitella muilla keinoilla – puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse. Jos ei ole puoleen vuoteen tapahtumasta tavoitettu asiakasta, voidaan esimerkiksi liikennesakko antaa tiedoksi tavoittelemalla asiakasta kotoa”, Pasterstein kertoo.

Aivan helposti poliisi ei kuitenkaan sakkojen vuoksi kotiovelle ilmesty. Ennen sitä on yritetty olla yhteydessä asiakkaaseen ainakin kaksi kertaa.

”Kotiovella käyminen on aikaa vievää ja usein tulee huti. Varsinkin kun kyseessä ovat kerrostalot, joiden alaovet ovat lukossa, kuten Helsingin keskustan alueella”, Pasterstein kertoo.

PASTERSTEININ twiitissä mainitun miehen lisäksi muutkin liikennesakon viikonloppuna kotiovelleen saaneet olivat poliisin vierailusta yllättyneitä. Twiitin tapauksessa asiat olivat edenneet hyvässä yhteisymmärryksessä. Asiakkaalle saatiin toimitettua tiedoksi liikennesakko, jonka hän oli kuvitellut unohtuvan olemalla passiivinen.

”Sillä, että on passiivinen, ei lähtökohtaisesti pääse eroon sakoista”, Pasterstein vakuuttaa.

Rikesakot vanhenevat kahdessa vuodessa, mutta jos asiakasta ei tavoiteta, edetään etsintäkuulutukseen.

”Suurin osa ihmisistä ei halua asioiden päätyvän siihen pisteeseen. Silloin saattaa esimerkiksi matka EU-alueen ulkopuolelle katketa siihen, että pitää jäädä selvittämään asiaa”, Pasterstein kertoo.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1 650 automaattivalvontaan liittyvän sakon perusteella etsintäkuulutettua.

Rikesakot vanhenevat kahdessa vuodessa, mutta jos asiakasta ei tavoiteta, edetään etsintäkuulutukseen.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1 650 automaattivalvontaan liittyvän sakon perusteella etsintäkuulutettua.
Tuo on kovasti muotoiltu niin että "jos menee yli 2v niin silloin etsintäkuulutetaan". Todellisuudessa etsintäkuulutus ehtii olla voimassa alle vuoden, eikä todellakaan korkealla priolla. Itse olen yhden 100% rahastusautomaatin kuvan jättänyt sikseen ilmoittamalla etten ollut minä. Tuona aikana ei kukaan tullut etsimään ja varmaan 100 partiota vastaan/vieressä jne eikä ketään kiinnostanut. Hyvin taas yritetään vedättää uutisilla "kyllä me tulemme", kun todellisuus on kaukana siitä. :greedy::greedy::greedy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
857
Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda” Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”

Poliisipartio yllätti viikonloppuna ilmestymällä liikennesakkojen kanssa kotiovelle: ”Poliisi ei unohda”
Viime viikonloppuna muutama Helsingin keskustan asukas yllättyi, kun poliisipartio toimitti rikesakot kotiovelle saakka.

Poliisi voi tuoda sakot kotiovelle asti. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Susanna Karhapää HS
Julkaistu: 19.11. 17:25

POLIISIN liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo Twitterissä, että viime viikonloppuna poliisipartio muisti liikennesakkoja karttelevia asiakkaitaan ilmestymällä sakon kanssa kotiovelle.

Ylikomisario Pasterstein kertoo twiitissään eräästä kiinnostavasta tapahtumasta, jota poliisipartio viime viikonloppuna todisti. Kertomus kuvaa sitä, kuinka täydellisenä yllätyksenä poliisin käynti tuli:

”Rouva avasi oven ja totesi miehelleen: ’Nyt ne poliisit tuli sit hakemaan sua.’ Herra tuli kalsongeissa eteiseen: ’Luulin että asia on unohdettu.’”
Twiitin lopussa Pasterstein vakuuttaa, että poliisi ei unohda. Sakkoja ei siis pääse pakoon, vaikka olisi kuinka passiivinen.

ONKO poliisi ottanut käyttöön sakkojen kuljetuspalvelun kotiovelle saakka?

Pasterstein kertoo puhelimitse, että kyseessä on normaali käytäntö kaikkialla Suomessa. Etsintäkuulutettujen tavoitteleminen on osa poliisin normaalia partiotoimintaa. Etsintäkuulutuksia on monenlaisia, joista rikesakot ovat vain yksi osa.

”Jos ei noudata kutsua, partiot voivat käydä kotiovella tavoittelemassa. Voidaan ilmoittaa sakoista tai käydä noutamassa kuulusteluun”, hän kertoo.

KOTIKÄYNNIN syynä voi siis olla liikennesakkokin. Poliisipartiot saattavat käydä tavoittelemassa asiakkaita etenkin hiljaisempina aikoina.

Pasterstein kertoo, että viime viikonloppuna poliisi yritti tavoittaa kahtakymmentä asiakasta rikesakkojen tiimoilta. Yhteensä neljä heistä tavoitettiin. Kaikki tavoiteltavat asuvat Lauttasaaressa, Punavuoressa tai Etelä-Helsingissä.

”Ensin yritetään tavoitella muilla keinoilla – puhelimitse, sähköpostitse tai kirjeitse. Jos ei ole puoleen vuoteen tapahtumasta tavoitettu asiakasta, voidaan esimerkiksi liikennesakko antaa tiedoksi tavoittelemalla asiakasta kotoa”, Pasterstein kertoo.

Aivan helposti poliisi ei kuitenkaan sakkojen vuoksi kotiovelle ilmesty. Ennen sitä on yritetty olla yhteydessä asiakkaaseen ainakin kaksi kertaa.

”Kotiovella käyminen on aikaa vievää ja usein tulee huti. Varsinkin kun kyseessä ovat kerrostalot, joiden alaovet ovat lukossa, kuten Helsingin keskustan alueella”, Pasterstein kertoo.

PASTERSTEININ twiitissä mainitun miehen lisäksi muutkin liikennesakon viikonloppuna kotiovelleen saaneet olivat poliisin vierailusta yllättyneitä. Twiitin tapauksessa asiat olivat edenneet hyvässä yhteisymmärryksessä. Asiakkaalle saatiin toimitettua tiedoksi liikennesakko, jonka hän oli kuvitellut unohtuvan olemalla passiivinen.

”Sillä, että on passiivinen, ei lähtökohtaisesti pääse eroon sakoista”, Pasterstein vakuuttaa.

Rikesakot vanhenevat kahdessa vuodessa, mutta jos asiakasta ei tavoiteta, edetään etsintäkuulutukseen.

”Suurin osa ihmisistä ei halua asioiden päätyvän siihen pisteeseen. Silloin saattaa esimerkiksi matka EU-alueen ulkopuolelle katketa siihen, että pitää jäädä selvittämään asiaa”, Pasterstein kertoo.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä noin 1 650 automaattivalvontaan liittyvän sakon perusteella etsintäkuulutettua.



Tuo on kovasti muotoiltu niin että "jos menee yli 2v niin silloin etsintäkuulutetaan". Todellisuudessa etsintäkuulutus ehtii olla voimassa alle vuoden, eikä todellakaan korkealla priolla. Itse olen yhden 100% rahastusautomaatin kuvan jättänyt sikseen ilmoittamalla etten ollut minä. Tuona aikana ei kukaan tullut etsimään ja varmaan 100 partiota vastaan/vieressä jne eikä ketään kiinnostanut. Hyvin taas yritetään vedättää uutisilla "kyllä me tulemme", kun todellisuus on kaukana siitä. :greedy::greedy::greedy:
Eiköhän tuo ole tuollainen hetkellinen kamppanja, että saadaan ihmiset taas "pelkäämään" poliisia. Tuskin normaalisti on paljon resursseja kierrellä ympäri pitäjiä. Mullakin on tuttavapiirissä tuota passiivisuutta hyväksi käyttäviä ja hyvin ovat sakoista selvinneet. Tuo ulkomaille lähtö nyt on ainoa jolloin ei ehkä kannata riskeerata reissua(niinkin on tuttavalle käynyt että jäi reissu tekemättä kun ottivat sivuun lentokentällä).
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
Niin eukkosi ajanut etkä voi myöntää sitä. Niin munatonta porukkaa nykyään. Varmaan et sitäkään myöntäisi jos eukkosi kolhii muiden autoa niin karkuun vaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 623
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
Pari viikkoa taisi mennä omalla kohdalla (tästä on aikaa muutama vuosi), mutta se riippuu varmaan työjonoista ja postista jne. Tässä välissähän oli juuri postilakko, joten se pari viikkoa saattoi kadota jo siinä.

Mukana oli kutsu tulla määräpäivään mennessä paikalliselle poliisilaitokselle selvittämään asia.

Spedelle ja muille tiedoksi ennen liiallista keuhkoamista, että minä ainakin kiistin sakon, kun en ihan oikeasti tiennyt, että missä kamera oli räpsähtänyt ja kuka autoa sillä hetkellä oli ajanut.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Niin eukkosi ajanut etkä voi myöntää sitä. Niin munatonta porukkaa nykyään. Varmaan et sitäkään myöntäisi jos eukkosi kolhii muiden autoa niin karkuun vaan.
Puolisoaan ja suoria sukulaisia vastaan todistamatta oleminen on perusoikeus. Melko munatonta porukkaa tosiaan on, jos viranomaisen pelossa menee tällöin todistamaan toista vastaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuli kameratolppaan ajetun ylinopeuden takia rikesakko kotiin minun nimellä, kun auto on minun nimissä. Kiistin sakon, koska en ollut kuljettana, ja kirjoitin lappuun etten tiedä kuka on kuljettanut ajoneuvoa. Nyt on reilu kuukausi kulunut kiistämisestä, eikä ole kuulunut poliisin suunnasta mitään vastinetta. Kauanko noissa käsittelyissä on yleensä mennyt. Meinaako ne vielä kutsua minut laitokselle tunnistamaan kuljettaja valokuvasta?
Mulla tuli kesällä kanssa sakko nimelläni enkä autoa muistanut tolppaan ajaneeni, en vaan muista että ajoiko puoliso vai miten kun perheessä 2 auroa ja toisella ajaa äitikin säännöllisesti. Katsoin helpoimmaksi kiistää sakon ilman lisätietoja, sillä kaikki epäilyn piirissä lukeutuvat oikeudenkäymiskaaren määrittelemän itsekriminointisuojan piiriin. Ei tullut koskaan mitään kutsua tai tietoa asiasta ja tuostakin on puoli vuotta. Ajan muutenkin itsekin aina lippa alhaalla, sillä keinollakin sakot välttänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tänään taas poliisit liikenneturvallisuutta parantamassa heti alamäen jälkeen paikassa missä nyt ei mitään vaaran paikkaa ole. Rajoitus turvallinen 40kmh, ennen se oli siis 50kmh. Kamera-auto tienlaidassa valot pimeänä.
Kaksi autoa meni mun edellä, ja ennen alamäkeä muistin himmata nopeuden about neljään kymppiin. Hyvä että oli sen verran pimeää että näin kun kaks kertaa välähti niille edellä ajaville, joihin oli etäisyyttä hyvin. Jalkaa jarrulle ettei rullaa yli neljänkympin (automaatti). Ei ainakaan omalla kohdalla välähtänyt.

Siitä sitten nopea kaupassa käynti ja samaa reittiä takaisin. Toki välkyttelin pitkiä valoja vastaantulijoille ja käytin jalkaa jarrupolkimella sen verran että jarruvalot välähti. Toivottavasti ymmärsivät vinkin.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
423
Tänään taas poliisit liikenneturvallisuutta parantamassa heti alamäen jälkeen paikassa missä nyt ei mitään vaaran paikkaa ole. Rajoitus turvallinen 40kmh, ennen se oli siis 50kmh. Kamera-auto tienlaidassa valot pimeänä.
Kaksi autoa meni mun edellä, ja ennen alamäkeä muistin himmata nopeuden about neljään kymppiin. Hyvä että oli sen verran pimeää että näin kun kaks kertaa välähti niille edellä ajaville, joihin oli etäisyyttä hyvin. Jalkaa jarrulle ettei rullaa yli neljänkympin (automaatti). Ei ainakaan omalla kohdalla välähtänyt.

Siitä sitten nopea kaupassa käynti ja samaa reittiä takaisin. Toki välkyttelin pitkiä valoja vastaantulijoille ja käytin jalkaa jarrupolkimella sen verran että jarruvalot välähti. Toivottavasti ymmärsivät vinkin.
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?
Moni on yrittänyt vaikka mitä selityksiä, mutta tiettävästi mikään ei ole mennyt läpi. Siinä on yksi risteys oikealle, teollisuusalueelle, missä on kolmio ja työntekijät lähtee siitä klo 16-17 aikoihin. Kevyenliikenteen väylä menee erikseen vasemmalla, eikä nekään tielle pompi. Eikä sitä tummaa pimeää pakua huomaa ennenkun on suunnilleen kohdalla. Luulisi että kolmio pitäisi laittaa jos tuolleen pysäköi, tai edes parkit päälle.

Kyseinen kamera-auto ei kuulu tämän kylän laitokselle, vaan on jostain toisesta piiristä käymässä tai lainassa. Sen jälkeen todennäköisesti siirtyy sillan toiselle puolelle, taas alamäkeen hurjastelijoita kuvaamaan.
Kyllähän paikallisten pitäisi tämä tietää ja muistaa. Ja en kyllä muista aina itsekään. Sitten ne turistit ketkä motarin liittymältä päätyy kiertoliittymähässäköihin eivät välttämättä edes huomaa koko aluerajoitusta ja kuvittelee että 50kmh varmaan. Mitään asutustahan tuossa ei edes ole.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 623
Moni on yrittänyt vaikka mitä selityksiä, mutta tiettävästi mikään ei ole mennyt läpi. Siinä on yksi risteys oikealle, teollisuusalueelle, missä on kolmio ja työntekijät lähtee siitä klo 16-17 aikoihin. Kevyenliikenteen väylä menee erikseen vasemmalla, eikä nekään tielle pompi. Eikä sitä tummaa pimeää pakua huomaa ennenkun on suunnilleen kohdalla. Luulisi että kolmio pitäisi laittaa jos tuolleen pysäköi, tai edes parkit päälle.

Kyseinen kamera-auto ei kuulu tämän kylän laitokselle, vaan on jostain toisesta piiristä käymässä tai lainassa. Sen jälkeen todennäköisesti siirtyy sillan toiselle puolelle, taas alamäkeen hurjastelijoita kuvaamaan.
Kyllähän paikallisten pitäisi tämä tietää ja muistaa. Ja en kyllä muista aina itsekään. Sitten ne turistit ketkä motarin liittymältä päätyy kiertoliittymähässäköihin eivät välttämättä edes huomaa koko aluerajoitusta ja kuvittelee että 50kmh varmaan. Mitään asutustahan tuossa ei edes ole.
Google-linkkiä paikkaan?

Ne kamera-autothan liikkuvat ties missä, eli juuri koskaan ne eivät ole mitään "oman kylän autoja".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Google-linkkiä paikkaan?

Ne kamera-autothan liikkuvat ties missä, eli juuri koskaan ne eivät ole mitään "oman kylän autoja".
En viitsi paikantaa itseäni muuttotappiokaupunkiin, yhden tai kahden rysän takia. Ihan rahastus tuossa on kyseessä ja silta sekä alennettu nopeusrajoitus mahdollistaa. Taisin mainita mäen, mutta silta yli joen tekee tuosta hyvän paikan pitää ratsiaa kun ne alamäet, eikä aina muista että pitää ajaa kävelyvauhtia tyhjällä tienosuudella.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Tuohon aiemmin mainittuun Vaajakosken älypoliisiin liittyen.. Osuu kuulemma kaverin kohdalle viikottain ja kertomansa mukaan hänen tavoitteenaan on räpsäyttää se joka kerta hieman alle sakkorajan nopeudella, onnistumisprosentin ollessa käsittääkseni varsin hyvä. Sama hiljainen, yhden tasa-arvon nimissä mainiten vain "henkilön" aurinkolippa alhaalla ja tietty sormi ylväästi pystyssä, suorittama juhlava prosessi koskettaa kuulemma myös paria muuta mielenvikaiseen paikkaan sijoitettua älypoliisia.

Vähempiälyisiä - ja myös näitä älykkäämpiäkin - hengenheimolaisia kohtaan on muuten myös niin ikään kaverin kertoman mukaan kuulemma olemassa myös sangen toimivia apulaittehisia, jotka hoksaavat myös nämä kaikista älykkäimmät ja uusimmat tutka-älypoliisitkin. Nämä avustajat edelleen kaverin kertoman, ja netistä opitun mukaan kuulemma tottelevat mm. nimiä Ge. Nevo, Un. Iden ja Es. Cort, palvelusalttiuden hieman vaihdellessa.

Disclaimerin muodossa, tässä viestissä älypoliisilla viitataan millään muotoa ketään moittimatta ainoastaan keskivertoa huomattavasti älykkäämpään palvelustaan uskollisesti parhaillaan suorittavaan virkamiehekseen tai vastaavaan sisarukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?
Ei noilla perusteilla.

40 alueella saa huomautuksen jos nopeus, on ollut 49 tai alle. Eli poliisi on jo ottanut huomioon tuollaiset selittelyt. Ainakin perinteisellä tutkalla poliisi saa lisäksi päättää tilannekohtaisesti vieläkin korkeammasta sakkorajasta juurikin liikenteen, maaston ja kelin mukaan, en tiedä tekeekö ne kamera-autolla saman.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 623
Pystyisiköhän tuossa tilanteessa vetoamaan siihen että mäen yläpäässä on varmistanut nopeuden olevan sallittu, mutta alas tullessa kaasua painamatta ei ole ehtinyt tarkkailla nopeutta muun liikenteen ja vaaranpaikkojen (kuten tien varteen pysäköidyn pakun takia joka aiheuttaa näköesteen) ja nopeus on huomaamatta ja itsestä riippumatta noussut yli sallitun?
Ei tietenkään onnistu ja hyvä niin. Se että "ei ole ehtinyt tarkkailemaan nopeutta" kertoo jo itsessään kuljettajan vajavaisista kyvyistä hallita ajokkiaan ja taitoihin suhteutetusta liian suuresta tilannenopeudesta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Google-linkkiä paikkaan?
Mullahan ei ole tietoa mistä paikasta tässä puhuttiin, mutta vastaava on esimerkiksi tässä, linkki vie sillan päälle. :vihellys:

https://goo.gl/maps/wrtGjT1jM4NgPHmGA

Ennen oli 50km/h, nykyään 40km/h rajoitus. Todella usein päivystää kamera-auto jommalla kummalla puolella siltaa. Tien profiili on sellainen, että rajoituksen mukaan ajamiseen joutuu ihan tosissaan keskittymään kun sillalta laskee alamäkeen. Se aiempi 50km/h rajoitus tuntui joten kuten mielekkäältä, mutta nykyinen 40 ihan silkalta kiusanteolta.

Toki molemmissa suunnissa on suhteellisen lähellä vastassa alueita joissa alempi rajoitus on perusteltu, joten kai sekin olisi huonoa liikennesuunnittelua jos noin lyhyelle pätkälle laitettaisiin erikseen korkeampi rajoitus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Mullahan ei ole tietoa mistä paikasta tässä puhuttiin, mutta vastaava on esimerkiksi tässä, linkki vie sillan päälle. :vihellys:

https://goo.gl/maps/wrtGjT1jM4NgPHmGA

Ennen oli 50km/h, nykyään 40km/h rajoitus. Todella usein päivystää kamera-auto jommalla kummalla puolella siltaa. Tien profiili on sellainen, että rajoituksen mukaan ajamiseen joutuu ihan tosissaan keskittymään kun sillalta laskee alamäkeen. Se aiempi 50km/h rajoitus tuntui joten kuten mielekkäältä, mutta nykyinen 40 ihan silkalta kiusanteolta.

Toki molemmissa suunnissa on suhteellisen lähellä vastassa alueita joissa alempi rajoitus on perusteltu, joten kai sekin olisi huonoa liikennesuunnittelua jos noin lyhyelle pätkälle laitettaisiin erikseen korkeampi rajoitus.
Paikka tunnistettu, itse tulee joskus harvemmin tuolla liikuttua. Hyvä tietää jatkossa että systeemit on samat. Muuten melko identtinen mainitsemaani alamäkiansaan rajoituksineen.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Niin eukkosi ajanut etkä voi myöntää sitä. Niin munatonta porukkaa nykyään. Varmaan et sitäkään myöntäisi jos eukkosi kolhii muiden autoa niin karkuun vaan.
Miksi pitäisi myöntää? Munattomuutta on päinvastoin alistua ja antaa valtion kairata perseeseen milloin mistäkin suunnasta. Auton kolhimiset ei sinänsä liity asiaan mitenkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
677
Jotakuta poliisimiestä on näköjään jurppinut automaattinen kameravalvonta oikein kunnolla:

Toistuvasti ylinopeutta kameraan ajaneelle hämäläispoliisille sakot – Hovioikeus ei myöntänyt valituslupaa
Toistuvasti ylinopeutta kameraan ajaneelle hämäläispoliisille sakot – Hovioikeus ei myöntänyt valituslupaa

29.2.2020 17:40 Juho Peltoniemi

Mies sahasi yhtenä yönä Audillaan pientä ylinopeutta edes takaisin valvontakameran ohi kolmen tunnin ajan. Samaa touhua oli jatkunut pidempäänkin.

Mieltään osoittanut konstaapeli väläytteli peltipoliisia kymmeniä kertoja muutaman tunnin sisällä. Kuvituskuva. Kuva: Terho Aalto
Mieltään osoittanut konstaapeli väläytteli peltipoliisia kymmeniä kertoja muutaman tunnin sisällä. Kuvituskuva. Kuva: Terho Aalto


Hämeen poliisissa Lahdessa työskentelevän 39-vuotiaan miehen käräjäoikeudessa saama rikesakkotuomio kymmenistä liikennerikkomuksista jää voimaan. Asiasta kertoi ensimmäisenä Savon Sanomat.
Mies sai käräjäoikeudessa liikennerikkomuksesta 105 euron rikesakon. Tuomio tuli siitä, kun mies sahasi Audillaan yhtenä yönä kolmen tunnin ajan edestakaisin nopeusvalvontakameran ohi. Kamera räpsähti yhteensä 38 kertaa. Mies sai kameran välähtämään ajamalla 65 kilometrin tuntinopeudella kuudenkympin nopeusrajoitusalueella.

Mies haki valituslupaa, mutta Itä-Suomen hovioikeus ei sellaista konstaapelille myöntänyt. Mies oli saanut huomautuksia pienistä ylinopeuksista aiemminkin. Hänen todettiin ajaneen toistasataa kertaa pientä ylinopeutta peltipoliisin valvontakameraan touko–lokakuussa 2016.

Mielenilmauksen syy ei täysin oikeudessa selvinnyt.
Poliisi oli aiemmin työpaikallaan kurinpitomenettelyyn liittyvässä puhuttelussa kertonut esimiehelleen, että hänen toimintansa on suunnitelmallista ja järjestelmällistä mielenilmausta poliisin lähettämiä huomautuksia vastaan.
Mies kuitenkin selitteli oikeudessa, että auton ratissa saattoi olla myös hänen kaksoisveljensä. Oikeuden mukaan mies oli tunnistettavissa valvontakameran kuvasta eikä ollut uskottavaa, että hänen kaksoisveljensä olisi nähnyt tarpeelliseksi käyttää vapaa-aikaansa kolme tuntia yöllä ajaakseen samaa reittiä jonkin peltipoliisimielenilmauksen takia.
Oikeus jätti tutkimatta syytteet, joita koskevista liikennerikkomuksista mies oli saanut jo aiemmin kirjallisia huomautuksia. Lisäksi oikeus hylkäsi syytteet useista liikennerikkomuksista syksyllä 2016, koska oikeuden mukaan ei ollut täysin poissuljettua, että konstaapelin autolla olisi ajanut niissä tapauksissa joku muu.

Miehen käyttäytymisen takia hän oli jo aiemmin neljä kuukautta erotettuna virastaan. Mies valitti Hämeen poliisilaitoksen kurinpitopäätöksestä hallinto-oikeuteen, joka piti päätöksen voimassa.

Oikeussaagan uskomaton päätös: Poliisimies väläytti kameratolppaa liki 200 kertaa – vältti ensin sakot, mutta joutui uudelleen oikeuteen
Oikeussaagan uskomaton päätös: Poliisimies väläytti kameratolppaa liki 200 kertaa – vältti ensin sakot, mutta joutui uudelleen oikeuteen
21.12.2019 klo 11:10
Juttua mutkisti poliisimiehen identtinen kaksoisveli, joka oli myös "autoillut" poliisin omistamalla ajopelillä.

Tolppakameroille "hutivälähdyksiä" järjestäneelle poliisille määrättiin rikesakko.

Päijät-Hämeen käräjäoikeus käsitteli peltipoliiseja liki 200 kertaa ajollaan väläytelleen poliisimiehen syytejuttua kahteen otteeseen.

Ensimmäisellä kerralla käräjäoikeus jätti liikennerikkomussyytteen tutkimatta, koska katsoi poliisin saaneen siitä jo rangaistuksen.

Poliisi järjesti tolppakameroille hutiväläytyksiä ja sai rikesakon. Kuvituskuva.Poliisi järjesti tolppakameroille hutiväläytyksiä ja sai rikesakon. Kuvituskuva.
Poliisi järjesti tolppakameroille hutiväläytyksiä ja sai rikesakon. Kuvituskuva. Kari Mankonen

Peltipoliisijuttu juontaa juurensa kolmen vuoden taakse. Silloin lahtelainen vanhempi konstaapeli oli noin puolen vuoden aikana saanut tolppakamerat välähtämään kaikkiaan noin 190 kertaa.

Tolppavälähdykset olivat tapahtuneet Lahden, Hollolan sekä Mäntsälän ja Sipoon alueilla. Yksi tolpista oli konstaapelin kotinurkilla ja osui työmatkan varrelle.

Ajonopeus oli noussut yli sallitun nopeuden vain 4–6 kilometrillä. Esimerkiksi 60 kilometrin tuntinopeusrajoituksen alueella oli ajettu 66 kilometrin tuntinopeutta.

Tämä oli riittänyt kuitenkin kameran välähtämiseen ja kuvan ottamiseen.

Yhdestäkään tapauksesta ei voitu sakotuskäytännön perusteella kirjoittaa kuitenkaan sakkolappua.

Osasta tapauksia oli annettu kirjallinen huomautus ja siksi asia oli loppuun käsitelty.

Ensi vaiheessa juttua tutki paikallinen syyttäjä, joka teki tapauksista syyttämättäjättämispäätöksen.
Kaksoisvelikin autoili

Juttua mutkisti poliisimiehen identtinen kaksoisveli, joka oli myös "autoillut" poliisin omistamalla ajopelillä.

Syyttäjän tarkastellessa tolppaotoksia, hän ei pystynyt kertomansa mukaan "arvaamaan", kumpi veljeksistä oli milläkin kerralla ollut "puikoissa".

Kuulusteluissa veljeksistä kumpikin kiisti syyllistyneensä rikokseen.

Poliisihallitus ei tätä niellyt syyttäjän vapauttavaa päätöstä ja pyysi valtakunnansyyttäjänvirastoa määräämän syytteen nostettavaksi poliisia vastaan.

Päijät-Hämeen käräjäoikeus jätti viime vuoden kesäkuussa jutun tutkimatta "ne bis in idem"-tapauksena, koska katsoi poliisin saaneen samassa asiassa jo palkattomalla lomalla rangaistuksen.

Poliisi oli erotettuna virastaan kamerajupakan seurauksena 4 kuukauden ajan kurinpitorangaistuksena.

Seuraamus oli annettu poliisille siksi, että hän oli "heikentänyt poliisin luottamusta viranomaisen tahtoon ja kykyyn hoitaa valvontaa".

Apulaispoliisipäällikkö oli keskustelussa ylinopeuksista todennut poliisille, että tämä "leikkii tulella".

Poliisi oli kertomansa mukaan kritisoinut yleisellä tasolla liikenneturvallisuusvalvontaa.
Hovi palautti jutun käräjäoikeuteen

Itä-Suomen hovioikeus totesi, ettei kurinpitomenettely muodosta estettä tutkia poliisia vastaan nostettua rikossyytettä käräjäoikeudessa.

Tolppakamerajuttu palautettiin hovista käräjäoikeuteen. Käräjillä syyttäjä vaati liikennerikkomuksista rikesakkoa.

Päijät-Hämeen käräjäoikeus hylkäsi käsittelyssään osan liikennerikkomuksista ja jätti osan tutkimatta, koska niistä oli annettu jo huomautus.

Rangaistuksena poliisi saa 38 kameran välähdyksestä 85 euron rikesakon, jota korotettiin 20 eurolla. Summaksi tuli 105 euroa.

Omia oikeuskulujaan poliisimies joutuu maksamaan noin 10 500 euroa.

Keskiviikkona annettu tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

Poliisi on ilmoittanut tyytymättömyytensä tuomioon.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
301
Kyllä tätä ketjua lukiessa paistaa monen paska ja lapsellinen asenne :D "kyllä MINÄ saan ajaa ylinopeutta, kyttä on sika!" Ja sitten kaahataan lipat alhaalla tai väitetään ettei olla oltu kuskeina jne.

No, kertoohan se tietynlaisesta itsekkyydestä ja/tai vajaaälyisyydestä jos ei kykene suunnittelemaan matkojaan niin että ajelisi rajoitusten mukaan. Muutenkin on ihan se ja sama jos ajaa alle 300km matkoja että ajaako 80 vai 90km/h, eikä pidemmilläkään matkoilla käytännössä eroa synny sen vertaa että olisi turhan riskin arvoista.

Jos on sen 5-10min nopeammin perillä niin onhan toi nyt naurettavaa touhua, ja vielä naurettavampaa jos pitää ajaa älyttömiä ylinopeuksia että olisi jokin merkittävä ero matka-ajassa.

Sama sakki on varmaan sitä jotka ohittelee milloin missäkin mutkassa vaikka itse ajaisi sen 2-3km yli rajoituksen, tai tulee vastaan samalla kaistalla kun on pakko ohitella.

Kortti vaan pois kaikilta jotka saa yli kolmet sakot 10v aikana, ei selvästikään kuulu liikenteeseen joko asenteen tai havainnointikykyjensä puolesta.

Itselläkin kortti ollut vuodesta 2000 eikä ole yksiäkään sakkoja tai huomautuksia tullut, kun osaa ajaa rajoitusten ja kelin mukaan järkevää nopeutta.

Vaikea vaan ymmärtää miten voi olla niin kärsimätöntä sakkia ja niin huono asenne ettei voi ajaa rajoitusten mukaan?

No, keskiverto ihminen ei ole mitenkään erityisen älykäs niin kyllähän siihen mahtuu vielä paljon tyhmempääkin sakkia vaikka kuinka ajelemaan ja toheltamaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kyllä tätä ketjua lukiessa paistaa monen paska ja lapsellinen asenne :D "kyllä MINÄ saan ajaa ylinopeutta, kyttä on sika!" Ja sitten kaahataan lipat alhaalla tai väitetään ettei olla oltu kuskeina jne.

No, kertoohan se tietynlaisesta itsekkyydestä ja/tai vajaaälyisyydestä jos ei kykene suunnittelemaan matkojaan niin että ajelisi rajoitusten mukaan. Muutenkin on ihan se ja sama jos ajaa alle 300km matkoja että ajaako 80 vai 90km/h, eikä pidemmilläkään matkoilla käytännössä eroa synny sen vertaa että olisi turhan riskin arvoista.

Jos on sen 5-10min nopeammin perillä niin onhan toi nyt naurettavaa touhua, ja vielä naurettavampaa jos pitää ajaa älyttömiä ylinopeuksia että olisi jokin merkittävä ero matka-ajassa.

Sama sakki on varmaan sitä jotka ohittelee milloin missäkin mutkassa vaikka itse ajaisi sen 2-3km yli rajoituksen, tai tulee vastaan samalla kaistalla kun on pakko ohitella.

Kortti vaan pois kaikilta jotka saa yli kolmet sakot 10v aikana, ei selvästikään kuulu liikenteeseen joko asenteen tai havainnointikykyjensä puolesta.

Itselläkin kortti ollut vuodesta 2000 eikä ole yksiäkään sakkoja tai huomautuksia tullut, kun osaa ajaa rajoitusten ja kelin mukaan järkevää nopeutta.

Vaikea vaan ymmärtää miten voi olla niin kärsimätöntä sakkia ja niin huono asenne ettei voi ajaa rajoitusten mukaan?

No, keskiverto ihminen ei ole mitenkään erityisen älykäs niin kyllähän siihen mahtuu vielä paljon tyhmempääkin sakkia vaikka kuinka ajelemaan ja toheltamaan.
Kesällä uudistuva tieliikennelaki poistaa rikesakon jonka seurauksena alle päiväsakon seteistä ei edes mene kortti.

Itse ainakin autoilen lippa alhaalla, koska esimerkiksi kehä 1 mitä ajan on täysin miinoitettu kameroilla ja pelkän kolmikaistaisen liikenteen seuraaminen on vaativaa enkä halua fokusta laittaa siihen, että tuijotan nopeusmittaria ja riskeeraan vaikkapa kolarin ajamisen. Mun mielestä tolppakameroita voidaan sijoittaa fiksusti ajonopeuksia alentamaan kuten ruotsissa risteyksiin etukäteisilmoituksella tai vaihtoehtoisesti rahankeräys edellä kuten suomessa.

Yksi kaveri sai turunväylällä espoossa kamerapakusta sakun kun satasen rajotukselta vaihtui 80 ja siitä edelleen 60 ja kaveri jo 80 rajotukselle nosti jalan kaasulta. Ei tajunnut että paku on tutkapaku ja moottorijarrulla ei ehtinyt nopeus tippua 60. Toki rikkomus tapahtui mutta kundille joka ajaa rajoitusten mukaan ja järkevästi osuu sitten tollanen. Itse ajelen miten hyvältä tuntuu ja jos vauhtia on yli rajoituksen oon kyllä erityistarkka pakuja kohtaan, mulla on wazet päällä jne. Katos vaan kun ei tule sakkoja lainkaan. -> rahankeräystä koko homma
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 623
Kyllä tätä ketjua lukiessa paistaa monen paska ja lapsellinen asenne :D "kyllä MINÄ saan ajaa ylinopeutta, kyttä on sika!" Ja sitten kaahataan lipat alhaalla tai väitetään ettei olla oltu kuskeina jne.

No, kertoohan se tietynlaisesta itsekkyydestä ja/tai vajaaälyisyydestä jos ei kykene suunnittelemaan matkojaan niin että ajelisi rajoitusten mukaan. Muutenkin on ihan se ja sama jos ajaa alle 300km matkoja että ajaako 80 vai 90km/h, eikä pidemmilläkään matkoilla käytännössä eroa synny sen vertaa että olisi turhan riskin arvoista.

Jos on sen 5-10min nopeammin perillä niin onhan toi nyt naurettavaa touhua, ja vielä naurettavampaa jos pitää ajaa älyttömiä ylinopeuksia että olisi jokin merkittävä ero matka-ajassa.
Mm. JKL-HKI -välillä säästyy noin 40min, jos ajaa 90km/h (80km/h sijaan). Tosin suoraa laskelmaa ei voi tehdä näin, kun siellä on välissä muitakin rajoituksia, mutta noin niinkuin yleisesti ottaen kuitenkin. En tiedä sinusta, mutta kyllä tuo on minun mielestäni aika merkittävä ajallinen säästö.

Vaikea vaan ymmärtää miten voi olla niin kärsimätöntä sakkia ja niin huono asenne ettei voi ajaa rajoitusten mukaan?
Ei siinä ole kärsimättömyydestä kyse. Rajoitukset ovat nykyisellä autokalustolla ja tiestön kunnolla monin paikoin tarpeettoman alhaisia.

Henkilökohtaisesti ajan ajan juuri sallitun verran yli rajoituksen, jolloin en ole tukkona muille, eikä tarvitse stressata tai pelätä sakkoja.

Edit.
Laskussa oli virhe. Käytetty laskuri tarjosi eroksi 3h vs 3.38h. Pikaisella vilkaisulla jälkimmäinen näytti olevan 3h 38min, joka on tietenkin hieman liikaa. Vaan eipä siinä, kyllä minulle kelpaa se 20 minuutin säästökin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
864
Kesällä uudistuva tieliikennelaki poistaa rikesakon jonka seurauksena alle päiväsakon seteistä ei edes mene kortti.

Itse ainakin autoilen lippa alhaalla, koska esimerkiksi kehä 1 mitä ajan on täysin miinoitettu kameroilla ja pelkän kolmikaistaisen liikenteen seuraaminen on vaativaa enkä halua fokusta laittaa siihen, että tuijotan nopeusmittaria ja riskeeraan vaikkapa kolarin ajamisen. Mun mielestä tolppakameroita voidaan sijoittaa fiksusti ajonopeuksia alentamaan kuten ruotsissa risteyksiin etukäteisilmoituksella tai vaihtoehtoisesti rahankeräys edellä kuten suomessa.

Yksi kaveri sai turunväylällä espoossa kamerapakusta sakun kun satasen rajotukselta vaihtui 80 ja siitä edelleen 60 ja kaveri jo 80 rajotukselle nosti jalan kaasulta. Ei tajunnut että paku on tutkapaku ja moottorijarrulla ei ehtinyt nopeus tippua 60. Toki rikkomus tapahtui mutta kundille joka ajaa rajoitusten mukaan ja järkevästi osuu sitten tollanen. Itse ajelen miten hyvältä tuntuu ja jos vauhtia on yli rajoituksen oon kyllä erityistarkka pakuja kohtaan, mulla on wazet päällä jne. Katos vaan kun ei tule sakkoja lainkaan. -> rahankeräystä koko homma
Kehä 1 yhtään ruuhkaisempaan aikaan olen huomannut vakkarin nopeusrajoittimen todella näppäräksi, ei tule vahingossa ajettua liikaa yli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Itse ainakin autoilen lippa alhaalla, koska esimerkiksi kehä 1 mitä ajan on täysin miinoitettu kameroilla ja pelkän kolmikaistaisen liikenteen seuraaminen on vaativaa enkä halua fokusta laittaa siihen, että tuijotan nopeusmittaria ja riskeeraan vaikkapa kolarin ajamisen.
Pitäisiköhän pitäytyä julkisessa liikenteessä, jotka tuolla Kehä 1 -seutumilla ovat kuitenkin ihan kohtuullisen hyvät?
Yksi kaveri sai turunväylällä espoossa kamerapakusta sakun kun satasen rajotukselta vaihtui 80 ja siitä edelleen 60 ja kaveri jo 80 rajotukselle nosti jalan kaasulta. Ei tajunnut että paku on tutkapaku ja moottorijarrulla ei ehtinyt nopeus tippua 60. Toki rikkomus tapahtui mutta kundille joka ajaa rajoitusten mukaan ja järkevästi osuu sitten tollanen.
Siis ajoiko se nyt ylinopeutta vai ajoiko se rajoituksen mukaisesti?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Ihmettelen kyllä mistä näitä kameroiden hyysääjiä oikein puskee. Mielestäni munatonta touhua on nimenomaan maksaa noita paskamaksuja, rahalle on parempaakin käyttöä ja valtion tuloja voisi kartuttaa paremmillakin keinoilla. Lippaa eteen ja pari kertaa näkynyt umpeen spreijattuja kameroita, tämän kaltaisen toiminnan soisi lisääntyvän.

Se ei oikeasti vaadi hirveästi älykkyysosamäärää ymmärtää, että nämä tämmöiset vaajakosken älytolpat ja muut kehä1 viritykset vaan lisäävät kolareita ja jojoilua. Itsekin asun pk seudun ulkopuolella, saa olla niin saatanan tarkkana kehillä ajellessa ettei vaan tule pikavoittoa, ihan vaan siksi kun katson vaikka mihin vaihdan kaistaa tai mistä ramppi alkaa. Oikeastaan kamerat ja mahd. tietullit ovat pk seudulta poissapitävänä pelotteena.

Kumma juttu kun esimerkiksi tampereella liikenne on varsin sujuvaa, kun vaikkapa rantatunnelin alamäkeen ei laitettu kameroita. Aika usein saisi vaihdella jarruosia autoon jos tuossa pitäisi 60 pitää automaatilla. Vähän saivartelua joo mutta kaikki varmaan tajuaa idean.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Pitäisiköhän pitäytyä julkisessa liikenteessä, jotka tuolla Kehä 1 -seutumilla ovat kuitenkin ihan kohtuullisen hyvät?

Siis ajoiko se nyt ylinopeutta vai ajoiko se rajoituksen mukaisesti?
Niin noh, poikittaisliikenne on sen verran heikkoa, että autoilu on puolet nopeampaa. Tajusit varmaan itsekin mitä tarkoitin eli mun kaveri ajelee rajoitusten mukaan ja ihan säntillisesti, tossa sattui vaan laskemaan nopeutta moottorijarrulla ilman jarrupoljinta joka ei ollut riittävästi. Sakot siis osuu monesti niille ihan normaalisti ajaville huonon tuurin takia kun taas lähtökohtaisesti kaahailevat ajaa lippa alhaalla, on kännysoftat kertomassa tolpista jne jolloin paljon valppaammin jarrutellaan tolppiin, pakuun jne.

@irspa mulla ei ainakaan toimi vakkarilla ajelu kehä1 kovin hyvin ruuhkaliikenteessä kun ei ole adaptiivista. Toi kehä1 on siitä paha kun pahimman ruuhkan ulkopuolella mutta ruuhkaiseen aikaan noi ajonopeuder pumppaa sen verran että epähuomiossa nopeus voi seilata myös yli 80 mutta pakko ajaa silmä kovana muun liikenteen suhteen kun kaikenlaisia yllättäviä kaistanvaihtoja jne tapahtuu niin paljon.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kyllä tätä ketjua lukiessa paistaa monen paska ja lapsellinen asenne :D "kyllä MINÄ saan ajaa ylinopeutta, kyttä on sika!" Ja sitten kaahataan lipat alhaalla tai väitetään ettei olla oltu kuskeina jne.

No, kertoohan se tietynlaisesta itsekkyydestä ja/tai vajaaälyisyydestä jos ei kykene suunnittelemaan matkojaan niin että ajelisi rajoitusten mukaan. Muutenkin on ihan se ja sama jos ajaa alle 300km matkoja että ajaako 80 vai 90km/h, eikä pidemmilläkään matkoilla käytännössä eroa synny sen vertaa että olisi turhan riskin arvoista.

Jos on sen 5-10min nopeammin perillä niin onhan toi nyt naurettavaa touhua, ja vielä naurettavampaa jos pitää ajaa älyttömiä ylinopeuksia että olisi jokin merkittävä ero matka-ajassa.

Sama sakki on varmaan sitä jotka ohittelee milloin missäkin mutkassa vaikka itse ajaisi sen 2-3km yli rajoituksen, tai tulee vastaan samalla kaistalla kun on pakko ohitella.

Kortti vaan pois kaikilta jotka saa yli kolmet sakot 10v aikana, ei selvästikään kuulu liikenteeseen joko asenteen tai havainnointikykyjensä puolesta.

Itselläkin kortti ollut vuodesta 2000 eikä ole yksiäkään sakkoja tai huomautuksia tullut, kun osaa ajaa rajoitusten ja kelin mukaan järkevää nopeutta.

Vaikea vaan ymmärtää miten voi olla niin kärsimätöntä sakkia ja niin huono asenne ettei voi ajaa rajoitusten mukaan?

No, keskiverto ihminen ei ole mitenkään erityisen älykäs niin kyllähän siihen mahtuu vielä paljon tyhmempääkin sakkia vaikka kuinka ajelemaan ja toheltamaan.
Pitäähän nyt poliisi sedälle töitä antaa...

Nimimerkillä melkein joka viikko tulee kirjallinen huomautus 3km/h ylinopeudesta tietyistä kameroista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 150
mulla ei ainakaan toimi vakkarilla ajelu kehä1 kovin hyvin ruuhkaliikenteessä kun ei ole adaptiivista.

Tuossa lisättiin vakkari vähän hämäävästi mukaan kun puhuttiin nopeudenrajoittimen käytöstä, eli se vekotin mihin määritellään nopeuden yläraja ja nopeutta säädellään muuten normaalisti kaasupolkimella. Hämäävästi siksi, että autossa voi olla vakkari ilman nopeudenrajoitinta ja nopeudenrajoitin ilman vakkaria.

Tuo on kyllä tämän tyyppiseen ruuhka-ajeluun ihan passeli varuste, jos nopeusrajoitus pysyy matkalla koko ajan samana, niin ei tarvitse kytätä nopesumittaria jatkuvasti kun auto huolehtii ettei asetettu maksimi ylity.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Mm. JKL-HKI -välillä säästyy noin 40min, jos ajaa 90km/h (80km/h sijaan).
En tiedä, missä todellisuudessa elät. Hki-Jkl noin 260 km. 80km/h tasanopeudella matkaan menisi vajaa 3h20m ja 90km/h noin 2h55m. Todellisuudessa ylinopeuden tuoma etu jäänee vieläkin pienemmäksi.
Ei tuo 20 minsaa omassa elämässä paljoa liikauta.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
975
Mm. JKL-HKI -välillä säästyy noin 40min, jos ajaa 90km/h (80km/h sijaan). Tosin suoraa laskelmaa ei voi tehdä näin, kun siellä on välissä muitakin rajoituksia, mutta noin niinkuin yleisesti ottaen kuitenkin..
Jännä matematiikka sinulla, miten tuo 40min säästö voisi edes olla mahdollista?

Matka HLK-JLK noin 269km. (Kesä?)Rajoitusten mukaan ajaen keskinopeus noin 90 saat matka ajaksi 2h59min.

Nyt väität että kaahaat kokoajan 10km yli rajoutusten, eli 269km/100km=2h41min eli säästöä alle 20min.

Vaikka koko matka olisi se 80km rajoitus (tai oletettu talvirajoitus keskinopeus), niin 90kmh kaahaamalla säästäisit jopa 22min.

Tyhmät kaahaa kun ei osaa ala-asteen matematiikkaa :lol::rofl:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Se missä kuitenkin ollaan asian ytimessä on se, että autot on parantuneet reilusti turvavarusteiltaan ja nopeudet ei ole nousseet mukana. Toki äkkijarrutus hirvikolarin kohdalla ei välttämättä ole tilanne missä parantuneet autot voivat törmäyksen välttää, mutta kolariturvallisuus on onneksi reilusti parempaa.

Renkaat, abs jarrut, ajonvakautus, automaattinen hätäjarrutus jne on kaikki parannuksia menneeseen, joten erityisesti kesäaikoina voisi olla ihan paikallaan maanteilläkin sallia vähän kovempia nopeuksia eikä se ole mikään yllätys, että hyvällä autolla nopea vauhti tuntuu sopivalta.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Harvinaisen sääli lukea tälläistä ylilauta tasoista keskustelua, jossa viitataan argumenttina toistuvasti kirjoittajien älykkyysosamäärään.

Kannattaa muistaa, että siellä liikenteessä on monen tasoista kuljettajaa moninaisilla tarpeilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Mm. JKL-HKI -välillä säästyy noin 40min, jos ajaa 90km/h (80km/h sijaan). Tosin suoraa laskelmaa ei voi tehdä näin, kun siellä on välissä muitakin rajoituksia, mutta noin niinkuin yleisesti ottaen kuitenkin. En tiedä sinusta, mutta kyllä tuo on minun mielestäni aika merkittävä ajallinen säästö.


Ei siinä ole kärsimättömyydestä kyse. Rajoitukset ovat nykyisellä autokalustolla ja tiestön kunnolla monin paikoin tarpeettoman alhaisia.

Henkilökohtaisesti ajan ajan juuri sallitun verran yli rajoituksen, jolloin en ole tukkona muille, eikä tarvitse stressata tai pelätä sakkoja.
Jos haluat säästää JKL-HKI välillä 40min joudut nostamaan keskinopeutta yli 25km/h, joka itseasiassa tarkoittaa paljon yli 25km/h ylinopeudella kaahaamista, koska välillä on kuitenkin paljon kameroita ja jumittamista rajoitusten mukaan ajavien takana yksikaistaisella tiellä joissa keskikaide jopa estää BMW-Audi-tyyliset laittomat ohitukset sulkuvivojen aikana ja olet pakotettu menemään muiden mukana sitä 60-80km/h.

Vaikka meidän tiet ovatkin pääosin aivan kauheassa kunnossa, niin olen samaa mieltä että paikoitellen rajoituksia voisi nostaa ja ihmisiä valistaa miten ajaa huonoissa olosuhteissa. Meidän tiet ovat kuitenkin niin uraiset kauttaaltaan, että vesiliirto on tosiasia kaikkialla, mutta kuivalla säällä puolityhjillä motareilla 120 rajoitus on ihan tyhmää, ihmisten pitäisi tajuta että sateella ei kaahata vaikka rajoitus olisi mitä (kuten Saksassa). Tiet ilman keskikaidetta tai hirviaitoja ovatkin sitten toinen juttu, nokkakolari noissa nopeuksissa ei ole leikinasia.

Henkilökohtaisesti ajan itsekkin juuri sen verran yli rajoitusten etten ole tukkona, eli sitä nopeutta mitä >95% muustakin liikenteestä ajaa. Muutama vanhus, taloudellisen ajon maailmanmestari ja kokematon kuski ajaa aina alinopeudella ja muutama kusipää menee Audeillaan törkeäasti ohi että kivet vaan helisee tuulilasiin.

Se on kyllä ihan perseestä kun kameroiden lisäksi kytät aina välillä pistävät noita liikkuvia kameroita tien poskeen parkkiin. Aivan suoralla tiellä kesäkelillä jossa täydellinen näkyvyys 80-alueella jono menee vähän yli 90km/h ja sitten alkaa farkku-Octavian takaikkunan läpi vilkkua salamat. Aivan törkeää rahastusta!!!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Vaikka koko matka olisi se 80km rajoitus (tai oletettu talvirajoitus keskinopeus), niin 90kmh kaahaamalla säästäisit jopa 22min.
Nämähän on toki teoreettisia laskelmia jotka ei käytännön liikenteessä päde. Todellisuudessa tolla matkalla tulee jo sen sata rekkaa, kuorma-/matkailuautoa, Micra-mummoa yms. peräkärryn vetäjää jotka pitää ohittaa jos ei halua keskinopeuden putoavan vieläkin alemmaksi.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Hiukan erikoinen näkemys, että nopeutta 10km/h yli sallitun ajaminen olisi "kaahaamista". Monelta myös unohtuu, että tuntuvasta ylinopeudesta rangaistaan tyypillisesti kovemmin, kuin jonkun hengiltä ajamisesta.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Hiukan erikoinen näkemys, että nopeutta 10km/h yli sallitun ajaminen olisi "kaahaamista". Monelta myös unohtuu, että tuntuvasta ylinopeudesta rangaistaan tyypillisesti kovemmin, kuin jonkun hengiltä ajamisesta.
Juurikin näin. Ja kun tuo 10km/h tunnissa 80-alueella ei ole iso ylitys. Mutta 40-alueella homma onkin jo ihan toinen. Silti todella monet ajavat 40-alueella helposti 50km/h. Meidän nurkilla on nyt sellainen siirrettävä, ajat X-nopeutta ja hymynaama, nopeusnäyttö. Vain neljännes ajoi tähän sallitulla nopeudella ja 45% kuljettajista ajoi reipasta ylinopeutta (tiedot löytyi kunnan sivuilta). Ihan näytön lähettyvillä on päiväkoti ja monta suojatietä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 502
Viestejä
4 193 062
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
ksepp0

Hinta.fi

Ylös Bottom