Järjettömän kuuma AMD-läppäri

Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 285
Kohteena olevassa läppärissä (Lenovo Ideapad 500-ACZ15) on tosi lämpimät osat. Prossu 8700P ja näyttis R5 M430.

En ole löytänyt alivoltitussoftaa, joka toimisi noin vanhalle raudalle. Overdrive ei löydä mitään AMD-osia koneesta...

Vaihdoin kovien hammastahnojen tilalle uudet tahnat, mutta ei tuo näytä kauheena auttavan. Prossun lämmöt pomppii 90-asteessa melkeen koko ajan ja tuulettimet huutaa työpöydälläkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Näytönohjaimesta en tiedä. Mutta prosessoria voi kokeilla säätää K10stat tai PhenomMsrTweaker ohjelmilla. Nuo sitten on todella vanhoja sovelluksia, joiden päivittyminen on loppunut useampi vuosi sitten.

Itse olen suosinut Phenom MSR Tweakeriä tai jotain suunnilleen samannimistä joka oli komentoriviltä käytettävä, parissa kannettavassa. Tuo toimii ihan mukavasti kun tekee bat-tiedoston. Bat-tiedosto ajaa sovelluksen ja haluamasi suorituskykytasojen(p0-p7) arvot prosessorille kuten kerroin ja voltit. Kun kannettavassa sovellukset(tai windows) alkavat kaatua, niin tiedät volttien olevan liian alhaiset. Ja kun on sopivat asetukset löytänyt ja testannut, niin tuon voi pistää windowsin ajastus toiminnoilla käynnistymään. En vaan muista tarkkaa nimeä tuolle sovellukselle, aikaa tuosta on liikaa kun olen koskenut tuohon.

Ihmeitä tuolla ei saa aikaan mutta lämpöjä saa laskettua hiukan.

Edit. eli sovellus jota en muista on AMD MsrTweaker
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 285
Näytönohjaimesta en tiedä. Mutta prosessoria voi kokeilla säätää K10stat tai PhenomMsrTweaker ohjelmilla. Nuo sitten on todella vanhoja sovelluksia, joiden päivittyminen on loppunut useampi vuosi sitten.

Itse olen suosinut Phenom MSR Tweakeriä tai jotain suunnilleen samannimistä joka oli komentoriviltä käytettävä, parissa kannettavassa. Tuo toimii ihan mukavasti kun tekee bat-tiedoston. Bat-tiedosto ajaa sovelluksen ja haluamasi suorituskykytasojen(p0-p7) arvot prosessorille kuten kerroin ja voltit. Kun kannettavassa sovellukset(tai windows) alkavat kaatua, niin tiedät volttien olevan liian alhaiset. Ja kun on sopivat asetukset löytänyt ja testannut, niin tuon voi pistää windowsin ajastus toiminnoilla käynnistymään. En vaan muista tarkkaa nimeä tuolle sovellukselle, aikaa tuosta on liikaa kun olen koskenut tuohon.

Ihmeitä tuolla ei saa aikaan mutta lämpöjä saa laskettua hiukan.

Edit. eli sovellus jota en muista on AMD MsrTweaker
Olen tuota amdmsrtweakeria kokeillut, mutta ei tunnu toimivan uusimmalla Windowsilla. Joskus aiemmin olen sillä saanut jotain tehtyäkin. Kokeilen tuota k10statia, jos on vielä elossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Varmaan viisain tuo on avata, putsata pölyt ja vaihtaa tahnat uusiin.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 285
Varmaan viisain tuo on avata, putsata pölyt ja vaihtaa tahnat uusiin.
Kuten kirjoitin, se on tehty jo. Ei tullut semmoista lopullista ratkaisua siitä. Muuttui hävittäjästä pienemmäksi hävittäjäksi. On ollut uudesta asti aika äänekäs. Eli niitä voltteja pitäisi saada alemmas.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 791
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom