Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Jouset kannattaa kyllä vaihtaa samalla molemmille puolelle, mutta ei kai iskareita tarvii samalla vaihtaa? Iskarien vaihtoväli yleensä kuitenkin lyhyempi ellei sitten auto ole sellainen missä on tyyppivikana jousien katkeilu.

Toki tavallaan vois olla parempi jos vaihtais iskarit samalla jousien kanssa. Mutta mihin sitten vetää rajan, kun varmaan samalla kannattais vaihtaa puslat, muutkin nivelet, yms. ja sit kun on toinen pää autosta kunnossa niin samalla kannattais laittaa toinen pää...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
jos iskarit on kuivat, auto hyvä ajaa, ja testissä iskarit näyttäny samaa lukemaa, turha niitä vaihtaa.

20v/500tkm iskarit on kyllä jo aika harvinaiset :D yleensä jossain kohtaa vaihdettu.

Jouset tietysti vaihetaa pareittain, ellei nyt ole kyse jostain mahdollisimman halvalla leimalle (ja myyntiin) -pommista.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Jos McPherson niin kyllä ne iskarit kannattaa samalla vaihtaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Joo, jouset kyllä kannattaa vaihtaa kummatkin, mutta käytännössä niitä ei vaan vaihdeta pareittain. Eikä sitä kaveria edes yleensä tarjota.

Ehkä tuohonkin jossainmäärin myös vaikuttaa sen vaihdettavan jousen ikä. Jos se on jo 30 vuotta vanha, niin uusi jousi on varmastikin tiukempi, mutta muutaman vuoden ikäinen jousi jos katkeaa, niin ehkä se on vielä paremmin ryhdissään.. vaikea sanoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mielestäni tuo asia saattaa joissain harvoissa tapauksissa olla aivan mahdollista että selviää huntilla-parilla vuodessa korjauskuluissa.
Uskoisin että eniten asiaan vaikuttaa se kuinka paljon autolla ajetaan. Jos autolla ajetaan ainoastaan lähimarkettiin ja pientä lenkkiä kaupungin keskustassa niin ajoa voi tulla vuodessa esim. 5000km.

Kun taas sitten paljon ajavat esim 25000km/vuosi niin äkkiä autoon tulee monta remonttia eteen.
Ei tuo nyt mahdotonta ole jos ei mitään kallista hajoa. Taitaa 200e tehostimen pumppu olla kallein 5v sisään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Jouset kannattaa kyllä vaihtaa samalla molemmille puolelle, mutta ei kai iskareita tarvii samalla vaihtaa? Iskarien vaihtoväli yleensä kuitenkin lyhyempi ellei sitten auto ole sellainen missä on tyyppivikana jousien katkeilu.

Toki tavallaan vois olla parempi jos vaihtais iskarit samalla jousien kanssa. Mutta mihin sitten vetää rajan, kun varmaan samalla kannattais vaihtaa puslat, muutkin nivelet, yms. ja sit kun on toinen pää autosta kunnossa niin samalla kannattais laittaa toinen pää...
Minä jos lähden jousia vaihtamaan, niin kyllä siinä vaihtuvat iskaritkin samalla, kun ei se kustannus ole yleensä kummoinen ja ajettavuuskin yleensä paranee.

Samalla siinä vaihtaa myös löysän oloisia niveliä ja puslia, kun pyöräkotelossa touhuaa ja kuitenkin joutuu osien vaihdon jälkeen suuntaamaan, niin menevät siinä ikään kuin samalla.
Puslat ja nivelet ovat kuitenkin niin halpoja, että niiden vaihtamisessa ei kannata pihdata, itse ainakin tykkään että auto on hyvä ajaa eikä kolise ja nitkahtele töyssyissä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Minä jos lähden jousia vaihtamaan, niin kyllä siinä vaihtuvat iskaritkin samalla, kun ei se kustannus ole yleensä kummoinen ja ajettavuuskin yleensä paranee.

Samalla siinä vaihtaa myös löysän oloisia niveliä ja puslia, kun pyöräkotelossa touhuaa ja kuitenkin joutuu osien vaihdon jälkeen suuntaamaan, niin menevät siinä ikään kuin samalla.
Puslat ja nivelet ovat kuitenkin niin halpoja, että niiden vaihtamisessa ei kannata pihdata, itse ainakin tykkään että auto on hyvä ajaa eikä kolise ja nitkahtele töyssyissä.
Kustannus riippuu autosta, terveisin iskarit 500€/kpl.

Ja joo, ymmärrän kyllä ton pointin että kun vaihtais kaikki palikat kerralla niin sitten olisi kunnossa kokonaan. Mutta aikaahan siinä palaa kun alkaa kaikkea vaihtamaan ja sitten herää se kysymys, että kun vaikka etupää on kunnossa niin kannattaisiko samalla laittaa takapääkin ettei sieltä sitten "kolise ja nitkahtele". Helposti siinä se parin jousen ja parin tunnin homma venähtää tonnien ja useamman päivän hommaksi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Ittellä menny tänä vuonna just tuosta syystä ihan liikaa massia ton yhden katiskan varaosiin. Jarrut, alusta, diiselin saastesysteemit. Hrr.. vielä ku pari juttua saa siitä kuntoon, myyn sen pois.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö jota en itse ymmärrä. Autoon on sijoitettu juuri valtava määrä rahaa ja siellä on paljon upouutta osaa, joten ainoa looginen ratkaisu on myydä se eteenpäin (yleensä vielä pilkkahinnalla) :confused:
Tää on ollu ajossa 100tkm ja en aja tällä enempää. Järkeä tässä ei ole, mutta eipä autoilussa sitä useinkaan ole lähtökohtaisesti. Valtava kuluerä vain koko homma.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kustannus riippuu autosta, terveisin iskarit 500€/kpl.

Ja joo, ymmärrän kyllä ton pointin että kun vaihtais kaikki palikat kerralla niin sitten olisi kunnossa kokonaan. Mutta aikaahan siinä palaa kun alkaa kaikkea vaihtamaan ja sitten herää se kysymys, että kun vaikka etupää on kunnossa niin kannattaisiko samalla laittaa takapääkin ettei sieltä sitten "kolise ja nitkahtele". Helposti siinä se parin jousen ja parin tunnin homma venähtää tonnien ja useamman päivän hommaksi.
Kyllä on italian poika keksinyt kalliit iskarit, itse olen ostanut ihan autokohtaisesti shimmattuja kisa kynätolppia tuohon rahaan. :D

Sama aika, vaiva ja raha siihen osien vaihtamiseen menee kuitenkin, tekee sen sitten palikka kerrallaan tai kerralla kuntoon.
Itse olen niin laiska, että en jaksa joka kuukausi olla vaihtamassa osia, vaan laitan yhden paikan kerralla kuntoon, kun päätän aloittaa remontoinnin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö jota en itse ymmärrä. Autoon on sijoitettu juuri valtava määrä rahaa ja siellä on paljon upouutta osaa, joten ainoa looginen ratkaisu on myydä se eteenpäin (yleensä vielä pilkkahinnalla) :confused:
Vasta oman perseilyn jälkeen tiedän varoa tätä ilmiötä - tai siis kahta erilaista. Korjasin tonnin pommia yli tonnilla ja se oli hienosti kunnossa. Autoa moneksi vuodeksi jne tai kohta hyvään hintaan myyntiin. :smoke: Eihän sitä kannata uutta pommia kun se voi olla vielä huonompi ja ties mitä vikaa.

6 kuukauden päästä pari vikaa myöhemmin olin päättänyt että autoa ei enää leimata eikä siihen osteta muuta kuin bensaa ellei ole ihan pakko. Paalaukseen se meni toiset 6 kk myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Eihän tonninpommin korjauksella yli käyvän arvon ole mitään järkeä muussa tapauksessa kuin jos se toimii omassa käytössä pitempään ja käyttöarvo on isompi kuin myyntihinta.Tosin tuon hintaluokan vehkeet voi laueta liian kalliisti koska tahansa joten arpapeliä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tonnin auton korjauttaminen tonnilla on vähän siinä ja siinä, mutta toisaalta jos sillä ajaa sitten kuitenkin pidempään kuin vastaavalla tonnin hintaisella vaihtokaaralla ja autoa kuitenkin välttämättä tarvitsee, niin sittenhän se voi olla ihan järkevää.

Normaalin 15000 - 25000€ hintaisen noin 5-10v ikäisen perusrassin huoltoon uppoaa kilometreistä ja käyttötavoista riippuen noin tonni vuodessa perushuoltojen ja muiden pikkujuttujen myötä ja samalla auton arvo laskee saman verran, joten lompakon kannalta järkevämpää niitä halvemman pään perinteisen tekniikan autoja on omistaa ja korjailla. Uudemmat autot toki tuovat mukanaan kaikenlaisia ominaisuuksia ja luksusta ja se voi olla toisille hyvinkin merkittävä lisä. Niissä kassa saattaa köyhtyä huoltojen sijaan pikemminkin arvon menetyksestä.

Jotain harrasteautoja tai ranskanrapeita ei hirveästi kannata katsella jos rahan kulutus ja jatkuva epävarmuus pelottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Jos harrasteeen valitsee oikein ja ei ole peukalo keskellä kämmentä niin eipä esim. Alfa Romeon harrastaminen ole sen kalliinpaa tai hankalampaa kuin mesen tai bemarin ,lisäksi plussaa on että niitä ei ole joka toisella jonnella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eihän tonninpommin korjauksella yli käyvän arvon ole mitään järkeä muussa tapauksessa kuin jos se toimii omassa käytössä pitempään ja käyttöarvo on isompi kuin myyntihinta.Tosin tuon hintaluokan vehkeet voi laueta liian kalliisti koska tahansa joten arpapeliä.
Eihän siinä ole. Tai siis on jos luulee hyväksi yksilöksi, paitsi kun luulo osoittautuu luuloksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ittellä menny tänä vuonna just tuosta syystä ihan liikaa massia ton yhden katiskan varaosiin. Jarrut, alusta, diiselin saastesysteemit. Hrr.. vielä ku pari juttua saa siitä kuntoon, myyn sen pois.
Miksi sä laitat sitä kuntoon ja tiedät että nyt se on kunnossa ja sitten myyt pois?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Auto 1. 5000€ 10-vuotta vanha Toyota, ajettu 180tkm. Ajoin 4 vuoden aikana 100 000km ja myin 3300€:lla. Vaihdoin kerran jarrupalat ja levyt eteen sekä taakse, toinen Lambda (80€) piti vaihtaa itse ja pakoputki meni poikki (n. 200€ työ + kaksi pätkää). Lisäksi ennen myyntiä vaihdoin akun (80€) ja vaihdoin moniurahihnan varmuuden vuoksi. Ostin myös torilta nastat kun talvirenkaat puuttui (130€) sekä lisäksi vielä kitkat (150€). Öljyt ja suodattimet vaihdoin itse 20tkm välein ja laitoin halvinta Motonetin öljyä. Taisi mennä kaikkinensa renkaineen max 1000€ omistamisen ilon aikana.

Auto 2. Uudehko E-sarjan Mercedes. ajoin 10 000km, vaihdatin laatikkoöljyt ja ruiskun annosteluventtiilin. Köyhdyin 1000€. Ei pysty enää itse tekemään pikkuhuoltoja kun tekniikka on mitä on. Saa nähdä miten käy, kun persaukiset (kuten itse) joutuu ostamaan kohta näitä "uudempia" (=monimutkainen tekniikka+lisääntyneet mukavuudet) autoja tonnin - 5-tonnin pommeina, joita alkaa olla vaikea korjata itse.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Jotain harrasteautoja tai ranskanrapeita ei hirveästi kannata katsella jos rahan kulutus ja jatkuva epävarmuus pelottaa.
Meidän perheessä ollut ranskiksia 2 kpl kerrallaan useita vuosia, ostettu aikanaan 1-5 K€urolla ja vaihdettu kun on parempia löytynyt. Mitään yllättävää noissa ei ole tullut vastaan korjauksissa. Renkaita, pakoputkia, jarruosia, niveliä ym on uusittu tarpeen mukaan. Korjaamokäyntiin kun samalla ajoittaa öljynvaihdon niin hoituu edullisesti samalla nostolla kun pakoputken vaihtokin. Iskareita on vaihdettu 200 tkm kohdilla ja niin niitä on joutunut vaihtamaan euroihin ja japsiinkin noilla kohdin.

Tulevien vuosien kustannukset ratkeaa monesti hankintaa tehdessä. Legendoja synnyttäviä tapauksia on esim liisarista vapautuneet THP bensaturbot pidennetyllä huoltovälillä. Samaan kauppaan kun varmistaa että molemmat rengassarjat ovat sileät, tuulilasissa halkeama, ilmastointi tyhjänä, hihnanvaihto edessä ym. niin varmistaa paikan essonbaarin pöydästä tilittämässä kuinka kallis ja paska auto tuli hankittua.:)
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Miksi sä laitat sitä kuntoon ja tiedät että nyt se on kunnossa ja sitten myyt pois?
Neljä vuotta ollu ajossa, vaihtelua tarvitaan. Noi viat mitä on ollut, olisivat estäneet ajamisen kokonaan.. Elii pakko laittaa jos meinaa ajaa tai laittaa vaihtoon. Yks paskamaisimmista korjattavista on tehdä helmaan paikka - ei vaan ole ennättäny koko vuotena tehdä. Ennen ku nyt tulee seki fiksattua (leimasetä tahtoo, minä en).
En vaihda tähän enää jakoremmiä uudestaan (2-3vuotias nyt).
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Heh, itse kun juuri pääsi kiroamasta kitupiikkeilyä ja ennakoinnin puutetta, ampui oma auto itseä nilkkaan. Toinen takajarrusatula meni rikki, niin ajattelin uusia vain sen rikkinäisen puolen, kun eihän nyt ehjää satulaa toiselle puolelle viitsi turhan tähden, sentään 100e kpl... Noh, satula vaihdettu, alipainevehkeet kiinni nippaan ja sisälle autoon survomaan poljinta lattiaan. Ilmauksen päätteeksi takaisin takanurkalle ja kappas kappas, kun toisellakin puolella oli lätäkköä maassa/vanteen päällä. Pyörä toiseltakin puolelta irti ja vuotihan se satula, samasta paikkaa mistä toinenkin, päädystä käsijarrumekanismin tiivisteiden kautta... :vihellys::p:rage:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Jotain harrasteautoja tai ranskanrapeita ei hirveästi kannata katsella jos rahan kulutus ja jatkuva epävarmuus pelottaa.
Käytännössä Ranskalaiset autot ovat halvimpia, koska niitä ei kukaan arvosta ne saa aina ostettua pilkkahinnalla, ja niiden huolto ja korjauskulut ovat käytännössä kaikkein halvimmat. Saksalaiset "laatuautot" ovat taas käytännössä niitä kalleimpia autoja.

Sinänsä rahaa kuluu auton pitoon riippumatta siitä minkä merkkinen tai ikäinen se on.

Auto 2. Uudehko E-sarjan Mercedes. ajoin 10 000km, vaihdatin laatikkoöljyt ja ruiskun annosteluventtiilin. Köyhdyin 1000€. Ei pysty enää itse tekemään pikkuhuoltoja kun tekniikka on mitä on. Saa nähdä miten käy, kun persaukiset (kuten itse) joutuu ostamaan kohta näitä "uudempia" (=monimutkainen tekniikka+lisääntyneet mukavuudet) autoja tonnin - 5-tonnin pommeina, joita alkaa olla vaikea korjata itse.
Miksei noitakin olisi itse voinut tehdä?

Ei uusissa autoissa sinänsä mitään sen mahdottomampaa osaa ole kuin ennenkään. Hieman eri työkaluja tarvii kuin vuonna -79, mutta ihan yhtälailla tarvitaan myös kalliita työkaluja.

Sanoisin että suurin ero on se että nykyään on enemmän tarvetta esim sähkökaavioilla yms dokumenteille, joden hankkiminen on tehty hemmetin vaikeaksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Käytännössä Ranskalaiset autot ovat halvimpia, koska niitä ei kukaan arvosta ne saa aina ostettua pilkkahinnalla, ja niiden huolto ja korjauskulut ovat käytännössä kaikkein halvimmat. Saksalaiset "laatuautot" ovat taas käytännössä niitä kalleimpia autoja.

Sinänsä rahaa kuluu auton pitoon riippumatta siitä minkä merkkinen tai ikäinen se on.



Miksei noitakin olisi itse voinut tehdä?

Ei uusissa autoissa sinänsä mitään sen mahdottomampaa osaa ole kuin ennenkään. Hieman eri työkaluja tarvii kuin vuonna -79, mutta ihan yhtälailla tarvitaan myös kalliita työkaluja.

Sanoisin että suurin ero on se että nykyään on enemmän tarvetta esim sähkökaavioilla yms dokumenteille, joden hankkiminen on tehty hemmetin vaikeaksi.
Kumpikin olisi vaatinut valmistajan oman softan/Starin ja paljon ymmärtystä siitä ja autosta. Laatikon öljyjen vaihdossa pitää kai softalle tehdä jotain ja ensimmäisessäkin viassa/osan vaihdossa en olisi sitä osannut arvata/korjata ja olisi pitänyt testipenkittää auto. Ei tietenkään mahdotonta, mutta vaatii jo kunnon tallin ja vehkeet sekä paljon oppimista ja perehtymistä korjailla sekä huoltaa itse. Aikaisemmin riitti kun vaihtoi osan tai rasvat ja matka jatkui. Ehkä vikakoodikin piti joskus lukea ja nollata. Mutta käytännössä suurimman osan korjauksista ja huolloista teki vaikka kerrostalon parkkipaikalla (tai itse ainakin tein).
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Käytännössä Ranskalaiset autot ovat halvimpia, koska niitä ei kukaan arvosta ne saa aina ostettua pilkkahinnalla, ja niiden huolto ja korjauskulut ovat käytännössä kaikkein halvimmat. Saksalaiset "laatuautot" ovat taas käytännössä niitä kalleimpia autoja.

Sinänsä rahaa kuluu auton pitoon riippumatta siitä minkä merkkinen tai ikäinen se on.
Joo, eihän siinä mitään jos jaksaa ja haluaa koko ajan rassailla, eikä haittaa jos sähkölaitteet toimivat samalla logiikalla kuin pajatso. Ranskalaisten autojen arvostuksen puutteelle on kyllä meikäläisissä olosuhteissa ihan hyvät syyt.

Muutama poikkeuksen vahvistava sääntö siellä kaiken kuran joukossa ei muuta kokonaisuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Kumpikin olisi vaatinut valmistajan oman softan/Starin ja paljon ymmärtystä siitä ja autosta. Laatikon öljyjen vaihdossa pitää kai softalle tehdä jotain ja ensimmäisessäkin viassa/osan vaihdossa en olisi sitä osannut arvata/korjata ja olisi pitänyt testipenkittää auto. Ei tietenkään mahdotonta, mutta vaatii jo kunnon tallin ja vehkeet sekä paljon oppimista ja perehtymistä korjailla sekä huoltaa itse.
Kyllä mä olen itse purkanut Audista Tiptronicin venttiilipöydän mekatroniikan ja vaihtanut solenoidit + tiivisteet. Samalla toki meni öljyt vaihtoon alakautta. Täyttö piti tehdä kone käynnissä, jotta turbiini pyörii. Työkaluna normi tallivarustuksen lisäksi oli n. 150€ VCDS johto ja ohjelmalisenssi, jolla piti tarkkailla öljyn lämpötilaa ja kuitata koodit. Lopuksi sitten parametrien nollaus ja sopeutusajo.

Ei se oikeasti ole rakettitiedettä, vaikka joutuukin johdon kiinnittämään autoon. Mersua en ole fiksannut, mutta kaneetti nykyautoista ei päde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Melkein sanoisin että niin kauan kun harrasteystävälliseen hintaan saatavilla olevia diagnostiikkavehkeitä on saatavilla niin nämä digitaaliajan autot on melkeimpä mukavampia rassattavia kuin vanhemmat romut.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Kyllä mä olen itse purkanut Audista Tiptronicin venttiilipöydän mekatroniikan ja vaihtanut solenoidit + tiivisteet. Samalla toki meni öljyt vaihtoon alakautta. Täyttö piti tehdä kone käynnissä, jotta turbiini pyörii. Työkaluna normi tallivarustuksen lisäksi oli n. 150€ VCDS johto ja ohjelmalisenssi, jolla piti tarkkailla öljyn lämpötilaa ja kuitata koodit. Lopuksi sitten parametrien nollaus ja sopeutusajo.

Ei se oikeasti ole rakettitiedettä, vaikka joutuukin johdon kiinnittämään autoon. Mersua en ole fiksannut, mutta kaneetti nykyautoista ei päde.
Ei tosiaan mahdotonta, mutta omasta mielestäni huomattavasti jo monimutkaisempaa ja vaativampaa kuin aikaisemmin. Ja kun työ maksaa, yhä harvemmalla on enää innostusta, osaamista, halua ja rahaa noita tehdä itse tai pajalla, sitten kun autokanta uudistuu ja kohteena on ns. halpa vanhempi käyttöauto. Harrastelijat on aina erikseen. On sitä korjaamoilla aina väillä autoja, joihin vaihdetaan osia, ei vikakoodia, eikä silti tule kuntoon. Sitten vika kuitataan sillä että se on ominaisuus, koska ei osata korjata. Kuten oman auton kohdalla yhdessä merkkikorjaamolla. Toisessa pikkupajassa osattiin jo vaihtaa oikea osa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Kumpikin olisi vaatinut valmistajan oman softan/Starin ja paljon ymmärtystä siitä ja autosta. Laatikon öljyjen vaihdossa pitää kai softalle tehdä jotain ja ensimmäisessäkin viassa/osan vaihdossa en olisi sitä osannut arvata/korjata ja olisi pitänyt testipenkittää auto. Ei tietenkään mahdotonta, mutta vaatii jo kunnon tallin ja vehkeet sekä paljon oppimista ja perehtymistä korjailla sekä huoltaa itse. Aikaisemmin riitti kun vaihtoi osan tai rasvat ja matka jatkui. Ehkä vikakoodikin piti joskus lukea ja nollata. Mutta käytännössä suurimman osan korjauksista ja huolloista teki vaikka kerrostalon parkkipaikalla (tai itse ainakin tein).
Onhan tuollaisia töitä ollut autoissa aina.

Siis jokin oikeaa vikaskanneria tarvitseva homma tietysti tarvitsee sen skannerin, mutta käytännössä on olemassa myös muitakin kuin ne automerkin omat koneet. Ovathan ne tietysti kalliita, mutta esim jokin ajoituslamppu on ollut aikanaan ihan tautisen hintainen laite, ei nuo nykyaikaiset skannerit suhteessa sen kalliimpia ole.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Onhan tuollaisia töitä ollut autoissa aina.

Siis jokin oikeaa vikaskanneria tarvitseva homma tietysti tarvitsee sen skannerin, mutta käytännössä on olemassa myös muitakin kuin ne automerkin omat koneet. Ovathan ne tietysti kalliita, mutta esim jokin ajoituslamppu on ollut aikanaan ihan tautisen hintainen laite, ei nuo nykyaikaiset skannerit suhteessa sen kalliimpia ole.
Onhan niitä ollut, mutta pointti oli että niiden määrä on kasvanut ja kasvaa kun tekniikkaa on moninkertainen määrä. Ihminen ne on rakentanut, joten tietenkin ne pystyy myös korjaamaan. Kun on omassa pihassa 3 eri ikäkausien E-sarjan Mersua, niin helpoin ja yksinkertaisin tuo vanhin on korjata ja huoltaa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö jota en itse ymmärrä. Autoon on sijoitettu juuri valtava määrä rahaa ja siellä on paljon upouutta osaa, joten ainoa looginen ratkaisu on myydä se eteenpäin (yleensä vielä pilkkahinnalla) :confused:
Autosta ei hajoavat paikat lopu ikinä. Jossain vaiheessa pitää vain tajuta että nyt on se kriittinen raja ylitetty että hajoavaa osaa tulee aivan liian tiheeseen tahtiin ja aika ostaa uusi tai uudempi.

Eli vaihtoehdot ovat:
-Et pistä tikku ristiin ja myyt rikkinäinen auton käytännössä ilmaiseksi.
-Korjaa auton 'ehjäksi' ja myyt sen siihen hintaan kuin muutkin vastaavat Nettiautossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Onhan niitä ollut, mutta pointti oli että niiden määrä on kasvanut ja kasvaa kun tekniikkaa on moninkertainen määrä. Ihminen ne on rakentanut, joten tietenkin ne pystyy myös korjaamaan. Kun on omassa pihassa 3 eri ikäkausien E-sarjan Mersua, niin helpoin ja yksinkertaisin tuo vanhin on korjata ja huoltaa.
Niin.. no tietysti, koska ihmiset haluavat ostaa edellistä autoaan jollain tavalla paremman auton tilalle. Yleensä se paremmuus tarkoittaa jonkinlaista teknisesti paremmin toteutettua ratkaisua, joka tekee siitä samalla monimutkaisemman.

Kuitenkin jos yhtään pidemmällä jaksolla autoja verrataan, niin huomataan että nykyautot ovat todella varmatoimisia, eikä niitä pahemmin edes tarvitse korjailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Niin, autoalalla yli vuosikymmenen olleena ja sitä ennenkin kauan autojen kanssa touhunneena yhdyn kyllä Jultsun kommenttiin. Enemmänkin vertaisin johonkin 60-70 luvun autoihin sitten jos pitäisi todeta että nykyautot on merkittävästi vaikeampia korjata.

Ehkä hitaampaa kun tekniikkaa on enemmän, mutta eipä nuo perusjutut sen vaikeampia juurikaan taida olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Nykyautoista saa hurjan määrän diagnostiikkatietoa ulos sotkematta käsiään. Kun ymmärtää jotain anturi/toimilaitetekniikasta ja elektroniikasta niin pääsee todella pitkälle yleensä istumalla kuskin penkillä läppäri sylissä.

Ei ole ihan semmosta vanhojen romujen rassailu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Saa nähdä miten käy, kun persaukiset (kuten itse) joutuu ostamaan kohta näitä "uudempia" (=monimutkainen tekniikka+lisääntyneet mukavuudet) autoja tonnin - 5-tonnin pommeina, joita alkaa olla vaikea korjata itse.
En näe, miten nykyinen vuoden 2019 autoni olisi yhtään vaikeampi korjata kuin aiemmat 80-, 90- ja 00-vuosikymmenten autoni. Ehkä nostaminen ja pukeille laitto on vähän konstikkaampaa.

Asiahan on päinvastoin, koska uudemmassa on kehittyneempi diagnostiikka (jota kasariautoissa ei ollut lainkaan). Toki autoni on manuaalivaihteinen neekerimalli, jossa ei ole ajoakustoa, adaptiivisia ajovaloja tai ajotutkaa.

Varsinainen moottoriremppa voi olla vaikea ultrakevyeen downsizingmoottoriin vs. vanhaan valurautapataan. Mutta nyt ihan rehellisesti: moniko ei-voi-enää-korjata-valittaja on koskaan avannut konetta? Ehkä joka sadas. Moniko on tehnyt niin viimeiseen 20 vuoteen tai ihan tosissaan uskoo enää koskaan tekevänsä? Ei kukaan.

Ja hei, koneen vetäminen ulos on myös helpompaa ja kivempaa kun se painaa vaihdelaatikon kanssa 80 kg.

Kyllä näitä vielä saa eli saa myös 12 vuoden päästä superhalpiksina.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
En näe, miten nykyinen vuoden 2019 autoni olisi yhtään vaikeampi korjata kuin aiemmat 80-, 90- ja 00-vuosikymmenten autoni. Ehkä nostaminen ja pukeille laitto on vähän konstikkaampaa.

Asiahan on päinvastoin, koska uudemmassa on kehittyneempi diagnostiikka (jota kasariautoissa ei ollut lainkaan). Toki autoni on manuaalivaihteinen neekerimalli, jossa ei ole ajoakustoa, adaptiivisia ajovaloja tai ajotutkaa.

Varsinainen moottoriremppa voi olla vaikea ultrakevyeen downsizingmoottoriin vs. vanhaan valurautapataan. Mutta nyt ihan rehellisesti: moniko ei-voi-enää-korjata-valittaja on koskaan avannut konetta? Ehkä joka sadas. Moniko on tehnyt niin viimeiseen 20 vuoteen tai ihan tosissaan uskoo enää koskaan tekevänsä? Ei kukaan.

Ja hei, koneen vetäminen ulos on myös helpompaa ja kivempaa kun se painaa vaihdelaatikon kanssa 80 kg.

Kyllä näitä vielä saa eli saa myös 12 vuoden päästä superhalpiksina.
Mistä tämä nyt taas revittiin? Eihän tässä olla missään vaiheessa väitetty ettei voi korjata. Vaan siitä, että kun tekniikka on monimutkaisempaa ja sitä on enemmän, sen korjaaminen ja ihan perushuolto vaatii enemmän kaikilta osa-alueilta, myös aikaa ja työ on se mikä maksaa. Vastaavasti itsekorjaamisen kynnys on astetta haastellisempaa (mutta ei edelleenkään mahdotonta) ja mitä enemmän mukavuuksia sekä monimutkaisempaa tekniikkaa = suurempi todennäköisyys että jotain pitää korjata. Sitten kun sitä vikakoodia ei tule tai diagnostiikkaa ei osata tulkita edes merkkikorjaamolla, niin vaikea sitä on omin avuinkaan joskus yrittää korjata, kuten omassa tapauksessa. Ja kun nyt tuntuu ettei luetun ymmärtäminen osunut ihan kohdilleen, niin ehkä parempi ettei kommentoi, jos ei ymmärrä mistä alunperin edes keskusteltiin. Alkup. kommentti nimenomaan koski tämän ketjun alkup. aihetta.

Ps. E-sarjan mersuihin ei tarvitse tehdä moottoriremontteja. Sarkasmia, mutta myös totta. Laatikkoöljyt tosin kannattaa vaihtaa 60tkm välein. Ainahan ne on kannattanut vaihtaa, mutta selvästi enemmän ongelmia nykyään vähemmillä metreillä, jos niitä ei vaihda.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Johan kaikissa yksinkertaisissa tonnin pommeissakin on ilmastointi, useita turvatyynyjä ja ajonvakautus. Tai siis enemmistössä. Kun nämä olivat uusia, sitäkin kauhisteltiin. Liikaa hajoavaa ja varsinkin sellaista, mitä ei itse voi korjata.

Oli minullakin vuoden 1999 perusvolkkarissa (vain lievästi lisävarustellussa) neljä turvatyynyä ja sehän oli kamalaa kuulemma. Ei voi edes penkkejä vaihtaa. Ei toki ollut likikään tonnin pommi -vaiheessa kun ostin, mutta pidin auton senkin vaiheen ohi aina "annetaan romureiskalle kunhan hakee" -vaiheeseen asti. Tänä päivänä sitä pidettäisiin hirmuisen alkeellisena perusautona, vaikka siinä oli oikein keskuslukitus ja kauko-ohjauksen valmius (lisävarustetta ei valittu ja matala varustetaso).

Kääntäen kauhistelua voisi aiheuttaa, että keskipaikalle ei ollut edes saatavilla kolmipistevyötä ja keskimmäinen niskatuki oli lisävarusteena samassa paketissa kuin ne sivuturvatyynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
No, kun omasta 10 vuotta vanhasta pommista hajosi se ilmastointi, ei sitä kannattanut enää auton hintaan nähden korjata. Tätä alunperinkin tässä tarkoitin - eli missä vaiheessa kannattaa vaan vaihtaa autoa, tai kärsiä hajonneista ominaisuuksista, jos leima tulee ja auto on riittävän turvallinen (eli tieliikennekelpoinen).
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Hyvin harvoihin kunnollisiin autoihin on ainakaan neljällä edellisellä vuosikymmenellä tarvinnut, ainakaan ennen kuin kaikki muukin on kannattavuusrajan ohi uusittu.
No, niillä ei ajetakkaan tai ole ajettu järjestään sitä vähintään 500 000km ennen paalin menoa. Kannattavuus on toki suhteellista, mutta ei se sattumaa ole, mutta varmasti niillä perusautoilla kitkutellaan pidempään, joiden hankintahinta on aikoinaan ollut korkea. Toki on onnistunut muiltakin merkeiltä ja niiden joltain malleilta, mutta ei tuo nyt sääntö ole, vaan enemmänkin poikkeus. Ja sekin vain sen takia, että tässä maassa kaikkiviisaat "kannustavat" ajamaan vanhoilla autoilla ennemminkin kuin uudistamaan autokantaa. Ei kukaan muu täysjärkinen toisen maan kansalainen Euroopassa ajele autoja yhtä loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ei kukaan muu täysjärkinen toisen maan kansalainen Euroopassa ajele autoja yhtä loppuun.
nohnoh, esim. täällä Puolassa maaseudulla julkinen bussiliikenne käyttää edelleen 80-luvun mersun pikkubusseja, ja näiden autojen valmistumisen aikoihin katalysaattorikin oli vain kaunis ajatus insinöörin oluttuopin nurkkaan raapustettuina muistiinpanoina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
No, niillä ei ajetakkaan tai ole ajettu järjestään sitä vähintään 500 000km ennen paalin menoa. Kannattavuus on toki suhteellista, mutta ei se sattumaa ole, mutta varmasti niillä perusautoilla kitkutellaan pidempään, joiden hankintahinta on aikoinaan ollut korkea. Toki on onnistunut muiltakin merkeiltä ja niiden joltain malleilta, mutta ei tuo nyt sääntö ole, vaan enemmänkin poikkeus. Ja sekin vain sen takia, että tässä maassa kaikkiviisaat "kannustavat" ajamaan vanhoilla autoilla ennemminkin kuin uudistamaan autokantaa. Ei kukaan muu täysjärkinen toisen maan kansalainen Euroopassa ajele autoja yhtä loppuun.
Yhtään väheksymättä mersua yhtenä monista erityisen kestävien moottorien valmistajista, mersujen suuret km-lukemathan johtuvat ensisijaisesti niiden ajoprofiilista. Jämäkkä ja kallis auto ostetaan matka-ajoon. Kyllä halpa pikkuautokin kestää paljon normaalia enemmän kilometrejä, jos joku masokisti ottaa sen uutena myyntiedustusralliin.

Mercedes-Benz on perinteisesti kyllä poikkeuksellisen kestävä auto, mutta se korostuu muussa kuin moottorissa, jossa se toki myös ilmenee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
167
en koskaan ole väheksynyt "ranskiksia" useampi rellu ja pösö ollut. 15€ alapalloniveliä mennyt vuosittain tietenkin, mutta silti ei ruosteongelmia ja moottorit toimii satoja tuhansia pikkuhuolloilla (puolat..tms.). Mutta silti tonnin halpiksiin parhaat ovat olleet kuppasen rupiset c-mersut, ja ei rupiset ,volvon 2.4 koneiset v70 ja muut.
Tällä hetkellä vaihdatin 450000 ajettuun 2001 volvoon jakohihnan, ja ajetaan 150000 lisää !
Autosta silti saa tonnin, mitä maksoinkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Ostin 4v sitten vaimolle työajoon 200tkm ajetun vm2010 2.0D avensiksen, ja nyt 100tkm myöhemmin tuli vastaan ensimmäinen "remontti", piti vaihtaa akku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ostin 4v sitten vaimolle työajoon 200tkm ajetun vm2010 2.0D avensiksen, ja nyt 100tkm myöhemmin tuli vastaan ensimmäinen "remontti", piti vaihtaa akku.
Joku on aina onnekas. Jälkiviisaana voisin neuvoa, että nyt olisi hyvä hetki myydä tuo auto. Toisaalta jollekin muulle se miina osuu, joten kokonaishyöty nolla. Samoin auton arvonaleneman kannalta neuvoni lienee paska, jos auto ajaa asiansa ja käyttäjä on tyytyväinen.

Työajo on tosin eri asia kuin kotoa töihin kulkeminen, joten joudun tyytymään arvaukseen.

Peugeot 307 Olympia 1.6 5d Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Onhan nämä ranskalaiset siinä mielessä houkuttelevia autoja, että reilusti halvempia kuin vastaavat autot. Esimerkiksi samankaltaisesta Corollasta voi joutua maksamaan sen +3000€ enemmän.
Aika karmea ajatus, että 13 vuotta vanha halpispikkuauto ylipäänsä maksaa 3000 euroa, saati että niiden hintaeroista puhutaan tuollaisilla lukemilla. Vain Suomessa.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
En oikein usko näitä "satanen vuodessa huoltoon viimeisen 10v aikana" juttuja. Pikkujutuilla on vaan tapana hieman unohtua ja todellisuudessa omien/tuttujen perusteella tuollainen ~300-500€ alkaa olla .
20v sitten dieseleitä ei tarvinnut korjata juuri koskaan .joten täysin mahdollista 100e korjauksiin vuodessa.

Itsekään en ymmärrä tuota, että laitetaan kovalla rahalla perus käyttöauto kuntoon ja sitten myyntiin. Nettiauton halvin "pikkuvikainen" määrää hintatason . Kokeiltu on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Helposti purettavassa autossa jo pelkkä jakopään tekeminen maksaa osineen 500€ ja sekin menee kerran vähintään kymmenessä vuodessa.

Mutta jos ajelee dieselillä kannattavan määrän metrejä niin ei se per km paha hinta ole ollenkaan.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Aika karmea ajatus, että 13 vuotta vanha halpispikkuauto ylipäänsä maksaa 3000 euroa, saati että niiden hintaeroista puhutaan tuollaisilla lukemilla. Vain Suomessa.
Toyota Corolla, Haun tulokset

Varsinkin näissä käytetyissä vanhoissa Corollissa hintaa tuntuu riittävän. Hintahaarukka alle 150t km ajetulle on se 5500-7500€. Onko se pelkkä maine, joka pitää nämä näin kovissa hinnoissa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
nohnoh, esim. täällä Puolassa maaseudulla julkinen bussiliikenne käyttää edelleen 80-luvun mersun pikkubusseja, ja näiden autojen valmistumisen aikoihin katalysaattorikin oli vain kaunis ajatus insinöörin oluttuopin nurkkaan raapustettuina muistiinpanoina.
Nojaa, tuohon aikaan joillain markkinoilla katalysaattori oli ollut pakollinen jo yli 10 vuotta...

Sinänsä jos autoa ylläpitää, niin sehän ei ikinä ole niin loppu etteikö sitä voisi vielä kerran ehostaa ajoon. Jos osaava työvoima on edullista, niin 30 vuotta vanhaan autoon on ihan järkevää tehdä laaja remontti, ja ajaa siellä vielä 10 vuotta jne..

Kyllä suomessakin ajellaan maaseudulla paljon 90-luvun busseilla, tosin ovat ihan normikokoisia. "Uutta" linja-autokalusto on lähinnä vain kilpailutetun julkisesti tuotetun liikenteen osalta, kaikki markkinaehtoinen liikenne ajaa sen koko auton elinkaarin läpi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom