Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.
Focuksessa oli kans näin. Mulla oli Focus lainassa ja tuli pimeää, siinä vaiheessa maantiellä vasta tajusin että mitä helvettiä, pitkät ei pysy päällä. Siinä sitten ropasin ja ihmettelin aikani kesken ajon ja ajelin jonkun aikaa niin, että pidin pitkiä käsin päällä, kunnes löyty sopiva pysähtymispaikka ja sitten piti ihan manuaali kaivaa esille, että miten hemmetissä saa pitkät päälle? Ei ollut mitenkään intuitiivinen enkä löytänyt oikeaa kytkintä mitenkään ilman manuaalin selaamista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Niin menee myös 807, mutta nämä molemmat taitavat olla niin vanhoja ettei niissä ole varsinaista päivävaloja vain vanha automatiikka.
No tuohon oli laitettu sumareiden tilalle päiväajovalot ja diagboxilla otettu "vanha automatiikka" pois päältä. Sen jälkeen sytytti valoisuusanturin perusteella (tai jos käytti pyyhkijöitä pidempään) ajovalot "yöasentoon".

Ja tuo 807 ei ole oikea Pösö vaan Fiat :p
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.
Kyllä 607 Pösössä ainakin menee pimeällä.
Focus Mk4 täysadaptiivisissa LEDeissä menee myös pitkät päälle/pois vivusta nykäsitessä, vaikka automaatilla olisikin. Seuraavan vastaantulijan nähdessään auto sitten vaihtaa musitaakseni taas lyhyille itsestään automaattiasennossa ollessaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 352
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?


En tiedä oletko huomannut, mutta sinä tunnut suosittelevan tuota kortin poistamista vähän väliä ja suunnilleen kaikesta.

Toisekseen, eihän tässä ole kukaan sanonut, että ei osaisi käyttää niitä valoja, vaan että ei tekisi mieli ränkätä kytkimiä, kun saman voisi saada aikaiseksi automaattisestikin. Digitalisaatio laahaa tässäkin jälkijunassa monien automerkkien/mallien kohdalla.
Pitkistä valoista en ole varma, mutta voisi kuvitella että ne toimivat myös automaatilla jos ajovalot ovat päällä. Valot päällä asennossa ne sammuvat kun auton lukitsee.

Osta auto, käännä kytkin on tai auto asentoon ja aja, ei tarvi ränkätä kuin kerran :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Pitkistä valoista en ole varma, mutta voisi kuvitella että ne toimivat myös automaatilla jos ajovalot ovat päällä. Valot päällä asennossa ne sammuvat kun auton lukitsee.

Osta auto, käännä kytkin on tai auto asentoon ja aja, ei tarvi ränkätä kuin kerran :D
Minulla on jo auto, jossa kaikki toimii haluamallani tavalla valokytkimen automaatti-asennossa.

Ongelma on siinä, että läheskään kaikki autot eivät toimi niin. Ei nyt ole tarjota prosentteja siitä osasta autokantaa, jossa logiikka on valojen toiminnan osalta jotain muuta kuin järkevää, mutta ei kyse mistään yksittäistapauksista ole. Ja ei, maailma ei kaadu siihen, että joutuu kääntelemään niitä nappuloita, mutta onhan se typerää silti. Edes koko automaatti-asentoa ei ole kaikkien autojen valokytkimissä.

Henkilökohtaisesti en tule koskaan hankkimaan sellaista autoa, jossa tällaiset asiat ovat pielessä, koska se on suora indikaattori, että silloin sen auton suunnittelussa on tehty varmasti jotain muutakin päin prinkkalaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Juuri näin, toi 0-asennossa ajovalot päällä on vaan suomalainen poikkeus. Siksi täällä nyt ihmetellään pimeäperäisiä autoja, kun etelämmässä iloitaan päiväajovaloista.
Mitenköhän Kanadassa. Käsittääkseni siellä ainakin ennen (aikana ennen päivävaloja) ajettiin päivällä lähivalot edessä, mutta ilman takavaloja. Luulisi, että pimeällä pimeäperäiset autot olisivat siellä todellinen ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
Tämän lisäksi kun oman kotteron kans 90km/h mittarilukema on jo 87km/h todellista, eli siinä ja siinä että tuleeko sakot. Tarkistakaa perkele ne mittarivirheet ennen kuin alatte syyttämään muita "alinopeutta" ajamisesta. Ei ne heitot ole enää nykyautoissa mallia 20km/h 100km/h nopeudessa kuten wanhoissa kaukoidän tuotteissa.
Lakitekstiinhän tuota nykyistäkään toleranssia ei tietääkseni ole kirjattu, se on vain soveltamisohje. Eikä sen muuttamiseen tietääkseni tarvita mitään eduskunnan lupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Mitenköhän Kanadassa. Käsittääkseni siellä ainakin ennen (aikana ennen päivävaloja) ajettiin päivällä lähivalot edessä, mutta ilman takavaloja. Luulisi, että pimeällä pimeäperäiset autot olisivat siellä todellinen ongelma.
Siellä tuskin on mitään päiväajovalodirektiiviä...
 
Liittynyt
30.10.2018
Viestejä
10
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Eikä pelkästään voi, vaan on laitettava, ja hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vilkuttaa sitten lainkaan edes käännöksen puolessa välissä, kun lakia tuli rikottua ja ennakoitavuus pilattua jo kaistanvaihdolla ilman vilkkua.

Lähikaupasta tullessa on risteys, jossa yli puolet väistettävistä kääntyvät vasemmalle kauppaa kohti. Kääntymiskaistakin on sen verran lyhyt, että siinä vaiheessa kun auton huomaa olevan aikeissa kääntyä, on jo liian myöhäistä. Jos vaikka laittaisi sen vilkun edes sekuntia ennen kaistanvaihtoa päälle, risteys toimisi äärettömästi paremmin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 218
Täälläpäin on eräs ei pelkästään sumaripelle, vain yleisesti valopelle. Kesällä ajaa parkit ja sumarit päällä, että ajovalopolttimot säästyvät. Sitten on keulalla niin paljon lisävaloja, että varmasti referenssiluvut ylittyvät. Lisäksi on säätänyt sekä ajovalot, että etusumarit näyttämään mahdollisimman ylös, joten kyllä häikäisee.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 645
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
Mä luulin pikkulapsena, että joissain autoissa oli semmonen automaattivilkku, joka alkoi vilkuttaa vasta sitten kun käänsi rattia o_O Isälle kerroin tästä mun teoriasta silloin, niin repsahtipa siinä ratissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tänä syksynä/talvena ärsyttää ne jotka pitää pitkiä päällä taajamassa. Ilmeisesti valokeskustelu aikaansaanut jotain varmuuden vuoksi -käytöstä. En tiedä.

Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä). Muuten taas typerästi suunniteltu valoviiksi tuossa, kun viiksen työntö/painaminen ei ole mahdollinen. Sekä pitkien vilkutus että kytkeminen päälle tapahtuu viikseä vetämällä. Vilkutus onnistuu kun vetää vain hieman ekaan pykälään ja kokonaan päälle kun vetää perille asti.
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi. :D
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille :confused: onneksi vasemmalla oli tilaa väistää:bored:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille :confused: onneksi vasemmalla oli tilaa väistää:bored:
Väistämällä teet itsesi väistämisvelvolliseksi ja hyvällä tuurilla kiilaat jonkun vasemmalta ja tällöin olet itse syyllinen... Parempi vaan lähtökohtaisesti opetella pitämään se oma kaista niin oppii nuo kiilaajatkin ehkä joskus. Jos niille aina annetaan tilaa niin luulevat toimivansa oikein.

Kerran ajoin itse vastaavasti vakkarilla tilaa edessä ja takana. Joku sankari ei joko osannut painaa kaasua tai jarrua kun ajo siinä rinnalla. Ja kun en vaihtanut kaistaa niin sen jälkeen roikku perässä valoja vilkutellen, rinnalla keskisormea näyttäen ja sitten vielä eteen jarruja testaamaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 031
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.

Risteyksessä kaksi vasemmallekääntyvää kaistaa, olin niistä oikeanpuoleisella.

Vasemmanpuoleista kääntyvä päätti sitten kääntyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jolla itse olin.

Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.

Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?
Ne harjoittelee noudattamaan ensi vuonna muuttuva lakia. :-D
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Jaa sittenkö saa vaihtaa kaistaa risteysalueella?:eek:
Toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan, ei nykyisinkään taida olla sellaista pykälää joka kieltäisi kaistanvaihdon risteysalueella. Paljon on kyllä risteyksiä, joissa se on muista pykälistä johtuen kiellettyä: Kaistanvaihto risteysalueella

Mutta tulevasta tieliikennelaista ilmeisesti poistuu tuo poikkeuskäännöksen määritelmä, eli vasemmalta kaistalta kääntyvä saa ryhmittyä myös oikealle ja päinvastoin, vaikka mitään selkeää tarvetta tälle ei olisikaan. Tosin ei silloinkaan saa kenenkään päälle ajaa...
 

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
-mä olen kääntymässä katsokaa -vilkuttaminen
-väistämisssäännöistä tietämättömät esim. piha vs. kolmio
-vouhottaminen edelle ja sitten ajellaan siinä pitkän matkaa lähietäisyydellä, myös pakko päästä ohi meininki vielä tuostakin kun vauhtiin päästiin, vaikka tulisi vastaan liikennettä tai keltainen viiva alkaisi.
-perseeseen hinautuminen "päästä ohi" ohitettaessa teillä jossa vasen kaista ei käytöltään eroa oikeasta muuten kuin kyseisen hetken nopeudella, enkä ole yksin vasurilla.
-sumuvaloja päivävaloiksi luulevat
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi. :D
Luulen että tässä tarkoitettiin eri asiaa. Tuo sama työntäen pitkille, vetämällä lyhyille (ja tietenkin vetämällä kaukovalovilkku) -toimintalogiikka on voidaan toteuttaa (ja on nykyään melko usein toteutettu) myös siten, että viiksen lepoasento on aina sama. Tällöin työntämällä aktivoituva kytkin on myös hetkellinen kuten vetämällä käytettäväkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ihan tavallisia ihmisiä. Ei samanlaisia täydellisiä yksilöitä, kuin täällä.
Asia on aivan päin vastoin.

Jos vain joka neljäs ajaa ihmisiksi, ei ole kysymys siitä että muilla eivät kyvyt riittäisi. Varmasti vähintään kolmella neljästä riittävät, ja suurin osa siitä viimeisestä neljänneksestä ei aja.

Kysymys on asenteesta, välinpitämättömyydestä. Usein jopa jonkinasteisesta narsismista. Siis niillä sumuvalopelleillä ja vastaavilla kuupoilla. Ei meillä, jotka siitä valitamme.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kaikki on suhteellista. Suomen liikenne on erittäin kurinalaista jos verrataan lähes mihin tahansa muualle maailmaan. Kuitenkin täältä sisältä päin katsottuna meidänkin liikenteessä on paljon perseilyä. Erona lienee se, ettei missään muualla perseillä tiukan liikennekurin takia niin, että aiheutetaan tahallaan muille ongelmia mm. hidastelemalla ohituskaistoilla, sivuteille pääväyliltä käännyttäessä tai ei anneta tietä, kun siihen olisi käytännössä mahdollisuus, mutta kun mikään ei siihen velvoita lain mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.

Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 003
Hieman nauratti jokunen viikko sitten viitostiellä kun pimellä tihkua sateli mutta tie ihan sula niin joku sankari ajoi takasumari päällä max 60km/h 80-alueella. Jos tuo on jonkun mielestä huono sää milloin pitää ajaa 20km/h alle rajoitusten ja sumuvalo päällä niin kannattaisi vaan kokonaan pysyä kotona. Mahtoi miettiä että kyllä on hullua porukkaa kun useampi kymmenen autoa painaa ohituskaistalla ohi noin järkyttävässä säässä! :D
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Sumaripellet ärsyttävät talvesta toiseen. Siis nimenomaan etusumarien väärinkäyttäjät.
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.

E: tuli lainaukset väärään vastaukseen, eli tuo vilkun käyttö siis:facepalm:
Ja omassa "ohjuksessa" löytyy etusumarit, mutta en ole keksinyt minkäänlaista käyttöä. Edes sumussa, jos et aja 10 km/h.
Takasumari vaan ikävästi etusien jälkeen eli ei saa päälle ilman jos et laita etusia päälle ensin.
Ja kun se takasumari on oikeasti turvallisuustekijä joskus kun lunta pyryttää lähinnä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.
Ennätys kohdallani lienee tiellä 41 Huittisissa, jossa valoista lähdettäessä edellä ajava sai autonsa lähelle sallittua 80 kmh runsaan kilometrin jälkeen. Ohi ei päässyt vastaantulijoiden takia.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.

E: tuli lainaukset väärään vastaukseen, eli tuo vilkun käyttö siis:facepalm:
Ja omassa "ohjuksessa" löytyy etusumarit, mutta en ole keksinyt minkäänlaista käyttöä. Edes sumussa, jos et aja 10 km/h.
Takasumari vaan ikävästi etusien jälkeen eli ei saa päälle ilman jos et laita etusia päälle ensin.
Ja kun se takasumari on oikeasti turvallisuustekijä joskus kun lunta pyryttää lähinnä.
Itse olen vasta nyt älynnyt miksi jotkut saattavat käyttää sumareita selkeällä kelillä, nimittäin joissain autoissa on niin huonot ajovalot ettei oikein näe. Itse olen tottunut omaan autoon jossa on erinomaiset valot, ja kun jouduin ajamaan eri autolla niin tuntui kuin olisi aurinkolasit päässä kun valot on niin himmeät. Päätin testata sumareita ja ne auttavat huomattavasti lähietäisyyden sivunäkyvyyteen.

Itseäni ei myöskään ole häirinnyt muiden sumarikäyttö
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Sumuvalot lähinnä heikentävät näkyvyyttä yhtään kolmea metriä kauemmas. Ei kannata käyttää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
120
Itse olen vasta nyt älynnyt miksi jotkut saattavat käyttää sumareita selkeällä kelillä, nimittäin joissain autoissa on niin huonot ajovalot ettei oikein näe.
Minulla on tämänkaltainen tilanne kesäautossani.

Sumarit on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. Eli H4 kantaisille ajovaloille on perinteinen heijastinpinta umpiossa, ja niiden vieressä H3 kantaiset sumarit, jotka heijastuu linssien kautta maahan.

H4 kantaisissa ajovaloissa lähi- ja kaukovalot hoidetaan samalla polttimolla. Tämä tarkoittaa ainakin omassa autossani sitä, että kaukovalojen ollessa käytössä, näkyvyys lyhyelle matkalle eteen on olematonta. Sumarit paikkaavat tämän lyhyen matkan näkyvyyden täydellisesti.

Vältän kyllä sumareiden käyttämistä samaan aikaan lähivalojen kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Minulla on tämänkaltainen tilanne kesäautossani.

Sumarit on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. Eli H4 kantaisille ajovaloille on perinteinen heijastinpinta umpiossa, ja niiden vieressä H3 kantaiset sumarit, jotka heijastuu linssien kautta maahan.

H4 kantaisissa ajovaloissa lähi- ja kaukovalot hoidetaan samalla polttimolla. Tämä tarkoittaa ainakin omassa autossani sitä, että kaukovalojen ollessa käytössä, näkyvyys lyhyelle matkalle eteen on olematonta. Sumarit paikkaavat tämän lyhyen matkan näkyvyyden täydellisesti.

Vältän kyllä sumareiden käyttämistä samaan aikaan lähivalojen kanssa.
Kun parannat sumareilla näkemistäsi lähelle, heikennät samalla näkyvyyden sinne kauemmas, johon sinun juuri tulisi maantienopeuksissa nähdä.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
71
Tässä on nyt kahtena peräkkäisenä viikonloppuna meinannu palaa hermo totaalisesti parkkihallissa. Semmoinen parkkihalli missä ei pääse ohi, niin jäädään odottamaan paikan vapautumista, vaikka vasta lastataan vaunuja ja lasta autoon.
Semmoisessa missä voi odottaa reunassa ymmärrän jotenkuten, mutta semmoisessakin odotettiin viime viikonloppuna ihan keskellä ajoväylää.
Silloin on ihan ok odottaa ja ottaa paikka kun auto on käynnissä ja peruutusvalo(t) palaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Miksi siihen auton keulan eteen edes tarvitsee nähdä? Et kuitenkaan pysty mitään reagoimaan jos siinä 2m keulan edestä jotain tapahtuu. Pitkillä näkee sen minkä tarvitsee.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Omassa autossa ole toimineet sumuvalot sitten 2015 katsastuksen(saati sitä ennen), huomautuksen niistä saa. Varsinaiset ajovalot näkyvät paljon pidemmälle.

Vanhemmalla romulla ajaessa löytyy aina jotain positiivisia kohtia. Kuten näkyvät jarruvalot, selkeät vilkut sekä näkyvät ajovalot.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
120
Kun parannat sumareilla näkemistäsi lähelle, heikennät samalla näkyvyyden sinne kauemmas, johon sinun juuri tulisi maantienopeuksissa nähdä.
Olen törmännyt tähän ideaan aiemminkin.

Miksi siihen auton keulan eteen edes tarvitsee nähdä? Et kuitenkaan pysty mitään reagoimaan jos siinä 2m keulan edestä jotain tapahtuu. Pitkillä näkee sen minkä tarvitsee.
Se kokonaisuudessaan suurempi valomäärä on vain tuntunut aina paremmalta.

Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Sumuvalot lähinnä heikentävät näkyvyyttä yhtään kolmea metriä kauemmas. Ei kannata käyttää.
On niille kertaalleen ollut käyttöä. Sellainen umpikujamallin autopesukone, jonka peilit huurtuivat täysin -30 asteen pakkasella oven avaamisen seurauksena. Lyhkäisillä vastassa oli vain kirkas suorakulmio, mutta sumuvaloilla näki sihtaamaan kotteron paikalleen. Mutta eihän sumuvaloja muuten ole tarkoitettukaan käytettäväksi kuin kelissä, jossa näkyvyys riittää noin kävelyvauhtia ajamiseen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt :confused:
Oletko kenties testannut asiaa niin, että olet pitänyt sumuvaloja päällä, laittanut ne pois ja sitten todennut, että juu'u, heikosti näkee kauas? Silloin olet häikäistynyt niistä sumuvaloistasi ja näet tietenkin huonommin kauas.

Koita ajella puoli tuntia pimeässä ilman sumuvaloja, jotta silmät tottuvat. Sitten laita sumuvalot päälle ja kas, et näe yhtä kauas.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Olen törmännyt tähän ideaan aiemminkin.


Se kokonaisuudessaan suurempi valomäärä on vain tuntunut aina paremmalta.

Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt :confused:
Se tuntuu äkkiseltään paremmalta varmaan jokaisen mielestä. Täytyy vaan tiedostaa asian todellinen laita ja toimia ns. vaistoja vastaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Valoshow, jos ohitat 30km/h alle rajoituksen ajavan henkilöauton tuplakeltaisilla korpitaipaleella. Kuitenkin esim. traktorin voi ohittaa tuplakeltaisilla, vaikka vastaan näkyy joku tulevan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 191
Mielestäni kaupungeissa liikennevaloista lähteminen on viimeisen 10 vuoden aikana hidastunut merkittävästi. Usein siellä jää joku miettimään. Onko syynä se joku trendijuttu mikä aamuhämärällä loistaa kuskien (enimmäkseen naisten) sylistä ja jonne katse suuntautuu?

Plussaa on uudet sähköpelit jotka lähtevät reippaasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
Tästä tulee mieleen Volvon Bi-Xenon, joka on siitä erikoinen viritys että xenon-lähivalo ei sammu pitkille vaihtaessa vaan koko lyhty kääntyy näyttämään kauemmaksi. Lisäksi xenonin rinnalle tulee halogeenipolttimo. Efekti on vähän jännä, kun värilämpötila muuttuu huomattavasti pitkille vaihtaessa.

Mielestäni kaupungeissa liikennevaloista lähteminen on viimeisen 10 vuoden aikana hidastunut merkittävästi. Usein siellä jää joku miettimään. Onko syynä se joku trendijuttu mikä aamuhämärällä loistaa kuskien (enimmäkseen naisten) sylistä ja jonne katse suuntautuu?

Plussaa on uudet sähköpelit jotka lähtevät reippaasti.
No sanopa muuta. "mehulingon" kans pääsee myös aika ripeästi liikkeelle. DSG sitten tuo vielä lisää viivettä, ja puhumattakaan start-stopista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 031
Osui kolme ajotaidotonta samalle matkalle.

Heti lähtiessä, ensimmäisessä tasa-arvoisessa risteyksessä, tuli joku vanhus vasemmalta, hidasti selvästi ja sitten jatkoikin vaan suoraan eteen. Pelkääjän paikalla toinen vielä väänteli naamaansa sen näköisenä, etteivät kumpikaan tajunneet olevansa tasa-arvoisessa.
Jos se tuli sieltä vasemmalta eteen eikä kylkeen, sitten se ajoi ihan oikein ja sinun olisi kuulunut väistää.

Tasa-arvoisessa risteyksessä vasen vs oikea sääntö pätee vain yhtä aikaa risteykseen saapuvien ajoneuvojen välillä, muulloin ensimmäisenä saapuva menee ensimmäisenä.

tieliikennelaki sanoi:
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Toki se, että se hidasti, antoi väärän kuvan siitä, että aikoisi väistää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 508
Viestejä
4 164 621
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom