TV-tason jäähdytys - miten ihmeessä toteuttaa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Hei!

Tuli mieleen kun tv-tasoni on varsin tiivis ja siellä on vahvistimesta ja konsoleista lähtien lämmöntuottajia niin miten saisin tasoa ilmastoitua paremmin?

Ajatuksena olisi saada esim lämpötilaohjattu systeemi jossa on- ja off-lämpötilaa pystyisi säätämään haluamalleen tasolle. Toisena vaihtoehtona olisi ottaa trigger-virta 12VDC/150mA vahvistimelta ja tason puhaltimet olisivat valmiudessa silloin kun vahvistin on päällä.

Tilanne: Taso on 120 cm leveä ja suht tiiviisiti kolmeosainen joten tarvisin kolme lämpötila-anturia. Näissä puhaltimissa tulisi kätevästi mukana tuo lämpötila-anturi: ARCTIC Arctic F9 TC, 92mm lämpötilaohjattu laitetuuletin, valkoinen/musta - 6,90€

Eli jos ottaisi 3 kpl kyseistä puhallinta ja koska niiden min rpm on 500rpm niin tuolloinhan vahvistimelta voisi ottaa trigger outista ohjauksen noille? Mutta millaiseen virtalähteeseen tuollaisen triggerin saa kytkettyä?

Ajatuksena siis päästä oiekasti mahd edullisesti. :) Kaapista kyllä löytyy jo ylimääräisena usempi 120mm kotelotuuletin mutta silloin uupuisi lämpötilaohjaus.

Antakaas osaajat ja Pelle Pelottomat vinkkejä miten tuosta voisi selvitä edullisesti ja saada laitteesta yksinkertaisen käyttää!

Eli kysymyksiä aiheuttaa lämpötila-anturit, virtalähde sekä ohjaus. Eli käytännössä kaikki. :)
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Jollain vanhalla raspilla tuon varmaan helpoiten saisi aikaseks, 3kpl ihan perus 120mm ropellia jotka ottas raspista virrat, 5V niin pyörivät hiljakseen eikä tule ääntä yhtään (eli pyöris aina samalla perusnopeudella). Lämpöanturi sit vaan joka antas käskyn lähteä päälle tietyssä lämmössä tai vaihtoehtosesti lähtis päälle heti kun tietty laite käynnistyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Osaatko sanoa onko tuollainen vaikea toteuttaa ja käykö mikä vaan taivaanvanha raspi moiseen? Niihin kaikkiin varmaan saanee lämpöantureita (3kpl) kiinni?

Tosiaan mietin itsekin tuota raspia että onkohan sillä vaikea toteuttaa koska osaavalta varmasti onnistuisi :)
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Hyvänkuuloinen idea tuo triggervirta vahvarilta, mulla oli vanhassa vahvistimessa 220 läpivienti joka meni päälle virtojen kanssa, ja telkkarin taustavalo siinä, toimi kuin junan vessa. Se lämpötila-antureiden kanssa puuhastelu ei ehkä maksa vaivaa, vaikka varmaan ihan kiva projekti ja toteutettavissa oleva homma onkin.

Oon itse miettinyt vähän samaa, mulla on kamat Ikean Bestå -kaapeissa joissa on umpiovet, ja kyllä ne selvästi lämpöä keräävät. Elektroniikkaa sisältävissä osissa ei tietenkään ole takaseiniä, ja seinän ja kaapin välissä on parin sentin rako, joten jonkin verran ilma vaihtuu, mutta olen miettinyt tuulettimia.

En oo vaan keksinyt miten ilmankierron saisi tehokkaasti toteutettua kun käytännössä pelivaraa on vain takaseinä. Yksi ratkaisu olisi tietenkin kiskaista pohjaan reikäsahalla reiät 12-14cm tuulettimille, ja ripustaa takareunan ylälaitaan toiset tuulettimet, imeä raikasta kaapin alta ja puhaltaa takareunan yläosasta pihalle... Mutta aika iso operaatio. Pelkillä takareunan ropeleilla ei taida saada erikoisia aikaan tuollaisessa suhteellisen matalassa ja syvässä kaapissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Kirjoitin tuossa jo aiemmin pidemmän sepustuksen mutta läppärin perkele tilttasi niin nyt lyhyemmin. :D

Eli itse ajattelin testata tämän aluksi näin. TV-taso kun on kolmeen suht itsenäiseen osioon jaettu niin jokaisen osion ylälaitaan takalevyyn tulisi 120mm puhallin - puhaltamaan sisäänpäin. Poisto saman osion alalaidan johtoreiästä, halkaisija ehkä 8cm. Alas ei puhallinta jotta saisi pienen ylipaineen tason sisälle ettei se ime kaikkea pölypaskaa joka saumasta sisäänsä. :) Jokainen osio itsessään on jaettu kahteen "päällekkäiseen" tasoon lasitasolla mutta sen edessä ja sivuilla on tilaa sen verran että ilma kyllä osaa ohjautua alas ja takaa ulos.

Tuulettimet yläosassa jottei niin paljon pölyä imuroisi lattialta ja keskimmäisen osion takalevyn alaosan leikkaan pois jotta vahvari mahtuu kunnolla - ja haluan silti myös vahvarin osiolle tuulettimen.

Tiedostan että parempi olisi hoitaa puhallus alhaalta ylöspäin mutta se ei oikein nyt tässä toimi - halpa kokeilu yläkauttakin. Unohdan tosiaan sen lämpötilaohjauksen kun vähän ynnäilin speksejä. :)

Mutta hei sulle ratkaisu. Jos sisustussilmä sallii niin jäähän sulla vaihtoehdoksi hoitaa ilmastointi sivusuunnassa. Silloin laittaisin puhaltimen kyllä molempiin päätyseiniin, toinen sisään ja toinen ulos. Eli jos kehtaat tehdä tuulettimille paikat molempiin sivuseiniin ja väliseiniin niin saanet kaappiin kätevästi läpivedon. Ja innosisustajahan tekisi tuo niin että laittaisi puhaltimet kaapin sisäpuolelle ja ulkopuolelle esim pölysuodattimet reikiä peittämään. ;)
 
Viimeksi muokattu:

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Joo, totta, sivuihin sais kyllä hyvät röörit suht nätisti, harmi että viimeinen kaappi toisessa päässä ei oo sellaisessa käytössä että siitä sais vedettyä läpi... Mulla on neljä noita Bestå -kaappeja rinnakkain. Mulla oli joskus Ikean Expeditissä tietokone ja kaapin ovessa oli 14cm reikä, siinä kotelotuuletin ja päällä tällainen magneettikiinnitteinen verkko: 140mm Round Magnetic Computer Case Fan Air Dust Filter Mesh Anti Dust proof | eBay

Se oli ihan siistinnäköinen ratkaisu, tuollaiset olis voinut vetää kylkiin.

Vahvari puskee mulla selvästi kaikkein eniten lämpöä, siksi se onkin omassa kaapissaan yksin ja muut romut on tungettu sitten kahteen muuhun.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 796
En tiedä, mutta omaan mieleen tuohon käyttöön tuntuisi raspi vähän yli ampuvalta ratkaisulta. Arduino nano tms kuulostaisi vähän järkevämmältä tollaiseen hommaan vaikka sekin melko overkilli on tuohon käyttöön. Sekin toki hyvä pointti edellä että tuo lämpötila ohjaus ehkä vähän överi tuohon hommaan. Toki myös joku master/slave roikka ja siihen muuntaja mikä pyöräyttää tuulettimet päälle kun masteriin laitetaan virrat (virivahvari tai telkka tms).

Arduinolla toki onnistuu heittämällä lämpötila-anturit ja tuulettimien ohjaus vaikka portaattomasti ja vaikka näyttö jos haluaa jotain lämpöjä näkymään, mutta ei tuohon tarkoitukseen järin tarpeelinen ole, mutta jos haluaa harrastella niin mukava projekti varmaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Itse tein tv-tason takaseinään 140mm reiän, ostin jonkun 900rpm tuulettimen ja laitoin koko systeemiä ohjaamaan vastaavan kuin tämä
https://www.amazon.de/dp/B079126RF8...rregler&qid=1575576659&sprefix=fan+tem&sr=8-3

Ainoa huono puoli tuossa on se, että sammuttaa tuulettimen, kun lämpötila laskee oliko nyt 5 astetta. Kikkailin väliin muista komponenteista pitopiirin ja kaikki vähän normaalia suurempaan jakorasiaan. Muuntaja löytyi jo kotona, joku 12v mikä oli jäänyt ylimääräiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Tuo lämpötilaohjaus varmaan on aikalailla overkill, toteutti sen raspilla, arduinolla tai suoraan tuulettimien antureilla. Edullisia hiljaisia flektejä vaan sopiva määrä ja esim joku master-slave -roikka tai vaikka aktivointi vahvaimen triggeristä tai AC läpikytkennästä. Itse ainakin koittaisin tehdä mahdollisimman simppelin ja vikavapaan systeemin eli jättäisin kaiken mahdollisen älyn pois kuvioista.

Itselläni on laiteräkissä AC-flektejä 2kpl ja niissä on mukava ominaisuus että normaalisti pyörivät hyvin hitaasti ja kun kytkee "turbo" -johtimen nollajohdon kanssa yhteen niin menevät täysille ja tuota on kätevä ohjata releellä ja termostaatilla jos oikeasti tulee kaappiin kuuma jota tapahtuu hyvin harvoin.

Tosiaan pienikin ilmavirtaus tuntuu jäähdyttävän varsin tehokkaasti kunhan se ilma vaan ylipäätään liikkuu. Toki pitää vähän miettiä noita ilman kulkureittejä että se kuuma ilma ei jää mihinkään jumittaman ja lämmittämään kokonaisuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Itse jätin TV-tason takaa auki ja ostin semmoisia USB-käyttöisiä läppärijäähyjä. Ne toimii vahvistimen / telkkarin USB-portista ja jäähdyttää ilmaa.

Jotain tällaista, mutta isompana:
US $3.12 23% OFF|Foldable USB Laptop Cooling Pads With Double Fans Mini Octopus Notebook Cooler Cooling Pad For Inch Notebook Laptop (free gift)-in Laptop Cooling Pads from Computer & Office on AliExpress

Tärkeintä on, että ilma kiertää, eikä jää jumiin sinne sisälle, jolloin tulee sauna. Minulla on pari Onkyon vahvistinta ollut, jotka myin ehjänä parin vuoden käytön jälkeen. Tosin .. toinen niistä ei pärjännyt tason sisällä, niin sen joutui nostamaan tasolle ja kesällä siinä oli pyötätuuletin vieressä. Arvatkaa vaan, miksi siitä luovuin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Hitto tuollainen AEG:n master/slave-johtohan ratkaisisi tuon kerrasta, on tosin hintavahko mokoma.. Ja riittäsi yksi slave-paikka hienosti. Ensin pitää vaan saada modattua tuota tv-tasoa itsessään niin sen jälkeen voi tuon pitää mielessä. En edes tiennyt että tuollaisia jatkojohtoja on olemassa, kannatti kysellä täällä! :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 622
Viestejä
4 186 449
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom