Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Jos kattelee kuinka akkutekniikka on viimeisen 20 vuoden aikana kehittynyt niin en odottaisi, että muutaman vuoden sisällä Rinta-Joupilta voi käydä hakemassa mullistavaa avaruusajan tekniikkaa.
Kiitos tästä näkemyksestä. Alleviivaa hyvin mitä itse asiasta sanoin. :rofl:
"Mun mielestä valtaosaa ihmisistä vaivaa sellanen täysin puutteellinen ajatusmalli jossa katsotaan mitä meillä on nyt, projisoidaan menneestä tulevaisuuden ennuste ja vedetään johtopäätöksiä."
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Jos puhut teknisistä puutteista, niin henk koht otan teknisesti köyhemmän auton, mitä tuo Mustang ei edes ole, kuin laadullisesti ala-arvoisen auton jos hintaluokka on sama, tuo on ihan no-brainer.
Mtiä jos sulle tarjottas 10% kalliimpaa Teslaa ilman laatuongelmia? Enkä väittäs Teslan laatua ala-arvoseks, ellet vedä pakasta just tämän vuoden alkupuolella valmistettuja Model kolmosia, sitten voidaan olla jokseenkin samaa mieltä.

Tähän väliin pitäs sitten erotella ne tekniset featuret, ja toki ihmisestä kiinni mitä arvostaa.

Tärkeimmät asiat performanssin suhteen (ja ehkä ajettavuuden?) on aika lailla tasan. Kiihtyvyys ja toimintasäde on ylivoimaisesti tärkeimmät ominaisuudet ja tietty taso kun ylitetään ei sillä ole enää edes väliä. Ajettavuus myös tärkeetä, siihen en osaa sanoa, oletan että riittävän tasoissa ollaan ettei vaikuttas ostopäätökseen. Ja tietty pitää pohtia turvallisuutta joka näyttelee jotain osaa ostopäätöksessä. Fordin turvallisuudesta en tiedä mitään, mutta Model 3 lukeutunee "maailman turvallisimpiin autoihin".

Sitten päästään niihin asioihin mitä MINÄ arvostan. Rauta ja softa joka tukee full self driving mahdollisuutta pelkillä softa päivityksillä. Ylipäätään softan jatkuva päivitys joka tuo lisäominaisuuksia "vanhaan" autoon on todella mukavaa ja piristävää. En tiedä onko Fordilla tälläseen mahdollisuutta. Ainakin FSD:n osalta Tesla on ylivoimainen kilpajuoksussa.

Ei Teslan hankintaa tuolla nykylaadulla voi puolustella itselleen yksinkertaisesti millään jos yhtään omaisuuttaan arvostaa.
Mielestäni puolustin ylempänä. Ja kysyisinkin, mikä on se nykylaatu sun mielestä? Kuinka tarkkaan oot seurannu laadun kehitystä tuon alkuvuoden production helvetin tasoituttua? Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti.

Tuossa vähän vertailua eri valmistajien mallien välillä, en nyt äkkiseltään näe mikä se Fordin puute esim Model 3:een verrattuna on? Päinvastoin, speksien valossa parempi vähän joka osa-alueella.

2021 Ford Mustang Mach-E vs. Audi E-Tron, Jaguar I-Pace and Tesla Model 3 - Roadshow
Tyossa ylempänä näistä jo mainitsin, osio mitä minä arvostan. Ja äkkiseltään kun itse tuota artikkelia vilkasin ei pistänyt silmään yhtään mikään kummankaan auton eduksi. Saisko tarkennusta mitä itse poimit sieltä Fordin eduksi?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 045
Jumalauta. Ei helvetti.

Mitä sieniä siellä oikein vedetään? :confused:
Siis ei oo todellista, onko muka oikeesti tonnäkönen?? o_O Joo kans joku 8 bittinen tai 80 90 luvu laite tuli mielee. Ton auton kohdalla Teslan ei tarvi murehtia M3:sen maalaus ongelmista koska eihän tätä tarvitse maalata. Pellin väri on sopiva :D
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Kiitos tästä näkemyksestä. Alleviivaa hyvin mitä itse asiasta sanoin. :rofl:
"Mun mielestä valtaosaa ihmisistä vaivaa sellanen täysin puutteellinen ajatusmalli jossa katsotaan mitä meillä on nyt, projisoidaan menneestä tulevaisuuden ennuste ja vedetään johtopäätöksiä."
Kyllä luin ajatuksella sinun viestin asiaan liittyen ja toin juurikin esille sen, että monessa asiassa on tarpeen pohjata menneisyyteen, kun pohditaan tulevaisuutta ja erityisesti teknistä kehitystä. Nykyihmisen isoin kehityksen este on ollut muuhun teknologiaan nähden kelvoton akkuteknologia. Se pohjaa edelleen 70-luvulla kehiteltyyn tekniikkaan. Ottomoottori on vielä surullisempi tarina sillä se pohjautuu 1870 luvulla kehiteltyyn malliin. Ottomoottorista on toki otettu kaikki mahdollinen irti nykytekniikan avulla.

Akkuteknologian kehitykseen on investoitu valtavia summia, joten tosiaan luulisi että niitä avaruusajan ratkaisuja alkaisi pikkuhiljaa putkahtelemaan myös markkinoille saakka.

60-luvulla kehityttiin vauhdilla ja oletettiin että kehitys jatkuu tulevina vuosikymmeninä yhtä isoin harppauksin. Todellisuus näyttäisi olevan jälkikäteen katsottuna hivenen toisenlainen. Edes mooren laki ei pidä enää paikkaansa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Siis ei oo todellista, onko muka oikeesti tonnäkönen?? o_O Joo kans joku 8 bittinen tai 80 90 luvu laite tuli mielee. Ton auton kohdalla Teslan ei tarvi murehtia M3:sen maalaus ongelmista koska eihän tätä tarvitse maalata. Pellin väri on sopiva :D
Makein peli pitkään aikaan, tilasin heti aamusta kun näin :kahvi: Tuollahan voi jo kumota lappikortinkin :hammer:
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Kyllä luin ajatuksella sinun viestin asiaan liittyen ja toin juurikin esille sen, että monessa asiassa on tarpeen pohjata menneisyyteen, kun pohditaan tulevaisuutta ja erityisesti teknistä kehitystä. Nykyihmisen isoin kehityksen este on ollut muuhun teknologiaan nähden kelvoton akkuteknologia. Se pohjaa edelleen 70-luvulla kehiteltyyn tekniikkaan. Ottomoottori on vielä surullisempi tarina sillä se pohjautuu 1870 luvulla kehiteltyyn malliin. Ottomoottorista on toki otettu kaikki mahdollinen irti nykytekniikan avulla.

Akkuteknologian kehitykseen on investoitu valtavia summia, joten tosiaan luulisi että niitä avaruusajan ratkaisuja alkaisi pikkuhiljaa putkahtelemaan myös markkinoille saakka.

60-luvulla kehityttiin vauhdilla ja oletettiin että kehitys jatkuu tulevina vuosikymmeninä yhtä isoin harppauksin. Todellisuus näyttäisi olevan jälkikäteen katsottuna hivenen toisenlainen. Edes mooren laki ei pidä enää paikkaansa.
Teknologinen kehitys ei ole exponentiaalinen lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna (joskus jop kymmenissä vuosissa, kyllä se on lyhyt katsanta). Pidemmässä juoksussa se kuitenkin on sitä. Ja jos yhtään seuraa mitä maailmalla tapahtuu niin tuo akkuteknologian kehittymisen paikallaanjuoksu alkaa jo indikoida kovaa hyppäystä lähitulevaisuudessa. Sulla on mun mielestä aivan liian abstrakti projektio tuleviasuuden ennustamista. Kuten aikasemmin sanoin pitäs tehdä vähän salapoliisityötä mitä maailmalla tapahtuu, ymmärtää että pitkässä juoksussa mennään exponentiaalisella vauhdilla eteenpäin ja tehdä siitä laskutoimitus tuleviasuuden ennustukselle. Väittäsin että akkuteknologiassa ollaan aika pian tilanteessa "pakko saada jotain parempaa käyttöön". Solid state akut ratkasee paljon akkuteknologian ongelmia ja se on oikeasti hyvin lähellä.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Teknologinen kehitys ei ole exponentiaalinen lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna (joskus jop kymmenissä vuosissa, kyllä se on lyhyt katsanta). Pidemmässä juoksussa se kuitenkin on sitä. Ja jos yhtään seuraa mitä maailmalla tapahtuu niin tuo akkuteknologian kehittymisen paikallaanjuoksu alkaa jo indikoida kovaa hyppäystä lähitulevaisuudessa. Sulla on mun mielestä aivan liian abstrakti projektio tuleviasuuden ennustamista. Kuten aikasemmin sanoin pitäs tehdä vähän salapoliisityötä mitä maailmalla tapahtuu, ymmärtää että pitkässä juoksussa mennään exponentiaalisella vauhdilla eteenpäin ja tehdä siitä laskutoimitus tuleviasuuden ennustukselle. Väittäsin että akkuteknologiassa ollaan aika pian tilanteessa "pakko saada jotain parempaa käyttöön". Solid state akut ratkasee paljon akkuteknologian ongelmia ja se on oikeasti hyvin lähellä.
OK. Toivottavasti olet oikeassa asian suhteen. Olisin iloinen jos näkisin seuraavat asiat lähitulevaisuudessa:

Fuusiovoiman kaupallisena tuotteena
Kvanttitietokoneen kaupallisena tuotteena
Akkuteknologian mullistuksen

Nämä yhdessä ratkaisisivat monia ihmiskuntaa riivaavia ongelmia.

Kun otetaan huomioon millä vauhdilla höyrykoneista siirryttiin polttomoottereihin niin sähköinen evoluutio voi olla kovaa kyytiä.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
OK. Toivottavasti olet oikeassa asian suhteen. Olisin iloinen jos näkisin seuraavat asiat lähitulevaisuudessa:

Fuusiovoiman kaupallisena tuotteena
Kvanttitietokoneen kaupallisena tuotteena
Akkuteknologian mullistuksen

Nämä yhdessä ratkaisisivat monia ihmiskuntaa riivaavia ongelmia.

Kun otetaan huomioon millä vauhdilla höyrykoneista siirryttiin polttomoottereihin niin sähköinen evoluutio voi olla kovaa kyytiä.
Heitän arvauksiani:
1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
2. Kvanttitietokoneen kaupallinen tuote (noin 10 vuotta, kuitenkin alle 15 vuotta)
3. Fuusiovoiman kaupallinen tuote (noin 20 vuotta, kuitenkin alle 30 vuotta)

Kuten näkyy, olen hyvin optimistinen. Tiedostan varsin hyvin ettei asiat näytä edistyvän noin nopeasti. On kuitenkin paljon muuttujia mistä ei tiedetä, etenkin sellasia muuttujia joita ei ole vielä keksitty, jotka kiihdyttää noiden aisoiden kehitystä. Nää muuttujat on niitä seikkoja joiden vuoksi leikkaan "normaalia" aika-arvioita intuitiivisesti.

Yksi esimerkki on tekoälyn kehitys. Aina kun tekoälyn kehitys tekee riittävän harppauksen monen muun asian kehitys kiihtyy. Näitä on käytännössä mahdoton arvioida oikein, mutta teen parhaani. :D
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 067
Mtiä jos sulle tarjottas 10% kalliimpaa Teslaa ilman laatuongelmia? Enkä väittäs Teslan laatua ala-arvoseks, ellet vedä pakasta just tämän vuoden alkupuolella valmistettuja Model kolmosia, sitten voidaan olla jokseenkin samaa mieltä.

Tähän väliin pitäs sitten erotella ne tekniset featuret, ja toki ihmisestä kiinni mitä arvostaa.

Tärkeimmät asiat performanssin suhteen (ja ehkä ajettavuuden?) on aika lailla tasan. Kiihtyvyys ja toimintasäde on ylivoimaisesti tärkeimmät ominaisuudet ja tietty taso kun ylitetään ei sillä ole enää edes väliä. Ajettavuus myös tärkeetä, siihen en osaa sanoa, oletan että riittävän tasoissa ollaan ettei vaikuttas ostopäätökseen. Ja tietty pitää pohtia turvallisuutta joka näyttelee jotain osaa ostopäätöksessä. Fordin turvallisuudesta en tiedä mitään, mutta Model 3 lukeutunee "maailman turvallisimpiin autoihin".

Sitten päästään niihin asioihin mitä MINÄ arvostan. Rauta ja softa joka tukee full self driving mahdollisuutta pelkillä softa päivityksillä. Ylipäätään softan jatkuva päivitys joka tuo lisäominaisuuksia "vanhaan" autoon on todella mukavaa ja piristävää. En tiedä onko Fordilla tälläseen mahdollisuutta. Ainakin FSD:n osalta Tesla on ylivoimainen kilpajuoksussa.


Mielestäni puolustin ylempänä. Ja kysyisinkin, mikä on se nykylaatu sun mielestä? Kuinka tarkkaan oot seurannu laadun kehitystä tuon alkuvuoden production helvetin tasoituttua? Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti.


Tyossa ylempänä näistä jo mainitsin, osio mitä minä arvostan. Ja äkkiseltään kun itse tuota artikkelia vilkasin ei pistänyt silmään yhtään mikään kummankaan auton eduksi. Saisko tarkennusta mitä itse poimit sieltä Fordin eduksi?
Itse odottaisin ainakin 1-2 vuotta ennenkuin julistaisin Teslan laatuongelmat selätetyksi.
Jos laatuongelmat alkoi paljastumaan Model 3:n osalta vasta alkuvuodesta niin en vaan jaksa uskoa että ne on kaikki jo korjattu Teslan toimesta ja että liukuhihnalta pukkaa nyt pelkkää priimaa, sanoi muutama asiakaskysely mitä tahansa.
Mutta tunnustan etten ole nykytilasta kärryillä joten voi toki olla että olen ihan hakoteillä.

Ja joo, paperilla ovat hyvinkin tasaväkisiä ja jos noiden speksien perusteella pitäisi valita niin tavaratilan takia Mustang.
Perheellisen pakkofeatureita autossa, joskin tässä on nelihenkinen perhe pärjäilly kohta vuoden 5-ovisella Focuksella oikein mainiosti. :D
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Itse odottaisin ainakin 1-2 vuotta ennenkuin julistaisin Teslan laatuongelmat selätetyksi.
Jos laatuongelmat alkoi paljastumaan Model 3:n osalta vasta alkuvuodesta niin en usko sekuntiakaan että ne on kaikki jo korjattu Teslan toimesta ja että liukuhihnalta pukkaa nyt pelkkää priimaa, sanoi muutama asiakaskysely mitä tahansa.
Mutta tunnustan etten ole nykytilasta kärryillä joten voi toki olla että olen ihan hakoteillä.
Mielestäni tämä "Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti" ei tarkoita että tehtaat puskee just nyt ulos priimaa. Pointti oli että surkeaan laatuun oli todennäköisesti syy tuotantohelvetti jolloin mutkia oijottiin suoriksi. Eikä tietenkään voi näin pikaisesti julistaa laatuongelmia selätetyksi, jos nyt pusketaan laatua ulos niin ongelman selättämisen julistukseen tarvitaan useita kuukausia, ellei vuos tai pari. Halusin tuoda vain esille mahdollisen syyn laatuongelmiin ja että suunta näyttäs olevan selvästi paranemaan päin. Ihan vain sen vuoksi kun kommentit tyyliin "laadullisesti ala-arvoinen auto" voi olla hiukan harhaanjohtava. Tai ainakin tiedostaa että tuo kommentti pätee vuoden alkupuoliskolla valmistettuihin autoihin, ei välttämättä enää tuoreisiin tuotoksiin.

Ja joo, paperilla ovat hyvinkin tasaväkisiä ja jos noiden speksien perusteella pitäisi valita niin tavaratilan takia Mustang.
Perheellisen pakkofeatureita autossa, joskin tässä on kohta vuosi pärjäilty 5-ovisella Focuksella oikein mainiosti. :D
Jees, tää on just se mitä kukin arvostaa. Sulle se Musse on parempi ratkasu, etenkin kun et selvästikään arvosta Teslan muita teknisiä etumatkoja. Se on hyvä että on valinnanvaraa, löytyy se auto omiin tarpeisiin eikä kaikkien tarvii ostaa Teslaa jos ei halua.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 067
Niin, se piti mainitsemani vielä että mitä huonosta laadusta saatuun maineeseen tulee niin se vaan on ollu autovalmistajien taakka iät ajat, kerran hankittu huono maine pysyy pahimmassa tapauksessa vuosikymmeniä ja siitä on todella hankala päästä eroon.
Ihmiset puhuu edelleen ääni väristen esim Opelin 90-luvun surkeasta laadusta.

Toki toivon että Tesla saa ongelmansa selätettyä koska juuri teknisestihän Tesla on todella edelläkävijä sähköautoiluissa ja kaikenkaikkiaan erittäin mielenkiintoinen tekijä automaailmassa, ei sillä etteikö muut valmistajat pystyisi lähitulevaisuudessa samaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Heitän arvauksiani:
1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
2. Kvanttitietokoneen kaupallinen tuote (noin 10 vuotta, kuitenkin alle 15 vuotta)
3. Fuusiovoiman kaupallinen tuote (noin 20 vuotta, kuitenkin alle 30 vuotta)

Kuten näkyy, olen hyvin optimistinen. Tiedostan varsin hyvin ettei asiat näytä edistyvän noin nopeasti. On kuitenkin paljon muuttujia mistä ei tiedetä, etenkin sellasia muuttujia joita ei ole vielä keksitty, jotka kiihdyttää noiden aisoiden kehitystä. Nää muuttujat on niitä seikkoja joiden vuoksi leikkaan "normaalia" aika-arvioita intuitiivisesti.

Yksi esimerkki on tekoälyn kehitys. Aina kun tekoälyn kehitys tekee riittävän harppauksen monen muun asian kehitys kiihtyy. Näitä on käytännössä mahdoton arvioida oikein, mutta teen parhaani. :D
5 vuotta voi olla ihan hyvä arvio Solid state akkuihin (isommassa tuotannossa). Sitä ei tiedä kuinka paljon parempia ne siinä vaiheessa ovat. Voi olla ettei kovin merkittävästi vielä, mutta pitää muistaa että ne ovat silloin vielä ns 1st-2nd gen kamaa ja kehitys myöhemmin tuo niille lisää etua.

Nopeasti googlailin niin tämmöistä löytyy (lokakuulta):
"Production release dates vary, but it is possible a solid-state battery powered EV could reach the market in 2020 if Toyota meets its target. However, most automakers are aiming to get into the market between 2022 and 2025. "
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
5 vuotta voi olla ihan hyvä arvio Solid state akkuihin (isommassa tuotannossa). Sitä ei tiedä kuinka paljon parempia ne siinä vaiheessa ovat. Voi olla ettei kovin merkittävästi vielä, mutta pitää muistaa että ne ovat silloin vielä ns 1st-2nd gen kamaa ja kehitys myöhemmin tuo niille lisää etua.

Nopeasti googlailin niin tämmöistä löytyy (lokakuulta):
"Production release dates vary, but it is possible a solid-state battery powered EV could reach the market in 2020 if Toyota meets its target. However, most automakers are aiming to get into the market between 2022 and 2025. "
Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen. Gali jaksaa yleensä tutkia paljon näitä juttuja ja tehdä analyysejä. Kaveri on pikkasen hyperaktiivinen, jos alkaa päätä huimaa niin kantsii hidastaa videon nopeutta :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen.
Eikös Roadster 2 tule 200kwh akku, mistä rangekin luonnolisesti tulee (ja ne tehot)?
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
951
Sähköautoilla olisi ihan mieletön jälkimarkkinointi potentiaali, jos valmistaja ymmärtäisivät alkaa tehdä rahaa akkupäivityksillä. Olisi se vain jees esim. tuolle Miille tai susipaskan rangen Leafeille saisi 10 vuoden päästä ostettua siihen täysin uudella akkuteknologialla valmistetun akun. Toki Leafit tarvitsisivat ne jo nyt. Täysin naurettavaa pelleilyä, että tätä ei voi jo tehdä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen. Gali jaksaa yleensä tutkia paljon näitä juttuja ja tehdä analyysejä. Kaveri on pikkasen hyperaktiivinen, jos alkaa päätä huimaa niin kantsii hidastaa videon nopeutta :D
Kaveri on Teslan osakkeenomistaja ja tekee ties mitä älyttömiä Tesla puffeja, mutta mikään akku expertti hän ei ole. Teslaa myy halvemmalla autoja, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa kuten vanhat dinosaurukset. Helppoa myydä sähköautoja, kun voi myydä 1 euroa 80 centillä ja kun rahat loppuu niin pyydetään sijoittajat apuun.

Akkukennojen kulut tulee n. 60% raaka-aineista ja niiden bruttokate valmistajille on n.5%-10% joten tuossa nyt ei hirveitä innovaatiota tapahdu lyhyessä ajassa. Figure 12. Cell and material cost for a PHEV battery based on lithium... Tuossa vähän vanhempi kaavio. En jaksa alkaa etsiä uudempaa ja tuskin sellasta löytääkään.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Kaveri on Teslan osakkeenomistaja ja tekee ties mitä älyttömiä Tesla puffeja, mutta mikään akku expertti hän ei ole. Teslaa myy halvemmalla autoja, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa kuten vanhat dinosaurukset. Helppoa myydä sähköautoja, kun voi myydä 1 euroa 80 centillä ja kun rahat loppuu niin pyydetään sijoittajat apuun.

Akkukennojen kulut tulee n. 60% raaka-aineista ja niiden bruttokate valmistajille on n.5%-10% joten tuossa nyt ei hirveitä innovaatiota tapahdu lyhyessä ajassa. Figure 12. Cell and material cost for a PHEV battery based on lithium... Tuossa vähän vanhempi kaavio. En jaksa alkaa etsiä uudempaa ja tuskin sellasta löytääkään.
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
Olen hyvin tietoinen kaverin ulostuloista. Ei tarvitse jokaista videota katsoa ja todeta sitä uudestaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Eikö nämä teslafanitukset voisi aeinola siirtää tuonne teslan oman ketjuun? Jotenkin tuntuu et kovin on Teslalasit päässä ja lähteinä on aina joku teslafanboys.com sivutuote, jossa ei faktoilla ja järjellä ole hirveästi tekemistä minkään kanssa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Eikö nämä teslafanitukset voisi aeinola siirtää tuonne teslan oman ketjuun? Jotenkin tuntuu et kovin on Teslalasit päässä ja lähteinä on aina joku teslafanboys.com sivutuote, jossa ei faktoilla ja järjellä ole hirveästi tekemistä minkään kanssa.
Varmasti ihan hyvä idea. Tuskin tämän asian tiimoilta keskustelu jatkuu mutta vois yrittää jatkossa lainata tästä ketjusta tekstin tuonne Teslan omaan ketjuun jos tuntuu aihe ajautuu sivuraiteille tämän ketjun aiheesta.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
794
Olihan se tiedossa että tulossa on jotakin erikoista, mutta tämä yllätti kyllä siitä huolimatta ihan täysin. Ehdin jo vähän haaveilla, että josko Cybertruck olisi meikäläisen ensimmäinen sähköauto joskus parin vuoden kuluttua, kun auton hankinta on seuraavan kerran ajankohtaista, mutta ne haaveet kyllä taisivat romuttua. Ensimmäinen ajatus Cybertruckin nähtyäni oli, että kyseessä on pakko olla vitsi; vaikuttaa siltä, että auton suunnittelijat olisivat tarkoituksellisesti yrittäneet tehdä siitä niin ruman, kuin suinkin mahdollista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Eiköhän tää justii niin muskin suunnittelema kuin voi olla :lol: päässy toteuttamaan pikkupojan unelman. En usko että tulee olemaan teslan tuotannossa mikään päätuote, rehtiä mainosta ja otsikkoa samalla tyydyttäen pomon fantasiota, rahat yritetään tosisaan tehdä 3 ja Y malleilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Tuli tuosta teslan uudesta Cybertruckista ekana mieleen lego auto ja sitten homer simpsonin suunittelema auto

the-homer-inline4.jpg
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Eiköhän se 7 vuoden takuu ole tullut niissä ihan tarpeeseen ;) Tässä tapauksessa kyllä viittasin puhtaasti yleiseen ohjaamon olemukseen, materiaaleihin ja äänieristykseen. S/V90, E-sarja fiilis murto-osalla niiden hinnasta. Sähkö-Kona on perus ämpärimuovi-"japsi" helvetin isolla akulla (ja hintalapulla).

e: Yritän tässä nyt siis vain sanoa, että Miin hinnoittelun jälkeen pelkkä "sähköauto" ei riitä enää perusteeksi kiskoa järjettömiä summia. Muun auton täytyy olla linjassa yleiseen hintatasoon. 20 k€ autosta voi pyytää vähän enemmän, jos on iso akku, mutta 45 k€ :rofl:
Ootko käyny kattomassa/ajamassa sähkö-konaa? Ihan eri planeetalta kuin bensa-kona
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Toi teslan uusin kyllä näyttää just siltä miltä 80-luvun alussa ajateltiin että autot näyttää vuonna 2000

Jotenkin luulen että tää joku muskin trollaus, ei vaan voi ton näköstä härveliä tuoda markkinoille. Teslan muut mallit kuitenkin ollut ihan ok näköisiä paitsi kolmonen mikä aika karsea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Siinä mielessä mielenkiintoinen, että tuo voi toteutua vain jos poliittiset päättäjät pakottavat tuon tapahtumaan. Ja kiinnostava, koska ”ennusteen” itseään toteuttava voima voi olla myös todella kova.

Jos Saksalaiset ja Ranskalaiset autofirmat lobbaavat omia poliitikkojan sillä tavalla, että me haluamme rakentaa autoja tässä suhteessa, säätäkää lait ja regulaatiot niin, että olemme kilpailukykyisiä tällä product-mixillä, niin aika helpostihan tuo menee myös läpi. Itä-Euroopan autotehtaatkin omistavat Orbanit ja muut, joten tukea on luvassa.

Samoin jos eurooppalaiset öljy-yhtiöt haluavat pakottaa vetyautot markkinoille päästäkseen vetyä, sen jalostusta/tuotantoa ja jakelua hoitamaan, niin aika vähän mitään vastalobbareita on luvassa.

Valtava HEV-hybridien määrä tuntuu ainakin järjettömältä, mutta sopii varmasti Totalin ja Shellin agendaan.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
Aika kevyesti dissasit viitteeksi annetun artikkelin. Kyse on kuitenkin saksalaisesta, vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista jossa vertaillaan esteitä akkuihin ja polttokennoihin perustuvien sähköautojen yleistymiselle. Miltä osin artikkeli on mielestäsi väärässä?

(PDF) Review—Electromobility: Batteries or Fuel Cells?
Journal of The Electrochemical Society, 162 (14) A2605-A2622 (2015)
Review—Electromobility: Batteries or Fuel Cells?
Oliver Gröger(a), Hubert A. Gasteiger(b) and Jens-Peter Suchsland(c)
a) Volkswagen AG, 38436 Wolfsburg, Germany
b) Chair of Technical Electrochemistry, Technische Universität München, 85748 Garching, Germany
c) SolviCore GmbH & Co. KG, 63457 Hanau, Germany

"In summary, despite the long research history in the lithium ion battery field and the large active research community, specific energies of lithium ion batteries significantly larger than 0.25 kWhname-plate/kgbattery-system are not yet on the horizon."

"In summary, no stable electrode components and electrolytes which would result in a demonstrated/reproducible 100% O2-recovery
over a Li-O2 battery charge/discharge cycle have yet been confirmed. Therefore, further fundamental research and materials development is required to determine the viability of Li-O2 batteries."


"In conclusion, it is difficult to achieve the gravimetric energy density from a lithium sulfur battery-system which was expected based on the prognosis over the last few years."
Heitän arvauksiani:
1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
Mihin oikein perustat tämän arvauksesi?

On aika erikoista, että moni tuntuu pitävän solid-state-akkuja jonain mullistavana ratkaisuna vaikka niiden ominaisuuksista (tai hinnasta) suuressa koossa ei ole kuin arvauksia. Esim. kylmän odotetaan olevan ongelma.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Melkosta huuhaata. Oliko tässä jokin kattavampi ennustusmalli olemassa vai mistä blogin kirjoittaja on nuo ennusteensa repäissyt?
Siinähän se lukee: se on euroopan autontuottajien järjestön ennuste/pyyntö poliitikoille.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Siinähän se lukee: se on euroopan autontuottajien järjestön ennuste/pyyntö poliitikoille.
Lähinnä linkkiä kaipasin, ja ihmettelen ettei sellasta blogissa tarjottu.

EDIT: Yritin etsiä alkuperäistä artikkelia, eli lähdettä tuolle ennusteelle. En sitä löytänyt. Jos joku nokkelampi sen löytää lukisin mielummin sen kokonaisuudessaa kun tiedän mihin ennuste perustuu. Tuo blogin juttu vaan summaa tuloksia ilman mitään tietoa mistä koko ennuste on muodostettu. Jutun arvo tällöin pyöreä nolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Aika kevyesti dissasit viitteeksi annetun artikkelin. Kyse on kuitenkin saksalaisesta, vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista jossa vertaillaan esteitä akkuihin ja polttokennoihin perustuvien sähköautojen yleistymiselle. Miltä osin artikkeli on mielestäsi väärässä?
Jaa, missasin artikkelin kokonaan, katson sen läpi nyt.
EDIT: jahas, tuo on jo 5 vuotta vanha paperi. Taidan sittenkin jättää lukematta. Kohtalaisen vanhentuneita arvioita. Eihän Goodenoughin ja Bragan tutkimustuloksia ollut tuolloin edes saatu. Puhumattakaan muistakin ratkaisuista.

Mihin oikein perustat tämän arvauksesi?

On aika erikoista, että moni tuntuu pitävän solid-state-akkuja jonain mullistavana ratkaisuna vaikka niiden ominaisuuksista (tai hinnasta) suuressa koossa ei ole kuin arvauksia. Esim. kylmän odotetaan olevan ongelma.
Tutkimustuloksiin, panosten suuruuteen akkuteknologian suhteen sekä tuntemattomiin muuttujiin kuten teknologian kehityksen exponentiaalinen kasvu. Kyse siis arvauksesta, ei mistään tieteellisestiä ennusteesta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei näköjään kovin pitkälle pelkällä akulla pötkitä edes nollakelillä. Auto oli latauksessa kaupan latauspömpelissä ja lähtiessä näytti 43 km rangea. Alle kilometri kaupunkiajoa ja n. 20 kilometriä tasaista 80 km/h ajelua myöhemmin range sanoi 5 km ja polttis käynnistyi. Pah.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jaa, missasin artikkelin kokonaan, katson sen läpi nyt.
EDIT: jahas, tuo on jo 5 vuotta vanha paperi. Taidan sittenkin jättää lukematta. Kohtalaisen vanhentuneita arvioita. Eihän Goodenoughin ja Bragan tutkimustuloksia ollut tuolloin edes saatu. Puhumattakaan muistakin ratkaisuista.
Viittaatko Goodenough:n ja Braga:n papereihin lasielektrolyytistä? Näkyvät olevan aika kiistanalaisia: The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical

Pari viittausta tuoreisiin tutkimustuloksiin olisi ihan kiva.

Tutkimustuloksiin, panosten suuruuteen akkuteknologian suhteen sekä tuntemattomiin muuttujiin kuten teknologian kehityksen exponentiaalinen kasvu. Kyse siis arvauksesta, ei mistään tieteellisestiä ennusteesta.
Teknologian kehitys ei ole eksponentiaalista vaan pikemminkin portaittaista: innovaation seurauksena voi olla hetkellisesti "eksponentiaalista" muutosta mutta hyvin nopeasti löytyy uudet rajat, ja sitten kehitys on pikemminkin "logaritmista" hienosäätöä. Yhä suuremmilla panoksilla saadaan aikaan yhä pienempiä tuloksia. Uusia merkittäviä innovaatioita ei voi ennakoida eikä niitä välttämättä tule ollenkaan.

Akkukonsepteja on kehitetty jo vuosisata ja aina on ollut tarvetta paremmille akuille. Paine akkukehitykseen ei siis ole mikään uusi asia. En siis usko minkään "mullistuksen" olevan näköpiirissä.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Viittaatko Goodenough:n ja Braga:n papereihin lasielektrolyytistä? Näkyvät olevan aika kiistanalaisia: The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical

Pari viittausta tuoreisiin tutkimustuloksiin olisi ihan kiva.
Kyllä noita löytyy kun jaksaa googlettaa. En jaksa lähteä artikkelipostauskädenvääntöön, siihen tämä näyttäs helposti menevän.

Teknologian kehitys ei ole eksponentiaalista vaan pikemminkin portaittaista: innovaation seurauksena voi olla hetkellisesti "eksponentiaalista" muutosta mutta hyvin nopeasti löytyy uudet rajat, ja sitten kehitys on pikemminkin "logaritmista" hienosäätöä. Yhä suuremmilla panoksilla saadaan aikaan yhä pienempiä tuloksia. Uusia merkittäviä innovaatioita ei voi ennakoida eikä niitä välttämättä tule ollenkaan.
Teknologinen kehitys ON exponentiaalista pitkässä juoksussa. Ihan sama piirtyykö mittarilla portaita tai sinikäppyrää, pitkässä juoksussa se on eksponentiaalista.

Akkukonsepteja on kehitetty jo vuosisata ja aina on ollut tarvetta paremmille akuille. Paine akkukehitykseen ei siis ole mikään uusi asia.
Ei uusia asia, mutta tänäpäivänä paine on suurempi.

En siis usko minkään "mullistuksen" olevan näköpiirissä.
Sä saat uskoa mihin haluat, se ei liikuta minua. Enkä ole sun uskomuksias täällä pyrkimässä muuttamaan. Kukin uskoo mihin haluaa, vaikka joulupukkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Pikkasen epäilyttää näiden täyssähköautojen akkujen kestävyys. Tesla lupaa takuuksi 8 vuotta ilman kilometrirajoituksia, mutta kaikilla muilla ne on, että maksimissaan 200 000km tai vuosi takuu 8 vuodesta alaspäin.

Tesla käyttää ihan niitä tavallisia Li-ioneja niin kuin monet muut ja huomaan jo älypuhelimessa mikä on melkein 3 vuotta vanha, että akku tyhjenee selvästi nopeammin kuin uutena. Kuitenkin akku kestää 2 vuorokautta ja lataukset sen mukaisia. Yhtälailla sitä Teslaa ladataan vielä enemmän. Kilowatteja uppoaa sisätilan lämmitykseen, akkujen lämmitykseen ja akkujen jäähdytykseen. Kovassa lämmössä nämä akut ottavat osumaa.

Nissan ei jostain syystä käytä Litium-rautafosfaattiakkuja sähköautoissaan, vaikka ne taitaapi valmistaa kyseisiä akkuja. Niissä vaan olisi suunnilleen kolme kertaa enemmän latauskertoja kuin noissa Li-ioneissa.

Kattelin vaan yhden suomalaisen blogia Nissan Leaf sähköautosta niin siinä olevassa 40KWh akussa ei ollut alunperinkään kuin jotain 38kWh ja suunnilleen vuoden päästä oli hävinnyt 2kWh.

Taitavat olla vain kertakäyttöautoja ja loppu tulee 8 vuodessa ja siihen mennessä akut paskoontunut, että hukka virtaa menee akkujen kasvaneeseen sisäiseen vastukseen. Uudet akut maksavat ihan tolkuttomasti, että tuskinpa kukaan ostaa. Mielestäni paskapuhetta, että näillä luonto säästyisi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
26
E-Golffin hinta tippui tosiaan ~29ke, mitähän alkuvuodesta reilut 40ke maksaneet mahtavat tällä hetkellä miettiä? Tiedossa varmasti on että tekniikoiden kehittyessä hinnat tippuvat alkuun nopeasti mutta yli 10ke samasta autosta alle vuodessa on todella kova pudotus.

Itse taidan odotella vielä pari kolme vuotta ja katsoa mihin hinnat ja tekniikat asettuvat. Mitään kovin isoja akkukapasiteetteja on varmaankin turha odotella näihin halvempiin (alle 40ke) autoihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 263
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom