Museosanasto...

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Heitetäänpä sanapari ilmoille hässäkkä ja härdelli. Molemmat tarkoittaa nykyään suunnilleen samaa eli sekamelskaa. Hässäkästä olen kuullut, että se tarkoittaakin alunperin vaginaa. Tulisiko tuosta muuten sana hässiminen myöskin? Mutta mistä tulee sitten sana härdelli? Siitä en löytänyt mitään tietoa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Mitä tarkoittaa "pyyrölyyti"? Olen joskus kuullut käytettävän, ja luulen että se tarkoittaa innostunutta tjsp.

Ilmeisesti hyvin harvinainen ilmaisu, koska Google-haku on käytännössä tulokseton.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Lanssi/puutavaralanssi on paikka minne puut ajetaan metsästä oottaan tukkirekkaa mutta onko tuolla sanalla jotain etymologiaa? Tiedän että sitä käytetään tai on käytetty pohjoisessa mutta idässä tuntemattomampi.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Heitetäänpä sanapari ilmoille hässäkkä ja härdelli. Molemmat tarkoittaa nykyään suunnilleen samaa eli sekamelskaa. Hässäkästä olen kuullut, että se tarkoittaakin alunperin vaginaa. Tulisiko tuosta muuten sana hässiminen myöskin? Mutta mistä tulee sitten sana härdelli? Siitä en löytänyt mitään tietoa.
Härdelli on selvästi uusissana, en ole juuri kuullut sitä nuorempana. Varmaan se on yhdistelmä hässäkkää ja bordellia - jäkimmäistä on käytetty myös kuvaamaan sekasortoista tilaa " se oli ihan bordelli". Hä(s)säkkä, häslinki on vanhempaa juurta.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Härdelli on selvästi uusissana, en ole juuri kuullut sitä nuorempana. Varmaan se on yhdistelmä hässäkkää ja bordellia - jäkimmäistä on käytetty myös kuvaamaan sekasortoista tilaa " se oli ihan bordelli". Hä(s)säkkä, häslinki on vanhempaa juurta.
Ja vielä lisään HS:nnmainionn"usko siskoa" palstan keskuwtelun hässäkästä joka siis tämän mukaan tosiaan tarkoittaa hässäkkää: Usko Siskoa: Tajuavatko hässäkkä-sanan käyttäjät, mistä puhuvat?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Härdelli on selvästi uusissana, en ole juuri kuullut sitä nuorempana. Varmaan se on yhdistelmä hässäkkää ja bordellia - jäkimmäistä on käytetty myös kuvaamaan sekasortoista tilaa " se oli ihan bordelli". Hä(s)säkkä, häslinki on vanhempaa juurta.
En ikääsi tiedä mutta sen verran vanhassana että Radio Mafia käytti sitä minun nuoruudessani ysärillä yhden ohjelman nimenä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
No harmi. Tämä museosanasto on ollut suosikkejani io-techissä. Mietipä nyt vielä memory....
Mietin ja pää hajosi yksin himassa, kaipaan Teitä brot :shug:

Oli monta hyvää museojuttua mutta meni menojaan kaivellaan joskos löytyisi vielä :)
Enää 36yötä jouluun !
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Oikea ja järkevä päätös Memory! Mitä sä oikein teit kun sait banaania?
Katsoin että kirjoitin niin paljon asiaa ja räbä vei aikaa ihan sikana 24/7 että dogikin katsoi että mitä hittoa toi apina oikein tekee, nyt jätin toisen romu-ketjun veke, sitäkin luki 1500/3vrk mutta olkoot, parasta antaa aikaa koiralleen ei se ole mikään näyttely esine ja myöskin tuttavilleen, ei ole oikein että atk:lle antaa yötä myöten aikaa.
Parasta "Suutari pysyköön lestissään" joka on kanssa kiva sanonta :D

Mutta ilman tätä mestaa hajoo pää totaalisesti saanut sen verran monta hyvää ja korvaamatonta ystävää täältä ;)
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Katsoin että kirjoitin niin paljon asiaa ja räbä vei aikaa ihan sikana 24/7 että dogikin katsoi että mitä hittoa toi apina oikein tekee, nyt jätin toisen romu-ketjun veke, sitäkin luki 1500/3vrk mutta olkoot, parasta antaa aikaa koiralleen ei se ole mikään näyttely esine ja myöskin tuttavilleen, ei ole oikein että atk:lle antaa yötä myöten aikaa.
Parasta "Suutari pysyköön lestissään" joka on kanssa kiva sanonta :D

Mutta ilman tätä mestaa hajoo pää totaalisesti saanut sen verran monta hyvää ja korvaamatonta ystävää täältä ;)
Doggot tietää.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Doggot tietää.
Dogit ovat kauniita, mullakin on oikein virallinen Terapiakoira, kaikkihan ne ovat omistajilleen terapiakoiria, mutta mulla on psykan paperit että tarviin dogia, en tosin saa siitä mitään mania tms. jyväskylässä sossu kustantaa vastaavassa tilanteessa kaikki dogin lekurikulut :(
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Dogit ovat kauniita, mullakin on oikein virallinen Terapiakoira, kaikkihan ne ovat omistajilleen terapiakoiria, mutta mulla on psykan paperit että tarviin dogia, en tosin saa siitä mitään mania tms. jyväskylässä sossu kustantaa vastaavassa tilanteessa kaikki
Mullakin on ollut opaskoira. Ensin pentuna ja sit 10v myöhemmin eläkeläisenä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
mä olen jo 52v mätäpää, eli valmis museosanasto itsekin, tosin kävelevä :D
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Mietin tuossa 02 yöllä ennen nukahtamista jotain sanontoja, mutta olivatkin sitten näitä että kuinka vaikeaa on slangit.
"tuotko minulle kahvia" on nykyään "tuo mulle kahvii"
nooh opetetaan sitten ulkolaisille samaa "tuo..." taikka "tuo tuolla" eli kohde ja sitten se onkin verbi :o

Kyllä muissakin kielissä on omat sanonnat, kerran suomensin yhden pienen leffan 80-luvulta johon ei ollut textii, siinä oli joku ihmeen sanonta mitä EI voinut kääntää suomeksi kuin jotenkin "himputti sentään, miten on kamalaa" :)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Karhunkieli :) tuli tuossa mieleeni.
Sitten "Puntti" kysyin myyjältä (nuori) annatko tulitikkupuntin, ei tiennyt mitä halusin, hih.
Puntit ovat nyt tasan
Sitä saa mitä tilaa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
"boostata"
tulee usa sanasta "booster"-vahvistin
"alkoholi buustaa monien lääkkeiden vaikutuksen"
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Karhun kieli ei välttämättä ole yhtä karhea ja voimakas kuin vaikka lehmän. Karhu lihansyöjänä raatelee hampaillaan mutta lehmä taitaa napata ruohoa kielellään (tällainen muistikuva mulla kaupunkilaisella on, korjatkaa jos olen vääräaaä). Helppo kuitenkin ymmärtää miksi markkinointijamppa on päätynyt karhunkieleen.

"boostata"
tulee usa sanasta "booster"-vahvistin
"alkoholi buustaa monien lääkkeiden vaikutuksen"
Tai sanasta "boost", vahvistaa.
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Alkuperäissana ajalta ennen sähkönkäyttöä on auttaa nostamisessa. Jos joku esim ollu nostamassa katolle jotain niin on voinu pyytää toista boostaamaan sieltä pohjasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 131
Lanssi/puutavaralanssi on paikka minne puut ajetaan metsästä oottaan tukkirekkaa mutta onko tuolla sanalla jotain etymologiaa? Tiedän että sitä käytetään tai on käytetty pohjoisessa mutta idässä tuntemattomampi.
Laani on ainakin tässä keskiuudellamaalla käytetty termi, joka tarkoittaa jotain aukeaa jossa jotain teknistä varastointia tapahtuu. Yleensä tuntuvat olevan hiekkapintaisia, vaikka äkkiä kuvittelisin että mikä tahansa suunnillen tasaiseksi aurattu aukio voisi olla laani.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
56
Aina välillä kuulee sanottavan "samontein", tai "samoin tein", merkityksessä heti, saman tien. Olen ajatellut, että kyseessä on sekaannus "samoin töin" kanssa, mikä tarkoittaisi samaa kuin "samalla vaivalla" tai "muiden töiden ohessa". Lyhyen googlettelun jälkeen en enää olekaan varma.

Onko samontein muille tuttu? :geek:
Edit typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
678
Aina välillä kuulee sanottavan "samontein", tai "samoin tein", merkityksessä heti, saman tien. Olen ajatellut, että kyseessä on sekaannus "samoin töin" kanssa, mikä tarkoittaisi samaa kuin "samalla vaivalla" tai "muiden tliden ohessa". Lyhyen googlettelun jälkeen en enää olekaan varma.

Onko samontein muille tuttu? :geek:
Onhan se tuttu. Taitaa olla vain olla saman sanonnan monikollinen muoto. Tien lienee tässä tapauksessa instruktiivi- eikä genetiivimuoto. Sitä ei välttämättä tajua, koska instruktiivin yksikkömuodot ovat harvinaisia.

Instruktiivi – Wikipedia

"Instruktiivi eli keinonto on sijamuoto (ns. tapasija), joka ilmaisee keinoa tai välinettä tai tapaa, jolla toiminta suoritetaan. Suomen kielessä instruktiivin sijapääte on -n sekä yksikössä että monikossa. Yksikkömuodot ovat harvinaisia, mutta esimerkiksi sanan jalka instruktiivimuodot ovat jalan : jaloin."
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Ehkä offtopic, mutta mistäköhän johtuu, että suomen kielessä (ja muissakin) kuoleminen ilmaistaan usein perfektissä eli "on kuollut"? Perfektin käyttö tavallaan viittaa siihen, että kuolla voisi useastikin. :confused:

Sama homma syntymisen kanssa, "on syntynyt".
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Oliko jo "pienenee kuin pyy maailmanlopun edessä" ?

Ehkä offtopic, mutta mistäköhän johtuu, että suomen kielessä (ja muissakin) kuoleminen ilmaistaan usein perfektissä eli "on kuollut"? Perfektin käyttö tavallaan viittaa siihen, että kuolla voisi useastikin. :confused:

Sama homma syntymisen kanssa, "on syntynyt".
Kyllähän se on niin, "Mikä on syntymä aikasi" milloin OLET syntynyt. Milloin hän on syntynyt?(elävästä) milloin hän OLI syntynyt kuolleesta.
Näin minä käsittäisin. en tiedä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 131
Perfektihän tarkoittaa tilannetta joka on jo tapahtunut, mutta pätee yhä.. Ja kyllähän kuollut ihminen on ja pysyy kuolleena. Sen sijaan jos käytettäsiin pluskvamperfekriä, eli joku oli kuollut, viittää siihen että se ei olisi välttämättä sitä enää... Esim jossain selviytymisjutussa, jossa joku oli kuollut 10 min ennen kuin elvytettiin tjsp...

Toisaalta, voisihan sen sanoa myös imperfektissä, joku kuoli, mutta sillä viitataan yleensä siihen hetkeen kun joku on kuollut, eikä nykytilaan. Ja preesens muoto olisi että joku kuolee, niin eipä sekään jo kuolleeseen päde.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Kirkon "Kuori-osa"
Teatterin-kirkon "permanto" ei mikään parveke eikä permanentti.
joka kanssa on kiva sana, tulee varmaankin jostain "pergamentti" kääritty tms. ja permanentti on jotain kiharrettua, kait :)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Kirkon "Kuori-osa"
Kiinnosti niin että piti etsiä. käytännössä vaan jäänyt vanhan toimen vanha nimitys kääntämättä. Siellä on ollut kuoro.

Teatterin-kirkon "permanto"
Meillä permanto oli se minne sohvan selkänojilla kiipeilevät lapset käskettiin. Eli lattialle.

ei mikään parveke
tätä en tiedä itsekkään
eikä permanentti
tämähän on vain pysyvät kiharat kun ne poltetaan kiinni Eng. Permanent curls.
tulee varmaankin jostain "pergamentti"
Hmm, tuleekohan tämä bergamotista joka on joku kasvi tms.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Kirkon "Kuori-osa"
Teatterin-kirkon "permanto" ei mikään parveke eikä permanentti.
joka kanssa on kiva sana, tulee varmaankin jostain "pergamentti" kääritty tms. ja permanentti on jotain kiharrettua, kait :)
Kirkon parvekehan on nimeltään lehteri. Lehtorin kaveri. Ruottin lainoja molemmat sanat. Nykyään kuulee lähinnä eduskunnan lehtereistä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
"Näkee naamasta kun lakkaa saamasta" köh, tautisen wanha soopa :)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Kiinnosti niin että piti etsiä. käytännössä vaan jäänyt vanhan toimen vanha nimitys kääntämättä. Siellä on ollut kuoro.


Meillä permanto oli se minne sohvan selkänojilla kiipeilevät lapset käskettiin. Eli lattialle.


tätä en tiedä itsekkään

tämähän on vain pysyvät kiharat kun ne poltetaan kiinni Eng. Permanent curls.

Hmm, tuleekohan tämä bergamotista joka on joku kasvi tms.
Tämä selitys osio oli hyvä :tup:
Muistan nyt lapsuudesta ton "permannolle siitä peuhaamaan" :)

vieläkin on niin klassista että konfirmaation(on tuokin varsinainen laina sana :( ) jälkeen pappi sanoi "saatte kuvata mutta ei saa tulla kuvaamaan kuori-osaan" jollen nyt väärin muista, vai oliko se sitten "alttarille"
On nämäkin sanoja "alttari" ei hyvää päivää o_O
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
"Vamppu" = pesusieni.
sitten täällä tulikin jo "vanttuut-kintaat" :)
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Viittaa parran kasvuun tai oikeammin sen leikkaamiseen. Kun ei enää vaimolta irtoa pesää niin ei tartte näyttää siistiltäkään.
Lieneekö tuota "sen näkee naamasta, kun lakkaa saamasta" sanontaa ollut olemassa ennen Junnun biisiä. Eli alkuperä saattaa olla ihan vain se, että sanat sattuvat rimmaamaan. Ja vaikka olisi vanhempikin, niin näin voi olla :)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
"Tuohus" kaksi sanaa tuo:n käsky muoto "tuo" ja mene jo pois "hus"
Kirkoissa käytettävä mehiläisvaha kynttilä, ohut.

"räppänä" tämä on sitten hauska, nykyään "ilmastointiventtiili" :)

oliko jo "buduaari"?
"roti" joku roti sentään??
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 669
Onko tuolle sauvan osalle joku muukin nimi? Minusta tuo on ihan tavallinen sana. Vai onko hiihtäminen lopultakin muuttumassa museoiduksi harrastukseksi ;)
En minä ainakaan tiedä, ehkä siihen on keksitty joku ihmeen "uppoamis estin" tms :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
222
Viittaa parran kasvuun tai oikeammin sen leikkaamiseen. Kun ei enää vaimolta irtoa pesää niin ei tartte näyttää siistiltäkään.
Mie oon aina käsittänyt tämän siten että on vaan suupielet mutrussa, jos ei oo saanu himassa piparia. Eli huonolla tuulella tai muuten kärttynen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 380
Viestejä
4 200 049
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom