Mikä auto minulle?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Kaksi viimeisintä omaa käsivaihteista sattui olemaan Punto 1.1, no kiekkakelloahan siinä ei ollut, mutta sai sitä polkea kunnolla että rampilla ehti sen satasen saavuttaa. Toinen 1.9dsl vapari Berlingo, sen huippunopeus oli tasan sata, vaikka mittarin mukaan 110kmh:D, jonka siis saavutti vitosella.

Mutta nuo paskat nyt oli ihan ääriesimerkkejä. Pitääkin lukea taaksepäin miksi tälläistä tässä ketjussa...
Ainakin omalta osaltani siksi, että olen unohtanut, missä ketjussa ollaan.
Hyvä pointti, lopetan offtopicin osaltani tähän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.
Niin, se 84 hv 1,2 on tavallaan pienitehoinen nykymittapuulla niinkin "isoon" autoon kuin Rio tai i20. Tätä kulkupuolen heikkoutta korostaa, jos valitsee manuaalin jossa on tämän koneen yhteydessä vain viisi vaihdetta ja suorituskykymielessä liian pitkä kolmonen: alarekisteri sen parhaiten tietää, että ahdinta ei ole ja kuutioita vain 1248.

Moottori itsessään on enemmänkin kuin nykyaikainen, luokassaan hyvä ja miellyttävä käsitellä - erotuksena entisajan traditioon jossa perusauton pienin kone oli esim. neljännesvuosisata sitten joku yksipisteruutalla päivitetty isoisän valurautapata, joka painaa ja kuluttaa saman kuin kaksinverroin tehokkaampi uusinta-hienoa-2ohc-kevytmetalli-solidstatesytytys.

Auto kokonaisuutena ehkä joidenkin mielestä ei ole tarpeeksi nopea, mutta minusta sekin on hauska. En tosin ole kiireisemmästä ja äkäisimmästä päästä, vaikka minua joskus ihan vähäsen liikenteessä lapsettaa niin ettei kukaan näe ja joskus käytän laittomiakin matkanopeuksia. En kuitenkaan kuulu näihin ramppien kiihdytyskisailijoihin ja sulkuviivan yli etuileviin karstanpoistajiin, päin vastoin. Monelle auto olisi liian laiska, myös 120 hv turbolla. 18-vuotiaalle se olisi ihan liian nopea. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Juuri näin. Jos tie on vapaa ja moottori lämmin, ei juurikaan ole tarvetta kiihdyttää nelosella(viidestä) ellei ajeta kovaa ylinopeutta. Paitsi toki 50 -> 60 tms. tien ja rajoituksen muutoskohdassa.
Kiihdytän usein nelosella ettei tarvitse turhaan kierrättää moottoria.

Itse aiheeseen tuleekohan dieselin kanssa ongelmia jos 50% kilsoista on alle 10km pätkää? Dpf?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kannattaa ainakin antaa silloin tällöin kunnolla kierroksia 2500<
Jos on ees kuukauteen niistä 50% yli 20km yhtämittainen ajo niin ei suuria huolia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Noita Nettiauton autoja kun katselee niin hybridit mahtuu juuri sinne alle 10 k€ budjettiin, mutta
kilsoja on jo noin 200k. Uskaltaako tuollaista vielä ostaa? Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.



Olisiko suositella jotain muuta Hybridi-Auriksen tilalle käyttööni sitten? :)
Ei oikeastaan mitään spesifiä. Kokonaisarvioni ei ole moittiva enkä tarkoita suositella jättämään väliin. Kuten sanoit, voidaan olla lähellä "dieselin break eveniä", joten mahdollisia järkivaihtoehtoja on paljon. Jos ei kuitenkaan mennä dieselosastolle, niin autohan voisi olla mainituilla ehdoilla yhtä hyvin pienempi, uudempi ja ilman hybridiä. Vaikka saman merkkinen. Makuasioihin ja koeajokierrokselle se kuitenkin menee, jos haluaa valita perusteellisesti.

Minun persettäni ei raavi ajaa pienemmälläkin kopilla 15 000 yksityisajoa vuodessa, joten alemman keskiluokan tojotakin menisi. Vaikka ei mikään matka-auto tai suorituskykyhirmu olekaan, mutta en tosiaan ole kovin kiireinen. Ajomäärä tuntuu niin olemattomalta, ettei siihen mitään mersua tai passattia kaipaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Kannattaa ainakin antaa silloin tällöin kunnolla kierroksia 2500<
Jos on ees kuukauteen niistä 50% yli 20km yhtämittainen ajo niin ei suuria huolia.
Laskeskelin niin tarkempi suhde on 250km pätkä-ajoa ja tuon jälkeen 450km maantiellä 2vko aikana. Diesel varmaan olisi järkevä kulujen suhteen?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Kovin harvoin vaihteita kannattaa jättää ns. välistä henkilöautolla, siis muuten kuin tavoitenopeudessa nopeutta ylläpitävälle vaihteelle vaihtaessa. Joskus näkee näitä kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kesken kiihdytyksen vaihtavia. Tämä antaa kuljettajasta aika tumpun vaikutelman. Ei se moottori hajoa jos se vähän kiertää. :D
Kiihdytyksiä tulee monenlaisia, siinähän kiihdytät kun edessä on hitaampi. Turha niitä kaikkia pykäliä on välissä veivata, jos hyötyä tai tarvetta ei ole. Jonon kärjestä voi tietysti selvitä yhdelläkin vaihdolla, ei tarvi edes kierrättää konetta. (2-->5-6).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Muutama tonni päälle satunnaista ajoa. Nykyinen 9l/100km bensaa on vähän liikaa.
Sanotaan siis 20-23k. Sekään ajomäärä ei sulje pois mitään käyttövoimaa. Bensa, diesel ja muiden muuttujien salliessa kaasu tai etanoli käyvät kaikki. Sähkö lienee jo etukäteen poissuljettu useimmissa skenaariosi tapauksissa - harmi toki.

Sen suuruisesta ajosuoritteesta kyllä puhutaan, että vaihtoa kannattaa hyvänkin koslan omistajana miettiä kulutuksen takia lähiaikoina. Kohtuullisen taloudelliseen vaihtamalla säästö polttoaineessa vuositasolla on heti vähintään nelinumeroinen. Riippuen tarkemmista vaihtoehdoista diesel ei välttämättä säästä merkittävästi tai mitään vrt. bensiiniin.

Kiihdytyksiä tulee monenlaisia, siinähän kiihdytät kun edessä on hitaampi. Turha niitä kaikkia pykäliä on välissä veivata, jos hyötyä tai tarvetta ei ole. Jonon kärjestä voi tietysti selvitä yhdelläkin vaihdolla, ei tarvi edes kierrättää konetta. (2-->5-6).
Jos edessä madellaan valoista tai ylipäänsä paikaltaan lähtiessä, on aika vähän tarvetta skippailla vaihteita. Minusta ei ainakaan tunnu mitenkään vaivalloiselta mennä silloin ihan sekvenssissä, sikäli kun autossa on hyvä vaihteisto.

Kun taas edellä madellaan uudella turboaudilla, kun pitäisi kiihdyttää moottoritielle, eikä oikein ole optiota madella itse tarpeeksi välin kerryttämiseksi, niin sittenhän taas on normaalilla suorituskyvyllä tarvetta pitää kierroksia, jotta pääsee kiihdyttämään rajusti sitten kun sulkuviivan loppuessa tämä edellä ajava älyn tonava löytää kaasupolkimen ja katoaa ahtopaineella horisonttiin. Ei silloinkaan pääse skippaamaan kesken kiihdytyksen, vaikka toki kiihdytyksen päätteeksi 3-5, 3-6 tai 4-6.

Mitenkäs saan tämän puhuttua ontopiciksi? No tietenkin sillä, että autoja on toki monen laisia kuten kiihdytyksiä - tai naisia, t: audimies. Jos kokee tarvetta vaihtaa nimenomaan järjestyksessä 1-2-4-5, kannattaa auton valinnassa suosia suurta iskutilavuutta tai muuten hyvää alarekisteriä. Kohtuullisen kokoinen turbodieselkin on sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Vielä tuosta vaihteiden hyppimisestä. Opelin Easytronic robotti vaihtaa yleensä tasamaalla kiihdyttäessä 1-2-3-5 ja joskus alamäkeen reippaasti kenkien jopa 1-2-5. Ylämäkeen kelataan kaikki läpi. Melko fiksulta tuntuu, vaikka itse kepittäen tekisin ehkä toisin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Sanotaan siis 20-23k. Sekään ajomäärä ei sulje pois mitään käyttövoimaa. Bensa, diesel ja muiden muuttujien salliessa kaasu tai etanoli käyvät kaikki. Sähkö lienee jo etukäteen poissuljettu useimmissa skenaariosi tapauksissa - harmi toki.

Sen suuruisesta ajosuoritteesta kyllä puhutaan, että vaihtoa kannattaa hyvänkin koslan omistajana miettiä kulutuksen takia lähiaikoina. Kohtuullisen taloudelliseen vaihtamalla säästö polttoaineessa vuositasolla on heti vähintään nelinumeroinen. Riippuen tarkemmista vaihtoehdoista diesel ei välttämättä säästä merkittävästi tai mitään vrt. bensiiniin.
Taloudellisuus on etusijalla, budjetti 5-6ke.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Jos edessä madellaan valoista tai ylipäänsä paikaltaan lähtiessä, on aika vähän tarvetta skippailla vaihteita. Minusta ei ainakaan tunnu mitenkään vaivalloiselta mennä silloin ihan sekvenssissä, sikäli kun autossa on hyvä vaihteisto.
Kun on ajanut 9 vuotta eCVT:llä jo, niin tämä koko keskustelu tuntuu jotenkin absurdilta. Vähän sama tunne kuin Suomen surkeinta kuskia katsoessa ja pohtiessa, että mistähän sitten tämmöistä ohjelmaa tehdään, kun kaikki autot ovat sähköllä ja automaatilla kulkevia, ettei hommat voi tökkiä siihen, että kytkimen ja manuaalivaihteiden kanssa pitää taistella auto koko ajan sammuillen.

Että joo, autossa on silloin hyvä vaihteisto, kun sitä ei varsinaisesti ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Kiihdytän usein nelosella ettei tarvitse turhaan kierrättää moottoria.
Paljon turhempaa ja tyhmempää se turha vaihteiden vaihtaminen on kuin "turha kierrättäminen". Se, että moottoria käytetään silloin tällöin suuremmilla kierroksilla muutaman sekunnin ajan tekee vain HYVÄÄ sille moottorille, kun ei niin helpolla karstoitu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Paljon turhempaa ja tyhmempää se turha vaihteiden vaihtaminen on kuin "turha kierrättäminen". Se, että moottoria käytetään silloin tällöin suuremmilla kierroksilla muutaman sekunnin ajan tekee vain HYVÄÄ sille moottorille, kun ei niin helpolla karstoitu.
Turhaa tiputtaa kolmoselle ja kierrättää. Karsta ei liene kelpaa poliisisedälle syyksi tulla rampilta 150km/h ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Turhaa tiputtaa kolmoselle ja kierrättää. Karsta ei liene kelpaa poliisisedälle syyksi tulla rampilta 150km/h ;)
:facepalm:

Jos kiihdytetään paikaltaan tai hiljaisesta nopeudesta(mikä oli tässä se, mistä tässä keskusteltiin), niin aloitetaan kiihdyttämään ykkösellä eikä vitosella. Ei siitä tarvi alaspäin alkaa vaihtelemaan että päätyy kolmoselle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
:facepalm:

Jos kiihdytetään paikaltaan tai hiljaisesta nopeudesta(mikä oli tässä se, mistä tässä keskusteltiin), niin aloitetaan kiihdyttämään ykkösellä eikä vitosella. Ei siitä tarvi alaspäin alkaa vaihtelemaan että päätyy kolmoselle.
Puhuin yleisesti kiihdyttämisestä ettei nelosella tarvitse kierrättää turhaan, polttoainettakin säästyy. 60>110 kiihdytyksessä on turhaa vaihtaa kolmoselle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Puhuin yleisesti kiihdyttämisestä ettei nelosella tarvitse kierrättää turhaan. Usein joutuu rampilla kiihdyttämään 60>110 eikä ole järkevää tiputtaa kolmoselle.
Myös kiihdytys 60->110 on kyllä useimmilla autoilla paljon fiksumpaa kolmosella kuin nelosella tai vitosella.

"ettei tarvi kierrättää turhaan" on täysin väärä ajattelumalli.

Ei kierrättämisessä ole mitään pahaa. Se on sitä moottorin normaalia käyttöä.

Väännättäminen on sille moottorille paljon haitallisempaa, eikä siitä moottorista lähde kuin murto-osa sen maksimitehosta jos sitä ei "kierrätä". Ja sitten jumitetaan siinä kun auto ei kiihdy kun ollaan aivan väärällä vaihteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Myös kiihdytys 60->110 on kyllä useimmilla autoilla paljon fiksumpaa kolmosella kuin nelosella tai vitosella.

"ettei tarvi kierrättää turhaan" on täysin väärä ajattelumalli.

Ei kierrättämisessä ole mitään pahaa. Se on sitä moottorin normaalia käyttöä.

Väännättäminen on sille moottorille paljon haitallisempaa, eikä siitä moottorista lähde kuin murto-osa sen maksimitehosta jos sitä ei "kierrätä". Ja sitten jumitetaan siinä kun auto ei kiihdy kun ollaan aivan väärällä vaihteella.
Silloin joutuu turhaan vaihtamaan vaihdetta.

Eikö se riitä että tulee rampilta yli rajoituksen olevaa vauhtia?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
Jos haluaa henkilöautopuolella pysyä, niin onhan noita "kolmirivisiä" esim. X90 Volvo (ekaa korimallia ainakin). Yhdellä puolitutulla on tuollainen ja kätevästi meni 6 muksua mukana kun kävi synttärijuhlille hakemassa... :D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
No mietin kanssa noita esim XC90 ym. seitenpaikkaisia, mutta ongelma niissä on se että takakonttiin mahtuu aika huonosti tavaraa. esim. rattaat vie aika paljon tilaa nyt kun niitä tarvitsee taas kuljetella.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ruumisteline rattaille katolle? Nii ihan kunnottomat ei nostele ihan noin vain.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
Aika hurja hyppy vaihtaa suoraan pakuun. Onhan noita keskikokoisia perheautoja joissa on kolme erillistä penkkiä takana. Esim. Ford S-Max, Citroen (Grand) C4 Picasso ja vielä isompia kuten Ford Galaxy.

E: Mainitsitkin ison tavaratilan. Suosittelen silti testaamaan itse, yllättävän hyvin noihin mahtuu. Ainakin meidän Citroen Grand C4 Picassoon mahtui rattaat helposti, varmaan toisetkin olisi mennyt viereen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Ford S-Max, Citroen (Grand) C4 Picasso ja vielä isompia kuten Ford Galaxy.
On noi pirssit kyllä aika härskin näköisiä... En tiiä, ilkiääkö noilla sitten ajaa.

Nykyinen auto VW Touareg ja siinä kuitenkin aika hulppeat istuintilat takana jos pistetään ihan aikuisia kyytiin. Takakontti on se heikoin lenkki, jos lähtee vaikka viikoksi lappiin ym.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
On noi pirssit kyllä aika härskin näköisiä... En tiiä, ilkiääkö noilla sitten ajaa.

Nykyinen auto VW Touareg ja siinä kuitenkin aika hulppeat istuintilat takana jos pistetään ihan aikuisia kyytiin. Takakontti on se heikoin lenkki, jos lähtee vaikka viikoksi lappiin ym.
VAG on siis tuttu juttu, ja tiedostat riskit - mitä toki voi olla yhtälailla noissa muissa mitä mainittu. Mistä näistä ikinä tietää.

Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
Koska sitä tilaa ei ole oikeastaan koskaan ainakaan liikaa niin mikseipä tuollainen tilaratkaisu. Melkein järjestäänhän nuo on entisiä takseja ja kilsat sen mukaisia, tosin varmaan kyllä hyvin huollettuja. Vito tai Sprinter ehkä jos kestää sen että ruoste hyökkää jossain kohtaa. Jotain muuta pahaahan noistakin löytää, mutta riskit ne melkein kaikissa vehkeissä, varsinkin kun tässä kategoriassa on vaihtoehdot vähissä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa. Kuulostaa että joko autossa tai kuskissa on vikaa jos tuolla ei mäkeä pääse mukavasti ylös?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa. Kuulostaa että joko autossa tai kuskissa on vikaa jos tuolla ei mäkeä pääse mukavasti ylös?
No jos kone vääntää, niin sitten se paska kytkin. Todennäköisesi molemmat. Jotain softakorjaustahan tuohon oli jouduttu tekemään kenguru-moodin takia.Kuten kirjoitin, alhaalla ei vääntänyt, meinas aina sammua. Ylempänä taas helvetti irti. Ok alue surkean kapea.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
No jos kone vääntää, niin sitten se paska kytkin. Todennäköisesi molemmat. Jotain softakorjaustahan tuohon oli jouduttu tekemään kenguru-moodin takia.Kuten kirjoitin, alhaalla ei vääntänyt, meinas aina sammua. Ylempänä taas helvetti irti. Ok alue surkean kapea.
Ok, kuulostaa että tuossa yksilössä on jotain vialla.
Fordin kytkin on ainakin pakettiautoissa todella hyvä, henkilöautoista ei itsellä ole kokemusta tällä vuosituhannella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Jos haluaa henkilöautopuolella pysyä, niin onhan noita "kolmirivisiä" esim. X90 Volvo (ekaa korimallia ainakin). Yhdellä puolitutulla on tuollainen ja kätevästi meni 6 muksua mukana kun kävi synttärijuhlille hakemassa... :D
Jos jakkarat ja tilat eivät ole sellaiset, että sinne kolmannelle penkkiriville lapsi tai aikuinen ei mene "heittämällä" ilman ongelmia(ja konttiin jää riittävästi tilaa), kannattee suosiolla ottaa isompi. Nm. Xsara picasso > 807 pösö > vito. Toki istujamäärätkin kasvaneet vaihdoksien välillä, mutta jakkarapaikat olisivat riittäneet 807:ssakin. Lyhyet matkat menevät vaikka minkälaisessa kulkineessa, mutta riittävät tilat säästävät omaa ja lasten mielenterveyttä pitemmillä matkoilla.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Ok, kuulostaa että tuossa yksilössä on jotain vialla.
Fordin kytkin on ainakin pakettiautoissa todella hyvä, henkilöautoista ei itsellä ole kokemusta tällä vuosituhannella.
Meidän firmalla on 2017? Mallinen transit custom dieselinä ja siinä on vastaavia ominaisuuksia...kun nostat kytkintä, automatiikka nostaa kierroksia ja sitten loikataan...ja samassa hetkessä pysähdytään ja vähänkin kaasua painamalla taas loikataan mutta ei sitä tehoa sitten olekkaan.

Softapuolen korjauksella varmasti saisi tuon ominaisuuden pois, todella veemäinen ajettava kaupungissa jossa joutuu vaihteiden kanssa pelaamaan, joko sammuu risteykseen pienestä vauhdista tai meinaa ajaa edellä menevän päälle kun ryntää pienelläkin kaasunpainalluksella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa.
Jotain lähdettä tälle väitteelle?

Alavääntö on aivan eri asia kuin maksimivääntö.

Ja kun puhutaan liikkeellelähtemisestä niin siinä tilanteessa se turbo ei ole vielä herännyt eikä siitä ole mitään apua.

Se turbo tyypillisesti herää vasta jossain 2000 rpm:ssä, ja sielläkin viiveellä.

Liikkeellelähtötilanne on aivan eri tilanne kuin esim. perävaunin hinaaminen ylämäkeen liian isolla vaihteella (jossa turbo voi pitää maksimipaineensa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Siinä Focuksessa on enemmän vääntöä pienillä kierroksilla kuin siinä "isossa" vaparissa. Kuulostaa että joko autossa tai kuskissa on vikaa jos tuolla ei mäkeä pääse mukavasti ylös?
Kvarkki ilmeisesti tarkoitti käyntinopeuksia 800-1200 rpm, koska puhui "kytkimen kyttäämisestä". Ecoboost 1.0 vääntää valmistajan haavegraafien mukaan 100 Nm@1000 rpm - oikeassa elämässä selvästi alle sadan. Normaali 1,8 l vapari vääntää 115-135 Nm@1000 rpm, eli on tuntuvasti helpompi ajaa tyhjäkäynnin lähistöllä. Sitten taas turbon herättyä parin tonnin kieppeillä ecoboost on vahvempi.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Onneksi on aina ollut sen verran adaptiiviset jalat sekä kytkimen, että kaasun osalta, että mitään vääntöjä ei ala edes miettimään vaan etenee automaattisesti halutulla ripeydellä. Ihan autoista ja tehoista riippumatta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Jotain lähdettä tälle väitteelle?

Alavääntö on aivan eri asia kuin maksimivääntö.

Ja kun puhutaan liikkeellelähtemisestä niin siinä tilanteessa se turbo ei ole vielä herännyt eikä siitä ole mitään apua.

Se turbo tyypillisesti herää vasta jossain 2000 rpm:ssä, ja sielläkin viiveellä.

Liikkeellelähtötilanne on aivan eri tilanne kuin esim. perävaunin hinaaminen ylämäkeen liian isolla vaihteella (jossa turbo voi pitää maksimipaineensa).
Tuossa esimerkiksi 1.8 litraisen Opelin vääntökäyrä. Huomattavasti huonommin tuo vapari vääntää heti tyhjäkäynniltä, jo 1300rpm/min ero on selkeä turbon hyväksi. Ainakin manuaalivaihteisella on aina tuon verran kierroksia kun lähdetään liikkeelle, mutta ilmeisesti tämä ei jostain syystä kongretisoidu helppona liikkeellelähtönä Fordin tapauksessa.

Screenshot_20191124_105203_com.android.chrome.jpg Screenshot_20191124_105108_com.android.chrome.jpg
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Meidän firmalla on 2017? Mallinen transit custom dieselinä ja siinä on vastaavia ominaisuuksia...kun nostat kytkintä, automatiikka nostaa kierroksia ja sitten loikataan...ja samassa hetkessä pysähdytään ja vähänkin kaasua painamalla taas loikataan mutta ei sitä tehoa sitten olekkaan.

Softapuolen korjauksella varmasti saisi tuon ominaisuuden pois, todella veemäinen ajettava kaupungissa jossa joutuu vaihteiden kanssa pelaamaan, joko sammuu risteykseen pienestä vauhdista tai meinaa ajaa edellä menevän päälle kun ryntää pienelläkin kaasunpainalluksella.
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta ajettavalta.
Meillä on töissä 2010 vuosimallin Transit 2,5 litraisella viisipyttyisellä koneella, tuo on todella helppo ajettava kaupungissa ja kytkin tuntuma on "looginen". Dsg Transportter onkin tarina erikseen, varsinkin ylämäkeen peruuttaminen kärrin kanssa on melkoista sähläämistä..
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Tuossa esimerkiksi 1.8 litraisen Opelin vääntökäyrä. Huomattavasti huonommin tuo vapari vääntää heti tyhjäkäynniltä, jo 1300rpm/min ero on selkeä turbon hyväksi. Ainakin manuaalivaihteisella on aina tuon verran kierroksia kun lähdetään liikkeelle, mutta ilmeisesti tämä ei jostain syystä kongretisoidu helppona liikkeellelähtönä Fordin tapauksessa.

Nuo ovat juuri niitä viivottimella piirrettyjä haavegraafeja. Tässä TM:n 60 tkm-käyttötestin yhteydessä dynotettuja käyriä '12 1,6 Ecoboost vs. Opel '04 1,8. Vielä @1500 rpm vapari on turboa vahvempi, 120 Nm vs. <120 Nm, vaikka tässä Ecoboostissa on peräti 60 % enemmän iskutilavuutta kuin puheena olevassa 1,0:ssa. Jos ekstrapoloi, niin @1000 rpm Opel vääntää >80 Nm ja Ford <80 Nm.

Kvarkin tapaus oli:
-liikkeellelähtö ylämäessä
-välittömästi käännös vielä jyrkempään ylämäkeen
-tämä kaikki liukkaalla alustalla

Silloin ei käännöksen jyrkkyydestä/tilan ahtaudesta/liukkaudesta riippuen välttämättä voi ajaa sellaisilla kierroksilla, että turbo olisi hereillä. Muuten sutii tai puskee.

Screenshot_20191124-112944.png Screenshot_20191124-112840.png
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Fordissa on ilmeisen huonosti toteutettu luistonesto ja tasauspyörästö jos 80nm vääntö ei riitä liukkaan mäen nousemiseen?
En muista että ikinä olisi luistonestolla varustetulla autolla tarvinnut pitää kierroksia tyhjäkäynnin tuntumassa sen takia että renkaiden pito meinaa loppua? Oma lähestymistapa edellä mainitussa liukkaassa mäessä on antaa vain kaasua, luistonesto kyllä estää turhan revittelyn/puskemisen ja samalla kierrokset pysyvät reilusti tyhjäkäynnin yläpuolella.
Fordista tosin ei ole kokemusta, n.10 muun valmistajan toteutuksesta on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Tää ylämäkitapaus ehkä ainoa jossa joutuisi käyttämään käsijarrua jalkajarrun sijaan liikkellelähdössä. Sopiva pintakaasu, haetaan kytkintuntuma, käsijarru pois ja sitten vaan kytkimellä annostellen sopivaa lähtöä tekemään. Miten tuossa voi epäonnistua jos muistaa pitää pintakaasun :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Fordissa on ilmeisen huonosti toteutettu luistonesto ja tasauspyörästö jos 80nm vääntö ei riitä liukkaan mäen nousemiseen?
En muista että ikinä olisi luistonestolla varustetulla autolla tarvinnut pitää kierroksia tyhjäkäynnin tuntumassa sen takia että renkaiden pito meinaa loppua? Oma lähestymistapa edellä mainitussa liukkaassa mäessä on antaa vain kaasua, luistonesto kyllä estää turhan revittelyn/puskemisen ja samalla kierrokset pysyvät reilusti tyhjäkäynnin yläpuolella.
Fordista tosin ei ole kokemusta, n.10 muun valmistajan toteutuksesta on.
Jos nyt kuitenkin jättäisit skenaariot kehittämättä, kun liikkeelle lähtemisestä oli kyse. Kuten tuossa toinenkin kuvaili, auto vaan oli uskomattoman vaikea liikkeelle lähdettävä. Kone, kytkin ja pienet vaihteet eivät mitenkään järjevästi toimineet yhdessä. Ongelma korostui tuossa loivassa ylämäessä. Ei mitään tarvetta käsijarrulle ko. kohdassa ”normaalilla” autolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Kvarkki ilmeisesti tarkoitti käyntinopeuksia 800-1200 rpm, koska puhui "kytkimen kyttäämisestä". Ecoboost 1.0 vääntää valmistajan haavegraafien mukaan 100 Nm@1000 rpm - oikeassa elämässä selvästi alle sadan. Normaali 1,8 l vapari vääntää 115-135 Nm@1000 rpm, eli on tuntuvasti helpompi ajaa tyhjäkäynnin lähistöllä. Sitten taas turbon herättyä parin tonnin kieppeillä ecoboost on vahvempi.
En nyt muista mitä kierrokset oli, mutta normaalit minimit mitä liikkeelle lähdössä käytetään. Kierrosten nostamiseen kytkintä vapauttaen se sitten kusi. Liian vähän kaasua suhteessa vapautukseen, kone kyykkää. Liikaa, niin ryntää ja monesti kyykkää sen jälkeen. Ja sit taas ryntää. Raja näiden kahden välillä veitsenterävä. Ihan samanlaista sählinkiä, kun pistää autokoululaisen asialle 1. kertaa. Tätä kun tässä on keskusteltu, niin olen kallistumassa sen puolelle, että ko. auton moottorin ohjaussoftassa taisi olla muutama bitti poikittain... Ehkä joka paska anti-stall ”feature”?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Meidän firmalla on 2017? Mallinen transit custom dieselinä ja siinä on vastaavia ominaisuuksia...kun nostat kytkintä, automatiikka nostaa kierroksia ja sitten loikataan...ja samassa hetkessä pysähdytään ja vähänkin kaasua painamalla taas loikataan mutta ei sitä tehoa sitten olekkaan.

Softapuolen korjauksella varmasti saisi tuon ominaisuuden pois, todella veemäinen ajettava kaupungissa jossa joutuu vaihteiden kanssa pelaamaan, joko sammuu risteykseen pienestä vauhdista tai meinaa ajaa edellä menevän päälle kun ryntää pienelläkin kaasunpainalluksella.
Tuollaisella olen ajanut eikä liikkeellelähdössä ollut mitään vaikeuksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Pikkuautoissa vaihtoehtoa Fiestan Activelle? Fiestaan saa aika hyvät varusteet, aktiivisella, merkkitunnistuksella varustetulla vakkarista lämpölasiin ja rattiin.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
284
Perheenlisäystä tulossa, ennestään jo kaksi lasta ja iät on silleen, että menevät vielä isoilla penkeillä.
Ei mahdu kolmas iso penkki enää takapenkille, joten yhden joutuisi laittamaan eteen ja itse istumaan sitten takana keskellä, jossa istuminen on yhtä helvettiä.

Olen katsellut 2010+ VW Transporter/Caravelle 1+8 paikkaisia pakuja. Onko noissa mitään ihmeitä?
7-paikkainen caddy maxi on myös hyvä vaihtoehto. Se on uutena kuitenkin puolta halvempi mitä tommonen transporter/caravelle. Uusimmat on jopa ihan siedettävän näköisiä
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Pikkuautoissa vaihtoehtoa Fiestan Activelle? Fiestaan saa aika hyvät varusteet, aktiivisella, merkkitunnistuksella varustetulla vakkarista lämpölasiin ja rattiin.
Aika vaikea on Fiestaa vastaan kilpailla tuossa kokoluokassa, varustelut ja fiilis ohjaamossa on ainakin minusta selkeästi koko- ja hintaluokkaa korkeammasta autosta. Lisäksi EcoBoost kuljettaa Fiestaa ihan kivasti jopa automaattina ja ajaminen on jopa mukavaa. Harkitsin vakavasti keväällä Fiestaa ja Focustakin, mutta Civic vei lopulta voiton.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 788
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom