FinMaky
Tekee sitä ATK:ta
- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 678
Leafin kulutuksia kesällä kaivettuna sähköilevan motoristin blogista: 80km/h 14kWh, 100 19 ja 120 24.
Talvikulutus -28 astetta, sama blogi 80km/h on 21kWh, eli +7kWh menee enemmän, leikitään että nopeus ei vaikuta merkittävästi tuohon koska vain lämmitystä.
Jos noista laskee Tampere - Helsinki 180 km matkan niin oletuksella, että pääsee täysiä periltä perille:
80km/h vauhdilla menee 2h 15 min ja akkua kuluu 31,5kW kesä (+15,75 = 47,25kW talvi)
100, 1h 50min ja 34,2kW (+12,6 = 46,8kW)
120, 1h 30min ja 36,0kW (+10,5 = 46,6kW)
Mitä tästä opimme? Öö en tiedä, että ei kannata ajaa hitaammin? varsinkaan paukkupakkasilla talvella!? 30min lataustauollakin olisit nopeammin perillä ja täydemmällä akulla. Kertokaa olenko laskenut jotain väärin!
Mii / e-up ei pääse kovimmassa pakkasessa ilman latausta perille ja kesäkelillä 120 vauhdilla juuri ja juuri (36,8kW kapasiteetti) Mutta nämä ovat siis Leafin kulutusluvuilla ja WLPT lukujen valossa Mii olisi 10% taloudellisempi, mutta täyttä spekulaatiota on tuo (270/40 vs 280/36,8 eli 14,8 vs 13.1 ilmoittettu wlpt range jaettuna akunkoko)
Talvikulutus -28 astetta, sama blogi 80km/h on 21kWh, eli +7kWh menee enemmän, leikitään että nopeus ei vaikuta merkittävästi tuohon koska vain lämmitystä.
Jos noista laskee Tampere - Helsinki 180 km matkan niin oletuksella, että pääsee täysiä periltä perille:
80km/h vauhdilla menee 2h 15 min ja akkua kuluu 31,5kW kesä (+15,75 = 47,25kW talvi)
100, 1h 50min ja 34,2kW (+12,6 = 46,8kW)
120, 1h 30min ja 36,0kW (+10,5 = 46,6kW)
Mitä tästä opimme? Öö en tiedä, että ei kannata ajaa hitaammin? varsinkaan paukkupakkasilla talvella!? 30min lataustauollakin olisit nopeammin perillä ja täydemmällä akulla. Kertokaa olenko laskenut jotain väärin!
Mii / e-up ei pääse kovimmassa pakkasessa ilman latausta perille ja kesäkelillä 120 vauhdilla juuri ja juuri (36,8kW kapasiteetti) Mutta nämä ovat siis Leafin kulutusluvuilla ja WLPT lukujen valossa Mii olisi 10% taloudellisempi, mutta täyttä spekulaatiota on tuo (270/40 vs 280/36,8 eli 14,8 vs 13.1 ilmoittettu wlpt range jaettuna akunkoko)