Palkkakeskustelu

Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Omat ansiot ovat nousseet noin viidenneksen tässä reilun vuoden sisään, nykyään vakiopalkka on nettona piirun verran alle 5k euroa/kk ilman mitään muuttuvia lisiä kuten matkakorvauksia tai ylitöitä. Taustalla viitisen vuotta työelämää ja konetekniikan DI tutkinto. Vuoden verran olin töissä Pk-seudulla suht tyypillisissä konetekniikan alan töissä (3k brutto eur/kk) ennen kuin tuli lähdettyä maailmalle ja vaihdettua alaa elektroniikan puolelle.
Teetkö koneteknisiä töitä siellä elektroniikan puolella vai oliko suurempi suunnanvaihdos?
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
154
Teetkö koneteknisiä töitä siellä elektroniikan puolella vai oliko suurempi suunnanvaihdos?
Omasta mielestäni tässä on suunnanvaihdos, mutta nykyisen työnantajan näkemyksen mukaan konetekniikka on ”yleistekniikka” joka sopii nimenomaan vähän haastavampiin hommiin ja projektinhallinta/tiiminveto sopii paremmin kuin erikoistuneemmille insinööreille. Varsinkin kun on vielä DI tutkinto.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Omasta mielestäni tässä on suunnanvaihdos, mutta nykyisen työnantajan näkemyksen mukaan konetekniikka on ”yleistekniikka” joka sopii nimenomaan vähän haastavampiin hommiin ja projektinhallinta/tiiminveto sopii paremmin kuin erikoistuneemmille insinööreille. Varsinkin kun on vielä DI tutkinto.
Joo, onhan konetekniikka vähän sellainen "jack of all trades", niin hyvässä kuin pahassa. Siitä on suht ketterä siirtyä raksa-, sähkö- tai softahommiin. Toisinpäin on kyllä harvinaisempaa. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Kemia muovi tessin alalla 1700e peruspalkka kuukaudessa siihen lisät päälle, vuositulot jotain 37-40ke ilman ylitöitä. Ylitöillä 40-45ke helposti. Tarkotus vaihtaa alaa tai hakea kouluun paremman palkat toivossa. Vuosituloista laskettuna palkka ihan ok tasolla.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
82
Kemia muovi tessin alalla 1700e peruspalkka kuukaudessa siihen lisät päälle, vuositulot jotain 37-40ke ilman ylitöitä. Ylitöillä 40-45ke helposti. Tarkotus vaihtaa alaa tai hakea kouluun paremman palkat toivossa. Vuosituloista laskettuna palkka ihan ok tasolla.
Aika kovat lisät. Teetkö normaalia enemmän yö- tai pyhätöitä? Tai onko teillä jotain olosuhde-/suojainlisää?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Aika kovat lisät. Teetkö normaalia enemmän yö- tai pyhätöitä? Tai onko teillä jotain olosuhde-/suojainlisää?
jatkuva 5 vuoro kaikkia vuoroja samanverran ja pyhiä on 2-4 kuukaudessa tavallisesti. Mitään muita lisiä ei ole. Suurjuhlapyhät ym kerryttävät aika kovat tienestit. Mikäli peruspalkka olisi enemmän niin voisi jopa viihtyäkkin paremmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Kemia muovi tessin alalla 1700e peruspalkka kuukaudessa siihen lisät päälle, vuositulot jotain 37-40ke ilman ylitöitä. Ylitöillä 40-45ke helposti. Tarkotus vaihtaa alaa tai hakea kouluun paremman palkat toivossa. Vuosituloista laskettuna palkka ihan ok tasolla.
Tuo muovi-tes on ymmärtääkseni "aika heikko" palkkojen suhteen. Perusteollisuuden keskeytymättömän kolmivuoron alimmassa palkkaluokassa palkka on 1950e, joten kirittävää riittää.

Itse olen "perus teollisuuden" tes:n alla ja peruspalkka on palkkaluokalla 4.5 (palkkaluokkia 5) ja meriittikorotuksella hieman alle 2.700euroa, 288 ylityötunnilla meni juuri 60.000e rikki. Toki lisiä on sitten aikamoinen nippu, jotka nostavat ansioita kohtuullisesti. Työaikamuotona myös keskeytymätön kolmivuoro.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Tuo muovi-tes on ymmärtääkseni "aika heikko" palkkojen suhteen. Perusteollisuuden keskeytymättömän kolmivuoron alimmassa palkkaluokassa palkka on 1950e, joten kirittävää riittää.

Itse olen "perus teollisuuden" tes:n alla ja peruspalkka on palkkaluokalla 4.5 (palkkaluokkia 5) ja meriittikorotuksella hieman alle 2.700euroa, 288 ylityötunnilla meni juuri 60.000e rikki. Toki lisiä on sitten aikamoinen nippu, jotka nostavat ansioita kohtuullisesti. Työaikamuotona myös keskeytymätön kolmivuoro.
Sotii kyllä täysin nuo "isot" vuositulot peruspalkkaa vastaan, normi kuussa ei juuri mitään käteen mutta kuitenkin pyhinä tulee hyvin tiliä. Jos peruspalkka olisi siellä 2200-2500e niin voisi olla tyytyväinen. Harkinnut ihan perus päivähommia niin saisi jokakuukausi sen saman käteen eikä tarvisi öitä valvoa tai viikonloppuja tehdä. :psmoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Työpaikkoja Te-toimiston sivuilta katsonut. Miksihän vain harvoissa työpaikkailmoituksissa on ilmoitettu palkka selkeästi?

Tyyliin vain TES, jossa kuitenkin joku 10-15 palkkaluokkaa. Erikseen tietenkin ilmoitukset jossa palkkatoiveet. Tai ehkä enempi selaillut vain sosiaalialan työpaikkoja. Siellä vain pitäisi olla pula työntekijöistä, niin ehkä kannattaisi se palkka laittaa. Jos palkkaero jonkun 500euroa niin itselle ainakin iso merkitys haenko jotain työpaikkaa. Alle 3000€ palkassa sillä on iso merkitys.
Tokihan voisi soittaa ja kysellä työstä ja samalla palkasta. Mutta miksi se pitää ilmoituksessa salata?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Työpaikkoja Te-toimiston sivuilta katsonut. Miksihän vain harvoissa työpaikkailmoituksissa on ilmoitettu palkka selkeästi?

Tyyliin vain TES, jossa kuitenkin joku 10-15 palkkaluokkaa. Erikseen tietenkin ilmoitukset jossa palkkatoiveet. Tai ehkä enempi selaillut vain sosiaalialan työpaikkoja. Siellä vain pitäisi olla pula työntekijöistä, niin ehkä kannattaisi se palkka laittaa. Jos palkkaero jonkun 500euroa niin itselle ainakin iso merkitys haenko jotain työpaikkaa. Alle 3000€ palkassa sillä on iso merkitys.
Tokihan voisi soittaa ja kysellä työstä ja samalla palkasta. Mutta miksi se pitää ilmoituksessa salata?
TES ilmoitetaan palkaksi silloin kun käytetään sitä alinta mahdollista palkkaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Työpaikkoja Te-toimiston sivuilta katsonut. Miksihän vain harvoissa työpaikkailmoituksissa on ilmoitettu palkka selkeästi?

Tyyliin vain TES, jossa kuitenkin joku 10-15 palkkaluokkaa. Erikseen tietenkin ilmoitukset jossa palkkatoiveet. Tai ehkä enempi selaillut vain sosiaalialan työpaikkoja. Siellä vain pitäisi olla pula työntekijöistä, niin ehkä kannattaisi se palkka laittaa. Jos palkkaero jonkun 500euroa niin itselle ainakin iso merkitys haenko jotain työpaikkaa. Alle 3000€ palkassa sillä on iso merkitys.
Tokihan voisi soittaa ja kysellä työstä ja samalla palkasta. Mutta miksi se pitää ilmoituksessa salata?
Eipä ainakaan itselle ole koskaan tullut työpaikkailmoitusta vastaan, jossa palkka olisi mainittu. Kyllähän palkka riippuu siitä, kuka paikkaan valitaan? Ei palkkaa makseta pelkästään tehtävän mukaan, vaan myös osaamisen mukaan. Itse olen aina joutunut palkkani neuvottelemaan (en kyllä ole kunnalla/valtiolla ollut töissä, joissa voi olla vähän eri?)
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Kyllä meillä pelastuslaitoksella ainakin on ihan sentilleen palkkaluokka tiedossa jo hakuvaiheessa. Sama maksetaan kaikille kriteerit täyttäville.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kyllä meillä pelastuslaitoksella ainakin on ihan sentilleen palkkaluokka tiedossa jo hakuvaiheessa. Sama maksetaan kaikille kriteerit täyttäville.
No toi mnee tohon kunta/valtiosektoriin. Ja kai sielläkin aika monessa tehtävässä on haitaria palkassa? Uskoisin, että aika harvassa paikassa palkka on sentilleen sama kaikilla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
No toi mnee tohon kunta/valtiosektoriin. Ja kai sielläkin aika monessa tehtävässä on haitaria palkassa? Uskoisin, että aika harvassa paikassa palkka on sentilleen sama kaikilla.
Ainakaan ns. duunariportaassa ei ole haitaria senttiäkään.

edit: myöskään palkankorotuksia ei voi henkilökohtaisesti neuvotella, joten ainoat korotukset uralla ovat työehtosopimuksen mukaiset ikälisät ja tes-neuvottelujen yleiskorotukset.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ainakaan ns. duunariportaassa ei ole haitaria senttiäkään.

edit: myöskään palkankorotuksia ei voi henkilökohtaisesti neuvotella, joten ainoat korotukset uralla ovat työehtosopimuksen mukaiset ikälisät ja tes-neuvottelujen yleiskorotukset.
Aika mielenkiintoista. En kyllä ihan 100% usko tohon. Varmaan jossain työpaikoissa näinkin, mutta ei voi olla joka paikassa.

Ensimmäinen googlaus tuotti tämän:
Palkkaus – Autotehtaan Sankarit
Kyllä esim. toi viittaa siihen, että palkka ei ole kaikille sama. Toki vain yksi firma, mutta uskoisin vastaavaa olevan muuallakin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Joissakin julkisissa viroissa ja työtehtävissä on se vakiopalkka riippuen tehtävästä + mahdollinen henkilökohtainen lisä joka on x - y prosenttia normipalkan päälle. Kaikilla tehtävillä tuota ko. lisää ei kuitenkaan taida olla.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
No mulle se nyt on ihan sama mihin sinä uskot. Kerron vain faktat kun siitä puhetta oli.
Siis puhut omasta työpaikastasi. Fakta varmasti, mutta vain kapealla sektorilla.

Aivan 100% varmasti monella duunariportaassa työskentelevällä on monessa firmassa mahdollisuus vaikuttaa palkkaansa. Olen itsekin aikanaan ollut tehtaassa töissä ja neuvottelin palkasta tehdaspäällikön kanssa useaan otteeseen vuosien varrella. Ja kyseessä oli >4000 henkeä työlistävä firma, eli ei mikään pikkupaja.

edit: Kyllä se on työnantajankin etu, että hyvästä työstä maksaa enemmän palkkaa. Varsinkin tuottavassa työssä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Meillä myöskin on aika minimaaliset mahdollisuudet vaikuttaa omaan liksaan. Vuosilisät tulee mutta siinä vaiheessa kun palkkakatto saavutetaan(3-5 vuotta töissä) niin on kaikki tekemällä saavutettu saatu.

Tämä siis automaatioasentajan töissä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Siis onhan kunnalla/valtiollakin nykyään kaikenlaista henkilökohtaista/suorituslisää ja muuta, mutta tietyissä duuneissa niillä ei ole mitään merkitystä kun kaikille maksetaan käytännössä samalla sapluunalla mikä määräytyy taulukkopalkasta + lisästä kokemusvuosien mukaan. Tämä sapluuna on melkolailla laajasti käytösäs julkisen puolen suorittavassa portaassa.

Jos ollaan alalla, missä ylhäältäpäin sanellaan millainen rahamäärä on käytettävissä kuinka monen henkilön palkkaamiseen, niin siitä ei vaan tulla ylöspäin vaikka mieli tekisi. Tyyppiesimerkkinä hoitoala, jengiä pitää olla X määrä töissä ja kunta antaa sitä varten Y määrän rahaa. Jos maksat jollekin enemmän niin toinen pitäis saada halvemmalla, joten helpompaa on tarjoilla tasapaksua kaikille työtehosta tai osaamisesta välittämättä. Niitä kun et voi tietää kuin vasta seuraamalla tarkasti ko. henkilön työntekoa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Sotii kyllä täysin nuo "isot" vuositulot peruspalkkaa vastaan, normi kuussa ei juuri mitään käteen mutta kuitenkin pyhinä tulee hyvin tiliä. Jos peruspalkka olisi siellä 2200-2500e niin voisi olla tyytyväinen. Harkinnut ihan perus päivähommia niin saisi jokakuukausi sen saman käteen eikä tarvisi öitä valvoa tai viikonloppuja tehdä. :psmoke:
Taitaa kuitenkin hieman päälle olla, laskin 1800€? 13€/h viikkotunnit 34,2. Vai muistinko viikkotunnit väärin? Samassa firmassa olin töissä -18 alkuun asti. Todellisuudessa kuitenkaan tuota peruspalkkaa ei saa koskaan. Siihen tulee reipas euro iltavuorosta ja reipas 2 euroa yövuorosta/tunti. Mä pääsin 35k€ vuosiansioon niin, että oli puolet vuodesta 11,11€ peruspalkka ja loppuvuoden tuo 12,80€ (nousi -18 siihen tasaan 13€)

Kaikkihan siellä valitti huonoa palkkaa, mutta kun ottaa huomioon työn vaativuuden ja sen, ettei se vaadi mitään koulutusta, on palkka hyvä. About samaa palkkaa saa esim sosionomit tai sairaanhoitajat, joilla on kuitenkin korkeakoulututkinto. Toki itseäkin ihmetytti ja ihmetyttää edelleen yhtä vaativan homman 1,5x palkka (paperimiehet) ja ne 70k€ vuodessa tienaavat trukkikuskit.(ahtaaja)

Itse olen tyytyväinen alanvaihdosta. Onpahan vkl vapaata, eikä tarvitse öitä valvoa. Oli loppua kohden keskimääräinen unimäärä 3h yövuoron jälkeen. Tuli parin vuoden jälkeen oltua aika sumussa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eipä ainakaan itselle ole koskaan tullut työpaikkailmoitusta vastaan, jossa palkka olisi mainittu. Kyllähän palkka riippuu siitä, kuka paikkaan valitaan? Ei palkkaa makseta pelkästään tehtävän mukaan, vaan myös osaamisen mukaan. Itse olen aina joutunut palkkani neuvottelemaan (en kyllä ole kunnalla/valtiolla ollut töissä, joissa voi olla vähän eri?)
No kyllä työnantajallakin on jollain tavalla tiedossa tehtävä ja sen vaatimustaso kun ei puhuta täysin avoimesta hausta, eli ei tuo mene oikein selitykseksi. Eihän sitä tarvi eurolleen ilmoittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 386
Taitaa kuitenkin hieman päälle olla, laskin 1800€? 13€/h viikkotunnit 34,2. Vai muistinko viikkotunnit väärin? Samassa firmassa olin töissä -18 alkuun asti. Todellisuudessa kuitenkaan tuota peruspalkkaa ei saa koskaan. Siihen tulee reipas euro iltavuorosta ja reipas 2 euroa yövuorosta/tunti. Mä pääsin 35k€ vuosiansioon niin, että oli puolet vuodesta 11,11€ peruspalkka ja loppuvuoden tuo 12,80€ (nousi -18 siihen tasaan 13€)

Kaikkihan siellä valitti huonoa palkkaa, mutta kun ottaa huomioon työn vaativuuden ja sen, ettei se vaadi mitään koulutusta, on palkka hyvä. About samaa palkkaa saa esim sosionomit tai sairaanhoitajat, joilla on kuitenkin korkeakoulututkinto. Toki itseäkin ihmetytti ja ihmetyttää edelleen yhtä vaativan homman 1,5x palkka (paperimiehet) ja ne 70k€ vuodessa tienaavat trukkikuskit.(ahtaaja)

Itse olen tyytyväinen alanvaihdosta. Onpahan vkl vapaata, eikä tarvitse öitä valvoa. Oli loppua kohden keskimääräinen unimäärä 3h yövuoron jälkeen. Tuli parin vuoden jälkeen oltua aika sumussa.
OT: Viikkotunteja en muista ei ole työsopparia enään tallessa, kuta kuinkin tuo. Firmahan meni savuttomaksi 2019 keväällä. :cigar::smoke:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Työpaikkoja Te-toimiston sivuilta katsonut. Miksihän vain harvoissa työpaikkailmoituksissa on ilmoitettu palkka selkeästi?

Tyyliin vain TES, jossa kuitenkin joku 10-15 palkkaluokkaa. Erikseen tietenkin ilmoitukset jossa palkkatoiveet. Tai ehkä enempi selaillut vain sosiaalialan työpaikkoja. Siellä vain pitäisi olla pula työntekijöistä, niin ehkä kannattaisi se palkka laittaa. Jos palkkaero jonkun 500euroa niin itselle ainakin iso merkitys haenko jotain työpaikkaa. Alle 3000€ palkassa sillä on iso merkitys.
Tokihan voisi soittaa ja kysellä työstä ja samalla palkasta. Mutta miksi se pitää ilmoituksessa salata?
Esimerkiksi rakennusalalla on puutetta työntekijöistä. Jos henkilö päätyy palkattavaksi tiettyyn tehtävään, niin kuusiportaisella palkkaluokkataulukolla tehtävään kelpaa helposti kolmen portaan henkilöitä. Vaikutus on sitten työmaalla, kuinka paljon tukea henkilö tarvitsee ja miten pärjää itsenäisesti. Tässä tapauksessa skaala on yli 2€/h ja skaalaa saattaa kasvattaa työkohtainen lisä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Esimerkiksi rakennusalalla on puutetta työntekijöistä. Jos henkilö päätyy palkattavaksi tiettyyn tehtävään, niin kuusiportaisella palkkaluokkataulukolla tehtävään kelpaa helposti kolmen portaan henkilöitä. Vaikutus on sitten työmaalla, kuinka paljon tukea henkilö tarvitsee ja miten pärjää itsenäisesti. Tässä tapauksessa skaala on yli 2€/h ja skaalaa saattaa kasvattaa työkohtainen lisä.
Itse 20 vuotta rakennusalalla työskennelleenäni voin vain todeta että ei tuolla mitään pulaa ole työntekijöistä. Ainoastaan kokemattomista 7€/h työntekijöistä on pulaa mutta ei niistä jotka osaavat tai kykenevät tekemään töitä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Konsulttina/myynnissä noihin ansioihin pääsee paljon helpommin. Itsekin olen kone-DI. Ja tienaan uudessa työssä helposti >100te ja ei todellakaan mikään korkean tason homma organisatorisesti (tosin myynnissä senioritason hommaa, mutta ei alaisia tms.). Konsulttipuolella joku VP tienaa helposti 200te vuodessa. Dirikat 100-150te. Ainakin ne keitä itse tiedän ja tunnen.
Mutta tienaako konsulttina paremmin, ainakaan asiantuntijana? Palkkakuopasta puhuvat viimevuotisessa TEKin jutussa.
Suunnittelu- ja konsulttialan asiantuntijat ovat palkkakuopassa. Palkat laahaavat 500 euroa kuukaudessa alempana kuin muilla ylemmillä toimihenkilöillä teollisuudessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mutta tienaako konsulttina paremmin, ainakaan asiantuntijana? Palkkakuopasta puhuvat viimevuotisessa TEKin jutussa.
Konsultointi on vähän terminä kokenut deflaatiota kun omia asiantuntijoita on ulkoistettu ja on nykyään usein vain hienompi nimike vuokratyöntekijälle.

Tuon työehtosopimuksen alla on siis käytännössä kaikki insinööritoimistot.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mutta tienaako konsulttina paremmin, ainakaan asiantuntijana? Palkkakuopasta puhuvat viimevuotisessa TEKin jutussa.
Itse kun siirryin vientiteollisuden firmasta konsulttitaloon, nousi palkka n. 1000e/kk + vuosibonarit 5-8te (teollisuudessa sain jotain satasia vuodessa). Nyt siirryn toisenlaiseen konsultointiin ja palkka nousee reippaasti.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Konsultointi on vähän terminä kokenut deflaatiota kun omia asiantuntijoita on ulkoistettu ja on nykyään usein vain hienompi nimike vuokratyöntekijälle.

Tuon työehtosopimuksen alla on siis käytännössä kaikki insinööritoimistot.
Juu, ehkä "konsultti" on hieman yliampuva nimitys mikäli työnkuva on valmistuspiirustusten tai piirikaavioiden vääntämistä. :D
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Itse 20 vuotta rakennusalalla työskennelleenäni voin vain todeta että ei tuolla mitään pulaa ole työntekijöistä. Ainoastaan kokemattomista 7€/h työntekijöistä on pulaa mutta ei niistä jotka osaavat tai kykenevät tekemään töitä.
Vain reilu vuosikymmen hommissa ja näkökanta on täysin eri. Nokkamiehistä, itseohjautuvista perämiehistä, hyvistä kaivinkonekuskeista ja automiehistä on puutetta. Vuokrafirmoista saa rakennussiivoojia, mutta ei ammattimiehiä. Nuoren polven kouluttaminen kuulopuheiden mukaan ontuu kaikilla. Työn- ja projektinjohdosta on pulaa ja markkinat käy kuumana, mutta ne eivät ole enää mainittuja tuntimiehiä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Vain reilu vuosikymmen hommissa ja näkökanta on täysin eri. Nokkamiehistä, itseohjautuvista perämiehistä, hyvistä kaivinkonekuskeista ja automiehistä on puutetta. Vuokrafirmoista saa rakennussiivoojia, mutta ei ammattimiehiä. Nuoren polven kouluttaminen kuulopuheiden mukaan ontuu kaikilla. Työn- ja projektinjohdosta on pulaa ja markkinat käy kuumana, mutta ne eivät ole enää mainittuja tuntimiehiä.
Jos oikeasti olisi kovasti puutetta niin se näkyisi myös palkassa. Niin kuin aikaisemminkin jo totesin että vain näistä 10€ tunti miehistä on puutetta ei muista. Tuskin työnjohtotehtäviin on kovinkaan paljon tunkua kun duunaritkin tienaa enemmän.

Itse olen vakavasti miettinyt että voisi kouluttautua lisää (kiinnostaisi kovinkin) mutta aina se on tyssännyt siihen että silloin joutuisi tiputtamaan omaa elintasoaan liikaa kun duunarina tienaa hitosti enemmän rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos oikeasti olisi kovasti puutetta niin se näkyisi myös palkassa. Niin kuin aikaisemminkin jo totesin että vain näistä 10€ tunti miehistä on puutetta ei muista. Tuskin työnjohtotehtäviin on kovinkaan paljon tunkua kun duunaritkin tienaa enemmän.

Itse olen vakavasti miettinyt että voisi kouluttautua lisää (kiinnostaisi kovinkin) mutta aina se on tyssännyt siihen että silloin joutuisi tiputtamaan omaa elintasoaan liikaa kun duunarina tienaa hitosti enemmän rahaa.
Jos duunarina tienaa hitosti rahaa, eikö se nyt nimenomaan tarkoita että näkyy palkassa aika selvästi?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Jos oikeasti olisi kovasti puutetta niin se näkyisi myös palkassa. Niin kuin aikaisemminkin jo totesin että vain näistä 10€ tunti miehistä on puutetta ei muista. Tuskin työnjohtotehtäviin on kovinkaan paljon tunkua kun duunaritkin tienaa enemmän.

Itse olen vakavasti miettinyt että voisi kouluttautua lisää (kiinnostaisi kovinkin) mutta aina se on tyssännyt siihen että silloin joutuisi tiputtamaan omaa elintasoaan liikaa kun duunarina tienaa hitosti enemmän rahaa.
Tekstin perusteella siis näkyy hyvin palkassa.

Kohtuus silti kaikessa. Ei varmasti ole puutetta 25€/h maalareille ja ikkuna-asentajille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Olisko kellään tietoa sairaaloiden palkoista. Eli nimikkeellä erikoisammattimies (sähkö), missä haarukassa voisi palkka olla? Onko mitään lisiä? Voiko noissa ylipäätään edetä mihinkään vai kuoleeko tylsyyteen parissa vuodessa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
659
Olisko kellään tietoa sairaaloiden palkoista. Eli nimikkeellä erikoisammattimies (sähkö), missä haarukassa voisi palkka olla? Onko mitään lisiä? Voiko noissa ylipäätään edetä mihinkään vai kuoleeko tylsyyteen parissa vuodessa?
Täältä löytyy jotain tilastoa: Palkkatilastot

Todennäköisesti aika kehnot etenemismahdollisuudet ilman jatkokoulutusta (insinööriksi ja hakeudu sairaalainsinöörin pestiin jne).
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
398
Olen tässä itsekseni miettinyt omaa palkkaani ja työtä. Muutamaa eri työtä tullut tehtyä ja omasta mielestäni olen hyvä perusduunari, hieman koulujakin käynyt. Toimiessani sähköasentajana sain parhaimmillaan hiukan yli 50k vuodessa. Sitten aloin käymään koulua ja menin tehtaalle vuorohommiin. Työ oli ihan mielekästä, mutta en tykännyt vuorotöistä, varsinkaan öistä. Tuntui että harmaat tuli tukkaan siitä :joy:. Tuntipalkka huono, mutta lisät nosti ansiot reiluun 40k vuodessa. Nyt tietoliikenneasentajana ja tuntipalkka parempi + saa verottomia n. 250e kuukaudessa. Ei taida ihan 40k tulla verollisista, mutta verottomat nostaa tienestit vuorotöiden tasolle.

Toisin sanoen et haalarihommissa tule rikkaaksi :btooth:

Toisaalta ei taas juuri mitään jää sijoitettaviksi, kun tullut jälkeläisiä hommattua. Ne on aika kallita sijoituksia :rofl:

Ei tällä postauksella oikein ollut punaista lankaa, kunhan purin pahaa oloa kun en saa 100k vuodessa, vaikka kuinka lapioisin. Kyllä ne isot rahat tulee jostain muualta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Olen tässä itsekseni miettinyt omaa palkkaani ja työtä. Muutamaa eri työtä tullut tehtyä ja omasta mielestäni olen hyvä perusduunari, hieman koulujakin käynyt. Toimiessani sähköasentajana sain parhaimmillaan hiukan yli 50k vuodessa. Sitten aloin käymään koulua ja menin tehtaalle vuorohommiin. Työ oli ihan mielekästä, mutta en tykännyt vuorotöistä, varsinkaan öistä. Tuntui että harmaat tuli tukkaan siitä :joy:. Tuntipalkka huono, mutta lisät nosti ansiot reiluun 40k vuodessa. Nyt tietoliikenneasentajana ja tuntipalkka parempi + saa verottomia n. 250e kuukaudessa. Ei taida ihan 40k tulla verollisista, mutta verottomat nostaa tienestit vuorotöiden tasolle.

Toisin sanoen et haalarihommissa tule rikkaaksi :btooth:

Toisaalta ei taas juuri mitään jää sijoitettaviksi, kun tullut jälkeläisiä hommattua. Ne on aika kallita sijoituksia :rofl:

Ei tällä postauksella oikein ollut punaista lankaa, kunhan purin pahaa oloa kun en saa 100k vuodessa, vaikka kuinka lapioisin. Kyllä ne isot rahat tulee jostain muualta.
Eipä niistä yliopistokoulutetuistakaan suuri(n) osa pääse sinne 50k palkoille, eikä kaikki edes 40k. Koulussakin menee vähintään 5v, mikä on poissa niistä palkkatöistä, ja seuraavat 10v kuittaillaan vielä usein opintolainojakin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Eipä niistä yliopistokoulutetuistakaan suuri(n) osa pääse sinne 50k palkoille, eikä kaikki edes 40k. Koulussakin menee vähintään 5v, mikä on poissa niistä palkkatöistä, ja seuraavat 10v kuittaillaan vielä usein opintolainojakin.
Tämä on pääosin totta.

Korkeakoulutuksessa monelle se juttu ei ole palkkaus, vaan työmukavuus. Yläasteikäisenä olin työharjoittelussa kirvesmiehen apulaisena, ja itselle tuli kyllä selväksi, että moista raatamista en eläkeikäiseksi asti tekisi. Ei tullut duunaria minusta. :lol:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Tämä on pääosin totta.

Korkeakoulutuksessa monelle se juttu ei ole palkkaus, vaan työmukavuus. Yläasteikäisenä olin työharjoittelussa kirvesmiehen apulaisena, ja itselle tuli kyllä selväksi, että moista raatamista en eläkeikäiseksi asti tekisi. Ei tullut duunaria minusta. :lol:
Vielä alkujaan kun yläasteen jälkeen opiskeli tuli koettua erilaisia "haalarihommia" ulko- ja sisätöitä. Mieleenpainuva kommentti eräällä tehtaalla kun kesätyöt loppui oli vanhemmalta asentajalta että menehän opiskelemaan että pääset hyviin hommiin ettei täällä tarvi olla koko elämää. Kaikki hommat ei vaan ole kaikille ja siistit sisätyöt on siitä asti kutsuneet. Tämä millään tavalla väheksymättä niitä, jotka jaksavat painaa raskaita duunarihommia. En vain itse halua eikä ne aiheuta minkäänlaisia tunteita.

Omasta mielestä ~52k€/v (+bonukset) riittää elämään ilman suurempia puutteita ja työt 8-16 ilman että seuraa perässä. Työtä saa tehdä mukavassa työympäristössä ja työn sisältö kun on mielekästä, niin voi olla tyytyväinen. Palkassa on vielä nousuvaraa ja kattoa ei vielä uraputkessa näy.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Eipä niistä yliopistokoulutetuistakaan suuri(n) osa pääse sinne 50k palkoille, eikä kaikki edes 40k. Koulussakin menee vähintään 5v, mikä on poissa niistä palkkatöistä, ja seuraavat 10v kuittaillaan vielä usein opintolainojakin.
Ymmärtääkseni tutkijan palkoilla ei hirveästi juhlita, vaikka on pitkä ja vaativa koulutus takana. Unohtamatta itse työn vaativuutta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Ymmärtääkseni tutkijan palkoilla ei hirveästi juhlita, vaikka on pitkä ja vaativa koulutus takana. Unohtamatta itse työn vaativuutta.
Mulla ainakin yksi opiskelukaveri väitteli ja teki tutkijan töitä pari vuotta. Siirtyi sittemmin opettamaan luonnontieteitä AMK:lle ja puheiden perusteella vaikuttaa selvästi tyytyväisemmältä - ei apurahahelvettiä ja palkkaa reilusti enemmän.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ymmärtääkseni tutkijan palkoilla ei hirveästi juhlita, vaikka on pitkä ja vaativa koulutus takana. Unohtamatta itse työn vaativuutta.
Professoriksi kun pääsee saa palkkaakin, muuten jää aikalailla musta pekka käteen.

Heikoimmin menee jollain apurahatutkijoilla, se on yleensä n.1600 euroa verotonta + eläke. Mutta, tuota pitää kyllä tehdä jo puhtaasti rakkaudesta lajiin...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Professoriksi kun pääsee saa palkkaakin, muuten jää aikalailla musta pekka käteen.

Heikoimmin menee jollain apurahatutkijoilla, se on yleensä n.1600 euroa verotonta + eläke. Mutta, tuota pitää kyllä tehdä jo puhtaasti rakkaudesta lajiin...
Ainakin 95% tutkijoista on apurahatutkijoita ja silläkin uralla on parasta ennen päiväys jossain 40v kohdalla kun on kolmas post doc paperi ulkona.

Joko apurahaa ei enää saa, tai tajuat viimein itse lähteä muualle. Paskempaa ”uraa” on vaikea keksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ainakin 95% tutkijoista on apurahatutkijoita ja silläkin uralla on parasta ennen päiväys jossain 40v kohdalla kun on kolmas post doc paperi ulkona.

Joko apurahaa ei enää saa, tai tajuat viimein itse lähteä muualle. Paskempaa ”uraa” on vaikea keksiä.
Ei ihan sentään, teknisellä alalla (miten mahtaa kauppatieteissä?) tutkijat ovat yleensä kuukausipalkalla ja rahoitus kiertää yliopiston kautta. Palkkaus tulee taulukoista ja on sentään hieman tuota parempi, mutta ei sillä yksityiseen sektoriin nähden juhlita. Muuten homma on samanlaista. Tappelet rahasta ja pätäköistä kunnes pääset joko lehtoriksi tai professoriksi (mikä sekin on nykyään pätkätyö) ja jos pääset lehtoriksi, mikäli olet fiksu, toivot joka päivä, että olisit tajunnut mennä opettamaan AMK puolelle (Tätähän vähän yllä sivuttiin).

Työ on ihan mielenkiintoista, mutta ei se imho tuon arvoista ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei ihan sentään, teknisellä alalla (miten mahtaa kauppatieteissä?) tutkijat ovat yleensä kuukausipalkalla ja rahoitus kiertää yliopiston kautta. Palkkaus tulee taulukoista ja on sentään hieman tuota parempi, mutta ei sillä yksityiseen sektoriin nähden juhlita. Muuten homma on samanlaista. Tappelet rahasta ja pätäköistä kunnes pääset joko lehtoriksi tai professoriksi (mikä sekin on nykyään pätkätyö) ja jos pääset lehtoriksi, mikäli olet fiksu, toivot joka päivä, että olisit tajunnut mennä opettamaan AMK puolelle (Tätähän vähän yllä sivuttiin).

Työ on ihan mielenkiintoista, mutta ei se imho tuon arvoista ole.
Tunnen useita teknisen alan tutkijoita ja kaikilla on määräaikainen työsopimus jonka mahdollinen jatko riippuu apuraharuletissa voittamisesta. Josksu ilmoitus on mallia, että ”me ei palkata koskaan samaa henkeä kahta kertaa peräkkäin post docia tekemään, vaihda yliopistoa”.

Että joo, ovat ehkä nimellisesti yliopiston palkkalistoilla, mutta se on jatkuva löysä hirsi, koska yliopiston perusrahoituksesta ei näiden tutkijoiden palkkoja makseta.

Koodasin joskus työkseni budjetointisoftankin yliopiston osastolle joka tuskaili tuon projekti- ja apuraharahoituksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

HMN

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
62
Luonnontieteen puolelta (sama varmaan tekniikan puolella) oman kokemuksen mukaan jatko-opiskelijoissa on paljon apurahatutkijoita, ja lisäksi osa erilaisten yliopiston kautta kulkevien rahojen myötä palkkatyössä. Palkkataso on 2,2-2,5k/kk välillä, apurahasta jää eläkemaksujen jälkeen yleensä kai hieman vähemmän käteen kuin palkasta. Palkkatyössä olevat väitelleet tutkijat ovat uran alkuvaiheessa jossain 3,2-3,6k ympäristössä. Näin siis ainakin pk-seudun ulkopuolella, samoista taulukoista tosin periaatteessa katsotaan. Uralla pidemmälle edenneiden palkoista ei ole suoraa tietoa, mutta työehtosopimuksen taulukoista voi haarukoida. Kyllä siinä palkkatasokin jonkin verran kasvaa jos onnistuu yliopistomaailmassa pysymään.

Jatkuvat määräaikaisuudet ja liikkuvuusvaatimus (halutaan että tutkijalla on kokemusta useammasta yliopistosta/tutkimuslaitoksesta) onkin sitten erillinen mielenkiintoinen keskustelu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Vielä alkujaan kun yläasteen jälkeen opiskeli tuli koettua erilaisia "haalarihommia" ulko- ja sisätöitä. Mieleenpainuva kommentti eräällä tehtaalla kun kesätyöt loppui oli vanhemmalta asentajalta että menehän opiskelemaan että pääset hyviin hommiin ettei täällä tarvi olla koko elämää. Kaikki hommat ei vaan ole kaikille ja siistit sisätyöt on siitä asti kutsuneet. Tämä millään tavalla väheksymättä niitä, jotka jaksavat painaa raskaita duunarihommia.
Itsellä samanlainen pohja ja muistot varasto- ja haalarihommista. Satuin olemaan kesätöissä erään isohkon suomalaisen yrityksen varastolla (jossa mikään ei ollut muuttunut sitten 70-luvun :D) sinä päivänä kun sain tiedon päässeeni opiskelemaan. Kollegat varastolla jotka olivat olleet pidempään niissä hommissa totesivat vaan "Hyvä, ei tartte näitä hommia enää jatkaa" ystävälliseen sävyyn toki. :D Mukavia ja huolettomia hommia oli nyt kun miettii. Elintaso tosin hieman korkeampi nykyään..
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Aika samaa kuin @jarhu ja @megaesa ..arvostan miellyttäviä työoloja (sisätyö, joustava työaika), ja nuo tekee ison plussan omaan työhöni. Olen kans opiskeluaikana tehnyt "haalarihommia" eikä niissä mitään vikaa ollut, mutta ehkä itselleni nää toimistohommat vaan maistuu paremmin. Palkka ei todellakaan ole kaikki kaikessa itselleni.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 505
Viestejä
4 164 517
Jäsenet
70 417
Uusin jäsen
teboxi

Hinta.fi

Ylös Bottom