Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Vanhempien asuntolainan korko on ollut jotain 10-15%, nyt kun vilkuilin noita historiallisia helibor-korkoja. En ihmettele, että rahalle on ollut parempaakin käyttöä, kuin osakkeiden ostelu.

edit: yleisemmin en oikein ymmärrä tuota omille lapsille säästämistä. Lapsen ja nuoren elinkustannuksia voi maksella muutenkin, eikä suoran perillisen perintövero ole Suomessa korkea.

Kummilapsille ja muille kauemmille sukulaisille rahan/osakkeiden lahjoittamisen ymmärrän paremmin.

Mitä eroa sillä on, että osakkeet ovat omalla tililläni ja kerryttävät siellä korkoa korolle sen sijaan, että ovat lapsen tilillä? Pariskunta saa vieläpä lahjoittaa 2x 5000€/3v + maksaa elinkustannuksia.
Omalle lapselle säästämistä voi käyttää opetusmetodina. Voi näyttää kuinka pieni summa on kasvanut ja dipit eivät haittaa, sekä teininä voi esim. kannustaa lasta säästämään itse laittamalla saman rahan sinne rahastoon kuin se teinikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Omalle lapselle säästämistä voi käyttää opetusmetodina. Voi näyttää kuinka pieni summa on kasvanut ja dipit eivät haittaa, sekä teininä voi esim. kannustaa lasta säästämään itse laittamalla saman rahan sinne rahastoon kuin se teinikin.
Jep eihän tässä mistään rahan pois antamisesta ole kyse. Onhan se ihan eri luovuttaa salkku 18 vuotiaalle (niin, että siitä hommasta on jotain puhuttukkin) kuin lyödä parikymppiä käteen ja sanoa, että sijoita järkevästi. Vaikka siitä olisi puhuttu ja näytetty kuinka iskän salkku lihoaa niin onhan tuo ihan eri asia.

Kyllä omalla kohdalla ainakin pääpaino on täysin siinä, että muksut hoksaisivat itse pistää syrjään pahan päivän varalle. Kuten täälläkin moni varmaan ajattelee ja harmittelee miksei ole tullut aloitettua aikaisemmin. Jos nämä asiat oppii jo kotona niin helpommin se seuraa perässä elämän varrella. Eikä siitä juniorista tarvitse tulla mitään himosijoittajaa, mutta kuitenkin että sisäistäisi vähän muutakin kuin sen, että asunto on suomalaisen ainut varallisuus...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Paras olisi se, että voisi sijoittaa lapsen nimissä siten, että se saa täyden käyttöoikeuden salkkuun vasta 30-vuotiaana. 18-vuotias ei vielä paljon ajattele mitään eläkkeitä ja pahoja päiviä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Paras olisi se, että voisi sijoittaa lapsen nimissä siten, että se saa täyden käyttöoikeuden salkkuun vasta 30-vuotiaana. 18-vuotias ei vielä paljon ajattele mitään eläkkeitä ja pahoja päiviä.
Toi on niin riippuvaista lapsesta. Ja kotiopetuksesta. Itsellä kaksi teiniä, joista toinen tuhlaa kaiken, mitä saa ja toinen on erittäin harkitsevainen kaiken kuluttamisen suhteen ja onnistuu säästämään hienosti. Onneksi vanhempi (17v) on se harkitsevampi. Nuorempi ehkä oppii vielä... Vanhemmasta voin olla varma, että ei salkkuun koske ihan hetken mielijohteesta (itse sain joskus 90- luvulla teininä lahjaksi joku 6000mk edestä Meritan osakkeita ja myin aika pian, kun teki tyttöystävän kanssa mieli lähteä aurinkolomalle :))

Molemmilla ihan ok kokoiset osakesalkut ja saa nähdä miten käy kun 18 täyttävät. Noiden kehittymistä ja arvonmuodostusta on kyllä seurattu yhdessä lasten kanssa. Ja nyt pääsevät itse nettipankista seuraamaan. Ja molemmat saa joku 300-400e vuoteen osinkoja, eli pääsevät jo nyt nauttimaan tuotoistakin (vaikka oishan noita osinkoja voinut sijoittaa takaisin pörssiin...)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
Missä vaiheessa muuten olette lapset ottaneet mukaan salkkujen seurantaan ja yleensäkin kertoneet niillä olevan omaisuutta?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Omalle lapselle säästämistä voi käyttää opetusmetodina. Voi näyttää kuinka pieni summa on kasvanut ja dipit eivät haittaa, sekä teininä voi esim. kannustaa lasta säästämään itse laittamalla saman rahan sinne rahastoon kuin se teinikin.
Tarvitseeko opettamiseen kymmenien / satojen tuhansien pääoman? Luulisi tuohon riittävän vähän pienemmänkin salkun? Ja toisaalta salkku voi olla myös vanhempien nimissä, vaikka nordnetissa erillisenä olisikin?

Kovin nuorelle ongelmaksi muodostuu erilainen käsitys ajasta. Lapselle yksi vuosi on ikuisuus...

Itse aloin sijoittaa heti kun rahaa alkoi jäädä yli opiskelujen jälkeen, joskin ekan vuoden "läskit palkat" menivät lähinnä omistusasunnon omarahaosuudeksi.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 512
Nämähän eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia, sijoituksia voi olla 200 000 euroa ja lainaa 300 000 euroa.
Tämä on aika suhteellista minusta. Jos tienaa bruttona 100k/v ja on 200k sijoituksia, niin tuo ei ole välttämättä kummoinenkaan raha. Toisaalta jos tienaa kolmasosan tuosta niin tuo on jo ihan hyvä omaisuus.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Onhan se. Mutta "massimies" tuskin on kovin liioiteltu ilmaisu mikäli salkku on samaa kokoluokkaa kuin lapsiperheen asuntolaina. ;)
No voi olla. Olen rakentanut omaa salkkua lähes 20 vuotta. Aloitin silloin joskus eQ Onlinen aikoihin. Aika säästeliäästi elän, ja kaikki olen osakkeisiin tunkenut mitä irti lähtee. Yhden pienemmän yrityksen olen myynyt, mutta siitä saatavat tulot olivat vain tuhansia euroja. Olin firettäjä jo, ennen kuin kukaan puhui firettäjistä.

Ja asuntolainaakin toki on, kun eihän sitä kannata maksaa pois näiden alhaisten korkojen aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Välillä sitä on kausia, että menee enemmänkin säästöön, koska mielessä kurjuus eläkkeellä sitten joskus 30-40vuoden päästä. Ja putkiremontti, ja jälkikasvun koulutus jne. Jää siis jotain ostamatta tai kokematta, ja laitettua sitten nordnettiin nekin rahat. Välillä pihtailen turhissakin asioissa, koska tiedän miten iso summa niistäkin lopulta tulee vuoden aikana.

Sitten joskus miettii onko järkeä, kun ihmisiä kuolee (nuorina) ympäriltä onnettomuuksiin, tai kun kuulee että 33 vuotiaalla kaverin vaimolla on toistamiseen todettu syöpä. Tässä voi itsekin kuolla milloin vain, mitäs niillä rahoilla sitten. Voisi ajatella että lapselle. Itse sain isohkon perinnön ja kuukausirahan kun isä kuoli alle 40vuotiaana syöpään. Ei ne rahat lohduttanut, lähinnä vitutti. Joka kuukausi tilille tuli rahaa muistutuksena että isä kuoli.

Kai tässä joku balanssi olisi järkevintä keksiä. Ei nyt tuhlata tuhlaamisen takia, vaan ostaa mitä tarvitsee ja haluaa, matkustella ja kokea, ja sitten ylimääräiset säästöön. Osa menee jo suoraveloituksella, osan laitan kerran kuussa sen mukaan mitä jää. Järkevintä olisi varmaan laskea joku keskiarvo, ja lisätä se siihen suoraveloitukseen ja unohtaa koko asia.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 512
Itse olen tullut siihen tulokseen, että ihan toimiva systeemi on pitää automaattinen kuukausisijoitus sillä tasolla että tilin saldo saavuttaa tasapainotilan kulujen / tulojen välillä. Jos tulee merkittävämpiä kulueriä niin voi hyvin vähentää kuukausisijoituksen määrää samalla summalla.

Defaulttina menee hyvä määrä rahaa sijoituksiin, mutta se ei varsinaisesti estä tarvittavien hankintojen tekemistä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Itse olen tullut siihen tulokseen, että se sniiduilu ja säästäminen on mukavaa.

Mun autolla on ajettu kohta 500k ja naurattaa aina miten halpaa sillä on ajaa, kun arvo ei laske ollenkaan ja kerran vuoteen tarvii huoltaa kun pitää saada katsastuksesta läpi.

Ja tämä vain yksi esimerkki. Kaikessa aina pitää kilpailuttaa ja tehdä parhaat hinta/laatusuhde ostokset.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Itse olen tullut siihen tulokseen, että se sniiduilu ja säästäminen on mukavaa.

Mun autolla on ajettu kohta 500k ja naurattaa aina miten halpaa sillä on ajaa, kun arvo ei laske ollenkaan ja kerran vuoteen tarvii huoltaa kun pitää saada katsastuksesta läpi.

Ja tämä vain yksi esimerkki. Kaikessa aina pitää kilpailuttaa ja tehdä parhaat hinta/laatusuhde ostokset.
Nuukailu on kieltämättä tyydyttävää. Eräänlaista optimointia. :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Tarvitseeko opettamiseen kymmenien / satojen tuhansien pääoman? Luulisi tuohon riittävän vähän pienemmänkin salkun? Ja toisaalta salkku voi olla myös vanhempien nimissä, vaikka nordnetissa erillisenä olisikin?

Kovin nuorelle ongelmaksi muodostuu erilainen käsitys ajasta. Lapselle yksi vuosi on ikuisuus...

Itse aloin sijoittaa heti kun rahaa alkoi jäädä yli opiskelujen jälkeen, joskin ekan vuoden "läskit palkat" menivät lähinnä omistusasunnon omarahaosuudeksi.
Puhuinko kymmenien- tai satojen-tuhansien pääomasta? Muutenkin ihan jokainen saa päättää miten asiaa hoitaa, on vai typerää väittää etteikö lapselle säästämisessä voisi olla järkeä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Puhuinko kymmenien- tai satojen-tuhansien pääomasta? Muutenkin ihan jokainen saa päättää miten asiaa hoitaa, on vai typerää väittää etteikö lapselle säästämisessä voisi olla järkeä.
Järkeväähän se on. Itse aattelen kuitenkin, jos lapsia joskus saan, niin ei ihan hirveää summaa (tyyliin max 10k€) laukeaisi käyttöön 18v juuri täyttäneenä, kun harkinta voi olla hieman hukassa hyvästäkin säästämiseen ja sijoittamiseen perehdyttämisestä huolimatta.

Eli joku pienempi säästösumma suoraan nimiin ja pitää omassa kontrollissa sit vaikka loppuosa lapsilisistä sijoitettuna (vaikka omana salkkunaan), jolla voi rahoittaa ajokorttia, opiskelua ja muuta tarpeellista lapselle. Mikäli yli jää niin voihan sitä jakaa jatkossa sen 5k€/3v ja maksella jotain elinkuluja (esim. kallis hammaslääkärilasku).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Nordnettiin saa nyt auki osakesäästötilin ja kaupankäynnin sillä voi aloittaa 1.1.2020.
Porkkanana tilin avaamisessa on, 3kk kaupankäynnit minimihinnoin.

Mitenkäs muut meinaatte tuota osakesäästötiliä availla? Niitähän voi olla vain yksi auki ja siirrosta ei mitään tietoa, miten onnistuu. Avatakko siis Nordnettiin, missä muutkin osakkeet on vaiko odotella miten perinteisemmät pankit tämän lanseeraa?

linkki:
Osakesäästötili – voit avata tilin jo nyt
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Järkeväähän se on. Itse aattelen kuitenkin, jos lapsia joskus saan, niin ei ihan hirveää summaa (tyyliin max 10k€) laukeaisi käyttöön 18v juuri täyttäneenä, kun harkinta voi olla hieman hukassa hyvästäkin säästämiseen ja sijoittamiseen perehdyttämisestä huolimatta.

Eli joku pienempi säästösumma suoraan nimiin ja pitää omassa kontrollissa sit vaikka loppuosa lapsilisistä sijoitettuna (vaikka omana salkkunaan), jolla voi rahoittaa ajokorttia, opiskelua ja muuta tarpeellista lapselle. Mikäli yli jää niin voihan sitä jakaa jatkossa sen 5k€/3v ja maksella jotain elinkuluja (esim. kallis hammaslääkärilasku).
Lahjoittaa voi 10 000e/3v, koska kumpikin vanhempi voi lahjoittaa erikseen ja pariskunnan varat katsotaan yhteisiksi -> kumpi tahansa voi tehdä siirron lapselle samalta tililtä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Sitten joskus miettii onko järkeä, kun ihmisiä kuolee (nuorina) ympäriltä onnettomuuksiin, tai kun kuulee että 33 vuotiaalla kaverin vaimolla on toistamiseen todettu syöpä. Tässä voi itsekin kuolla milloin vain, mitäs niillä rahoilla sitten. Voisi ajatella että lapselle. Itse sain isohkon perinnön ja kuukausirahan kun isä kuoli alle 40vuotiaana syöpään. Ei ne rahat lohduttanut, lähinnä vitutti. Joka kuukausi tilille tuli rahaa muistutuksena että isä kuoli.

Kai tässä joku balanssi olisi järkevintä keksiä. Ei nyt tuhlata tuhlaamisen takia, vaan ostaa mitä tarvitsee ja haluaa, matkustella ja kokea, ja sitten ylimääräiset säästöön. Osa menee jo suoraveloituksella, osan laitan kerran kuussa sen mukaan mitä jää. Järkevintä olisi varmaan laskea joku keskiarvo, ja lisätä se siihen suoraveloitukseen ja unohtaa koko asia.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että se sniiduilu ja säästäminen on mukavaa.

Mun autolla on ajettu kohta 500k ja naurattaa aina miten halpaa sillä on ajaa, kun arvo ei laske ollenkaan ja kerran vuoteen tarvii huoltaa kun pitää saada katsastuksesta läpi.

Ja tämä vain yksi esimerkki. Kaikessa aina pitää kilpailuttaa ja tehdä parhaat hinta/laatusuhde ostokset.
Tässä oli hyvät kommentit vähän eri kanteilta. Säästämiseen liittyy monta puolta. Itse en elä mitenkään ylenmäärin säästäväisesti, mutta toisaalta pystyn laittamaan jatkuvasti rahaa säästöön (kk-sijoituksia menee rahastoihin). Työuraa on jäljellä jotain 25v että jos töissä pysyn niin eiköhän tuonne jotain kerry..

Ja sitten tuo toinen puoli, en tosiaan halua sniiduilla nyt esim vaikka ajamalla ikälopulla autolla. Tai syömällä mahdollisimman edullisesti, välttämällä matkailua, välttämällä vaatteiden ostoa jne. Joku muu voi noin tehdä mutta itseä ei kiinnosta. Kulutan, ajan uudella autolla ja matkustan koska ne tuo lisäarvoa elämälle nyt. En halua säästää - varsinkaan - ajatuksella että joskus myöhemmin voin "tuhlata". Tasapaino varmaan se tärkein juttu ja jokainen tekee näissä omat ratkaisunsa. Lähinnä itseä ihmetyttää ne jotka selkeästi kituuttavat..töissäkin näkee ihmisiä jotka ovat "hyvissä töissä", mutta kulkevat vanhoissa vaatteissa, ajavat vanhalla autolla, syövät aina omia eväitä..en sano että mikään noista on itsessään väärin (ei tietysti!!) mutta tosiaan itseä ihmetyttää ettei elämästä nautita käyttämällä rahaa silloin kun se on järkevää ja tuo lisäarvoa.

Ehkä pointti voi hukkua ajatuksen virtaan mutta tuota tasapainoa vaan vähän peräänkuulutan. Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja järkevä rahan käyttö on itselläkin lähellä sydäntä, ei rahaa ole revittäväksi asti eli kyllä autonvaihto, matkustukset, vakuutukset mietitään harkitusti joka kantilta ja otetaan järkevä ratkaisu.

Sori, tais mennä vähän OT.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
352
Nordnettiin saa nyt auki osakesäästötilin ja kaupankäynnin sillä voi aloittaa 1.1.2020.
Porkkanana tilin avaamisessa on, 3kk kaupankäynnit minimihinnoin.

Mitenkäs muut meinaatte tuota osakesäästötiliä availla? Niitähän voi olla vain yksi auki ja siirrosta ei mitään tietoa, miten onnistuu. Avatakko siis Nordnettiin, missä muutkin osakkeet on vaiko odotella miten perinteisemmät pankit tämän lanseeraa?

linkki:
Osakesäästötili – voit avata tilin jo nyt
Arvopapereiden siirto Nordnetissä olevien salkkujen välillä
30 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
(Hinta 8.12.2019 asti 10 €/kpl)
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Lähinnä itseä ihmetyttää ne jotka selkeästi kituuttavat..töissäkin näkee ihmisiä jotka ovat "hyvissä töissä", mutta kulkevat vanhoissa vaatteissa, ajavat vanhalla autolla, syövät aina omia eväitä..en sano että mikään noista on itsessään väärin (ei tietysti!!) mutta tosiaan itseä ihmetyttää ettei elämästä nautita käyttämällä rahaa silloin kun se on järkevää ja tuo lisäarvoa.
Heillä voi olla jokin kallis unelma, jonka takia ovat valmiita "kituuttamaan" nyt, tai voi olla, etteivät he tunne saavansa samaa lisäarvoa elämälleen kuin sinä saat uudesta autosta tai ravintolalounaasta. Osa voi ollaihan tyytyväisiä siihen elintasoon, joka mahdollistaa heille laittaa enemmän säästöön.

Itsekin ajan yleensä 5000-15000€ käytetyllä autolla, kun ei uudempi tuo minulle juurikaan lisäarvoa. Ainakaan 2-4 kertaisen hinnan verran. Ravintoloihin menosta en edes juuri nauti, vaikka joskus on ihan kiva käydä.

Sijoituksiin sit menee se mikä jää peruselämisestä ja lainanlyhennyksistä. Haaveena, että joskus ois se 500k€+ sijoituksia, että tuotoilla voisi elää, vaikka eläkejärjestelmän tuhoaisivat ja eläkeiän vetäisivät kuoleman tuolle puolen.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Arvopapereiden siirto Nordnetissä olevien salkkujen välillä
30 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
(Hinta 8.12.2019 asti 10 €/kpl)
Osakkeita ei osakesäästötili salkkuun voi siirtää, vain rahaa ja tomih kaiketi tarkoitti koko säästötilin siirtoa toiseen pankkiin, jolla sillä hetkellä on edullisempi hinnoittelu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 543
Arvopapereiden siirto Nordnetissä olevien salkkujen välillä
30 €/arvopaperilaji (ISIN)/siirto
(Hinta 8.12.2019 asti 10 €/kpl)
Osakesäästötilille ei voi siirtää osakkeita. Vain rahaa. OST:tä koskeva maksu on lähinnä sen sulkeminen (50e). Jota ei tarvinne tehdä elleivät lykkää tuolle kk-maksua.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Ei tuohon muuta keinoa ole kuin lahjoittaessa pidättää hallintaoikeus määräajaksi, esim. lapsen täyttäessä nn vuotta saakka. Jo lahjoitettujen varojen osalta juna meni jo. Muistakaa pidättää samalla lahjakirjassa avio-oikeus niin suojaatte lapsenne säästöt avioeron varalta.
Mitenkäs tuo avio-oikeuden pidätys lahjakirjassa käytännössä menee? Esim. jos Nordnetiin avaa salkun lapsen nimiin, tarvitaan käsittäkseni molempien vanhempien suostumus. Molempien vanhempien allekirjoituksella tehdään myös lahjakirja jossa määritellään että mahdollisessa avioerotilanteessa salkun varat jäävät lapselle? Mahtaako vastaavaa pystyä tekemään jos lapselle säästetyt varat on jomman kumman vanhemman omissa nimissä? Siis pointtina nimenomaan se, että avioerossa salkku jäisi lapselle eikä avio-oikeuden mukaan jakoon. Lakimieheltä tietysti saisi parhaiten vastauksen. :cigar2:
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Mitenkäs tuo avio-oikeuden pidätys lahjakirjassa käytännössä menee? Esim. jos Nordnetiin avaa salkun lapsen nimiin, tarvitaan käsittäkseni molempien vanhempien suostumus. Molempien vanhempien allekirjoituksella tehdään myös lahjakirja jossa määritellään että mahdollisessa avioerotilanteessa salkun varat jäävät lapselle? Mahtaako vastaavaa pystyä tekemään jos lapselle säästetyt varat on jomman kumman vanhemman omissa nimissä? Siis pointtina nimenomaan se, että avioerossa salkku jäisi lapselle eikä avio-oikeuden mukaan jakoon. Lakimieheltä tietysti saisi parhaiten vastauksen. :cigar2:
Helpoimmalla pääsee, kun on tehnyt avioehdon jo naimisiin mennessä. Ei tarvitse riidellä jaosta, kun on jo sovittu.

Tuo lahjakirjassa määrittely koskee lapsen mahdollista eroa tulevasta kumppanistaan, jolloin lahjoittaja on suojannut lahjan ehdolla vain lahjansaajalle.

Lapsen nimissä oleva salkku tietenkin jää lapsen nimiin, vaikka vanhemmat eroaisivat. Toki ex voi päätyä edunvalvojaksi, mutta mutta lapsen edun mukaisesti salkkua pitää hoitaa, tai käräjäjuttu tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:

Laissez-Faire

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
375
Mitenkäs tuo avio-oikeuden pidätys lahjakirjassa käytännössä menee?
Lahjoittaja lisää lahjakirjaan ehdon jossa avio-oikeus suljetaan pois ja hankkii lahjakirjalle 2 riippumatonta todistajaa. Pisteeksi i:n päälle voi olla hyvä toimittaa vielä lahjakirja verottajan arkistoon vaikkei verotettava raja olisi ylittynytkään.

Tällä manööverillä siis suojataan lapsen säästöt hänen nykyiseltä tai tulevalta avio-puolisoltaan mahdollisen avioeron varalta.

Vanhempien omissa nimissä olevat varat ovat luonnollisesti vain heidän välisensä mahdollisen avioehdon varassa. Jos ei avio-ehtoa ole, kannattaa toki pitää huoli että esim. omilta vanhemmilta jos jotain isompaa saa, tulee lahjakirja ehtoineen tehtyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Lahjoittaja lisää lahjakirjaan ehdon jossa avio-oikeus suljetaan pois ja hankkii lahjakirjalle 2 riippumatonta todistajaa. Pisteeksi i:n päälle voi olla hyvä toimittaa vielä lahjakirja verottajan arkistoon vaikkei verotettava raja olisi ylittynytkään.

Tällä manööverillä siis suojataan lapsen säästöt hänen nykyiseltä tai tulevalta avio-puolisoltaan mahdollisen avioeron varalta.

Vanhempien omissa nimissä olevat varat ovat luonnollisesti vain heidän välisensä mahdollisen avioehdon varassa. Jos ei avio-ehtoa ole, kannattaa toki pitää huoli että esim. omilta vanhemmilta jos jotain isompaa saa, tulee lahjakirja ehtoineen tehtyä.
Tuollaiset ehdot eivät sitten välttämättä ole päteviä jos avio- / avoliitto on kansainvälinen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 762
Nordnettiin saa nyt auki osakesäästötilin ja kaupankäynnin sillä voi aloittaa 1.1.2020.
Porkkanana tilin avaamisessa on, 3kk kaupankäynnit minimihinnoin.

Mitenkäs muut meinaatte tuota osakesäästötiliä availla? Niitähän voi olla vain yksi auki ja siirrosta ei mitään tietoa, miten onnistuu. Avatakko siis Nordnettiin, missä muutkin osakkeet on vaiko odotella miten perinteisemmät pankit tämän lanseeraa?

linkki:
Osakesäästötili – voit avata tilin jo nyt
En ajatellut avata. En kertakaikkiaan näe tuossa omalla kohdalla kovinkaan montaa skenaariota, missä tuo ei laukeaisi näpeille. Ei saisi olla kovinkaan monen suurehkon pörssimaan osakkeita, sijoitushorisontin pitäisi olla koko potille lyhyehkö ja salkussa olevat osakkeet ei saisi 10v+ jälkeen olla kasvattanut arvoaan 2.5 kertaiseksi. Käytännössä suomalaiset tai ruotsalaiset hyvin osinkoa maksavat, mutta eivät arvoaan nostavat yritykset tulisivat kysymykseen. Niin rampana toteutettu järjestelmä, että normaali arvo-osuustili on lähes aina kannattavampi.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
En ajatellut avata. En kertakaikkiaan näe tuossa omalla kohdalla kovinkaan montaa skenaariota, missä tuo ei laukeaisi näpeille. Ei saisi olla kovinkaan monen suurehkon pörssimaan osakkeita, sijoitushorisontin pitäisi olla koko potille lyhyehkö ja salkussa olevat osakkeet ei saisi 10v+ jälkeen olla kasvattanut arvoaan 2.5 kertaiseksi. Käytännössä suomalaiset tai ruotsalaiset hyvin osinkoa maksavat, mutta eivät arvoaan nostavat yritykset tulisivat kysymykseen. Niin rampana toteutettu järjestelmä, että normaali arvo-osuustili on lähes aina kannattavampi.
Eikös ruotsalaisissa (kuten useimmissa maissa) osingoista mene verosopimuksen mukainen 15% lähdevero kuitenkin? Lopulta tuotosta sit vielä täysi pääomatulovero.


Varmimpana käyttökohteena näkisin lapselle avaamisen, niin ei osingot tai joku pakkolunastus pörssistä väärään aikaan, laita opiskellessa tukia takaisinmaksuun tulojen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Anteeksi maalaisuuteni, ehkä olen missannut jotain, mutta mistäs pykälästä tuollainen "rajoite" tulisi..?
Viittaa siihen, kun ei ole hankintameno-olettamaa käytössä ja tuossa 10v kohdalla nousee (muistaakseni) olettaman prosentti 40een. Eli alkaa osakesäästötili häviämään tavalliselle arvo-osuustilille, jos on noussut enemmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
875
Miten muuten käy "rahoille" jos kaikki säästöt on esim Nordnetissä ja jostain syystä Nordnet lakkaa olemasta?
Voiko ne rahat hakea jonkun muun palvelun kautta takaisin vai miten tuossa tapahtuu?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Miten muuten käy "rahoille" jos kaikki säästöt on esim Nordnetissä ja jostain syystä Nordnet lakkaa olemasta?
Voiko ne rahat hakea jonkun muun palvelun kautta takaisin vai miten tuossa tapahtuu?
Jos ne ovat rahana, niin kai alle 100k€ summat menee talletussuojasta ja (ainakin suomalaiset) osakkeet kai pitäisi olla sun nimissäsi rekisteröitynä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
472
Viittaa siihen, kun ei ole hankintameno-olettamaa käytössä ja tuossa 10v kohdalla nousee (muistaakseni) olettaman prosentti 40een. Eli alkaa osakesäästötili häviämään tavalliselle arvo-osuustilille, jos on noussut enemmän.
Aivan, tämä selittää, kiitoksia...
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Miten muuten käy "rahoille" jos kaikki säästöt on esim Nordnetissä ja jostain syystä Nordnet lakkaa olemasta?
Voiko ne rahat hakea jonkun muun palvelun kautta takaisin vai miten tuossa tapahtuu?
Nehän eivät ole Nordnetin omaisuutta, vaan sinun. Luultavasti sinun pitäisi myydä tai siirtää ne toiselle toimijalle.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
En ajatellut avata. En kertakaikkiaan näe tuossa omalla kohdalla kovinkaan montaa skenaariota, missä tuo ei laukeaisi näpeille. Ei saisi olla kovinkaan monen suurehkon pörssimaan osakkeita, sijoitushorisontin pitäisi olla koko potille lyhyehkö ja salkussa olevat osakkeet ei saisi 10v+ jälkeen olla kasvattanut arvoaan 2.5 kertaiseksi. Käytännössä suomalaiset tai ruotsalaiset hyvin osinkoa maksavat, mutta eivät arvoaan nostavat yritykset tulisivat kysymykseen. Niin rampana toteutettu järjestelmä, että normaali arvo-osuustili on lähes aina kannattavampi.
Ei se nyt aivan noin yksinkertainen asia taas ole. Eli liian suurien voittojen vuoksi tuo osakesäästötili pelottaa?

Veroahan et joudu maksamaan penniäkään ennen kuin siirrät varoja osakesäästötililtä ulos eli voit rauhassa myydä osakkeita ilman veroseuraamuksia tilin sisällä ja maksat verot vasta, kun otat varoja ulos. Tämä taas mahdollistaa sen, että myyt tuon (vähintään) 2.5 kertaistuneen osakkeet rauhassa ja voit vaihtaa ne ilman veroseuraamuksia seuraavaan kurssirakettiin tai vakaaseen osingonmaksajaan, etkä joudu vaihdossa maksamaan lainkaan veroja (samantyyppinen hyöty kuin - ainakin joskus - vakuutuskuoresta). Osakesäästötilin etuna on myös se, että voit tehdä tuon myös, vaikka kaksinkertaistuminen tapahtuisikin 10 vuoden sijaan 5 vuodessa (tai vaikka viikossa).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
875
Jos ne ovat rahana, niin kai alle 100k€ summat menee talletussuojasta ja (ainakin suomalaiset) osakkeet kai pitäisi olla sun nimissäsi rekisteröitynä.
Nehän eivät ole Nordnetin omaisuutta, vaan sinun. Luultavasti sinun pitäisi myydä tai siirtää ne toiselle toimijalle.
Tarkennan vielä, niistä perus ETF:stä kyse, pitäisikö ne siis siirtää jotenkin jollekkin toimijalle?
Jos ajatellaan että sulla olis kk säästö pläni ja antaisit sen tehdä tehtävänsä 10v ajan ja sit kun menet katsomaan niin huomaatkin että nordnet on kadonnu kun pieru saharaan pari vuotta sitten eikä sivuja ole jne.
Silti ne voisi siirtää jollekkin muulle toimijalle tai ne vaan on minun nimissäni jossain ja niihin pääsisi käsiksi jonkun toisen toimijan kautta?
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Nokialla valtio vetää tasaisesti turskaa. Tosin välillä vauhti kiihtyy. Susipaska sijoituskohde ja pahintahan tässä on, että myyvät hyviä sijoituksia jotta voivat ostaa täyttä paskaa salkun täyteen.
Nokiassa osien arvo on suurempi kuin pörssiarvo. Eli myyntikohde, spekulatiivinen riskisijoitus.

Nokian suurin ongelma on 5G-verkot, jossa firma on sijoittanut huhujen mukaan kaiken uuden sukupolven Intel-prosessorien varaan. Valitettavasti Intel ei saa tätä sukupolvea markkinoille ollenkaan 10nm prosessiongelmien vuoksi, ja seuraavaan 7nm sukupolveen menee vielä aikaa. Nokian suunnittelemat oheispiirit pölyttyvät hyllyillä ja näillä näkymin firma on vasta 2021-2022 kilpailukykyinen 5G-kisassa. Huomioiden että yhtiön kassa on tyhjä ja lainarahoitus näillä spekseillä vaikeaa, on edessä todennäköisesti yhtiön myynti. Todennäköisesti preemio tulee olemaan 30% luokkaa nykykurssiin verrattuna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Nokiassa osien arvo on suurempi kuin pörssiarvo. Eli myyntikohde, spekulatiivinen riskisijoitus.

Nokian suurin ongelma on 5G-verkot, jossa firma on sijoittanut huhujen mukaan kaiken uuden sukupolven Intel-prosessorien varaan. Valitettavasti Intel ei saa tätä sukupolvea markkinoille ollenkaan 10nm prosessiongelmien vuoksi, ja seuraavaan 7nm sukupolveen menee vielä aikaa. Nokian suunnittelemat oheispiirit pölyttyvät hyllyillä ja näillä näkymin firma on vasta 2021-2022 kilpailukykyinen 5G-kisassa. Huomioiden että yhtiön kassa on tyhjä ja lainarahoitus näillä spekseillä vaikeaa, on edessä todennäköisesti yhtiön myynti. Todennäköisesti preemio tulee olemaan 30% luokkaa nykykurssiin verrattuna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei tuota kukaan osta...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Nokiassa osien arvo on suurempi kuin pörssiarvo. Eli myyntikohde, spekulatiivinen riskisijoitus.

Nokian suurin ongelma on 5G-verkot, jossa firma on sijoittanut huhujen mukaan kaiken uuden sukupolven Intel-prosessorien varaan. Valitettavasti Intel ei saa tätä sukupolvea markkinoille ollenkaan 10nm prosessiongelmien vuoksi, ja seuraavaan 7nm sukupolveen menee vielä aikaa. Nokian suunnittelemat oheispiirit pölyttyvät hyllyillä ja näillä näkymin firma on vasta 2021-2022 kilpailukykyinen 5G-kisassa. Huomioiden että yhtiön kassa on tyhjä ja lainarahoitus näillä spekseillä vaikeaa, on edessä todennäköisesti yhtiön myynti. Todennäköisesti preemio tulee olemaan 30% luokkaa nykykurssiin verrattuna.
Nokia teki Q3 2019 264 miljoonaa euroa voittoa, ja kassassa on rahaa 4.8 miljardia.

Mitään tarvetta mihinkään lisärahoitukseen ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 456
Ei tuota kukaan osta...
Uskon, että myydään osina. Vähän kuin vanha aatelinen myy ensin maat, sitten linnansa ja jää vuokralle, pikku hiljaa myy kaiken irtaimistonsa ja lopulta on enää hieno nimi jäljellä. Mutta tosiaan yli 100,000 työntekijää, pakka sekaisin ja kassa tyhjä joten kukaan järkevä ei halua tuota kokonaisena. Tuskin löytyy toista balmeria mistään jolla liikaa rahaa kassassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Uskon, että myydään osina. Vähän kuin vanha aatelinen myy ensin maat, sitten linnansa ja jää vuokralle, pikku hiljaa myy kaiken irtaimistonsa ja lopulta on enää hieno nimi jäljellä. Mutta tosiaan yli 100,000 työntekijää, pakka sekaisin ja kassa tyhjä joten kukaan järkevä ei halua tuota kokonaisena. Tuskin löytyy toista balmeria mistään jolla liikaa rahaa kassassa.
Mitä haittaa on tyhjästä kassasta jos sisään tulee enemmän rahaa kuin lähtee ulos?

Hienot metaforat eivät tee väitteestäsi yhtään uskottavampaa. Perustaisit ne vaikka kassavirtalaskelmiin, nokian bondien korkoihin tai bondierien erääntymiseen, niin väitettäsi saatettaisiin kuunnella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Uskon, että myydään osina. Vähän kuin vanha aatelinen myy ensin maat, sitten linnansa ja jää vuokralle, pikku hiljaa myy kaiken irtaimistonsa ja lopulta on enää hieno nimi jäljellä. Mutta tosiaan yli 100,000 työntekijää, pakka sekaisin ja kassa tyhjä joten kukaan järkevä ei halua tuota kokonaisena. Tuskin löytyy toista balmeria mistään jolla liikaa rahaa kassassa.
Kassassa on todellisuudessa rahaa 4.8 miljardia. Se selviäisi, jos viitsisi lukea sen osavuosikatsauksen, sinulla on kummallinen käsitys "tyhjästä".
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
200
Nokia teki Q3 2019 264 miljoonaa euroa voittoa, ja kassassa on rahaa 4.8 miljardia.

Mitään tarvetta mihinkään lisärahoitukseen ei ole.
Nokian pörssikurssi romahti, arvosta suli viidennes – osakkeen hinta alle neljä euroa

"Kassavarat kuitenkin hupenivat entisestään heinä-syyskuussa. Nettokassa ja lyhytaikaiset sijoitukset olivat nyt 344 miljoonaa euroa, kun ne edellisellä neljänneksellä olivat 502 miljoonaa euroa. Kassavarat ovat vähentyneet voimakkaasti vuoden takaisesta, jolloin varoja oli lähes 1,9 miljardia euroa."

Nokia Free Cash Flow 2006-2019 | NOK
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Nokian pörssikurssi romahti, arvosta suli viidennes – osakkeen hinta alle neljä euroa

"Kassavarat kuitenkin hupenivat entisestään heinä-syyskuussa. Nettokassa ja lyhytaikaiset sijoitukset olivat nyt 344 miljoonaa euroa, kun ne edellisellä neljänneksellä olivat 502 miljoonaa euroa. Kassavarat ovat vähentyneet voimakkaasti vuoden takaisesta, jolloin varoja oli lähes 1,9 miljardia euroa."
NETTOKASSA.

On eri asia kuin kassa.

Voisiko olla liikaa vaadittu, että opeteltaisiin edes perustermit talousluvuista ennen kuin tullaan tänne haukkumaan firmoja joiden tilanteesta ei selvästikään tajuta mitään?

Nokia Oyj:n vuoden 2019 kolmannen neljänneksen ja tammi-syyskuun osavuosikatsaus | Nokia

nokian osavuosikatsaus sanoi:
Kassa ja lyhytaikaiset sijoitukset 4 824

Kassassa on rahaa n. 4.8 miljardia
, mutta nokialla on velkaa n. 4.5 miljardia.

Suurin osa velasta on pitkäaikaista ja tuolla kassalla voidaan rahoittaa yhtiön toimintaa vuosiksi, kunnes se velka erääntyy maksettavaksi.

Mitään likviditeettiongelmaa tai tarvetta mihinkään lisärahoitukseen ei ole vuosiin.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 456
Kassassa on todellisuudessa rahaa 4.8 miljardia. Se selviäisi, jos viitsisi lukea sen osavuosikatsauksen, sinulla on kummallinen käsitys "tyhjästä".
Kassa on aika tyhjä ja siksi osingot lopetettiin. Isolla firmalla on saatavia ja vastuita ja pitää olla koko ajan likvidiä rahaa. Yli sadalle tuhannelle pitää maksaa palkkaa ja laskuja maksella. Nettokassa olisi siis osingot maksamalla mennyt miinukselle. No pian tulevat patenttitulot joten Q4 kassavirta on hyvä. Q1/2020 näyttää kuitenkin vasta missä mennään.

Mutta pitkän aikavälin kehitys näyttää siltä, että konkka on sieltä pikku hiljaa tulollaan. Toki sitä ennen myydään se irtaimisto.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Kassa on aika tyhjä ja siksi osingot lopetettiin. Isolla firmalla on saatavia ja vastuita ja pitää olla koko ajan likvidiä rahaa. Yli sadalle tuhannelle pitää maksaa palkkaa ja laskuja maksella. Nettokassa olisi siis osingot maksamalla mennyt miinukselle. No pian tulevat patenttitulot joten Q4 kassavirta on hyvä. Q1/2020 näyttää kuitenkin vasta missä mennään.

Mutta pitkän aikavälin kehitys näyttää siltä, että konkka on sieltä pikku hiljaa tulollaan. Toki sitä ennen myydään se irtaimisto.
:facepalm:

Sitä likvidiä rahaa on siellä kassassa 4.8 miljardia.

Lyhyellä tähtäimellä ei mitään ongelmaa.


Ja kvartaalin tulos oli plussalla, eikä ole nähtävissä mitään mikä myöskään tulevaisuudessa hirveästi söisi sitä tulosta, päin vastoin, on näkyvissä asioita jotka tulee kasvattamaan sitä tulosta, mutta kun ne nyt myöhästyi jonkin verran niin pörssi panikoi.

Firma tekee voittoa ja voitto tulee kasvamaan tulevaisuudessa, ei myöskään pitkällä tähtäimellä mitään ongelmaa.

Ainoa "ongelma" on se, että sijoittajat odottivat suurempia voittoja heti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 659
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom