Pyöräily

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Pitäisi hankkia pyörä kaupunkiympäristöön. Budjetti on alle 500 euroa. Kesäisin ja muutenkin sään salliessa käytän sähköpotkulautaa, joten käyttö painottuisi talveen ja sateisiin ajanjaksoihin. Olen ajatellut fatbikejä, mutta kuinka laadukkaan saisi 500 eurolla? Toki muitakin pyörätyyppejä voi suositella.
Tässä ihan kohtuullinen läski 500 euroon. Hydrauliset levarit ja Shimanon 3x9-vaihteisto: SE Bikes F@E Fatbike (2016) - fatbike24.de
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
20
Vein lopulta takarenkaan paikalliseen pyöräliikkeeseen vaihdettavaksi. Antoivat samalla pienen vinkin miten tiukat kumit yleensä lähtee irti:

Laittaa renkaan roskiksen päälle, jolloin
- rataspakka/levyjarru ei vaurioidu, koska se pysyy ilmassa koko ajan
- renkaaseen saa kohdistettua helposti paljon voimaa, koska se pysyy paikoillaan
Itsellä tuo Kona kanssa. Konvertoin renkaat kanssa.

Puristin niin paljon kuin käsistä lähti.
Niin kyllä se irtosi.
Itsellä voimaa perkeleesti, silti jouduin puristamaan 100% käsistä irti. Vaikka maastaveto ilman treenaamatta ~250kg.
En ihmettele yhtään että muut eivät saa sitä irti. Oli se vaan helvetin tiukassa.
Hyvin on pitänyt ilmat sisällä. Tubeless venttiilejä ei mukana tullutkaan.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
20
Mitenkäs kun pitäisi pujottaa runkoon sisäiset hydrauliset jarruletkut, mutta päissä on oliivit + holkki puristettuna? Kummassakin päässä. Otin irti ja tutkin. Nytten on ulkoiset.
Ei auta kuin ostaa uusi letku + oliivit?

Pitäisi White XC pron kiekkojen tilalle ostaa uudet kiekot.
Speksit on:
- Eteen: 10x100
- Taakse: 12x142
- 32 pinnaa
- tubeless ready
- 11 speed hubi. Whiten takakiekon hubi toimii nykyiselle takapakalle hyvin.
- rengaskokona käytän 2.3 - 2.4"
- kestävät mutta ei mitkään 2.5kg ankkurit
- halvat en luultavasti osallistu Suomen 60€+ XC marathoneille.
- Nukeproof Neutron MTB Wheelset ?

Jos nuukailen haluaa päästä niin pystyisikös tuohon Whiten takanavan paikalle vaihtaa tämän hubin? Tullien kanssa n. 60€?
MTB Bike Rear Hub QR 12x142mm Thru Axle For SHIMANO 8/9/10/11 Speed | eBay
Pinnat whiten takana on 270-280mm mitattuna.

Helpoin ja paras olisi ostaa uusi kiekkosetti?
Ongelmanahan noissa Whiten kiekoissa on että ne ei ole tubeless readyt.
Tosin ei ole vielä kertaakaan blurpannut vaikka ajettu on säälimättä kiekkoja yhtään.
Nyt on tubelessina ja hyvin on toiminut vaikka hylly ei olekaan "tubeless-hylly".
Eikä edes ole tubeless ready - renkaat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
116
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Minä ajattelin Oakleyn DRT5 Mips- kypärän kytätä BF -alennuksilla.. Jos tulis. Ei mitään tietoakaan, onko hyvä. Joku kypärä pitäis tännekin ostaa, aurinkolaseja tulee pidettyä aika monesti (muissakin lajeissa mm. rullaluistelu) niin sillä mietin et vois olla iha ok toi Oakley.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
333
Kiinnostaisi ostaa tuollainen cyclocross-pyörä. Käytettynä noita näkyy saavan aika laajalla hintahaarukalla, uskon että omaan satunnaiskäyttöön riittäisi haarukan edullisimmat.

Onko kokeneemmilla antaa vinkkejä käytettyä harkittaessa, mitä kannattaa käydä läpi? Onko jotain merkkejä joita kannattaa välttää ym?
Käytetyn ostamisesta ei ole kokemusta mutta oman kokemuksen perusteella nämä tulee mieleen (muuttuu se uutenakin ostettu käytetyksi kun sillä ajaa muutaman vuoden.)
  • Jos jossain osassa lukee FSA niin älä osta. Varsinkin keskiöt ihan kuraa ja 3x kalliimpia varaosana kuin muiden merkkien kestävämmät osat.
  • Ota renkaasta kiinni ja vääntele pienellä voimalla edestakaisin, jos on välystä niin renkaan laakerit on loppu. Ei kalliit uusia jos osaa tehdä itse.
  • Jos ajat talvella niin hydrauliset jarrut tai jos mekaaniset niin vaijerin on tultava jarrulle ylhäältä päin ettei vesi mene kuoreen ja jäädytä jarrua jumiin. Talvella ei ole kivaa ajaa jos vain etujarru toimii. Myös takavaihtajan vaijerin on tultava vaihtajalle ylhäältä päin, tosin niin taitaa olla aina.
  • Vahvasti makuasia mutta helpottaa huollossa: Veijereiden reititys ei runkoputken sisässä vaan ulkona. Pyörähuollotkin saattaa vaijeria vaihtaessaan laittaa takavaihtajan ja -jarrujen vaijerit ristiin keskenään, joilloin vaihteet ei toimi kunnolla. Ulkoisesti reitietty vaijeri on huomattavasti helpompi vaihtaa.
  • Tarkasta hammasrattaiden kunto, varsinkin eturattaat on helppo katsoa etteivät hampaat näytä hain evälle.
  • Tätä sun ei kannata tehdä koska ajat satunnaisesti. Paljon ajavalle suosittelen. Jos löydät netistä listauksen pyörän kokoonpanosta niin etsi kuluvat osat jonkun kaupan sivuilta ja katso, ettei mikään osa ole valmistajan malliston kahden halvimman osan joukossa (kuraa.)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Kypäräkeskusteluun osallistun minäkin, Bell 4Forty MIPS - MTB Helmet | MTB Helmets Shop
Ollut nyt reilun vuoden käytössä, alkuun tarkoituksena hankkia ylipäänsä uusi kypärä, johon mahtui pipo alle talvella. Säätövaraa löytyy reilusti(itsellä xl-koko) paljaasta päästä paksun villapipon päälle. Istuu tukevasti päässä, on tarpeeksi kevyt ja tuulettuu kunnolla. Motonetilla aika laaja valikoima Bellin kypäröitä, jos lähistöltä löytyy, niin pääsee myös sovittamaan
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
61
Tarkoituksena olisi ostaa uusi pyörä päivittäiseen kaupungissa liikkumiseen, matkat noin kilometrin luokkaa. Käyttö on ympärivuotista.
XXL:ssä olisi tällä viikolla Scottin hybridipyörä tarjouksessa josta olisi kiva kuulla jos on hyviä tai huonoja kokemuksia.
Nykyisessä pyörässä on tupannut jarrut vinkua todella herkästi ja ainakin siihen toivoisi parannusta.

Kyseessä siis Scott SUB Cross Park EU 19, miesten hybridipyörä - Grey_Black - Hybridipyörät | XXL Sports & Outdoor - Pohjoismaiden suurin urheilukauppa | XXL
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
82
Mitä hanskoja suosittelette pyöräillä talven aikana?
Minulla oli työmatkoilla ongelmana, että alkumatkasta sormet paleli ja loppumatkasta hikosi hanskat märäksi. Toimivin ratkaisu itselle on ollut nk. tankorukkaset (bar mitts), joiden alla voi ajaa ohuemmilla sormikkailla. Maastoajossa tuntuma on parempi kuin paksuilla talvihanskoilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
419
Tarkoituksena olisi ostaa uusi pyörä päivittäiseen kaupungissa liikkumiseen, matkat noin kilometrin luokkaa. Käyttö on ympärivuotista.
XXL:ssä olisi tällä viikolla Scottin hybridipyörä tarjouksessa josta olisi kiva kuulla jos on hyviä tai huonoja kokemuksia.
Nykyisessä pyörässä on tupannut jarrut vinkua todella herkästi ja ainakin siihen toivoisi parannusta.

Kyseessä siis Scott SUB Cross Park EU 19, miesten hybridipyörä - Grey_Black - Hybridipyörät | XXL Sports & Outdoor - Pohjoismaiden suurin urheilukauppa | XXL
Kyseisestä pyörästä ei ole kokemuksia, mutta yleisesti pomppukeulat hybrideissä on aika turhia, jopa haitallisia. Lisää painoa, yksi hajoava osa lisää ja tuossa hintaluokassa se joustokeula jää kuitenkin huoltamatta.
Kiveyksien yli nyt menee helposti keulaa nostamalla ja perää keventämällä.
Kilometrin kaupunkiajot menisi vaikka kierrätyskeskuksen mummonpyörällä, jonka varkaatkin jättää rauhaan. Toki huono pyörä tappaa innostuksen pyöräilyyn, jos ajattelee sitä harrastuksen kannalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kyseisestä pyörästä ei ole kokemuksia, mutta yleisesti pomppukeulat hybrideissä on aika turhia, jopa haitallisia. Lisää painoa, yksi hajoava osa lisää ja tuossa hintaluokassa se joustokeula jää kuitenkin huoltamatta.
Kiveyksien yli nyt menee helposti keulaa nostamalla ja perää keventämällä.
Kilometrin kaupunkiajot menisi vaikka kierrätyskeskuksen mummonpyörällä, jonka varkaatkin jättää rauhaan. Toki huono pyörä tappaa innostuksen pyöräilyyn, jos ajattelee sitä harrastuksen kannalta.
Riippuu täysin minkälaisessa kunnossa on tiet joilla ajaa. Vaihdoin itse työmatkahybridiin pomppukepin ja en takaisin vaihtaisi. Poikittaisia routavaurioranduja kun vedät tarpeeksimonta kertaa niin kyllä se ranteidenpäälle käy. Eikä pomppukeppi tarvi edes mitään huoltoa kun on jousitoiminen. Eri asia on sitten ilmakeulat mutta tuossa hintaluokassa ei tarvi edes haaveilla sellaisesta.

Ei se jatkuva keventely ole kivaa jos niitä kuoppia on tie täynnä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Säiden kylmetessä vaihdoin hybridiin Schwalben Marathon Plus Winterit (35-622 (28 x 1.35 Inch) alle. Samalla katselin kesäkumeja, joista takanakki alkoi olla jo kankailla ja vaihtokunnossa. Voisi tässä talven aikana katsella jotkut uudet hyvin rullaavat asfaltti ja yleis fillarointiin. Pika kuukkeloinnilla Schwalben Marathon Supreme vaikutti ihan pätevältä.

Tuosta on pari eri versiota, V-Guard ja MicroSkin-TubelessEasy. Jälkimmäinen 100g painavampi on kestävämpi ja rullaa paremmin, mutta ilmeisesti vain tulbelessina. Molemmat maasturit ovat tubelesseja, mutta tuskinpa tästä hybridistä teen moista.

upload_2019-11-15_20-8-24.png


Onko kokemuksia moisista? Rullailu sivusto on ainakin kehunut tuota V-Guard versiota.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Tänään meni tilaukseen uusi pöörä... :nb:

DECOY CF Pro Race

Kerran kun kävi testaamassa kunnon sähköenskaa niin peli oli sillä selvä. Enää ei houkuta mennä luomulla edes ajamaan, koska tolla vaan niin saakelin siisti vetää. Keskisykkeet samassa kuin luomulla ajaessa, mutta pahimmat hapotuspiikit jää pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
20
Säiden kylmetessä vaihdoin hybridiin Schwalben Marathon Plus Winterit (35-622 (28 x 1.35 Inch) alle. Samalla katselin kesäkumeja, joista takanakki alkoi olla jo kankailla ja vaihtokunnossa. Voisi tässä talven aikana katsella jotkut uudet hyvin rullaavat asfaltti ja yleis fillarointiin. Pika kuukkeloinnilla Schwalben Marathon Supreme vaikutti ihan pätevältä.

Tuosta on pari eri versiota, V-Guard ja MicroSkin-TubelessEasy. Jälkimmäinen 100g painavampi on kestävämpi ja rullaa paremmin, mutta ilmeisesti vain tulbelessina. Molemmat maasturit ovat tubelesseja, mutta tuskinpa tästä hybridistä teen moista.



Onko kokemuksia moisista? Rullailu sivusto on ainakin kehunut tuota V-Guard versiota.
Jos pyöräilee rumpua vasten niin ihan luotettava testi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Säiden kylmetessä vaihdoin hybridiin Schwalben Marathon Plus Winterit (35-622 (28 x 1.35 Inch) alle. Samalla katselin kesäkumeja, joista takanakki alkoi olla jo kankailla ja vaihtokunnossa. Voisi tässä talven aikana katsella jotkut uudet hyvin rullaavat asfaltti ja yleis fillarointiin. Pika kuukkeloinnilla Schwalben Marathon Supreme vaikutti ihan pätevältä.

Tuosta on pari eri versiota, V-Guard ja MicroSkin-TubelessEasy. Jälkimmäinen 100g painavampi on kestävämpi ja rullaa paremmin, mutta ilmeisesti vain tulbelessina. Molemmat maasturit ovat tubelesseja, mutta tuskinpa tästä hybridistä teen moista.



Onko kokemuksia moisista? Rullailu sivusto on ainakin kehunut tuota V-Guard versiota.
Itsellä on nuo 35-622 ja on olleet hyvät, edelliset oli 4-seasonit 28-622 ja ei isoa eroa rullauksessa, sen sijaan pehmeämpi meno kylläkin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Tämä seinäkiinnitys oli kyllä hyvä ostos.
20191116_172452.jpg

Aika huomaamaton ilman polkupyörää. Ei ole ainakaan koolla pilattu.
20191116_173952.jpg

Sopivasti oli tilaa tuossa välissä. Ja mikä tärkeintä, sai pyörän pois kaappien edestä, johon se talvikaudella nojaili, kuten kuraläikistä näkee. Kesät nyt menee parvekkeella. Alle vielä kurakauakalo mihin lumi ja lika tippuu, niin ei ole lattialla :)
20191116_180120.jpg

20191116_180214.jpg

Takarenkaan kohdalle pitää vielä laittaa seinään vaikka jokin teippi ettei nastarenkailla raavi seinää.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tämä seinäkiinnitys oli kyllä hyvä ostos.

Aika huomaamaton ilman polkupyörää. Ei ole ainakaan koolla pilattu.

Sopivasti oli tilaa tuossa välissä. Ja mikä tärkeintä, sai pyörän pois kaappien edestä, johon se talvikaudella nojaili, kuten kuraläikistä näkee. Kesät nyt menee parvekkeella. Alle vielä kurakauakalo mihin lumi ja lika tippuu, niin ei ole lattialla :)


Takarenkaan kohdalle pitää vielä laittaa seinään vaikka jokin teippi ettei nastarenkailla raavi seinää.
Minkäs levuinen rengas tuohon menee itsellä on 27.5+ 2.65 :tdown:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Minkäs levuinen rengas tuohon menee itsellä on 27.5+ 2.65 :tdown:
Kolme kokoa.

Road = 23-32mm
Hybrid = 33-43mm
MTB = 44-57mm

Itsellä on siis tuo Hybrid malli, nastarenkaat 37mm. Kesällä jos haluaa säilyttää, niin joutuu ostamaan uuden, eli Road mallin. Pitäisi kyllä käydä samaan kiinnitykseen, niin tarvitsee vain vaihtaa sovitin (noin 5 sekunttia).

edit. renkaan halkaisijalla ei merkitystä, koska tuo asennetaan siihen korkeuteen missä renkaan keskikohta on.

edit2. Ei se muuten taida sama kehikko käydäkkään, ainakaan jos koko eroa on paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
@apek Katselin joskus vastaava kiinnikettä jonkun toisen valmistamana. Onko tuo puristus riittävän tiukka, ettei fillari pääse lipsahtamaan kynsistä jos kumi sattuu tyhjenemään? Ikävä skenaario, jos lähtee koko AV laitteisto fillarin mukana :) Muuten tuo on kyllä siisti ja simppeli ratkaisu.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
@apek Katselin joskus vastaava kiinnikettä jonkun toisen valmistamana. Onko tuo puristus riittävän tiukka, ettei fillari pääse lipsahtamaan kynsistä jos kumi sattuu tyhjenemään? Ikävä skenaario, jos lähtee koko AV laitteisto fillarin mukana :) Muuten tuo on kyllä siisti ja simppeli ratkaisu.
Hyvä kysymys.

Tyhjensin renkaan telineessä ja tuo 37mm leveä rengas pysyy vielä kiinni tyhjänä, mutta lähtee kyllä irti aika helposti. Voisi kuvitella että telineen maksimi 43mm pysyisi kohtalaisen hyvin kiinni tyjänä ja minimi 33mm ei pysy juuri lainkaan.

No subi ottaa iskun vastaan ja pahimmillaan hajoaa tv-tason lasilevy :D Pitäähän sitä riskejä olla elämässä.

Mutta siis telinehän ei oikein sovellu lapsiperheille, tai jos on vaikka koiria. Näin sinkkutaloudessa toimii hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Tulipahan todettua, että 40mm leveä kesärengas ja 50mm nastarengas eivät lopulliselta halkaisijaltaan läheskään samanlaisia. :dead: Odotin halkaisijan olevan joitakin millejä suurempi, mutta en sentään senttikaupalla. Eipä tajunnut tuollaista edes miettiä, jotenkin vain keskittyy aina siihen leveyteen. Leveyden puolesta rengas sopisi siis oikein hyvin, mutta halkaisija on pumpattuna aivan pari milliä liian suuri, ja nastat raapivat 'takahaarukan siltaa' tai miksi tuota ikinä kutsutaankaan. :tdown:

1143988_GX_LTD_2.jpg


Miksi kerron tämän täällä, en ole aivan varma. Kai mietin missä tuo kokeiltu rengas kannattaisi myydä eteenpäin. Toisen taidan saada vielä palautettua, kun se on vielä 'pahvikääreessään'. Tai kai voisin periaatteessa laittaa tuon kokeillun renkaan eteen, mutta en tiedä onko siinä järkeä? Eli laittaisin eteen tuon 50mm ja ostaisin taakse 42mm renkaan, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan sopia aivan kevyesti. Kyseessä siis Schwalbe Marathon Winter plussat.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
575
Tulipahan todettua, että 40mm leveä kesärengas ja 50mm nastarengas eivät lopulliselta halkaisijaltaan läheskään samanlaisia. :dead: Odotin halkaisijan olevan joitakin millejä suurempi, mutta en sentään senttikaupalla. Eipä tajunnut tuollaista edes miettiä, jotenkin vain keskittyy aina siihen leveyteen. Leveyden puolesta rengas sopisi siis oikein hyvin, mutta halkaisija on pumpattuna aivan pari milliä liian suuri, ja nastat raapivat 'takahaarukan siltaa' tai miksi tuota ikinä kutsutaankaan. :tdown:



Miksi kerron tämän täällä, en ole aivan varma. Kai mietin missä tuo kokeiltu rengas kannattaisi myydä eteenpäin. Toisen taidan saada vielä palautettua, kun se on vielä 'pahvikääreessään'. Tai kai voisin periaatteessa laittaa tuon kokeillun renkaan eteen, mutta en tiedä onko siinä järkeä? Eli laittaisin eteen tuon 50mm ja ostaisin taakse 42mm renkaan, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan sopia aivan kevyesti. Kyseessä siis Schwalbe Marathon Winter plussat.
Monellahan on nastarengas vain edessä, joten sen puolesta taakse voisi laittaa vaikka kesärenkaankin. Jos myyntihommiin haluaa, niin Fillaritorilla saanee kaupaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
RADON Specs 2013 tuolta löyty.

Shimano FC-M430 Kurbelarm - Shimano Logo - links - schwarz ei oo hinnan kiroissa pelkkä kampi.

Ja kun ratasta etin, ni selvis tuokin :D eli on Standard mallia, missä ei reikiä, ja chainguard mallia, mistä nuo reiät löytyvät.
Shimano Alivio FCM430 9 Speed Triple Chainrings | Chain Reaction Cycles

Tuo tosin 44t, eli pääsee vähän kovempaa sit :eek:

Edit: en nyt aivan ottanut selkoa tuleeko tässä tuo chainguard mukana, mutta jos tulee, niin kannattaa ehkä tuollanen vaihtaa, viisaimmat sanokoon jos ei käy. Shimano FC-M4000 Alivio Octalink Chainset | Chain Reaction Cycles

Tulisi kerralla kaikki rattaat uudet eteen, ja suositeltavaahan se ilmeisesti olisi pakka vaihtaa samalla, ja veikkaan ettei 9pakat ole hinnan kiroissa.

Polkimiksi oma suositus näille --> Nukeproof Neutron EVO (Electron EVO) Flat Pedals | Chain Reaction Cycles

Itellä nyt kolmannet, ja ei pahaa sanaa löydy noista.
Tossa pari kuukautta sitten kyselin pyörään liittyen juttuja ja kävin huollossakin sitä näyttämässä. Melkein kaikki kuluvat osat pitäisi vaihtaa ja hintaa remontille tulisi joku 300-400€ tosin melkein kaikki runkoa lukuunottamatta vaihdettaisiin uuteen. Aloin kuitenkin miettimään jos pyörän ajaisi ihan loppuun ja eniten ärsyttävä asia on tuo ketjun suojuksen puuttuminen, mutta eikös sen pitäisi onnistua ihan kun poraan nuo 4 reikää tuohon minulla olevaan rattaaseen kerta ihan samahan se on reikiä lukuunottamatta?

Shimano Chain Guard 44T, for Alivio FC-M430, M431, Acera M391 Chainset Y1M098250 4524667583080 | eBay
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Nyt talvikelien myötä olin laittamassa nastarenkaita uusien kiekkojen kanssa alle. Kiekot ovat mallia Shimano WH-RX010. Aluksi lähdin siirtämään SunRacen kasettia kesäkiekosta, mutta se istui Shimanon vapaarattaalle niin löysästi, että ajattelin sen syövän rattaan hampaat. Kävin sitten hakemassa Motonetistä Shimanon halvan CS-HG41-8 -takakasetin, koska kyllähän se nyt saman merkin vapaarattaalle istuu napakasti. Nyt kuitenkin huomaan, että siinä sama homma; heiluu vähän joka suunassa ehkä millin verran. Mikähän ongelmaan olisi neuvoksi? Lukitusrengasta ei tiukemmalle voi vääntää. Vai onko näissä vaan toleranssit sen verran suuremmat?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 104
Nyt talvikelien myötä olin laittamassa nastarenkaita uusien kiekkojen kanssa alle. Kiekot ovat mallia Shimano WH-RX010. Aluksi lähdin siirtämään SunRacen kasettia kesäkiekosta, mutta se istui Shimanon vapaarattaalle niin löysästi, että ajattelin sen syövän rattaan hampaat. Kävin sitten hakemassa Motonetistä Shimanon halvan CS-HG41-8 -takakasetin, koska kyllähän se nyt saman merkin vapaarattaalle istuu napakasti. Nyt kuitenkin huomaan, että siinä sama homma; heiluu vähän joka suunassa. Mikähän ongelmaan olisi neuvoksi?
Tuo kiekko on tehty 10- tai 11-vaihteiselle pakalle, ja 10-vaihteisen kanssakin taitaa tarvita jonkun spacerin.

8-vaihteinen pakka vaatinee myös tuon spacerin. (ilmeisesti pitäisi kuitenkin sittenkin toimia samalla spacerilla kuin 10-vaihteinen pakka)

Can i Run a 8 speed cassette on 10/11 speed free hub?


Se spacer on saattanut tulla sen vanteen mukana?

Eli osa minkä tarvii on siis tuollainen:

Wiggle | LifeLine Rear Hub Cassette Spacer (11 Speed to 10 Speed) | Wheel Hub Spares
 
Viimeksi muokattu:

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Tuo kiekko on tehty 10- tai 11-vaihteiselle pakalle, ja 10-vaihteisen kanssakin taitaa tarvita jonkun spacerin.

8-vaihteinen pakka vaatinee myös tuon spacerin. (ilmeisesti pitäisi kuitenkin sittenkin toimia samalla spacerilla kuin 10-vaihteinen pakka)

Can i Run a 8 speed cassette on 10/11 speed free hub?


Se spacer on saattanut tulla sen vanteen mukana?

Eli osa minkä tarvii on siis tuollainen:

Wiggle | LifeLine Rear Hub Cassette Spacer (11 Speed to 10 Speed) | Wheel Hub Spares
Kiitos! Sellainen taisi tosiaan samassa paketissa tulla, nyt kun muistelen - toivottavasti vielä tallella.

edit: spaceri löytyi ja nyt istuu napakasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Saatanan saatana. Vaihdoin taas nastat alle ja yhtä mukava urakka joka kerta.

Talvirenkaina on Schwalbe Marathon Plus Winter 50-622 koossa. Hyvä rengas muuten, mutta voi hyvä helvetti miten vaikea saada vanteelle. Viime vuonna rikoin kolme kappaletta muovisia rengastyökaluja noiden kanssa. Asiasta viisastuneena tilasin heti viime talvena tällaisen:


Tuolla sai kiroilematta pyörän mukana tulleet Schwalben Smart Samit päälle, mutta nyt saattoi lipsahtaa pari voimasanaa suusta. Milli kerrallaan kun suostutteli, niin kyllähän se meni, mutta tunnin verran vierähti aikaa. Renkaan reunassa kulkee joku lentokoneen kestävä teräsvaijeri, joka ei antanut periksi niin yhtään. Kuka helvetti menee sellaisia laittamaan polkupyörän renkaisiin? :rage:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Saatanan saatana. Vaihdoin taas nastat alle ja yhtä mukava urakka joka kerta.

Talvirenkaina on Schwalbe Marathon Plus Winter 50-622 koossa. Hyvä rengas muuten, mutta voi hyvä helvetti miten vaikea saada vanteelle. Viime vuonna rikoin kolme kappaletta muovisia rengastyökaluja noiden kanssa. Asiasta viisastuneena tilasin heti viime talvena tällaisen:


Tuolla sai kiroilematta pyörän mukana tulleet Schwalben Smart Samit päälle, mutta nyt saattoi lipsahtaa pari voimasanaa suusta. Milli kerrallaan kun suostutteli, niin kyllähän se meni, mutta tunnin verran vierähti aikaa. Renkaan reunassa kulkee joku lentokoneen kestävä teräsvaijeri, joka ei antanut periksi niin yhtään. Kuka helvetti menee sellaisia laittamaan polkupyörän renkaisiin? :rage:
Marathonit menee ainakin mulla melkein ilman rengasrautaa. Tärkeintä on varmistaa, että se renkaan reuna vastapuolella on kokonaan vanteen keski-urassa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Kuka helvetti menee sellaisia laittamaan polkupyörän renkaisiin?
Pitää ostaa "Folding" renkaat, jos ei halua vaijeria.

Foldingeissa on siis kuitulanka reunassa ja renkaan voi taittaa. Rengas myös nousee vanteelle helpommin. Ovat kevyempiä, mutta maksavat enemmän.

Wired renkaissa reunalanka on metallia. Painaa enemmän, maksaa vähemmän. Vaikeampi nostaa vanteelle.

Eli jatkossa osta Folding renkaita, niin pääset vähemmällä tappelulla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pitää ostaa "Folding" renkaat, jos ei halua vaijeria.

Foldingeissa on siis kuitulanka reunassa ja renkaan voi taittaa. Rengas myös nousee vanteelle helpommin. Ovat kevyempiä, mutta maksavat enemmän.

Wired renkaissa reunalanka on metallia. Painaa enemmän, maksaa vähemmän. Vaikeampi nostaa vanteelle.

Eli jatkossa osta Folding renkaita, niin pääset vähemmällä tappelulla.
Kuulostaa joltain rahat pois hipstereiltä -tason jutulta. Aiemmissa pyörissä on ollut halvimmat markettirenkaat, jotka vain on sattunut löytymään, ja ovat kyllä kaikki taipuneet siihen malliin, että ei niissä ainakaan mitään metallisia vahvikkeita ole ollut.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Kuulostaa joltain rahat pois hipstereiltä -tason jutulta. Aiemmissa pyörissä on ollut halvimmat markettirenkaat, jotka vain on sattunut löytymään, ja ovat kyllä kaikki taipuneet siihen malliin, että ei niissä ainakaan mitään metallisia vahvikkeita ole ollut.
Voit toki ostaa niitä halvimpia markettirenkaita. Eihän ne tietenkään ominaisuuksiltaan ole samat kuin jotkut vähän kalliimmat. Ja hyvissä renkaissa tosiaan on valittavana joko se kuitureunainen, tai sitten vaijeri. Tai ei tietenkään kaikissa renkaissa ole valinnan varaa. Marathoneja ei taida olla kuin vaijerilla.

Itsekkin viime kesänä taistelin, että sain ilman työkaluja nostettua 25mm Marathon Plussan vanteille. Jatkossa ostan kyllä taittuvakylkisiä renkaita, on ne niin paljon helpompi laittaa, kun saa ihan sormella painamalla paikoilleen.
 

HoM0 Materialismus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
38
Tulipahan todettua, että 40mm leveä kesärengas ja 50mm nastarengas eivät lopulliselta halkaisijaltaan läheskään samanlaisia. :dead: Odotin halkaisijan olevan joitakin millejä suurempi, mutta en sentään senttikaupalla. Eipä tajunnut tuollaista edes miettiä, jotenkin vain keskittyy aina siihen leveyteen. Leveyden puolesta rengas sopisi siis oikein hyvin, mutta halkaisija on pumpattuna aivan pari milliä liian suuri, ja nastat raapivat 'takahaarukan siltaa' tai miksi tuota ikinä kutsutaankaan. :tdown:

Kuinkahan paljon tuommoinen graveli häviää vauhdeissa maantiepyörälle maantiellä?

Tuo Whiten graveli painaa paljon, 1x, hydrauliset levarit, pysty ajoasento. Veikkaan että tulee turpaan 5km/h maantiellä.
Maantiepyörällä: 27-28 km/h.
Gravelilla: 20-23 km/h.

Suunnittelen uuden maantiepyörän hankintaa.
Oletetaan että toiseen pyörään menee 38-40mm renkaat ja toiseen vain 28mm. 38-40mm pyörässä runko painaa 100g enemmän.
Reach on 12mm lyhyempi kuin maantiepyörässä. Vaatii pitkän stemmin. Graveleissa on aika lyhyet ohjaamot.

Oletetaan että pyörä muuten sama. Mutta toisessa rengastilaa 40mm renkaille ja toisessa vain 28mm. Levyjarrut molemmissa. Hiilikuiturunko.
Paljonko häviää vauhdeissa kapeamman rengastilan omaavalle?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 104
Kuinkahan paljon tuommoinen graveli häviää vauhdeissa maantiepyörälle maantiellä?

Tuo Whiten graveli painaa paljon, 1x, hydrauliset levarit, pysty ajoasento. Veikkaan että tulee turpaan 5km/h maantiellä.
Maantiepyörällä: 27-28 km/h.
Gravelilla: 20-23 km/h.
Ei ne levyjarrut silloin hidasta kun niitä ei käytä.

Ajoasento on kiinni siitä, miten sen pyörän säätää. Gravelina myytävässä pyörässä vaan säätövaraa on enemmän ylöspäin, huonommin alaspäin.

Ja painon merkitys nopeuteen tasaisella on hyvin pieni. Paino tuntuu ylämäessä ja kiihdytyksissä.

Että ero on todella paljon pienempi.

Suunnittelen uuden maantiepyörän hankintaa.
Oletetaan että toiseen pyörään menee 38-40mm renkaat ja toiseen vain 28mm. 38-40mm pyörässä runko painaa 100g enemmän.
Reach on 12mm lyhyempi kuin maantiepyörässä. Vaatii pitkän stemmin. Graveleissa on aika lyhyet ohjaamot.

Oletetaan että pyörä muuten sama. Mutta toisessa rengastilaa 40mm renkaille ja toisessa vain 28mm. Levyjarrut molemmissa. Hiilikuiturunko.
Paljonko häviää vauhdeissa kapeamman rengastilan omaavalle?
100g painoeroa tarkoittaa 85kg kokonaisuuteen(pyörä+kuski) reilun promillen eroa. Kaikesta tehosta menee kovassa vauhdissa ehkä n. 20% vierintävastuksen voittamiseen, 80% ilmanvastuksen voittamiseen, eli kokonaisuudessaan suuremman massa vaikutus vierintävastukseen lisää kokonaisuudessaan vastuksia n 0.23 promillen verran eli siis n. 0.00023-kertoimella.

0.00023 * 28 km/h = 0.01 km/h

Eli siis suuremman massan aiheuttama suurempi vierintävastus on käytännössä olematon.

Olennaisempaa kuin se massa voi olla ilmanvastus.
 

HoM0 Materialismus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
38
Mietin vaan että pärjääkö esim max 28mm renkailla kaikkialla. Vai onko hyvä olla reserviä 40mm renkaille? Jos lähtee vaikka pyöräilemään maailmalle. Sitähän ei tiedä mitä tietä on tarjolla.

Joku aero disc 28mm pyörä. On luultavasti 10-30W parempi puhtaasti maantiellä. Verrattuna ei-aero disc graveliin.
Kovin paljon ei viitsisi ottaa takkiin watteja.

Hiilikuiturunko tai teräs tulee olemaan pyörässä. Ei alumiinia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
155
Saatanan saatana. Vaihdoin taas nastat alle ja yhtä mukava urakka joka kerta.

Talvirenkaina on Schwalbe Marathon Plus Winter 50-622 koossa. Hyvä rengas muuten, mutta voi hyvä helvetti miten vaikea saada vanteelle. Viime vuonna rikoin kolme kappaletta muovisia rengastyökaluja noiden kanssa. Asiasta viisastuneena tilasin heti viime talvena tällaisen:


Tuolla sai kiroilematta pyörän mukana tulleet Schwalben Smart Samit päälle, mutta nyt saattoi lipsahtaa pari voimasanaa suusta. Milli kerrallaan kun suostutteli, niin kyllähän se meni, mutta tunnin verran vierähti aikaa. Renkaan reunassa kulkee joku lentokoneen kestävä teräsvaijeri, joka ei antanut periksi niin yhtään. Kuka helvetti menee sellaisia laittamaan polkupyörän renkaisiin? :rage:
Itsekin aikoinaan kiroilin varsinkin nastojen kanssa kun ei tahtoneet mennä vanteille. Sitten ostin pari tuommoista crankbrothersin speedier leveriä. Sillä saa näppärästi lukittua toisen reunan niin ettei karkaa vanteelta sitä mukaa kun toisesta suunnasta kampeaa vanteelle.
https://eu.crankbrothers.com/products/speedier-tire-lever
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Tuollaiselle ylläolevalle kammelle myös suositus täältä. Vielä kun ei aina olisi hukassa kun sitä tarvitsee...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itsekin aikoinaan kiroilin varsinkin nastojen kanssa kun ei tahtoneet mennä vanteille. Sitten ostin pari tuommoista crankbrothersin speedier leveriä. Sillä saa näppärästi lukittua toisen reunan niin ettei karkaa vanteelta sitä mukaa kun toisesta suunnasta kampeaa vanteelle.
https://eu.crankbrothers.com/products/speedier-tire-lever
Sen verran halpa, että pistetään kokeiluun. Ei kyllä kovin suurta luottamusta herätä tuommoinen ohutta muovia oleva kikkare. Paksummat muoviset rengas"raudat" napsahtelivat poikki kuin tulitikut kun vähän yritti käyttää voimaa. :beye:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
155


Tuossa vielä video käytöstä. Todella tiukoilla renkailla ei mene ihan noin helposti pyöräyttämällä mutta kun jättää tuon työkalun tuolleen paikoilleen niin se estää renkaan pomppaamisen vanteelta kun vääntää vanteelle toiselta puolelta.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Jos tähän vuodenaikaan vaihtaa renkaita niin kannattaa tehdä se lämpimissä sisätiloissa. Sillä tuntuisi olevan aika iso ero onko rengas kylmä vai lämmin..
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
58
Itsekin aikoinaan kiroilin varsinkin nastojen kanssa kun ei tahtoneet mennä vanteille. Sitten ostin pari tuommoista crankbrothersin speedier leveriä. Sillä saa näppärästi lukittua toisen reunan niin ettei karkaa vanteelta sitä mukaa kun toisesta suunnasta kampeaa vanteelle.
https://eu.crankbrothers.com/products/speedier-tire-lever
Bilteman rengastyökalu näyttää aikalailla samanlaiselta, pitää varmaan hakea tuollainen testikäyttöön.
Rengastyökalu
 

HoM0 Materialismus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
38
Maantiepyörää uutta vanhan tilalle. Mietin otanko levarit vs vannejarrut.

Kuinka paljon levyjarrut on hitaampia kuin vannejarrut? Kun ajelen maatietä niin en paljon jaruttele. Tuollaiset paskat vannejarrut saattaisi mennä.
Ei pysty ottamaan takkiin kovin montaa wattia.

Nopeilla porukkalenkeillä keskinopeudet 50km/h+. Joten turha ehdotella jotain hitaita 1x/hydro/GravelGrinder - romuja.
Kovaa on tarkoitus päästä.

Mitäs mieltä tästä?
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-cf-7.0/2508.html?dwvar_2508_pv_rahmenfarbe=RD/WH&quantity=1

XXL:ssä ei ole oikeasti yhtään hyvää ja nopeaa pyörää. Joten XXLn romut voidaan sivuuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 513
Viestejä
4 193 536
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom