Mikä auto minulle?

Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
44
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?
Itse katselisin myös Kia CEED / Hyundai i30. Noita saa jo 2012-2014 diesel koneella sinne 6-8ke väliin tosi pienillä kilometreillä... Vakuutukset ja verot niin pienet että ei merkitystä onko diesel vai bensa...Löytyy kaikki perusvarusteet vakiona... Ja tarjontaa on ja varmasti käteiskaupalla saa tingattua hyvään hintaan! Ainut miinus, että sitten kun itse ajanut sen +200tkm sillä niin arvo tippuu kyllä ihan olemattomaksi mutta käyttöarvo säilyy!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Täällä jos joku miettii järkevää auton hankintaa 10 000 - 12 000€ maastoon niin voin suositella Hyundai i20 vm2016-> tuolla litran turbokoneella. Tän kaltaista mulle alunperin suositeltiin kriteerien perusteella ja en kadu hankintaa. Tuo pikkuturbo on yllättävän ärhäkkä. Kiihtyy ainakin omiin tarpeisiin paremmin kuin tarpeeksi ja muuten erinomainen ajettava. Niinkuin joistakin arvosteluista, vähän turhan muovinen on kojelaudan alue, jos miinuksena täytyy jotain keksiä.

Nuo uudet Kia Riot ei myöskään ole yhtään huonoja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo olisi jopa omaan käyttöön ollut parempi, koska takuuaika pidemp, tosin 150tkm rajalla. Hintaa näissä on kyllä sitten pikkuisen enemmän.
1.2 on myös oikein mukava kone ja viisivaihteinen manuaali toimii erinomaisesti. Siitä taisinkin jo rutista, että hiukan eri pariahan ne ovat.

Ainakin Riossa tulee PTC-lämmitin nimenomaan turbokoneen kanssa, ja sitä vähän kaipaisi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
1.2 on myös oikein mukava kone ja viisivaihteinen manuaali toimii erinomaisesti. Siitä taisinkin jo rutista, että hiukan eri pariahan ne ovat.

Ainakin Riossa tulee PTC-lämmitin nimenomaan turbokoneen kanssa, ja sitä vähän kaipaisi.
Enpä käynyt kokeilee noita 1.2 koneita kun tykästyin tuohon Turboon. Tosiaa tehdas lupailee 10,7s 0-100, mutta kyllä tuo omaan kaasujalkaan tuntuu ärhäkämmältä. Samallailla kiihtyy kun Seat Leon mitä kävin taannoin kokeilemassa ja 0-100 luvattiin 10s. Mutta voisi olettaa, että tuo 1.2 kiihtyy myös aika mukavasti. Vaihteet vaihtuu erittäin hyvin kyllä. Nuo 1.2 koneet ovat hieman edullisempia.

PTC-lämmitin, eli siis meinaat letkulämmitintä? Kyllähän tuo on noita vastuslämmittimiä tehokkaampi. Tosin tuo vastuslämmitin on ihan ok. Kyllä sen eron huomaa ja öljyt voitelee heti paremmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.
Auto ei ole sijoitus vaan käyttöesine. Jos jäännösarvo on oleellisin juttu, niin osta sitten vaan joku tonnin pommi, sen kanssa ei voi hävitä kuin tonnin kerrallaan. Eiköhän se kymppitonnin arvokin tipahda puoleen muutamassa vuodessa edelleen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Näinhän se on. Verrattavissa vaikka pelitietokoneeseen. Joku ostaa 10 000€ osat ja kahden vuoden päästä arvo tippunut järjettömästi vs 1000€ osat, jolloin arvon alenema ei ole lähellekään niin suuri.

Mutta auton hankinassa on myös hyvä punnita kokonaisuutta. Joutuuko ylimääräisiä reissuja tekemään korjaamolle sekä vakuutusmaksut.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
:rofl:

Missä tuo vääntö muuten oli, tässä ketjussako ja onko niitä vertailukäyriä helposti nähtävillä? Monilla on tosiaan nykybensaturboista melko virheellinen käsitys, mikä kyllä yleensä korjaantuu jos niillä oikeasti ajelee eikä perusta käsitystä menneitten aikojen täysin toisen tyyppisiin turboihin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
:rofl:

Missä tuo vääntö muuten oli, tässä ketjussako ja onko niitä vertailukäyriä helposti nähtävillä? Monilla on tosiaan nykybensaturboista melko virheellinen käsitys, mikä kyllä yleensä korjaantuu jos niillä oikeasti ajelee eikä perusta käsitystä menneitten aikojen täysin toisen tyyppisiin turboihin.
Se oli itseasiassa eri foorumilla ja seurasin vain sivusta kuinka yksi huihai fani haukkui bensaturbot huonon alaväännön takia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.
Kyse oli huihain 1.2vaparista ja rellun 1.2turbosta.

Toki kannattaa aina muistaa että tuollainen 1.2 vapari on ihan erilainen sisukaluiltaan kuin moderni turbokone ja jo se aiheuttaa sen ettei tuollaisella turbokoneella pysty (eikä sitä ole tarkoitettu) ajamaan samallalailla kuin sillä vaparilla.

Ajotapaa kannattaa aina muuttaa moottorin mukaan eikä huutaa ratin takana "ei tämä paska jaksa mennä tyhjäkäynnillä"!?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.
Pätee hyvin 3-sylinterisiin pikkuturboihin. Ei vaan jaksa kakkosella kävelyvauhtia vaan pakko vaihtaa ykköselle ja jatkaa siitä matkaa. Tämä siis Cliolla. Espacella sitten on ihan se ja sama, mikä vauhti eikä auto nikoittele missään vaiheessa millään vaihteella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Ajotapaa kannattaa aina muuttaa moottorin mukaan eikä huutaa ratin takana "ei tämä paska jaksa mennä tyhjäkäynnillä"!?
Ei kannata muuttaa vaan on pakko muuttaa ajotapaa, koska muuten ei pääse liikkeelle. Samoin sitä ajotapaa voi adaptoida, kun hyppää sen 1.2 vaparin kyytiin ;) Vapari vaatii vain vähän enemmän kierroksia sitten kulkeakseen kun vauhtiin on päästy eli kepittää saa sitten siellä korkeammilla kierroksilla enemmän.

Omasta mielestä vain nuo pikkuturbot (nämä litraiset siis) ovat yleensä laitettu näihän pienimpiin autoihin, joilla enemmän ajetaan sitä taajamaa, jossa pysähdyksiä tulee paljon. Siinä mielessä on menty metsään, että auton moottori ja osin vaiheisto on sellainen, että siellä taajamassa mukavuus kärsii enemmän, kun liikkeellelähdöt ovat tuskaisempia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Pakko yhtyä tuohon pikkuturbon omistajana, että 2-vaihteella ei meinaa lähteä liikkeelle kävelyvauhdissa, joutuu ykkösen kautta lähtee. Sikäli ärsyttävää, mutta tottunut jo siihen.

Siinä että maksaako enemmän turbosta vai vähemmän 1.2 koneesta on ihan jokaisen oma päätös. Kyllähän tuolla turbolla kiihdyttää kivasti motarille, mutta yleisesti kun ei täällä suomessa saa ajaa lujaa missään. Ohitustilanteissa saattaa turbosta olla myös etua.

Se Turbo tulee kyllä mukaan jo jossain 1600rpm jälkeen (pitäis tarkemmin vielä testaa)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei kannata muuttaa vaan on pakko muuttaa ajotapaa, koska muuten ei pääse liikkeelle. Samoin sitä ajotapaa voi adaptoida, kun hyppää sen 1.2 vaparin kyytiin ;) Vapari vaatii vain vähän enemmän kierroksia sitten kulkeakseen kun vauhtiin on päästy eli kepittää saa sitten siellä korkeammilla kierroksilla enemmän.

Omasta mielestä vain nuo pikkuturbot (nämä litraiset siis) ovat yleensä laitettu näihän pienimpiin autoihin, joilla enemmän ajetaan sitä taajamaa, jossa pysähdyksiä tulee paljon. Siinä mielessä on menty metsään, että auton moottori ja osin vaiheisto on sellainen, että siellä taajamassa mukavuus kärsii enemmän, kun liikkeellelähdöt ovat tuskaisempia.
Litrasella kun muistaa aina pitää kierrokset 1500rpm ja yli niin kyllä sekin jaksaa ihan kiitettävästi pientä autoa viedä. Tyhjäkäynniltä kun yrittää lähteä niin varamasti on ongelmia.

Omassa pidän aina siinä 2000rpm kohdilla kierroksen niin on se maksimivääntö heti käytettävissä ja vaikka olisi isompi vaihde sisällä niin jaksaa vielä lähteä eikä välttämättä tarvitse vaihtaa pienemmälle.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
Tuolla viritelmällä ajo suorastaan vituttaa, kun nopeus meinaa nousta ihan itsekseen, vaikka jalka olisi tuettu johonkin. Kaasu on todella löysä, joutuu jäkittämään jalan kanssa koko ajan, että se höyhen ei liiku, jarrukin on epämääräinen. Hitaissa vauhdeissa saa olla jarrulla jatkuvasti ja kaasuun jos koskee niin hyökkää, oikea parkkipaikkojen unelma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.
Sano se ihmiselle joka on tottunut ajamaan 3l vaparilla ja se hyppää litrasen turbon rattiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
Omalle kohdalleni ei ole kyllä moisia ongelmia foorttienkaan litraisten kanssa sattunut, ei manuaalilla eikä automaattisesti arpovalla. Varmaan ollut sitten tuuria kohdalle sattuneitten yksilöitten kanssa. Jännä että ihmiset niiden kanssa pärjäävät jos ne noin pahoja ovat.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Pitää osata suodattaa nämä kommentit kokonaan. Oli 1L manuaali focus lainassa eikä mitään ongelmaa ajossa. Eikä oikeastaan ole ollut missään autossa ongelmia, 1.6L manuaaleissa tai 2L automaatissa. Kaikki eri merkkejä, on vaihdettu osia jne. koska vanhoja autoja. Mutta ei mikään ole ollut niin paska kun muualta jokaisesta autosta on lukenut. Yleensä negatiiviset kommentit tuodaan, ainakin voimakkaammin, esiin kun positiiviset.

Itse ainakin suodatan kyllä kokonaan nämä esimerkit että merkki/malli X tai Y on täys paska, eikä kannata koskea pitkällä tikulla.

Tuo ylempikin kommentti lähinnä kertoo enemmän siitä että suurin ongelma tässäkin on penkin ja ratin välissä eikä moottorissa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
Kävin koeajaa noita litrasia Ford Fiestoja ja ajokokemus oli kyllä huonompi vrt vastaavaa Hyundai i20. Ostopäätös näiden kahden väliltä oli aika selvä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
Mä en tuollaista ongelmaa havainnut omassa Focuksessani noin 50 tkm aikana. Ainoa ongelma oli, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuli herkästi nytkähdys, jos ei ollut supervarovainen kytkimen kanssa. Myöhemmin tuli takaisinkutsu, jossa asennettiin softapäivitys, joka vähensi tuota nytkähdystä. Kuulemani mukaan se vähensi moottorin vääntöä pienillä vaihteilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Mä en tuollaista ongelmaa havainnut omassa Focuksessani noin 50 tkm aikana. Ainoa ongelma oli, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuli herkästi nytkähdys, jos ei ollut supervarovainen kytkimen kanssa. Myöhemmin tuli takaisinkutsu, jossa asennettiin softapäivitys, joka vähensi tuota nytkähdystä. Kuulemani mukaan se vähensi moottorin vääntöä pienillä vaihteilla.
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
No kuten sanottua, tuohon yksittäiseen asiaan tuli myöhemmin päivitys. Itse en kokenut koskaan liukkailla keleillä ongelmia, tosin pääkaupunkiseudulla nyt muutenkin on aika harvoin erityisen liukkaita kelejä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
Osaatteko te ajaa autoa vai mikä helvetti siinä kytkimen käytössä nyt noin vaikeaa on!?:facepalm:

Ei mulla ole mitään ongelmia lähteä autolla tai edes prätkällä ylämäkeen vaikka tyhjäkäynnillä?

Näitä pikkuturboja on tullut sitten ajettua huihailta, rellulta tai fordilta ja kaikki on ihan normaaleja ajaa, toinen herää 200rpm aikasemmin kuin toinen mutta kaikkiin pätee sama homma, ykkösellä liikkeelle ja kun liikkeessä ollaan niin kun pitää kierrokset siellä 1500rpm yläpuolella niin mikään ei hyydy mihinkään ylämäkeen.:bored:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Osaatteko te ajaa autoa vai mikä helvetti siinä kytkimen käytössä nyt noin vaikeaa on!?:facepalm:

Ei mulla ole mitään ongelmia lähteä autolla tai edes prätkällä ylämäkeen vaikka tyhjäkäynnillä?

Näitä pikkuturboja on tullut sitten ajettua huihailta, rellulta tai fordilta ja kaikki on ihan normaaleja ajaa, toinen herää 200rpm aikasemmin kuin toinen mutta kaikkiin pätee sama homma, ykkösellä liikkeelle ja kun liikkeessä ollaan niin kun pitää kierrokset siellä 1500rpm yläpuolella niin mikään ei hyydy mihinkään ylämäkeen.:bored:
Paska kytkin? Tai paska kytkimen toiminta yhdessä koneen kanssa? Ei mulla minkään muun kuin tuon Focuksen kanssa ole ollut erityistä ongelmaa. Ottaa se aina hetken päästä jyvälle uuden auton kanssa, mutta tuon Focuksen kanssa en ollut edes 10 tkm jälkeen sujut. Silloin imho alkaa olla ongelma autossa. Toki jos tykkää nykivästä menosta...

e: Korjaus, inhosin mä myös jonkun ikivanhan Golfin metrin pitkää kytkintä. Sillä kyllä pääsi liikkeelle, mutta muuten oli kökkö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Itse ainakin suodatan kyllä kokonaan nämä esimerkit että merkki/malli X tai Y on täys paska, eikä kannata koskea pitkällä tikulla.
Ihmiset painottavat eri asioita ja jonkun tärkeänä pitämä asia A on jollekin toiselle lähes merkityksetön. Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin...no, tämän sanonan varmaan tiedättekin.

Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Ei se pelkkä automallikaan riitä, jos katsoo esim. VAGin viime vuosien tuotoksia. Palikoista riippuen voi joko kestää tai sitten olla moottorien/vaihdelaatikkojen kierrätyslaite. Vastaavasti, jos joku geneerinen Boschin tms. palikka porsii järjestäen, niin ei se ennen hajoamista tarkasta onko se saksalaisen vai ranskalaisen merkin keulassa. Merkki vaikuttaa maahantuojaan ja tällä voi olla suuri merkitys miten vikatilanteessa asiakkaan käy.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Ihmiset painottavat eri asioita ja jonkun tärkeänä pitämä asia A on jollekin toiselle lähes merkityksetön. Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin...no, tämän sanonan varmaan tiedättekin.

Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
Painottavat, ja se on tietenkin hyvä asia ja tekee sen että ylipäätään löytyy eri merkkejä ja malleja mistä valita. Ja tuolla edellisellä viestillä oli siis tarkoitus juuri sanoa se, että en koe tuollaisia kommentteja relevanteiksi missä haukutaan koko valmistajaa tai mallia pelkästään yhden negatiivisen mielipiteen takia.

Monesti kuullut, ja varmasti muutkin, että ranskalaista ei kannata ostaa muuten kun grilliltä jne. Eli kaikki on paskaa paitsi kusi. Ja juurikin tämä on iso ongelma autojen kanssa, varsinkin julkisilla keskustelualustoilla.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
95
Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
En tiedä johtuuko se siitä, että autot ovat keskimäärin niin hinnakkaita hankintoja, että ns. oikea valinta halutaan tehdä mahdollisimman järkeviltä tuntuvin perustein, mutta poikkeuksellisen paljon mielikuvia värittävät ihan menneistä ajoista kumpuavat stereotypiat. "Italialaiset ja ranskalaiset ovat sellaisia, saksalaiset tällaisia, japanilaiset aina luotettavia"... Ehkä tyypillisimpiä esimerkkejä ovat "ranskalaiset sähköviat", vaikka esim. VAG-harrastajien yleinen vitsikin on se kun kojelauta hehkuu ties mistä vikavaloista kaiken aikaa.

On itse asiassa mielenkiintoinen ilmiö, että ihan alan harrastajat ja ammattilaisetkin sortuvat tällaiseen luutuneeseen ajatteluun aina vaan. Mielikuvat elävät vahvasti ja toisaalta hyvän brändin luominen on selvästi kullanarvoista. Ostovinkkejä pyydettäessäkin monesti mainitaan, että mistä maasta automerkki ei saa olla. Sitten kuitenkin voidaan ostaa ensimmäisen sukupolven Outlander, mutta ei Citroën C-crosseria tai Pösön 4007:aa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.
Kyllähän tuohon syitä riittää.
Itse aikoinaan, mikäli kahvi oli mukitelineen sijaan kädessä, jätin turhat pykältelyt Mondeolla väliin. Taajamapyörittelyssä 2. vaihde oli ihan ok nopeusvälillä 0-70 km/h ja 3. vaihde soveltui taas nopeusvälille 20-120 km/h. Kyllähän siinä mukavuus kärsii, jos vaihteen vaihto on välttämätöntä vähän väliä, mikäli kaikki raajat ei ole pyhitetty auton ajoon.

Ehkä typerä syy, mutta silti voi olla yllättävän yleinen.
Ja kyllä, tiedän ja tiesin tuolloinkin, että kahvin juonti ei saisi mennä hallintalaitteiden käytön edelle, mutta...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Kyllähän tuohon syitä riittää.
Itse aikoinaan, mikäli kahvi oli mukitelineen sijaan kädessä, jätin turhat pykältelyt Mondeolla väliin. Taajamapyörittelyssä 2. vaihde oli ihan ok nopeusvälillä 0-70 km/h ja 3. vaihde soveltui taas nopeusvälille 20-120 km/h. Kyllähän siinä mukavuus kärsii, jos vaihteen vaihto on välttämätöntä vähän väliä, mikäli kaikki raajat ei ole pyhitetty auton ajoon.

Ehkä typerä syy, mutta silti voi olla yllättävän yleinen.
Ja kyllä, tiedän ja tiesin tuolloinkin, että kahvin juonti ei saisi mennä hallintalaitteiden käytön edelle, mutta...
Niin, tosiaan on erikseen nuo syyt että kädellä haluaa tehdä jotain muuta ajon aikana, kuten pidellä tupakkaa, ruokaa, kännykkää, juomia, keltaista pörssiä, kameraa, kääriä sätkää tms. Sen lisäksi on olemassa kuljettajia jotka ihan oikeasti pitävät molemmat kätensä ratissa eivätkä haluaisi vaihdella vaihteita mutta pakko on, ja sellaisia jotka muuten vaihtelevat ihan mielellään, mutta alaspäin vaihtaminen on jostain syystä kamalaa ja erityisesti ykköselle vaihtaminen ihan mahdotonta.

Onneksi markkinoilla on autoja valittavaksi joka makuun, eikä useinkaan tarvitse itse sopeutua epämieluisan auton ominaisuuksiin, jotain työpaikan autoja tms. erikoistilanteita lukuunottamatta. Ja totta kai autokin kannattaa valita omien mieltymysten ja tarpeitten mukaan. Vaikka minä olisin valmis vaihtamaan jollain pikkukoneisella ykkösellekin asti jossain hitaassa kadunkulmassa, ei se tietenkään tarkoita että siihen tarvitsisi jonkun muun alentua. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi juuri ykkönen olisi sellainen vaihde että sitä ei haluta valita ja käyttää? Kyllä sitä autosta riippuen voi käyttää muuhunkin kuin pelkkään liikkeelle nytkäyttämiseen. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Niin, tosiaan on erikseen nuo syyt että kädellä haluaa tehdä jotain muuta ajon aikana, kuten pidellä tupakkaa, ruokaa, kännykkää, juomia, keltaista pörssiä, kameraa, kääriä sätkää tms. Sen lisäksi on olemassa kuljettajia jotka ihan oikeasti pitävät molemmat kätensä ratissa eivätkä haluaisi vaihdella vaihteita mutta pakko on, ja sellaisia jotka muuten vaihtelevat ihan mielellään, mutta alaspäin vaihtaminen on jostain syystä kamalaa ja erityisesti ykköselle vaihtaminen ihan mahdotonta.

Onneksi markkinoilla on autoja valittavaksi joka makuun, eikä useinkaan tarvitse itse sopeutua epämieluisan auton ominaisuuksiin, jotain työpaikan autoja tms. erikoistilanteita lukuunottamatta. Ja totta kai autokin kannattaa valita omien mieltymysten ja tarpeitten mukaan. Vaikka minä olisin valmis vaihtamaan jollain pikkukoneisella ykkösellekin asti jossain hitaassa kadunkulmassa, ei se tietenkään tarkoita että siihen tarvitsisi jonkun muun alentua. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi juuri ykkönen olisi sellainen vaihde että sitä ei haluta valita ja käyttää? Kyllä sitä autosta riippuen voi käyttää muuhunkin kuin pelkkään liikkeelle nytkäyttämiseen. :)
Onko noita sitten paljon, jotka eivät halua käyttää ensimmäistä vaihdetta liikkeellelähdön jälkeen? Omasta tuttavapiiristä kun ei tule mieleen ketään.

Voisiko syy olla siinä, että moottorijarrutus iskee aika "rajusti", jos kytkimen vapauttaa nopeasti, eikä annostele kaasua samalla? Tai sitten se perinteinen, että autohan menee rikki, jos kierrokset kohoaa nopeasti lukemaan 3000 rpm. ;)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Onko noita sitten paljon, jotka eivät halua käyttää ensimmäistä vaihdetta liikkeellelähdön jälkeen? Omasta tuttavapiiristä kun ei tule mieleen ketään.

Voisiko syy olla siinä, että moottorijarrutus iskee aika "rajusti", jos kytkimen vapauttaa nopeasti, eikä annostele kaasua samalla? Tai sitten se perinteinen, että autohan menee rikki, jos kierrokset kohoaa nopeasti lukemaan 3000 rpm. ;)
Siis eihän tuossa ole mitään muuta kuin se, että siitä seuraa kaksi ylimääräistä vaihteen vaihtoa joka kerta, kun lähtee liikkeelle hitaasta vauhdista. Se on ärsyttävää kun on tottunut autoon, joka jaksaa lähteä liikkeelle kakkosella siitä kävelyvauhdista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Siis eihän tuossa ole mitään muuta kuin se, että siitä seuraa kaksi ylimääräistä vaihteen vaihtoa joka kerta, kun lähtee liikkeelle hitaasta vauhdista. Se on ärsyttävää kun on tottunut autoon, joka jaksaa lähteä liikkeelle kakkosella siitä kävelyvauhdista.
Eihän tuo nyt ihan noin yksinkertaista ole kun vaihteiden määrä ei nykyään ole enää vakio 3, 4 tai 5, vaan vaihteita on nykyään muutenkin aika sekalainen määrä. Jos "runsasvaihteisella" autolla haluaa päästä vähemmällä vaihteiden vaihdolla voi vaihteita hyvin jättää myös pois välistä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Eihän tuo nyt ihan noin yksinkertaista ole kun vaihteiden määrä ei nykyään ole enää vakio 3, 4 tai 5, vaan vaihteita on nykyään muutenkin aika sekalainen määrä. Jos "runsasvaihteisella" autolla haluaa päästä vähemmällä vaihteiden vaihdolla voi vaihteita hyvin jättää myös pois välistä.
Niin varsinkin bensamoottorillisilla. Disukoissa on hyvän väännön alue yleensä sen verran kapeampi, ettei aina välistä voi pykäliä jättää.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Siis eihän tuossa ole mitään muuta kuin se, että siitä seuraa kaksi ylimääräistä vaihteen vaihtoa joka kerta, kun lähtee liikkeelle hitaasta vauhdista. Se on ärsyttävää kun on tottunut autoon, joka jaksaa lähteä liikkeelle kakkosella siitä kävelyvauhdista.
Et ole ilmeisesti ajanut kävelijän perässä? Tietysti lähteehän se kakkosella, mutta et voi kakkosella ajaa kävelijän perässä, jos minun erittäin lyhyellä ykkösellä oli kierrokset tasakaasulla hieman yli 1000rpm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Yhden papparaisen tiedän etäisesti joka säästi kytkintä. Liikkelle kakkosella, sitten neloselle, jopa vitostakin saattoi käyttää. Ja pakkia tarvittaessa. Pysähtyminen parkkiin tapahtui junttaamalla jarru pohjaan niin että sammui. Sitten ihmetteli miten se kytkin on silti aina rikki.:)
Sukulaiset lopetti sen autoilun sittemmin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Et ole ilmeisesti ajanut kävelijän perässä? Tietysti lähteehän se kakkosella, mutta et voi kakkosella ajaa kävelijän perässä, jos minun erittäin lyhyellä ykkösellä oli kierrokset tasakaasulla hieman yli 1000rpm.
Kävelyvauhti on kielikuva. Varmaan jokainen, toivottavasti, ymmärtää mitä sillä tarkoitettiin. Ja sehän riittää, että hidastaa kävelyvauhtiin, ei sitä tarvitse koko matkaa ajaa. Nuo litraiset pikkuturbobensat vain ovat usein onnettomia heräämään tuosta nopeudesta liikkeelle ellei lähde ykkösellä liikkeelle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Yhden papparaisen tiedän etäisesti joka säästi kytkintä. Liikkelle kakkosella, sitten neloselle, jopa vitostakin saattoi käyttää. Ja pakkia tarvittaessa. Pysähtyminen parkkiin tapahtui junttaamalla jarru pohjaan niin että sammui. Sitten ihmetteli miten se kytkin on silti aina rikki.:)
Sukulaiset lopetti sen autoilun sittemmin.
Itse välillä jätän vaihteita väliin. Kaksi skenaariota oikeastaan: 1 - 2 - 3 - 5 ja 1 - 2 - 4 - 5. Eli yleensä kakkosella tavoitenopeuteen ja siitä sitten nopeudesta riippuen 4 tai 5 vaihde. Toki jos jonnekin motarille niin silloin nelonen saattaapi jäädä välistä. Moottorijarrutusta harrastan usein.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Yhden papparaisen tiedän etäisesti joka säästi kytkintä. Liikkelle kakkosella, sitten neloselle, jopa vitostakin saattoi käyttää. Ja pakkia tarvittaessa. Pysähtyminen parkkiin tapahtui junttaamalla jarru pohjaan niin että sammui. Sitten ihmetteli miten se kytkin on silti aina rikki.:)
Sukulaiset lopetti sen autoilun sittemmin.
Eikös jotkut vag-kaksoiskytkimelliset lähde ihan tarkoituksella kakkosella liikkeelle? Joissain muissakin autoissa on kakkonen paremmin liikkeellelähtöön sopiva, ykkönen on tosi lyhyt vaikkapa maastokelpoisuuden tai suuren kuormankuljetuskyvyn takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Itse välillä jätän vaihteita väliin. Kaksi skenaariota oikeastaan: 1 - 2 - 3 - 5 ja 1 - 2 - 4 - 5. Eli yleensä kakkosella tavoitenopeuteen ja siitä sitten nopeudesta riippuen 4 tai 5 vaihde. Toki jos jonnekin motarille niin silloin nelonen saattaapi jäädä välistä. Moottorijarrutusta harrastan usein.
Tuota ei tule itse harrastettua että jättäisin vaihteita väliin. Moottorijarrutusta tulee kyllä käytettyä, tosin se on niin harvoin kun manuaalilla tulee ajettua yleensäkään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tuota ei tule itse harrastettua että jättäisin vaihteita väliin. Moottorijarrutusta tulee kyllä käytettyä, tosin se on niin harvoin kun manuaalilla tulee ajettua yleensäkään.
Eihän paikoiltaan maantienopeuteen kiihdyttäessä 4. vaihteella tee mitään 5-vaihteisessa autossa. 6-laatikon kanssa 5. vaihde yhtälailla turha.
Eikö ainakin henkilöautoista kaikki ota 3. vaihteella ainakin sen 130 km/h lasiin, jolloin maantien suurin sallittu tulee vastaan reilusti ennen punarajaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Niin varsinkin bensamoottorillisilla. Disukoissa on hyvän väännön alue yleensä sen verran kapeampi, ettei aina välistä voi pykäliä jättää.
Kovin harvoin vaihteita kannattaa jättää ns. välistä henkilöautolla, siis muuten kuin tavoitenopeudessa nopeutta ylläpitävälle vaihteelle vaihtaessa. Joskus näkee näitä kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kesken kiihdytyksen vaihtavia. Tämä antaa kuljettajasta aika tumpun vaikutelman. Ei se moottori hajoa jos se vähän kiertää. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eihän paikoiltaan maantienopeuteen kiihdyttäessä 4. vaihteella tee mitään 5-vaihteisessa autossa. 6-laatikon kanssa 5. vaihde yhtälailla turha.
Eikö ainakin henkilöautoista kaikki ota 3. vaihteella ainakin sen 130 km/h lasiin, jolloin maantien suurin sallittu tulee vastaan reilusti ennen punarajaa?
Juuri näin. Jos tie on vapaa ja moottori lämmin, ei juurikaan ole tarvetta kiihdyttää nelosella(viidestä) ellei ajeta kovaa ylinopeutta. Paitsi toki 50 -> 60 tms. tien ja rajoituksen muutoskohdassa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Kovin harvoin vaihteita kannattaa jättää ns. välistä henkilöautolla, siis muuten kuin tavoitenopeudessa nopeutta ylläpitävälle vaihteelle vaihtaessa. Joskus näkee näitä kakkoselta neloselle tai kolmoselta vitoselle kesken kiihdytyksen vaihtavia. Tämä antaa kuljettajasta aika tumpun vaikutelman. Ei se moottori hajoa jos se vähän kiertää. :D
Riippuu melko paljon autostakin. Mulla 2.5ft viisipyttyinen turbokone melko kivasti vetää 1500 kierroksesta lähtien lämpimänä. Ihan eri juttu joku litranen vapari, ja toisaalta isot kasit ovat melko tunnottomia vaihteen suhteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eikös jotkut vag-kaksoiskytkimelliset lähde ihan tarkoituksella kakkosella liikkeelle? Joissain muissakin autoissa on kakkonen paremmin liikkeellelähtöön sopiva, ykkönen on tosi lyhyt vaikkapa maastokelpoisuuden tai suuren kuormankuljetuskyvyn takia.
En ole tällaisella vag-dsg:llä ajanut, mutta en mene sanomaan vaikka jossain versiossa näin olisikin. Toki melko hitaassa valoihin rullailussa kaikki vielä panttaavat kakkosella, josko lähdettäisiin luistattamaan liikkeelle ja vasta lähes pysähdyksissä menee ykkönen valmiiksi, ainakin ellei ole valittu tilaa "S".

Kyllähän niitä normaalejakin henkilöauton automaatteja on, jotka voivat tarkoituksella lähteä heti kakkosella, ainakin jos erikseen on talvimoodi valittu. Puhumatta kuorma-autoista joissa voi olla päävaihteistossa vaikka synkronoimaton ykkönen joka on jopa nimetty "L" ja normaali tieliikenteen lähtö on tarkoituskin tehdä teknisesti ottaen kakkosella, jossa on symboli "1". Tai traktorista, joka voi ilman vedettävää vaunua tai konetta lähteä jopa kaikilla vaihteilla tasaiselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Eihän paikoiltaan maantienopeuteen kiihdyttäessä 4. vaihteella tee mitään 5-vaihteisessa autossa. 6-laatikon kanssa 5. vaihde yhtälailla turha.
Eikö ainakin henkilöautoista kaikki ota 3. vaihteella ainakin sen 130 km/h lasiin, jolloin maantien suurin sallittu tulee vastaan reilusti ennen punarajaa?
Kaksi viimeisintä omaa käsivaihteista sattui olemaan Punto 1.1, no kiekkakelloahan siinä ei ollut, mutta sai sitä polkea kunnolla että rampilla ehti sen satasen saavuttaa. Toinen 1.9dsl vapari Berlingo, sen huippunopeus oli tasan sata, vaikka mittarin mukaan 110kmh:D, jonka siis saavutti vitosella.

Mutta nuo paskat nyt oli ihan ääriesimerkkejä. Pitääkin lukea taaksepäin miksi tälläistä tässä ketjussa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 336
Viestejä
4 157 587
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom