Taloyhtiön pesutuvan käyttömaksut

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse asiassa, meillä oli yksi asukas, joka käytti pesutupaa koko ajan (tyyliin 5pv/vk). Varasi kyllä, mutta hän asui yksiössä, niin asia herätti suurta ihmetystä.
Yksi tai useampia Airbnb-huoneistoja tai useampana huoneena vuokrattava airbnb-kämppä. Tai ”tuntihotellipalveluita” jossa ramppaa asiakkaita poikkeuksellisen paljon ja lakanat vaihtuvat extratiheään...
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Eikö niiden ongelmia aiheuttavien ovelle voi mennä ihan henkilökohtaisesti selittämään, että tämä on varauskalenteri, voisitteko käyttää sitä?

Jos välttämättä haluaa, voi mainita, että jos koneissa on toistuvasti pyykkiä toisten varaamilla vuoroilla, niin pyykit saattavat päätyä jätesäkeissä roskikseen.

Sinänsä kyllä kannattaa panostaa hygieniaan ja siivoukseen, kuten itsekin mainitset.

-
Minulla on itselläni sijoitusyksiö talosta, joka on täynnä 20-30m2 asuntoja ja veikkaan, että osa on airbnb- ja forenom käytössä. Pyykkitupa on kovassa käytössä parin euron käyttömaksusta huolimatta, kun airbnb:n pyörittäjät pyykkäävät 2-3 päivän välein lakanoitaan. Oma vuokralaiseni on valitellut, että vuorojen varaaminen on vaikeaa, kun nuo teollisuusteholla pesevät business-ihmiset varaavat joka illan täyteen.

Tuohon en keksi mitään helppoa korjausta, ellei kapasiteettia kasvateta kolmannella koneparilla, mikä kyllä nykykäytöllä varmaan olisikin kannattavaa.

Kun ihminen maksaa asunnostaan reilusti yli 5000e neliö (kuten tuo oma sijoituskämppäni on), niin pyykkitornista säästetty tila voi olla oikeasti aika arvokas. Pidän pyykkitupaa mainiona palveluna.
Pistää rajoituksen ettei saa olla kuin yksi vuoro per viikko tms ja lyhentää niitä aikoja eli vuoro on 1-2t+kuivaus?.Toi ettei kaikille riitä vuoroja voi olla ongelma isoissa taloissa.Itse pidän lähinnä sen pesutuvan kuivainta erittäin mainiona asiana,kuivuu n1t ja kaikki vaatteet yms on pölyttömiä,tosin kuluttaa vaatteita mitä normi kuivaus ei tee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Pistää rajoituksen ettei saa olla kuin yksi vuoro per viikko tms ja lyhentää niitä aikoja eli vuoro on 1-2t+kuivaus?.Toi ettei kaikille riitä vuoroja voi olla ongelma isoissa taloissa.Itse pidän lähinnä sen pesutuvan kuivainta erittäin mainiona asiana,kuivuu n1t ja kaikki vaatteet yms on pölyttömiä,tosin kuluttaa vaatteita mitä normi kuivaus ei tee.
Rajoituksen valvonta on aika vaikeaa. Mennään taas siihen, että tarvitaan sähkölukkoja, kulunvalvontaa ja securitasta kyttäämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Rajoituksen valvonta on aika vaikeaa. Mennään taas siihen, että tarvitaan sähkölukkoja, kulunvalvontaa ja securitasta kyttäämään.
Ei siihen mitään sähkölukkoa tarvita. Nimi ja allekirjoitus vuorovihkoon. Naapurikyylät kyllä valittavat jos joku käyttää enemmän vuoroja kuin pitäisi.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Ei siihen mitään sähkölukkoa tarvita. Nimi ja allekirjoitus vuorovihkoon. Naapurikyylät kyllä valittavat jos joku käyttää enemmän vuoroja kuin pitäisi.
Ei toiminut täällä. Kyylät kyllä kyyläili minkä kyyläilyltään kerkisivät.

Laillisin keinoin tuohon on joissakin taloyhtiöissä hankala puuttua. Siinä vaiheessa kun pesutupaperseily johtaa joihinkin toimenpiteisiin, on usein ko. kämppien asukkaat ehtineet vaihtumaan jo kahdesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Ei toiminut täällä. Kyylät kyllä kyyläili minkä kyyläilyltään kerkisivät.

Laillisin keinoin tuohon on joissakin taloyhtiöissä hankala puuttua. Siinä vaiheessa kun pesutupaperseily johtaa joihinkin toimenpiteisiin, on usein ko. kämppien asukkaat ehtineet vaihtumaan jo kahdesti.
Pesutupa eri avaimelle ja avain pois ei ymmärrä sääntöjä?
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Pesutupa eri avaimelle ja avain pois ei ymmärrä sääntöjä?
Toki. Se päätöksenteko ei ole vain salamannopeaa - ja ekasta perseilystä ei voi avaimia viedä, eikä oikein tokastakaan, eikä kolmannesta. Pitää ensin antaa huomautuksia sun muita. Ja tähän kun yhdistetään se, että tietyntyyppisissä asunnoissa se vuokralaisten vaihtuvuus on melkoista, niin aikanaan todettiin, että kolikkoautomaatti pitää hyvin nämä ongelmat sivussa.

Siitä on vajaa kymmenisen vuotta aikaa kun itse viimeksi olin hallituksessa - en käytä pesutupaa itse, niin en tiedä onko siellä ollut ongelmia. Todennäköisesti ei, kun kyylämummelit eivät sitä ole aktiivisesti puheeksi tuossa pihaparlamentissa ottaneet.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Yks mun mielestä helppo ja suhteellisen tasapuolinen olisi, että vain pesutuvan käytön haluavilla on kulkuoikeus (tai avain) pesutupaan ja pesumaksu on kuukausi ja asuinhuoneiston asukasmääräkohtainen (luulisi korreloivan pyykinpesumäärän kanssa suhteellisen hyvin). Puhelinautomaateista varmasti palveluntarjoaja ottaa ison siivun välistä, niin ei kovin mielekäs käyttäjille tulevan kustannuksen takia ja kolikkoautomaateissa se kolikoiden roudaaminen pankkiin.

Ilmaiset pesukoneet ei minusta kuulosta kovin tasapuoliselta, kun silloin taloyhtiön suurimmat huoneistot maksavat leijonanosan kustannuksista vastikkeissaan, mutta useimmiten ne ovat perheasuntoja, joissa käytännön syistä on liki aina omat pesukoneet, jolloin pesutupaa ei käytetä. Ellei kyse ole näistä uusista sijoitusasunnoiksi tehdyistä yhtiöistä joissa on vain yksiöitä ja pieniä kaksioita.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Toki. Se päätöksenteko ei ole vain salamannopeaa - ja ekasta perseilystä ei voi avaimia viedä, eikä oikein tokastakaan, eikä kolmannesta.
Jos nyt oikein muistan, niin taloyhtiöllä on suhte omistajaan eli osakkaaseen, ei vuokralaiseen => Jos samassa asunnossa ei noudateta yhtiön sääntöjä varoitusten jälkeen avaimen voi ottaa pois, esim 3-vuoden määräajaksi. Vuokratessaan seuraavalle osakkenomistaja kertoo, ettei pesutupapalvelut kuulu vuokran hintaan.
Siitä on vajaa kymmenisen vuotta aikaa kun itse viimeksi olin hallituksessa - en käytä pesutupaa itse, niin en tiedä onko siellä ollut ongelmia. Todennäköisesti ei, kun kyylämummelit eivät sitä ole aktiivisesti puheeksi tuossa pihaparlamentissa ottaneet.
Mullakin on jo aikaa, mutta minäkin oletan, että aika harvoin noista isoja (eli järkipuhe ei tehoa) tulee. Enkä pidä sitä kyylläämisenä, että sovittujen pelisääntöjen noudattamattomuuteen puututaan. Taloyhtiöissä on kyse "kimppa-asumisesta" ja se pakostakin vaatiin yhteisten sääntöjen noudattamista. Omakotitaloissakin niitä joutuu noudattamaan, ettei tule esim. "Hellasäröä" :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Jos nyt oikein muistan, niin taloyhtiöllä on suhte omistajaan eli osakkaaseen, ei vuokralaiseen => Jos samassa asunnossa ei noudateta yhtiön sääntöjä varoitusten jälkeen avaimen voi ottaa pois, esim 3-vuoden määräajaksi. Vuokratessaan seuraavalle osakkenomistaja kertoo, ettei pesutupapalvelut kuulu vuokran hintaan.
Se lienee täysin tapauskohtaista. Joskus kun itse asuin as.oy:ssa huoneistossa vuokralla, tein tarpeen tullen (olin liian laiska viemään hajonnutta pesukonettani jätteisiin kohtuuajassa ja liian köyhä ostaakseni tilalle uutta vaihtopalvelulla) ihan itte sopimuksen pyykkituvan käytöstä ja maksoin ihan itte panttimaksun ja käyttömaksut, ja sain avaimen mistä lie, en vuokranantajalta. Vuokranantajaa en tavannut tai ollut puhelinyhteydessä vuokrasopimuksen kirjoittamisen ja irtisanomisen välillä kertaakaan. Aika hiljaista olisi alkaa tätä osakasta rankaisemaan minun sopimusrikkomuksistani. Tai no se on aika jyrkkä sana. Sanotaan mieluummin että siitä, jos olisin jonkun seniilin kellojen siirron unohtaneen mummon mielestä ylittänyt varausajan.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Pistää rajoituksen ettei saa olla kuin yksi vuoro per viikko tms ja lyhentää niitä aikoja eli vuoro on 1-2t+kuivaus?.Toi ettei kaikille riitä vuoroja voi olla ongelma isoissa taloissa.Itse pidän lähinnä sen pesutuvan kuivainta erittäin mainiona asiana,kuivuu n1t ja kaikki vaatteet yms on pölyttömiä,tosin kuluttaa vaatteita mitä normi kuivaus ei tee.
Rumpukuivauksen kuluttava vaikutus on tosi pieni. Suurin osa nukkasihtiin kertyvästä pölystä on irronnut vaatteesta jo pesussa, joka kuluttaa vaatteita jonkin verran, tai kertynyt vaatteisiin jostain muualta. Veikkaisin että ei lyhennä vaatteen käyttöikää kuin enimmilläänkin aivan marginaalisesti. Ite tykkäsin aikoinaan silloisessa talossa asuessami paljonkin käyttää talopesulaa juuri siksi, kun oli rumpu käytettävissä, mitä itselläni ei ollut, ja pesukoneen ohjelmatkin olivat ammattilaiskoneessa paljon nopeampia. Ja tupa oli ilmainen käyttää ja vuoroja sai joka viikko mielin määrin, eikä rajoituksia ollut.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Se lienee täysin tapauskohtaista. Joskus kun itse asuin as.oy:ssa huoneistossa vuokralla, tein tarpeen tullen (olin liian laiska viemään hajonnutta pesukonettani jätteisiin kohtuuajassa ja liian köyhä ostaakseni tilalle uutta vaihtopalvelulla) ihan itte sopimuksen pyykkituvan käytöstä ja maksoin ihan itte panttimaksun ja käyttömaksut, ja sain avaimen mistä lie, en vuokranantajalta. Vuokranantajaa en tavannut tai ollut puhelinyhteydessä vuokrasopimuksen kirjoittamisen ja irtisanomisen välillä kertaakaan. Aika hiljaista olisi alkaa tätä osakasta rankaisemaan minun sopimusrikkomuksistani. Tai no se on aika jyrkkä sana. Sanotaan mieluummin että siitä, jos olisin jonkun seniilin kellojen siirron unohtaneen mummon mielestä ylittänyt varausajan.
Taloyhtiössä voidaan noi sopia monella tavalla. Pääsiassa kommentoin, että kyllä ne huonomminkin käyttäytyjät, jollain viiveellä/ tavalla ruotuun saadaan.
Käytetäänhän sitä pysäköinnin valvontaa=> "mikäli et noudata näitä pesutuvan käyttöohjeita/-aikoja sitoudut maksamaan 60€ valvontamaksun" :) Kamerat valvomaan. Itse en kyllä tuohon lähtisi kuin pakon edessä (eli joku "kaappaa" pesutuvan itselleen)
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Täysin samaa mieltä. Talpetiltä saa jokusella tonnilla ihan teollisen pesukoneen, joka on nopea ja käyttää vähemmän vettä.

Myös kondenssikuivaimen voi hankkia jos on käytössä kuivaushuone.

Kyse on palvelusta, jota taloyhtiö tarjoaa asukkailleen. En itse käytä, mutta puheenjohtajan roolissa olen hyväksynyt monta tonnia tämän tilan parantamiseen ja käytännössä sinne on mennyt 2-3 vastiketta kokonaisuudessaan kaikilta asukkailta pelkkään varusteluun.



Vielä ei ole tullut huomautusta, niin jatkan provosoivalla linjalla: mamuistahan tässä on kysymys. Meillä on samoja ongelmia, mutta en oikeasti välitä, kunhan varaisivat sen pesuhuoneen niinkuin maan tapoihin kuuluu...

Meillä on yksi mamu jättänyt ötököitä asuntoon poismuuttaessaan ja siitä tuli semmoinen torjuntafirman lasku, että vahvasti suosittelen, että annatte ihmisten huolehtia perushygieniasta. Meillä on mamut varailleet myös hirveästi saunavuoroja, enkä ole menossa katsomaan, onko sielläkin kavereita. Mielestäni on edelleen hyvä, että pitävät huolta peruspuhtaudesta ja edelleen: näiden molempien pitäisi olla taloyhtiön tarjoamia palveluita.

--

Tässä on perisuomalainen kateus teillä osalla takana. Ei voida antaa ilmaiseksi palvelua, jota ei itse käytä. Ei voida parantaa muiden elämää omilla rahoilla. Tässä on kuitenkin niin pikkurahoista kysymys (taloyhtiön rahoissa), että voi tulla jopa halvemmaksi pitää tämä ilmaisena.
Mamujen kohdalla kyse voi olla ihan siitä ettei ne osaa suomea tai osaa kirjoittaa suomeksi,arabialaiset kirjaimethan on ihan erillaisia kuin latinalaiset kirjaimet,numerotkin ilmeisesti kirjoitetaan eri tavalla.Osa noista on muuten aika siivottomia eli syljetään lattialle sisällä yms.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Rumpukuivauksen kuluttava vaikutus on tosi pieni. Suurin osa nukkasihtiin kertyvästä pölystä on irronnut vaatteesta jo pesussa, joka kuluttaa vaatteita jonkin verran, tai kertynyt vaatteisiin jostain muualta. Veikkaisin että ei lyhennä vaatteen käyttöikää kuin enimmilläänkin aivan marginaalisesti. Ite tykkäsin aikoinaan silloisessa talossa asuessami paljonkin käyttää talopesulaa juuri siksi, kun oli rumpu käytettävissä, mitä itselläni ei ollut, ja pesukoneen ohjelmatkin olivat ammattilaiskoneessa paljon nopeampia. Ja tupa oli ilmainen käyttää ja vuoroja sai joka viikko mielin määrin, eikä rajoituksia ollut.
Sen verran käyttänyt noita kuivamia niin joutuu toteamaan että kyllä ne kuluttaa niitä vaatteita.Kerran kun on tollaiseen isoon kuivaimeen tutustunut niin et siitä siitä halua luopua eli 1t+1t ja sulla on pestyt ja kuivat pölyttömät vaatteet yms.:kahvi:
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Jännä ketju, eikö yleisesti kaikkien talontyhtiöiden yleisten tilojen (varastot, pesutupa, kuntosali, yms.) käyttö vain ra'asti sisälly vuokraan eikä täten mitään erillismaksuja tarvitse miettiä? Vai puhutaanko tässä jostain parin asukkaan pyörittämästä yksityisestä pesulasta johon omilla rahoilla hankittu koneet?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Edellisessä taloyhtiössäni oli kolikoilla toimivat pesukoneet. Huoltomies kävi pari kertaa vuodessa viemässä kertyneet kolikot pankkiin. Noin 70 asunnon taloyhtiö. En tiedä, että millaisia kuluja hommasta aiheutui. Ei tuo ratkaisu taida kyllä ihan nykyaikaa olla.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Yks mun mielestä helppo ja suhteellisen tasapuolinen olisi, että vain pesutuvan käytön haluavilla on kulkuoikeus (tai avain) pesutupaan ja pesumaksu on kuukausi ja asuinhuoneiston asukasmääräkohtainen (luulisi korreloivan pyykinpesumäärän kanssa suhteellisen hyvin). Puhelinautomaateista varmasti palveluntarjoaja ottaa ison siivun välistä, niin ei kovin mielekäs käyttäjille tulevan kustannuksen takia ja kolikkoautomaateissa se kolikoiden roudaaminen pankkiin.

Ilmaiset pesukoneet ei minusta kuulosta kovin tasapuoliselta, kun silloin taloyhtiön suurimmat huoneistot maksavat leijonanosan kustannuksista vastikkeissaan, mutta useimmiten ne ovat perheasuntoja, joissa käytännön syistä on liki aina omat pesukoneet, jolloin pesutupaa ei käytetä. Ellei kyse ole näistä uusista sijoitusasunnoiksi tehdyistä yhtiöistä joissa on vain yksiöitä ja pieniä kaksioita.
Tämä olisi kaikkein selkein. Ei olisi rahastuslaitteita tyhjennettäväksi ja korjattavaksi tai rahastusjärjestelmiä ylläpidettäväksi + kuukausittaista manuaalista laskutusta tai rahankäsittelyä, joista isännöitsijä rokottaa lisää palvelumaksua.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
122
Teollisuuspesukoneet ja kuivausrummut liikkuvat hintaluokassa 2500...4500 alv 0%. Useimmiten taloyhtiöiden pesuloiden varusteluun voi laskea noin 10 000 euroa alv 0%.

Hekan peruskorjattaviin ja uudiskohteisiinkin on jonkin verran viritelty sähköisiä varausjärjestelmiä. Kyllä niitä vaan on moni mummeli oppinut käyttämään. Pakon edessä ja hyvillä ohjeilla se vanha koira oppiikin uutta.

Itse suosisin mahdollisimman paljon sähköistä järjestelmää, koska se ei jätä paljoa epäselvyyksiä. Varaukset löytyvät sieltä ja mahdollinen laskutus hoidettavissa myös sähköisesti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
642
Jos on sähköiset avaimet, niin se vaan koodataan avaimeen eli kulkuoikeudet. Ne, jotka eivät maksa penniäkään, niin avaimet eivät toimi ja jos rupeaa maksamaan, niin koodataan vaan avaimeen kulkuoikeus sinne pyykkituvalle.
Ei sen vaikeampaa
Tätä mietin itsekin vakavasti. Olisi laskutuksenkin kannalta selkeä periä kk-maksua niiltä joilla kulkuoikeus. Isoin kysymys lienee siinä mitä maksaa kulkuoikeuksien päivittäminen..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Yhdessä edellisessä taloyhtiössä järjestely oli näinkin yksinkertainen: pesutuvan avain oli vain huoltoyhtiöllä sekä sitten talonmiehellä (/-naisella), jolle vietiin lappunen missä oli toivottu pyykkivuoron aika, ja talonmies sitten pudotti avaimen asuntoon postiluukusta kun se vuoro lähestyi. Tämän jälkeen avain palautettiin talonmiehelle. Ei tosin tullut käytettyä, koska 5 e / kerta...
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Pieniin taloyhtiöihin käy naapurikyyläys, keskikokoisiin panttiavain, puhelinrahastin systeemit ja suuriin sitten varausjärjestelmät kulunvalvontoineen. Kantakaupungissa olevat kohteet voivat jopa harkita ulkopuolisille varattavuutta, jos vaikka taloyhtiöllä on tarjota järeämpiä koneita tai hyvä sijainti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Täällä on pesukone vapaalla käytöllä. Kuivaushuone myös ja jos se on täynnä, niin vintillä toinen. Onkin 1939 rakennettu rakennus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Yhdessä edellisessä taloyhtiössä järjestely oli näinkin yksinkertainen: pesutuvan avain oli vain huoltoyhtiöllä sekä sitten talonmiehellä (/-naisella), jolle vietiin lappunen missä oli toivottu pyykkivuoron aika, ja talonmies sitten pudotti avaimen asuntoon postiluukusta kun se vuoro lähestyi. Tämän jälkeen avain palautettiin talonmiehelle. Ei tosin tullut käytettyä, koska 5 e / kerta...
Eipä taida mistään Helsingin kantakaupungin ulkopuolelta löytyä talonmiestä paitsi jos puhuit jostain 80-luvun alusta tässä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Noh, yllätys yllätys, näitä kuitenkin on vielä joissain taloyhtiöissä, ja ihan siis puhuin about kolmen, neljän vuoden takaisesta tilanteesta.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tätä mietin itsekin vakavasti. Olisi laskutuksenkin kannalta selkeä periä kk-maksua niiltä joilla kulkuoikeus. Isoin kysymys lienee siinä mitä maksaa kulkuoikeuksien päivittäminen..
Mua kiinnostaa tavallaan myös, koska taloyhtiöön on tulossa jossakin vaiheessa iLOQ-avaimet, ja on joitakin tiloja jonne ei kaikkien tarvitse päästä.

Tietääkö joku kuka tuota kulunvalvontaa hallinnoi, ja mitä se maksaa kun sinne lisää/poistaa joitakin avaimia? Vai onko se niin fiksu että jonkun portaalin kautta vaikka isännöitsijä voi noita hanskata?

Tuskin se nyt mahdottomia maksaa (jos maksaa), mutta kumminkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Eipä taida mistään Helsingin kantakaupungin ulkopuolelta löytyä talonmiestä paitsi jos puhuit jostain 80-luvun alusta tässä.
Kyllä niitä on muuallakin. En toki tiedä että olisi muissa kuin hyvin suurissa komplekseissa.

Tietenkin joku voi äkkiä alkaa viisastella siitä, mikä lasketaan talonmieheksi. Pitääkö sen palvella vain yhtä taloyhtiötä tai vain yhtä fyysistä asuinrakennusta? Käykö että taloyhtiö on jakaantunut useampaan taloon tai että pihassa on useampi kuin yksi taloyhtiö, joita talonmies kuitenkin kaikkia (ja yksinomaan niitä) palvelee?

Pitääkö talonmiehen olla teoriassa tavoitettavissa pieniinkin päivystysasioihin myös yöaikaan, eli lakkaako talonmies olemasta talonmies jos vaikkapa ovenavauspalvelu öisin tulee vartiointiliikkeen kautta, tai joissakin asioissa ohjataan ottamaan yhteyttä ulkopuoliseen huoltoliikkeeseen? Jos muka näin, niin millä ihmeen perusteella? Eiköhän se hissipäivystyskin ole ulkoistettu, vaikka olisi miten kantastadilainen talonmiesjärjestelmä talossa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Mua kiinnostaa tavallaan myös, koska taloyhtiöön on tulossa jossakin vaiheessa iLOQ-avaimet, ja on joitakin tiloja jonne ei kaikkien tarvitse päästä.

Tietääkö joku kuka tuota kulunvalvontaa hallinnoi, ja mitä se maksaa kun sinne lisää/poistaa joitakin avaimia? Vai onko se niin fiksu että jonkun portaalin kautta vaikka isännöitsijä voi noita hanskata?

Tuskin se nyt mahdottomia maksaa (jos maksaa), mutta kumminkin.
Iloq kulunvalvonta on se, että lukkoon jää muistiin jokainen käytetty avain tietyltä ajanjaksolta. Ei noita mitenkään etänä tehdä vaan lukkojen ohjelmointia varten pitää käydä paikanpäällä koneen ja ohjelmointiavaimen kanssa. Sama homma jos niitä tietoja halutaan lukea. Iloq, kun toimivat ilman mitään ylimääräistä johdotusta.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Iloq kulunvalvonta on se, että lukkoon jää muistiin jokainen käytetty avain tietyltä ajanjaksolta. Ei noita mitenkään etänä tehdä vaan lukkojen ohjelmointia varten pitää käydä paikanpäällä koneen ja ohjelmointiavaimen kanssa. Sama homma jos niitä tietoja halutaan lukea. Iloq, kun toimivat ilman mitään ylimääräistä johdotusta.
OK, jotenkin oletin että tietyissä lukoissa "yleisissä tiloissa", joissa kulkuoikeudet saattaa muuttua useammin, olisi jokin etähallintamahdollisuus. Mutta joo, ilmeisesti sitten vaan lukkofirman äijä käy lisäämässä tarvittavien avaimien ID:t kyseisiin lukkoihin käsipelillä. Kulunvalvonnan statistiikka tuskin ketään kiinnostaa, paitsi siinä vaiheessa, jos jossakin tilassa jotakin epänormaalia tapahtuu.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
OK, jotenkin oletin että tietyissä lukoissa "yleisissä tiloissa", joissa kulkuoikeudet saattaa muuttua useammin, olisi jokin etähallintamahdollisuus. Mutta joo, ilmeisesti sitten vaan lukkofirman äijä käy lisäämässä tarvittavien avaimien ID:t kyseisiin lukkoihin käsipelillä. Kulunvalvonnan statistiikka tuskin ketään kiinnostaa, paitsi siinä vaiheessa, jos jossakin tilassa jotakin epänormaalia tapahtuu.
Siihen on ymmärtääkseni lisämaksusta mahdollista saada kai jotain etäjuttuja, mutta se vaatii lisäpalikoita ja lisäjohdotuksia. Sen ohjelmoinnin voi hoitaa huoltoyhtiö tai lukkoliike ihan miten asiasta päätetään. Yksinkertaisimmillaan se on vain tyhmä lukko mikä lukkokohtaisesti ohjelmoidaan. Se on tarkoitettu alunperin sopimaan suoraan abloyn tilalle ilman mitään lisäjohdotuksia/muutoksia. Järkevämpiä/halvempia ratkaisuja on sitten sähköiset kulkutunnisteet mitä töissä käytetään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom