• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Milloin vanha jarruneste on vaarallisen vanhaa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Minkälainen systeemi tuo on onko satuloissa sähköventtiilit nippojen tilalla?
Meniköhän se nyt niin että avataan toinen takanippa ja käsketään koneen ilmaamaan systeemi. Sitten kun valmis niin nippa kiinni. Siellä on siis pumppu, ym. joka hoitaa homman, mutta nippa on "manuaalinen".

Toki voi perinteisestikin ilmailla jos pakko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Eli joutuu avamaan nipat joka pyörästä,eli vie enemmän aikaa kuin perinteinen ilman atk:ta suoritettava vaihto. 25 euron hinta moisesta vaihdosta viittaa kusetukseen, imaistu säiliöstä vanhat pois ja uudet tilalle.Vaikea todistaa ilman uudestaan vaihtoa että on myös satuloista päästetty vanhat nesteet pois.
En tiedä viittasitko johonkin muuhun, mutta minä puhuin "vuosikustannuksesta". Omissa kulkineissa tuo on suunnilleen aina ollut "2 vuoden välein", eli 40-50 euroa per kerta = 20-25 euroa per vuosi...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Meniköhän se nyt niin että avataan toinen takanippa ja käsketään koneen ilmaamaan systeemi. Sitten kun valmis niin nippa kiinni. Siellä on siis pumppu, ym. joka hoitaa homman, mutta nippa on "manuaalinen".

Toki voi perinteisestikin ilmailla jos pakko.
Ei noin kyllä mitenkään voi saada nesteitä vaihdettua, jo ihan siksi että autoissa on kaksipiiriset jarrut. Periaatteessa tietysti tietokoneella voi komentaa nestettä putkiin, jolloin riittää että käy vaan laskemassa jokaisesta nipasta ainetta ulos. JOnkun pitää vaan vahtia ettei säiliö mene liian tyhjäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Ei noin kyllä mitenkään voi saada nesteitä vaihdettua, jo ihan siksi että autoissa on kaksipiiriset jarrut. Periaatteessa tietysti tietokoneella voi komentaa nestettä putkiin, jolloin riittää että käy vaan laskemassa jokaisesta nipasta ainetta ulos. JOnkun pitää vaan vahtia ettei säiliö mene liian tyhjäksi.
"läppäri hoitaa ilmauksen".

Vanha neste toki pitää saada pihalle ja uutta tilalle. :D
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
Maan vetovoima auttoi vaihtamaan jarrunesteet, kunhan vaan tietää oikean järjestyksen, eli kauimmaisesta aloitetaan :) .

Joo, uusis autois pitää varmaankin olla tietokone, mutta vanhas saapis riitti kun laittoi virrat päälle, niin pumppu alkoi surisemaan, ja meni nopeaan :) .
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
"läppäri hoitaa ilmauksen".

Vanha neste toki pitää saada pihalle ja uutta tilalle. :D
Tarkoitan siis että yhden takanipan avaamisella ei voi saada nesteitä vaihdettua. Jarruputket ovat tavallaan tähden muodossa siellä autossa, ja sen lisäksi vielä kahdessa erillisessä piirissä ja piirien neste on yhteydessä toisiinsa vain piripintaan täytetyssä jarrunestesäiliössä.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Toyotan Techstreamissa ainakin näytti olevan toiminto jarrujen ilmausta varten, tiedä sitten miten toimii kun ei ole kertaakaan tullut vielä jarrunesteitä vaihdettua. Veikkaisin, että on vain valinta jolla saa käskytettyä tehostimen pumppaamaan jatkuvasti tavaraa putkiin.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Jarrunesteen vaihto olisi tulossa ajankohtaiseksi. Minkäslaatuista jarrunestettä porukka on täällä käyttänyt? Ite oon aina ennen ostanut auton vaatimuksen mukaan perus DOT 4 sen enempiä miettimättä :vihellys:

Nyt tuli kuitenkin lueskeltua aiheesta ja DOT 5.1 jarrunesteellä näyttää olevan korkein kiehumispiste tuoreena ja ikääntyneenä, sekä myös alhaisempi viskositeetti pakkasessa, plus olisi yhteensopiva DOT 4-järjestelmien kanssa. Radalla noista ominaisuuksista saanee parhaan hyödyn, mutta ei liene haitaksi arkiajossakaan. Oletteko kokeilleet vaihtaa DOT 4 nesteen tilalle DOT 5.1:tä, onko ollut mitään huomattavaa eroa - toimiiko jarrut esim pakkaskeleillä herkemmin? Täytyy laittaa sisään DOT 5.1:t nyt syksyn mittaan ja katsoa millainen vaikutus on :)
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Jarrunesteen vaihto olisi tulossa ajankohtaiseksi. Minkäslaatuista jarrunestettä porukka on täällä käyttänyt? Ite oon aina ennen ostanut auton vaatimuksen mukaan perus DOT 4 sen enempiä miettimättä :vihellys:

Nyt tuli kuitenkin lueskeltua aiheesta ja DOT 5.1 jarrunesteellä näyttää olevan korkein kiehumispiste tuoreena ja ikääntyneenä, sekä myös alhaisempi viskositeetti pakkasessa, plus olisi yhteensopiva DOT 4-järjestelmien kanssa. Radalla noista ominaisuuksista saanee parhaan hyödyn, mutta ei liene haitaksi arkiajossakaan. Oletteko kokeilleet vaihtaa DOT 4 nesteen tilalle DOT 5.1:tä, onko ollut mitään huomattavaa eroa - toimiiko jarrut esim pakkaskeleillä herkemmin? Täytyy laittaa sisään DOT 5.1:t nyt syksyn mittaan ja katsoa millainen vaikutus on :)
Putsaamalla satulat ja huolehtimalla jarrujen kunnosta yleisesti kerran kolmeen vuoteen, ei ongelmia tule. Edes viilalla tjsp liukupinnat auki.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Putsaamalla satulat ja huolehtimalla jarrujen kunnosta yleisesti kerran kolmeen vuoteen, ei ongelmia tule. Edes viilalla tjsp liukupinnat auki.
Toki puhtaat & voidellut jarrut toimivat mekaanisesti hyvin ja putsailu tulee kyllä tehtyä säännöllisesti vähintään joka toinen vuosi. Mutta varmasti nesteidenkin laadulla on jotain merkitystä jos oikein pahasti pääsevät vanhenemaan. Ja nyt kun nesteitä vaihtaa nii vois samas koittaa korkeamman standardin jarrunestettä :)

Eräässä autossa kuului pakkasaamuisin poksahdus takasatulasta aina kun ekan kerran painoi jarrua: jarrunesteen vaihto auttoi (lienee järjestelmässä ollut vettä/jäätä tms)... Vaikka en tiedä sit tieteellisesti voiko jarruneste itsessään jäätyä, vai loppuuko jarrunesteen kyky sitoa vettä jossain kohtaa ja vesi alkaa erottumaan jarrunesteestä -> aiheuttaa jäätä. Anyway, poksahtelu loppui kun jarruneste vaihtui uuteen. Eikä pitäisi ilmaakaan olla ollut koska poljin ei painunut pohjaan.
 
Viimeksi muokattu:

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Toki puhtaat & voidellut jarrut toimivat mekaanisesti hyvin ja putsailu tulee kyllä tehtyä säännöllisesti vähintään joka toinen vuosi. Mutta varmasti nesteidenkin laadulla on jotain merkitystä jos oikein pahasti pääsevät vanhenemaan. Ja nyt kun nesteitä vaihtaa nii vois samas koittaa korkeamman standardin jarrunestettä :)

Eräässä autossa kuului pakkasaamuisin poksahdus takasatulasta aina kun ekan kerran painoi jarrua: jarrunesteen vaihto auttoi (lienee järjestelmässä ollut vettä/jäätä tms)... Vaikka en tiedä sit tieteellisesti voiko jarruneste itsessään jäätyä, vai loppuuko jarrunesteen kyky sitoa vettä jossain kohtaa ja vesi alkaa erottumaan jarrunesteestä -> aiheuttaa jäätä. Anyway, poksahtelu loppui kun jarruneste vaihtui uuteen. Eikä pitäisi ilmaakaan olla ollut koska poljin ei painunut pohjaan.
Ei niihin liukupintoihin mitään rasvoja laiteta jossa palat kulkevat. Ainoastaan tapeille. Ellei tavote ole saada jumivat jarrut aikaiseksi. Silloinkin omaa spessurasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Ei niihin liukupintoihin mitään rasvoja laiteta jossa palat kulkevat. Ainoastaan tapeille. Ellei tavote ole saada jumivat jarrut aikaiseksi. Silloinkin omaa spessurasvaa.
Kuka nyt semmoista puhui? Voit päteä jollekin toiselle asioista, ei kiinnosta vääntää tommoisista.
 
Viimeksi muokattu:

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Kuka nyt semmoista puhui? Voit päteä jollekin toiselle asioista, ei kiinnosta vääntää tommoisista.
Olen syvästi pahoillani että suoamem keele ymmärrykseni ulottuu vain kirjoitettuun tekstiin, enkä osaa lukea muuta kuin mustan valkoisella.

Mee säkin ulos ja ota piuha seinästä, ni ei kiristele noin paljoa. :cigar:

:sheadphones:


Kyllä me molemmat tiedetään että laitat kuparirasvaa palojen ja satuloiden väliin.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Jarrunesteen vaihto olisi tulossa ajankohtaiseksi. Minkäslaatuista jarrunestettä porukka on täällä käyttänyt? Ite oon aina ennen ostanut auton vaatimuksen mukaan perus DOT 4 sen enempiä miettimättä :vihellys:

Nyt tuli kuitenkin lueskeltua aiheesta ja DOT 5.1 jarrunesteellä näyttää olevan korkein kiehumispiste tuoreena ja ikääntyneenä, sekä myös alhaisempi viskositeetti pakkasessa, plus olisi yhteensopiva DOT 4-järjestelmien kanssa. Radalla noista ominaisuuksista saanee parhaan hyödyn, mutta ei liene haitaksi arkiajossakaan. Oletteko kokeilleet vaihtaa DOT 4 nesteen tilalle DOT 5.1:tä, onko ollut mitään huomattavaa eroa - toimiiko jarrut esim pakkaskeleillä herkemmin? Täytyy laittaa sisään DOT 5.1:t nyt syksyn mittaan ja katsoa millainen vaikutus on :)
ATE sl6:sta on tullut käytettyä, ei mee 3:ssa vuodessa miksikään vaikea havaita millon uutta nestettä tulee nipasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
Omaan autoon ei oltu ilmeisesti vaihdettu nesteitä hetkeen, kun radalla ajaessa alkoi nesteet "kiehumaan" aika nopeasti. Laiskana vaihdoin ensin uudet jarrupalat saamatta kummemmin hyötyä. Uudet halpis 5.1 nesteet lähimarketista sisään, jonka jälkeen jarrut kestivä ratailua noin kolme kertaa pidempään. Nesteen väristä ja silmämääräisestä koostumuksessa ei pystynyt erottamaan uusia ja vanhoja nesteitä. Kadulla ajaessa vanhasta nesteestä ei liene muuta haittaa kuin veden imeytyminen (ruoste, jumiutumiset, jäätyminen yms), mitkä ovat siis toki itsessään syitä vaihtaa ne liemet :rofl: Tuskin kukaan kadulla päästelee niin kovasti, että jarrut kuumenevat.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Hyvän oloinen sääntö Haynesilta että 0,5 litraa / satula. Jossain oli vielä vinkki että säiliön nesteen voi aluksi vaihtaa vaikka ruiskulla, niin ei tarvi sitä likaisena pumpata järjestelmän läpi. Paljonkohan nestettä jarrupääsylinterissä yleensä on? Olisiko hyötyä ensimmäisestä satulasta vaihtaa lähemmäs litran, jotta saisi pääsylinterin hyvin puhdistettua ja sit lopuista sen 0,5 l?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 398
Korjaamo katsoo minkälainen asiakas,jos lippalakkipäinen amis niin käy vähän pöyrittämässä kumihatusta paskat pois, jollekin hipsterille ei tarvii edes hattuja puhdistaa.onhan suuri houkutus jättää vaihto tekemättä jos ilmausruuvit on pahasti ruosteessa,suuri riski että napsahtaa poikki,helpomalla pääsee silloin vain säiliön täytöllä. 25e on niin alhainen hinta että tuskin pärnäisten-korjaamolakaan tekevät tolla hinnalla,alkaen hinnat on 40 e ylöspäin.
Jos se ruuvi napsahtaa poikki, niin siitä koituvat lisäkustannukset voi luonnollisesti veloittaa asiakkaalta, eli ei se nyt suoranaisesti mikään riski ole. Muutenkin on paljon asioita (esim. käytettiinkö öljynvaihdossa oikeaa öljyä ja vaihdettiinko öljynsuodatin), joissa pitää vain luottaa pajaan, joten ei toi jarruneste mikään poikkeus ole - helppo hommahan se on kunnon vehkeillä tehdä vs. kaveri polkee jarrua ja sinä availet ilmausruuvia tahdissa...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
223
Renkaan vaihdon yhteydessä tuli vaihdettua jarrunesteet tuolaisella paineilmakäyttöisellä imijällä, helppo ja halpa homma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Tuli mieleen eräänlainen teoria tästä aiheesta.
Jarrunesteillä on eri kiehumispisteitä. DOT4 on matalampi kiehumispiste kuin DOT5,1.
Voidaanko sanoa että jos autoon ei vaihdeta kovinkaan säännöllisesti jarrunesteitä niin olisi silloin syytä laittaa aina DOT5,1?
Siinä on korkea kiehumispiste eli jarrut häviää epätodennäköisemmin kuin DOT4 nesteellä?

Toki jos neste vaihdetaan aina 2 vuoden välein, ei suurta väliä asialla ole.
Onko DOT5,1 vähemmän ruostuttava?
DOT4:ssa ei välttämättä ole matalampi kiehumispiste, vaas se voi olla jopa korkeampi (esim. "kisanesteissä"). Mutta se on saanut tuon DOT4 merkinnän koska esim. ei kestä niin matalia lämpöjä.

5.1 taasen on speksattu kovemmille pakkasille ja kestää "hyvin lämpöä" joten on perusautoiluun ehkä se turvallisempi valinta (ja tosiaan 5.1, eikä 5:nen jota ei saa sekoittaa 4:n kanssa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Ihan samalla tavalla se vettä kerännyt 5.1 ruostuttaa jarruosat paskaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Ihan samalla tavalla se vettä kerännyt 5.1 ruostuttaa jarruosat paskaksi.
Niin ruostuttaa. Toisaalta mikä ei ruostuttaisi? Se silikooninen ei-hygroskooppinen neste kuten DOT5 taas antaa sen veden olla erillään ja sitten kun sitä kertyy sinne tarpeeksi niin se pelkkä vesi voi väärässä paikassa kiehahtaa tosi helposti tai vielä nopeammin ruostuttaa paikat jos auto seisoo muutaman päivän.

Paras turva on systeemi jonne ei pääse helposti kosteutta ja se että vaihtelee niitä muutaman kympin nesteitä muutaman vuoden välein...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
755
Kai niillä ainakin sen 8 vuotta ajelee. Tai ainakin oma auto tuli hommattua silloin ja joskus ennen sitä on viimeksi vaihdettu litkut siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Kai niillä ainakin sen 8 vuotta ajelee. Tai ainakin oma auto tuli hommattua silloin ja joskus ennen sitä on viimeksi vaihdettu litkut siihen.
Itselläni oli 11v auto johon en koskaan vaihtanut nesteitä. Se tosin löi sitten näpeille kyllä kun molemmat takasatulat ruostui jumiin. Tiedä sitten olisivatko ruostuneet vaikka nesteet olisi vaihtanut? Muuten en huomannut koskaan mitään ongelmia.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Kai niillä ainakin sen 8 vuotta ajelee. Tai ainakin oma auto tuli hommattua silloin ja joskus ennen sitä on viimeksi vaihdettu litkut siihen.
Itselläni oli 11v auto johon en koskaan vaihtanut nesteitä. Se tosin löi sitten näpeille kyllä kun molemmat takasatulat ruostui jumiin. Tiedä sitten olisivatko ruostuneet vaikka nesteet olisi vaihtanut? Muuten en huomannut koskaan mitään ongelmia.
Kannattaahan niitä vaihdella vähän useammin :eek:

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos nyt viimeistään 5v välein vaihtelee niin tuskin mitään ongelmaa saa aikaseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Jos nyt viimeistään 5v välein vaihtelee niin tuskin mitään ongelmaa saa aikaseksi.
Ei ainakaan ensimmäisen viiden vuoden aikana, luultavasti. En silti jättäisi vaihtamatta 2 vuoden välein yleisen käytännön mukaan, jos toistaiseksi auto on kunnossa eikä ihan romutuspalkkiohintainen.

Kaikissa vanhoissa romuissani, joihin ei tosiaan ollut vaihdettu ihan 2 vuoden välein, oli jarruongelmia. Yleensä myös satuloiden sisäisestä korroosiosta johtuen. Ainakaan nippoja ei saanut ikinä mistään ehjänä auki.

Vain yhdessä autossa sain nesteet kiehumaan katuajossa, siinä oli pahinta näkemääni kuraa. Ehkä satasesta kesti pysäytellä kerran ja sen jälkeen ei ollut ihan täyttä reserviä hetkeen.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Ei ainakaan ensimmäisen viiden vuoden aikana, luultavasti. En silti jättäisi vaihtamatta 2 vuoden välein yleisen käytännön mukaan, jos toistaiseksi auto on kunnossa eikä ihan romutuspalkkiohintainen.

Kaikissa vanhoissa romuissani, joihin ei tosiaan ollut vaihdettu ihan 2 vuoden välein, oli jarruongelmia. Yleensä myös satuloiden sisäisestä korroosiosta johtuen. Ainakaan nippoja ei saanut ikinä mistään ehjänä auki.

Vain yhdessä autossa sain nesteet kiehumaan katuajossa, siinä oli pahinta näkemääni kuraa. Ehkä satasesta kesti pysäytellä kerran ja sen jälkeen ei ollut ihan täyttä reserviä hetkeen.
Tätähän ne asentajat melkein kiroaa, kun joutuvat avaamaan vanhojen autojen jarruosia. Ja tuossa sen näkee, kun missä on määräajoin vaihdettu jarrunesteet
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Silleenhän ne huoltoon tulee kun jarrusylinterit rikkontuu ja jarrunesteet näyttää suklaavanukkaalta.

Hyvin säästetty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Varsinkin jos itse puuhastelee tallissa/pajalla, niin onhan toi jarrunesteen vaihto todellakin väärä paikka säästää, jos autoa yhtään pidempään meinaa pitää. Tuskin kenelläkään normikäyttäjällä kiehuminen on ongelma, yleensä muut jarruongelmat.
Nykyinen kulkine taitaa huudella 2-vuoden välein ja tais liike viimeksi ottaa ~50€ vaihdosta, kun siellä muissa asioissa kiireiden vuoksi pyörähdin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Tuskin kenelläkään normikäyttäjällä kiehuminen on ongelma, yleensä muut jarruongelmat.
Minulla on ollut kiehumisongelma, ja ajo oli ihan normikäyttöä. Tosin tasan sen yhden kerran (reissun) verran ilmeni. Se oli vetistä paskaa, ja auton jarrut melko rimpulat peräti umpilevyillä. Ehkä tuotakaan ei olisi noilla vesillä käynyt jos olisi ollut enemmän massaa ja nestetilavuutta ottamassa energia vastaan, ja jäähdytys kunnossa. Ei siis pelkästään ontot laikat vaan jarrusatulatkin kirkasta tai maalattua, eikä monen ruostelastun alla. Ja kai silläkin oma osansa on, mitä palojen taustalapun ja jarrumännän välissä on, ja varsinkin mitä materiaalia on mäntä. Tässä oli jokseenkin kaikki niin epäideaalisti kuin saatan kuvitella.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Omassa autossa oli jarruneste aika mustaa ja ryhdyin vaihtohommiin. Netistä katselin, että järjestelmän tilavuus on 0,8 litraa joten ostin litran pönikän uutta nestettä ja aloin vaihtelemaan. Ensin säiliöstä mitä sai imettyä ja sitten takapäästä niin kauan, että letkuun tuli uutta kirkasta nestettä ja sama eteen.

Nestettä kuitenkin vaihtui vajaat 3 dl joten menikö jotain pieleen? Vai olenko vaan tyytyväinen kun jokaisesta satulasta tuli lopuksi kirkasta nestettä ulos? Pieneltähän tuo määrä kyllä tuntuu. Väriero on kuitenkin aika selkeä, eli aika helppo oli katsoa koska väri vaihtuu. Vai onko neste olomuodostaan huolimatta sellaista, että se ei juuri kierrä vaan satulan päässä on aina likaisempaa kuin putkissa -> putkissa oli vanhaa, mutta kirkasta nestettä jota sinne jäi vielä, eli en vaan imenyt tarpeeksi?

IMG20231027083556 (Large).jpg
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
823
Eiköhän tuossa ole käynyt vain niin että sinne abs, tehostinosastolle jäänyt sitä vanhaa nestettä.
Olet kuitenkin saanut vaihdettua nestettä sinne tärkeimpään paikkaan, jarrusatuloiden alueelle.
Eikö noissa joissakin korjaamoissa jarrunesteen "vaihto" ole vain nesteen vaihto paisuntasäiliöstä.
Itse käyttänyt tällaista jarrunesteen vaihdossa systeemin paineistamiseen.
Streetwize jarru- ja kytkinnesteen vaihtolaite | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Eiköhän tuossa ole käynyt vain niin että sinne abs, tehostinosastolle jäänyt sitä vanhaa nestettä.
Olet kuitenkin saanut vaihdettua nestettä sinne tärkeimpään paikkaan, jarrusatuloiden alueelle.
Eikö noissa joissakin korjaamoissa jarrunesteen "vaihto" ole vain nesteen vaihto paisuntasäiliöstä.
Itse käyttänyt tällaista jarrunesteen vaihdossa systeemin paineistamiseen.
Streetwize jarru- ja kytkinnesteen vaihtolaite | Karkkainen.com verkkokauppa
Toi ilmeisesti paineistaa säiliön? Ite hain tämmösen missä on pelkkä imu, pitää muistaa tuollainen vaihtoehto sitten kun tästä jättää aika.

En osaa sanoa miten korjaamot vaihtaa, mutta kuulostaisi hölmöltä kun tuon säiliön nyt täysin ummikkokin tyhjää kotipihassa vaikka 100 ml ruiskulla, jos ei halua kahta euroa enempää sijoittaa laitteisiin. Jotenkin ajattelisi, että korjaamotasolla tehtäisiin edes tuo satuloista imeminen. Autojerry näyttää hinnaksi keskimäärin 60 € niin siinä on tuntilaskutus melkein 3500 €, jos laskee työhön minuutin. Nestettähän säiliössä ei ole kuin parin euron arvosta. Kai tuo olisi jossain määrin jopa kusetusta.

Mutta taidan olla tyytyväinen tähän ja seuraavalla kerralla imee vaikka vähän pidempään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
En osaa sanoa miten korjaamot vaihtaa, mutta kuulostaisi hölmöltä kun tuon säiliön nyt täysin ummikkokin tyhjää kotipihassa vaikka 100 ml ruiskulla, jos ei halua kahta euroa enempää sijoittaa laitteisiin. Jotenkin ajattelisi, että korjaamotasolla tehtäisiin edes tuo satuloista imeminen. Autojerry näyttää hinnaksi keskimäärin 60 € niin siinä on tuntilaskutus melkein 3500 €, jos laskee työhön minuutin. Nestettähän säiliössä ei ole kuin parin euron arvosta. Kai tuo olisi jossain määrin jopa kusetusta.
Ihan puhdasta kusetustahan se on. Se on mahdollista, koska kukaan jarrunesteet huoltamolla vaihdattava tuskin käy huollon jälkeen tutkimassa, onko satuloista ilmausnipat avattu.

Tämän takia vaihdan omat nesteeni itse ja toki myös hinnan takia.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
823
Tämä juuri.
Ja jos jotkut haluaa tehdä viimeisen päälle niin ruuvataan ne männät sisään niin tulee vaihdettua ne nesteet satulasta perusteellisesti. Samalla putsaa palojen ja satulan liukupinnat.
Mutta tämä on jo jarruremppaa eikä tätä kysytty.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Tämä juuri.
Ja jos jotkut haluaa tehdä viimeisen päälle niin ruuvataan ne männät sisään niin tulee vaihdettua ne nesteet satulasta perusteellisesti. Samalla putsaa palojen ja satulan liukupinnat.
Mutta tämä on jo jarruremppaa eikä tätä kysytty.
Näin juuri opastin jälkipolvelle, että nesteet vaihdetaan männät ”sisässä”, jottei sinne jää puolta desiä JuhlaMokka-sävyistä jarrunestettä.
Samoin käytiin läpi miten satuloiden liukatapit puretaan, puhdistetaan ja voidellaan. Voitelussa tärkein, että rasvaa on estämässä veden pääsyn tapin liukupinnalle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 786
Valmistajien huolto-oppaat taitaa tosin kertoa, ettei niitä liukutappeja tulisi voidella millään.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
823
Esim. BMW.
Näissä kyllä monta koulukuntaa.
Edit. Offtopic
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
976
Olen aina ajatellut, että nämä virallisten huolto-oppaiden ohjeet ovat "uusille" autoille, mutta sitten kun autolla on ikää se ~10 vuotta, tai herra ties kuinka monta vuosikymmentä, niin asioita kannattaakin tehdä eritavalla, kuten vaikka vaihtaa vaihteiston ikiöljyt. Samoin nuo kuivat tapit voi olla ok muutamia vuosia, mutta sitten lopulta alkaa kuitenkin materiaalien pintaominaisuudet pettämään ja tapit ovatkin jumissa, eli rassauksen ja rasvauksen aika.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
En osaa sanoa miten korjaamot vaihtaa, mutta kuulostaisi hölmöltä kun tuon säiliön nyt täysin ummikkokin tyhjää kotipihassa vaikka 100 ml ruiskulla, jos ei halua kahta euroa enempää sijoittaa laitteisiin. Jotenkin ajattelisi, että korjaamotasolla tehtäisiin edes tuo satuloista imeminen.
Meidän autokorjaamossa on käytössä paineilmakäyttöinen pumppu joka paineistaa jarrunestesäiliön ja ajaa sitten paineella uutta nestettä järjestelmään.

Sitten asentaja voi yksi kerrallaan aukaista sen jarrunipan ja läpinäkyvällä letkulla näkee hyvin kun vanha jarruneste muuttuu kirkkaaksi.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
Kyllä se 2-3 vuoden välein kannattaa vaihtaa vaikka nykyään jarrusatula ei hirveitä maksa mutta jos abs pumppu leviää vanhojen nesteiden takia köhtyy sen 500€ verran eli sillä hinnalla saa nesteet vaihdettu monta kertaa.
Osa nykyautoissa ei pysty ilmamaan järjestelmän ilman obd lukijaa tai merkkikorjaamon omaa laitteistoa.
Nykyautoissa jarrunesteen vaihto kuuluu huolto ohjelmaan eli jos vie muuhun kun merkkikorjaamoon kannattaa tarkistaa onko ne tehty.
Myös kytkinesteet kuuluu vaihtaa jos on hydraulinen kytkin kun ei ole mukava pakkaskelillä kun kytkinpoljin jää pohjaan.
Auto mitä ei pysty ilmamaan itse on esimerkiksi corvette C8.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Valmistajien mukaan kuiva on selkeästi parempi, kuin märkä.
Antavatko valmistajat tosiaan lausuntoja tällaista "bensa vs. diesel" asioista?

Olen aina ajatellut, että nämä virallisten huolto-oppaiden ohjeet ovat "uusille" autoille, mutta sitten kun autolla on ikää se ~10 vuotta, tai herra ties kuinka monta vuosikymmentä, niin asioita kannattaakin tehdä eritavalla, kuten vaikka vaihtaa vaihteiston ikiöljyt. Samoin nuo kuivat tapit voi olla ok muutamia vuosia, mutta sitten lopulta alkaa kuitenkin materiaalien pintaominaisuudet pettämään ja tapit ovatkin jumissa, eli rassauksen ja rasvauksen aika.
Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa viallisia osia uusiin ja jatkaa käyttöä ja kunnossapitoa normaalisti. Olen kyllä itsekin tehnyt joskus jarrujen herkistelyjä vuosittain ja useammin joko itse tai korjaamolla. Mitään järkeähän siinä ei ole ollut vaan olisi säästänyt lopulta hermojen lisäksi rahaa laittamalla heti uutta osaa kun huomaa että vanha on paska.

Kyllähän ne vaihteiston ikiöljytkin kannattaa vaihtaa jo aika uuteen autoon ainakin kerran, jos ajatuksena on että se toimisi vielä vanhana. Automaattivaihteiston tapauksessa voi olla ettei edes kannata vanhempaa ikiöljyä pelkästään vaihtaa, vaan tehdä suoraan laajempi remontti ellei jatka härskisti vanhoilla.

Ja jos päätyy omatoimisesti rasvaamaan mitä tahansa, etenkin ei rasvattavaksi tarkoitettua kohdetta, kannattaa selvittää mitä rasvaa tai muuta tahnaa sinne kannattaa ja voi laittaa. Oikein hyvä tapa sabotoida omaa elämää ja työtä on laittaa mihin tahansa sokkona tavallista vaseliinia tai kuparitahnaa tai mitä nyt vanhojen jäärien mielestä kuuluu joka paikkaan laittaa. Kaikki kumi ei tykkää tavallisesta tai mistä sattuu vaseliinista.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
354
Aika varma valinta on käyttää putelia, jossa lukee jarrurasva. Poikkeuksen poikkeuksia löytyy toki varmasti. Melko helppo toimenpide rasvata edes liukutapit renkaanvaihdon yhteydessä. Kummasti muuttuu satulan liikuttaminen helpommaksi. Levyjarru on aika simppeli rakenne kuitenkin, ja kehtaan mutuilla että moni satulan paskoontuminen olisi ollut helposti estettävissä.

Melkein kaikilla valmistajan huolto-ohjelmilla voi sytyttää takan: ”tarkista x, tarkista y, z, ö ja d”. Lähes kaikki vastaavat asiat pitäisi käydä läpi katsastuksessa 1-2 vuoden välein, ellei sattunut olemaan kova paine tilillä. Hivenen liioitellusti voinee sanoa, että öljyn ja suodattimen vaihdosta joku maksaa tyytyväisenä 600 euroa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 608
Viestejä
4 185 884
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom