Palkkakeskustelu

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
DI:n keskipalkka on kuitenkin aivan huomattavasti suurempi kuin lähihoitajan. Tietysti uran alussa on palkka pienempi, toisinkuin lähihoitajalla jonka tulot eivät paljoa uran aikana nouse. Lähihoitajakin tarvitsee kuitenkin AMK-tutkinnon, puhumattakaan mitä paskaa itse työ on.
Ei kyllä pitäisi DI:n palkka edes alussa olla lähihoitajan palkkaa alempana. DI:n alkupalkka pitäisi aina olla yli 3te, ja lähihoitajat ei pääse tohon koskaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 415
DI:alkupalkat oli 2017 keskimäärin 3453e ja mediaani 3379e.
TEK: diplomi-insinöörien palkat jämähtivät lähes paikoilleen – "paras palkkakehitys on niillä, jotka vaihtavat työpaikkaa"

Lähihoitajan keskipalkka 2019 2137e.
Ihmettelitkö uutista lähihoitajan 2770 e/kk ansiosta? Tilastokeskus kertoo nyt, miten se on mahdollista

Jos DI:nä tienaat vähemmän kuin lähihoitaja, on peiliinkatsomisen paikka.
PK-seutu vääristänee jonkin verran aloituspalkkoja.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Meillä niin päin, että mies tienaa enemmän. Mieluusti olisin kyllä ottanut lääkärivaimon, se olisi pelkkää plussaa jos puoliso tienaisi itseä enemmän. ;)

Btw, oli muuten aika absurdia uran alkuvuosina, kun vuosituloni olivat samalla kymmenluvulla kuin vaimolla. Minä siis DI ja vaimo lähihoitaja. Suomi ja tasapäistäminen. :facepalm:
Ei kait tuo nyt automaattisesti meinaa että DI tienaisi vähemmän.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
DI:alkupalkat oli 2017 keskimäärin 3453e ja mediaani 3379e.
TEK: diplomi-insinöörien palkat jämähtivät lähes paikoilleen – "paras palkkakehitys on niillä, jotka vaihtavat työpaikkaa"

Lähihoitajan keskipalkka 2019 2137e.
Ihmettelitkö uutista lähihoitajan 2770 e/kk ansiosta? Tilastokeskus kertoo nyt, miten se on mahdollista

Jos DI:nä tienaat vähemmän kuin lähihoitaja, on peiliinkatsomisen paikka.
Tarkensin tuota alkuperäistä viestiäni. En suinkaan tarkoittanut, että palkkani DI:nä olisi ollut tasoissa lähihoitajan kanssa vaan että vuosituloni olivat samoissa kymmenissä tuhansissa. Eli molempien vuosipalkka oli muotoa 3xxxx EUR.

Kysymällä tehdyt palkkatilastot ovat muuten yleensä yläkanttiin. Viime vuonna juttelin Aalto-yliopiston eräältä "premium"-linjalta valmistuneen ja pk-seudulla työskentelevän noin 30-vuotiaan DI:n kanssa, jonka mielestä 3500-4000 EUR/kk oli korkeahko palkka. o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Juuri tuli TEK:n päivitetty alkupalkkasuositus, joka olisi vastavalmistuneelle DI:lle 3880e. TEK:n tilaston mukaan 90% vastaajista tienaa kuitenkin alle sen valmistuttuaan. 10% tienaa alle noin 2800e. Mediaani on karkeasti jossain 3300 euron tuntumassa.

Palkkatilastot
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tarkensin tuota alkuperäistä viestiäni. En suinkaan tarkoittanut, että palkkani DI:nä olisi ollut tasoissa lähihoitajan kanssa vaan että vuosituloni olivat samoissa kymmenissä tuhansissa. Eli molempien vuosipalkka oli muotoa 3xxxx EUR.

Kysymällä tehdyt palkkatilastot ovat muuten yleensä yläkanttiin. Reilu vuosi sitten juttelin Aalto-yliopiston eräältä "premium"-linjalta valmistuneen ja pk-seudulla työskentelevän noin 30-vuotiaan DI:n kanssa, jonka mielestä 3500-4000 e/kk oli korkeahko palkka. o_O
Tiedä sitten, miten paikkansapitävä tieto alla on?

Palkat nousivat


Eli 2018 Valmistuneiden keskipalkka 3400e ja mediaani 3508e.


Itse en ole mistään premium linjalta, vaan ihan toisesta päästä :) Itse sain valmistuttuani TEK:n alkupalkkasuosituksen mukaista palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tarkensin tuota alkuperäistä viestiäni. En suinkaan tarkoittanut, että palkkani DI:nä olisi ollut tasoissa lähihoitajan kanssa vaan että vuosituloni olivat samoissa kymmenissä tuhansissa. Eli molempien vuosipalkka oli muotoa 3xxxx EUR.

Kysymällä tehdyt palkkatilastot ovat muuten yleensä yläkanttiin. Viime vuonna juttelin Aalto-yliopiston eräältä "premium"-linjalta valmistuneen ja pk-seudulla työskentelevän noin 30-vuotiaan DI:n kanssa, jonka mielestä 3500-4000 EUR/kk oli korkeahko palkka. o_O
Yli 30te vuodessa on kyllä lähihoitajalle hyvä tienesti. Tolla varmaan pääsee ihan lähihoitajien top 10%?

Ja alle 40te vuodessa on DI:lle alle keskiarvon ihan vastavalmistuneellekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
upload_2019-11-15_13-3-23.png

Kyllä tästä vähän tulee sellainen ajatus, että saattaa olla kallellaan johonkin suuntaan. 10% vastaajista tohtoreita ja lisensiaatteja kuulostaa vinoutuneelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Itsellä kesti 7 vuotta valmistumisesta (kone-DI) päästä ohi TEKin alkupalkkasuosituksesta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775

Kyllä tästä vähän tulee sellainen ajatus, että saattaa olla kallellaan johonkin suuntaan. 10% vastaajista tohtoreita ja lisensiaatteja kuulostaa vinoutuneelta.
Niin?

Vastaukset on kuitenkin jaoteltu tutkinnon mukaan. Eli DI:lle pätee toi 3400/3500e.

edit. Eipä taida olla. mutta valmistumisvuosi ei kyllä tarkoita tohtorin tai lisensiaatin valmistumisvuotta, vaan DI. Noi jatkotutkinnot tulee sit myöhemmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Tuo aloituspalkka on konseptina vähän vinoutunut. 3500e/kk "aloituspalkka" yleensä vaati sitä, että on ollut esim. samassa firmassa jo kauemmin töissä tai tehnyt useat kesät/opiskelun ohessa ns. "alan hommia". 3500e/kk vasta valmistuneelle DI:lle, jolla on pelkkä duunarikokemus ja DI-työn tekokin tapahtuu omana projektina, on utopiaa. Itse lasken aloituspalkaksi sen, mitä maksetaan alalle tullessa. Jos teet käytännössä samoja tehtäviä jo koulun aikana, ei se ole enää "aloituspalkka". Esimerkiksi DI-työ voidaan tehdä firmaan korvauksella 2500e/kk ja valmistumisen jälkeen palkka nostetaan 3500e/kk. Oikea "aloituspalkka" on siis 2500e/kk, ei 3500e/kk. 3500e/kk on palkankorotus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kyllä tästä vähän tulee sellainen ajatus, että saattaa olla kallellaan johonkin suuntaan. 10% vastaajista tohtoreita ja lisensiaatteja kuulostaa vinoutuneelta.
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 valmistui Suomessa noin 15000 ylempään korkeakoulututkintoon ja tohtoreita 1800. ICT-alan numerot 1100 ja 144 vastaavasti. Lisensiaatit eivät ole merkittävä määrä. Eli ei tuo nyt niin vinoutuneelta näytä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Itsekin alotin vasta valmistuneena (amk, ei korkeakoulu) reilusti alle keskiarvon ja tein koulutusta vastaamatonta työtä koska tein töitä jo opiskellessa ja jatkoin niitä useamman vuoden. Viimeiset yli 5 vuotta koulutus on vastannut työtehtäviä. Aika nopeasti työtehtävien muuttumisen myötä pääsi tite-inssien keskiarvolle ja nykyään saman vuoden valmistuneista tilastoissa katsottuna yläpäähän.

Eiköhän vastaava ole yleistä DI:llä myös. Ensimmäinen tehtävä ei edes täysin vastaa koulutusta kun ollut kiire vain päästä ylipäätänsä töihin eikä välttämättä osata(lue uskalleta) laittaa omalle työlle hintaa. Toki normi amk-inssi jää sinne suorittavalle portaalle eikä sinänsä vertailukelpoinen. Voisin kuvitella että DI:llä kuitenkin on entistä suurempi hyppäys alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuo aloituspalkka on konseptina vähän vinoutunut. 3500e/kk "aloituspalkka" yleensä vaati sitä, että on ollut esim. samassa firmassa jo kauemmin töissä tai tehnyt useat kesät/opiskelun ohessa ns. "alan hommia". 3500e/kk vasta valmistuneelle DI:lle, jolla on pelkkä duunarikokemus ja DI-työn tekokin tapahtuu omana projektina, on utopiaa. Itse lasken aloituspalkaksi sen, mitä maksetaan alalle tullessa. Jos teet käytännössä samoja tehtäviä jo koulun aikana, ei se ole enää "aloituspalkka". Esimerkiksi DI-työ voidaan tehdä firmaan korvauksella 2500e/kk ja valmistumisen jälkeen palkka nostetaan 3500e/kk. Oikea "aloituspalkka" on siis 2500e/kk, ei 3500e/kk. 3500e/kk on palkankorotus.
No se nyt on ihan sama mitä sinä lasket aloituspalkaksi, mutta tilastoissa näkyy se palkka, joka on DI-tutkinnon suorittamisen jälkeen palkka.
Mitään muuta järkevää tapaa ei ole.

Minäkin aloitin omalla alalla ekana opiskeluvuotena. "Eli tulin alalle" mutta palkka nyt ei varmasti ollut lähelläkään DI:n palkkaa. Oli markka-aikaa, mutta koetan muistella. Tais olla joku 40mk/t ja nousi opiskeluvuosien (5) aikana jonnekin 60mk/t. Dippatyön tein stipendillä ja sain 60tmk siitä(verottomana), tein sen 4kk aikana. Stipendi juoksi 6kk. Aloituspalkka oli v.2000 15tmk/kk. Ja ekan vuoden jälkeen nousi 16200mk/kk. Opiskeluvuodet siis "olin alalla" mutta eka vakinainen työpaikka valmistumisen jälkeen ei ollut sama, jossa olin koko opiskeluajan+Dippatyön, eikä edes samalla alalla. Tai itse asiassa aloitin pari kuukautta ennen valmistumista tuolla. Mikä siis ois mun aloituspalkka sun mukaan?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Itsellä kesti 7 vuotta valmistumisesta (kone-DI) päästä ohi TEKin alkupalkkasuosituksesta.
Itselläkin on sellainen tuntuma, että konepuolella palkkakehitys voi olla aika vaatimatonta mikäli pysyttelee suorittavassa portaassa. Olen siis kone-DI ja asiantuntijahommissa.

Nykyisessä työssä palkka on noussut noin viidessä vuodessa reilusta 3k noin 4k. Tuokin nousu on saatu kikkailemalla työntajan nihkeän palkkapoliitikan ympäri kiinteän ylityökorvauksen avulla (en siis oikeasti tee ylitöitä juurikaan).

Toisaalta tämä työ on juuri sitä mistä pidän. Ja jos olisin samoissa hommissa muualla, se olisi suurella todennäköisyydellä konsulttina (lue: renkinä) olemista, mitä en todellakaan halua tehdä. :lol:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itselläkin on sellainen tuntuma, että konepuolella palkkakehitys voi olla aika vaatimatonta mikäli pysyttelee suorittavassa portaassa. Olen siis kone-DI ja asiantuntijahommissa.

Nykyisessä työssä palkka on noussut noin viidessä vuodessa reilusta 3k noin 4k. Tuokin nousu on saatu kikkailemalla työntajan nihkeän palkkapoliitikan ympäri kiinteän ylityökorvauksen avulla (en siis oikeasti tee ylitöitä juurikaan).

Toisaalta tämä työ on juuri sitä mistä pidän. Ja jos olisin samoissa hommissa muualla, se olisi suurella todennäköisyydellä konsulttina (lue: renkinä) olemista, mitä en todellakaan halua tehdä. :lol:
Ei ne kyllä aina ylemmissäkään portaissa kovin kummallisia ole. Palkat siis. Muutaman hengen otannalla tiedän Suomalaisen valmistavan teollisuuden pörssiyhtiön Vice President tason palkkoja ja just ja just 100te vuosipalkka 50+ ikäisellä kone DI:llä, joka koko ikänsä ollut tuolla töissä (oli jo v. 2000 mun dippatyön valvoja ja dirikkana jo silloin).

Useampaa tuntemaani dirikkatason DI:tä ei ainakaan verokoneissa näy, eli ei ainakaan paljoa yli 100te ole (verokoneessahan ei näy just 100te palkat, kun vähennykset minimissään n.10%, että listoille päästäkseen pitää tienata n. 110te).

Konsulttina/myynnissä noihin ansioihin pääsee paljon helpommin. Itsekin olen kone-DI. Ja tienaan uudessa työssä helposti >100te ja ei todellakaan mikään korkean tason homma organisatorisesti (tosin myynnissä senioritason hommaa, mutta ei alaisia tms.). Konsulttipuolella joku VP tienaa helposti 200te vuodessa. Dirikat 100-150te. Ainakin ne keitä itse tiedän ja tunnen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
No se nyt on ihan sama mitä sinä lasket aloituspalkaksi, mutta tilastoissa näkyy se palkka, joka on DI-tutkinnon suorittamisen jälkeen palkka.
Mitään muuta järkevää tapaa ei ole.

Minäkin aloitin omalla alalla ekana opiskeluvuotena. "Eli tulin alalle" mutta palkka nyt ei varmasti ollut lähelläkään DI:n palkkaa. Oli markka-aikaa, mutta koetan muistella. Tais olla joku 40mk/t ja nousi opiskeluvuosien (5) aikana jonnekin 60mk/t. Dippatyön tein stipendillä ja sain 60tmk siitä(verottomana), tein sen 4kk aikana. Stipendi juoksi 6kk. Aloituspalkka oli v.2000 15tmk/kk. Ja ekan vuoden jälkeen nousi 16200mk/kk. Opiskeluvuodet siis "olin alalla" mutta eka vakinainen työpaikka valmistumisen jälkeen ei ollut sama, jossa olin koko opiskeluajan+Dippatyön, eikä edes samalla alalla. Tai itse asiassa aloitin pari kuukautta ennen valmistumista tuolla. Mikä siis ois mun aloituspalkka sun mukaan?
Pointtini oli, että kun aloituspalkka ilmoitetaan noin, siitä syntyy ihmettelyä turhaan. Aloituspalkka siis riippuu monesta osatekijästä, eikä pelkästään siitä, onko DI-paperit kourassa vai ei. Noin jäätävä aloituspalkka luo monelle absurdeja odotuksia, kun on aivan eri asia, onko töitä tehnyt yhteen laskettuna jo kaksi vuotta samassa työssä opiskelun ohessa vai tuleeko täysin uutena henkilönä alalle tekemään töitä ilman mitään konkreettista aiempaa osaamista. Eipä tuo DI-tutkinto itsessään opeta hirveästi muuta kuin oppimaan lisää, eikä se itsessään ole mikään tae hyviin palkkoihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Pointtini oli, että kun aloituspalkka ilmoitetaan noin, siitä syntyy ihmettelyä turhaan. Aloituspalkka siis riippuu monesta osatekijästä, eikä pelkästään siitä, onko DI-paperit kourassa vai ei. Noin jäätävä aloituspalkka luo monelle absurdeja odotuksia, kun on aivan eri asia, onko töitä tehnyt yhteen laskettuna jo kaksi vuotta samassa työssä opiskelun ohessa vai tuleeko täysin uutena henkilönä alalle tekemään töitä ilman mitään konkreettista aiempaa osaamista. Eipä tuo DI-tutkinto itsessään opeta hirveästi muuta kuin oppimaan lisää, eikä se itsessään ole mikään tae hyviin palkkoihin.
TEKin itsensäkin mukaan tuo aloituspalkkasuositus on tarkoituksella överi, "että on mistä neuvotella". Omastakin mielestä se on kyllä melko typerä ja hyödytön tuollaisenaan ja toimii jopa itseään vastaan.

DI-työ itsessään ei tosin vääristä tilastoja, koska se on pakollinen kaikille. Toinen juttu on sitten se, että itselläkin kertyi DI-työ mukaanlukien 2v täysipäiväistä työtä, ennenkuin sai viimeiset kurssit taputeltua. Tosin, yliopiston taulukoilla ei ollut pelkoa palkkatilastojen vääristämisestä vaikka siinä jonkun palkkaluokan yli pääsikin hyppäämään :D

Hyvä palkka on vähän suhteellinen käsite. Se ~3ke mitä nyt suurinpiirtein jokainen DI saa (pl. ne aloittavat jatko-opiskelijat, mutta se on toinen juttu) on kuitenkin aika "hyvä palkka" yli puolelle väestöä. Tuostakin jää verojen jälkeen kuitenkin yli 1000e joka kuukausi leveään elämään perusturvan varassa olevaan nähden. Kai sillä pitäisi vähän parempaa kinkkua jo leivän päälle saada.

50ke vuodessa alkaa PK-seudun ulkopuolella olla tulo, jolla pääsee tulonjaossa ylimpään 10 %, kun ei rajoiteta laskentaa pelkkiin "täysipäiväisiin työntekijöihin".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
TEKin itsensäkin mukaan tuo aloituspalkkasuositus on tarkoituksella överi, "että on mistä neuvotella". Omastakin mielestä se on kyllä melko typerä ja hyödytön tuollaisenaan ja toimii jopa itseään vastaan.

DI-työ itsessään ei tosin vääristä tilastoja, koska se on pakollinen kaikille. Toinen juttu on sitten se, että itselläkin kertyi DI-työ mukaanlukien 2v täysipäiväistä työtä, ennenkuin sai viimeiset kurssit taputeltua. Tosin, yliopiston taulukoilla ei ollut pelkoa palkkatilastojen vääristämisestä vaikka siinä jonkun palkkaluokan yli pääsikin hyppäämään :D
DI-työ toki vaaditaan valmistumiseen, mutta DI-työn suoritus ei tarkoita sitä, että olisi alan palkallista työkokemusta. Sen kun voi tehdä myös itsenäisesti palkatta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
DI-työ toki vaaditaan valmistumiseen, mutta DI-työn suoritus ei tarkoita sitä, että olisi alan palkallista työkokemusta. Sen kun voi tehdä myös itsenäisesti palkatta.
Voi, mutta kun >90% tekee sen ihan käytännön työsuoritteena joko palkalla/apurahalla/puoli-ilmaiseksi eipä sen nyt voi väittää vääristävän tilastoja. Jostain omasta aiheesta itsekseen väännetyt työt ovat erittäin harvinaisia.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Ai tätä en tiennytkään. Jos tosiaan DI:n alkupalkka on ollut parin tonnin kieppeillä niin jokin on todellakin pielessä.
Joku niitä alimpiakin aloituspalkkoja vetää. Viime vuoden tutkimuksessa (2018, spoilerissa) alin 10% oli noin alle 2700€ ja viimeiset vuodet alkupalkat on noussut hyvin suhdanteen mukana. Veikkaisin, että tuo raja oli jossain alle 2500 euron vielä 2015, kun ei ollut nousuun päästy.


Ja itse siis kuulun tähän "todellakin pielessä olevien" porukkaan. 2014-2015 alkupalkka oli tasan 2000€ ja vieläpä pk-seudulla, joskin ensimmäisen vuoden sisään pääsin parissa erässä nostamaan sitten sinne "minimiin" eli tasan kolmeen tonniin. Kokemusta "oman alan" töistä oli reilun vuoden verran valmistuessa, mutta en työllistynyt dippapaikkaani ja olin lähes vuoden työttömänä opintojen jälkeen joten siinä vaiheessa, kun sain töitä, en valittanut liksoista. Nyt olen kuitenkin, firman vaihdon jälkeen toki, päässyt selvästi mediaanin päälle vaikka asemapaikkakin on muuttanut maakuntiin. Eli "asiantuntijoiden" "huono aloituspalkka seuraa sinua koko elämäsi" -varoitteluista ainakin itse näyttäisin selvinneen - toivottavasti en ole se poikkeus sääntöön.

Kysymällä tehdyt palkkatilastot ovat muuten yleensä yläkanttiin. Viime vuonna juttelin Aalto-yliopiston eräältä "premium"-linjalta valmistuneen ja pk-seudulla työskentelevän noin 30-vuotiaan DI:n kanssa, jonka mielestä 3500-4000 EUR/kk oli korkeahko palkka. o_O
Näin varmaan pakkaavat olemaan, että "epäonnistuneet yksilöt" näihin vastaavat harvemmin tai sitten ovat eronneet TEKistä pian valmistumisen jälkeen ja siten puuttuvat kyselyaineistosta.

Itse en ole mistään premium linjalta, vaan ihan toisesta päästä :) Itse sain valmistuttuani TEK:n alkupalkkasuosituksen mukaista palkkaa.
20+ vuotta sitten valmistuminen ei tähän päivään oikein päde. TEK:n suosituksetkin saattoivat olla tuolloin eri perusteella laadittuja. Ja jos et nyt pahimpaan 90-luvun lamaan valmistunut, niin työmarkkinat vetivät paremmin, etenkin korkeakoulutetuilla, joilla koulutusinflaatio on ollut melko voimakasta tällä vuosituhannella. Eli se 90-luvun "jämälinja" saattaa hyvinkin vastata 2010-luvun "premium-linjaa" työnäkymien osalta.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Katselee taas tuota kiky vääntöä niin ei taida saada 2000/kk rikki ensi vuonna. Mieluummin ottaisi sen muutaman minuutin työaikaan kuin nykyisen 24h- liukumiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Eli "asiantuntijoiden" "huono aloituspalkka seuraa sinua koko elämäsi" -varoitteluista ainakin itse näyttäisin selvinneen - toivottavasti en ole se poikkeus sääntöön.
Monella se huono alkupalkka näkyy koko uran ajan kun koskaan ei joko uskalleta kilpailuttaa, tai oman alan työnantajia ei vaan ole tarjolla kilpailutettavaksi. Kun ollaan pitkään saman työnantajan palveluksessa sillä paskalla alkupalkalla, niin kyllähän se vaikuttaa koko uran ansioihin

Tuosta kärsii oikeasti koko yhteiskunta sen huono palkkaa saavan yksilön lisäksi, kun osaavat ihmiset eivät siirry sinne, missä heidän tuottavuutensa on paras. Korkeimman tuottavuuden työnantajalla on maksukykyä ja halua maksaa enemmän, koska he tekevät työpanoksella myös eniten rahaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tuosta kärsii oikeasti koko yhteiskunta sen huono palkkaa saavan yksilön lisäksi, kun osaavat ihmiset eivät siirry sinne, missä heidän tuottavuutensa on paras. Korkeimman tuottavuuden työnantajalla on maksukykyä ja halua maksaa enemmän, koska he tekevät työpanoksella myös eniten rahaa.
Niinno, vaikka työnantajalla olisi maksukykyä niin ei se työnantaja halua silti maksaa yhtään enempää kuin tarvii, koska mitä halvemmalla saa työvoimaa sitä enemmän tulee voittoa ja johdolle bonuksia/optioita. Rahan voi aina laittaa omaan taskuun. Tämä toki ratkeaisi, jos palkat olisivat läpinäkyvämpiä mitä nykyään ja ihmiset oikeasti tietäisivät mitä heidän osaamisestaan maksetaan tai voitaisiin maksaa.

Hyvä ketju siinä mielessä.

AY-liikkeenkin pohja on kuitenkin siinä, että on katsottu paljonko tehtaat tekee voittoa ja sitten työväki on sen mukaan vaatinut siitä siivua itselleen. Nyky-yhteiskunta on vain vähän monimutkaisempi kuin tuohon aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Niinno, vaikka työnantajalla olisi maksukykyä niin ei se työnantaja halua silti maksaa yhtään enempää kuin tarvii, koska mitä halvemmalla saa työvoimaa sitä enemmän tulee voittoa ja johdolle bonuksia/optioita. Rahan voi aina laittaa omaan taskuun. Tämä toki ratkeaisi, jos palkat olisivat läpinäkyvämpiä mitä nykyään ja ihmiset oikeasti tietäisivät mitä heidän osaamisestaan maksetaan tai voitaisiin maksaa.

Hyvä ketju siinä mielessä.
Toki firma maksaa aina minimit, jolla se saa haluamansa/tarvitsemansa työvoiman.

Kuitenkin kun yksi kovan luokan asiantuntija kilpailuttaa viittä firmaa keskenään saadakseen palkkaansa hilattua ylöspäin, niin sen firman kannattaa maksaa eniten, joka tekee kovimman tuloksen sillä yhdellä lisätyöpanoksella.

Käytännössä yhtälössä on miljoona lisämuuttujaa ja epävarmuuskerrointa, mutta tuohon se ainakin periaatteessa palautuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Käytännössä yhtälössä on miljoona lisämuuttujaa ja epävarmuuskerrointa, mutta tuohon se ainakin periaatteessa palautuu.
Devil is in the details. Ne muuttujat ja kertoimet aikalailla varmistavat sen, ettei asiantuntijat kilpailuta viittä firmaa keskenään kuin korkeintaan hyvin harvoin ja satunnaisesti. Tämän voi päätellä vaikka ihan tästä ketjusta n. 100% varmuudella.

Tuo avoimempi palkoista puhuminen ja niiden julkaisu esim. työpaikkailmoituksissa ajaisi tilannetta enemmän periaatteesta käytäntöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tuo avoimempi palkoista puhuminen ja niiden julkaisu esim. työpaikkailmoituksissa ajaisi tilannetta enemmän periaatteesta käytäntöön.
Palkkojen nykyisenkaltaista täysjulkisuutta en kannata. Varsinkaan sitä, että verottaja puskee kaikkien yli 100000e ansaitsevien palkat medialle valmiiksi excelöitynä. Mutta musta on hyvä asia, että joissain firmoissa on käytössä (vapaaehtoinen) "palkkajulkisuus": työntekijät näkevät, mitä kollegat ansaitsevat. Uskon tällaisen käytännön lisäävän palkankorotusten oikeudenmukaisuutta ja ennen kaikkea yhdenmukaisuutta. Ainakin pitkällä aikavälillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Palkkojen nykyisenkaltaista täysjulkisuutta en kannata. Varsinkaan sitä, että verottaja puskee kaikkien yli 100000e ansaitsevien palkat medialle valmiiksi excelöitynä. Mutta musta on hyvä asia, että joissain firmoissa on käytössä (vapaaehtoinen) "palkkajulkisuus": työntekijät näkevät, mitä kollegat ansaitsevat. Uskon tällaisen käytännön lisäävän palkankorotusten oikeudenmukaisuutta ja ennen kaikkea yhdenmukaisuutta. Ainakin pitkällä aikavälillä.
Eipä noista yli 100ke ansioista palkkoja pohtiessa oikein juuri iloa ole edes. Tuossa tuloluokassa on jo niin paljon kaikkea muuta kuin palkkatuloa, ettei noista listoista voi siltä osin edes kovin kummoisesti päätellä ja muutenkin jo melko spesiaalikeissejä, toimareita yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Palkkojen julkisuus on kaksipiippuinen juttu.

Joskus siitä seuraa turhaankin pahaa verta tiimin kesken kun selviää, että yksi tienaa (ehkä pomon tai osan tiimistä mielestä oikeutetusti enemmän, mutta muutaman mielestä epäoikeutetusti).
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Palkathan ovat sinällään täysin julkisia verotoimistossa. Omien työkaverien palkat ainakin selviää pääpiirteittäin jos pystyy arvioimaan henkilön tekemät tunnit.

Kovat on puheet kilpailutuksista ja oman arvonsa mittauttamisesta. Todellisuudessa suurin osa suomalaisista työskentelee TES:n mukaisilla taulukkopalkoilla ja niihin lisätyillä pienillä lisillä.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Palkathan ovat sinällään täysin julkisia verotoimistossa. Omien työkaverien palkat ainakin selviää pääpiirteittäin jos pystyy arvioimaan henkilön tekemät tunnit.

Kovat on puheet kilpailutuksista ja oman arvonsa mittauttamisesta. Todellisuudessa suurin osa suomalaisista työskentelee TES:n mukaisilla taulukkopalkoilla ja niihin lisätyillä pienillä lisillä.
Onko julkista tietoa mistä palkat ovat tulleet, vai onko julkista tietoa pelkästään palkkasumma? Esim. itsellä on sivutuloja ja jos joku menisi verotoimistosta tarkistamaan tuloni ja olettaisi että ne ovat kaikki samalta työnantajalta, niin saisi täysin väärän käsityksen palkastani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Onko julkista tietoa mistä palkat ovat tulleet, vai onko julkista tietoa pelkästään palkkasumma? Esim. itsellä on sivutuloja ja jos joku menisi verotoimistosta tarkistamaan tuloni ja olettaisi että ne ovat kaikki samalta työnantajalta, niin saisi täysin väärän käsityksen palkastani.
Lisäksi kaikilla on erilainen määrä erilaisia vähennyksiä verotuksessa. Ei kyllä pysty kuin korkeintaan hehtaarin arvioimaan verotoimiston tiedoilla.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Palkkojen julkisuus on kaksipiippuinen juttu.

Joskus siitä seuraa turhaankin pahaa verta tiimin kesken kun selviää, että yksi tienaa (ehkä pomon tai osan tiimistä mielestä oikeutetusti enemmän, mutta muutaman mielestä epäoikeutetusti).
Palkka-avoimuushan on win-win. Jos tienaat paremmin kuin muut, niin voit olla tyytyväinen. Jos taas huonommin, niin sinulla on peruste palkankorotukselle. ;)

Ja jos kaikki tienaavat huonosti, niin on aika vaihtaa firmaa. :)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Onko julkista tietoa mistä palkat ovat tulleet, vai onko julkista tietoa pelkästään palkkasumma? Esim. itsellä on sivutuloja ja jos joku menisi verotoimistosta tarkistamaan tuloni ja olettaisi että ne ovat kaikki samalta työnantajalta, niin saisi täysin väärän käsityksen palkastani.
Ei sieltä saa kuin loppusumman. Ylityöt, tuotantobonukset, kulukorvaukset, päivärahat, olosuhdelisät ja vuorolisät vaikeuttavat arviointia.
Lisäksi kaikilla on erilainen määrä erilaisia vähennyksiä verotuksessa. Ei kyllä pysty kuin korkeintaan hehtaarin arvioimaan verotoimiston tiedoilla.
Verottajalta saa tiedon bruttopalkasta, eli on sen suhteen vertailukelpoinen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
71
Nyt olisi kaksi palkkausprosessia käynnissä konsulttifirmoihin. Ensimmäinen prosessi alkoi 1.5kk sitten ja todennäköisesti n. viikon päästä lyötäisiin soppari lukkoon, toinen prosessi on vasta reilun viikon vanha, mutta siellä ottivat heti kovemman vaihteen silmään, niin hyvällä tuurilla sieltä voisi saada paperilla jotain tarjousta jo ensiviikolla.

Firma 1:
- n. 1ke lisää nykyisen työn kk-palkkaan
- muut edut ehkä tonninveroisia vuodessa

Firma 2:
- n. 1.4k lisää kk-palkkaa nykyiseen työhön verrattuna
- eduista en vielä tiedä tarkemmin, mutta huhujen perusteella kovat ja rahaa tuntuu olevan firmalla merkittävästi
- "palkittu" työpaikka

Todennäköisesti kuitenkin kirjoitan sopparin sen firman kanssa, joka ekana sen tarjoaa pöydälle, koska nykyisessä työpaikassa olen töissä lähinnä talkoopalkalla ja näköjään ihan hyvin arvostetaan omia speksejä nykyisen talon ulkopuolella.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Monella se huono alkupalkka näkyy koko uran ajan kun koskaan ei joko uskalleta kilpailuttaa, tai oman alan työnantajia ei vaan ole tarjolla kilpailutettavaksi. Kun ollaan pitkään saman työnantajan palveluksessa sillä paskalla alkupalkalla, niin kyllähän se vaikuttaa koko uran ansioihin
Se taitaa tosiaan olla fakta, että samassa firmassa palkkakehitys tuppaa olemaan laimeata. Eli huonon alkupalkan saavan on pakko olla valmis siirtymään uuteen duuniin muutaman vuoden sisään, jos haluaa paremmalle tasolle. Moni lienee kuitenkin tässä laiska (koska työnhaku on vittumaista, vaihto saattaa vaatia muuttoa jne.), jolloin huono alkupalkka jää ns. päälle.

Mutta mikä lienee huonon alkupalkan vaikutus jos duunia vaihtaa melko nopeasti? Pitäisikö "asiantuntijoiden" varoittelussa surkuttelun sijaan painottaa sitä, että ei ehkä olekaan niin vaarallista ottaa heikkopalkkaisempaa ekaa duunia, kunhan ymmärtää, että se tarkoittaa uuden työn hakua mahdollisimman nopeasti? Voin olla täysin väärässäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Nyt olisi kaksi palkkausprosessia käynnissä konsulttifirmoihin. Ensimmäinen prosessi alkoi 1.5kk sitten ja todennäköisesti n. viikon päästä lyötäisiin soppari lukkoon, toinen prosessi on vasta reilun viikon vanha, mutta siellä ottivat heti kovemman vaihteen silmään, niin hyvällä tuurilla sieltä voisi saada paperilla jotain tarjousta jo ensiviikolla.

Firma 1:
- n. 1ke lisää nykyisen työn kk-palkkaan
- muut edut ehkä tonninveroisia vuodessa

Firma 2:
- n. 1.4k lisää kk-palkkaa nykyiseen työhön verrattuna
- eduista en vielä tiedä tarkemmin, mutta huhujen perusteella kovat ja rahaa tuntuu olevan firmalla merkittävästi
- "palkittu" työpaikka

Todennäköisesti kuitenkin kirjoitan sopparin sen firman kanssa, joka ekana sen tarjoaa pöydälle, koska nykyisessä työpaikassa olen töissä lähinnä talkoopalkalla ja näköjään ihan hyvin arvostetaan omia speksejä nykyisen talon ulkopuolella.
Firma 2 kuulostaa paremmalta, miksi kiirehtiä?`Vähintään jos firma 2 ei ole tarjonnut niin ole yhteydessä heihin heti kun saat firma 1 tarjouksen käteesi. Yleensä laittaa asiaan vauhtia jos sinut haluavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jos firma 2 kiinnostaa, niin kerro se heille ja sano, että plakkarissa on jo hyvä tarjous toisesta firmasta, jota et kauan halua roikottaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
71
Firma 2 kuulostaa paremmalta, miksi kiirehtiä?`Vähintään jos firma 2 ei ole tarjonnut niin ole yhteydessä heihin heti kun saat firma 1 tarjouksen käteesi. Yleensä laittaa asiaan vauhtia jos sinut haluavat.
Lähinnähän tässä ei halua jäädä "tyhjän" päälle. Ja jos firma1:ssä menee hommat hyvin ja saa paljon uutta kokemusta, niin kilpailuttaa sitten itsensä taas uudestaan myöhemmin. Kyllähän se firmanvaihto varmasti helpottuu, kun sen on urallaan muutaman kerran tehnyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Lähinnähän tässä ei halua jäädä "tyhjän" päälle. Ja jos firma1:ssä menee hommat hyvin ja saa paljon uutta kokemusta, niin kilpailuttaa sitten itsensä taas uudestaan myöhemmin. Kyllähän se firmanvaihto varmasti helpottuu, kun sen on urallaan muutaman kerran tehnyt.
miksi jäisit tyhjän päälle? Ei tuossa skenaariossa ole sellaista riskiä. Sillä jos firma 1 odottaa allekirjoituksen heti, on siinä jotain hämärää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Verottajalta saa tiedon bruttopalkasta, eli on sen suhteen vertailukelpoinen.
Ei saa, se luku on verotettava ansiotulo, joka on eri asia kun bruttopalkka. Bruttopalkasta tulee vähennyksiä kaikille noin 10%, jolloin päädytään tuohon verokoneen lukemaan, paitsi tietysti jos on muita vähennyksiä kuten työmatkakulut. On siis ihan normaalia, että verotettava tulo vai olla esim. 50t€, mutta todellinen vuosibrutto 60t€.

Toki vertailua kollegaan voi tehdä vaikkapa siten, että tarkistaa ensin ne omat verotettavat tulot ja vertaa sitä summaa kaverin tuloihin huomioiden mahdolliset erot esim. työmatkoissa. Normaaleilla duunareilla nyt ei hirveästi muuta isoa verovähennystä yleensä ole kun nuo työmatkatkulut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
Lähinnähän tässä ei halua jäädä "tyhjän" päälle. Ja jos firma1:ssä menee hommat hyvin ja saa paljon uutta kokemusta, niin kilpailuttaa sitten itsensä taas uudestaan myöhemmin. Kyllähän se firmanvaihto varmasti helpottuu, kun sen on urallaan muutaman kerran tehnyt.
Jos se homma kiikastaa viikosta tai kahdesta sen firma 1:n kanssa niin kannattaa jo alkaa varautumaan että kaikki ei ole niin ruusuista kuin antavat ymmärtää.

Heitä pallo nyt sinne firma kakkoseen ja sano että ”tilanne tämä, haluatteko vielä jatkaa keskusteluita? Päätöksen teen viikon kuluttua”.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ei saa, se luku on verotettava ansiotulo, joka on eri asia kun bruttopalkka. Bruttopalkasta tulee vähennyksiä kaikille noin 10%, jolloin päädytään tuohon verokoneen lukemaan, paitsi tietysti jos on muita vähennyksiä kuten työmatkakulut. On siis ihan normaalia, että verotettava tulo vai olla esim. 50t€, mutta todellinen vuosibrutto 60t€.

Toki vertailua kollegaan voi tehdä vaikkapa siten, että tarkistaa ensin ne omat verotettavat tulot ja vertaa sitä summaa kaverin tuloihin huomioiden mahdolliset erot esim. työmatkoissa. Normaaleilla duunareilla nyt ei hirveästi muuta isoa verovähennystä yleensä ole kun nuo työmatkatkulut.
Just näin. Tietty jossain duunariportaassa, jossa ylitöitä, vuorolisiä yms. Toi vähän hankaloittaa. Esim. omissa hommissa en ole vuoden 2000 jälkeen koskaan saanut muuta kuin kuukausipalkkaa ja vuosibonareita. Vastaavassa siis toimii, kun pari kolme kollegaa tsekkaa, niin pääsee aika hyvin kartalle muiden ansiotasosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Palkka-avoimuushan on win-win. Jos tienaat paremmin kuin muut, niin voit olla tyytyväinen. Jos taas huonommin, niin sinulla on peruste palkankorotukselle. ;)

Ja jos kaikki tienaavat huonosti, niin on aika vaihtaa firmaa. :)
Jos tienaat itse muita vähemmän, olit ennen palkkojen julkaisua tyytyväinen ja julkaisun jälkeen pomo kieltäytyy antamasta palkankorotusta, yrität hakea muualle, mutta et saa muista firmoista parempipalkkaista duunia.

Paraniko elämänlaatu vai tuleeko katkeruutta? Moni voi kokea olevansa päähän potkittu, vaikka oikeasti voi olla vaan itselleen mahdollisimman hyvässä duunissa.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Ei tuo mitään lisäarvoa että "perusduunarit" tietävät muiden palkat. He eivät tiedä mistä palkka edes muodostuu tai mitä muut tekevät, itkevät sen edestä kuitenkin. Yleensä se taso joka palkat tietää, ymmärtää mistä ne syntyy.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
154
Mielestäni palkka-avoimuudeksi riittää että työpaikalla on vaatimustasot/palkkaluokat sen verran isoilla haarukoilla että henkilökohtaiset lisät yms sopivat sisään. Ihan eurolleen ei tarvitse palkkoja avata, varsinkaan asiantuntija-aloilla ei kahden ihmisen työpanos tai potentiaali ole täysin identtinen.

Omat ansiot ovat nousseet noin viidenneksen tässä reilun vuoden sisään, nykyään vakiopalkka on nettona piirun verran alle 5k euroa/kk ilman mitään muuttuvia lisiä kuten matkakorvauksia tai ylitöitä. Taustalla viitisen vuotta työelämää ja konetekniikan DI tutkinto. Vuoden verran olin töissä Pk-seudulla suht tyypillisissä konetekniikan alan töissä (3k brutto eur/kk) ennen kuin tuli lähdettyä maailmalle ja vaihdettua alaa elektroniikan puolelle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom