Peli/työkoneen kasausta

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Moro miehet ja naiset ja kaikki siltä väliltä!

Mulla on tässä suunnitteilla ns näyttävä ja tehokas kone johon oon jo ostellut palikoita. Ainut missä menee pahasti sormisuuhun on tuo CPU/GPU osasto.
Osaisiko joku auttaa vähän näissä osioissa mitä mun kannattaisi miettiä.
Haluisin pelailla nykyajan pelejä korkeilla asetuksilla (näyttökin 2k 144hz) ja en haluisi että ns pullonkaulatan jollain osalla vaan, että systeemi ois tasainen.

Kokoonpano on tälläinen nyt:

Kotelo: Corsair spec-06 RGB
Emolevy: Asus prime x470-pro
Jäähdytys: Coolermaster ml240l RGB ja 3kpl lisäpuhaltimia RBG
Muisti: 2x8gb Corsair vengeance pro ddr4 3200hz RGB
Kovalevy: m.2 A-data 480gb RGB
Virta: Corsair rm650x

GPU pitäisi olla nvidia ja CPU am4

jos joku voisi vähän auttaa näissä niin arvostan suuresti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
3600\3600X, rtx 2070S tai rtx 2080S
2080 olen kyllä miettinyt ja sen mukaan tuon Powerin ostin. Meneekö CPU pullonkaulaksi tolla näyttiksellä jos se olisi esim 2700x. Veikkaan vahvasti että tossa mun emolevyssä on vielä vanha bios ja joutuisin sen päivittämään niin tästä syystä mietin tota 2000 sarjaa?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
2080 olen kyllä miettinyt ja sen mukaan tuon Powerin ostin. Meneekö CPU pullonkaulaksi tolla näyttiksellä jos se olisi esim 2700x. Veikkaan vahvasti että tossa mun emolevyssä on vielä vanha bios ja joutuisin sen päivittämään niin tästä syystä mietin tota 2000 sarjaa?
Riippuen nettikaupasta voit saada BIOSin päivityksen parilla kympillä, 3000-sarjalaiset Zen 2 kivet ovat pelaamiseen keskimäärin parempia.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
690
2080 olen kyllä miettinyt ja sen mukaan tuon Powerin ostin. Meneekö CPU pullonkaulaksi tolla näyttiksellä jos se olisi esim 2700x. Veikkaan vahvasti että tossa mun emolevyssä on vielä vanha bios ja joutuisin sen päivittämään niin tästä syystä mietin tota 2000 sarjaa?
Kallistuisin enemmän tuohon 3600 sarjaan. 2k pelaamisessa ei pahemmin eroja Intelin kiviin. Jokunen fps..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Joo-o, 2700X on koko ajan tulossa hinnassa alas - sitä saa halvemmalla kuin 3600 nyt:
AMD Ryzen 7 2700X, 190€ | Hinta.fi

Minulla on 2700X ja 3600X (pelikupongin takia) ja kyllä peleissä 3600X on nopeampi. 2700X on kyllä hyvä prosessori ja suosittelen sitä, jos tekee jotain monisäikeisyyttä vaativaa kotonaan :)

2700X ei ole suuri hidaste. Se vaan vie noin 5% FPS:stä verrattuna esim. 3600:een. Luku ihan mutulla ja päästä vedetty ja esim. CS:GO:ssa on enemmän kuin 5% ja Heroes of the Stormissa 2700X tuntuu nopeammalta. Erot ovat pelikohtaisia, että voi löytyä joku peli, jossa on 20fps ero ja joku peli, jossa eroa ei ole ollenkaan. CS:GO näyttäisi olevan se pahiten 2700X:sta hidastuva peli, jonka tiedän.

Mitkään pelit ei jää toimimatta, jos ostaa 2700X:n ja jos säikeistys lisääntyy, niin se toimii vielä vuosienkin päästä ja paremmin kuin 3600, jossa on vain 6 ydintä. Ihan maksimipelitehot tulee kuitenkin 3600:lla tai Intelillä tällä hetkellä.

TL;DR: 3600 on nopeampi peleissä, 5% ja 2700X:ssä on enemmän ytimiä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Riippuen nettikaupasta voit saada BIOSin päivityksen parilla kympillä, 3000-sarjalaiset Zen 2 kivet ovat pelaamiseen keskimäärin parempia.
Joo tuon oman emolevyn kohalla pitäisi käydä jossain päivittämässä se, koska ei ole mitään CPUta paikalla tällähetkellä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Joo-o, 2700X on koko ajan tulossa hinnassa alas - sitä saa halvemmalla kuin 3600 nyt:
AMD Ryzen 7 2700X, 190€ | Hinta.fi

Minulla on 2700X ja 3600X (pelikupongin takia) ja kyllä peleissä 3600X on nopeampi. 2700X on kyllä hyvä prosessori ja suosittelen sitä, jos tekee jotain monisäikeisyyttä vaativaa kotonaan :)

2700X ei ole suuri hidaste. Se vaan vie noin 5% FPS:stä verrattuna esim. 3600:een. Luku ihan mutulla ja päästä vedetty ja esim. CS:GO:ssa on enemmän kuin 5% ja Heroes of the Stormissa 2700X tuntuu nopeammalta. Erot ovat pelikohtaisia, että voi löytyä joku peli, jossa on 20fps ero ja joku peli, jossa eroa ei ole ollenkaan. CS:GO näyttäisi olevan se pahiten 2700X:sta hidastuva peli, jonka tiedän.

Mitkään pelit ei jää toimimatta, jos ostaa 2700X:n ja jos säikeistys lisääntyy, niin se toimii vielä vuosienkin päästä ja paremmin kuin 3600, jossa on vain 6 ydintä. Ihan maksimipelitehot tulee kuitenkin 3600:lla tai Intelillä tällä hetkellä.

TL;DR: 3600 on nopeampi peleissä, 5% ja 2700X:ssä on enemmän ytimiä.
Juuri tätä olen miettinyt ja että kumpaan tässä kallistuisi. Ainakin näillä olettamuksilla varmaan menen 2000 sarjaan ja siitä jos tuntuu, että haluaa muuttaa 3000 sarjaan niin on jo setup kohillaan ja biossin päivitys onnistuu.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Paljonko muistia muuten meinasit kokoonpanoon pistää? 16 gb:n sanoisin olevan minimi yhtään vakavammassa käytössä
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Paljonko muistia muuten meinasit kokoonpanoon pistää? 16 gb:n sanoisin olevan minimi yhtään vakavammassa käytössä
Ainiin unohtuikin tuo laittaa, tosiaan 2x8gb tulee, tästä lueskelin että kaksi on parempi kuin yksi niin päädyin tohon ratkaisuun ja jos enemmän haluaa niin jää vielä kaksi slottia niin saan sen 32gb tunkastua tohon emoon.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Ainiin unohtuikin tuo laittaa, tosiaan 2x8gb tulee, tästä lueskelin että kaksi on parempi kuin yksi niin päädyin tohon ratkaisuun ja jos enemmän haluaa niin jää vielä kaksi slottia niin saan sen 32gb tunkastua tohon emoon.
Kyllä, ehdottomasti vähintään kaksi muistikampaa, jotta saat hyödynnettyä kaksikanavaisen muistin.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Joo ainut dilemma mulle tulee vaan oikeastaan enään 1080 näyttistä vai 2080? Ja osaako joku kertoa mitä eroja noilla kaikilla OC,TI,windbreaker, heartbreaker, computerbreaker tms lyhennyksillä tuolla näyttiksien nimissä, tuntuu että tota 2000 sarjan nvidia näyttiksiä on niin paljon, että ei ainakaan meikäläinen osaa päättää yhtään, että mikä olisi se niin sanottu best for value näyttis. Ja nyt jos puhutaan, että päätyisin siihen ryzen 2000 sarjaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
että mikä olisi se niin sanottu best for value näyttis.
No Nvidian osalta se bang per buck muuttuu herkästi puhtaaseen banged to butt muotoon.
Hinnat nousevat nopeasti todella rajusti pienille nopeuseroilla.
Ja se paljon hypetetty raytracing romauttaa RTX:ien suorituskykyä 30-50% asetuksista riippuen antaen halvan peruskortin fps:t.
Eli future proofausta on turha yrittää ja nyt on kirjaimellisesti helvetin huono aika ostaa kalliimpaa näytönohjainta.
Vuoden päästä varmasti puhutaan ihan toisen luokan raytracing tehoista.

Prossun osaltakin kumpikaan ei ole pitemmän päälle high endinä kestävä.
Ensivuoden Zen3 varmaan lähes ohittaa tuon 2700X:n monisäikeisenkin tehon kuudella ytimellä.
Ja sitten kun huomioidaan modernit ydinmäärät niin 2700X kyllä jää tehoissa jalkoihin.
Eli jos haluat konetta käyttää sen puolenkymmentä vuotta ilman täysremonttia, niin olisi hyvä suunnitella kahden vuoden päähän prossun vaihtoa kun Zen3:t ovat vanhoina malleina varmasti samalla lailla alennuksessa kuin nuo Zen+:t nyt.


Ja jäähyssä lankesit markkinointikusiletkuihin.
Selvästi halvempi Scythe Mugen 5 vie noita Coolerhamsterin 240mm kevytsarjan kennon markkinointihypevirityksiä jatkuvassa jäähdytystehossa per melu.
Säästyneen olisi voinut laittaa esim SSD:hen joka ei täyty kourallisesta uusimpia tilasyöppöpelejä.
(Modern Warfare kun haluaa kolmanneksen tuon kokoisesta levystä)

Jos olevinaan tehokonetta meinaa tehdä ja reilusti yli 500€ näytönohjainta suunnittelee, niin terainen SSD olisi se järkevä minimi varsinkin huomioiden M.2 paikkojen rajallisuuden.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
No Nvidian osalta se bang per buck muuttuu herkästi puhtaaseen banged to butt muotoon.
Hinnat nousevat nopeasti todella rajusti pienille nopeuseroilla.
Ja se paljon hypetetty raytracing romauttaa RTX:ien suorituskykyä 30-50% asetuksista riippuen antaen halvan peruskortin fps:t.
Eli future proofausta on turha yrittää ja nyt on kirjaimellisesti helvetin huono aika ostaa kalliimpaa näytönohjainta.
Vuoden päästä varmasti puhutaan ihan toisen luokan raytracing tehoista.

Prossun osaltakin kumpikaan ei ole pitemmän päälle high endinä kestävä.
Ensivuoden Zen3 varmaan lähes ohittaa tuon 2700X:n monisäikeisenkin tehon kuudella ytimellä.
Ja sitten kun huomioidaan modernit ydinmäärät niin 2700X kyllä jää tehoissa jalkoihin.
Eli jos haluat konetta käyttää sen puolenkymmentä vuotta ilman täysremonttia, niin olisi hyvä suunnitella kahden vuoden päähän prossun vaihtoa kun Zen3:t ovat vanhoina malleina varmasti samalla lailla alennuksessa kuin nuo Zen+:t nyt.


Ja jäähyssä lankesit markkinointikusiletkuihin.
Selvästi halvempi Scythe Mugen 5 vie noita Coolerhamsterin 240mm kevytsarjan kennon markkinointihypevirityksiä jatkuvassa jäähdytystehossa per melu.
Säästyneen olisi voinut laittaa esim SSD:hen joka ei täyty kourallisesta uusimpia tilasyöppöpelejä.
(Modern Warfare kun haluaa kolmanneksen tuon kokoisesta levystä)

Jos olevinaan tehokonetta meinaa tehdä ja reilusti yli 500€ näytönohjainta suunnittelee, niin terainen SSD olisi se järkevä minimi varsinkin huomioiden M.2 paikkojen rajallisuuden.
Helou!

Kiitos tästä vastauksesta, mä oon vedelly tosiaan budjetilla menemään tän koneen kanssa ja puolet noista jo olevista osista on käytettynä ostettu niin olen saanut hieman hintaa alaspäin. Tosiaan tuon ssd puolen meinasin hoitaa niin, että m.2 slotissa olisi pääpiirteittäin se yksi peli ja windows 10 ja 1teran ssd 2,5” tai m.2 meinasin laittaa vielä tohon viereen jossain tulevaisuudessa.

Tää foorumi on kyllä hyvä paikka juuri näitten asioiden puimiseen.

Onko sulla mielipidettä kunpaan sijottaisi nyt rahaa CPU? 3600 vs 2700x Jos tosiaan ensivuonna tulee tehokkaampaa ja veikkaan, että tuohon emoon vielä saa sen samaan kantaan ja uudemmalla biossilla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Semmoinen huomio, että millä resoluutiolla pelaat? Jos pelaat isommalla kuin 1440p resoluutiolla (myös 1440p ultrawide) niin gpu on käytännössä aina pullonkaulana (ei cpu)ja tuohon kannattaa panostaa verrattain eniten. Itsellä 3440x1440 näyttö, cpuna ”vain” r5 1600 ja gpuna oli gtx 1080, ei oikein riittänyt puhti noissa joten vaihdoin ensin gpun 2080ti:n ja ajatus oli päivittää cpu pian sen jälkeen. Huomasin kuitenkin nopeasti, ettei gpu upgraden jälkeen cpu päivitykselle omassa pelailussa ollut enää tarvetta vaan fps nousi 60->100 pelistä riippuen.

Myöskin neuvot ”odota x vuotta koska silloin tulee tekniikka y joka on paljon parempaa” on kaksiteräinen miekka; näin voi olla tai sitten päivitys siirtyy aina tulevaisuuteen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Semmoinen huomio, että millä resoluutiolla pelaat? Jos pelaat isommalla kuin 1440p resoluutiolla (myös 1440p ultrawide) niin gpu on käytännössä aina pullonkaulana (ei cpu)ja tuohon kannattaa panostaa verrattain eniten. Itsellä 3440x1440 näyttö, cpuna ”vain” r5 1600 ja gpuna oli gtx 1080, ei oikein riittänyt puhti noissa joten vaihdoin ensin gpun 2080ti:n ja ajatus oli päivittää cpu pian sen jälkeen. Huomasin kuitenkin nopeasti, ettei gpu upgraden jälkeen cpu päivitykselle omassa pelailussa ollut enää tarvetta vaan fps nousi 60->100 pelistä riippuen.

Myöskin neuvot ”odota x vuotta koska silloin tulee tekniikka y joka on paljon parempaa” on kaksiteräinen miekka; näin voi olla tai sitten päivitys siirtyy aina tulevaisuuteen.
Mulla on tuo acerin predator 1440p 144hz näyttö nyt käytössä joten oisihan se hienoa jos sitä saisi hyödynnettyä parhaiten, tässä juuri syy miksi haluan nvidian GPUn. Hirveä kuume mulla olisi pelata hienoilla grafiikoilla RDR 2 mutta mitä olen katsonut niin se peli vaatii aika saatanasti koneelta. Hyvä pointti sulla toi CPU, vahvistaa vaan mullekkin sitä ajatusta, että ostan 2000 sarjalaisen ja katselen tulevaisuudessa tarviiko sitä päivitellä 3000 sarjalaiseen.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
690
Mulla on tuo acerin predator 1440p 144hz näyttö nyt käytössä joten oisihan se hienoa jos sitä saisi hyödynnettyä parhaiten, tässä juuri syy miksi haluan nvidian GPUn. Hirveä kuume mulla olisi pelata hienoilla grafiikoilla RDR 2 mutta mitä olen katsonut niin se peli vaatii aika saatanasti koneelta. Hyvä pointti sulla toi CPU, vahvistaa vaan mullekkin sitä ajatusta, että ostan 2000 sarjalaisen ja katselen tulevaisuudessa tarviiko sitä päivitellä 3000 sarjalaiseen.
RDR2 tuntuu olevan tehty pc:lle aika kehnosti..konsoloilla pyörii hienosti..
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
1teran ssd 2,5” tai m.2 meinasin laittaa vielä tohon viereen jossain tulevaisuudessa.
Piirisarjan rajoituksista johtuen tuon emolevyn toinen M.2 slotti ei tue NVMe/PCIe levyä muuten kuin käyttämällä PCIe x1 slottien kaistoja ja silloinkin vain kahta kaistaa. (maks 1GB/s siirtonopeus)
Ja sekin johdotus vielä niin pöhkösti että se käyttää ylimmän ja alimman x1 slotin kaistat.
Kortilla ylimmässä tai alimmassa PCIe x1 slotissa toinen M.2 paikka tukee vain SATA-signalointia.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Problem. Voinko käyttää tuota a-datan XGP m.2 pcie 3x4 kovalevyä tuossa alemmassa 3x2 m.2 slotissa vai menikö heti vatuiksi? Eipä meinaan mahdu tuo emon heatplate tohon enään jos tuon kovalevyn laitan ns.2.1 slottiin. Jos näin on niin ostan vaan ilman mitään ledidingelidongeleita yhden m.2 kovalevyn tuohon 3x4 paikkaan ja annan tuon a-datan tuoda valoa koppaan tuossa 2.2 slotissa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
PCIe kun on ylös/alaspäin yhtensopiva kaistojen määrässä, niin kyllä sen pitäisi alemmassakin toimia.
Se vain tosiaan syö PCIe x1_1 ja PCIe x1_3 slottien PCIe-kaistat.
Eli ainoa jäljelle jäävä PCIe-slotti mikä ei joko ole fyysisesti näytönohjaimessa kiinni/sen blokkaama, tai puolita sitä x8 tilaan on tuo kaikista alin.


Vantaalla on todennäköisesti tulipalo kun tän lyön ”tulille” :rofl:
Taisit unohtaa rutistaa ne ledihärpäkkeet sillä heatspreaderillä kun ei tainnut syttyä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 573
Viestejä
4 166 703
Jäsenet
70 424
Uusin jäsen
SPMaakari

Hinta.fi

Ylös Bottom