Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
548
Miten pidempään harrastaneet pidätte taukoja?
Itse pidän kaksi-kolme kertaa vuodessa viikon tai kahden tauon. Pari lomareissua tulee heitettyä vuodessa ja silloin täydellistä lepoa. Nyt on heinäkuun jälkeen tullut käytyä 4-5 kertaa viikossa säännöllisesti, kun ei ole ollut mitään loukkaantumisia. Kroppa alkaa olemaan melko lailla hellänä vähän joka paikasta, joten ensi viikoksi paussi salilta ja kevyitä kävelylenkkejä palauttamaan. Oma kokemus on, että lepoviikon tai kahden jälkeen rauta nousee paremmin. Kroppaa kuunnellen mennään, kyllä se ilmoittaa, kun on aika keventää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Oma kokemus on, että lepoviikon tai kahden jälkeen rauta nousee paremmin.
Tämä on niin totta. Jos alkaa rauta pienenemään tai junnaa paikallaan varsinkin "bulkin" aikana, niin lepotauko on silloin todella tärkeä. Dieetillä sitten oikeastaan tietää omasta jaksamisesta, unesta ja yleisestä stressitasosta, että milloin on hyvä jarruttaa.

Kannattaa tosiaan muistaa siellä urheiluhierojallakin käydä. Tuo 3kk on aivan liian pitkä aika itselleni. Sanotaanko 6 viikon välein on ihan ok tahti.

E: Muistakaahan, että se ravinto on 80% ja treenit 20% ;) Itse olen nyt parin vuoden aikana saanut enemmän tulosta kuin ennen sitä vajaan viiden vuoden aikana. Ihan vain laittamalla ravinnon kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Heittäkääs joku hyvä kaloripommi blenderi resepti, jonka sais aamulla helposti alas. Painon nostaminen on mulla jostain syystä aika haasteellista.

(ei pähkinöitä)
1 avokado, 1dl marjoja, maustamatonta jugurttia (turkkilainen , kreikkalainen) , 1dl heraproteiinia -> blenderiin ja thats it. Itse en pysty mitenkään syömään tuota kaurajankkikittisementtilitkua.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
444
täällä smoothie koostuu yleensä seuraavista:

- Protskujauhe / rahka / maito / kananmuna
- banaani / omena / päärynä
- kaurahiutaleita
- maapähkinävoi / oliiviöljy / avocado
- mansikka / mustikka
- kurkku / parsakaali / kukkakaali

Jotain varmasti unohtui, mutta siinä tärkeimpiä / yleisimpiä ainesosia.

Joka riviltä yleensä vähintään yksi vaihtoehto. Lisäksi hiukkasen suolaa. Kun kaurahiutaleiden määrän pitää maltillisena (~esim 30g) ei juomasta tule "liisteriä". Erimakuisilla Protskujauheilla saa mukavasti tuunattua makua erilaiseksi, eikä esim jäisenä lisätyt vihannekset maistu ollenkaan. 95% aamuista alkaa kyseisellä drinkillä, kun kiinteä ruoka harvoin aamulla maistuu. Kätevästi saa heviä tuonne nakottua mukaan ja kun pakasteesta suoraan laittaa tulee juomasta heti mukavan viileää/kylmää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
3-6 kananmunaa (esim 1 kokonaista + 3 valkuaista) + 80g hiutaleita + marjoja (mustikka + mansikka oman maun mukaan) + 0,5dl vettä + sitten tänne sekaan on helppo heittää esim kuitua psylliumin muodossa ja vaikka viherjauhetta sekaan. Tämä oli oma resepti aamulla, n. 1l verran juotavaa ja alko rauta nousee :happy:
Jotain hyvin samanlaista jo suunnittelin. Kiitos vinkeistä!
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
täällä smoothie koostuu yleensä seuraavista:

- Protskujauhe / rahka / maito / kananmuna
- banaani / omena / päärynä
- kaurahiutaleita
- maapähkinävoi / oliiviöljy / avocado
- mansikka / mustikka
- kurkku / parsakaali / kukkakaali

Jotain varmasti unohtui, mutta siinä tärkeimpiä / yleisimpiä ainesosia.

Joka riviltä yleensä vähintään yksi vaihtoehto. Lisäksi hiukkasen suolaa. Kun kaurahiutaleiden määrän pitää maltillisena (~esim 30g) ei juomasta tule "liisteriä". Erimakuisilla Protskujauheilla saa mukavasti tuunattua makua erilaiseksi, eikä esim jäisenä lisätyt vihannekset maistu ollenkaan. 95% aamuista alkaa kyseisellä drinkillä, kun kiinteä ruoka harvoin aamulla maistuu. Kätevästi saa heviä tuonne nakottua mukaan ja kun pakasteesta suoraan laittaa tulee juomasta heti mukavan viileää/kylmää
:kippis:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Pidän erittäin harvoin pidempiä taukoja. Lähinnä jos arkeen tulee muutosta eli reissut, lomat tai treeniohjelmat sekä tavoitteet muuttuu. Toki jos joku vaiva, venähdys, tms tulee niin silloin on pakko ottaa iisimmin. Normaalisti kyllä sitten 1-2 lepopäivää treenien väliin.

Toisaalta kevennettyjä viikkoja voisi olla säännöllisesti. Jos vaikka 2kk treenaa kovaa se 4-6krt viikossa, niin siihen päälle väliin viikko ilman treenejä tekisi ihan hyvää.

Itselläni ei ole ongelmaa lähteä salille, päinvastoin :vihellys:
Kevennyksiä harvoin kantsii pitää totaalilepona, kun sit tuntuma vähän "häviää". Yleinen ohjeistus tietääkseni on:

- vähemmän intensiteettiä + enempi volyyymia
- tai enemmän intensiteettiä ja vähemmän volyymia
- 3 viikkoo kovaa ja yks kevympää. Joillain toimii 4:kin viikkoa. Sit jos pelataan maksimirautojen kans ni parinkin viikon jälkeen voi kevennellä
- kevennys voi olla alle viikon, viikon, tai yli viikon. Helpointa varmaan pitää yhden kierron mittanen.

Mä oon keventäny esim niin et jos kyykys o ollu työsarjat tyyliin 2x6x85 ja 2x8x77.5 ni kevennetty 2x8x62.5
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Itte oon kyllä jättäny täysin kevennetyt viikot väliin koska ne tulee luontaisesti esim. kipeytyessä tai muiden lomien yhteydessä. Toki jos venyisi välit aivan mahdottoman pitkiksi niin siinä tapauksessa joo.. Kuitenkin tyypillisesti keväisin ja syksyisin tulee se flunssa-aalto jolloin on ihan turha mennä tukkoisena puntille ja sitten on lomamatkat kesäisin ja talvisin / pidennettyä vkloppua jne..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Itsellä on aina kevennetty viikko 3 intensiivisen vkon jälkeen. Käytännössä siis 3 kovaa treeniviikkoa, jolloin käyn 5 krt vkossa salilla (3 jakoinen ohjelma). Tämän jälkeen kevennetty viikko jolloin salilla käyn vaan yhtenä päivänä (joko ke tai to) ja vedän kropan kevyesti läpi pumppaillen.
 
Liittynyt
19.09.2019
Viestejä
80
Ehdottakaapa hyviä salikenkiä mitä porukka on käyttänyt? Itse olen salibandyssä käyttämilläni sisäpelikengillä treenannut, mutta erityisesti mavessa ja kyykyssä pohja on liian pehmeä. Tästä johtuen ylimäärästä huojuntaa pelkistä kengistä jo tulee. Eli kyykkyyn ja maveen hyvät kengät.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Yleisesti kyykkyä/mavea ja sen kaltaisia liikkeitä on hyvä tehdä paljain jaloin. Mutta muuten esim converset, tai ylipäätään tasapohjaiset kengät ovat mainiot noihin liikkeisiin. Kannattaa myös harkita painonnostokenkiä, jossa kanta on korkeammalla, mutta ovat muuten tasapohjaiset. Auttaa perus kyykyssä, jos liikkuvuus ei ole ihan priimaa.

Nämä salikengät/sisäpelikengät toki ovat sitten ihan muuten peruskäytössä hyvä olla. Ei siellä salilla sukkasilteen yleensä edes saa olla.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Itse hain painonnostokenkien ja sisäpelikenkien välimaastosta Reebokin Crossfit kengät, joissa on kova kanta painonnostoa varten ja joustava kärkiosa yleistä liikkuvuutta varten. Kenkä ei ole läheskään niin kömpelö kuin perinteinen painnostokenkä, mutta samalla se on paljo vakaampi ja tukevampi kuin sisäpelikenkä. Varsinkin kyykyissä huomaa tosi hyvin. Lisäksi pohja on vielä hyvin pitävä, eli ei lipsu esimerkiksi pohjelaitteessa tai jalkaprässissä. Malli on Reebok Nano 9, Niken kilpaileva malli on Metcon.

Jos ihan tosisaan harrastaa painnonnostoa niin sitten kannattaa ostaa siihen tehdyt kengät, joissa tosiaan on tuota nostoa kantapäässä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Tästä päästäänkin itse aiheeseen. Itselläni on nyt hankinnassa converset yleiseksi salikengiksi. Onkohan tuolla nilkan korkealla varrella mitään ominaista hyötyä? Eli näiden kahden välillä mietin:

Converse Chuck Taylor All Star Basic Ox Musta →【Matalavartiset tennarit Sportamorella】
Converse Chuck Taylor All Star Basic Hi Musta →【Korkeavartiset tennarit Sportamorella】

Tosiaan muuten löytyy Adidaksen Powerliftit lähinnä kyykkäämiseen. Mavet on tullu tehtyä paljain jaloin. Treeneissä on kuitenkin välillä mm. supersarjaa mave suorilta ja prässiä peräkkäin, niin tuossa hyvä esimerkki kun joutuu venkslaa normi salikenkien ja paljaiden jalkojen välillä. Converseilla voisi suorittaa molemmat.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Itse hain painonnostokenkien ja sisäpelikenkien välimaastosta Reebokin Crossfit kengät, joissa on kova kanta painonnostoa varten ja joustava kärkiosa yleistä liikkuvuutta varten. Kenkä ei ole läheskään niin kömpelö kuin perinteinen painnostokenkä, mutta samalla se on paljo vakaampi ja tukevampi kuin sisäpelikenkä. Varsinkin kyykyissä huomaa tosi hyvin. Lisäksi pohja on vielä hyvin pitävä, eli ei lipsu esimerkiksi pohjelaitteessa tai jalkaprässissä. Malli on Reebok Nano 9, Niken kilpaileva malli on Metcon.

Jos ihan tosisaan harrastaa painnonnostoa niin sitten kannattaa ostaa siihen tehdyt kengät, joissa tosiaan on tuota nostoa kantapäässä.
Ihan pätevän oloinen vaihtoehto. Hintaa kyllä on, mutta taitaa tulla loppupeleissä sama hinta tai jopa halvemmaksi jos ostaa erikseen vaikka converset ja painonnostokengät.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
944
Ehdottakaapa hyviä salikenkiä mitä porukka on käyttänyt? Itse olen salibandyssä käyttämilläni sisäpelikengillä treenannut, mutta erityisesti mavessa ja kyykyssä pohja on liian pehmeä. Tästä johtuen ylimäärästä huojuntaa pelkistä kengistä jo tulee. Eli kyykkyyn ja maveen hyvät kengät.
Itselläni kyykyissä adidaksen power perfect II painonnostokengät, vedossa ja muuten yleisesti salikäytössä do winin painikengät. Molemmat olleet noin 6v käytössä ja hyvin rokkaa.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Ihan pätevän oloinen vaihtoehto. Hintaa kyllä on, mutta taitaa tulla loppupeleissä sama hinta tai jopa halvemmaksi jos ostaa erikseen vaikka converset ja painonnostokengät.
Jos ei ennestään omista jompia kumpia niin ei taida 130€:llä saada molempia. Hyvän tason painnostokengät taitaa itsessään olla jo kallimmat kuin nuo Crossfit kengät :think: Itse poistin XXL:n -25% kampanjasta alle satasella, ja ainakin siihen hintaan ollu hyvät.

Jos Consseihin vertaa, niin uskallan väittää että nuo tukee jalkaterää paremmin, mutta ei Consseissakaan mitään vikaa ole.

EDIT: Näyttäis olevan 69€ ryöstöhinnalla XXL:ssä nyt. Laaja palautusoikeus, joten suosittelen testaamaan ja vertaamaan vaikka niihin consseihin.

https://www.xxl.fi/reebok-nano-9-miesten-crossfit-kengat-musta/p/1163873_1_style
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Jos ei ennestään omista jompia kumpia niin ei taida 130€:llä saada molempia. Hyvän tason painnostokengät taitaa itsessään olla jo kallimmat kuin nuo Crossfit kengät :think: Itse poistin XXL:n -25% kampanjasta alle satasella, ja ainakin siihen hintaan ollu hyvät.

Jos Consseihin vertaa, niin uskallan väittää että nuo tukee jalkaterää paremmin, mutta ei Consseissakaan mitään vikaa ole.

EDIT: Näyttäis olevan 69€ ryöstöhinnalla XXL:ssä nyt. Laaja palautusoikeus, joten suosittelen testaamaan ja vertaamaan vaikka niihin consseihin.

Reebok Nano 9, miesten crossfit-kengät - Musta - Miesten treenikengät | XXL Sports & Outdoor - Pohjoismaiden suurin urheilukauppa | XXL
No jopas. Onkos näissä muuten tuo pohja ihan tasainen kantapään alapuolelta sekä pohjasta? Vai oliko näissä joku korotus? Toimii siis perus kuntosalikenkänä myös kyykyissä ym hyvin? Tosin kyykyissä käytän edelleen kyykkykenkiä kun toi nilkan liikkuvuus on vähän kehnompi. Nuo toimisi sitten kaikkialla muualla.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
No jopas. Onkos näissä muuten tuo pohja ihan tasainen kantapään alapuolelta sekä pohjasta? Vai oliko näissä joku korotus? Toimii siis perus kuntosalikenkänä myös kyykyissä ym hyvin? Tosin kyykyissä käytän edelleen kyykkykenkiä kun toi nilkan liikkuvuus on vähän kehnompi. Nuo toimisi sitten kaikkialla muualla.
Pohja on tasainen, sisäpuolella on todella pieni korotus kantapäälle. Lisäksi uskaltaisin väittää, että näissä on suhteellisen leveä lesti, kun ei ahista omaa lapiotakaan ollenkaan. Kantapään alla pohjan materiaali on kova. Kärkeen päin mentäessä pohjan materiaali vaihtuu pehmeämpään seokseen, joka sitten helpottaa kaikessa muussa. Itselle nämä ovat ainoat kengät salilla, eikä ole mitään valittamista. Niken Metconeissa on samankaltainen toteutus ja kuulema tuntee pohjan kaksiosaisuuden kävellessä. Näissä en ainakaan itse sitä tunne, enkä ole nähnyt että kukaan olisi siitä maininnut.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
En minäkään jaksa vetää leukoja ilman remmejä koska ei vaan riitä puristusvoima. Tuostakin voidaan vääntää puristusvoiman kehittämisen suhteen, mutta olisi typerä jättää leauanvedot kesken (kehityksen suhteen) koska selkä jaksaa mutta puristusvoimat ei.
Paljonko vaatii toistoja, että tarvii remmejä? Itsellä on ongelmia puristusvoiman kanssa mavessa jo alle oman painon, mutta leuanvedossa ei ole tuota ongelmaa. Mave on toki vaativampi liike suorittaa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Mulla on Addun Powerlift 2, Powerlift 3.1 ja Power Perfect 3. Ekat ostin täyteen hintaan joskus, tokat 70€ varuste.netin alesta, kolmannet 54 € kotiin kuriirilla adidas.fi:n season salesta. Siellä harvase päivä Powerlift 3.1-4.0 jne. 39-59 €.

Powerlift 4 menty muuttaan rei-itetty nahka canvakseksi, ei oo mun mieleen kun ei hengitä ja kiristysremmi on myös köykänen vrt. nahka.

Powerlift 3.1 on mulle paras kyykkykenkä, Power Perfect 3 käytän penkatessa (joskus kyykkyyn, mutta menee liikaa pohkeille rasitusta) ja Powerlift 2 yleissalikenkänä. Ja maastavetoon mulla on karjalanpiirakan näköisen Prisman 3 € Citat-jumppatossut, ettei sukat repeydy/liastu.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 682
Jos ei niin supervakavaa kyykkyä duunaa, niin Addun CrazyPower TR -kengät ovat aika asialliset, soveltuu kyllä myös muuhun treenaukseen kuten crossfittiin yms. Pitoa löytyy pohjasta ja pohjan sivuilta joka suuntaan ja aika hiton hyvin. Kenkä on leveälestinen, niin ei purista tai muuten ole epämukava ja ovat nyt hyvin kestäneet vuoden käyttöä ilman sen kummempia jälkiä. Ainoa huono puoli on välillä haastava saatavuus, omat löysin Zalandolta aikoinaan, sitä ennen meinasin saada Addun Outletista Tammistosta, mutta ei ollut juuri omaa kokoa tarjolla. Mutta ihme kyllä, vaikka on loistava mono niin ei meinaa monesta paikkaa löytyä.

Adidas CrazyPower Trainer - Reviews by 78 Training Geeks & Experts

0000200064253_03_ki.jpg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Jopas on kiven alla koot (43) noille Powerlift / Power perfect malleille. No täytyy vaania jos sattuis löytymään.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Jos ei niin supervakavaa kyykkyä duunaa, niin Addun CrazyPower TR -kengät ovat aika asialliset, soveltuu kyllä myös muuhun treenaukseen kuten crossfittiin yms. Pitoa löytyy pohjasta ja pohjan sivuilta joka suuntaan ja aika hiton hyvin. Kenkä on leveälestinen, niin ei purista tai muuten ole epämukava ja ovat nyt hyvin kestäneet vuoden käyttöä ilman sen kummempia jälkiä. Ainoa huono puoli on välillä haastava saatavuus, omat löysin Zalandolta aikoinaan, sitä ennen meinasin saada Addun Outletista Tammistosta, mutta ei ollut juuri omaa kokoa tarjolla. Mutta ihme kyllä, vaikka on loistava mono niin ei meinaa monesta paikkaa löytyä.

Adidas CrazyPower Trainer - Reviews by 78 Training Geeks & Experts

Mistä näitä voi esim. ostaa tai missä näitä voisi kokeilla?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 743
Yleisesti kyykkyä/mavea ja sen kaltaisia liikkeitä on hyvä tehdä paljain jaloin. Mutta muuten esim converset, tai ylipäätään tasapohjaiset kengät ovat mainiot noihin liikkeisiin. Kannattaa myös harkita painonnostokenkiä, jossa kanta on korkeammalla, mutta ovat muuten tasapohjaiset. Auttaa perus kyykyssä, jos liikkuvuus ei ole ihan priimaa.
Ääni tälle. Itsestä noita voimaliikkeitä on paras tehdä paljain jaloin. Tai siis sukat kuitenkin jalassa.

Normaaleilla lenkkareilla hommasta ei tule kerrassaan mitään. Se kengän pohjallinen alkaa tuntua silloin siltä kuin jonkun epävakaan joka suuntaan heiluvan tuumaisen kumitassun päällä yrittäisi seisoa kun kenkien päällä on massaa joku kolme sataa kiloakin (siis oma massa plus raudat jossakin kyykyssä tai maastavedossa).

Avojaloin sukkasillaan tuntuma alustaankin pysyy aina täydellisenä. Mitään ongelmaa en ole koskaan siinä itse huomannut.

Tietenkin ihmiset ovat yksilöitä ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi lainkaan toiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Paljonko vaatii toistoja, että tarvii remmejä? Itsellä on ongelmia puristusvoiman kanssa mavessa jo alle oman painon, mutta leuanvedossa ei ole tuota ongelmaa. Mave on toki vaativampi liike suorittaa.
3 x 10 2min palautuksilla 15kg lisäpainoilla (leveä myötäote) + Meidän salilla leuanvetotanko ei ole karhennettu mutta "mave" tangot ovat. Aika huisi ero. + omat vähäiset mavettelut hoidan tosiaan karheimmalla tangolla SEKÄ apinaotteella, joten eroa mavella leuanvetoon on tässä tapauksessa aivan saaatanasti.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
444
Täällä ollut salilla käytössä useamman vuoden gorilla wear high tops kengät. Tasa- ja ohutpohjaiset, kevyet ja mukavat jalassa leveälestisessäkin jalassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Mitä kenkiin tulee niin täällä mennään Lonsdalen tossuilla. Omaan myös vanhan liiton karhut sekä adidaksen jäykät "kyykkykengät" mutta ovat jääneet käyttämättömiksi koska jäykän pohjan vuoksi ne ovat aivan perseestä tehdessä esim. pohkeita, tai muita liikkeitä missä tossun tulee taipua.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
31
Mave ilman kenkiä aina. Ihan sama tekeekö täysii vai kevyesti ja millaisia sarjoja. Toki, en ole koskaan edes raskinut hankkia Mave-kenkiä, joten en tiedä eroa. Joskus kokeilin perus-salikengillä, ei enää koskaan ikinä.

Kyykkyä kyseisillä perus-salikengillä voi tehdä hyvin. Molempia etu ja taka. Joskus kyllä kyykky ilman kenkiä on mukavaa. Ottaa selvästi erilailla, mukavasti. Suosittelen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Ite oon käyttäny salilla aiemmin vuosikausia painitossuja, toimii hyvin. Kun niistä sit irtos pohjat, niin ostin Adidas power perfect II -painonnostokengät ja oon kyllä ollu tyytyväinen. Itsellä on aika matala holvikaari, joten jalka helposti pronatoi ja polvet kääntyy esim raskaammissa kyykyissä sisään herkästi. Tästä seuraa sitten erilaisia kipuja ja rasitusta noille polven sisemmille kierukoille ja nivelille, joten mieluummin käytän kenkiä, jotka antavat tukevan alustan nostoille.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 743
Itsellä on aika matala holvikaari, joten jalka helposti pronatoi ja polvet kääntyy esim raskaammissa kyykyissä sisään herkästi. Tästä seuraa sitten erilaisia kipuja ja rasitusta noille polven sisemmille kierukoille ja nivelille, joten mieluummin käytän kenkiä, jotka antavat tukevan alustan nostoille.
Tuossa voi olla osittain kyse nilkan hienosta liikkuvuudesta. Eli todennäköisesti dorsifleksioon liittyvä probleemi.






Painonnostokenkien ohella tuota ongelmaa voi kokeilla lievittää venyttelemällä ja treenaamalla jollain liikkeillä lisää keskimmäistä pakaralihasta (m. gluteus medius).

Ja kyykyt voi jättää hieman vajaiksi jos sekin auttaa siihen ettei polve kääntyile sisäänpäin kun se voi rikkoa polvet.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Tuossa voi olla osittain kyse nilkan hienosta liikkuvuudesta
Oletan, että hieno = huono. Siitä ei ole kyse, mulla on kaikissa nivelissä todella hyvä liikkuvuus, myös nilkassa. Tuo keskimmäinen pakaralihas sen sijaan on ollut osasyy ongelmaan aiemmin, oon sitä käynyt hierojalla aukomassa joitakin kertoja kun on ollu niin jumissa ettei toimi kunnolla.

Itsellä parhaat keinot polven rasituksen vähentämiseen on olleet nuo hyvät kengät, kontrolloidumpi alasmeno kyykkyyn ja sen seurauksena luonnollisesti sarjapainojen vähentäminen, sekä jalkaterän isompi ulkokierto/levemäpi kyykkyasento. Vajaalla liikeradalla en ole alkanut kyykkäämään, enkä ala. Nyttemmin ei ole siis ollut polvissa ongelmia, mutta aiemmin vasen polvi haittasi kyykkyjä kun polvet tahtoi kovemmissa nostoissa pettää sisäänpäin. Ei paljoa, mutta riittävästi, että tuo alkoi ajan myötä kipuilemaan.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 743
Oletan, että hieno = huono. Siitä ei ole kyse, mulla on kaikissa nivelissä todella hyvä liikkuvuus, myös nilkassa. Tuo keskimmäinen pakaralihas sen sijaan on ollut osasyy ongelmaan aiemmin, oon sitä käynyt hierojalla aukomassa joitakin kertoja kun on ollu niin jumissa ettei toimi kunnolla.

Itsellä parhaat keinot polven rasituksen vähentämiseen on olleet nuo hyvät kengät, kontrolloidumpi alasmeno kyykkyyn ja sen seurauksena luonnollisesti sarjapainojen vähentäminen, sekä jalkaterän isompi ulkokierto/levemäpi kyykkyasento. Vajaalla liikeradalla en ole alkanut kyykkäämään, enkä ala. Nyttemmin ei ole siis ollut polvissa ongelmia, mutta aiemmin vasen polvi haittasi kyykkyjä kun polvet tahtoi kovemmissa nostoissa pettää sisäänpäin. Ei paljoa, mutta riittävästi, että tuo alkoi ajan myötä kipuilemaan.
Huonohan siinä piti lukea. Hyvähän se on että joku lukee kirjoitettuja viestejä ajatuksen kanssa niin ei ihan mitä sattuu sontaa tule kirjoitettua.

Yksilöllistähän se on tarviiko niitä painonnostokenkiä. Jollakin ne voivat olla suorastaan välttämättömät varusteet ettei polvi esimerkiksi kyykätessä kierry sisäänpäin.

Polvea ei kannata missään nimessä rikkoa hölmöyksissään vaan jos kipuilee niin muuttaa jotain treenissä oli se sitten kengät, leveämpi asento tai vaikka "vajaaksi" jäävä kyykky tai pienemmät painot tai jonkun liikkeen jättäminen pois. Onhan noita erilaisia liikkeitä luokkaa rajaton määrä niin tekee niitä jotka eivät kroppaa riko.

Voihan sitä keskimmäistä pakarilihasta sopivilla liikkeillä myös vähitellen yrittää vahvistaa. Tekee vaikka 1-2 sarjaa jotain sitä harjoittavaa liikettä joka kerta kun salilla käy vaikka vuoden ajan "ylimääräisenä" liikkeenä. Aloittaa vielä pienillä painoilla ja kevyesti niin kyllä se siitä.

Perkeleen hidasta hommaahan tuo punttisalilla lihasten vahvistaminen ja/tai kasvattaminen on ja muutamassa kuukaudessa ei ihmeitä vielä tapahdu. Jotenkin huvittavaa ja toisaalta surullista kun esimerkiksi jotkut "personal trainerit" myyvät netissä jotain kahden kuukauden mittaista treeniohjelmaa naisille jolla suunnilleen kaikki mullistuu lupausten mukaan. Oikeasti siinä ajassa ei tapahdu oikein yhtään mitään vielä vaan tarvisi pari vuotta jotta jotain isompaa muutosta saisi.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Yksilöllistähän se on tarviiko niitä painonnostokenkiä. Jollakin ne voivat olla suorastaan välttämättömät varusteet ettei polvi esimerkiksi kyykätessä kierry sisäänpäin.
Sen verran täytyy vielä täsmentää, että itselle se painonnostokengän selkein hyöty on ollut täysin tasainen pohja ja hyvä tuki jalkapohjalle, ei niinkään se korotettu kantapää. Suhtaudun vähän karsaasti siihen, että liikkuvuusongelmia lähdetään ratkomaan poistamalla täyden liikeradan tarve. Eri asia toki jos on jotain vammoja tai rakenteellisia poikkeavuuksia, mutta lähtökohtaisesti paras tapa hoitaa liikkuvuusongelmia on liikkuvuuden lisääminen.

Tuohon keskimmäiseen pakaralihakseen oon ite havainnu hyväks sumovedot ja sen, että kyykätessä etenki lämppäsarjoissa keskittyy polvien avaamiseen ylösnousuvaiheessa. Myös erilaiset aktivaatiot esim. kuminauhoilla osana lämmittelyä toimii hyvin. Ehkä oleellisinta kuitenkin on ollut tekniikan hienosäätö sellaiseen suuntaan, että ongelmia ei tule. Tämä on tosiaan aiheuttanut sarjapainojen tippumista, mutta kun päälaji on kamppailu-urheilu ja punttisali lähinnä sitä tukevaa/kroppaa tasapainottavaa/terveyttä ja hyvinvointia lisäävää, niin ei ole itselle ongelma. Joskus nuorempana oli tärkeämpää saada nostella "isoja" rautoja ja silloin tuli hölmöyksissään puskettua kivusta huolimatta, niitä oppirahoja saa sitten maksella edelleen.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Powerlift 4:t on just 76,97 €/62,97 € adidas.fi:n Black friday early access alessa. Kotiin kuriirilla tuotuna ja ilmanen palautus. Viikon päästä tod. näk. halvemmalla. Kaikkia kokoja näkyisi olevan ainaski oranssia, muita en kattonu edes.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Powerlift 4:t on just 76,97 €/62,97 € adidas.fi:n Black friday early access alessa. Kotiin kuriirilla tuotuna ja ilmanen palautus. Viikon päästä tod. näk. halvemmalla. Kaikkia kokoja näkyisi olevan ainaski oranssia, muita en kattonu edes.
Jea! Kiitti vinkistä, piti ladata Adidas App että sai noi alet :tup: Viimeks eilen tätä ketjua luin, ja googlailin näitä kyykkykenkiä mutta ei ollut kokoja oikein missään + hinnat korkeammalla.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Itse harrastan painonnostoa enkä voi suositella pn-kenkiä yleisesti kyykkykengiksi. Jos on nilkan liikkuvuudessa rakenteellista ongelmaa (useimmilla ei ole), niin kannattaa hoitaa liikkuvuuttaan harjoitteilla eikä kengillä.

Itselläni jatkuva painonnostokenkien käyttö ja yksipuoleinen harjoittelu johti keskimmäisen pakaran lamaantumiseen ja polven sisään taipumiseen. Pn-kengät jalassa kyykkyasentoni on todella kapea verrattuna siihen, että kyykkäisi tasapohjaisilla kengillä tai paljain jaloin. Tämä kehitti lopulta reiden ulkosyrjän lihakseen/kiinnityskohtaan tulehdusta, jonka akuuttia vaihetta parannellessa meni melkein vuosi ja jokunen tuhat kirosanaa. Kyykytkin piti jättää kokonaan pois ja painonnostoliikkeet jouduin tekemään raakana. Vamman ilmaantumisesta on yli 1,5 vuotta enkä pysty vieläkään takakyykkäämään kunnolla.

Nyt olen aloittanut kyykkäämistä uudelleen ilman kenkiä ja uudella asennolla, joka aktivoi paremmin pakaraa ja takareisiä. Selkäkään ei mene enää yhtä jumiin, tosin painot ovat vielä hyvin pienet.

Tl;dr Joskus apuvälineistä on pitkässä juoksussa vain haittaa. Jos kuitenkin hommaat korolliset kengät kyykkyyn, niin Powerlift-malleissa on oikeita pn-"kisakenkiä" matalampi kanta.

Edit: typotin, tarkoitin powerliftiä, ei powerperfect.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Ja Powerliftissä on matalampi kanta kuin Power Perfect. Eikai kukaan millään Adipowereilla kyykkääkään...

Anyway, olisit hoitanu lihashuoltosi ja tekniikkasi kuntoon paremmin.
 

Gale

GYM-psykoosi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Ja Powerliftissä on matalampi kanta kuin Power Perfect. Eikai kukaan millään Adipowereilla kyykkääkään...

Anyway, olisit hoitanu lihashuoltosi ja tekniikkasi kuntoon paremmin.
Riippuu. Itselläni mittasuhteet ja nilkkojen rakenteellinen liikkuvuus niin kauhea, että paras kyykky tulee Leistungeilla. Adipowerit yleisjalkatreenikenkinä esim. prässissä.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Ja Powerliftissä on matalampi kanta kuin Power Perfect. Eikai kukaan millään Adipowereilla kyykkääkään...

Anyway, olisit hoitanu lihashuoltosi ja tekniikkasi kuntoon paremmin.
Mullekko puhut? Tokihan painonnostajat kyykkää samoilla kengillä kuin millä kisataan.

Aina on varaa parantaa. Tekniikkavirheitä ei vaan tuppaa itse huomaamaan, jolloin loukkaantumisia sattuu. Ekan kerran salilla vuonna 1997 ja nyt sattui tällainen kohdalle. Iälläkin lienee jo vaikutusta.
 
Liittynyt
23.12.2017
Viestejä
62
Ihan näppärä kikka kotona treenaamiseen jos peruspunnerrukset tuntuvat turhalta heilumiselta:

Tosin eipä reppuunkaan älyttömästi saa painoa lisättyä, mutta tuo on jokapäiväisenä jumppana ihan käypä konsti. Muutenkin tykkään tästä kaverista. On yksi suosikkitubettajistani.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Mietin tuossa salin jälkeen, että miten voi olla näin vetämätön olo, vaikka vedin aika rennosti.
Sitten tajusin että viime yönä tuli vajaa 4h unta, että eiköhän se syy löydy sieltä.
No tänään voi ottaa vaikka 10h korvausta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Itse vedin toissavkolla uniapnean testerit kroppaan kiinni, nukuin pariyötä ja lähetin mittarit etiäpäin.. Saa nähdä mitä sanoo lopputulos. En tiedä podenko edes moista sairautta mutta hyvä testata ja työterveyden kautta ei maksanu mitään. Tuokin kun voi ilmetä lievänä esim tietyssä nukkuma-asennossa niinkuin omalla kohdallani hieman alustavasti epäilen. Nukun siis hyvin kyljelläni mutta selälläni en. Joskus tuppaan kääntymään selälleni ja herään erilaisiin korahduksiin, joka on aivan sieltä ja syvältä.. Paskoo aika monta asiaa seuraavan päivän suhteen + pitkässä juoksussa jopa terveyden pahimmassa tapauksessa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
^mulla leikattiin 1,5 v. sitten uvula pois (samalla myös nielurisat jotka oli tulehtuneet eli periaatteessa uvula kaupan päälle...). Siihen loppu yölliset tukehtumiskohtaukset. Heräilin siis silloin tällöin tukehtumaisillaan / eli uniapneaoireista. Reilun kuukauden totaalinen treenitauko leikkauksen päälle oli kun kolme patjaommelta kidassa. Ja reilu 2 viikkoo ei pystyny nieleen ku smoothieta ja sitäkin vaan tramal+panacod+oxycontin vedettynä (ja silti oli ihan *itun kipee kurkku). Kun parin viikon kohdalla haavakatteet rupes irtoileen niin kirveli niin perkeleesti ettei pystyny smoothiessakaan oleen ku vettä ja herneenversoa. Jääpaloja imiessä meni muutama pvä. Yli 7 kg tippui paino 3 viikossa (vedin kunnon sikabulkin toki etukäteen kun tiesin kaverin kertomasta, että elämän pahin kipu). Limakalvojen parantuminen kesti yli vuoden kaiken kaikkiaan (kuukaudessa jo sinnepäin, mutta hidas parantuminen vie keskimäärin vuoden). Jos ehdotetaan nii suosittelen miettiin tätä hommaa ihan tosissaan että kannattaako kuitenkaan. Ja jos siihe ryhtyy niin uvulan lyhennys, ei täydellinen typistys. Vuoden verran joka aamu+ilta oksennusrefleksi/yökkimiset ja kakomiset kun ei ollutkaan hammaspesulla vaahdolle estettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Jos ehdotetaan mitä ? Käsittääkseni kaikki hoitotapaukset ovat yksilöllisiä eikä välttämättä tapahdu tuon kuvauksen mukaan. Yhdellä kaverillani riitti yökiskot jolla pääs vaivoistaan. Mutta toki tuo kuvailemasi ei houkuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Mä nyt päätin, että kyykkykengät riittää kyykkyihin. Yläkroppa päivänä ihan vaa salilenkkarit jalassa ja sitten yleisesti mavet, prässit, ym liikkeet jalkojen alle semmoset jumppatossut. Saako noista ihan Prismasta vai onko jotenkin kiven alla kun en löytänyt cittarista ollenkaan. Converset löytyy, mutta laitan ne ulkokäyttöön sittenkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
49
Meikäläisellä tulee pian 10v täyteen kun juoksun ja muun yleisen urheilemisen aloitti. Juoksun saralla on tullut ihan kohtuullisia aikoja ja matkoja saavutettuakkin josta ei tässä enempää. Samalla myös saatu peruslihaskuntoa kehitettyä siihen malliin että jaksaa työssä sekä arjessa.

Ainoa asia joka tässä vuosien varrella on vaan ollut se mörkö on paino. Pituutta on 183 ja alimmillaan olen käynyt 83kg joka on urheilullisesti vaatinut todella kovan satsautsen. Mutta vaikka ruokavalio on ollut hyvin kasvispitoista, niin loppupelissä niitä herkkuja ja annoskokoja ei vaan ole tullut kontrolloitua tarpeeksi. Perheen tultua paino hipus pikkuhiljaa pahimmillaan 98kg joka nyt kesän aikana pudoteltiin 93kg ja siihen jämähti ku seinään vaikka oli olevinnaas syövänsä sutkot järkevästi. Isokin määrä liikuntaa kun on vaan hemmetin helppo syödä takaisin.

Nyt kuukausi takaperin jonku sattuman kautta tuli tutustua myfitnesspal palveluun joka perustuu kaloreiden seurantaan. Olin aina ollut siinä uskossa että minusta ei olisi tuohon punnitsemis ja jokaisen suuhun menevän ruoan seurantaan kiinnostusta mutta puhelimen applikaation kautta tuo on tehty yllättävän helpoksi. Plussana tuli myös sellai huomattua, että samalla pääsee selville minkälaisina osuuksina ravinnossa on hiilihydraatit, rasvat sekä proteiini. Ensialkuun opin ainakin sen että proteiinin saanti on ollut aivan liian pientä ja rasvaa tullut taas liikaa. Vaikka nyt on vasta 25pv tuota ohjelmaa takana, niin -6.3kg on tullut paino alaspäin ja hyvin itsevarma olo että tämä on ollut allekirjoittaneen kohdalla se "vastaus" painonhallintaan. Nähtäväksi jää
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Jos ehdotetaan mitä ? Käsittääkseni kaikki hoitotapaukset ovat yksilöllisiä eikä välttämättä tapahdu tuon kuvauksen mukaan. Yhdellä kaverillani riitti yökiskot jolla pääs vaivoistaan. Mutta toki tuo kuvailemasi ei houkuta.
Uvulasta se kuitenki alle 60-vuotiailla johtuu useimmiten. Eli sen poistoa / nielun muokkausta knk-lääkäri varmasti yksityisellä ehdottaa jos sellaselle menet. Toki voihan se jostain muustakin johtua. Hyvähän siitä tuli mutta oli pitkä tie.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 427
Viestejä
4 161 314
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom