AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Millä ohjelmalla sitä single corea on testattu sitten?
Itsellä oma 3600 boostaa kyllä joskus jollain corella sinne luvattuun 4,2GHz Abba bios versiosta eteenpäin. All core sitten pyöriikin jossain 4,95GHz.
CB15, CB20, Prime95, CPU-Z, Handbrake, jne. Käytännössä kaikilla yleisillä testisoftilla + jokusella pelillä.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
201
Tuohan on jo aika kultainen yksilö jos lähes 5GHz pyörii...
Pitäis näköjään keskittyä kun kirjoittelee numeroita :D

CB15, CB20, Prime95, CPU-Z, Handbrake, jne. Käytännössä kaikilla yleisillä testisoftilla + jokusella pelillä.
Noista suurin osa on all core rasituksia jos et siis ajanut single core testiä CB15&CB20 liittyen, mutta ei taida itselläkään CB15&CB20 single core renderi mennä 4,2GHz.
Jossain pelissä on tullut, kaiketi ei kaikissa peleissäkään boostaa sinne asti riippuu pelistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Pitäis näköjään keskittyä kun kirjoittelee numeroita :D


Noista suurin osa on all core rasituksia jos et siis ajanut single core testiä CB15&CB20 liittyen, mutta ei taida itselläkään CB15&CB20 single core renderi mennä 4,2GHz.
Jossain pelissä on tullut, kaiketi ei kaikissa peleissäkään boostaa sinne asti riippuu pelistä.
Tottakai olen ajanut single core testit, kaikissa softissa missä se on mahdollista. Ei kai sitä muuten voi testata.

Tarkkailuun on käytetty Ryzen Masteria ja HWInfo64:sta.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 543
Tottakai olen ajanut single core testit, kaikissa softissa missä se on mahdollista. Ei kai sitä muuten voi testata.

Tarkkailuun on käytetty Ryzen Masteria ja HWInfo64:sta.
Ihan mielenkiinnosta, millasia VID ja kellontaajuusarvoja se näyttää hwinfossa kun selailet vaikka näitä foorumeita? Laita vaikka joku screenshotti kyseisistä arvoista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Ihan mielenkiinnosta, millasia VID ja kellontaajuusarvoja se näyttää hwinfossa kun selailet vaikka näitä foorumeita? Laita vaikka joku screenshotti kyseisistä arvoista.
Eka.png

Kokeilin tässä hieman eri muistiasetuksia samalla ja sain single core boostin nousemaan 4,175Ghz:iin. Kai tähän täytyy olla tyytyväinen. Ainoa mitä on muutettu on muistien nopeudet 3200Mhz -> 3400Mhz

Tämä siis Ryzen Balanced - virranhallintaprofiililla.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 543


Kokeilin tässä hieman eri muistiasetuksia samalla ja sain single core boostin nousemaan 4,175Ghz:iin. Kai tähän täytyy olla tyytyväinen. Ainoa mitä on muutettu on muistien nopeudet 3200Mhz -> 3400Mhz

Tämä siis Ryzen Balanced - virranhallintaprofiililla.
Jotakin häikkää näyttäis olevan varmaan biossin puolella ku ei mennä koskaan 1,5V asti. Noiden arvojen perusteella mitä tossa screenshotissa on veikkaisin että 1,5V jännitteellä menis toi 4,2GHz raja rikki. Miltä näyttää mitatut jännitearvot ton hwinfon puolella?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
347
Nyt on Noctua NH-D14 kiinni. Idlessä lämmöt 34-35 astetta. CB15 ajossa lämmöt käy 65 asteessa ja allcore kellot 3955 Mhz. Single core boostit on se luvattu 4200Mhz. Ilmeisesti tuo 65 astetta on aivan minimi lämmöt mitä jäähy kykynee jäähdyttämään koska tuulettimien ajaminen täysillä ei laskenut lämpöjä ollenkaan vaan vastaan tulee lämpöputkien lämmönsiirtokyky. Pitemmissä ajoissa tuo tuulettimen nopeus tietenkin auttaa pudottamaan lämpöä kun jäähdytin rivasto lämpeää tarpeeksi. BF V pelissä nykyisellä tuuletin profiililla lämmöt max 58 astetta. Allcore boostit 4100Mhz ja välillä pari corea boostaa sen 4200Mhz.

Onkos tulokset linjassa muiden 3600 omistajien kanssa vastaavalla jäähy ratkaisulla? Prossu ihan vakiona ja ei ole tarvetta kyllä kellotella.

EDIT: Ilmeisesti noi Afterburnerin CPU kellot on aivan puuta heinää. Ryzen masteri näyttää peleissä jotain aivan helvetisti pienempiä lukemia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Nyt on Noctua NH-D14 kiinni. Idlessä lämmöt 34-35 astetta. CB15 ajossa lämmöt käy 65 asteessa ja allcore kellot 3955 Mhz. Single core boostit on se luvattu 4200Mhz. Ilmeisesti tuo 65 astetta on aivan minimi lämmöt mitä jäähy kykynee jäähdyttämään koska tuulettimien ajaminen täysillä ei laskenut lämpöjä ollenkaan vaan vastaan tulee lämpöputkien lämmönsiirtokyky. Pitemmissä ajoissa tuo tuulettimen nopeus tietenkin auttaa pudottamaan lämpöä kun jäähdytin rivasto lämpeää tarpeeksi. BF V pelissä nykyisellä tuuletin profiililla lämmöt max 58 astetta. Allcore boostit 4100Mhz ja välillä pari corea boostaa sen 4200Mhz.

Onkos tulokset linjassa muiden 3600 omistajien kanssa vastaavalla jäähy ratkaisulla? Prossu ihan vakiona ja ei ole tarvetta kyllä kellotella.

EDIT: Ilmeisesti noi Afterburnerin CPU kellot on aivan puuta heinää. Ryzen masteri näyttää peleissä jotain aivan helvetisti pienempiä lukemia.
Onhan noi ihan linjassa kun minulla on vastaavan jäähdytystehon antava Thermalrightin silver-arrow ib-e tuplatorni jäähy kahdella 140mm tuulettimella.
Mulla lämmöt nousee R15 testissä 68 asteeseen mutta mulla on PBO ja auto oc päällä. R15 testin aikana allcore boost mulla sen 4,1GHz mutta minulla single core boost vetää parhaimmalla ytimellä sen 4,4GHz.
Mitä saat siinä R15 ajossa tulokseksi? Mulla 1643cb.

Edit. Ja kellot katsoin hwinfo64 ohjelmalla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Onko täällä joku hakenut maksimeita noin 1.3 voltilla ?

Lähinnä nyt kiinnostaa rajoittaa tuo volttien suuri hyppely ja etsiä semmoiset kivat 24/7 asetukset.. Ryzen defaulteilla menee 1.31875V ja kaikki coret yli 4GHz.. Täytyy jättää stressitesti yöksi päälle, mutta jos tuohon neljän gigahertsin pintaan pääsisi pienemmillä volteilla, niin olisi hyvä. Ei ne viimeiset megahertsit , vaan semmoinen käyttökelpoinen optimi.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Onko täällä joku hakenut maksimeita noin 1.3 voltilla ?

Lähinnä nyt kiinnostaa rajoittaa tuo volttien suuri hyppely ja etsiä semmoiset kivat 24/7 asetukset.. Ryzen defaulteilla menee 1.31875V ja kaikki coret yli 4GHz.. Täytyy jättää stressitesti yöksi päälle, mutta jos tuohon neljän gigahertsin pintaan pääsisi pienemmillä volteilla, niin olisi hyvä. Ei ne viimeiset megahertsit , vaan semmoinen käyttökelpoinen optimi.
Mulla taitaa olla 3700X:llä voltit 1.2V ja all-core -kellot 4.1GHz ja se on x265-pakkausvakaa 24/7. PBO nosteli voltteja todella paljon ylemmäs.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mulla taitaa olla 3700X:llä voltit 1.2V ja all-core -kellot 4.1GHz ja se on x265-pakkausvakaa 24/7. PBO nosteli voltteja todella paljon ylemmäs.
Kiitos! Laitan testit pyörimään 1.25V ja 4.05GHz.

Ryzen Master vaan halusi oletuksena noin korkeat voltit ja niillä se on ajellut tämän päivän.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
347
Onhan noi ihan linjassa kun minulla on vastaavan jäähdytystehon antava Thermalrightin silver-arrow ib-e tuplatorni jäähy kahdella 140mm tuulettimella.
Mulla lämmöt nousee R15 testissä 68 asteeseen mutta mulla on PBO ja auto oc päällä. R15 testin aikana allcore boost mulla sen 4,1GHz mutta minulla single core boost vetää parhaimmalla ytimellä sen 4,4GHz.
Mitä saat siinä R15 ajossa tulokseksi? Mulla 1643cb.

Edit. Ja kellot katsoin hwinfo64 ohjelmalla
1539 pojoa vakiona. Tuokin tulos tuntuu heittelevän aika paljon. Välillä ollut alle 1500 pojoa ja seuraavalla ajolla menee taas yli 1500. Kokeilin tuolla Ryzen masterilla auto oc ta mutta allcore boostiit ihan samat mitä vakionakin ja single corekin vain 4250. Mitä linee pitää säätää lisää että nostaa kellot samoihin mitä sulla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Jotakin häikkää näyttäis olevan varmaan biossin puolella ku ei mennä koskaan 1,5V asti. Noiden arvojen perusteella mitä tossa screenshotissa on veikkaisin että 1,5V jännitteellä menis toi 4,2GHz raja rikki. Miltä näyttää mitatut jännitearvot ton hwinfon puolella?
Päivitin tänään ilmestyneen Beta-biosin ja nyt kaksi ydintä boostaa joskus äärimmäisen harvoin 4,2Ghz asti. Voltit ei nouse edelleenkään yli 1,475 missään tilanteessa.

Lämmöt idlenä n.35 ja 15 minuutin Prime95 (small ffft) ajon jälkeen 77,5 astetta. Lämoöihin olen suht tyytyväinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
1539 pojoa vakiona. Tuokin tulos tuntuu heittelevän aika paljon. Välillä ollut alle 1500 pojoa ja seuraavalla ajolla menee taas yli 1500. Kokeilin tuolla Ryzen masterilla auto oc ta mutta allcore boostiit ihan samat mitä vakionakin ja single corekin vain 4250. Mitä linee pitää säätää lisää että nostaa kellot samoihin mitä sulla.
Bioksesta se pbo(performance boost overdrive) päälle ja myös se auto oc(mun emossa on valinnat +50,+10,+150+200). Löytyy ainakin amd cbs valikosta mutta voi löytyä myös emon oc valikosta, riippuen emosta
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Onko täällä joku hakenut maksimeita noin 1.3 voltilla ?

Lähinnä nyt kiinnostaa rajoittaa tuo volttien suuri hyppely ja etsiä semmoiset kivat 24/7 asetukset.. Ryzen defaulteilla menee 1.31875V ja kaikki coret yli 4GHz.. Täytyy jättää stressitesti yöksi päälle, mutta jos tuohon neljän gigahertsin pintaan pääsisi pienemmillä volteilla, niin olisi hyvä. Ei ne viimeiset megahertsit , vaan semmoinen käyttökelpoinen optimi.
Katselin nyt tämän viimeisimmänkin uefi-biosin ja kyllästyin odottelemaan AMD:n hyvin buustaavaa (lähelle sitä luvattua 4.6GHz) buustia ja päätin vetää manuaalisesti ne sitten. Ensin katsoin 1.35V ja mihin päästään:
4.325GHz_Cinebench.PNG

Sitten laitoin tuon 1.306V ja päädyin mahdollisesti 24/7 asetuksiin. Eli 4.3GHz, ainakin enempi tulee pisteitä kuin normaalisti ja tuo 0.8.0 version Zen Statesista antaa valita kuitenkin käytänkö tuota aina vai esim. vain enempi tehoa tarvitessa (ei siis normi netin selaaminen / videot tms):
1.306V_4.3GHz_Cinebench.PNG
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
333
Mistähän johtuu kun olen laittanut biossista 1,225v ja 4GHz niin Ryzen Master ja HWiNFO64 näyttävät 1,10v?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Mistähän johtuu kun olen laittanut biossista 1,225v ja 4GHz niin Ryzen Master ja HWiNFO64 näyttävät 1,10v?
Veikkaan, että se on VID joka näyttää 1.10v. Core voltage SVI2 näyttänee sen, mitä BIOSissa asetit. Syytä tähän en tiedä, mutta näin on ollut itselläkin aina kun jännite on kiinteäksi asetettu.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Päivitin tänään ilmestyneen Beta-biosin ja nyt kaksi ydintä boostaa joskus äärimmäisen harvoin 4,2Ghz asti. Voltit ei nouse edelleenkään yli 1,475 missään tilanteessa.

Lämmöt idlenä n.35 ja 15 minuutin Prime95 (small ffft) ajon jälkeen 77,5 astetta. Lämoöihin olen suht tyytyväinen.
Kyllähän pikkuasiat monesti harmittaa jos tulee "kusetettu olo", vaan kannattaa oikeasti miettiä asiaa vähän laatikon ulkopuolelta.

A) Huomaatteko oikeasti pojan pelikoneessa yhtään mitään eroa jos kellot on minimaalisen vähän vähemmän
B) Kannattaako noin mitättömän asian takia harmitella ja vittuuntua?

Eikös se ole pääasia että kone toimii siinä käytössä mihin se on hommattu, eikä se että onko joku megahertsi ihan täysin kohdillaan kun/jos sitä ei oikeasti pysty missään edes huomaamaan?

Toi on vähän kuin harmittelisi että ferrari kulkee vain 290km/h eikä 300km/h, ei sillä ole oikeasti kellekään normaalikäyttäjälle mitään merkitystä.

En yritä pottuilla, vaan lähinnä vihjata että ehkä tollaseen asiaan ei kannata kauheana enempää uhrata aikaa kun tuskinpa tuosta mitään vaikutusta on. Suurempi vaivahan se olisi kone vaihtaa kokonaan :D
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
333
Veikkaan, että se on VID joka näyttää 1.10v. Core voltage SVI2 näyttänee sen, mitä BIOSissa asetit. Syytä tähän en tiedä, mutta näin on ollut itselläkin aina kun jännite on kiinteäksi asetettu.
Joo tuo se taitaa olla tutkimusten perusteella.



 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Kyllähän pikkuasiat monesti harmittaa jos tulee "kusetettu olo", vaan kannattaa oikeasti miettiä asiaa vähän laatikon ulkopuolelta.

A) Huomaatteko oikeasti pojan pelikoneessa yhtään mitään eroa jos kellot on minimaalisen vähän vähemmän
B) Kannattaako noin mitättömän asian takia harmitella ja vittuuntua?

Eikös se ole pääasia että kone toimii siinä käytössä mihin se on hommattu, eikä se että onko joku megahertsi ihan täysin kohdillaan kun/jos sitä ei oikeasti pysty missään edes huomaamaan?

Toi on vähän kuin harmittelisi että ferrari kulkee vain 290km/h eikä 300km/h, ei sillä ole oikeasti kellekään normaalikäyttäjälle mitään merkitystä.

En yritä pottuilla, vaan lähinnä vihjata että ehkä tollaseen asiaan ei kannata kauheana enempää uhrata aikaa kun tuskinpa tuosta mitään vaikutusta on. Suurempi vaivahan se olisi kone vaihtaa kokonaan :D
Eihän sillä oikeasti olekaan käytännön merkitystä. Tosin jos ostaisin Ferrarin ja se ei kulkisikaan luvattua nopeutta, niin kauppaan se lähtisi takaisin... Suorituskyvyn osalta olisi riittänyt huomattavasti tehottomampi konekin.

Noh, ensi vuonna kun vanhemman pojan konetta päivitetään, niin tietääpähän varautua.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 355
On kyllä melko tuuheat noi vakiojänöt. 3600X:llä vakiona esim. CB15 allcore 4.1GHz, jänöt siellä maksimissa 1.325V~ ja lämmöt 71-72 astetta Noctua NH-U12A:lla. Hieman häiritsevän kovaa tuulettimet pauhaa.

Manuaalisesti meni heittämällä 1.2V 4.1GHz, lämmöt 62 astetta ja prossujäähyn tuulettimet melko hiljaiset <1100RPM (vain 300RPM enempi kuin säätämäni idle kierrosnopeus). Pitää vielä testata vakaus/voisiko pudottaa jänöjä vielä enempi

Taidampa tyytyä tähän manuaalikellokseen kun 100% rasituksessa niin paljon hiljaisempi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
On kyllä melko tuuheat noi vakiojänöt. 3600X:llä vakiona esim. CB15 allcore 4.1GHz, jänöt siellä maksimissa 1.325V~ ja lämmöt 71-72 astetta Noctua NH-U12A:lla. Hieman häiritsevän kovaa tuulettimet pauhaa.

Manuaalisesti meni heittämällä 1.2V 4.1GHz, lämmöt 62 astetta ja prossujäähyn tuulettimet melko hiljaiset <1100RPM (vain 300RPM enempi kuin säätämäni idle kierrosnopeus). Pitää vielä testata vakaus/voisiko pudottaa jänöjä vielä enempi

Taidampa tyytyä tähän manuaalikellokseen kun 100% rasituksessa niin paljon hiljaisempi
Jos jotain, niin ehkä kuitenkin kannattaa vähän performance testiä.

Ryzen 3k käsittääkseni aika helposti clockstrechaa...
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 543
Jos jotain, niin ehkä kuitenkin kannattaa vähän performance testiä.

Ryzen 3k käsittääkseni aika helposti clockstrechaa...
Ei clock stretchable ollenkaan jos kellot on asetettu käsin, vaan se kaatuu jos jännitteet ei oo tarpeaksi korkeat. Kellovenytystä tapahtuu vain kun boost algoritmi havaitsee että jännitettä ja kelloja voisi nostaa, mutta boostaava ydin mittaa alemman jännitteen kun mitä on pyytänyt (esim. offsetin tai kämäsen VRM:n takia).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Varmaan se, etten tuota huomannut :) Mitä äkkiseltään vilkuili kaikkien testejä, niin yllättävästi tällä kertaa kohtuu linjassa tuntui tulokset olevan kaikilla.
Tästä kuulunee kunnia kehittyneille AGESA paketeille ja piirisarja-ajureille.

Aikaisempi 3000 julkaisu oli ryssitty kiirehtimällä pahasti ja siitä seurasi parhaimmillaankin epämääräistä käytöstä testeissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Mites näiden ryzeneiden jännitteet oikein menee? Itsellä pelatessa jotain huonosti optimoitua peliä average on jotain 1.45v vaikka laittanut -0,12v offsettia. Kuuluuko sen pitää jännitteet noin korkeella vaikka prossun käyttö on alhanen? Cinebenchiä kun ajaa, niin jännitteet taas tippuu kun cpu käyttö on tapissa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
47
Mites näiden ryzeneiden jännitteet oikein menee? Itsellä pelatessa jotain huonosti optimoitua peliä average on jotain 1.45v vaikka laittanut -0,12v offsettia. Kuuluuko sen pitää jännitteet noin korkeella vaikka prossun käyttö on alhanen? Cinebenchiä kun ajaa, niin jännitteet taas tippuu kun cpu käyttö on tapissa.
Tämä on normaalia kevyillä kuormilla jännitettä annetaan enemmän jotta 1-2 käytössä olevaa corea buustaisi mahdollisimman korkealle ja kun taas raskaammalla kuormalla annetaan vähemmän jännitettä käytetään kaikkia coreja eikä boostata yhtä korkealle jotta lämpötila ei nousisi liian korkeaksi.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
146
Ajattelin ostaa 3700x:n. Onko b450 levy "tarpeeksi hyvä", vai suosiolla suoraan X570? Onko sen 100€ extran arvoinen.
 
Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
136
Ajattelin ostaa 3700x:n. Onko b450 levy "tarpeeksi hyvä", vai suosiolla suoraan X570? Onko sen 100€ extran arvoinen.
Msi b450 gaming pro carbon ainakin pelannut mainiosti 3700x kanssa. Vakiona ajan.

Flashback-nappi löytyy niin ei tule ongelmia vaikka emossa ei olisi valmiina riittävän uutta BIOSia zen2 varten
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Tässä nyt testaillu, niin omalla 3900X:llä toimii vakaana FCLK 1866MHz, muistit sitten tuosta tuplat sopivasti 3733MHz 16-17-16 (B-die safe). Emona tosiaan X470F Gaming ja boostitkin toimii ja virtaa riittää enemmän kuin jäähy ehtii lämpöä poistamaan.
Kuukauden pysyi vakaana tuolla FCKL, mutta tällä vk joutui artefaktojen vuoksi pudottamaan 33MHz. Ei ole systeemiä muutettu tai päivitetty tuon jälkeen, niin mistähän johtuisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mitä säätöjä sinulla oikein oli? Olen nyt alkanut kysymään tätä kun itse en tahdo keksiä mistä säädöistä ihmiset puhuu. Itse heitin tuon 3700X:n vanhan 1700X:n tilalle B350-lankkuun ja se säätö oli siinä. Biosin toki ensin päivitin. XMP-profiili toimii 3200MHz CL14-muisteille ongelmitta. Katsoin että tuo B350 tukee vielä PBO:takin. Pari kuukauttako tuo nyt on koneessa ollut eikä ole tarvinnut säätää mitään. Muutamalla kaverilla myös nyt vuoden sisään hankitut Ryzen-koneet, eikä sielläkään mitään säätöä alkuasennuksen jälkeen ole ollut.

Sen kyllä allekirjoitan että nämä AMD:n uudet desktop-variantit piristävästi rikkoo Intelin luomia keinotekoisia segmenttejä näyttämällä että se pätevä työasemaprossu voi olla myös hyvä peliprossu. Paljon helpompaa se on ylläpitää yhtä konetta kuin kahta.
Muistit pääasiassa. Myös PBO:n poukkoilu häiritsee edelleen, niin hain semmoisen vakaan tasaisen kellotuksen. Emolevykin on X370, että voi johtua myös siitä jotkut ongelmat.

Muistien kanssa on aiemminkin ollut ongelmia, ja juurisyy on siinä, etten alunperinkään ostanut noita sinun Samsungin B-dieta, kun ne maksoi liikaa.

Vielä on kaksi konetta, mutta nyt molemmat on AMD. Tämä on se setti, millä itse menen DDR5-aikakaudelle asti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Liipasin tollasen 3700x:n tilaukseen ja oon amd:n kanssa ihan noviisi, niin saiskos jotkut pikkuvinkit, että miten kannattaa toimia. Emoksi on tulossa gigabyte aorus elite x570. Jäähynä 280mm AIO. Ilmeisesti siis "vakiona" näissä on single core suorituskyky parhaimmillaan, kun kellotus on aina all core, jolloin menetetään se yhden coren boostin hyöty? Kannattaako jotain muuta säätää virranhallinnan tms osalta?

Käyttö on mulla pääasiassa pelaamista, jonka lisäksi striimailen, eli prosessori käyttää kyllä ytimiä suht montaa tollasessa käytössä. Kannattaisiko siinä tapauksessa harkita kellottelua? Tapahtuuko näillä kaikki säätö tolla Ryzen masterilla vai tarvitseeko ennemmin säätää biosista? Oon kyllä inteleitä kellotellut, mutta AMD aika hukassa. Voi myös linkata suoraan jonkun hyvän tutoriaalin, jos sellainen on tiedossa. Selasin tätä topikkia viimeset n. 5 sivua, mutta keskustelu keskittyy aika yksityiskohtaisiin säätöihin yleispätevän kellotteluinfon sijaan.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Laittelin huviksee uusimmat chipset driverit ja uusimman bioksen 3-4kk jälkee.. ei boostaa yhtää sen enempää ku ennenkää, ei singlellä eikä allcorena, kaukana ollaa edellee niistä boosteista mitää 3600x on luvattu.. eli 4.1ghz allcore ja 4250mhz single.(asus tuf x570-plus)

EDIT: peleissä näköjää boostaa muutamaa corea käyttäessä tonne 4375mhz asti hetkellisesti edes.. eli jotaa parannusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
136
Miten toi flashback toimii? Usbilla vaan?
Emon tukisivulla on tarkemmat ohjeet, mutta muistaakseni näin:
- Formatoi usb-tikku fat32 (huhujen mukaan vanhemmat ja pienemmät toimii paremmin, itse käytin jotain vanhaa romua)
- Lataa ja pura zip-tiedosto, uudelleennimeä biostiedosto msi.rom ja kopioi usb-tikun juureen
- Tikku oikeaan porttiin, muistaakseni flashback-nappia lähin. Pitäisi olla merkattu.
- Virtalähteestä pitää olla kytkettynä emon virtajohto, mitään muuta ei pitäisi tarvita
- virta lähteen kytkin päälle, ja emon flashback-napista päivitys käyntiin. Napin merkkivalo vilkkuu aikansa ja asettuu lopettaa sitten. Mulla ainakin emon jouluvalot jäi päälle, mikä oli hämmentävää koska virallinen ohje sanoo että ledit (monikossa) sammuvat kun tulee valmista. Mutta siis valmista pitäisi olla kun flashback-merkkivalo sammuu

Disclaimer: tämä kaikki muistin varassa
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Edelleen 3900x saatavuus on olematon. Onko tilanteeseen milloin tulossa parannusta, vai onko tästä edes mitään tietoa? Tuleekohan 3950x kärsimään samasta.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 330
Edelleen 3900x saatavuus on olematon. Onko tilanteeseen milloin tulossa parannusta, vai onko tästä edes mitään tietoa? Tuleekohan 3950x kärsimään samasta.
Jos noihin isojen hintaseurantafirmojen käppyröihin on uskominen niin 3900x:n saatavuus on vain huononemaan päin. Tämä siis kysyntä-tarjonta -olettamalla.
Preisentwicklung für AMD Ryzen 9 3900X, 12x 3.80GHz, boxed (90 Tage) geizhals.eu EU
https://external-preview.redd.it/WI...bp&s=c6228f172e30bbc051d7f3d9465562945b5145ce

Ja 3950x on varmaankin historian vaikein x86-kuluttajasuoritin valmistuksen kannalta (vaatii hyvät CCD:t ja joidenkin arveluiden mukaan myös IO:t olisivat paremmasta päästä), joten ennakoin myös tähän suuria saatavuusongelmia.
Even the IO die is highly binned in 3950X : Amd
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Kai tää pitää opetella uudelleen. Testimielessä kellotin prossun nyt manuaalisesti ja vaikuttaa sille että prossu on aina samalla kertoimella riippumatta virranhallinta valinnasta. Oletus oli että toimisi kuten Intelillä ja olisi adaptiivinen, aivan kuten jännite. Fixed voltage on BIOS valinta ja nyt 1.3V. Siellä se vähän elää, mutta ei se jännitettä pudota kun kellot kaiken aikaa jumissa 4.2GHz. Millä saan kellot putoamaan idlessä? Oliko 1.325V safe 24/7 @ Zen2 vai suositellaanko ennemmin sitä 1.25V? Vähän eriäviä mielipiteitä netti pullollaan. Mikä on safe maksimi lämpötila 3900X? 1.3V käy Cine20 CPU testissä 85'c. Idle noin 40-45'c
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Kai tää pitää opetella uudelleen. Testimielessä kellotin prossun nyt manuaalisesti ja vaikuttaa sille että prossu on aina samalla kertoimella riippumatta virranhallinta valinnasta. Oletus oli että toimisi kuten Intelillä ja olisi adaptiivinen, aivan kuten jännite. Fixed voltage on BIOS valinta ja nyt 1.3V. Siellä se vähän elää, mutta ei se jännitettä pudota kun kellot kaiken aikaa jumissa 4.2GHz. Millä saan kellot putoamaan idlessä? Oliko 1.325V safe 24/7 @ Zen2 vai suositellaanko ennemmin sitä 1.25V? Vähän eriäviä mielipiteitä netti pullollaan. Mikä on safe maksimi lämpötila 3900X? 1.3V käy Cine20 CPU testissä 85'c. Idle noin 40-45'c
Itse mennyt jo kuukausia 3600:lla manuaalisesti jännitteellä 1.325V (tosin ilman LLC:tä eli käytännössä rasituksessa 1.3V). Ja kyllä, nimellisesti kaikki ytimet on myös idlessä 4,2GHz. Mutta idlen sijaan Ryzenin coret menee sleeppiin, eli käytännössä virtaa ei kulu kuin silloin kun ytimillä on jotain tekemistä. Eli on aika pitkälti race-to-sleep. Vaikka olen viherhippi, niin en ole nähnyt tässä manuaalikellotuksessa pienintäkään ongelmaa :)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Kai tää pitää opetella uudelleen. Testimielessä kellotin prossun nyt manuaalisesti ja vaikuttaa sille että prossu on aina samalla kertoimella riippumatta virranhallinta valinnasta. Oletus oli että toimisi kuten Intelillä ja olisi adaptiivinen, aivan kuten jännite. Fixed voltage on BIOS valinta ja nyt 1.3V. Siellä se vähän elää, mutta ei se jännitettä pudota kun kellot kaiken aikaa jumissa 4.2GHz. Millä saan kellot putoamaan idlessä? Oliko 1.325V safe 24/7 @ Zen2 vai suositellaanko ennemmin sitä 1.25V? Vähän eriäviä mielipiteitä netti pullollaan. Mikä on safe maksimi lämpötila 3900X? 1.3V käy Cine20 CPU testissä 85'c. Idle noin 40-45'c
Kelloja ei saa putoamaan*, itse päädyin 1.306V ja otaksun sekä toivon sen olevan "riittävä" 5+ vuoden käyttöön. Toki jotkut (testaajat) ovat vetäneet 1.4-1.5V mutta (imo) nuo ovat vain ja ainoastaan niille ilmaiseksi testiin saaduille prosessoreille ja niitä käytetään noilla asetuksilla vain testien ajan (esim. 3950X testeissä mitä nyt pyörii täällä ja netissä). Maksimi lämmöt taitavat olla jotain 105C tjsp minkä jälkeen kaadutaan, uefi-bios antaa laittaa esim. 100C mikä olisi vielä "turvallinen" (tosin epäilen että pitkässä juoksussa hajottaa prosessorin). Suurempi ongelma tulee muistien lämmöistä mikä voi ilmetä jos kotelossa lämmöt nousevat liikaa (prosessori + näytönohjain kellotettu, muistien voltit mallia korkeat, huono tuuletus <= joko kaikki tai osa combosta) milloin voi ilmetä nopeasti sinistä ruutua / kaatumista.

*:
Itse käytän ZenStates ohjelmaa (kannattaa katsoa hieman tuoreempi versio mikä tukee uusia Zen prosessoreita) koska siitä voi tarvittaessa laittaa automaattisen kellotuksen päälle tai manuaalisesti määrittää tuon. Eli sillä saa kyllä kellotaajuudet laskemaan jos vain esim. pelaamisen / hyötyohjelmien ajaksi laittaa tuon manuaalisen tilan päälle ja muulloin (esim. musiikki / elävä kuva / netin selaaminen) antaa olla ns. normaalilla asetuksella.

1.306V_4.3GHz_Cinebench.PNG
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Ok. Toinen ihmetys on että miksi jännite laskee vaikka jännite manulla ja LLC = 1 (suora). Pitäisi pysyä kaiken aikaa tuossa, mutta laskee kun laittaa testit pyörimään ja loput voitte arvata. 1.325V asetus ja putoaa 1.25V tienoolle. Onko tuolla BIOS puolella joku asetus piilossa joka tämä tekee vai mistä moinen?

Voiko prossun epävakaus tai lämpötila aiheuttaa jännitteen putoamisen?

>>> Saman se tekee BIOS nollattuna eli Auto tilassa. Kaikki coret rasitettuna jännite laskee 1.25V tuntumaan.

Miksi LLC ei korjaa tilannetta vaan Vdroop pudottaa jännitteen kuormassa? Onko jotain mitä en huomaa? Ideoita?

P-State / C-State vaikutus?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
333
Tuli taas vähän testailtua niin 4.0GHz allcore riittää 1.15v mutta 4.2GHz pitää olla jo 1.325V. :think:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ok. Toinen ihmetys on että miksi jännite laskee vaikka jännite manulla ja LLC = 1 (suora). Pitäisi pysyä kaiken aikaa tuossa, mutta laskee kun laittaa testit pyörimään ja loput voitte arvata. 1.325V asetus ja putoaa 1.25V tienoolle. Onko tuolla BIOS puolella joku asetus piilossa joka tämä tekee vai mistä moinen?

Voiko prossun epävakaus tai lämpötila aiheuttaa jännitteen putoamisen?

>>> Saman se tekee BIOS nollattuna eli Auto tilassa. Kaikki coret rasitettuna jännite laskee 1.25V tuntumaan.

Miksi LLC ei korjaa tilannetta vaan Vdroop pudottaa jännitteen kuormassa? Onko jotain mitä en huomaa? Ideoita?

P-State / C-State vaikutus?
LLC1 on miedoin eli korvaa Vdrooppia vähiten. Kasvata sitä niin ratkeaa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom