Palkkakeskustelu

Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Laskin loppuvuodelle uutta verokorttia niin miksi tuo tuloraja menee tossa noin alhaiseksi, vai näyttääkö tuo aina tuossa loppuvuoden tulevat tulot? Tuloraja tällä hetkellä 2300e alhaisempi mitä todelliset tulot, niin tuo viimeinen palkka menisi tolla lisäprosentilla 41,5 tällä hetkellä. Onko enää tässä vaiheessa edes järkeä rukata tota rajaa/prosenttia että tasottuisi tuo verotus näille vuoden loppukuukausille vai ottaako vaan tolla lisäprosentilla ton joulukuun...


Siinä näkyy tuloraja sille ajalle jonka verokortti on voimassa, eli tässä tapauksessa loppuvuodelle.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Saksa on iso maa ja hintatasoja on monia. Münchenissä maksaa asuminen vähintään samat mitä Helsingissä, enemmänkin.

Samaten esim. Frankfurtin ympäristössä halutummilta alueilta saa maksaa ihan hunajaa asunnoista ja jollain 70k liksalla on turha kuvitella parempien alueidentaloissa asuvansa, ellei tosiaan upota kaikkia rahoja siihen.
Sorry OT: oliko täällä jossain keskustelua Saksassa asumisesta/työskentelystä? En äkkiseltään löytänyt haulla, mutta muistelisin ainakin Zepin asuvan/asuneen siellä ja varmaan muitakin tekkiläisiä olisi, jotka osaisivat vastailla kysymyksiin aiheesta. Oliko tästä jo ketju jossain?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sorry OT: oliko täällä jossain keskustelua Saksassa asumisesta/työskentelystä? En äkkiseltään löytänyt haulla, mutta muistelisin ainakin Zepin asuvan/asuneen siellä ja varmaan muitakin tekkiläisiä olisi, jotka osaisivat vastailla kysymyksiin aiheesta. Oliko tästä jo ketju jossain?
Ei taida olla ketjua saksassa asumisesta erikseen, eikä sille varmaan ole tarvettakaan. Joku ulkomailla asumiseen liittyvä lanka oli, joka saattaisi sopia tuohon aiheeseen.

Muutin Saksasta Britteihin ja sittemmin Sveitsiin jo aikaa sitten, mutta muistan vielä jotain Saksaan liittyen. Nosta sopiva ketju ylös ja tägää minut, niin vastailen mitä muistan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Tehtävät vaihtuivat kesän aikana, jonka myötä peruspalkka nousi 200 eurolla kuussa. Tässä kuussa nousi sovitusti toiset 200 erkkiä, joten pelkkä peruspalkka on jo lähellä keskituloisen tienestejä.

Tekninen suunnittelija PK-seudulla, työkokemusta näistä tehtävistä noin 5 vuotta.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
56
Bruttopalkka reilu 2300+lisät, kuukausittainen keskiarvo asettuu johonkin 3100-3200€ välimaastoon, vuositasolla vajaa 40k€. Ei ikälisiä (käsittelyssä, kun joku ystävällisesti vihjasi että toisin kuin yksityisellä, kunnallisella lasketaan koko alan työkokemus, ei vain talossa kertynyt).

Lähihoitaja, tosin työnkuva on koneella päivystämistä, ja tehtävän "vaativuus" (TVa3) selittää myös tuon korkean peruspalkan (yksityisellä se olisi vajaa 1800e, kunnallisella vähän rapiat 2000.), karkeasti 1/3 vuosituloista vuorolisinä, pyhälisinä yms.

Alkaa vaan tuntua että hoitoala olisi omalta osalta ns. pelattu läpi, ei oikeen mahdollista edetä enää mihinkään ilman jatkokoulutusta, ja kentälle ei ole enää oikein motivaatiota, päiväkodista saattohoitoon ja kaikki siltä väliltä testattu :D

Toimistohommat on ihan mielenkiintoisia, ja koodaus on alkanut kiinnostaa, pitäisi vaan kaivaa se uskallus hypätä hyvätuloisesta työstä (suhteessa alaan) takaisin koulunpenkille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Bruttopalkka reilu 2300+lisät, kuukausittainen keskiarvo asettuu johonkin 3100-3200€ välimaastoon, vuositasolla vajaa 40k€. Ei ikälisiä (käsittelyssä, kun joku ystävällisesti vihjasi että toisin kuin yksityisellä, kunnallisella lasketaan koko alan työkokemus, ei vain talossa kertynyt).

Lähihoitaja, tosin työnkuva on koneella päivystämistä, ja tehtävän "vaativuus" (TVa3) selittää myös tuon korkean peruspalkan (yksityisellä se olisi vajaa 1800e, kunnallisella vähän rapiat 2000.), karkeasti 1/3 vuosituloista vuorolisinä, pyhälisinä yms.

Alkaa vaan tuntua että hoitoala olisi omalta osalta ns. pelattu läpi, ei oikeen mahdollista edetä enää mihinkään ilman jatkokoulutusta, ja kentälle ei ole enää oikein motivaatiota, päiväkodista saattohoitoon ja kaikki siltä väliltä testattu :D

Toimistohommat on ihan mielenkiintoisia, ja koodaus on alkanut kiinnostaa, pitäisi vaan kaivaa se uskallus hypätä hyvätuloisesta työstä (suhteessa alaan) takaisin koulunpenkille.
Tee mooc.fi pari ohjelmointikurssia ja päätä sitten, jollet ole vielä tehnyt
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Pitäisi itsekin lähteä muihin hommiin, ettei tuonne varastolle jää jumiin. Palkka tällä hetkellä n. 2000€/kk + lisät. Toki jos johonkin pienempään firmaan pääsisi niin olisi mahdollista neuvotellakin palkasta. Nykyisessä työpaikassa olen kysellyt palkankorotusten perään ja vastaus on ei. Kiinnostaisi kuorma-auton/yhdistelmäajoneuvon hommat. Tai sitten jatkaa alkuperäisesti omaa alaa ja lähteä opiskelemaan tietoliikennetta amk. Mutuilua..
 

jee

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
106
Maanantaina olisi taas tulossa valtakunnalliset top-listat. Jää nähtäväksi onko tämä viimeinen vuosi kun lista julkaistaan melko aukottomana (Verohallintoa voi pyytää olla luovuttamatta tietoja medialle, mutta tämä ei ilmeisesti vielä ollut suuressa tietoisuudessa):

Talouselämä: Noin 70 suurituloisen verotietoja ei anneta suoraan medialle – määrä voi vielä kasvaa

Jonkinlainen kantelukin ehditty tehdä asiasta Oikeuskanslerinvirasto selvittää Verohallinnon linjausta piilottaa suurituloisten tietoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Maanantaina olisi taas tulossa valtakunnalliset top-listat. Jää nähtäväksi onko tämä viimeinen vuosi kun lista julkaistaan melko aukottomana (Verohallintoa voi pyytää olla luovuttamatta tietoja medialle, mutta tämä ei ilmeisesti vielä ollut suuressa tietoisuudessa):

Talouselämä: Noin 70 suurituloisen verotietoja ei anneta suoraan medialle – määrä voi vielä kasvaa

Jonkinlainen kantelukin ehditty tehdä asiasta Oikeuskanslerinvirasto selvittää Verohallinnon linjausta piilottaa suurituloisten tietoja.
Itseäni on jotenkin aina kummastuttanut tämä tapa, miksi tällaisia listoja lähetellälän lehdistöille? Ne verotiedot on julkisia ja jokainen voi niitä käydä katselemassa jos huvittaa, ymmärrän toki sen, että uutisoidaan näistä top-10 tienanneista, mutta muuten tuollaiset listat joutaisi unholaan. Kaipa sitä voi sitten kateellisena märehtiä miten joku on tienannut enemmän kuin itse, ja ei, itse en tuolla listalla ole jos joku sitä miettii.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Varmaan verottajaa on kuormittanut liikaa kun jokainen lehti tekee satoja tai tuhansia kyselyitä eri henkilöistä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Maanantaina olisi taas tulossa valtakunnalliset top-listat. Jää nähtäväksi onko tämä viimeinen vuosi kun lista julkaistaan melko aukottomana (Verohallintoa voi pyytää olla luovuttamatta tietoja medialle, mutta tämä ei ilmeisesti vielä ollut suuressa tietoisuudessa):

Talouselämä: Noin 70 suurituloisen verotietoja ei anneta suoraan medialle – määrä voi vielä kasvaa

Jonkinlainen kantelukin ehditty tehdä asiasta Oikeuskanslerinvirasto selvittää Verohallinnon linjausta piilottaa suurituloisten tietoja.
Itselleni henkilökohtaisesti on aivan sama ovatko verotiedot julkisia tai eivät, kunhan kaikkia kohdeltaisiin vain samanarvoisella tavalla verohallinnon uuden linjauksen suhteen koskien tietojen luovutusta.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Raharikkaat "piilottavat" suuren osan tuloistaan ulkomaille. Sitten meillä on näitä julkisuuden henkilöitä ja pyrkyreitä, jotka elävät viiden tähden luksuselämää nollatuloilla. Käytännössä median julkistamat verotiedot ovat yhtä tyhjän kanssa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Maanantaina olisi taas tulossa valtakunnalliset top-listat. Jää nähtäväksi onko tämä viimeinen vuosi kun lista julkaistaan melko aukottomana (Verohallintoa voi pyytää olla luovuttamatta tietoja medialle, mutta tämä ei ilmeisesti vielä ollut suuressa tietoisuudessa):

Talouselämä: Noin 70 suurituloisen verotietoja ei anneta suoraan medialle – määrä voi vielä kasvaa

Jonkinlainen kantelukin ehditty tehdä asiasta Oikeuskanslerinvirasto selvittää Verohallinnon linjausta piilottaa suurituloisten tietoja.
Kokonaan ei kuitenkaan pysty piilottamaan. Verotoimistossa voi käydä tulot katsomassa. Kielto siis koskee vai noita lehdille lähetettäviä listoja.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Itselleni henkilökohtaisesti on aivan sama ovatko verotiedot julkisia tai eivät, kunhan kaikkia kohdeltaisiin vain samanarvoisella tavalla verohallinnon uuden linjauksen suhteen koskien tietojen luovutusta.
Mun mielestä ihan kaikkien tulot voisi julkaista. Ja huom, tuloja olisivat myös tuet.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
71
Tietotekniikan insinööri, aloitin hommat tässä firmassa 2014 ja aloituspalkka oli 2700€. Kuuden vuoden aikana palkka on noussut 2700€->3100€.

Ekan vuoden jälkeen tein mielestäni haastavampia hommia kuin suurin osa senioreista, jotka tienaavat 4-5ke melko apinatason hommista. Aloitin manuaalitestaajana, siihen sain kylkeen testaussuunnittelua ja automaatiotestausta hyvin nopealla tahdilla(näitä vastuita ei ollut kuin muutamalla vanhemmalla työntekijällä) ja tällä hetkellä olen ollut kolme vuotta puhtaasti automaatiokehittäjä ilman testausvastuuta.

Tällä hetkellä olen hyvin lähellä firmanvaihdosta, jossa palkka nousisi kerralla yli 4ke. Jos työpaikka varmistuu, niin olen sitten aika tyytyväinen palkkaani täällä pohjoisessa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Tietotekniikan insinööri, aloitin hommat tässä firmassa 2014 ja aloituspalkka oli 2700€. Kuuden vuoden aikana palkka on noussut 2700€->3100€.

Ekan vuoden jälkeen tein mielestäni haastavampia hommia kuin suurin osa senioreista, jotka tienaavat 4-5ke melko apinatason hommista. Aloitin manuaalitestaajana, siihen sain kylkeen testaussuunnittelua ja automaatiotestausta hyvin nopealla tahdilla(näitä vastuita ei ollut kuin muutamalla vanhemmalla työntekijällä) ja tällä hetkellä olen ollut kolme vuotta puhtaasti automaatiokehittäjä ilman testausvastuuta.

Tällä hetkellä olen hyvin lähellä firmanvaihdosta, jossa palkka nousisi kerralla yli 4ke. Jos työpaikka varmistuu, niin olen sitten aika tyytyväinen palkkaani täällä pohjoisessa.
Pohjoisessa = Oulu? Jos näin, niin 2014 oli vielä tiettyä nokiavaikutusta ilmassa eli se polki varmasti palkkoja alaspäin koska kokeneita kavereita oli vapaalla. Tilanne on tänä päivänä aika eri ja varsinkin jos tuosta automaatiokehityksestä on kokemusta ja muutenkin himpun laajempaa näkemystä testauksesta/suunnittelusta jne. niin tilanne lienee aika hyvä. Fakta taitaa olla että samassa talossa se palkka ei yleensä helposti tahdo nousta, esim sinun tapauksessa 2700 -> 3100€ , niin ei varmaan montaa kunnon palkankorotusta ole 5v aikana kohdalle sattunut? Jos nykyinen duunipaikka kiinnostaa niin ainahan sitä voi lyödä faktat pöytään sitten kun on täysin varma mitä uusi paikka tarjoaa..vanhakin duunipaikka voi nokittaa yllättävän paljon.
 
Liittynyt
14.04.2018
Viestejä
58
Tietotekniikan insinööri, aloitin hommat tässä firmassa 2014 ja aloituspalkka oli 2700€. Kuuden vuoden aikana palkka on noussut 2700€->3100€.

Ekan vuoden jälkeen tein mielestäni haastavampia hommia kuin suurin osa senioreista, jotka tienaavat 4-5ke melko apinatason hommista. Aloitin manuaalitestaajana, siihen sain kylkeen testaussuunnittelua ja automaatiotestausta hyvin nopealla tahdilla(näitä vastuita ei ollut kuin muutamalla vanhemmalla työntekijällä) ja tällä hetkellä olen ollut kolme vuotta puhtaasti automaatiokehittäjä ilman testausvastuuta.

Tällä hetkellä olen hyvin lähellä firmanvaihdosta, jossa palkka nousisi kerralla yli 4ke. Jos työpaikka varmistuu, niin olen sitten aika tyytyväinen palkkaani täällä pohjoisessa.
Ilman muuta kannattaa vaihtaa, jos jo noin lähellä on edes ajatustasolla niin ei muuta kuin tuumasta toimeen - voi meinaan hyvinkin heilahtaa yli 4k€/kk jo heti kättelyssä :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Tässä markkinatilanteessa ehdottomasti kannattaa vaihtaa, ennenkuin on liian myöhästä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
71
Pohjoisessa = Oulu? Jos näin, niin 2014 oli vielä tiettyä nokiavaikutusta ilmassa eli se polki varmasti palkkoja alaspäin koska kokeneita kavereita oli vapaalla. Tilanne on tänä päivänä aika eri ja varsinkin jos tuosta automaatiokehityksestä on kokemusta ja muutenkin himpun laajempaa näkemystä testauksesta/suunnittelusta jne. niin tilanne lienee aika hyvä. Fakta taitaa olla että samassa talossa se palkka ei yleensä helposti tahdo nousta, esim sinun tapauksessa 2700 -> 3100€ , niin ei varmaan montaa kunnon palkankorotusta ole 5v aikana kohdalle sattunut? Jos nykyinen duunipaikka kiinnostaa niin ainahan sitä voi lyödä faktat pöytään sitten kun on täysin varma mitä uusi paikka tarjoaa..vanhakin duunipaikka voi nokittaa yllättävän paljon.
Oulussa tosiaan...

Jos uudessa paikassa saisi vain jotain 200-500€ lisää, niin voisin harkita kysyväni nykyiseltä työnantajalta korotusta, mutta tiedän varmasti, että korotusta tulisi saamaan vain 2-5%(itseäni pätevämmät kaverit ovat vastaavan kokoluokan tarjouksia saaneet, kun ovat olleet lähdössä muualle töihin, ja toki vastatarjouksen kuultuaan heittivät vanhalle firmalle hyvästit).

Palkankorotukset ovat 0-5% vuodessa ja esim. testaajasta -> manageriksi on palkkaa tarjottu 3% lisää, kun lähtöpalkka on vähän päälle 3k. Suurin kuulemani ansiokorotus on ollut 5%, jonka itse sain pari vuotta sitten ja mukaan mahtuu pari nollakorotusta vuosien varrelta.

Eniten tässä firmassa kyrsii se, että täällä on paljon isopalkkaisia dinosauruksia, joiden ei tarvitse tehdä juuri mitään palkkansa eteen ja palkkaa on mahdoton nostaa kilpailukykyiselle tasolle ilman firmanvaihdosta. Koulunpenkiltä tulee isompipalkkaisia kavereita sisälle taloon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Kannattaa laittaa kunnon palkkatoivetta kun haet uusiin hommiin. Reilusti 4k< pyynnöllä vaan tolla kokemuksella, eteenkin jos haet pankkisektorille. Siellä seniorit saa jo ~5k.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Itse menetelmäsuunnittelijana isossa diesel moottoreita valmistavassa yrityksessä. Nyt ollut 7kk hommissa täällä. Liksa on 3500€/kk brutto, ensimmäinen toimihenkilöpesti. Edellisessä työpaikassa ohjelmoija/koneistaja/menetelmä hommissa palkka oli n. 17e/h josta tuli siis noin 2900€/kk. Pohjalla ei ole kuin näytölla suoritettu ammattitutkinto. Alalla kokemusta reilut 20 vuotta.

Viimevuoden lopulla kyselin edellisessä paikassa palkkaa lisää ja sitä ei tullut, joten oli helppo hyväksyä tarjous nykyisestä paikasta kun ottivat Linkedinin kautta yhteyttä.

Onko miten yleistä palkkaa nostaa toimihenkilöpuolella kun tulee koeaika täyteen?
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Tietotekniikan insinööri, aloitin hommat tässä firmassa 2014 ja aloituspalkka oli 2700€. Kuuden vuoden aikana palkka on noussut 2700€->3100€.

Ekan vuoden jälkeen tein mielestäni haastavampia hommia kuin suurin osa senioreista, jotka tienaavat 4-5ke melko apinatason hommista. Aloitin manuaalitestaajana, siihen sain kylkeen testaussuunnittelua ja automaatiotestausta hyvin nopealla tahdilla(näitä vastuita ei ollut kuin muutamalla vanhemmalla työntekijällä) ja tällä hetkellä olen ollut kolme vuotta puhtaasti automaatiokehittäjä ilman testausvastuuta.

Tällä hetkellä olen hyvin lähellä firmanvaihdosta, jossa palkka nousisi kerralla yli 4ke. Jos työpaikka varmistuu, niin olen sitten aika tyytyväinen palkkaani täällä pohjoisessa.
Aina kannattaa kokeilla kepillä jäätä. Tarjottua paikkaa ei ole pakko ottaa vastaan.

Kannustan kaikkia kilpailuttamaan työnantajia ja vaihtamaan rahakkaampiin positioihin. Yritykset myyvät tuotteitaan ja palveluitaan parhaalla mahdollisella hinnalla ja samoin pitäisi työntekijöiden toimia markkinataloudessa.

McMasterille kommenttina, että harvoin palkkaa noin vain nostetaan koeajan päätyttyä, mutta voit itse pyytää sitä tuossa vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Oulussa tosiaan...

Jos uudessa paikassa saisi vain jotain 200-500€ lisää, niin voisin harkita kysyväni nykyiseltä työnantajalta korotusta, mutta tiedän varmasti, että korotusta tulisi saamaan vain 2-5%(itseäni pätevämmät kaverit ovat vastaavan kokoluokan tarjouksia saaneet, kun ovat olleet lähdössä muualle töihin, ja toki vastatarjouksen kuultuaan heittivät vanhalle firmalle hyvästit).

Palkankorotukset ovat 0-5% vuodessa ja esim. testaajasta -> manageriksi on palkkaa tarjottu 3% lisää, kun lähtöpalkka on vähän päälle 3k. Suurin kuulemani ansiokorotus on ollut 5%, jonka itse sain pari vuotta sitten ja mukaan mahtuu pari nollakorotusta vuosien varrelta.

Eniten tässä firmassa kyrsii se, että täällä on paljon isopalkkaisia dinosauruksia, joiden ei tarvitse tehdä juuri mitään palkkansa eteen ja palkkaa on mahdoton nostaa kilpailukykyiselle tasolle ilman firmanvaihdosta. Koulunpenkiltä tulee isompipalkkaisia kavereita sisälle taloon.
Tämmöstä se on sitten jossain vaiheessa olet itse se dinosaurus eikä oikein napostele sykkiä kuten nuorena ja tehdään se mitä riittää. Itse olen jo ikäloppu 35v dinosaurus ja kyllä sen muistaa melkein kun eilisen. Melkein yhdessä yössä kävi niin, että totesin, että vitut (joskus 2016). Turhaan tässä sykkii kun ei se näy missään. Joku kaunis kiitos voi jossain kohtaa tulla, mutta muuten ihan turha yrittää ylittää itseään. Silti on vuositulot nousseet tuosta motivaation tipahduksen ajankohdasta 50 -> 57k€. Vaihtamallahan se varmaan paranis kun tulis uusia haasteita, mutta amiksena palkka varmaan vain laskisi niin antaa olla kun hommat on kuitenkin ihan ok. Ei vaan kiinnosta sykkiä. Jotta ihan jees sääntö kyllä se 5v ja duuni vaihtoon. Oma motivaatio pysyy yllä ja palkka tulee samalla kilpailutettua.

Toi kyllä pistäisi sieppaamaan jos koulunpenkiltä menee ohi eikä osaamisessa ole eroa? Kipinkapin kyselemään mistä roikkuu jos arvostaa omaa osaamista. Mutta juu vaihtamalla se taitaa vain parantua, jos oma positio ei ole mitekään elintärkeä yritykselle niin harvassa on ne isot korotukset vanhoille työnekijöille.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Itse alotin nykysessä firmassa puolikkaana joka sopi itelle mainiosti kun pysty tekemään yrittäjänä hommia samalla, mutta siinä rupes perhekuvioitten takia tuntumaa että täyspäiväsenä "8-16" ois parempi ratkasu vaikka tulot vähän laskis. Firmassa olivat sitä mieltä että ehdottomasti haluavat minut sinne tekemään koko päivää. Ei vaan mitenkää tuntunu sitte vuoteen etenevä homma vaikka oli kokoaja "työn alla, mutta iso emoyhtiö nii kaikki hidasta ja hankalaa" tms. Lopulta alko itellä palamaan jo vähä hermot kun ei mitään tapahdu ja kävin parissa haastattelussa kun tuli linkedini kautta sopivasti pyyntöä. Toiseen paikkaan oli jo nimeä vaille soppari valmis ja mainittin tästä esimiehelle kun kyseli f2f keskustelussa mun tilanteesta. Kummasti tästä 2vk ja täyspäiväsyys onnistuuki ja pienellä palkankorotuksella että vastaa toista tarjousta.
Näköjää tuoki tollasta peliä on. Luultavasti ois antanu työnantaja mennä jos ei arvostais työpanosta, mutta melkosta "painetta" vaati että jotain oikeasti tapahtu.
Jäin vahnhaan paikkaan kun mukavaa ja rentoa hommaa pääasiassa.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Itse alotin nykysessä firmassa puolikkaana joka sopi itelle mainiosti kun pysty tekemään yrittäjänä hommia samalla, mutta siinä rupes perhekuvioitten takia tuntumaa että täyspäiväsenä "8-16" ois parempi ratkasu vaikka tulot vähän laskis. Firmassa olivat sitä mieltä että ehdottomasti haluavat minut sinne tekemään koko päivää. Ei vaan mitenkää tuntunu sitte vuoteen etenevä homma vaikka oli kokoaja "työn alla, mutta iso emoyhtiö nii kaikki hidasta ja hankalaa" tms. Lopulta alko itellä palamaan jo vähä hermot kun ei mitään tapahdu ja kävin parissa haastattelussa kun tuli linkedini kautta sopivasti pyyntöä. Toiseen paikkaan oli jo nimeä vaille soppari valmis ja mainittin tästä esimiehelle kun kyseli f2f keskustelussa mun tilanteesta. Kummasti tästä 2vk ja täyspäiväsyys onnistuuki ja pienellä palkankorotuksella että vastaa toista tarjousta.
Näköjää tuoki tollasta peliä on. Luultavasti ois antanu työnantaja mennä jos ei arvostais työpanosta, mutta melkosta "painetta" vaati että jotain oikeasti tapahtu.
Jäin vahnhaan paikkaan kun mukavaa ja rentoa hommaa pääasiassa.
Itsellänikin isossa IT-talossa vaati vähän vääntöä, ennenkuin sain 2,5v jälkeen vakkaripaikan. Oli kilpailijalta työsopimus allekirjoitusta vailla, niin tuli yllättäen vakkaripaikka viikon sisällä (vaikka tästä oltiin puhuttu vuoden päivät jo). Olin siis vuokrafirman kautta töissä. Nyt vajaa 5v talossa olleena, palkka noussut 2k --> 3,1k (tosin ennen oli mahdollista saada se vajaa tonni provikoita). Koulutus: Datanomi
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
71
Tämmöstä se on sitten jossain vaiheessa olet itse se dinosaurus eikä oikein napostele sykkiä kuten nuorena ja tehdään se mitä riittää. Itse olen jo ikäloppu 35v dinosaurus ja kyllä sen muistaa melkein kun eilisen. Melkein yhdessä yössä kävi niin, että totesin, että vitut (joskus 2016). Turhaan tässä sykkii kun ei se näy missään. Joku kaunis kiitos voi jossain kohtaa tulla, mutta muuten ihan turha yrittää ylittää itseään. Silti on vuositulot nousseet tuosta motivaation tipahduksen ajankohdasta 50 -> 57k€. Vaihtamallahan se varmaan paranis kun tulis uusia haasteita, mutta amiksena palkka varmaan vain laskisi niin antaa olla kun hommat on kuitenkin ihan ok. Ei vaan kiinnosta sykkiä. Jotta ihan jees sääntö kyllä se 5v ja duuni vaihtoon. Oma motivaatio pysyy yllä ja palkka tulee samalla kilpailutettua.

Toi kyllä pistäisi sieppaamaan jos koulunpenkiltä menee ohi eikä osaamisessa ole eroa? Kipinkapin kyselemään mistä roikkuu jos arvostaa omaa osaamista. Mutta juu vaihtamalla se taitaa vain parantua, jos oma positio ei ole mitekään elintärkeä yritykselle niin harvassa on ne isot korotukset vanhoille työnekijöille.
Luonnollisesti oma osaaminen on parempi ja tehtävänkuva laajempi kuin koulunpenkiltä tulleilla, ja sama on myös silloin, jos tulee "kokenut" uusi työntekijä/konsultti firmaan, niin silloinkin oma osaaminen on reippaasti edellä pelkästään firman sisäisten tuotteiden tuntemuksessa. Urallani olen jo melko monta työntekijää mentoroinut sisään, joista kaikilla on ollut suurempi palkka kuin itsellä.

Tosiaan testaajana aloitin ja olin täysin keltanokka alussa. Katsoin että testausosaaminen on niin firmakohtaista osaamista, että sitä olisi vaikea kaupitella muille firmoille, niin siitä sisuuntuneena halusin oppia jotain myytävää osaamista(python-automaatio) ja firmaa käyttäisin vain oppimisalustana, joka antaa pienen korvauksen siitä hyvästä, että opiskelen arvokkaita taitoja itselleni. Nyt löytyy linkedinistä jokin maaginen määrä kokemusta ja avainsanoja, niin on alkanut satelemaan yhteydenottoja, niin se on toki sitten lisänny omaa ammatillista itsetuntoa.

Aloituspalkat on nousseet ja kokemusta omaavat työntekijät saavat järkiään sen 4k-tarjouksen tullessaan sisään firmaan. Jos aloituspalkka on huono, niin sitä et tule koskaan saamaan nostettua järkevälle tasolle tässä firmassa ja siitä johtuen keski-ikä firmassa kasvaa, kun täältä haetaan kannukset muihin firmoihin, joissa sitten maksetaan oikeaa palkkaa.

Tosiaan oma tilanne on se, että olen kohtuu todennäköisesti lähdössä konsulttihommiin. Konsulttifirma on kirjoitellut esisopparin, ensimmäinen asiakasfirma on ilmoittanut, että ilman muuta ottavat heille hommiin, kunhan saavat "budjettiriihen" valmiiksi. Toki itse pessimistinä ajattelen, että se on vieläkin aika 50/60, että pääseekö vielä vaihtamaan firmaa.

Huomenna olisi sitten erääseen toiseen firmaan haastattelu, joka on itseasiassa eka työpaikka yli 6 vuoteen, johon olen itse hakenut. Tämä nyt käynnissä konsulttifirma-keissi on suosittelusta lähtenyt liikkeelle.
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
33
Excel-soturina hitusen yli 5k€/kk. Data-analyytikko lukee käyntikortissa.
Pientä palkkaa kompensoi se, ettei kukaan seuraa työaikaa, joten ei tartte turhaan notkua toimistolla ja etätöitä voi tehdä niin paljon kuin jaksaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tulipa tossa kolmisen viikkoa sitten soitto headhunterilta ja kun kertoi paikasta, niin alkoi kiinnostamaan. Järkättiin puhelinhaastattelu (mahdollinen tuleva esimies ei Suomessa) ja hyvin meni. Vähän palkkaneuvottelua tähän väliin ja kiinnostaa edelleen ;)
Seuraavaksi lounaalle tulevan kollegan kanssa ja taas meni hyvin. Sitten esimies tuli Suomessa käymään, käytiin lounaalla ja juteltiin työnkuvasta + tapasin yhden tulevan kollegan. Kaikki vaikutti hyvältä, niin eikun käteltiin homma.

Ihan kiva, kun palkka nousee 20-40% (tosin osa tosta tulee auton muodossa, kun saan täyden autoedun palkan päälle, mutta sehän kannattaa ottaa) ja hommat vaikuttaa tosi mielenkiintoisilta ja ainakin tapaamani kollegat tosi fiksuilta.. Peruspalkka tulee olemaan pikkuisen enemmän kuin mulla nyt, mutta palkassa on "variable pay" -osa, joka maksetaan kvartaaleittan ja ainakin edellisen 2v se on ollut luokkaa 25-35% peruspalkan päälle.

Kk-palkka asettunee 8-9te + auto päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Tulipa tossa kolmisen viikkoa sitten soitto headhunterilta ja kun kertoi paikasta, niin alkoi kiinnostamaan. Järkättiin puhelinhaastattelu (mahdollinen tuleva esimies ei Suomessa) ja hyvin meni. Vähän palkkaneuvottelua tähän väliin ja kiinnostaa edelleen ;)
Seuraavaksi lounaalle tulevan kollegan kanssa ja taas meni hyvin. Sitten esimies tuli Suomessa käymään, käytiin lounaalla ja juteltiin työnkuvasta + tapasin yhden tulevan kollegan. Kaikki vaikutti hyvältä, niin eikun käteltiin homma.

Ihan kiva, kun palkka nousee 20-40% (tosin osa tosta tulee auton muodossa, kun saan täyden autoedun palkan päälle, mutta sehän kannattaa ottaa) ja hommat vaikuttaa tosi mielenkiintoisilta ja ainakin tapaamani kollegat tosi fiksuilta.. Peruspalkka tulee olemaan pikkuisen enemmän kuin mulla nyt, mutta palkassa on "variable pay" -osa, joka maksetaan kvartaaleittan ja ainakin edellisen 2v se on ollut luokkaa 25-35% peruspalkan päälle.

Kk-palkka asettunee 8-9te + auto päälle.
Minkälaista itse duuni olisi?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mielenkiintoista, aika kovalta liksalta kuulostaa tuohon duuniin. No, kyllä myyntitykit on rahansa ansainneet noissa projekteissa.
Ehkä mun +20v kokemus teollisuudesta ja valmistuksen järjestelmistä useilla eri teollisuuden aloilla globaalisti vaikuttaa vähän palkkaan (ja tehtävänkuvaan). Olen työskennellyt ~15 maassa valmistuksen projekteissa Eurooppa/Aasia/Amerikka. Puhutaan siis senioritason asiantuntijaroolista. Tehtaiden/prosessien analysointia digitalisointihankkeiden näkökulmasta jne.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Taitaa se palkka olla ihan linjassa kyllä noilla pelimerkeillä :D
Tuli kyllä verokoneesta tsekkailtua muutamaa tulevaa kollegaa ja vuositulot 2018 siellä 125-135te (ja oikeat vuositulothan on vielä ainakin n.10% noiden päälle). Tosin ei ihan samassa roolissa, kun mun tuleva, mutta kertoo palkkatasosta kuitenkin tuolla. Vaimolle häviän kyllä vielä selvästi :(
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Sattuuko kellään olemaan ammatti cnc hiomakoneen ääressä? kinostais aavistuksen palkkataso, kun tuollaiseen tehtävään olisi nyt hyvät saumat päästä ja tuo on alana sen verta spesiaali ettei oikein tahdo löytyä mitään tietoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Antaa mukavasti perspektiiviä kun jotku tienaa kahdessa kuukaudessa enemmän kuin toiset tienaa vuodessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Sattuuko kellään olemaan ammatti cnc hiomakoneen ääressä? kinostais aavistuksen palkkataso, kun tuollaiseen tehtävään olisi nyt hyvät saumat päästä ja tuo on alana sen verta spesiaali ettei oikein tahdo löytyä mitään tietoa.
Vähän riippuu hiomakoneesta ja työpaikasta. Mutta veikkaisin haitarin olevan luokkaa 13-16€/h.
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
340
Hitto ärsyttää. 170k€ ei riitä vaan häviän vaimolle 40k€. Kylläpä syö miestä. Onneks on nopeampi auto kun hällä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Hitto ärsyttää. 170k€ ei riitä vaan häviän vaimolle 40k€. Kylläpä syö miestä. Onneks on nopeampi auto kun hällä
Tä? edit: ah, joo. Miksi toi syö miestä? Ei palkka ole miehen mitta. Kuulostaa, että teillä menee hyvin (taloudellisesti, perheenä).
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Onkohan keskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa nykyään paljonkin siten päin, että nainen on se joka tienaa enemmän kuin mies? Itse en nyt millään yli 100k liksalla ole, vaan ihan normisti keskiluokkaa jollain 50-60ke ansioilla per vuosi ja vaimo tienaa hitusen enemmän. Toki tekee myös oikeita töitä, eikä it-hommia.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Onkohan keskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa nykyään paljonkin siten päin, että nainen on se joka tienaa enemmän kuin mies? Itse en nyt millään yli 100k liksalla ole, vaan ihan normisti keskiluokkaa jollain 50-60ke ansioilla per vuosi ja vaimo tienaa hitusen enemmän. Toki tekee myös oikeita töitä, eikä it-hommia.
En usko että on merkittävissä määrin tuollaista, ja toi pari viestiä ylempänä oleva juttukin oli varmaan huumoria taikka humble brag
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tulee varmaan yleistymään tulevaisuudessa, ottaen huomioon, että naiset on nykyään enemmistönä niin yliopistoissa kuin ammattikorkeissa, ja koulutus edelleen sentään vähän korreloi tulotason kanssa. Tietty perinteisesti rahakkaat it/tekniikan alat on vielä miesvaltaisia, mutta eiköhän tuo suuntaus ole kuitenkin voimistuva niilläkin aloilla.

Naisten osuus taisi olla suunnilleen luokkaa YO: reilu 50%, AMK: n. 60%, ylempi AMK: 70%.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Meillä niin päin, että mies tienaa enemmän. Mieluusti olisin kyllä ottanut lääkärivaimon, se olisi pelkkää plussaa jos puoliso tienaisi itseä enemmän. ;)

Btw, oli muuten aika absurdia uran alkuvuosina, kun vuosituloni olivat samalla kymmenluvulla kuin vaimolla. Minä siis DI ja vaimo lähihoitaja. Suomi ja tasapäistäminen. :facepalm:

Edit: Selvennyksenä viimeiseen. Vaimo teki kolmivuorotyötä, joten kokonaispalkka hänellä oli siinä 2500 e /kk paikkeilla, mikä on varsin hyvä lähihoitajalle. Itse taas R&D-hommissa eräässä OMXH25-yrityksessä. Mutta koska kyseessä ei ole IT-ala, niin noissa R&D-hommissa on juniorina harvinaista tienata enemmän kuin low-3000 e /kk. Molempien vuositulot alkoivat kolmosella; hänellä alarajalla ja minulla ylärajalla. "Kymmenluvulla" tarkoitin siis kymmeniä tuhansia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Meillä niin päin, että mies tienaa enemmän. Mieluusti olisin kyllä ottanut lääkärivaimon, se olisi pelkkää plussaa jos puoliso tienaisi itseä enemmän. ;)

Btw, oli muuten aika absurdia uran alkuvuosina, kun vuosituloni olivat samalla kymmenluvulla kuin vaimolla. Minä siis DI ja vaimo lähihoitaja. Suomi ja tasapäistäminen. :facepalm:
DI:n keskipalkka on kuitenkin aivan huomattavasti suurempi kuin lähihoitajan. Tietysti uran alussa on palkka pienempi, toisinkuin lähihoitajalla jonka tulot eivät paljoa uran aikana nouse. Lähihoitajakin tarvitsee kuitenkin AMK-tutkinnon, puhumattakaan mitä paskaa itse työ on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
DI:n keskipalkka on kuitenkin aivan huomattavasti suurempi kuin lähihoitajan. Tietysti uran alussa on palkka pienempi, toisinkuin lähihoitajalla jonka tulot eivät paljoa uran aikana nouse. Lähihoitajakin tarvitsee kuitenkin AMK-tutkinnon, puhumattakaan mitä paskaa itse työ on.
Lähihoitajat tulevat amiksesta

Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat AMK:sta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 662
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom