Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Mikähän näissä hippeily-autoissa on, kun muotoiluosasto ei osaa hommiaan. Sähköpuolelle laitettu kesähessut piirtelemään.

Porsche on ainoa poikkeus.
Seat Miin kohdalla autohan on vanha polttis, eikä juuri mitään ole muutettu. Mahdollisimman edullinen siis ja käytännöllinen. Pääntilaa on takanakin ihan hyvin. Esim Fiat 500 pääntila loppui 175cm mittaisella. Fiat toki vähän tyylikkäämpi, mutta vähän pienempi vielä. Vasta VW id3 on suunniteltu sähkölle. Se on ainakin vähän nykyaikaisempi. Porsche yksinään riittää, jos haluaa maksaa paljon :) Nopeimmissa "turbo".
Halvemmalla ilman Turboa – Porsche Taycan 4S
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 510
Onhan Seat el bron kanssa aika nätti sähköauto. Eikä VW ID.3 ole huono. Citigo/Up!/Mii taasen ihan niin nättejä pikkukippoja, kuin tuollaiset kakkosautot nyt voi vaan olla. Mutta joo, eiköhän kuten aiemminkin sanottua ole, että pitää niitä polttiksia myydä ni pistetään paukut niihin. Joku Leaf on aika kamala ilmestys vieläkin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Mii "nätti" :D

Miitä myydään tasan tarkkaan siksi että se on halpa sähköauto joka toimii kakkos- tai cityautona mainiosti. Se on kauniisti sanottuna ruma ja ahdas koppi autoluokassa joka ei kiinnosta ketään normi polttiksella. Myynti kertoo ehkä eniten siitä kuinka epätoivoisesti markkinat odottavat kohtuuhintaisia sähköautoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Vahva tämä. Miistä ei saa nättiä kyllä tekemälläkään. Pieni ja ruma pikkupurkki, mutta hienointa tässä on se, että nyt mennään käytettävyys edellä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Kävin koeajamassa Skoda Citigon eikä se ollut ollenkaan niin huono, kun olisi voinut kuvitella. Joku ääni siitä kyllä kuului joka hiljeni, kun kytkimen painoi pohjaan (vajaa 90tkm ajettu). Mutta onhan tuossa Mii kokoluokassa peräkontin tila pieni, kun vertaa Ibizaan, Poloon tai Fiestaan. Lisäksi nuo isommat on hiljaisempia. Isoin puute että niitä ei saa sähköllä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 510
Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole. Sama juttu kuin pakuissa -> käytettävyys edellä ja kaikki ihan tismalleen samanlaisia paria pokkausta lukuunottamatta.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole. Sama juttu kuin pakuissa -> käytettävyys edellä ja kaikki ihan tismalleen samanlaisia paria pokkausta lukuunottamatta.
Totta. Pahoittelut siitä. Ehkä kommenttini oli sopisi paremmin vastauksena tähän "Mii maniaan" mitä topicissa on viimeaikoina nähty.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Onhan Seat el bron kanssa aika nätti sähköauto. Eikä VW ID.3 ole huono. Citigo/Up!/Mii taasen ihan niin nättejä pikkukippoja, kuin tuollaiset kakkosautot nyt voi vaan olla. Mutta joo, eiköhän kuten aiemminkin sanottua ole, että pitää niitä polttiksia myydä ni pistetään paukut niihin. Joku Leaf on aika kamala ilmestys vieläkin.
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 123
Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
Mun mielestä Seat Miissä näkyy jo mallin ikä, eli se näyttää 10 vuotta vanhalta pikkuautolta. Jos samantyyppinen auto suunniteltaisiin nyt, siinä olisi varmaan vähän terävämmät linjat (vrt. Toyota Aygon nykyinen ja edellinen sukupolvi).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
Makuasioita. Jos tehdään sun mielest nätti koppi niin se on taas jonkun muun mielestä "osaamattoman" tekemä tai vaatii "silmälääkärillä" käyntiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
"Hienoin” noista on minusta Up. Mutta on vain selvästi Miitä kalliimpi.

Se hieno Taycan on taas tosi paljon isompi. Helpompi muotoilla virtaviivaiseksi (kaikkea muuta kuin koppi).
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
124
Makuasioita sano kettu kun pallejaan nuoli. Mielestäni Citroen C2 oli aikoinaan "nätti" pikkuauto. Mutta nyt kun piruuttaan katsoin niin aika vanhaltahan tuokin jo nykypäivänä omaan silmään näyttää.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 510
Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
Sanoin jälkikäteen, mikäli jäi lukematta: "Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole." En nyt kehu auton ulkomuotoa, vaan pointti oli ettei siitä saa tehtyä mitään muotoilun riemuvoittoa, vaan tuossa maksimoidaan tilat ja minimoidaan kaikki muu. Ei kai kukaan ylläty, että pikkuauto tehdään tilan eikä muotoilun ehdoilla, kun kyseessä ei ole Fiat 500 tai Twingo tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mii "nätti" :D

Miitä myydään tasan tarkkaan siksi että se on halpa sähköauto joka toimii kakkos- tai cityautona mainiosti. Se on kauniisti sanottuna ruma ja ahdas koppi autoluokassa joka ei kiinnosta ketään normi polttiksella. Myynti kertoo ehkä eniten siitä kuinka epätoivoisesti markkinat odottavat kohtuuhintaisia sähköautoja.
Näinpä. Kait tuo valmistajilla alkaa olla pikkuhiljaa tiedossa, että kysyntää oikeasti olisi. Ettei vaan tehdä niitä sähköpirssejä täyttämään mallirivistöjen cäppejä jotta pysytään päästötavoitteissa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Mii "nätti" :D

Miitä myydään tasan tarkkaan siksi että se on halpa sähköauto joka toimii kakkos- tai cityautona mainiosti. Se on kauniisti sanottuna ruma ja ahdas koppi autoluokassa joka ei kiinnosta ketään normi polttiksella. Myynti kertoo ehkä eniten siitä kuinka epätoivoisesti markkinat odottavat kohtuuhintaisia sähköautoja.
"Ei kiinnosta ketään". Aika vahva ilmaisu. Tuota kokoluokkaa myydään muualla Euroopassa aika helkkaristi. Tosiasiassa tuo "koppi" vastaa kooltaan kymmenen vuoden takaista VW Poloa. Autot ovat kasvaneet melkoisesti.

Itsellä on jo i10 ja se on nelihenkisen perheen kakkosauton tehtävät hoitanut enemmän kuin hyvin. Kun tarkoitus on saada käyttis niin eipä tuolla auton ulkonäöllä niin väliä ole. Tuolla Miin muotoilulla on saavutettu pieneen koriin hyvät tilat.

Tokihan metsien maassa myydään mielummin Corollaa.

Itsekin tuli Mii Electric tilattua. Toimitus on 2021.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Itsekin tuli Mii Electric tilattua. Toimitus on 2021.
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.

Jotenkin pystyn ymmärtämään, että odotellaan jotain erityistä ajonautintoa tarjoavaa autoa hiukan pidempäänkin. Tämän kohdalla alkaa olla jo vaikeaa... :p
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 123
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.
Akkupulan takia taitaa olla pitkät toimitusajat kaikilla valmistajilla myös jatkossa. Paitsi ehkä Teslalla, mutta siinä hintaluokka onkin eri.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.

Jotenkin pystyn ymmärtämään, että odotellaan jotain erityistä ajonautintoa tarjoavaa autoa hiukan pidempäänkin. Tämän kohdalla alkaa olla jo vaikeaa... :p
Tuo Seatin tarjous on poikkeuksellisen hyvä. Siitä kertoo sekin, että hinta on suurinpiirtein linjassa Saksan kanssa. Pitkään valmistettu halvin Renault Zoe maksaa n. 30000 ja on Clion kokoluokkaa. Sähkömallit Skoda Citigo ja Volkswagen Up eivät kilpaile hinnalla Miin kanssa. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä suoraa kilpailijaa tähän n. 15000e hintaluokkaan. Vuoden lopusta alkaen tämänkin hinta alkaa 17000e eteenpäin.

Sähkömarkkina täytetään vastoin monen odotuksia ensi vuonna lähinnä hintaluokassa 40000e ylöspäin.

Käytetty sähköauto ei akkujen ikääntymisen takia ainakaan itseäni kauheasti kiinnosta. 5V/8V takuuta arvostan enemmän.


Screenshot 2019-11-14 at 12.36.56.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Jos ei haittaa odotella, niin mikäs siinä, mutta.. itse salaisesti toivon, että jo ensi vuonna tulisi uusia sähkökulkineita tarjolle, jotka kilpailisivat Miin hintaluokassa. Tai sitten muut valmistajat eivät ymmärrä kilpailupotentiaalia mikä tässä käsillä juuri on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.
Yli vuosi on kyllä minustakin pitkä aika sitoutua odottamaan tämmöistä autoa. Siinä ajassa voi tosiaan tulla monta muutakin mielenkiintoista autoa tilalle, joiden saatavuus on parempi. Lisäksi odotellessa koko ajan menettää sitä taloudellista hyötyä, jonka sähköautolla ajellessa saa.

Toisaalta, jos nyt ei laita nimeä jonoon, niin vuoden päästä voi olla ihan sama tilanne taas edessä eli vuonna 2021 myydäänkin autoja vuoden 2022 luovutuksella. Hankala näitä on ennustaa etukäteen, mutta itse arvasin ihan oikein Miin tapauksessa, että tästä tulee hitti ainakin ensikysynnän suhteen ja siksi olinkin heti ensimmäisenä autoa tilaamassa. En varmaan ihan ensimmäisenä autoani saa, mutta ensimmäisten joukossa nyt kuitenkin. Ensimmäisten päivien aikana kun tuli kuitenkin kymmeniä uusia tilauksia niin jopa tunneilla saattaa olla eroa milloin autonsa saa.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.

Muutama vuosi sitten kun katumaasturikiima oli kuumimillaan monen täytyi saada 2000kg valtava katumaasturi kun pienempään ei vaan sovi. Nyt taasen pikkusähköautot myy kuin häkä. Mutta joo Seatin tarjous ihan hyvä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.
Tätä suuremmalla syyllä tähän kelkkaan kannattaa hypätä mukaan mahdollisimman aikaisin, jotta ehtii säästää edes nämä muutamat vuodet ja saada tukieurot käyttöön, kun niitä vielä jaetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.
Samaa veikkaan, tavalla tai toisella tullaan autoilusta keräämään verorahoja yhtä paljon kun nytkin jossei enemmän. Tiedä sitten mitä perustetta käytetään kun ei voi ratsastaa enää ilmastonmuutoksella?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mitä tulee tuohon Miin ulkonäköön niin eihän se mikään muotoilun ihme ole, mutta toisaalta se voisi myös olla paljon pahempikin. On noita paljon rumempiakin autoja nimittäin myynnissä... Aika perusmuotoiltu auto, joka ei herätä tunteita niin hyvässä kuin pahassa. Ikä myös toki painaa, koska onhan kyseessä jo vuonna 2011 julkaistu malli.

Ainakaan itselle tämmöisellä arki-/kakkosautolla ei muotoilun osalta ole lähellekään yhtä kovia vaatimuksia, josta päästäänkin toiseen kohtaan eli itselle enemmän merkkaa auton käytännöllisyys. Kun otetaan auton kokoluokka huomioon, niin autosta ei voi oikein tehdä sekä nättiä, että käytännöllistä vaan pitää valita vain toinen. Nyt Miihin kuitenkin mahtuu kuskin penkille jopa 190cm jässikkä ja samalla takapenkille jää jotain tilaa, mutta ulkonäkö kärsii. Vaihtoehtoisesti voit tehdä nätit pyöreät muodot, mutta etupenkille mahtuukin ajamaan enää kääpiö ja takapenkille ei kannata edes yrittää mahtua. Näin siis kärjistetysti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Itse odotan että tulee 15000€ Lada eNiva täyssähkö. Menisi kuin häkää Suomessa. Toinen voisi olla Dacia eDuster 15000€ uutena. Suomalaiselle tulee olla vetokoukku, tilaa(farmari tai maasturi) maavaraa (autoon noustaan), ja halpa. Kulipenkeillä ja kiikariradiolla. Eli käytännössä kunhan on halpa, niin menee kuin ämpäreitä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 024
Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.

Jotenkin pystyn ymmärtämään, että odotellaan jotain erityistä ajonautintoa tarjoavaa autoa hiukan pidempäänkin. Tämän kohdalla alkaa olla jo vaikeaa... :p
No juurikin näin, mielestäni kans menee jo hiukan yli jos tommosta "perus autoa" odottaa vuoteen 21 saakka o_O

Laitetaas tämä tänne vielä:

"...Liikenteen ympäristöasioihin keskittynyt järjestö Transport & Environment kertoo uusimmassa raportissaan, että vuoden 2021 loppuun mennessä Euroopassa on tarjolla jo 92 sähköautomallia ja 118 lataushybridimallia. Yhtä aikaa tullaan näkemään nopea hyppäys niin tarjonnassa kuin tuotantoluvuissakin." Näin TM:llä --> Tekniikan Maailma

Itseasiassa tässä asiasta hieman paremmin:
Valtava hybridi-ja täyssähköautomallien vyöry alkaa nyt Euroopassa – Tulossa jopa 214 mallia vuoteen 2021 mennessä

Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 510
Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:
Kuinka monta autoa tulee, joiden hinta on 16ke? Johan se on nähty, että e-corsakin maksaa yli 30 kiloeuroa ja ei se autoa paljoa Miitä isompi ole. Ei minua kiinnosta yhtään 40-50ke sähköautot, vaan halpa kakkosauto. Monilla tuntuu nyt unohtuvan se, että tässä on kyse myös ihan maksukyvystäkin. Toki olis hienoa jos pihassa olisi Model S ja Model X, mutta realiteetit nyt on polttis ykkösenä ja sähkis kakkosena. Se, että TM kertoo "tulossa on yli 200 mallia", ei se itselleni mitään auta jos niistä malleista 180 alkaa hintalapulla 30ke ja siitä yli. Edelleen, veikkaan että tuo Mii jää 16ke hintalapulla ja rangella aika marginaaliseksi, koska sähköautoista voidaan aina vetää kunnon katteita, koska uusi teknologia, hienommat vehkeet jne.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 024
Kuinka monta autoa tulee, joiden hinta on 16ke? Johan se on nähty, että e-corsakin maksaa yli 30 kiloeuroa ja ei se autoa paljoa Miitä isompi ole. Ei minua kiinnosta yhtään 40-50ke sähköautot, vaan halpa kakkosauto. Monilla tuntuu nyt unohtuvan se, että tässä on kyse myös ihan maksukyvystäkin. Toki olis hienoa jos pihassa olisi Model S ja Model X, mutta realiteetit nyt on polttis ykkösenä ja sähkis kakkosena. Se, että TM kertoo "tulossa on yli 200 mallia", ei se itselleni mitään auta jos niistä malleista 180 alkaa hintalapulla 30ke ja siitä yli. Edelleen, veikkaan että tuo Mii jää 16ke hintalapulla ja rangella aika marginaaliseksi, koska sähköautoista voidaan aina vetää kunnon katteita, koska uusi teknologia, hienommat vehkeet jne.
No, kuka tietää mimmonen kilpailu sitä edessä vielä on, oli se hinta mitä vaan :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Niin kuinka todennäköistä on, että tulee myös muita malleja tarjolle joiden hinta on tuon 15 000 - 20 000e:n välissä ensi vuoden puolella. En ole itse seurannut, että mitä tohon +200 listaan kuuluu, mutta jos joku on, niin tulevatko olemaan hintaluokassaan sitä yli 30 000€ ajokkia?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 510
No, kuka tietää mimmonen kilpailu sitä edessä vielä on, oli se hinta mitä vaan :tup:
Harva meistä sitä tietää, kuten ei tiedä myöskään sitä, että kuinka pitkä toimitusaika tulee olemaan niillä malleilla jotka julkaistaan 2020 ja 2021. Hyvinkin voi olla mahdollista, että 2020 julkaistuja täyssähköjä odotetaan sinne vuoden loppuun tai vuodelle 2021 asti. Nykyäänkin jotain Toyotan hybridiä lukuunottamatta täyssähköautoissa *keskimäärin* saa odotella useita kuukausia ja joku puoli vuotta ei ole mitenkään ihmeellinen tilanne.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Kannattaa pyöritellä asiaa autonvalmistajien näkökulmasta. Tuosta Seatista ei jääne valmistajalle käteen mitään. Seat haluaa vaan välttyä niiltä EU:n asettamilta sakoilta mikäli malliston päästöt ylittävät asetetut vaatimukset vuodesta 2021 eteenpäin.

Valmistajille uudet autot nykyisillä myyntikatteilla kertakaikkiaan huono bisnes ja tuota nykyisellään heikkoa katetta onkin korjattu suhteellisen tuottavalla huolto ja varaosatoiminnalla. Edellämainitun osuus sähköajoneuvoissa tulee olemaan huomattavasti kapeampi. Kate on jatkossa leivottava enenevissä määrin sähkökäyttöisten ajoneuvojen myyntihintoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautot tuskin koskaan tulevat olemaan ainakaan edullisempia, kuin vastaavat polttomoottoritekniikkaan perustuvat ajoneuvot.

Autonvalmistajille on erityisen edullista valmistaa polttomoottoriautoja mahdollisimman pitkään sillä myös tuotantolinjat ja valmistus kokonaisuudessan on tällä hetkellä optimoitu niitä silmällä pitäen. Jotta päästään vaadittuihin päästömääräyksiin on pakko myydä tietty määrä sähköajoneuvoja. Kun puhutaan sähköautojen hintaluokasta 15000 niin on melkoisen turhaa odottaa suuria pudotuksia tuossa hintaluokassa sillä Mii:tä vastaavalla varustelulla olevaa polttomoottorikäyttöistä automaattivaihteisto ajoneuvoa automaatti-ilmastoinnilla, ym. varusteilla ei käytännössä ole tarjolla.

Ensi vuoden tulevat mallit on jo hyvin selvillä ja niissä ei tuossa hintaluokassa käytännössä ole varteenotettavia vaihtoehtoja. Vuoden 21 osalta tilanne on vielä avoin ja hyvinkin mahdollista että siellä tarjolle tulee joku reilun kymppitonnin ladattava supermini sadan kilometrin käyttömatkalla. Yksi voisi olla esim. Renault Twingo. Kymppitonni on kuitenkin taas se hintaluokka josta valmistajalle ei oikein jää mitään käteen.

Valtio tulee reagoimaan sähköautojen verotukseen ennemmin tai myöhemmin. Tämä on kuitenkin tehtävä vasta kun ajoneuvoja on myyty riittävästi, jotta kannustin hankkia säilyy. Sillä tiedolla en pidä uskottavana, että verotukseen tehtäisiin merkittäviä muutoksia ainakaan seuraavan kahden vuoden aikana. Verotuksen kiristys tappaisi sähköautojen myynnin joka olisi taas myrkkyä valtion pyrkimyksille pienentää kokonaispäästöjä. Sähköautojen hankintatukea tuskin tullaan jatkamaan enää nykyisestä. Tuo 2000 on merkittävä summa kun ajoneuvon hinta on noinkin edullinen kuin Mii:n tapauksessa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Niin kuinka todennäköistä on, että tulee myös muita malleja tarjolle joiden hinta on tuon 15 000 - 20 000e:n välissä ensi vuoden puolella. En ole itse seurannut, että mitä tohon +200 listaan kuuluu, mutta jos joku on, niin tulevatko olemaan hintaluokassaan sitä yli 30 000€ ajokkia?
Siellä on 31 mallia tulossa nyt tai ensi vuoden kuluessa

https://ev-database.org/compare/newest-upcoming-electric-vehicle

Nykytiedon valossa ainuttakaan ei ole hinnoiteltu alle 20k€. Valmistajat laskevat varmaan insentiivien varaan myös omaa hinnoitteluaan.

Ruotsissa Mii on kalliimpi vaikka siellä valtio antaa ilmastotukea 60 000SEK (5000EUR). Siellä ei taida tosin perusmallia olla myynnissä.

https://www.seat.se/content/dam/cou...lista_Mii_Electric_model_year_2020_fabrik.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
No juurikin näin, mielestäni kans menee jo hiukan yli jos tommosta "perus autoa" odottaa vuoteen 21 saakka o_O

Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:
Vähän sama, että millä itselleen perustelee sen, että Volvosta ehtii tuossa samassa ajassa putoamaan arvo sen Miin verran.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Niin kuinka todennäköistä on, että tulee myös muita malleja tarjolle joiden hinta on tuon 15 000 - 20 000e:n välissä ensi vuoden puolella. En ole itse seurannut, että mitä tohon +200 listaan kuuluu, mutta jos joku on, niin tulevatko olemaan hintaluokassaan sitä yli 30 000€ ajokkia?
No ne ensi vuoden automallit on aika lailla nyt julkaistu. Myöhemmin tulossa halpiksia on:
* VW i.d1 (polon kokoinen, i.d3 platform). 2023.
* Renault k-ze (ehkä dacian brandillä), Renault’s budget electric City K-ZE targets Europe | Autocar 2021
* Uusittu fiat 500e: All-new electric Fiat 500 spied testing ahead of 2020 reveal | Autocar

Ainoa muu joka voitaisiin julkaista lyhyellä aikataululla on isompiakkuinen Mitsubishi i-Miev.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
"Ei kiinnosta ketään". Aika vahva ilmaisu. Tuota kokoluokkaa myydään muualla Euroopassa aika helkkaristi. Tosiasiassa tuo "koppi" vastaa kooltaan kymmenen vuoden takaista VW Poloa. Autot ovat kasvaneet melkoisesti.

Itsellä on jo i10 ja se on nelihenkisen perheen kakkosauton tehtävät hoitanut enemmän kuin hyvin. Kun tarkoitus on saada käyttis niin eipä tuolla auton ulkonäöllä niin väliä ole. Tuolla Miin muotoilulla on saavutettu pieneen koriin hyvät tilat.

Tokihan metsien maassa myydään mielummin Corollaa.

Itsekin tuli Mii Electric tilattua. Toimitus on 2021.
Millainen Mii tuli tilattua? Meneekö i10 vaihdossa, vai suoralla kaupalla?

Itse innostuin autosta heti kun sen hinnat julkaistiin, niin aika nopeasti tulee auto. Toki pidän tuota 31.3. aikaakin jo tosi pitkänä. Autohan voi tulla jopa vähän aikaisemmin.

Ehkä tuo 4000+ alennus on sellainen, että se ei nyt hetkeen toistu. Toki myyjällekin siitä mainitsin, että olisi kiva myös muilla (halpa) merkeillä vastaava hinta. 2000€ hankintatukikin tuntuu enemmän Miissä kuin halpis Teslassa (49 999).

Jos sähköautoja tulee liikaa, niin varmaan ekana olisi hyvä poistaa hankintatuki? Eli olla uusimatta sitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Tuossa talouselämän uutisessa mainittiin, että markkinoille tuodaan 92 täyssähköautoa. Eli suurin(ko) osa näistä on siis premium-kaaroja?

Miten muuten liisaus-Miille käykään, vai onko tähän varauduttu vain maltillisesti. Liisaus-Mii on kuitenkin saman tuen piirissä sillä 199€/kk lähtöhinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.
Joo muuttelet ton 16:seksi vaan, pitäs ainakin kestää. Toki silti se vvk pitää jossain välissä olla. Nyt vasta kun tuo malli tuli puheeksi niin aivan joo tommosiahan oli 60-70 luvulla. Ei varmaan ole adapteria olemassa tohon malliin :rofl:

Tätä mietein kans että sillä saa koko torpan pimeäksi^^. Tässä järjestelmässä ei varmaan saunota/lämmitetä uunia samaan aikaan kun auto on latauksessa jos ladataan 3x16A:lla? :rolleyes:
Onkos siinä uunikin sähköllä lämpiävä? Siinä tapauksessa laittaisin/asennuttaisin kyllä jonkinlaisen vuorotteluautomaatin tai hälytyksen, ettei yhtaikaa molemmat päällä.
25Ax3 "latauspaikan" sulakkeet vaihdoin 16Ax3.

Pääsulakkeet 25A
Uunilla on 20Ax3 sulakkeet
Kiuas on 10Ax3, 6kW eli kait 2kWx3
Ilmalämpöpumpulla on (kolmas vaihe) 1x10A sulake. Mitsu LN35.
"Latauspaikalla" nyt siis 1x16A (toinen vaihe).

Tuosta katsottuna uuni 20A ja 8A sähköauton lataus saattaisi polttaa pääsulakkeet.

Eikä tosiaan kestä olla 16A latausta ja saunaa samaan aikaan päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tuossa talouselämän uutisessa mainittiin, että markkinoille tuodaan 92 täyssähköautoa. Eli suurin(ko) osa näistä on siis premium-kaaroja?

Miten muuten liisaus-Miille käykään, vai onko tähän varauduttu vain maltillisesti. Liisaus-Mii on kuitenkin saman tuen piirissä sillä 199€/kk lähtöhinnalla.
VW tuo kai jonkun latausaseman markkinoille. 2000€ avustuksen lisäksi voisi olla vaikka jotain tukea latausaseman ostamiselle?

Jutusta:
EU:n jäsenvaltioilta vaaditaan aktiivista politiikkaan riittävän laajan latausinfran rakentamiseen ja samoin autoverotukseen selvää muutosta, jotta sähköautot olisivat kuluttajille houkuttelevampi vaihtoehto ostaa kuin bensiini- tai dieselauto.
Hybrideillä taas pääsee bensallakin, vaikka latausasemaa ei olisikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Johan latausaseman hankkimiseksi on tuki olemassa.
No niinpä onkin.
Lataustuki julkiselle sähkäauton lataukselle

"Mihin tukea ei myönnetä

Tukea ei voida myöntää latausjärjestelmälle, joka asennetaan

  • maatalouskiinteistöön,
  • asuinrakkennukseen,
  • Ahvenanmaan itsehallintoalueelle.
  • Tukea ei myönnetä kotilatauspisteille.
  • Tuki ei koske käytettyjä laitteita
  • Tuen piiriin EI hyväksytä rakennusaikaisia korkoja, tai tuen saajan maksamia arvonlisäveroja
  • ei muita liittymismaksukustannuksia kuin edellä mainitut."
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
25Ax3 "latauspaikan" sulakkeet vaihdoin 16Ax3.

Pääsulakkeet 25A
Uunilla on 20Ax3 sulakkeet
Kiuas on 10Ax3, 6kW eli kait 2kWx3
Ilmalämpöpumpulla on (kolmas vaihe) 1x10A sulake. Mitsu LN35.
"Latauspaikalla" nyt siis 1x16A (toinen vaihe).

Tuosta katsottuna uuni 20A ja 8A sähköauton lataus saattaisi polttaa pääsulakkeet.

Eikä tosiaan kestä olla 16A latausta ja saunaa samaan aikaan päällä.
Liesi ei varmasti ole noin tehokas, jos ei ole mikään suurtalousmalli. Pari levyä + uuni on varmaan luokkaa 5kW. En tosin tiedä käyttääkö tasaisesti eri vaiheita.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Tuossa talouselämän uutisessa mainittiin, että markkinoille tuodaan 92 täyssähköautoa. Eli suurin(ko) osa näistä on siis premium-kaaroja?
Tuossa 92 mallissa on myös jo nyt markkinoilla olevat mukana.

ev-databasen mukaan nyt myynnissä tai tulossa myyntiin on yhteensä 74 ajoneuvoa. Vuoteen 2021 mennessä olisi vielä siis sen mukaan luvassa "vain" 18 ajoneuvoa ei suinkaan 92.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 024
Vähän sama, että millä itselleen perustelee sen, että Volvosta ehtii tuossa samassa ajassa putoamaan arvo sen Miin verran.
Eipä tuo itseäni juuri liikuta koska otin auton liisarina, olen siis tiennyt jo öbäyt alkuvuodesta mitä tosta Volvosta saa 3v päästä. Silloin on jo melko "maukas" tilanne Sähkö/plugari auto rintamalla :):tup:

Tuossa 92 mallissa on myös jo nyt markkinoilla olevat mukana.

ev-databasen mukaan nyt myynnissä tai tulossa myyntiin on yhteensä 74 ajoneuvoa. Vuoteen 2021 mennessä olisi vielä siis sen mukaan luvassa "vain" 18 ajoneuvoa ei suinkaan 92.
Ai se oli sitten noin, no onhan tuossa silti vaihtoehtoja. Eletään jänniä aikoja ettenkö sanoisi :D
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Eipä tuo itseäni juuri liikuta koska otin auton liisarina, olen siis tiennyt jo öbäyt alkuvuodesta mitä tosta Volvosta saa 3v päästä. Silloin on jo melko "maukas" tilanne Sähkö/plugari auto rintamalla :):tup:



Ai se oli sitten noin, no onhan tuossa silti vaihtoehtoja. Eletään jänniä aikoja ettenkö sanoisi :D
Kyllä vain ja kolme vuotta voi mullistaa markkinan täysin. Auton ostajat on kuin lampaita kuten dielgatesta voi nähdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tuossa 92 mallissa on myös jo nyt markkinoilla olevat mukana.

ev-databasen mukaan nyt myynnissä tai tulossa myyntiin on yhteensä 74 ajoneuvoa. Vuoteen 2021 mennessä olisi vielä siis sen mukaan luvassa "vain" 18 ajoneuvoa ei suinkaan 92.
Esim Teslalta pitäisi tulla 3 -> 5 kpl 2020 aikana, mutta ei taida ehtiä. Eli siis Model Y ja uusi Roadster. Vanhat kolme mallia on jo myynnissä.

PSA + Fiat Chrysler 41 mallia, jos ei sitten tule muutoksia yhdistymisen takia. Aika iso luku kun on.
  1. Volkswagen-ryhmä: 41 mallia
  2. PSA-ryhmä: 23 mallia
  3. Daimler: 21 mallia
  4. Fiat Chrysler: 18 mallia
  5. BMW: 17 mallia
  6. Renault-Nissan-Mitsubishi: 17 mallia
  7. Hyundai-Kia: 16 mallia
  8. Toyota-Lexus: 16 mallia
  9. Volvo-Geely: 15 mallia
  10. Jaguar-Land Rover: 13 mallia
  11. Tesla: 5 mallia
  12. Ford: 4 mallia
En kyllä oikein ymmärrä, että miten noita voi noin paljon olla. Toki sähköautoja on huomattavasti vähemmän.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 457
Esim Teslalta pitäisi tulla 3 -> 5 kpl 2020 aikana, mutta ei taida ehtiä. Eli siis Model Y ja uusi Roadster. Vanhat kolme mallia on jo myynnissä.

PSA + Fiat Chrysler 41 mallia, jos ei sitten tule muutoksia yhdistymisen takia. Aika iso luku kun on.
  1. Volkswagen-ryhmä: 41 mallia
  2. PSA-ryhmä: 23 mallia
  3. Daimler: 21 mallia
  4. Fiat Chrysler: 18 mallia
  5. BMW: 17 mallia
  6. Renault-Nissan-Mitsubishi: 17 mallia
  7. Hyundai-Kia: 16 mallia
  8. Toyota-Lexus: 16 mallia
  9. Volvo-Geely: 15 mallia
  10. Jaguar-Land Rover: 13 mallia
  11. Tesla: 5 mallia
  12. Ford: 4 mallia
En kyllä oikein ymmärrä, että miten noita voi noin paljon olla. Toki sähköautoja on huomattavasti vähemmän.
Esim. Volvolla on tällä hetkellä YHTEENSÄ 18 mallia Suomessa myynnissä, joista 11 on jo hybridejä (lähde volvocars.fi). Aika kunnianhimoinen luku tuoda 15 uutta mallia. Tässä toki on vähän häilyvää mitä tuolla mallilla tarkoitetaan.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Plug-in on se juttu, jolla nuo määrät tulee. Ei EV mallit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Miks hitossa sähköauton keula pitää täyttää korin värisellä levyllä. Autosta sais heittämällä normaalimman näköisen jos keula pyrittäisiin pitämään yhtään samanlaisena kuin se nykyautoissa on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 299
Viestejä
4 156 703
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom