Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Ice Arcticeissa ongelmana oli potkurikonemainen/runkovikainen ääni, vaikka ne ihan ehjät olivatkin.
Lievä noilla sanoilla luonnehdittava äänensävy on kieltämättä myös H9:ssä koossa 185/65R15. Aiemmin ajamissani isommissa ei ollut. Ääni ei ole renkaiden puolesta varsinaisesti paha, siinä 55-60 km/h nopeudessa pieni sivuääni joka ei kuulosta nastaperäiseltä, maantieajossa normaalia nastallisen talvirenkaan meluhaittaa. Tähänastisen perusteella en osaa epäillä viallisiksi tai epätasapainoisiksi. Toiminta muuten on erinomainen.

Renkaiden ominaisuudet ylipäänsäkin voivat vaihdella samojen tuotemerkkien kesken eri kokoluokissa järjestyen aivan eri tavalla, etenkin talvirenkaissa. Johan kumiseoksetkin poikkeavat, kuvion toiminnasta puhumattakaan. Siispä normaalikokoisten renkaiden vertailu ei varsinaisesti ole mikään luotettava ohje pikkuautonrenkaiden tai ökyrenkaiden valintaan. Kesärenkaissa tätä ongelmaa vähemmän on(tai kääntäen valinnan vaikeutta hyvien ja kohtalaisten välillä vielä enemmän, enemmän tarvetta tutkia enemmän testituloksia ym) sillä kukapa nyt muutenkaan harkitsisi pikkuhatchbackiin, maasturiin ja isoon ylellisyyssedaniin samaa rengasmallia.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
647
Hallilla näytti paineet 2,5bar ja porukoiden mittarilla 2,2bar. Pitää vielä käydä paikallisella nesteellä katsomassa :rofl: mihin sitä uskoo.. Mitä noista paineista, niin 3 hlö + matkalaukkua tulisi paineet olla edessä 2,3bar ja takana 2,5bar 88t renkailla.

Nämä Hankookit ovat 92t (en edes tiedä onko merkitystä) ja yksin ajelen pääasiassa. Varmaan 2,1-2,2bar riittää hyvin eteen ja taakse.
Eikös tuo 88t vs 92t tarkoita vain sitä että 92 on vahvemmat sivukudokset (t on vain nopeusluokka) ja siten kestävät enemmän kuormaa ollen samalla myös hieman jämäkämmät kaarteissa vahvemman kudoksen takia?

Itse pidän talvikumeissa vakiona 2.7-2.8bar joka nurkassa mitä muutaman asteen lämmössä niitä katseli. Ilmojen viiletessä paineet laskee hieman ja ovat silti hyvissä lukemissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Tuo 1000 km on kyllä uutta tietoa minulle. Ei kyllä tulis mieleenkään joka viikko tarkastaa :D Kuukausikin on hieman liioittelua, jos mitään havaittavissa olevaa muutosta ei ole ollut. Silmämääräisestikin kyllä näkee, jos joku renkaista yht'äkkiä on jonkun ongelman kehittänyt. Mut siis eikö siis olisi järkevämpi vain painottaa tarkastamaan paineet säännöllisesti sen sijaan, että laitetaan syksyllä ihan järjettömät (yli 3 bar) paineet? Mitä sitä turhaan kivikovilla kuulilla ajelee..
Kyllä rengaspaine kuten moottoriöljyn tasokin olisi syytä juuri 1000 km tai viikon huoltovälillä tarkastaa. Ohje on hyvin tavanomainen ja vakiintunut.

Olkoon kuinka vaan varoittimet molemmista. Varoitus on kummastakin tullut yleensä melko myöhään, vaikka sinänsä toki ajoissa isomman vahingon välttämiseksi, kun on apinamallin varoittimista kyse. Ei silti ole kivaa huomata vajaus vasta 1.6 barissa moottoritieajossa. Eri juttu sitten, jos on kummassa tahansa hienompi diagnostiikka joka oikeasti korvaa manuaalisen mittauksen, eikun silloinhan on mitattu oikein ja riittävän usein.

Kyllä minäkin tuosta lipsun, mutta ei sitä pidä selitellä tai perusteitta moittia hyvää käytäntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Eikös tuo 88t vs 92t tarkoita vain sitä että 92 on vahvemmat sivukudokset (t on vain nopeusluokka) ja siten kestävät enemmän kuormaa ollen samalla myös hieman jämäkämmät kaarteissa vahvemman kudoksen takia?
Sitä tarkoittaa ja yleensä kestää enemmän suuremmalla paineella, samalla ehkä vain vähän enemmän. Toki renkaan paine, kuorma ja ajonopeus ovat kaikki tässä yhtälössä merkitseviä, joten yllä esitetty mutu ei ole aivan perätön. Itse en tosin ole lähtenyt autoissa hakemaan marginaalisesti turvallista alinta painetta koskaan. Enemmän työkoneasia varsinkin vähän mutulla mentäessä. Nopeassa vehkeessä kuten henkilöautossa jää liikaa arvailun varaan.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
142
255/35/20 kitkat pitäisi löytää, cvc7 on aika hinnakkaat. Olisiko mitään hyviä edukkaampia?
Etsin kitkoja 245/35-20 koossa ja CVC7 oli oikeastaan ainut vaihtoehto kun en mitään KE-kitkaa halunnut. Vähän päälle tonnin meni asennuksineen kun rengas365:sta tilasin. Tuntui ihan jees toimivan tän aamun liukkailla teillä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
142
11/2019 Mootorilehdessä talvirengasvertailu:

8. 6,7 pisteillä Antares Grip 60 Ice(maininnalla ei kannata hankkia)
Pakko kehua näitä Antares gummeja. Ajoin kesällä ~8tkm Antareksen kesäkumeilla. Paras ominaisuus oli, että olivat mustat ja pyöreät. Varsin hiljaiset myös. Hauskin ominaisuus oli kuitenkin sivuttaispito märällä asfaltilla. Alle 200hp nelivetoista perhefarkkua pystyi viemään liikenneympyrässä luistossa, eikä tarvinnut nopeutta kuin 25km/h. Ehkä mallimerkintä Antares M5 johtuu tästä, tehottomampikin auto tuntuu M5:lta kun nämä laittaa alle. Ja en hankkinut näitä itse, tuli vanteiden mukana.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Niin, nuo Hankookit olivat tosiaan vaimon autoon.

Itse ostelin viikko sitten uuden menopelin jonka mukana tulivat pari vuotta vanhat Hakkapeliitta 8:t kokoa 215/55/16. Kuten varmaan arvaattekin, en asiasta kovinkaan mielissäni. Ovat vielä ihan kunnossa, joten meinaan niillä ajaa, vaikka korvia jo vähän särkeekin valmiiksi.
Juupajuu, olinpas sitten täysin väärässä. Eihän sieltä kuulukaan juuri mitään ääntä. Ei ole melussa juurikaan eroa suvikumeina toimiviin Michelin Primacy 3:n. Onko ne sitten Ruotsissa tumpanneet asfaltilla ajellessaan nastat sinne syvälle renkaan sisuksiin?
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Etsin kitkoja 245/35-20 koossa ja CVC7 oli oikeastaan ainut vaihtoehto kun en mitään KE-kitkaa halunnut. Vähän päälle tonnin meni asennuksineen kun rengas365:sta tilasin. Tuntui ihan jees toimivan tän aamun liukkailla teillä.
Tuolla on kahdella tuotenrolla cvc7, liekkö eroa? Oliko kuinka tuoreet tuolta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Juupajuu, olinpas sitten täysin väärässä. Eihän sieltä kuulukaan juuri mitään ääntä. Ei ole melussa juurikaan eroa suvikumeina toimiviin Michelin Primacy 3:n. Onko ne sitten Ruotsissa tumpanneet asfaltilla ajellessaan nastat sinne syvälle renkaan sisuksiin?
Kaikki on suhteellista eikä tuon pitäisi varsinaisesti yllättää. Ei Nokianin kasissa tai ysissä mikään erityisen äänekäs nasta ole, vaan melu on laadukkaiden nastarenkaiden normaalitasoa. Nastaääni taas ei nykyään yleensä kuulu kovin lujaa ohjaamoon, jos auto on vähintään sitä kokoluokkaa, johon yleensä asennetaan renkaita vaikkapa koossa 215/55R16. Olen melkein samaa kokoa molempia versioita käyttänyt, eikä niissä ollut mitään erityistä valittamista. Matkustajat eivät tosiaan läheskään aina huomanneet että alla on nastat, ja kyllä, niitä nastoja oli vielä jäljellä. Toki kai se siitä tulee, kun itse ajaa pikkufiiatilla jossa nastat todella kuulee. Ei tarvita sen suurempaa ihmettä kuin tavallinen Passat, eikä se ropina ole enää mikään päällimmäinen nuotti talvirenkaan melussa - muuten kuin paineen alla, jolloin se on ominaisuus eikä haitta.

Ei minunkaan lievästi kitisemäni melu pikkuautossa ole pelkkää tai ensisijaisesti nastaääntä. Jos olisi kauheasti todistettavaa ja joku tarjoaisi uudet, voisin nyppiä nastat pois ja näyttää, ettei yseistä mukavuuskesärenkaita sillä keinoin tule.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Siis kuka helvetti tarkistaa rengaspaineet 1000km eli viikon välein? :rofl:

Toistaseks on riittänyt, että laittaa 3baria jokaiseen renkaaseen näin lämpimillä keleillä ja seuraavan kerran voi katsoa auton näytöltä suoraan paineet jokaiselta renkaalta :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Siis kuka helvetti tarkistaa rengaspaineet 1000km eli viikon välein? :rofl:
Varmaankin samat tarkat yksilöt, jotka tarkastavat työkoneiden nestemäärätkin aina työpäivän aluksi ennen käynnistystä.
Toistaseks on riittänyt, että laittaa 3baria jokaiseen renkaaseen näin lämpimillä keleillä ja seuraavan kerran voi katsoa auton näytöltä suoraan paineet jokaiselta renkaalta :D
Katsot siis itse päivittäin? Hyvä, vaikka liioittelua. ;):D Eihän sitä tuollaisella varustelulla tarvitse manuaalisesti koestaa kuin enintään kokeeksi, toimiiko järjestelmä.

Minä katson viikoittain jos muistan, kuitenkin useammin kuin kuukausittain. Manuaalinen tarkastus on tarpeen, koska varoittimet käyttämissäni autoissa ovat alkeellista pyörimiseen perustuvaa mallia. Olen liian laiska ollakseni niin pro, että mittaisin päivittäin. Johan se vaatii paineilmaakin parin päivän välein koska vuoto tsekatessa.

Toisaalta varsin usein kalliin aktiivivaroitinmallin käyttäjät ovat disabloineet hienon järjestelmänsä silkkaa kitsauttaan ainakin talvirenkaista, eivätkä tarkasta painetta koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
779
Tulee aikalailla viikottain tai parin välein seurattua, kun tojotan tpms lukemat saa kännysoftalla
Ei kyllä tullut aiemmin ajeltua asemalle kovinkaan montaa kertaa talven aikana esim tsekkaamaan rengaspaineita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Tulee aikalailla viikottain seurattua, kun tojotan tpms lukemat saa kännysoftalla näppästi esille, niin eipä tuossa kummosia toimenpiteitä tarvitse.
Ei kyllä tullut aiemmin ajeltua asemalle kovinkaan montaa kertaa talven aikana esim tsekkaamaan rengaspaineita.
Huoltoasemalle tarkastamaan? :confused::confused2:

Rengaspaineen tarkastus perinteisesti tapahtuu ennen ajoon lähtöä ottamalla mittari hanskalokerosta tai taskusta, avaamalla kylmien renkaiden venttiilinhatut, ottamalla lukemat ja asentamalla hatut takaisin. Toki tämä aiheuttaa aina pientä paineen menetystä, joten välillä on päästävä säätämään ihan paineilmatäytöstä.

Perinteisesti huoltoasemien paineilmavehkeet ovat olleet sitä kuntoluokkaa, ettei niillä paineita tarkasteta eikä edes säädetä kuin likimääräisesti samaksi, ellei omaa mittaria ole autossa mukana. Viisarit sojottaa kuin käyrä kulli ja liittimet vuotaa, jos nyt ilmaa edes tulee tai kassalla sattuu olemaan täyttöpistooli, jota ei ole juuri sillä kertaa joku nussinut. Jos asemalla on hieno paineensäätöautomaatti, niin sitten toki eri juttu, hienoa.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Varmaankin samat tarkat yksilöt, jotka tarkastavat työkoneiden nestemäärätkin aina työpäivän aluksi ennen käynnistystä.

Katsot siis itse päivittäin? Hyvä, vaikka liioittelua. ;):D Eihän sitä tuollaisella varustelulla tarvitse manuaalisesti koestaa kuin enintään kokeeksi, toimiiko järjestelmä.

Minä katson viikoittain jos muistan, kuitenkin useammin kuin kuukausittain. Manuaalinen tarkastus on tarpeen, koska varoittimet käyttämissäni autoissa ovat alkeellista pyörimiseen perustuvaa mallia. Olen liian laiska ollakseni niin pro, että mittaisin päivittäin. Johan se vaatii paineilmaakin parin päivän välein koska vuoto tsekatessa.

Toisaalta varsin usein kalliin aktiivivaroitinmallin käyttäjät ovat disabloineet hienon järjestelmänsä silkkaa kitsauttaan ainakin talvirenkaista, eivätkä tarkasta painetta koskaan.
Minkä vitun takia? :rofl:

Riittää kun kerran säätää lämpimällä kelillä reilusti ilmaa ja seuraavan kerran - 10c pakkasella voi tarkistaa ja sitä seuraavan kerran sitten keväällä kun kesärenkaat vaihdetaan.

Mitä helvettiä oikeasti täällä tapahtuu vai mistä perseestä te noita renkaita tilaatte? :rofl::rofl:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Minkä vitun takia? :rofl:

Riittää kun kerran säätää lämpimällä kelillä reilusti ilmaa ja seuraavan kerran - 10c pakkasella voi tarkistaa ja sitä seuraavan kerran sitten keväällä kun kesärenkaat vaihdetaan.

Mitä helvettiä oikeasti täällä tapahtuu vai mistä perseestä te noita renkaita tilaatte? :rofl::rofl:
Heti alkuun TL;DR: ettei kuolisi turhaan auto-onnettomuudessa.

Pidemmin: Sen takia, että renkaissa esiintyy joskus vuotoja, ja tavallisesti rengasrikko tapahtuu hitaasti paineen ensin laskettua ja kuormituksen ollessa kova. Harvemmin se sattuu äkillisesti edes silloin, kun kulutuspintaan menee ruuvi. Kuoppaan ajamisen aiheuttama äkillinen hajoaminenkin on usein mahdollista jäljittää osasyynä olevaan liian alhaiseen paineeseen.

Rengasrikko nopeassa ajossa taas on vakava vaaratilanne, missä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Ehkä tämäkin on niitä juttuja, joissa useimpia vain kokemus opettaa. Ongelmaksi tulee se, että useimmille ei koskaan kerry sitä asioista ylipäänsä kunnon kokemusta ja siinäpä luistellaan tuurilla se 18-70 vuoden ikä. Kokemus ei kerry siten, että tekee ja näkee paljon. Pitää lisäksi olla halukas ja kykenevä oppimaan uutta ja ymmärtää, ettei tiedä kaikkea eikä kaikki ole niin helppoa ja yksinkertaista, miltä näyttää. Se onkin jo aika paljon vaadittu. Ilmeisesti rengashuollon osalta ongelman juurisyy on se, että renkaat ovat nykyään liian luotettavia ja kestäviä. Aikanaan vararenkaitakin oli yleensä useampia kuin yksi. Nykyään uusavuttomuus on niin suurta, että kaikkiin autoihin ei saa edes lisävarusteena lainkaan varapyörää.

Itse en ole koskaan menettänyt rengasta niin etten olisi päässyt sillä kotiin/huoltoon/tallille, mutta tällä ajomäärällä pidän sitä jo tuurina, varovaisuudesta huolimatta. Matkustajana olen kyllä useasti rengasrikon jälkeen joutunut vaihtamaan rengasta tai jatkamaan hinauksen jälkeen muulla kyydillä. Useimmiten paineen menetys on ollut vain puolinopea, mutta äkillinen oli pelottava kokemus. Vastaantulijan eteen suistuminen äkillisen paineen menetyksen jälkeen.

Autossa muuten kannattaa vararenkaan lisäksi olla keino lisätä ilmaa. Kompressori on nykyään usein vakiovarusteena, vaikka toisaalta usein myös vain, jos lisävarustetta "vararengas" ei ole valittu. Varmempi on kuitenkin jalkapumppu.
 
Viimeksi muokattu:

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Mikä on vararengas vuonna 2019? Skodissa ja Toyotissa vielä myydään vararenkaita? :eek:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Mikä on vararengas vuonna 2019? Skodissa ja Toyotissa vielä myydään vararenkaita? :eek:
No juuri tätä asennetta tarkoitan. Onhan se hienoa olla hinauksen varassa, jos rengas vikaantuu. Jos auto on pelkästään huvin ja statuksen vuoksi eikä mihinkään ole kiire, niin ymmärrän. Kuitenkin enimmäkseen prolejahan tässä ollaan ja perille pitäisi päästä. Jos ei ajallaan niin samana päivänä. Ai niin, mikä on se, mikä kutsutaan paikalle jos rengas puhkeaa eikä osata tehdä asialle mitään? Onko se "tiepalvelu"? Ei, se on "mies".

Eikä rengasrikko ole ongelma pelkästään siksi, että voi jäädä välille. Rengaspaineen tarkastamisestahan tämä lähti, joten toistetaan vielä että rengasrikon mahdollinen seuraus on kuolema.

Anteeksi offtopic, mutta katsoisin että asia on vakava, kuten muinaisessa Murossakin sanottiin. Turvallisuusasioiden vuoksihan talvirenkaista ensisijaisesti yleensä keskustellaan.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
No juuri tätä asennetta tarkoitan. Onhan se hienoa olla hinauksen varassa, jos rengas vikaantuu. Jos auto on pelkästään huvin ja statuksen vuoksi eikä mihinkään ole kiire, niin ymmärrän. Kuitenkin enimmäkseen prolejahan tässä ollaan ja perille pitäisi päästä. Jos ei ajallaan niin samana päivänä. Ai niin, mikä on se, mikä kutsutaan paikalle jos rengas puhkeaa eikä osata tehdä asialle mitään? Onko se "tiepalvelu"? Ei, se on "mies".

Eikä rengasrikko ole ongelma pelkästään siksi, että voi jäädä välille. Rengaspaineen tarkastamisestahan tämä lähti, joten toistetaan vielä että rengasrikon mahdollinen seuraus on kuolema.

Anteeksi offtopic, mutta katsoisin että asia on vakava, kuten muinaisessa Murossakin sanottiin. Turvallisuusasioiden vuoksihan talvirenkaista ensisijaisesti yleensä keskustellaan.
Runfat, Runfat veli... Vararengas Herran vuonna 2019.o_O

Hengenvaarallisempia nuo kontissa lojuvat 10vuotta vanhat romut joissa ilmanpaineita ei ensinnäkään. Sitten kun nämä sankarit vaihtavat pimeässä paskakippoonsa 10 vuotta vanhan Toyotan peltivanteen ja kuolevat auton alle tunkin pettäessä voi miettiä, että ajaako premiumisti
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Runfat, Runfat veli... Vararengas Herran vuonna 2019.o_O
Runflat-renkaat ovat huonompia ja kalliimpia kuin vastaavat. Niiden käytöllä uhraa kaikki renkaan ominaisuudet. Lisäksi perille pääsy rengastapahtuman jälkeen ei niilläkään ole varmaa. Ratkaisu on täysin idioottimainen hätäkorvike pikkuvarapyörälle. Jos ei mistään mitään piittaa, voi myös joillakin ei virallisesti runflateilla ajaa perille paineetta nilkutusvauhtia eikä vannekaan välttämättä ole menetetty - ja mitä vaikka olisikin, eihän se aina maksa edes uuden renkaan hintaa. Ei tämä ole mikään ratkaisu.

Hengenvaarallisempia nuo kontissa lojuvat 10vuotta vanhat romut joissa ilmanpaineita ei ensinnäkään.
10 vuotta vanhan pimeässä varastoidun renkaan käyttö ei sinänsä ole vaarallista, kunhan siinä on tarpeeksi ilmaa. Edes 20 vuotta vanha varapyörä ei pelota, ja sillähän tietenkin ajetaan vähän eri malliin rengasrikon jälkeen kuin normaalikumeilla ennen sitä. Pito on tietenkin kärrynpyörässä kuten normaalikokoisessakin vakiovarapyörässä huono talvella, mutta varoen ajamalla tämä ei tule ongelmaksi kuin kerran vuodessa ilmenevässä äärikelissä. jos ei meinaa riittää lähtöpitoa etovetoon, voi asentaa lumiketjut samalla. Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa takaa eteen ja ajaa todella hiljaa. Ihan samaan tapaan joissakin autoissa pitää minivarapyörä vaihtaa vain taakse eli eturenkaan hajotessa ensin takaa eteen ja sitten taakse minipyörä.

Kaikkeen ei voi varautua. Tähän toki tavallaan voi normivarapyörän kanssa. Ei maksa ihan omaisuuksia pyytää renkaita ostaessaan jättämään yksi vanha kitkarengas vararenkaaksi - tai jopa "uuteen käytettyyn" ostaa joku random paska kitkarengas vararenkaaksi originaalin tilalle. Jo siinä vaiheessa kun normaalivarapyörä on kymmenvuotias, on ryssitty pahasti. Aina kuuluu jättää vanhasta rengaskerrasta paras ja mielellään talvikumi. Sehän on aina alle 10 vuotta vanha.

Vararenkaan ilmanpaine onneksi Suomessa tarkastetaan aina kausivaihdon yhteydessä kahdesti vuodessa toisin kuin suuressa osassa maailmaa.

Eihän kukaan oikeasti jätä vararengasta tarkastamatta kun tekee kausivaihdon? Jos se tehdään rengasliikkeessä, jossa on kenties jopa säilytys, tämä pitää tietenkin erikseen osata pyytää jos on itse täysin kädetön. Jos vararenkaana käytetään toisen rengaskierroksen yhtä pyörää, ei välttis edes onnistu hotellin kanssa.

Joka tapauksessa talvirenkaiden vaihto "ammattilaisella" on riskipeliä ellei tiedä mitä liikkeessä osataan. Pahimmillaan nämä kärpänpaskat vetävät pyssyllä 300Nm eikä rengasta saa vaihdettua - tai vielä pahemmassa tapauksessa vanteet ovat halki, pultit paskana ja jarrut kierossa. Tämä pitää valitettavasti itse ymmärtää. Samalla kaupan päälle kori on runneltu neljästä kohtaa paskaksi, koska joku kesähessu ei tiennyt auton nostamisesta mitään. Voi muuten jäädä myös tilapäistunkin käyttö tekemättä, koska se ei enää muodonmuutoksen jälkeen mahdu paikkaansa. Silloin tuntuu pienehköltä ongelmalta se, että autoa joutuu kausivaihdon jäljiltä hitsaamaan ja riitelemään rengastumppuliikkeen kanssa siitä, kuka maksaa.
Sitten kun nämä sankarit vaihtavat pimeässä paskakippoonsa 10 vuotta vanhan Toyotan peltivanteen ja kuolevat auton alle tunkin pettäessä voi miettiä, että ajaako premiumisti
Peltivanne ei hajoa siksi, että se on tojotan OEM-laatua. Kuulemma pahimmillaan jotkut ovat onnistuneet ajamaan jopa Skodan OEM-peltivanteilla.

Sen sijaan vararenkaattoman bemmin pyörä jää vaihtamatta ja se hinataan, ellei kyseessä ole helposti vaahtopaikattava triviaali ruuvivuoto. Enkä ole ihan varma siitä, onnistuuko tuo jälkimmäinenkään ihan jokaisen tiepalvelun vastuuvakuutuksella. Pitäisi osata itse edes yrittää, mikä varmaan jää aika monelta ylpeästi vararenkaatta ajavalta kuluttaja-asiakkaalta tekemättä.

Jos ei osaa vaihtaa rengasta, ei pidä yrittää itse. Toisaalta vapisevia mummoja ja rullatuolipotilaita lukuun ottamatta en kykene ymmärtämään, että aikuinen ihminen joka katsoo voivansa operoida moottoriajoneuvoa julkisella tiellä ei kykene vaihtamaan yhtä rengasta turvallisesti. Mitä mahtaa olla jälki törmättäessä hirvieläimeen tai kun pitäisi auttaa onnettomuuspaikalla hiljaisemmalla tiellä, tai edes polttoaineen "yllättäen" loppuessa? Kai sieltä joku piruparka seiskabemarin läheltä tennareissa löytyy kohmettuneena hengiltä sormet iPhonen ympärille puristuneena.

Tiepalvelun kutsuminen renkaanvaihtoon on sekin aika pieni ongelma verrattuna siihen, että illalla pitää hinauttaa romu rengasliikkeeseen, jatkaa itse matkaa taksilla, hoitaa huomisen asiat taksilla ja mennä vielä kyydillä huomenissa illalla hakemaan romu.

Edelleen tielle jääminen on pikkuvikaa, ja se rengaspaine kannattaa katsoa säännöllisesti ellei automatiikka siitä huolehdi. Tämän laiminlyönti voi tappaa.
 
Viimeksi muokattu:

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 554
Excelöitävät pois :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Mulla oli aikoinaan ihan tavalliset Finnspeedit monkeyssä junnuna ja ne oli aivan loistavat talvirenkaat. Mopohan pysyi pystyssä vaikka väkisillä itse pitämällä... Joskus kaatui jalkojen väliin ja siitä sitten vaan liukui itse jalat maassa ja nosti mopon pystyyn ja matka jatkui (toki hiljaisessa vauhdissa) :D
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 794
Tännehän on lähteny juttua tulemaan. Tuo viikon välein tarkastelu nyt kuulostaa vähän yliampuvalta omaankin korvaan (toki jotkut katselee öljyjäkin viikon välein :) ) kerran/kaksi ehkä tulee talvi ja kesä kelissä rengas paineet katsottua, toki liekkö sitten rengas koosta johtuvaa vai ajotyylistä niin aika äkkiä tullu huomattua jos joku rengas painetta päässyt tiputtamaan. Toisekseen toki kun autolle kävelee niin isomman vajauksen näkee silmälläkin, matalaprofiileissa toki yleisesti huonommin. Toki jos tunnoton auto/rengastus ilman vajaukselle eikä silmällä huomaa niin onhan noita hyvä vähän useammin katsella. Välillä näkyy kyllä kohtuu järkyttäviä rengaspaineita porukalla liikenteessä. Nykyään itselläkin rengaspaine systeemit valvoo. Òvatkin kyllä hyvä varuste varsinkin niille henkilöille ketä ei auton ylläpito tai silmäily kiinnosta millään mallilla, siellä ainakin turvallisuuden takia järkevää että auto valittaa jos rengaspaineet laskee.

Runflatit on kyllä jokaisen auton ajettavuuden surma, kuten edellä jo mainittiin aivan hirveää kuraa ja vielä monissa autoissa ensiasennus renkaat ja pilaavat auton ajettavuuden/mukavuuden isolla todennäköisyydellä. Kahdet on ollut käytetyssä autossa alla, aika äkkiä menivät vaihtoon ja auto muuttui kyllä täysin eri autoksi.

Hankook Rs2 nasta on nyt pyörinyt viime talven alla ja olivat yllättävän hyvässä kunnossa kaikinpuolin, melukin on järkevä ja pitoa on todella mukavasti. Kuhmon saman hintaluokan nastat olivat ainakin niin liukkaat joka suuntaan ettei ne juuri luottamusta herättäneet. Toki Hankookin testimenestyskin jo kertoo renkaasta jotain. Omalta osalta siis kehut Hankookille, itsellä koossa 225/45/17.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Kai minäkin pienipyöräisen mopon talvikäyttöön yrittäisin ratkaista asian niin, että valitaan ensin pehmeät ja/tai aggressivisesti kuvioidut mutarenkaat ja nastoitetaan itse. Ensikätistä kokemusta ei ole, koska ei tullut junnuna ajeltua talvella, enkä ole vielä ehtinyt ostaa ykäikäisten kaksipyöräistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Tännehän on lähteny juttua tulemaan. Tuo viikon välein tarkastelu nyt kuulostaa vähän yliampuvalta omaankin korvaan (toki jotkut katselee öljyjäkin viikon välein :) )
Se onkin varotoimi.

Se olisi estänyt junnuna yhden kiinnileikkautumisen minultakin.
kerran/kaksi ehkä tulee talvi ja kesä kelissä rengas paineet katsottua, toki liekkö sitten rengas koosta johtuvaa vai ajotyylistä niin aika äkkiä tullu huomattua jos joku rengas painetta päässyt tiputtamaan. Toisekseen toki kun autolle kävelee niin isomman vajauksen näkee silmälläkin, matalaprofiileissa toki yleisesti huonommin. Toki jos tunnoton auto/rengastus ilman vajaukselle eikä silmällä huomaa niin onhan noita hyvä vähän useammin katsella.
Moderneissa renkaissahan arviointi silmämääräisesti on hyvin vaikeaa. Aika paljon saa olla vialla ennen kuin monet renkaat näyttävät perusetuvedossa muulta kuin "edessä vähän löysä, takana muodossaan".
Välillä näkyy kyllä kohtuu järkyttäviä rengaspaineita porukalla liikenteessä.
Aina välillä tosiaan näkee täysin lussuna pyöriviä renkaita parkkipaikoilla. Herättää kummastusta, etteikö niitä muka huomaa jo käteen.
Hankook Rs2 nasta on nyt pyörinyt viime talven alla ja olivat yllättävän hyvässä kunnossa kaikinpuolin, melukin on järkevä ja pitoa on todella mukavasti. Kuhmon saman hintaluokan nastat olivat ainakin niin liukkaat joka suuntaan ettei ne juuri luottamusta herättäneet. Toki Hankookin testimenestyskin jo kertoo renkaasta jotain. Omalta osalta siis kehut Hankookille, itsellä koossa 225/45/17.
Olen myös ajanut muutamia tuhansia km nastallisilla Hankook iPike RS^2 -renkailla, vastaavan kokoluokan pyörät 16 tuuman vanteilla. Varsin miellyttävä ja riittävän pitävä vaikka ei ehdotonta huippua olekaan. Rengasta voisi kutsua tasapainoiseksi joskin eri painotuksella kuin Nokianin tuotteita. Joka tapauksessa suositeltava ja hintansa arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 794
Juuh itse tuli lähinnä silloin katseltua kun tiesi että auto vei öljyä. Eipä ensimmäisen auton jälkeen ole tarvinnut huolehtia kun ovat säilyttäneet vaihtovälin öljynsä niinkun voisi nykyään olettaa. Tietysti jossain auto merkeissä tuntuu ollaan menty 20vuotta taaksepäin ja ohjekirjoissakin aivan älyttömiä suosituksia, että kulutus saa olla esim 1l/1000km ei voi ymmärtää kyllä sellaistakaan. Toivotaan että tilanne on parantunut.

Hankookkiin itsekkin ollut tyytyväinen. Nokia, Contin ja Misukan hintaerot tuntuu täysin perusteettomilta varsinkin isommissa rengas koko luokissa. Joku 15" kapeempi rengas taitaa olla nokialla, Contilla yms kohtuu pienellä hinta erolla johonkin Hankookkiin. Toki myös tuo 225/45/17 mitä itsellä vuosia ollut jo talvirenkaana on laskenut hintaansa selkeesti viime vuosina, tullut niin yleiseksi talvirengas kooksi vissiin jo tuokin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Nyt 5 päivää Hankook I pike rs2 käyttäneenä ei voi kun kehua. Pito hyvä ja ainoastaan liikenneympyröissä vähän meinannut lipsua jos liian lujaa mennyt. Melu myös vähentynyt sisäänajon jälkeen.

Renkaat24 maksoi 15" n. 60€/kpl. Hinta-laatusuhde kohdallaan.
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
8
Nyt 5 päivää Hankook I pike rs2 käyttäneenä ei voi kun kehua. Pito hyvä ja ainoastaan liikenneympyröissä vähän meinannut lipsua jos liian lujaa mennyt. Melu myös vähentynyt sisäänajon jälkeen.

Renkaat24 maksoi 15" n. 60€/kpl. Hinta-laatusuhde kohdallaan.
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Kai tänne mopojonnekin saa kirjoittaa? Ostin nastarenkaat Monkeyyn. 50€/kpl - Finnspeedin kopiot… Delin valmistamat, "Suomessa nastoitetut". Nastoja on - peräti 80kpl. Osa on melko syvällä, osa hiukan kierossa jne. Mitä sain satasella? Vain juuri ja juuri nappuloita paremman pidon jäälle, asfaltille taas aivan hirveää jyryytystä. Ei varmaan saa kuin itse tekemällä kunnon talvirengasta tuohon tossuun? Tämä talvi menee noilla renkailla, jatkossa nappuloilla tai omatekoisilla nastarenkailla.
Onko asiat noin paljon huonontuneet?

Muistelen että omassa PV:ssä oli 90-luvulla ihan kelpo nastat; nappulat, joo, muttei mitään "mutakorkeutta" ja kaikki nastat suorassa ja samalle korkeudelle asennettuna. Ajo sulalla ei hirveästi eronnut perus-kesämenosta, mutta liukkaalla tulivat tarpeeseen 80cc sylinterin ja hieman isomman kaasarin kanssa (huiput siellä jossain 70-80km/h välillä). :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.
Tähän en osaa ottaa kantaa. Toivon mukaan nastat pysyy niin ei tarvitse uusia sen takia hankkia. Joku jolla on ollut pidempään nämä renkaat niin voisi heittää kokemusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
857
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.
Vaikea tietysti sanoa, mutta onhan siinä tietysti pieniriski, että jos ne on laitettu käsipelillä ne nastat versus kone joka nastoittaa niin varmasti voi olla asemointi virheitä. Tietysti en tiedä laitetaanko niiitä missään enää käsikoneella niinkuin menneinä vuosikymmeninä? Mutta voisin kuvitella että näistä mitä on raportoitu että ovat eritasossa ja osa vinossa niin ovat näitä käsin laitettuja.

Omalla kohdallani on tässä viime vuosina(2010-luvulla) ollut Goodyearia, Bridgestonea, Hankookkia ja Kumhoa nastarenkaina niin en muista että olisi juurikaan nastoja irronnut. Katkennut kyllä on, mutta se on eriasia siihen tuskin vaikuttaa nastoitus paikka. Tosin en nyt varmasti pysty sanomaan onko noista mikään ollut ei tehdasnastoitettu.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 554
Mulla oli aikoinaan ihan tavalliset Finnspeedit monkeyssä junnuna ja ne oli aivan loistavat talvirenkaat. Mopohan pysyi pystyssä vaikka väkisillä itse pitämällä... Joskus kaatui jalkojen väliin ja siitä sitten vaan liukui itse jalat maassa ja nosti mopon pystyyn ja matka jatkui (toki hiljaisessa vauhdissa) :D
No itsellä oli mopon harvaruusuiset nappulat alla tämän viikon puoliväliin asti, hyvin piti lukuunottamatta sliksiä takarengasta, joka kulunut asfalttia vasten vauhdikkaasti.


Onko asiat noin paljon huonontuneet?

Muistelen että omassa PV:ssä oli 90-luvulla ihan kelpo nastat; nappulat, joo, muttei mitään "mutakorkeutta" ja kaikki nastat suorassa ja samalle korkeudelle asennettuna. Ajo sulalla ei hirveästi eronnut perus-kesämenosta, mutta liukkaalla tulivat tarpeeseen 80cc sylinterin ja hieman isomman kaasarin kanssa (huiput siellä jossain 70-80km/h välillä). :D
Itsellä juu nuo finnspeedit nastoilla, mopon alkuperäiseset renkaat olivat melkeinpä pumpulia pehmytensä puolesta, siksi pitivät riman korkealla nastoja varten. Mopo kulkee vielä vasta 50kmh, alkuperäisenä ei mennyt kuin 43kmh. Onanoinut olen jo jytymmälle pakoputkelle, sen jälkeen vääntö riittää varmaan jo vielä pidemmille väleille. Ruiskuvehje, kierrokset rajoitettu 7500rpm kohdalle. :btooth:
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 053
Hankook ipike rs2 kokemuksia nyt kun tuli kelejä. Pirun hyvä pito vaikka koitin risteyksis haastaa. Nyt vasta huomas kuinka vaaralliset ne 10 vuotta vanhat kumit olikaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Hankook ipike rs2 kokemuksia nyt kun tuli kelejä. Pirun hyvä pito vaikka koitin risteyksis haastaa. Nyt vasta huomas kuinka vaaralliset ne 10 vuotta vanhat kumit olikaan.
Täälläkin on testattu toissa yönä jo vanhoja keväällä useampia tuhansia ajettuja lähes vuoden vanhoja paskoja liukkaalla. Toimii vielä. Ei toki ihan samalla tasolla heikoimman kohdan pidossa kuin Nokian 9, mutta mahdottomia ei saa pyytää. Autoa vaihtaessa kuin pulkasta ralliautoon hyppäisi, mutta aivan riittäväksi noita on vielä 70-prosenttisina kehuttava.

Ero joihinkin rippikouluikäisiin on varmasti häikäisevä. On tullut joskus ajettua niin paskoilla nastarenkailla, ettei kaarrepito muuttunut ainakaan huonompaan vaihtamalla ne kesärenkaisiin. Pelkäsin että räjähtävät. Nastat oli toki tallella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
313
Suositukset CVC7 renkaille. En ole juurikaan huomannut pidossa eroa kuivalla / liukkaalla tiellä. Edellisillä Nokian kitkoilla luistonesto hakkas vähän väliä.
Kalliithan nuo oli ja siitä miinusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 951
255/35/20 kitkat pitäisi löytää, cvc7 on aika hinnakkaat. Olisiko mitään hyviä edukkaampia?
V90, vanhat on tuota kokoa ja alut. En tiedä paljonko pienemmät menis noille vanteille.
Juu kyl varmaan, mut onhan isompi aina päheempi.

Isompi on myös aina kalliimpi. Eli nyt olisi syytä ensin selvittää omat prioriteetit.

Iso ja halpa -> ei hyvä.
Hyvä ja halpa -> ei iso.
Hyvä ja iso -> ei halpa.

Itse laittaisin ainakin tuumaa tai paria pienemmät talveksi, tuollainen 255/35 kuulostaa aika heikolta ajettavalta urautuneilla teillä.
Samaa vierimiskehää on tarjolla esim. 255/40/19, 255/45/18 mutta itse menisin kapeampaan suuntaan, koska talvella kapeampi on usein parempi. +/- 1% vierimiskehän muutoksella on tarjolla vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja 18" ja 19" koossa, riippuen sitten renkaasta saatavuus on parempi tai heikompi.

Toki vannesetti pitää hankkia lisäksi uusi, mutta poimii vaikka joltain toiselta torista pienemmät itselle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Joo eipä tosissaan noilla kesäkumeilla ole mitään tekoa, vaikka nyt sattuu olemaan enemmän pintaa kuin talvirenkaissa.

Hankookin nastat on selvästi äänekkäämmät kuin 2cm leveämmät Landsailin kesäkumit 1" isommalla vanteella. Samassa autossa ei mulla oo nastoja aiemmin ollut joten en osaa verrata siinä mielessä äänekkyyttä. Aiemmin oli vastaava auto sedanina, ja siinä Contin nastakumit oli hiljaisemmat, nastaäänet peittyi muuhun ajomeluun jo viidenkympin jälkeen. Farkussa Hankookit kuulee nastakumeiksi myös maantievauhdeissa, ei tuo ääni onneksi mikään häiritsevä ole.
Muistan aikanaan kun oli volvo 740 alla ja siinä uudet kitkat, no kun talvi alkoi niin ihmettelin suuresti että onpas paskat kitkat että vaikka ovat uudet niin ei mitään pitoa tuntunut olevan. No pidin autoa ja sen kevyttä perää ja takavetoa syyllisenä ja kyllähän niillä selvisi kunnes keväällä tajusin renkaiden vaihdossa että jotain outoa noissa on, rengasliikkeessä oli jostain ihmeen syystä ollut saksankitkat varastossa ja ne oli sitten mulla.:beye:

Menin sitten renkaiden kanssa takaisin liikkeeseen ja pahoittelivat asiaa ja sain valita hyllystä ihan mitkä tahansa talvirenkaat. Otin sitten jotkut sen ajan testivoittaja nastat ja toi takaveto volvo olisi kiivennyt vaikka puuhun niiden kanssa. Lukkoperä vähän painoa takakontissa (pari hiekkasäkkiä) niin en koskaan ollut jäämässäkään jumiin vaikka oli millainen keli tahansa.

Eli en voi suositella eteläeuroopan "talvirenkaita" saatikka kesärenkaita missä M+S merkintä, ei niillä oikeasti tee mitään.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuo 1000 km on kyllä uutta tietoa minulle. Ei kyllä tulis mieleenkään joka viikko tarkastaa :D Kuukausikin on hieman liioittelua, jos mitään havaittavissa olevaa muutosta ei ole ollut. Silmämääräisestikin kyllä näkee, jos joku renkaista yht'äkkiä on jonkun ongelman kehittänyt. Mut siis eikö siis olisi järkevämpi vain painottaa tarkastamaan paineet säännöllisesti sen sijaan, että laitetaan syksyllä ihan järjettömät (yli 3 bar) paineet? Mitä sitä turhaan kivikovilla kuulilla ajelee..
Mä laitoin 20c hallissa 3bar renkaisiin, sitten seuraavana aamuna katoin mitä auto näyttää -5c niin 2.6bar oli painetta, eli laittakaa vaan sinne sitä painetta jos olette lämpimässä tai pilaatte renkaat yhdessä talvessa kun liian vähän paineita.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Muistan aikanaan kun oli volvo 740 alla ja siinä uudet kitkat, no kun talvi alkoi niin ihmettelin suuresti että onpas paskat kitkat että vaikka ovat uudet niin ei mitään pitoa tuntunut olevan. No pidin autoa ja sen kevyttä perää ja takavetoa syyllisenä ja kyllähän niillä selvisi kunnes keväällä tajusin renkaiden vaihdossa että jotain outoa noissa on, rengasliikkeessä oli jostain ihmeen syystä ollut saksankitkat varastossa ja ne oli sitten mulla.:beye:
Itselläni oli joskus aikoinaan 940 Volvossa alla talven käytetyt Nokian WR2:set eli keski-euroopan kitkat ja kyllä niillä oli vaikeaa lähteä märältä ja jäiseltä pinnalta tai sopivasta sohjosta.
Sopivalla pakkaslumella ja kuivalla jäällä pitivät yllättävän hyvin.

Mutta kun 940:ssä ei ollut lukkoperää, enkä tajunnut edes laittaa hiekkasäkkejä konttiin ( tämän opin vasta Hiacen kanssa ), niin kyllä sitä sai aina miettiä lumikeleillä, mihin stoppaa jotta pääsee vielä eteenpäin.
Onneksi etelässä ei kestänyt lumitalvi silloin kovin pitkään, niin vesisateessa olivat ihan hyvät ajella.

Varmaan olisi mennyt Volvo iloisemmin eteenpäin kunnon nastoilla ja pari hiekkasäkkiä kontissa.

Tästä viisastuin sen verran, että ostin keväällä E46 325Xi BWM:n ja siihen uudet nastat syksyllä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Hiekkasäkkejä linttapulkan konttiin, että pääsee talvella edes eteenpäin.:rofl:
Tuollainen Volvo 740 Turbodiesel farkku ilman mitään luistonestoa eteni huomattavasti paremmin syvässäkin lumessa kun taka-akselin taakse sai 50kg ylimääräistä painoa. Kysehän oli keskieuroopan renkaista ja niiden huonosta pidosta.

Kuka puhui "linttapulkasta" tai no olihan se 10v vanha jo silloin, mutta 150tkm ajettuna oli kaukana lintasta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Tuollainen Volvo 740 Turbodiesel farkku ilman mitään luistonestoa eteni huomattavasti paremmin syvässäkin lumessa kun taka-akselin taakse sai 50kg ylimääräistä painoa. Kysehän oli keskieuroopan renkaista ja niiden huonosta pidosta.
Mulla oli kultaisella 90-luvulla monta vuotta 200SX jossa ei edes ABSeja ja tuohon en koskaan kokenut tarvitsevani säkkejä taakse. Toki oli 70% lukkoperällä - mutta hyvin pärjäsi ja hauskaakin oli... :D

Siihen aikaan oli Misukan (muistaakseni) nastallisissa talvirenkaissa "mielenkiintoinen" ominaisuus kun kuvio oli ns. "toispuoleinen" -> jarruttaessa auto veti aina sivulle.

Ei mennyt montaa vuotta kun tajusivat korjata tuonkin virheen kuviossa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mulla oli kultaisella 90-luvulla monta vuotta 200SX jossa ei edes ABSeja ja tuohon en koskaan kokenut tarvitsevani säkkejä taakse. Toki oli 70% lukkoperällä - mutta hyvin pärjäsi ja hauskaakin oli... :D
Kyse ei ollut pärjäämisestä, vaan siitä että kun sinne lisäsin sen pari hiekkasäkkiä niin ei ollut paikkaa mihin tuon olisi jumiin saannut jäämään noilla kunnon nastarenkailla, korkea maavara + lukkoperä ja painoa vetäville pyörille niin menin tuolla keskustassa 30cm lumihangessa kaikki ylämäet ilman mitään ongelmia ja samalla etuvedot oli jumissa tasaisella.
 

WRC

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
tuli tilattua reilu viikko sitten tuolta renkaat/vaihtoon liikkeestä talvirengas paketti..
osaako joku neuvoa miten pystyn seuraamaan tilausta suomen maaperällä?
nythän mulla on vaan tuo dhl:län seuranta tunnus 3733253820xxxxxxx
turusta lähteneet 6.11 eteenpäin mutta minne? kotiin toimituksella pitäisi tulla mutta ei ole kuulunut mitään soittoa tms...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Hiekkasäkkejä linttapulkan konttiin, että pääsee talvella edes eteenpäin.:rofl:
Aikoinaan kun tuon 940:sen omistin, oli se alle 10 vuoden ikäinen ja maksoi ihan kohtuullisesti ja siitä sai vielä myydessäkin kohtuullisesti, eli ei aivan lintta osastoa.
Ja aikoinaan tuo hiekkasäkkien kontissa pitäminen oli aivan normaali osa talviautoilua.

Hiace sitten vaati oikeasti painoa taka-akselille, jotta sillä pääsi eteenpäin, vaikka siinä jonkinlainen ihan toimiva kitkalukko perässä olikin ja alla oli tuoreet Kumhon nastat.
Kun taka-akselin päälle laittoi 200 kg hiekkasäkkejä, niin silloin ei jäänyt enää tasaiselle sutimaan ja mäetkin noustiin ihan kunnialla.
Kerran kun nostin sivuovesta sisään noin 750 kg painavan laminaattilavan, niin sen jälkeen Hiacella painoi vaikka missä umpihangessa ja jäisen mäen ylös peruuttaminen ilman vauhtia onnistui tuosta vain.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
142
Onkohan nastojen pysyvyyden suhteen väliä sillä, missä renkaat on nastoitettu? Hankookit tulevat tehtaalta käsittääkseni aina ilman nastoja. Eräs virolainen rengasliike meinasi ympäripyöreäasti, että heidän rs2:t voi olla nastoitettu esim. Latviassa tai Virossa. Nastoitetaanko näitä myös Suomessa ja onko asialla edes väliä? Hankookin edellisellä I pike mallilla olen kuullut olevan ongelmia nimenomaan tuon nastojen irtoamisen kanssa.
Ajoin 3,5 talvea edellisen mallin I pike w419-gummeilla ja yhtään nastaa en nähnyt irronneen tai katkenneen kun nyt syksyllä myin paketin pois. En tiedä missä nastoitettu, mutta mitään ongelmaa noiden kanssa ei ollut.

Tuolla on kahdella tuotenrolla cvc7, liekkö eroa? Oliko kuinka tuoreet tuolta?
25/19 paistetut tuli. Tuo 245/35-20 koko taisi tulla vasta täksi kaudeksi valikoimaan, joten vanhan tavaran riskiä ei ollut. Hintakeskusteluun viitaten, meinasin ensin ostaa 19" CVC7:t, mutta kun mieleisiä vanteita ei löytynyt päätin laittaa varastosta löytyneet 20" alle. Hintaero 19" vs. 20" Contien välillä oli noin 10€/kpl, joten hinta ei määräävä tekijä.
 
Liittynyt
11.10.2019
Viestejä
13
tuli tilattua reilu viikko sitten tuolta renkaat/vaihtoon liikkeestä talvirengas paketti..
osaako joku neuvoa miten pystyn seuraamaan tilausta suomen maaperällä?
nythän mulla on vaan tuo dhl:län seuranta tunnus 3733253820xxxxxxx
turusta lähteneet 6.11 eteenpäin mutta minne? kotiin toimituksella pitäisi tulla mutta ei ole kuulunut mitään soittoa tms...
Ihan sillä DHL:n omalla https://activetracing.dhl.com loppuun asti. Paikallinen rahtiliike soitti toimituspäivän aamusta, että milloin sopisi tuoda renkaat pihaan. Ohessa oma tilaus tuolta samasta liikkeestä.
dhl1.png
 
  • Tykkää
Reactions: WRC
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 729
Lähestyy marraskuun puoliväli, Continentalin ContiVikingContact 6:t alle ja nauttimaan vesikeleistä. Ensimmäinen kommentti on kyllä hiljaisuus, näkyi olevan muutenkin melko hyvässä tilassa, joka renkaassa vielä se tarralappu näkyvissä, ainoastaan tekstit kuluneet pois (tulivat siis käytetyn auton mukana keväällä kun ostin).

Pakko kehasta kyllä Motonetin rengashotellin toimintaa, vartin odottelua -> renkaiden haku varastosta ja auto alle. Tunnin päästä käynnistä tuli sähköpostiin raportti kesärenkaista urasyvyyksineen. 49,90e/kausi.
 
Liittynyt
18.08.2018
Viestejä
85
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
91
Onko muilla kokemuksia nokian HKPL 9? Itse vaihdoin juuri yhden etulaakerin turhaan kun luultiin molemmat mekaanikon kanssa, että viallinen laakeri mikä aiheuttaa rumpumaiseen ujelluksen. Ilmeisesti ainakin vanhemmat HKPL 8 ovat ujeltaneet 60 - 80 vauhdissa ja pahasti vaikuttaa siltä, että tässä uudemmassa versiossa on sama ominaisuus. Vituttaa kyllä ajella näillä "luokkansa parhailla premium renkailla" seuraavat pari talvea. Itsellä siis MY16 A6 ja tässä saa varmaan ottaa lapin reissulle vastamelukuulokkeet päähän. Millaistahan ääntä nuo pitää huonommin äänieristetyissä autoissa?

Ps. On muuten Nokian kesärenkaatkin aivan helvetin äänekkäät tuossa A6:ssa. (Hakka Black 255/40/19)
Kolmatta talvea alla ja ei mitään erikoisempia ääniä kyllä kuulu. Ainoana negatiivisena puolena pieni vetelyys lämpymemmällä säällä asfaltilla ajellessa. Kokoa 205/55R16 ja 2012 V50:n alla pyörivät.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 598
Viestejä
4 196 014
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom