Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ja tuon 100€ shukon saa ostettua ulkomailta posteineen parilla kympillä, kukaan täysijärkinen rupea maksamaan pistokkeesta 100€!:facepalm:

Tämä on juuri se Suomen ongelma, halutaan lisää sähköautoja niin sitten joku vitun pistorasia maksaa 100€!:facepalm:
Siis jos meinaat tota SLO:n linkkiä niin sehän on tukun listahinta, josta lähtee 60-80% pois.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Siis jos meinaat tota SLO:n linkkiä niin sehän on tukun listahinta, josta lähtee 60-80% pois.
Sähkärille lähtee se 60% pois mistä sähkäri ottaa 20-30% katetta välistä ja kuluttajalle se pistoke maksaa silti 70-80€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Suomen halvimmat täyssähköautot viedään käsistä – ”täysin poikkeuksellista”

"Tähän mennessä Mii electricistä on tehty Suomessa 250 tilausta"

Tuo volkkarin 399€ laturi on kyllä mainio uutuus. Vielä kun sen saisi jotenkin kustannustehokkaasti tolpan nokkaan
Jutussa oli että ensi viikolla tulee lisää raporttia Miistä.

"Ilta-Sanomat pääsee ajamaan uutuudella ensi viikolla, kun Mii electric esitellään kansainväliselle lehdistölle Espanjassa."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
https://www.amazon.de/dp/B07RPN5417/ Olisko sama halvemmalla ja ilman telehell brändäystä?
Tilasin tuon 220€ 6-16A latauskaapelin jo valmiiksi Miitä varten. Auton mukana tulevakin on halpa, kun maksaa 174€.

Tarkoitus ladata sitten katoksessa olevasta pistokkeesta, tai autotallin isommasta pistokkeesta. Tuo autotallin ikivanha voimavirta pistoke täytyy muutenkin uusia, jos sitä aikoo johonkin käyttää. Ainakin motonetistä löysin combi pistokkeen, missä on voimavirta ja tavallinen suko. Pistoke voisi olla vaikka autotallin ulkopuolella katoksessa. Vaatisi siis vähän lisää kaapelia.
15€ Voimavirta Combirasia 16A +Schuko | Motonet Oy

Palikka jolla voisi ladata 1-3 kpl sähköautoja.
20€ Voimavirta adapteri 16A 3 x Schuko | Motonet Oy
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tuo linkitetty supersuko pistorasia (jonka _veroton_ ohjehinta on SLO:lla tuon ~100e, ja josta perus sähköfirma ei tosiaankaan saa 60% alennusta) on tarkoitettu 16A suko laturille. Jos käyttää esim sitä 10A laturia, niin tuolle supersukolle ei ole mitään tarvetta..

Lisäksi käytännössä tuon supersuko pistorasian ero tavalliseen on lähinnä tukevampi rakenne, se 16A lataus aiheuttanee ongelmia ensisijaisesti kuluneessa ja löystyneessä pistorasiassa.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Tuo linkitetty supersuko pistorasia (jonka _veroton_ ohjehinta on SLO:lla tuon ~100e, ja josta perus sähköfirma ei tosiaankaan saa 60% alennusta) on tarkoitettu 16A suko laturille. Jos käyttää esim sitä 10A laturia, niin tuolle supersukolle ei ole mitään tarvetta..

Lisäksi käytännössä tuon supersuko pistorasian ero tavalliseen on lähinnä tukevampi rakenne, se 16A lataus aiheuttanee ongelmia ensisijaisesti kuluneessa ja löystyneessä pistorasiassa.
Kipinöinti on pistorasian surma ts. jos revitään pistoketta irti kuorma päällä,liitospinnat kipinöi ja nokeuttavat pinnat, jonka jälkeen isommalla kuormalla noen aiheuttama vastus aiheuttaa kuumenemista/sulamista.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Oliko tuossa Mii Electic -autossa saatavilla adaptiivista vakionopeudensäädintä? En ainakaan löytänyt hetimmiten
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Jopas on keskustelua uudesta Miistä. Itsekkin siitä jo alkanut kiinnostumaan vaikka just sain itelleni kauan odotetun V60 T8:n. On se sähköllä ajaminen vaan niin kivaa että olisi sitä kivempi ajaa pidempäänkin kuin sen 45km-50km minkä Volvolla pääsee :tup: Taidan silti viikata ostohousuni uudesta Mii:stä vaikka kuin tekisi mieli vielä semmoistakin :D Tässä kun ollaan jännän äärellä, n 1.5v sisällä pitäisi monelta valmistajalta tulla yht n 200kpl uusia plugareita ja/tai sähköautoja markkinoille. Sitten 3v päästä fiilis vastaa omalla kohdallani varmaan tilannetta "kuin pääsisi karkki kauppaan" :lol::rofl:

Hieno pelihän tuo Volvo on ei siinä, jotenkin vaan tuntuu siltä että jää auton tehoreservit toisaalle kun ei tee mieli polttista käynnistää juuri koskaan. Tässä autossa on polttoainekäyttöinen Webasto joka vähän omassa käytössä voisi olla kyllä kuten edellisessä 225xe:ssäni eli sähkö käyttöinen. Polttoainetta kuluu Webastolla tosin vaan vähän kun sitä käyttää vaan kabiinin lämmittämiseen, joko se tai polttis ni auto lämpee. Bemarissa se oli juurikin niin että sähköllä mentiin koko ajan ml lämmitys. Itselläni siinäkin mielessä Webaston käyttö vähän nihkeää kun tallissa ei autoa paljon esilämmitetä ellei halua häkämyrkytystä :rofl: Toki talli saa olla lämmin sitten... Saisi olla Volvossa myös sähkölämmitys, vaikka sitten vaan roikan perässä kun akkua ladataan.

Tuohon lataukseen pakko taas mainita ratkaisu joka itelle ollut toimiva jo pian vuoden päivät. Elikkäst ostaa vikavirtasuojalla varustetun 3 vaiheisen 16A rakennustyömaakeskuksen jonka liittää jo olemassa olevaan vanhaan 3x16A voimapistorasiaan kiinni. Siitä saa sitten luotettavampaa sähköä schuko paikoista kun jokaisella oma 16A automaattisulake ja ne vvk takana. Yhdessä käyttänyt myös 16A kellokytkintä kun ollut 13A matkalaturi käytössä ja toiminut.
Työmaa alakeskus 2 x 16 A + 4 x schuko

Nyt omaan ebaystä ostetun hyvässä tarjouksessa olleen 1x16A/3.7kw laturin joka maksoi ~130euroa ja hyvin on yli 1kk päivät pelittänyt. Webasto Pure sitten joskus kun tarvetta isommalle kuormalle eli 3x16A, nyt semmoinen olisi turha kun ei se Volvo parka ota kuin sen 3.7kw maksimissaan. Tyhjästä täyteen jotain 3h ja mukana tulleella roikalla 5-6h kun on mallia 8A. Toki se auto silläkin yön aikana lataantuisi :tup:

Mielenkiinnolla odotan silti käytön kokemuksia yms tietoja Miistä, mielenkiintoinen laite :)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Jopas on keskustelua uudesta Miistä. Itsekkin siitä jo alkanut kiinnostumaan vaikka just sain itelleni kauan odotetun V60 T8:n. On se sähköllä ajaminen vaan niin kivaa että olisi sitä kivempi ajaa pidempäänkin kuin sen 45km-50km minkä Volvolla pääsee :tup: Taidan silti viikata ostohousuni uudesta Mii:stä vaikka kuin tekisi mieli vielä semmoistakin :D Tässä kun ollaan jännän äärellä, n 1.5v sisällä pitäisi monelta valmistajalta tulla yht n 200kpl uusia plugareita ja/tai sähköautoja markkinoille. Sitten 3v päästä fiilis vastaa omalla kohdallani varmaan tilannetta "kuin pääsisi karkki kauppaan" :lol::rofl:
Hieno auto on tuo V60 T8 kyllä. Saanko tiedustella minkä vuoksi Tesla Model 3 tai S jäivät kauppaan? Onhan niissä puutteensa, mutta tuon T8:n hinnalla saa kolmosen performance versiona.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Hieno auto on tuo V60 T8 kyllä. Saanko tiedustella minkä vuoksi Tesla Model 3 tai S jäivät kauppaan? Onhan niissä puutteensa, mutta tuon T8:n hinnalla saa kolmosen performance versiona.
En alkuvuodest S ajatellukkaa mutta 3sta kyllä. Sille rupes kaiken maailma ongelmat olee jo sillo ja sit vielä nämä mitä myöhemmin on paljastunut. Kai nekin alkaa jo parempia olemaan?
Nii ja halusin liisinkinä ja silloinen hyvä hyvityshinta Bemarista Volvoon. Kyllähän tuo hieno auto on, haaveissa V60 sähköisenä :drool::D Eniten tällä hetkellä tai edelleen, Polestar 2 kiinnostaa ja nyt myös XC40 Recharge :tup:

....tai sitten ihan joku muu mikä voi tulla näin puskista kuten Mii ja niitähän seuraavan 3vuoden aikana varmasti tulee. Tämä oli vasta alkusoittoa :tup:
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
En alkuvuodest S ajatellukkaa mutta 3sta kyllä. Sille rupes kaiken maailma ongelmat olee jo sillo ja sit vielä nämä mitä myöhemmin on paljastunut. Kai nekin alkaa jo parempia olemaan?
On parantunut mutta kyllä tässä kaikkia pientä on kokoajan ja vaatii vielä paljon pioneerihenkeä ja uskoa huomiseen :rofl: Auto on kuitenkin edelleen aivan uskomaton peli ja se kehittyy jatkuvasti. Kerran kuussa nyt tullut läjä uusia ominaisuuksia päivityksenä ja viimeisenä mm. 5% tehonlisäys.
Jos käyt täällä pk-seudulla ja haluat kokeilla niin pistä viestiä. Autopilotti mm. on ominaisuus mikä pitää itse kokea :kippis:
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
7
Minulla on myös autonvaihto edessä ja jotenkin tuntuu että ei millään pysty tekemään valintaa. M3/muu täyssähkö tai sitten joku vähän pidemmälllä rangella varustettu Phev. Täyssähköissä tuntuu että monet tsekkaamani vaihtoehdot menevät vuoden päähän. M3 olisi omaan käyttöön täydellinen mutta huolestuttaa se että ei ole vielä tarkkaa tietoa miten se oikeasti suoriutuu pohjoisen keleistä pidemmällä tähtäimellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Hieno auto on tuo V60 T8 kyllä. Saanko tiedustella minkä vuoksi Tesla Model 3 tai S jäivät kauppaan? Onhan niissä puutteensa, mutta tuon T8:n hinnalla saa kolmosen performance versiona.
Ainakin TM:n koeajoon viitaten tuo m3 ei ihan vakuuttanut. Sisämelu oli esimerkiksi samaa luokkaa kuin Renault Cliossa tai Ford Fiestassa, mikä ei todellakaan ole mielestäni hyväksyttävä tulos tuon hintaluokan autolle :dead:. Myös ohjausta moitittiin koko ajan pientä korjausta vaativaksi. Puhumattakaan kaikista kokoonpano-, maali- ja ruosteongelmista, mistä onkin ollut enemmän puhetta.

Itse en ole vielä kolmosen kyytiin päässyt, mutta ässäkään ei laadullaan vakuuttanut. Teslasta on jäänyt itselleni vähän sellainen kuva, että voimalinja on markkinoiden kärkeä ja autoissa on paljon "suhteellisen" toimivia moderneja jippoja, mutta autona laite on vähän kämäinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Ei kai tuon Seatin lataamisessa kannata alkaa asioita tekemään liian vaikeaksi. Asennuttaa kotiinsa kiinteän type2-pistokkeella olevan laturin ja sen jälkeen ei tarvitse miettiä kestääkö sukorasia vai ei. Valikoimaa löytyy useampi eri valmistajilta ja tehot 3,7 kW yksivaiheisesta aina 11kW kolmivaiheiseen.

Nopealla vilkaisulla asennettuna hinta on maksimissaan luokkaa 1000€, jonka ei pitäisi 15k€ autoa ostettaessa olla ylitsepääsemätön kulu.
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
157
Juuri kun luulee, että autonvalintapohdinnat ovat jo loppusuoralla, niin jotenkin vaan alkaa epäilyttää pelkästään bensalla kulkevan auton osto. Jollain tavalla sähköistetty versio olisi ehkä sittenkin parempi.

Täyssähköauto olisi paras. Ei turhaan tuplatekniikkaa. Ongelma vaan on, että haluisi auton ilman ärsyttäviä puutteita, perhekoossa ja riittävällä toimintamatkalla. Kia Niro olisi ihan täysosuma, mutta hintaa on n. 10 000 euroa liikaa, että voisi edes harkita.

Hybridi onkin ehkä se järkevin vaihtoehto, mikä myös toimisi omilla matkoillani hyvin (työmatkaa ja päiväkotiroudailuja tulee yhteensä n. 20 km päivässä - lähinnä taajama- ja kaupunkipyöritystä. Sitten kauppa- ja harrastusajelut sekä välillä pidempiä matkoja muualle Suomeen.

Kysymys kuuluukin, että onko täällä kokemusta BMW 225xe -vekottimesta? Osuisi moni asia hyvin omiin kriteereihin. Testejä lukemalla saa ihan hyvän kuvan, mutta muutama asia mietityttää:

-rengasmelu. Jotenkin se on asia, mikä ärsyttää suunnattomasti. En siis mitään S-mersun, tai 5-sarjan hiljaisuutta tarvitse, mutta sellainen normaali tuon kokoluokan äänimaailma. Esimerkiksi uudessa Astrassa oli mielestäni häiritsevän kova rengasääni ihan kesärenkaillakin

-sähköinen kantama ja sähköllä ajo. Erilaisia lukemia näkyy testeissä, mutta jos talvella lähtee n. 10 asteisesta tallista, niin kuinkahan pitkälle sähköllä oikeasti pääsee? tai lyökö auto väkisin polttiksen käyntiin pakkasella?

-lataus. Minulta löytyy 3-vaihepistoke autotallista. Sellaista kaapelia ei taida autoon saada, että suoraan tuosta ottaisi virran, mutta jos tuohon laittaa Bilteman kympin adapterin 3-vaihe -> 1-vaihe, niin ilmeisesti suht turvallinen virranottotapa?

Vai pitäisikö kuitenkin odottaa hetki ja katsoa tulevat sähköautojulkistukset...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kysymys kuuluukin, että onko täällä kokemusta BMW 225xe -vekottimesta?
On siitä täällä aika paljon aiemmin keskusteltu

upload_2019-11-13_9-22-2.png
->
upload_2019-11-13_9-22-23.png


Esimerkiksi uudessa Astrassa oli mielestäni häiritsevän kova rengasääni ihan kesärenkaillakin
Näin on, siksi itsekin pistin konttiin lisää äänieristystä. Nastarenkailla se ääni vasta motarilla moista olikin :nb: lisäeristeet auttoi yllättävänkin paljon.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
mersun c plugari muistaakseni vähän tehokkaampikin kuin 330e.
En ole paljon niihin perehtynyt että onko joku syy miksi niitä näkee murto-osan liikenteessä vs 330 tai sitten on ollut sattumaa.

330e voin kyllä varauksetta suositella.
Tuntuvat olevan käytännössä aina vielä varsin hyvin varusteltuja.
Oikeastaan ainoa miinus on mielestäni hintaluokkaan nähden liian kova rengasmelu ainakin 18” pyörillä, pienemmillä varmaan vähän hiljasempi.
Ilmeisesti tuo 350 C kyseessä eli noin 280-290hp vr bmw 260hp, toisaalta mersu myös hieman painavampi. Yleisesti kyllä tykännyt enempi BMW alustasta tuntumaltaan vr Mersu, mutta voisihan tuon Mersunkin testata, kiitoksia vinkistä.

330e vaikuttaisi kyllä selkeästi mielenkiintoisimmalta, mutta käydään nyt koittamassa muutkin vaihtoehdot kun ei vaihto juuri tällä hetkellä kuitenkaan tapahdu. V60 pistokehyprideitä kans jonkun verran tarjolla, en tiedä minkälaisia laitoksia nuo ovat.

Tuo rengasmeteli ei itseäni niin ole koskaan häirinnyt.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Hybridi onkin ehkä se järkevin vaihtoehto, mikä myös toimisi omilla matkoillani hyvin (työmatkaa ja päiväkotiroudailuja tulee yhteensä n. 20 km päivässä - lähinnä taajama- ja kaupunkipyöritystä. Sitten kauppa- ja harrastusajelut sekä välillä pidempiä matkoja muualle Suomeen.
Outlanderin olet jo syystä tai toisesta tiputtanut pois vaihtoehdoista? Sähköinen neliveto, "tilava", kylmälläkin voi ajella pelkällä sähköllä, jos ei lämmittele liikoja tai ostaa uudempaa mallia. Motarikulutus on vain järkyttävä, lähemmäs ysiä, jos ajellaan reilua 120kmh.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Nopealla vilkaisulla asennettuna hinta on maksimissaan luokkaa 1000€, jonka ei pitäisi 15k€ autoa ostettaessa olla ylitsepääsemätön kulu.
Ei toki ylitsepääsemätön, mutta onhan se n.7% ajoneuvon hinnasta. Mikä tuo mainittu VW ID3 laturi luokkaa 400€ on?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Ainakin TM:n koeajoon viitaten tuo m3 ei ihan vakuuttanut. Sisämelu oli esimerkiksi samaa luokkaa kuin Renault Cliossa tai Ford Fiestassa, mikä ei todellakaan ole mielestäni hyväksyttävä tulos tuon hintaluokan autolle :dead:. Myös ohjausta moitittiin koko ajan pientä korjausta vaativaksi. Puhumattakaan kaikista kokoonpano-, maali- ja ruosteongelmista, mistä onkin ollut enemmän puhetta.
Jonkin verran meluisampi tuo kuulemma on kuin ihan parhaat premiumit. Ei kuitenkaan mikään poikkeuksellisen meluisa. Pikkuautokin voi nykyään olla ihan miellyttävän hiljainen.

Model 3:n ohjaus on tarkka ja ei toki sellaisenaan kaikkia miellytä. Autossa on kuitenkin erittäin hyvä kaistallapitoavustin, joten en ymmärrä väitettä siitä että pitäisi "ohjailla" autohan kulkee itse kaistojen välissä ja korjailee suuntaa.

Suurin osa noista tarinoista on tosiasiassa ennakkoluuloja. Tuo maalausongelmakin on osoittautunut kovan hälyn jälkeen ilmeisesti huomattavan pieneksi eräksi autoja. Valmistajan suhtautuminen ongelman korjaamiseen on toki ollut täysin edesvastuutonta.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
7
Suurin osa noista tarinoista on tosiasiassa ennakkoluuloja. Tuo maalausongelmakin on osoittautunut kovan hälyn jälkeen ilmeisesti huomattavan pieneksi eräksi autoja. Valmistajan suhtautuminen ongelman korjaamiseen on toki ollut täysin edesvastuutonta.
Maalaushommassa huonoa on se että vaikka näyttäisi päällisin puolin hyvältä, voi ongelmia tulla ajan kanssa huomattavasti. Vaatisi vähän seurantaa. Sinänsä M3 houkuttelisi kyllä paljon muuten, vaikka en ole edes vielä testannut.

BMW 330e tuli testattua ja oikein hyvältä tuntui. Maanantaina testasin Passat GTE:n ja oli myös yllättävän vakuuttava esitys. Hyvin hiljainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Jonkin verran meluisampi tuo kuulemma on kuin ihan parhaat premiumit. Ei kuitenkaan mikään poikkeuksellisen meluisa. Pikkuautokin voi nykyään olla ihan miellyttävän hiljainen.

Model 3:n ohjaus on tarkka ja ei toki sellaisenaan kaikkia miellytä. Autossa on kuitenkin erittäin hyvä kaistallapitoavustin, joten en ymmärrä väitettä siitä että pitäisi "ohjailla" autohan kulkee itse kaistojen välissä ja korjailee suuntaa.

Suurin osa noista tarinoista on tosiasiassa ennakkoluuloja. Tuo maalausongelmakin on osoittautunut kovan hälyn jälkeen ilmeisesti huomattavan pieneksi eräksi autoja. Valmistajan suhtautuminen ongelman korjaamiseen on toki ollut täysin edesvastuutonta.
Osta nyt vaan se Tesla kun kaikki ongelmakohdat saa selitettyä pois :rofl: Melkoista huutonaurua kun laittaisi Model 3 tilalle Fiestan ja selostaisi samat setit että onhan se nyt melkein parhaiden premiumien tasolla kuitenkin ja ohjauksellakaan ole mitään väliä koska avustimet korjailee autoa kaistojen väliin, ratin pyörittely on niin old school jne...
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
On parantunut mutta kyllä tässä kaikkia pientä on kokoajan ja vaatii vielä paljon pioneerihenkeä ja uskoa huomiseen :rofl: Auto on kuitenkin edelleen aivan uskomaton peli ja se kehittyy jatkuvasti. Kerran kuussa nyt tullut läjä uusia ominaisuuksia päivityksenä ja viimeisenä mm. 5% tehonlisäys.
Jos käyt täällä pk-seudulla ja haluat kokeilla niin pistä viestiä. Autopilotti mm. on ominaisuus mikä pitää itse kokea :kippis:
Joo pidetään mielessä, serkku tosa muutama viikko sitten päästi omaan S:än sisälle ihmettelemään ja asialliselta vaikutti. Koeajo jäi vielä tekemättä.
Autopilotti se on tossa V60:kin että siinä mielessä ei uutta sillä rintamalla. Ihan kiva ominaisuushan se on, eriasia sitten onko se kuinka pakollinen :)

Juuri kun luulee, että autonvalintapohdinnat ovat jo loppusuoralla, niin jotenkin vaan alkaa epäilyttää pelkästään bensalla kulkevan auton osto. Jollain tavalla sähköistetty versio olisi ehkä sittenkin parempi.

Täyssähköauto olisi paras. Ei turhaan tuplatekniikkaa. Ongelma vaan on, että haluisi auton ilman ärsyttäviä puutteita, perhekoossa ja riittävällä toimintamatkalla. Kia Niro olisi ihan täysosuma, mutta hintaa on n. 10 000 euroa liikaa, että voisi edes harkita.

Hybridi onkin ehkä se järkevin vaihtoehto, mikä myös toimisi omilla matkoillani hyvin (työmatkaa ja päiväkotiroudailuja tulee yhteensä n. 20 km päivässä - lähinnä taajama- ja kaupunkipyöritystä. Sitten kauppa- ja harrastusajelut sekä välillä pidempiä matkoja muualle Suomeen.

Kysymys kuuluukin, että onko täällä kokemusta BMW 225xe -vekottimesta? Osuisi moni asia hyvin omiin kriteereihin. Testejä lukemalla saa ihan hyvän kuvan, mutta muutama asia mietityttää:

-rengasmelu. Jotenkin se on asia, mikä ärsyttää suunnattomasti. En siis mitään S-mersun, tai 5-sarjan hiljaisuutta tarvitse, mutta sellainen normaali tuon kokoluokan äänimaailma. Esimerkiksi uudessa Astrassa oli mielestäni häiritsevän kova rengasääni ihan kesärenkaillakin

-sähköinen kantama ja sähköllä ajo. Erilaisia lukemia näkyy testeissä, mutta jos talvella lähtee n. 10 asteisesta tallista, niin kuinkahan pitkälle sähköllä oikeasti pääsee? tai lyökö auto väkisin polttiksen käyntiin pakkasella?

-lataus. Minulta löytyy 3-vaihepistoke autotallista. Sellaista kaapelia ei taida autoon saada, että suoraan tuosta ottaisi virran, mutta jos tuohon laittaa Bilteman kympin adapterin 3-vaihe -> 1-vaihe, niin ilmeisesti suht turvallinen virranottotapa?

Vai pitäisikö kuitenkin odottaa hetki ja katsoa tulevat sähköautojulkistukset...
No itse voin hieman kertoa entisestä 225xe:stäni. Rengasmelu ei ollut häiritsevä vakiorengastuksella, talvella kitkat ja kokona molemmilla kierroksilla 17". Kyllähän sen kuuli ja oli voimakkaampi kuin 530d f11 ja nykysessä V60 T8:ssa mutta en sanoisi liian äänekkääksi, ainahan radiota voi laittaa kovemmalle =)

Talvella pääsin sen 20km ja kesällä 30km, noin karkeasti. Itse yleensä yritin esilämmittää autoa ennen ajoon lähtöä, samalla kun akkua latasin tallissa, tässä autossa siis joko lämpövastukset tai ilmalämpöpumppu. Jos auto oli jotain 3h 10-15c pakkasessa niin silloin ei heti antanut käyttää sähkömoodia vaan käynnisti polttiksen. Kaikillle sähköautoille tms plugareille myrkkyä on pakkanen ja +100kmh vauhdit, jälkimmäinen ehkä se pahin, yksinäänkin.

Latasin vakio 13A johdolla. Autoni oli siis 225xe vm 16 m-sportilla, n. 45tkm ajettuna. Kaikinpuolin soiva kokonaisuus hyvillä varusteilla, neliveto on kyllä talvella lähes MUST :tup:

Niin ja jos kiire ei ole, odottele 1.5v :happy::tup:
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Joo pidetään mielessä, serkku tosa muutama viikko sitten päästi omaan S:än sisälle ihmettelemään ja asialliselta vaikutti. Koeajo jäi vielä tekemättä.
Autopilotti se on tossa V60:kin että siinä mielessä ei uutta sillä rintamalla. Ihan kiva ominaisuushan se on, eriasia sitten onko se kuinka pakollinen :)



No itse voin hieman kertoa entisestä 225xe:stäni. Rengasmelu ei ollut häiritsevä vakiorengastuksella, talvella kitkat ja kokona molemmilla kierroksilla 17". Kyllähän sen kuuli ja oli voimakkaampi kuin 530d f11 ja nykysessä V60 T8:ssa mutta en sanoisi liian äänekkääksi, ainahan radiota voi laittaa kovemmalle =)

Talvella pääsin sen 20km ja kesällä 30km, noin karkeasti. Itse yleensä yritin esilämmittää autoa ennen ajoon lähtöä, samalla kun akkua latasin tallissa, tässä autossa siis joko lämpövastukset tai ilmalämpöpumppu. Jos auto oli jotain 3h 10-15c pakkasessa niin silloin ei heti antanut käyttää sähkömoodia vaan käynnisti polttiksen. Kaikillle sähköautoille tms plugareille myrkkyä on pakkanen ja +100kmh vauhdit, jälkimmäinen ehkä se pahin, yksinäänkin.

Latasin vakio 13A johdolla. Autoni oli siis 225xe vm 16 m-sportilla, n. 45tkm ajettuna. Kaikinpuolin soiva kokonaisuus hyvillä varusteilla, neliveto on kyllä talvella lähes MUST :tup:

Niin ja jos kiire ei ole, odottele 1.5v :happy::tup:
Voisi ehkä paremmin sanoa, että pakkanen ja suuri nopeus on myrkkyä kaikille autoille. Polttiksissa on vain niin surkea hyötysuhde, ettei asia erotu yhtä selvästi.

Täyssähkö vs. plugari -keskusteluun: käykää koeajamassa ja miettikää, vieläkö on epäselvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Tuli tilattua Porin käyttöautosta Seat Mii plus, mukavuuspaketilla ,käytettävyyspaketti, kumimatot ja kuralätkät. Värinä Tornado red mustalla katolla.Toimitus on hiukan ennen juhannusta :nb:

Nyt täytyy sitten kotilatausasemaa etsiskellä Webasto pure tai sitten vw oma laturi mikä tulee tosiaan joulukuun alussa:btooth:
Tännekin tulee Tornado red, mutta punaisella katolla. Mukavuuspaketti ja käytettävyyspaketti = 15 920€. Seat Mii ei plus.

Tilausta pystyi vielä tänään muuttamaan, mutta ei voinut vaihtaa Plussan ja tavallisen välillä, kun ovat ilmeisesti kaksi eri mallia. Tilasin aivan heti ensimmäisten joukossa, niin auto tulee siitä eka erästä joskus (31.3.). Nyt on kaikki paperit tehtynä. Kuulin että tilausaika olisi nyt 12 kk.

Kävin koeajamassa 2016 Skoda Citigon. Oli vaan nastarenkaat jotenkin epätasapainossa, koska tärisytti rattia paljon 80-110+km/h nopeudessa. Auto 60 hv moottorilla (punaraja 6000rpm) ja Electric malli onkin varmaan tykki :) Renkaat 175/65r14 ja koko oli mielestäni ihan sopiva. Jarrut tuntui tehokkailta. Ohjaustuntuma oli noilla Michelin nastoillakin ihan hyvä. Renkaissa ei juuri nastoja enää ollut paikoillaan, ei ainakaan takarenkaissa. Herjasi rengaspaineista, mutta se oli kuulemma normaalia, koska talvirenkaisiin ei ollut niitä antureita ostettu.

Kotona katsoin katoksen sähköpistoketta ja johto menikin pihalta autotallin sisälle pistokkeeseen. Eli täytyy vetää sähköjä jotenkin järkevämmin sinne pihalle. Autotallissa on kyllä voimavirta, kun vaan vaihtaa siihen nykyaikaisen pistokkeen vanhan tilalle.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Autotallissa on kyllä voimavirta, kun vaan vaihtaa siihen nykyaikaisen pistokkeen vanhan tilalle.
Mitähän tämä tarkoittaa? Ei tuo punainen 3 vaihevirtapistoke 16A:nen ole vuosien varrella muuttunut vai onko ihan hapero tms jo?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Mitähän tämä tarkoittaa? Ei tuo punainen 3 vaihevirtapistoke 16A:nen ole vuosien varrella muuttunut vai onko ihan hapero tms jo?
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
IMG_20191113_115322.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Nyt kun nuo toimitusajat näyttää venähtäneen oikein urakalla niin mikähän todennäköisyys on, että osa ottaa 2000€ takkiin kun toimitus venyy joko A. yli määräajan tai B. määrärahat loppuvat

Sähköauton hankintatuki | Traficom
Kamppis toimii samalla periaatteella kun romutuskampanjakin. Nämä korvamerkitään tilausjärjestyksessä järjestelmään. Jos nk. rahat loppuvat, ei tukea tule eikä tuolloin todennäköisesti kauppaakaan synny sillä sovitulla hinnalla kaupan ja asiakkaan välillä.
Toimitusajasta. Voi hyvinkin olla 2021, mutta ensirekisteröinti oli marraskuuhun 2021 asti. Helkutin pieleen saa hommat mennä jos eivät saa halukkaille puskettua sopivaa määrää autoja rekisteröitäväksi deadlineen mennessä.

EDIT: siis 2020. Joo, mistä 2021 heitto on tullut. Sehän olis jo sitten toooodella pitkä odottelu.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
Joo muuttelet ton 16:seksi vaan, pitäs ainakin kestää. Toki silti se vvk pitää jossain välissä olla. Nyt vasta kun tuo malli tuli puheeksi niin aivan joo tommosiahan oli 60-70 luvulla. Ei varmaan ole adapteria olemassa tohon malliin :rofl:

Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.
Tätä mietein kans että sillä saa koko torpan pimeäksi^^. Tässä järjestelmässä ei varmaan saunota/lämmitetä uunia samaan aikaan kun auto on latauksessa jos ladataan 3x16A:lla? :rolleyes:
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Onkos siinä uunikin sähköllä lämpiävä? Siinä tapauksessa laittaisin/asennuttaisin kyllä jonkinlaisen vuorotteluautomaatin tai hälytyksen, ettei yhtaikaa molemmat päällä.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Jaaha tuo Seat Mii laukaisi minussa sitten melkoisen eco-hipsterin (no en kyllä ekotekona ostanut, vaan tuli lyötyä noi vaihtoehdot exceliin rinnakkain nykyisten autojen kanssa ja oli se aika karua luettavaa noiden bensa/diesel vehkeiden osalta). Miin tilasin viime viikolla ja tänää kävin ostamassa Voltin :cigar2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
Ei kyllä muuttelut suoraan onnistu kun tossa on vaan kolme vaihetta plus PEN. Aika varmasti vaatii uuden 5 napaisen kaapelin vetämisen.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Jaaha tuo Seat Mii laukaisi minussa sitten melkoisen eco-hipsterin (no en kyllä ekotekona ostanut, vaan tuli lyötyä noi vaihtoehdot exceliin rinnakkain nykyisten autojen kanssa ja oli se aika karua luettavaa noiden bensa/diesel vehkeiden osalta). Miin tilasin viime viikolla ja tänää kävin ostamassa Voltin :cigar2:
Olisi kiva kuulla miten Mii vertautuu Volttiin...kirjoittelehan raporttia sitten aikanaan
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
@P.T No näin alkuun, niin onhan nuo autoina yö ja päivä (VW UP! electriciä olen siis koeajanut), toinen ketterä city kinneri ja toinen tuollainen "junanraiteilla" kulkeva (taitaa painoeroa olla noin 600kg). Mielestäni vaikea verrata suoraan keskenään. Sanotaan näin, että Voltilla tulee varmasti ajettua töihin ja takaisin + yli 200 km reissut. Miillä sitten taas mielellään sellaiset lähikunnissapyörähdykset yms. ja ehkä pidemmätkin matkat, kun jää alle 200 km ja auto saa varmasti määränpäässä lataukseen. Näin talvikäyttöä ajatellen Mii, huomattavasti parempi työmatka-ajoon, kun tuo Appsilla hallittava ilmastointi. Toki Voltissa myös etälämmitys, mutta vain avaimesta (tähän taisi tosin saada jotain "harrastelija" kikkareita millä voisi myös OBD portin kautta ohjata vaikka GSM:llä tuota lämmitystä, mutta en ole vielä niin syvällisesti tutustunut).
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Kiitos @Painkiller. En keksi juuri noita kahta autoa parempaa tapaa käyttää 30-35ke kahteen autoon, jos riittävät tiloiltaan ja molempiin tulee suht. paljon kilsoja.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Mikähän näissä hippeily-autoissa on, kun muotoiluosasto ei osaa hommiaan. Sähköpuolelle laitettu kesähessut piirtelemään.

Porsche on ainoa poikkeus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Eiköhän se ihan tarkotuksellista ole että ei tehdä mitää liian hienoa/hyvää. Myytyä kun pitäs saada niitä polttiksia niin kauan kun niitä saa valmistaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 471
Viestejä
4 163 257
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom