Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Tänään on mulla näköjään joku "en osaa lukea" -päivä :facepalm: Pahoittelut. Varmasti riittää jäähdytysteho.

Onko sulla emolevyssä lämpöanturille paikka? Saako sitä kautta tuulettimien ohjauksen veden lämmön mukaan? Jos vastaus on ei, harkitse Aquaeroa. Vaihtoehtoisesti erillinen lämpömittari kiinni ja tuulettimille kiinteä nopeus, noilla radeilla ihan mahdollinen juttu.
Siellö listassa on 2kpl noita radeja :D
Ja @shakal tuon jo huomasikin. :vihellys:
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Tässä ketjussa ei ole kohta mitään muuta kuin meitä tuuhioita kirjoittamassa itsestäänselvyyksiä, väärin luettuja/huomioituja asioita, niistä aiheutuneita anteeksipyyntöjä ja muita lieveilmiöitä. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Tässä ketjussa ei ole kohta mitään muuta kuin meitä tuuhioita kirjoittamassa itsestäänselvyyksiä, väärin luettuja/huomioituja asioita, niistä aiheutuneita anteeksipyyntöjä ja muita lieveilmiöitä. :D
Voisin tässä mainita myös sen virtausnopeuden käytännön merkityksettömyyden, niin saadaan neljän sivun tilitys siitäkin taas.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Onko kellään kokemusta tämän tyyppisistä liittimistä?
Bykski B-FTHTJ-L16, Anti-off Type Hard Tube Fittings, For OD16mm Hard Tubes, Diamond Pattern, Enhanced Silicone

Harkitsen näitä, koska Formulamodin aliexpress kaupassa Barrowin PETG on jostain syystä ylihinnoiteltu (noin kaksinkertainen hinta vrt. muut kaupat. Jostain syystä tuolla FormulaModin nettisivuilla hinta on ”oikea”..?). Kuulemma olisi hyvä olla saman merkin liittimet ja putket.

Jos on kokemusta barrowin liittimistä bykskin petg putkella, sopiiko ne hyvin yhteen?
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
287
Heitetään nyt omakin rakennelma tänne.

Komponentit:
- Phanteks Luxe 2
- Asus Rog maximus XI Hero
- 9700K @5.1Ghz Delidattu
- G.Skill Trident Z 3200Mhz cl14
- Rog strix 2080Ti OC
- Samsung 970 Evo 1TB
- Samsung 860 500GB x 2

Vesikamat:
- Ek-velocity RGB (nickel+plexi)
- Ek-Vector strix RTX 2080Ti RGB
- Ek-res 140 revo D5 RGB
- Ek-Coolstream SE 360
- Ek-Coolstream XE 360
- Ek-Coolstream PE 480
- Noctua NF-F12 PWM Chromax.black.swap x 16
- Noctua NF-S12A PWM Chromax.black.swap x 5
- Putket ja liittimet Ek, 16/12
- Vedenlämmön seurantaan Barrowin tulppa

SE 360 push/pull pohjalla sillä koteloon ei mahdu 120mm leveämpää radia pohjalle. Katossa XE push/pull joka peittää puolet emolevystä alleen. Edessä PE 480 pull, kaikki radit siis hönkivät koteloon sisälle. Sivussa nuo neljä Noctuan kotelotuuletinta puhaltavat myös sisälle ja poistossa yksi Noctua.


Argus monitorilla säädetty käyrät vedenlämpötilan mukaan ja käytännössä tuulettimet eivät koskaan ylitä 55% (800-850RPM). Vedenlämpö rasituksessa 35-37 väliin. Tavoitteena oli hiljainen kokoonpano ja siinä onnistuttiin, toki kotelossa 21 tuuletinta, mutta noilla kierroksilla ääni ei ole ongelma.

tis.jpg tis1.jpg
 
Viimeksi muokattu:

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Heitetään nyt omakin rakennelma tänne.

Komponentit:
- Phanteks Luxe 2
- Asus Rog maximus IX Hero
- 9700K @5.1Ghz Delidattu
- G.Skill Trident Z 3200Mhz cl14
- Rog strix 2080Ti OC
- Samsung 970 Evo 1TB
- Samsung 860 500GB x 2

Vesikamat:
- Ek-velocity RGB (nickel+plexi)
- Ek-Vector strix RTX 2080Ti RGB
- Ek-res 140 revo D5 RGB
- Ek-Coolstream SE 360
- Ek-Coolstream XE 360
- Ek-Coolstream PE 480
- Noctua NF-F12 PWM Chromax.black.swap x 16
- Noctua NF-S12A PWM Chromax.black.swap x 5
- Putket ja liittimet Ek, 16/12
- Vedenlämmön seurantaan Barrowin tulppa

SE 360 push/pull pohjalla sillä koteloon ei mahdu 120mm leveämpää radia pohjalle. Katossa XE push/pull joka peittää puolet emolevystä alleen. Edessä PE 480 pull, kaikki radit siis hönkivät koteloon sisälle. Sivussa nuo neljä Noctuan kotelotuuletinta puhaltavat myös sisälle ja poistossa yksi Noctua.


Argus monitorilla säädetty käyrät vedenlämpötilan mukaan ja käytännössä tuulettimet eivät koskaan ylitä 55% (800-850RPM). Vedenlämpö rasituksessa 35-37 väliin. Tavoitteena oli hiljainen kokoonpano ja siinä onnistuttiin, toki kotelossa 21 tuuletinta, mutta noilla kierroksilla ääni ei ole ongelma.

Vähän riipasee nyt sisältä, koska Luxe 2 ja mörköjäähdytys oli oma suunnitelma, ennen kuin päädyin tuohon seinäradiin. Luxe 2 sisälle olisi mahtunut komeasti ja muutenkin mielestäni paras koppa mitä markkinoilla on tällä hetkellä ihmiselle tarjota.

Todella hieno ja hyvällä maulla tehty!

Emolevy on varmaankin XI eikä IX?
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
287
Vähän riipasee nyt sisältä, koska Luxe 2 ja mörköjäähdytys oli oma suunnitelma, ennen kuin päädyin tuohon seinäradiin. Luxe 2 sisälle olisi mahtunut komeasti ja muutenkin mielestäni paras koppa mitä markkinoilla on tällä hetkellä ihmiselle tarjota.

Todella hieno ja hyvällä maulla tehty!

Emolevy on varmaankin XI eikä IX?
Ohops! Korjattu emo, voi olla muitakin kun ulkomuistista naputtelin.
Luxe 2 ei alkuun ihan hirveänä säväyttänyt, mutta sitten kun lian-li o11 dynamic xl julkaistiin ja petyin siihen, niin tämä nousi kärkeen kotelovalinnan suhteen. En pettynyt tähän.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 356
Tein tätä tutkimusta joskus, ja päädyin itseasiassa Crosshair VII lankkuun sen takia koska Taichiin ei saanut lämpöanturia kiinni.
Jos puhutaan O-led lämpötila-antureista, niin Barrowin lämpötila anturia voidaan liittää suoraan emolevyn PWM liittimiin. Eli, ottaa virransa 12v/PWM liittimen kautta. En tiedä toimiiko tulppa-mallinen samalla tavalla? En ole vielä testanut:)
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Jos puhutaan O-led lämpötila-antureista, niin Barrowin lämpötila anturia voidaan liittää suoraan emolevyn PWM liittimiin. Eli, ottaa virransa 12v/PWM liittimen kautta. En tiedä toimiiko tulppa-mallinen samalla tavalla? En ole vielä testanut:)
Lähinnä hain kaikkien tuulettimien ohjausta emolevyn 2pin T_sensor liittimen kautta.

Ymmärsinkö nyt jotain väärin, tai onko sivistyksessäni iso aukko, mutta onnistuuko tuolla mainitsemallasi tavalla kaikkien tuulettimien säätö veden lämmön mukaan?
 
Viimeksi muokattu:

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Vähän riipasee nyt sisältä, koska Luxe 2 ja mörköjäähdytys oli oma suunnitelma, ennen kuin päädyin tuohon seinäradiin. Luxe 2 sisälle olisi mahtunut komeasti ja muutenkin mielestäni paras koppa mitä markkinoilla on tällä hetkellä ihmiselle tarjota.

Todella hieno ja hyvällä maulla tehty!
Komppaan täysin! Alunperin piti tehdä Luxe kakkoseen oikein viimesen päälle mörkösetuppi. Päädyin sitten käyttämään olemassa olevaa koteloa...
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Mitäs mieltä muuten muut on noista paineentasausplugeista? Äkkiseltään päättelisin, että jos looppi on huoneenlämmössä paineeton, kun se täytetään ja lämmetessä paine hieman kasvaa, niin jos venttiili tasaa sen ja looppi jäähtyy kun kone sammutetaan, niin systeemiin tulee alipaine (oletan, että tuo on yksisuuntainen venttiili), niin eikös siinä ole vaarana, että pehmeet letkut menee lyttyyn ja looppi on tukossa, kun kone lätkästään taas kylmiltään päälle?
Itse en ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa moista tarvitaan..
Oletettavasti sinulla on siinä kotelossasi joku vesisäliö ja jos sitä et täytä aivan täyteen asti, niin vesihän ei kauheasti kompressoidu, jolloin se ilma siellä vesisäiliössä kyllä hoitaa sen paineentasauksen ihan riittävästi ja paljon helpommin kuin että vetelisi mitään putkia kuopalle.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 332
SE 360 push/pull pohjalla sillä koteloon ei mahdu 120mm leveämpää radia pohjalle. Katossa XE push/pull joka peittää puolet emolevystä alleen. Edessä PE 480 pull, kaikki radit siis hönkivät koteloon sisälle. Sivussa nuo neljä Noctuan kotelotuuletinta puhaltavat myös sisälle ja poistossa yksi Noctua.
Hieno radi-tuuletinpino asennettuna tietokonekoteloon.

Ai siellä on myös kone jossain piilossa kaiken ton jäähdytystavaran alla?!?

:eek:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Pistetään tänne vähän päivitystä ja suositus. Tilasin kamat kiinasta suoraan formulamod.com kaupasta ( ei siis aliexpressin kautta) kun siellä hinnat nousivat päivittäin ilmeisesti tuosta 11.11. tarjouspäivästä johtuen. En kuitenkaan halunnut niin pitkään odotella.
Hinnat oli samat/vähän vähemmän kuin formulamodsin aliexpress -kaupasta ja toimituskulut olivat pienemmät DHL:n kautta.
Uskomattominta oli kuitenkin vauhti: Tilasin rojut viime sunnuntaina ja tänään kävin läheiseltä R-kioskilta noutamassa! Mietin myös, että mikä noissa kamoissa on verokanta? Yli 300 euron lähetykseen tuli nimittäin veroja 30 euroa joista 20 euroa taisi olla dhl:n käsittelykuluja :D

Kamat olivat kaikin puolin kunnossa. Nyt vaan jimmsin tilausta odotellessa...
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Pistetään tänne vähän päivitystä ja suositus. Tilasin kamat kiinasta suoraan formulamod.com kaupasta ( ei siis aliexpressin kautta) kun siellä hinnat nousivat päivittäin ilmeisesti tuosta 11.11. tarjouspäivästä johtuen. En kuitenkaan halunnut niin pitkään odotella.
Hinnat oli samat/vähän vähemmän kuin formulamodsin aliexpress -kaupasta ja toimituskulut olivat pienemmät DHL:n kautta.
Uskomattominta oli kuitenkin vauhti: Tilasin rojut viime sunnuntaina ja tänään kävin läheiseltä R-kioskilta noutamassa! Mietin myös, että mikä noissa kamoissa on verokanta? Yli 300 euron lähetykseen tuli nimittäin veroja 30 euroa joista 20 euroa taisi olla dhl:n käsittelykuluja :D

Kamat olivat kaikin puolin kunnossa. Nyt vaan jimmsin tilausta odotellessa...
Itse en tilaa enää EU ulkopuolelta ollenkaan kuriiripalvelujen kautta. Nopeutta löytyy, mutta UPS, DHL, ym tullaavat nykyään automaattisesti ja DHL käsittelykulu esimerkiksi suoraan 20€, riippumatta tullaussummasta.

China airmaililla saa odottaa 2vko - 1.5kk, mutta kertaakaan ei ole vielä mennyt tulliin ja itsekin tilaan melko paljon..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Itse en tilaa enää EU ulkopuolelta ollenkaan kuriiripalvelujen kautta. Nopeutta löytyy, mutta UPS, DHL, ym tullaavat nykyään automaattisesti ja DHL käsittelykulu esimerkiksi suoraan 20€, riippumatta tullaussummasta.
Mistä lähtien näin on ollut? Ei ole toistaiseksi tullut itsellä vastaan.

Kuulostaa myös kovasti laittomalta toimintatavalta, ellei tuotteen myyjä ilmoita DHL:n hinnastoa tämän osalta tuotetta myydessään: Tullauksen palvelumaksu
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Ainakin aiemmin on DHL ottanut tuon palvelumaksun vaikka tullauksen teet itse...
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Jep, ei väliä teetkö tullauksen itse, palvelumaksu rapsahtaa nykyään kuriiripalveluilta. En tiedä kauanko on ollut, mutta.. puoli vuotta? varmaan enemmän.

Ennen tuli kyselyä tekstiviestillä jos et ollut tullannut etukäteen että tullaatko itse, mutta nykyään ei tule edes sitä, tullaavat suoraan itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Jep, ei väliä teetkö tullauksen itse, palvelumaksu rapsahtaa nykyään kuriiripalveluilta. En tiedä kauanko on ollut, mutta.. puoli vuotta? varmaan enemmän.
Oon noin kolme viikkoa sitten itse tullannut DHL:llä tulleen paketin, mitään palvelumaksuja ei veloitettu, saati että DHL olisi automaattisesti tullannut yhtään mitään. Eli tää ei nyt kuulosta kovin uskottavalta stoorilta.

DHL yritti alkaa veloittaa noista automaattisesti yhdessä välissä (pari vuotta sitten), mutta se käytäntö päättyi kuin seinään kun se todettiin laittomaksi.

Nyt siis kiinnostaakin, onko ne taas päättäneet alkaa perseillä, vai oliko tää nyt jotain parin vuoden takaiseen tilanteeseen perustuvaa mutuilua?
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
siis en ole tässä nyt vääntämässä kättä, mielellään haluan että minut todistetaan vääräksi. 2 viime pakettia kun tuli (lähettäjä ei ilmoittanut millä lähettää, tulivat yllättäen sitten tietämättäni DHL kautta), ilmoitti DHL minulle suoraan että tulossa paketti, lähetä kuitti. Tullasin itse, mutta maksettavaksi jäi kuitenkin heidän palvelumaksunsa. Yhteydenotto aspaan ja valitettavasti puhelua en nauhoittanut mutta viesti oli selvä: 20€ palvelumaksu tai lähetämme takaisin.

Toisen paketin kohdalla en enää soittanut. Ei ole myöskään "uskottava stoori", minulla ei ole syytä valehdella.

Seuraavan kerran kun DHL kautta taas jotain tulee, tullaan taas etukäteen ja kokeilen uudestaan jos näin ei kerran ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Oon noin kolme viikkoa sitten itse tullannut DHL:llä tulleen paketin, mitään palvelumaksuja ei veloitettu, saati että DHL olisi automaattisesti tullannut yhtään mitään. Eli tää ei nyt kuulosta kovin uskottavalta stoorilta.

DHL yritti alkaa veloittaa noista automaattisesti yhdessä välissä (pari vuotta sitten), mutta se käytäntö päättyi kuin seinään kun se todettiin laittomaksi.

Nyt siis kiinnostaakin, onko ne taas päättäneet alkaa perseillä, vai oliko tää nyt jotain parin vuoden takaiseen tilanteeseen perustuvaa mutuilua?
Itelle tuli myös noin kk sitten fedexiltä viestiä, että tullaatko itse vai hoidetaanko talonpuolesta kaikki. Ekaa kertaa tuli tarve tullaukselle ja helposti hoitui itse tekemällä. Eikä veloitettu palvelumaksua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
siis en ole tässä nyt vääntämässä kättä, mielellään haluan että minut todistetaan vääräksi. 2 viime pakettia kun tuli (lähettäjä ei ilmoittanut millä lähettää, tulivat yllättäen sitten tietämättäni DHL kautta), ilmoitti DHL minulle suoraan että tulossa paketti, lähetä kuitti. Tullasin itse, mutta maksettavaksi jäi kuitenkin heidän palvelumaksunsa. Yhteydenotto aspaan ja valitettavasti puhelua en nauhoittanut mutta viesti oli selvä: 20€ palvelumaksu tai lähetämme takaisin.

Toisen paketin kohdalla en enää soittanut. Ei ole myöskään "uskottava stoori", minulla ei ole syytä valehdella.

Seuraavan kerran kun DHL kautta taas jotain tulee, tullaan taas etukäteen ja kokeilen uudestaan jos näin ei kerran ole.
Koska kuluttajat eivät olleet kuljetussopimuksessa sitoutuneet UPS:n palvelumaksuun itsetullauksen osalta, kuluttaja-asiamies katsoi, että UPS:n menettelytapa, jossa yhtiö veloittaa kuluttajilta erillisen palvelumaksun tiedoista, jotka ovat välttämättömiä tavaroiden tullauksen kannalta ja joita tietoja kuluttaja tarvitsee lakisääteisen tulliselvityksen tekemistä koskevan velvollisuutensa täyttämistä varten, oli sopimusehtokäytäntönä kuluttajien kannalta kohtuuton ja siten kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n 1 momentin vastainen.

UPS sitoutui siihen, ettei yhtiö 1.1.2018 lukien veloita kuluttajilta itsetullausta koskevaa palvelumaksua tilanteessa, jossa

a) kuluttaja ja UPS eivät ole sopineet itsetullausta koskevasta palvelumaksusta keskenään siten, että maksu on tullut osaksi kuljetus- tai muuta sopimusta, tai

b) verkkokaupan myyjä ei ole ennen kuluttajan tekemää tilaussopimusta ilmoittanut hänelle lähetyskulujen lisäksi veloitettavasta kuluttajan tekemää itsetullausta koskevasta UPS:n palvelumaksusta.

Tullauksen palvelumaksu

Tl;dr: Ei tarvitse maksaa itse tullatessa, ellet ole asiasta/summasta tietoinen jo tilausvaiheessa.

Lisää aiheesta parin vuoden takaa: Kuriiripalvelut veloittavat paketin tullauksesta - miten toimia?
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Ilmoitusluontoinen asia jos joku miettii tuota Phanteks Lux 2 Koteloa niin nimi on jouduttu vaihtamaan thermaltake jonkun mobili puolen tuotesarjan nimen kaltaisuuden takia.
Tuleva nimi on Enthoo 719.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
DHL tosiaan laittoi tekstiviestin, että tullausmaksu DHL:n kautta on 20 euroa. Varmaan siellä luki, että olisi voinut tullata itse mutta en sitten tajunnut/kehdannut ruveta sitä itse tekemään. Onni onnettomuudessa, taisin säästää lopulta rahaa, DHL oli tullannut paketin sen päällä olevan kuitin mukaan jossa summa oli 48 dollaria :D
Jos olisin tullannut itse, olisi hintaa näemmä tullu enemmän. Mutta tosiaan Formulamod.com:ista voi valita muitakin postitusvaihtoehtoja kun tuon DHL:n. Kauppaa suosittelen kyllä tämän kokemuksen perusteella.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Suositelkaapa kokeneemmat Watercool MO-RA 420 LT:hen sopivia tuulettimia. Tarve on siis 9(!) kpl 140mm PWM-ohjattuja tuulettimia. Toiveena on että minimikierrokset saa säädettyä niin alas että normaalikuormituksella ääni olisi hiljainen, mutta tarvittaessa ilmanpainetta ja jäähdytystehoa ja melua voisi lisätä reilusti.

Hinta lukumäärästä johtuen mieluummin tarjonnan ala- kuin yläpäästä ja ledejä en tarvitse - saa leditkin olla jos sattuu olemaan kohtuuhintainen noin muuten.

Ja tuuletin ehdottomasti hyllytavarana verkkokaupoissa Suomessa tai ulkomailla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Suositelkaapa kokeneemmat Watercool MO-RA 420 LT:hen sopivia tuulettimia. Tarve on siis 9(!) kpl 140mm PWM-ohjattuja tuulettimia. Toiveena on että minimikierrokset saa säädettyä niin alas että normaalikuormituksella ääni olisi hiljainen, mutta tarvittaessa ilmanpainetta ja jäähdytystehoa ja melua voisi lisätä reilusti.

Hinta lukumäärästä johtuen mieluummin tarjonnan ala- kuin yläpäästä ja ledejä en tarvitse - saa leditkin olla jos sattuu olemaan kohtuuhintainen noin muuten.

Ja tuuletin ehdottomasti hyllytavarana verkkokaupoissa Suomessa tai ulkomailla.
ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 35,90€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Itse laittaisin 200mm Noctuat jos vaan sinulta kiinnityskehikko niille löytyy. Olen jo hiukan suunnitellut tuollaista systeemiä. Saa nähdä milloin ehtii toteuttamaan.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Disclaimer: Serri on nyt viestiä laittaessa ekaa kertaa päällä, joten pahoittelen pölyä ja johtoja.




Phobya 1260 Supernova + 9x Arctic F14 PWM PST + Phobya wall mount. XSPC D5 + EK-XTOP Revo ja seinään ruuvattu XSPC Photon 170. Kotelon takana pikakiinnikkeet. Kotelon ilmavirtaa hoitaa nuo 4xHD120 vaikka siellä radeja ei enää ole.

CPU blokki on Barrowin jonka käänsin 90 astetta, kun laitoin kierron nyt rinnan.
GPU blokki on Bykski. Nämä kaksi olivat entuudestaan.

Hiljaisuutta haettiin lämpötiloista tinkimättä, luulen että tällä taisin sen saavuttaa.

Kuten alussa luki, tämä on vasta valmistunut ja tulee minut tuntien muuttumaan, johtojen siistimisestä nyt puhumattakaan..

edit:
Pikaisen testailujen jälkeen veden lämmöt 30-31C tunnin rasituksen jälkeen kiinamittarilla mitattuna. Edelliseen 240+360 looppiin verrattuna prosun ja näytönohjaimen lämmöt putosivat karvan vajaa 10C kauttaaltaan. Veden lämmöt idlessä 25C.
Ilman lämpötila ~21C.

Suurin muutos edelliseen 240+360 looppiin on tietysti tuo äänettömyys:
Tuulettimet pyörivät aina 20% teholla, niin ettei niistä kuulu mitään ääntä. Koko koneen ainoa ääni on D5 joka pitää tuollaista pientä "mmmmm..." ääntä ~2300rpm.
Päivitän hieman tilannetta:

P_20191108_094347.jpg
Kuva on otettu kun olen pelannut puolisen tuntia RDR2 videopeliä, huoneen lämpötila 20C. Delta T on nykyään maksimissaan 6C, koneen ainoa ääni edelleen tullessa D5 pumpusta ja 1080 kortin coilwhinesta pelatessa (lämmettyään yleensä sekin aika hyvin vaimenee).

Tällä on saavutettu:

Capture.PNG

Melko hyvin kulkeva Pascal näytönohjain, jonka maksimi lämpötila on ollut 49C, sekä 3900X prosessorille vähän vauhtia Cinebenchin valossa.

Olen toistaiseksi ainakin hyvin tyytyväinen, harvoin omiin juttuihin olen.
 
Viimeksi muokattu:

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Jo oli nopeaa palvelua, kiitos paljon!
Itse laittaisin 200mm Noctuat jos vaan sinulta kiinnityskehikko niille löytyy. Olen jo hiukan suunnitellut tuollaista systeemiä. Saa nähdä milloin ehtii toteuttamaan.
Eipä löydy tuollaista. Ja vaikka en nyt varsinaisesti olekaan mikään kultasilmä, niin siltikin nuo Noctuan värit ovat :wtf: Joten taidanpa valita nuo 140 mm Arcticit.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Suositelkaapa kokeneemmat Watercool MO-RA 420 LT:hen sopivia tuulettimia. Tarve on siis 9(!) kpl 140mm PWM-ohjattuja tuulettimia.
Supernovaani laitoin noita

Arctic Fan F14 PWM PST ( 140x140x25mm )

Tuosta kun laitat 9kpl ostoskoriin niin hinnaksi muodostuu 59,94 €. Ovat hiljaiset! Itsellä pyörii 510rpm eivätkä pidä mitään ääntä. Daisychain ominaisuus myös iso plussa, tuli siistit kaapeloinnit kun linkitti toisiinsa ja kaapelit jätti tuulettimien rungon väliin, yhdellä piuhalla sitten kaikkien tuulettimien ohjaus ilman kolvailuja.

En voi valittaa ilmansiirrosta noillakaan kierroksilla. 300rpm:stä 500rpm putosi Delta T kolme-neljä astetta. Nykyään maksimi Delta T 6C ja ei pihaustakaan kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
248
Tuli tuossa osttettua uus näyttis ja piti tehdä pieni väliaikainen ratkaisu loopille :D
2019-11-08 20.13.14.jpg

Huomasin vain tuossa että oli tuollainen teippi laitettu yhden ruuvin päälle ja rupesin miettimään että onko EVGA muuttanu jotain käytäntöä vesille laitoin suhteen?:confused:
2019-11-08 20.35.48.jpg

Itellä on ollu ainakin sellainen käsitys että EVGA sallii vesille laitoin että takuu ei mene. Tuossa tarrassa ei kyllä lue mitää "void warranty" vaan pelkästään "EVGA"...
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 332
Tuo tarra on siinä että tietävät katsoa tarkemmin jos tulee kortti takuuseen. Ei invalidoi takuuta, mutta tarkoittaa että katsovat oletko rikkonut asioita kun mälväsit coolerin kanssa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
248
Tuo tarra on siinä että tietävät katsoa tarkemmin jos tulee kortti takuuseen. Ei invalidoi takuuta, mutta tarkoittaa että katsovat oletko rikkonut asioita kun mälväsit coolerin kanssa.
Joo.. Kyllä tässä on joka tapauksessa vesille näyttis menossa... Mutta hyvä homma jos tämä on tilanne vielä EVGA:lla. :tup:
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Katselin tässä Aliexpressistä tälläista kantta. Olisi ihan kätevä siinä suhteessa, että voisi nuo erilliset pumpun ja säiliön naittaa nopeasti yhteen yhteiseksi pump+res komboksi. Mietin vain, että onko täällä kokemuksia sen suhteen, että meneekö nuo kierteet EK:n kansissa ja Barrowin osissa yhteen? Netissä oli naitettu noita kyllä ristiin ainakin Swifttechin kanssa. Oliko @Kapteeni_kuolio tai @AkTechGears teillä noita ylimääräisenä/pystyttekö mittailemaan?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Mulla ei nyt valitettavasti ole saatavilla.

Asiasta muuten ihan toiseen, muutaman tunnin kuluttua koittaa singles-day ja aliexpressissä alkaa alennusmyynnit, hyvä hetki tankata kiinakamaa :tup:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Kokemuksia Barrowin pikaliittimistä? Aattelin sellaset poistaa singles day tarjouksesta. Aquatuningilla olisi myös kovassa alessa noi 3/8 kierteellä, johon tulee mukana 1/4 adapterit. Vois olla että nuo alphacoolit virtaa paremmin, mutta vaikee sanoa varmasti. Niissä on myös toi läpivienti kiinnitys

Eli siis nämä


US $19.9 |Barrow male to female black silver bold water cooling brass fittings seal up lock quick connector stop water 1 set TZKMF V2-in Fans & Cooling from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
33,84€

vs

Alphacool Eiszapfen HF quick release connector kit G3/8 inner thread with reducing nipple G1/4 and bulkhead - deep black
36,68€
 
Viimeksi muokattu:

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316


Osat

Kotelo R6
CPU: EK-Velocity D-RGB Nickel + Acental
GPU: EK-Vector RTX RE 2080 TI Nickel + Acental
Pumppu: XSPC D5 Vario EK:n pohja ja kiinnike.
Säiliö: EK XRES 250 + multiport kansi
Kennot: EK-Coolstream SE 360(katossa) + PE 360 (keulalla)
Tuulettimet: Arctic P12 PWM PST
Putket: EK PETG 12/16
Liittimet: EK-HDC 16mm Black Nickel. Kulmat ym. mustia.
Neste: EK-CryoFyel Solid Could White Premix. Järjestelmän kokonaistilavuudeksi tuli noin 1.2 litraa.
Tuli tuota RDR2:sta pelailtua ja hyvää käytännön testiä loopille. En ole raskaapia testejä ehtinyt tekemään, mitä aiemmin lupailin ja pyydeltiin. Teen niitä jossain kohtaa.

Mielestäni hyvin jaksaa mylly tuottaa frameja ultra asetuksella, muutama kohta high asetuksista. Reso 1440p.

Tuossa noin 2h pelaamisen lämmöt. Näyttiksen lämpötila vaihteli max. 44-45C ja vesi max. 33-34C. Tuo CPU käyttö kun on vaihtelevaa, niin siihen en nyt osaa enempää kantaa ottaa.

Tuulettimet on säädetty seuraavasti nesteen lämpöjen mukaan:
Alle 29C n. 850rpm ("idle/työpöytä" lämmöt siinä 26-28C, riippuen onko chromee yms. hieman auki)
31C n. 1000rpm
33C tai yli n. 1300rpm

Kone on pöydällä hiirimaton vieressä ja ääni ei ainakaan minua häiritse.

rdr2.jpg


Hyvinhän tuo tuntus jäähtyvän? Kannattaako jotain säätää raadin mielestä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Hyvinhän nuo jäähtyy. Äänen mukaan säädät mieleiseksi. Itse en viittisi kuunnella 850rpm, ajan työpyödällä eli alle 32C vedenlämmöil iha minimillä tuulettimia. Toki jos ei toi 850 haittaa ni kovaa ajoa sit vaa :tup:
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Täytyypä kokeilla vielä tiputtaa nopeutta ja katsoo miten lämmöt käyttäytyy. Ääni on kyllä ihan fine, kun tuulettimet on kennojen takana. Ainahan hiljaisempi on parempi.

Pumpun ääni mielestäni kuuluu hieman kuitenkin läpi. En tiedä oikeasti miltä D5 pumpun pitäisi kuulostaa, ei ole ollut aiemmin moista. Kierroksia pumpulla on nyt 2900rpm.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
En tiedä oikeasti miltä D5 pumpun pitäisi kuulostaa, ei ole ollut aiemmin moista. Kierroksia pumpulla on nyt 2900rpm.
Kokeile D5 kanssa reilusti kaikkea maksimikierrosten ja 2000rpm väliltä, valitse hiljaisin. On tullut D5 pumppuja/buildeja vastaan jotka matalilla kierroksilla pitää ääntä ja vaikka täysillä ei ollenkaan. Oman koneen nykyisen XSPC kanssa ei käynyt näin hyvä tuuri, äänettömäksi en tunnu saavan millään vaikka EK-WB kumisessa vaimennusrinkulassa kiinnitettynä, hiljaisin tuossa 2350rpm kohdalla ja sekin sen verran äänekäs että kuuluu kyllä. Pitää varmaan ruuvata se vielä irti ja laittaa jalustan väliin jotain kumia tai vastaavaa...

Tästä buildit joissa D5 on kiinnitetty vaikka tuulettimeen on olleet yleensä parempia. Se tuuletin kiinnitettynä koteloon vaimentaa sitä D5 värinää huomattavasti paremmin. Suoraan peltin ruuvattuna, toimii se pelti kaiuttimena sille D5 hurinalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Täytyypä kokeilla vielä tiputtaa nopeutta ja katsoo miten lämmöt käyttäytyy. Ääni on kyllä ihan fine, kun tuulettimet on kennojen takana. Ainahan hiljaisempi on parempi.

Pumpun ääni mielestäni kuuluu hieman kuitenkin läpi. En tiedä oikeasti miltä D5 pumpun pitäisi kuulostaa, ei ole ollut aiemmin moista. Kierroksia pumpulla on nyt 2900rpm.
Kokeile säätää pumppu vaikka aina tietylle kierrosluvulle ja etsi sellaiset kierrokset jolla ääni on sopivan matala ja ei vaikuta lämpöihin hirveästi.

Omassa barrowin pumpussa esim. 35% pyöriessä ääni resonoi jotenkin häiritsevästi, kun taas vaikka 70% ääni muuttuu huomattavasti hiljemmaksi.
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Pumppu on tosiaan ek:n kumisessa rinkulassa ja kotelon pohjassa kiinni bracketin kanssa. Kun kasasin buildin, laitoin säädön puoleen väliin ja kierroksia oli muistaakseni noin 3500rpm. Pudotin sitten alle 3000rpm, kun ajattelin sen riittävän hyvin. Kyseessä on XSPC manuaali säätöinen pumppu. Noh, sattui tulemaan sopivasti vastaan, niin ostin sen, enkä PWM mallia. Eipä sitä onneksi tarvi usein säätää. :tup:

Ehkä tyhmä kysymys: Kai tota pumppua voi säätää pumpun ollessa käynnissä?
 
Viimeksi muokattu:

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
XSPC manuaali säätöinen pumppu
Ehkä tyhmä kysymys: Kai tota pumppua voi säätää pumpun ollessa käynnissä?
SATA virtaliitännäinen, sininen kaapeli 3pin tuuletinliittimessä kierrosnopeutta varten? Mulla taitaa olla samanlainen omassa buildissa.

Voi säätää ja suorastaan kuuluu!
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Molex, sininen johto ja valkoinen 3pin. :facepalm: Oli kyllä pakko vetää musta sukitettu jatko emolle, kun valkoinen liitin ja sininen johto oli niin ruma lasin läpi :rofl:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 498
Mulla on barrow pumppu on kiinnitetty kotelon taka seinään emon oikealle puolelle ja ajelen sitä 70% (n 3950rpm) enkä kuule tuosta mitään ääniä. Laittelin myös vaimennuskumit tuon pumpun ja seinämän väliin.
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
En tiedä mitä sekoilin, kirjoitin aiemmin, että pumppu on mulla tuulettimissa kiinni. Ei ole, on kotelon pohjassa. Jotkut kumit voisi tosiaan laittaa jalkojen alle vielä lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Täällä saattaa kiinnostaa että Noctualta on ilmestynyt (vihdoin) lisää mustia Chromax-sarjan tuulettimia: linkki.
Laitoin tuoreeltaan eilen tilaukseen Amazon.de:stä 4x200mm jotta ei tarvitse tuota aikoja sitten ostettua MO-RA3 420:sta passiivisena ajella. Tosin melkoisen passiivinenhan se on ollutkin kun ei ole loopissa vielä kiinni :)

Ainakin eilen noita oli ihan hyvin varastossakin kun tuli samana päivänä UPS:n lähetysilmo.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom