Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Jos asut jossain luolassa ilman sähkövaloa, niin sitten kyllä. Muuten ei aurinko uniin vaikuta, jos jollain vaikuttaakin, niin verhovalinnoilla voi sen ongelman korjata.
Ikkunat pimennysverhoilla peitettynä eläminen on siis sinun minäminäminä ratkaisusi kaikille niille, joilla luontainen kello raksuttaa hieman eri tahdissa.
Sen kun näkisi. Paljon todennäköisempiä on lisääntyneet kansanterveydelliset kustannukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Ikkunat pimennysverhoilla peitettynä eläminen on siis sinun minäminäminä ratkaisusi kaikille niille, joilla luontainen kello raksuttaa hieman eri tahdissa.
Sen kun näkisi. Paljon todennäköisempiä on lisääntyneet kansanterveydelliset kustannukset.
Mitkä kansanterveydelliset vaikutukset? Mutu -vaikutukset ovat ihan eri asia.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Ikkunat pimennysverhoilla peitettynä eläminen on siis sinun minäminäminä ratkaisusi kaikille niille, joilla luontainen kello raksuttaa hieman eri tahdissa.
Sen kun näkisi. Paljon todennäköisempiä on lisääntyneet kansanterveydelliset kustannukset.
Ihmiset nyt ei sattuneesta syystä elä luonnollisessa rytmissä, vaan on jouduttu sopeutumaan työelämän tarpeisiin. Siinä ei auringon asentoa katsota, vaan kelloa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Hauskana yksityiskohtana, jos unohdan illalla sulkea sälekaihtimet makkarista. Siis mustat kaihtimet, mitä ei illan pimeässä edes huomaa onko kiinni vai rakosellaan kuten päivällä. En kyllä esim viikonloppuna herää auringonpaisteesteeseen, vaikka aamuaurinko on makkarin puolella.
Tai herään kyllä aina jossain kohtaa veskissä käymään, verhot kiinni ja lisää unta palloon.

Ja kesäaikaa kannatan edelleen koska valoisammat illat, aamuauringolle en laske iltavirkkuna mitään arvoa.
Varsinaisista uniongelmista et ole kuitenkaan kärsinyt, jos pelkän makkarin pimentänen on riittänyt?
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Ikkunat pimennysverhoilla peitettynä eläminen on siis sinun minäminäminä ratkaisusi kaikille niille, joilla luontainen kello raksuttaa hieman eri tahdissa.
Samanlaista minäminäminää se on jos niiden joiden luontainen kello raksuttaa aamuvirkuista poikkeavasti pitäisi mahdollisesti vain kärsiä hiljaa.

Yhteiskunta toimii jo nyt aamuihmisten ehdoilla. Kannattaako tilannetta enää entisestään pahentaa jollekin osasta kansasta? Ainoastaan sen takia, että "minä minä minä".
Aika moni erikoisliike taitaa avata vasta klo 10 ja sen sijaan on auki klo 19-20 saakka. Virastot, terveyskeskusten ajanvarauskäynnit ja koulut nyt tulee mieleen klo 8-16 rytmiä suosivista. Pankkiinkin pääsee ajanvarauksella illemmalla.

Tuolla perusteella uskallan väittää että @jonesky12345 ei ole väärässä jos ajatellaan kevättä ja syksyä. Kyllä se on eri asia liikkua esim. metsässä luonnon kuin otsalampun valossa. Aktiiviliikkujat erikseen luonnollisesti.

Edelleen olen sitä mieltä että ympärivuotista kesäaikaa kannattaisi kokeilla vaikka edes kolme vuotta. Meillä on kokemusta normaaliajasta talvella muttei kesäajasta. Osalla on myös normaaliajasta kesällä mutta moniko muistaa tarkasti. Ehkä maksaisi yrityksille, lentoyhtiöille ym. jos muu Eurooppa pysyisi normaaliajassa. Mutta jos Usassa joissain osavaltioissa on opittu elämään vaikka aikavyöhyke kulkee osavaltion läpi miksi täällä olisi ongelma jos naapurissa onkin sama aika.
 
  • Tykkää
Reactions: TSN
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
:confused:
Kokoajanhan tässä mennään kohti 24/7 yhteiskuntaa.
En oikein ymmärtänyt tuota pointtia, että minkä takia 24/7 yhteiskunta olisi syy tuntia aikaisemmin heräämiselle.

Globaali yritysmaailma toimii kuitenkin jo 24/7 ja me olemaan joka tapauksessa aina väärään aikaan hereillä jonkun asiakkaan suhteen.
Miksei siis elettäisi sen oman leveysasteen luonnollisen vuorokausirytmin mukaan, jolloin keskipäivä on klo. 12 ja aurinko osoittaa etelään?
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Miksei siis elettäisi sen oman leveysasteen luonnollisen vuorokausirytmin mukaan, jolloin keskipäivä on klo. 12 ja aurinko osoittaa etelään?
koska Jantee vituttais kun sen ja Jorpen jääkiekkoharkat alkaa 16.00 ja sillon pitää olla valosaa koska päivän ja elämän tärkein asia, sillä ei väliä että koulussa ja työssä nukuttaa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
koska Jantee vituttais kun sen ja Jorpen jääkiekkoharkat alkaa 16.00 ja sillon pitää olla valosaa koska päivän ja elämän tärkein asia, sillä ei väliä että koulussa ja työssä nukuttaa.
Jep, ja jäähallin keinovalo on huonompaa jos kello on 16 normaaliaikaa vs. kesäaikaa. Eihän siinä näe pelata. Toivoa sopii vaan että jos kesäaikaan jäädään ei Jantella ja Jorpella kävisi huono tuuri ja sattuisi kohdalle aamuvuorot säkkipimeässä keinovalohallissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Vastaavasti minä olen hereillä 07-24, ja normaaliaika on hankalaa. Jos pystyisin käymään töissä 07-15, niin valoa näkisi edes joskus arjen vapaa-ajalla. Nyt on hämärää aamulla ja pimeää iltapäivällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
164
Suuri osa kuntien työntekijöistä tekee ulkotyötä 7-15:30, jolloin heille paremmin sopii normaaliaika. Mitäpä veikkaatte, valitaanko kesäaika pysyvästi ja rukataan sitten heille eri työajat, että pystytään pitämään edes nykyinen tehokkuus? Tässä byrokraattien luvatussa maassa ei tule onnistumaan.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Suuri osa kuntien työntekijöistä tekee ulkotyötä 7-15:30, jolloin heille paremmin sopii normaaliaika. Mitäpä veikkaatte, valitaanko kesäaika pysyvästi ja rukataan sitten heille eri työajat, että pystytään pitämään edes nykyinen tehokkuus? Tässä byrokraattien luvatussa maassa ei tule onnistumaan.
Kunnat on yksityistänyt ulkohommat muille yrityksille. Ei tuottane muutama talvikuukauden pimeys mitään ongelmia.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
Suuri osa kuntien työntekijöistä tekee ulkotyötä 7-15:30, jolloin heille paremmin sopii normaaliaika. Mitäpä veikkaatte, valitaanko kesäaika pysyvästi ja rukataan sitten heille eri työajat, että pystytään pitämään edes nykyinen tehokkuus? Tässä byrokraattien luvatussa maassa ei tule onnistumaan.
Aikoinaan kunnan hommissa me käytettiin apuna keinotekoista valoa. Pimeätä kun tuppasi olemaan kellojen siirtelystä huolimatta. Tehokkuus on taas sitten vähän riippuvainen työn suorittajista.
 

HFK

Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
160
14.11.2019 HELSINKI
"Auringonnousu tänään 8:16. Auringonlasku tänään 15:53. Päivän pituus on 7 h 37 min."

Monetha puolustaa aina talviaikaa että aamulla herää paremmin ja on kiva ajella töihin valoisaan aikaan. No sitä herkkua ei kestänyt kovinkaan kauan. Oltiinko tässä
pari viikkoa talviajassa ja nyt saa taas mennä pimeessä töihin? Saa muute pimeessä lähteä kotiinkin. Aika lyhyeksi jää talviajan hyödyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
14.11.2019 HELSINKI
"Auringonnousu tänään 8:16. Auringonlasku tänään 15:53. Päivän pituus on 7 h 37 min."

Monetha puolustaa aina talviaikaa että aamulla herää paremmin ja on kiva ajella töihin valoisaan aikaan. No sitä herkkua ei kestänyt kovinkaan kauan. Oltiinko tässä
pari viikkoa talviajassa ja nyt saa taas mennä pimeessä töihin? Saa muute pimeessä lähteä kotiinkin. Aika lyhyeksi jää talviajan hyödyt.
Pimeässä? Porvarillinen hämärä alkoi 7.26 (kalenterini mukaan, kun itse en siellä pohjoisessa vaikuta), joten siellä olisi ollut riittävän valoisaa mm. ajaa autolla ilman ajovaloja (tai, no, Suomessa huomiovaloilla kun ihan pimeänä ei saa ajaa, mutta tuossa porvarillisen hämärän kohdalla se raja monissa niistä muista maista olisi).

Tässä juuri nähdään miten ison eron se tunti tekee. Nyt siis ulkona oli järkevän valoisaa jo kahdeksalta, eikä vasta yhdeksältä.

Sama ero näkyy joulunakin. Normaaliajassa se jossain määrin valoisa aika alkaa noin puoli yhdeksältä (tänä vuonna myöhäisin kellonaika porvarilliselle hämärälle on 8.27), eikä vasta puoli kymmeneltä. Auringon yläreuna toki saavuttaa horisontin vasta tuntia myöhemmin 9.25 (kesäajassa tuo olisi vasta puoli yhdeltätoista, joka on aika järkyttävän myöhään), mutta auringonnousun aikaan ulkona on ollut jo pitkään valoisaa.

PS. Hieman ohi aiheen, minkä suomenkielisen sivuston kellonajat ilmoitetaan vielä noin englantilaisittain, siis kaksoispisteellä? (Nuo alkavat käydä harvinaisiksi, kun ihme-ja-kumma jopa Windows rupesi käyttämään suomenkielisessä versiossa pistettä jossain vaiheessa parin viime vuoden aikana.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
io-techin :D

Tosin tykkään kyllä tuosta tavasta, kun kellonajat erottuvat muista numeromerkinnöistä nopealla vilkaisullakin.
Itse kirjoitan aina kaksoispisteellä. En tiennyt että se olisi jotenkin väärin. Huomattavan paljon parempi tapa minusta kun pelkkä piste. Pisteellä erotetun sekoittaa paljon helpommin johonkin muuhun lukuarvoon. Jatkan kyllä vastakin ajan ilmoittamisen kaksoispisteellä(jos vaikka yhden miehen kapinani joskus toisi jotain järkeä tuohon typerään tapaan käyttää vain pistettä ja muutkin alkaisivat käyttää kaksoispistettä)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Kaksoispiste myös käytössä joskus selkeyden vuoksi, teen myöskin koneelle tiedostokansiot anglotyyliin vvvv-kk-pv (esim. 2019-11-16) siksi, että ne tulevat automaattisesti oikeaan järjestykseen ilman kikkailua. Valokuvakansioita kun löytyy melkein joka päivältä...
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Kaksoispiste myös käytössä joskus selkeyden vuoksi, teen myöskin koneelle tiedostokansiot anglotyyliin vvvv-kk-pv (esim. 2019-11-16) siksi, että ne tulevat automaattisesti oikeaan järjestykseen ilman kikkailua. Valokuvakansioita kun löytyy melkein joka päivältä...
Offtopicia: Kellonajan erottimella ei mulle ole väliä. Tiedostot/kansiot nimeän itsekkin mielellään vvvvkkpv. Mutta jenkkien tapa ihmetyttää/ärsyttää kkpvvvv, tai AM/PM. Muuten kellonaika ilmoitetaankin futuristisesti "NATO-aikana" ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Varmaan vain väliaikaisesti. Kohta se taas unohtuu kun siirrytään kesäaikaan. Monet kun sekoittavat sen kesäaikaan siirtymisen vaikeuden siihen että itse kesäajassa olisi jotakin vikaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 801
Varmaan vain väliaikaisesti. Kohta se taas unohtuu kun siirrytään kesäaikaan. Monet kun sekoittavat sen kesäaikaan siirtymisen vaikeuden siihen että itse kesäajassa olisi jotakin vikaa.
Taitaa kummassakin ajassa olla vikaa vähän katsojasta riippuen. Todellinen vika on sijaintimme maapalolla, mitä ei voi korjata.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
161
Kesäaika = venäjän aika. Talviaika = oikea aika. Jos halutaan olla lähempänä EU:n aikatauluja niin talviaika on luonnollinen vaihtoehto.

Toisaalta mielummin vaikka sitten se pysyvä kesäaika kuin nykyinen kellojen kääntely. Lähinnä keskieuroopan 15-16 palaverit suomenaikaa 17-18 vituttaisi kun ne voisi olla 16-17.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mun mielestä on suhteellisen turhaa miettiä noita mahdollisia iltapäiväpalavereja tms, koska kyllä niille löytyy varmasti aikaa myös sieltä päällekkäiseltä ajalta, kun puhutaan kuitenkin vain tunnin aikaerosta. Jos koko eurooppa siirtyisi pysyvään kesäaikaan niin meidän ero Eurooppaan säilyisi samana kun se nykyäänkin on eli toimeen varmaankin tultaisiin.

Uskaltaisin väittää, että väestön hyvinvointi ja terveys on kuitenkin merkittävämpi mukavuustekijä yksilötasollakin kuin mahdollinen iltapalaveri. Itse ainakin olen koulutettu ja ammatissa, jossa myös palaveerataan projektien tiimoilta ja vaikka itse palaverit eivät suomen sisäisesti osu nyt vaikkapa 17-18 väliin niin työpäivät voivat helposti venyä tuonne tai pidempään siinä missä ne joskus loppuvat aikaisemminkin.

Kesäaika vs talviaika - keskustelussa oleellisin pointti on tuo päivän valon hyödyntämisaspekti. Siitä voi vääntää kaipaako sinne syksyyn vähäksi aikaa noita valoisia aamuja vai haluaako valoisammat illat. Tuossa tarkastelussa kuitenkin pitää huomioida, että säännöllisellä työrytmillä töitä tekevä henkilö ei valtaosaa ajasta hyödy valoisuudesta ennen heräämistä (ellei nyt satu nukkumaan verhot auki ja haluaa herätä luonnonvaloon).

Esimerkiksi syyskuussa, kun auringon nousuaika muuttuu suhteellisen nopeasti ja lähestytään muutenkin sitä, ettei aurinkoa ole ennen heräämistä tuo tunnin muutos tapahtuu n. 27 vuorokauden aikajaksolla. Talviajan lisätunnista siis hyödytään karkeasti kuukauden verran keväällä ja kuukauden verran syksyllä.

Kesäajalla tuo tunnin lisähyöty saavutetaan koko sillä ajalla, kun ihminen iltaisin työpäivän jälkeen valvoo. Jos otetaan vaikkapa klo 21.00 illalla rajaksi, niin pysyvässä talviajassa aurinko laskee klo 21 ensimmäisen kerran n. 30.8. ja kesäajalla aurinko laskee yhdeksältä 21.9. Tuolla kuukauden aikajaksolla pysyvä kesäaika hyödyttäisi siis keskimäärin puoli tuntia per vuorokausi. Tämä peilautuu keväälle. Tämän lisäksi lokakuussa ja marraskuussa saataisiin kahden kuukauden edestä valoisia lisätunteja klo 17-21 välille eli nettona pysyvällä kesäajalla hyödynnettäviä tunteja saadaan n. 5 kuukauden ajalta.

Jokainen saa toki olla mieltä asioista, mutta itse olen sitä mieltä, että päivänvalo ihan sellaisenaan on plussaa ja talviajalla valoisaa aikaa menetetään enemmän. Keskikesän ja keskitalven aikana tuolla kellonajalla ei ole tarkalleen väliä, mutta ero korostuu syksyisin ja keväisin suhteellisen reippaasti.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Katsoitko tai katsoiko kukaan tätä keskustelua? Kuinka yksimielisiä oltiin, että siirtely pitäisi lopettaa ja kumpaa aikaa kannatettiin enemmän, kesä vai talvi?
Ei näytetty enää televisiossa, eli suurin osa kansanedustajista häipyi salista.

Kesäaikakysymys jakoi kansanedustajia siinä missä muitakin kansalaisia.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Oishan se kiva, kun aamulla ois jo valoisaa.., oishan se kiva, kun ei tulis niin aikaseen pimeä.., oishan se kiva..
Miten ne tuolla Lapissa ihmiset elää, kun on kaamos ja aurinko ei ..joo :asif:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Oishan se kiva, kun aamulla ois jo valoisaa.., oishan se kiva, kun ei tulis niin aikaseen pimeä.., oishan se kiva..
Miten ne tuolla Lapissa ihmiset elää, kun on kaamos ja aurinko ei ..joo :asif:
Vaikuttaahan lapissakin tuo valittu aika kuitenkin samalla avaamallani tavalla niiltä osin kun siellä valoa vuorokaudelle riittää. Muutos on vain jyrkempi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Illan valoisuus sopisi minulle, ja pyrinkin aamuisin menemään aikaisin töihin. Valitettavasti vaan lasten aikataulut rajoittaa ja kouluissakin vissiin ennemminkin suunnitellaan myöhäistämistä kun lapset on aamuisin niin väsyneitä. Toisaalta olisi kuitenkin mielekkäämpää että oltaisiin maantieteellisesti "oikealla" vyöhykkeellä. Sinänsä se nyt on se ja sama kumpi vyöhyke valitaan, pääasia kuitenkin on tuo että jatkuva rukkaaminen loppuisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ei tossa kellojen siirtelyssäkään isoa harmia ole ja sillä systeemillähän kesäajasta saadaan hyvä hyöty ilman että talviaikaa kannattavien tarvitsee valittaa hämäristä aamuista. Oon sitä mieltä, että kellojen siirtelyn ei pitäisi olla mikään ongelma, koska ei porukka muutenkaan noudata mitään täydellistä päivärytmiä. Voisihan sen siirron laittaa vaikkapa pe-la väliseen yöhön jos maanantaiherääminen ahdistaa vain yhden päivän sopeutumisella.

Toi oikea vyöhyke puhe nyt on asennoitumisesta kiinni. Päivärytmi on suurimmalla osalla kuitenkin iltapainotteinen, joten sen päivän valon on ihan luonnollista ulottua myös iltaan. Esimerkiksi maatiloilla jne ennen mitään tehokasta sähköistymistä jne on herääminen ja päivärytmi ajoitettu nimenomaan valoisan ajan mukaan etenkin niinä aikoina kun päivänvaloa ei ole rajattomasti, mutta nykypäivänä tuollainenkaan ei ole niin yksiselitteistä, koska yhteiskunnassa on paljon raameja jotka määrittävät päivärytmiä esimerkiksi työvuorot aloilla, joilla ei ole joustavaa työaikaa, illan tv tarjonta, palveluiden aukiolo jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 801
Itse olen sitä mieltä että yhteiskunta elää vielä hyvin aamupainotteisesti ja voimakkaasti rytmitettynä. Aikamoisella massalla kuitenkin ihmiset vielä aamutuimaan töihin lähtevät.

Aamuvaloa puoltavat perustelut menee niin, että kaikki mahdollinen valo aamulla on hyväksi ja illalla taas huonoksi, koska tahdistavat sisäistä kelloa.
Muistaakseni hypotalamuksessa olevat solut reagoi silmienkautta tulevaan valoon ja se vaikuttaa ihmisen sisäiseen kelloon joko myöhentäen tai aikastaen unirytmiä. Toki tähän sisäiseen kelloon vaikuttaa myös esim. geenit ja liikunta.

Sellainen käsitys tullut, että unitutkijat puoltaa aamuvaloa ja urheilijat iltavaloa. Suurin osa suomalaisista istuu kuitenkin iltansa sohvalla sinistävaloa tuijottaen ympäri vuoden :lol:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Itse olen sitä mieltä että yhteiskunta elää vielä hyvin aamupainotteisesti ja voimakkaasti rytmitettynä. Aikamoisella massalla kuitenkin ihmiset vielä aamutuimaan töihin lähtevät.

Aamuvaloa puoltavat perustelut menee niin, että kaikki mahdollinen valo aamulla on hyväksi ja illalla taas huonoksi, koska tahdistavat sisäistä kelloa.
Muistaakseni hypotalamuksessa olevat solut reagoi silmienkautta tulevaan valoon ja se vaikuttaa ihmisen sisäiseen kelloon joko myöhentäen tai aikastaen unirytmiä. Toki tähän sisäiseen kelloon vaikuttaa myös esim. geenit ja liikunta.

Sellainen käsitys tullut, että unitutkijat puoltaa aamuvaloa ja urheilijat iltavaloa. Suurin osa suomalaisista istuu kuitenkin iltansa sohvalla sinistävaloa tuijottaen ympäri vuoden :lol:
Joo noinhan se karkeasti menee, ja sen takia kirjoittelinkin, että hyötyjä kannattaa lähteä hakemaan sieltä mistä sitä enemmän saa eli toistaiseksi kesäajasta. Eletään kuitenkin maassa, jossa sitä aamuvaloa ei talvikaudella ole riippumatta siitä kellonajasta. En itse ole mikään himourheilija, mutta sellanen ulkona vietetty aika erityisesti loppukesästä ja keväällä, kun säät suosii rytmittyy kyllä pitkälti sen valoisuuden mukaan, eli ainakin sellaista yleistä aktiivisuutta se valoisuus monilla varmaankin lisää.

Aika moni nukkuu pimennysverhot suljettuna ja ne verhot voi tietysti sulkea illallakin jos valoisuus ahdistaa, eli tuosta valoisuudesta heräämisen apuna ei varmaan sikälis voida puhua, toki se auttaa varmaan virkistymään aamulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Niin ne vaan (täällä) meren takana nipistivät tunnin aamusta. Todella kätevää kun aikaero Eurooppaan seilaa edestakaisin joka kevät ja syksy. Olisipa edes standardoitu päivä vaihdolle, tai ei vaihtoa ollenkaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Aurinko aika on järkevin koko maailman laajuisesti. Mutta yhteiskunnan ajat muutetaan auringonajan mukaan, se olisi hyvä.
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Itselle ei ole väliä onko kesäaika vai talviaika. Pääasia että olisi yksi aika ja turhasta kellojen säätämisestä päästäisiin.

Jos ulkona on pimeää, niin otan valon mukaan. Jos aurinko paistaa otan aurinkolasit mukaan. Ei hievauta minua. Ps. herään joka aamu kello 4 ja työt alkaa 6. Elämä on.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Aurinko aika on järkevin koko maailman laajuisesti. Mutta yhteiskunnan ajat muutetaan auringonajan mukaan, se olisi hyvä.
Hirmu helposti joo toteutettavissakin. Ajat Helsingistä Turkuun, niin kuinka monta kertaa matkan aikana säädät kelloa? Meniskö junien pysäkkiaikataulutkin aina paikallisen ajan mukaan vai olisko samalle junalle sit n kappaletta aikatauluja sen mukaan minkä pituuspiirin ajan mukaan mennään?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Hirmu helposti joo toteutettavissakin. Ajat Helsingistä Turkuun, niin kuinka monta kertaa matkan aikana säädät kelloa? Meniskö junien pysäkkiaikataulutkin aina paikallisen ajan mukaan vai olisko samalle junalle sit n kappaletta aikatauluja sen mukaan minkä pituuspiirin ajan mukaan mennään?
On se hienoa niuhottaa teikäläisen. Mutta sen takia on aikavyöhykkeet olemassa, että ei tarvitse pikku matkojen mukaan muokkaa kelloaan.
 
Viimeksi muokattu:

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
On se hienoa niuhottaa teikäläisen. Mutta sen takia on aikavyöhykkeet olemassa, että ei tarvitse pikku matkojen mukaan muokkaa kelloaan.
Okei, eli ei siis sittenkään aurinkoaikaa niin tarkasti. Tulkitsin väärin. Mites ne yhteiskunnan ajat sitten muutettaisiin ja mikä tämä aurinkoaika nyt esimerkiksi Suomessa olisi?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Toivotan kesäajan enemmän kuin tervetulleeksi. Hämärästä hämärään on tänään Oulun seudulla 4.58-19.51 eli aamuviidestä iltakahdeksaan. Aurinko nousi ennen kuutta, ja laskee vajaan tunnin kuluttua klo 19. Huomisesta alkaen huomattavasti parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: HFK
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Okei, eli ei siis sittenkään aurinkoaikaa niin tarkasti. Tulkitsin väärin. Mites ne yhteiskunnan ajat sitten muutettaisiin ja mikä tämä aurinkoaika nyt esimerkiksi Suomessa olisi?
Se valitaan Suomen keskellä olevan aikavyöhykkeen mukaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 461
Viestejä
4 162 839
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom