Pyöräily

Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 173
En keriinnyt naputtamaan näppiksellä interetziin. Siis akselin paksuus oli 24mm. mittasin. Oletin että kävisi suoraan.
Tässä tulisi keskiö mukana. Kuinkas kun tuossa on 170mm kammet. Nytten on 175mm. Huomaako eron?
Jos olet baut 180cm tai alle niin on hyvät
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
31
Jos olet baut 180cm tai alle niin on hyvät
Minä olen 185cm. Jep nuo 175mm kammet on tuntuneet hyviltä. Maantiepyörissä on 172.5mm. Pikkuisen polviongelmia maantiepyörän kanssa ollut.
Pikkuisen nuo pitkät kammet on kolisseet kiviin. Ja rattaat muutenkin kierot ja saaneet osumia. Vaihdan samalla kaikki.
Helpointa olisi ollut myydä pois. Mutta tykkään rakennella. Saa uniikkia.

XXL:ssä muuten väitettiin ettei tuota XC prota ole tarkoitettu kovaan ajoon.

Kuitenkin XXL:n sivuilla kerrotaan olevan kevyt kisapyörä:
White XC 290 Pro 19, unisex maastopyörä - Musta - Maastopyörät | XXL
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Minä olen 185cm. Jep nuo 175mm kammet on tuntuneet hyviltä. Maantiepyörissä on 172.5mm. Pikkuisen polviongelmia maantiepyörän kanssa ollut.
Pikkuisen nuo pitkät kammet on kolisseet kiviin. Ja rattaat muutenkin kierot ja saaneet osumia. Vaihdan samalla kaikki.
Helpointa olisi ollut myydä pois. Mutta tykkään rakennella. Saa uniikkia.

XXL:ssä muuten väitettiin ettei tuota XC prota ole tarkoitettu kovaan ajoon.

Kuitenkin XXL:n sivuilla kerrotaan olevan kevyt kisapyörä:
White XC 290 Pro 19, unisex maastopyörä - Musta - Maastopyörät | XXL
Nuo boldatut kohdat voi taas tarkoittaa ihan eri asioita eri ihmisille.
Rakentelu on kyllä kivaa, ja jälkeenpäin voi oluen ääressä mietiskellä millasen fillarin ois saanu rahoilla mitä meni rakenteluun :D
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 173
Minä olen 185cm. Jep nuo 175mm kammet on tuntuneet hyviltä. Maantiepyörissä on 172.5mm. Pikkuisen polviongelmia maantiepyörän kanssa ollut.
Pikkuisen nuo pitkät kammet on kolisseet kiviin. Ja rattaat muutenkin kierot ja saaneet osumia. Vaihdan samalla kaikki.
Helpointa olisi ollut myydä pois. Mutta tykkään rakennella. Saa uniikkia.

XXL:ssä muuten väitettiin ettei tuota XC prota ole tarkoitettu kovaan ajoon.

Kuitenkin XXL:n sivuilla kerrotaan olevan kevyt kisapyörä:
White XC 290 Pro 19, unisex maastopyörä - Musta - Maastopyörät | XXL
Onko lukot käytössä sekä maastossa, että maantiellä?
Polviongelmiin on nimenomaan ollut yhtenä ratkaisuna lyhyemmät kammet.
Kammet ovet tosin lyhentyneet, long, low, slack pyörien myötä.
Itse 180cm pitkänä maantiellä mennään 170mm pitkillä ja maastossa 175mm.
Tosin harkinnassa on maasturiinkin 170mm.

White on xc290 on nimensä mukaisesti xc pyörä ja näin ollen on ehkä perusteltua todeta, ettei se ole "kovaan ajoon".
Kisoihin nyt voi osallistua ihan millä vain, mutta kevythän tuo ei kyllä jäykkäperäksi ole.
2-3 kiloa pois ja ruvetaan olemaan sillä alueella, että voi kevyeksi kutsua.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ja eikös shimanosta SRAMiin vaihtaessa joudu vaihtajan korvakkeen vaihtamaan?
Yleensä ei. Joissakin harvoissa rungoissa toki on Shimanon DM-korvakkeita, mutta eipä niihin usein törmää ja uusimmissa 12spd vehkeissä Shimano on siitäkin jo luopunut.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 609
Katselen tässä pyörää ihan duunimatkoille (tosi lyhyt) ja muuten pienille reissuille alle 50km yleensä. Eikös tuommonen fitnesspyörä olisi paras? Miettinyt vähän hintaakin että jos alle 600 pääsee niin olisi ihan mukavaa.

Mistäs sitä kannattaisi alkaa lähteä pyörän ostossa? Itse tykkään silloin tällön vähän offroadia ajaa ja hyppäillä nuorena jannuna kanttareilta alas :vihellys:. Tästä nykyinen 300e pyörä onkin ottanut varmaan vahinkoa ja takarengas on muuttanut muotoa, ei ole enään pyöreä ja liikkuu sivuttaissuunnassa. Pyörä on niin halpa etten korjaamaan ala kuitenkaan. Itse olen 184cm ja painan sen 85kg.

Katsellut mm. Grand Canyon AL 5.0

Roadlite 5.0
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Pitäs vaihtaa ekaa kertaa talvirenkaat Canyon Commuter 7.0:aan jossa on hihnaveto (ja rumpuvaihteet?) ja jotenkin erikoisen näköinen toi takarenkaan kiinnitys, että ei ihan kehtaa randomilla alkaa irrotteleen. Yritin etsiä googlella, muttei oikein mitään konkreettista löytynyt. Jossain videossa sanottiin että ekana pitää vaihteet laittaa ykköselle, löysätä vaihtaja ja ottaa vaijeri irti.

Lähteeköhän toi ihan normaalisti vai pitääkö jotain kikkailla...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 299
Nyt kun noista talvirenkaista oli puhetta niin itellä on vissiinkin nämä: Schwalbe Ice Spiker Pro 361 Spikes 2,1" TL-Ready folding | Ice Spiker Shop onko mitään vastaavaa mallia, mutta paremmalla rullaamisella? Tuossa on siis ärsyttävä kun jotenkin heittelee puolelta toiselle ja epäilen, että johtuu tuosta kuvioinnista kun noihan pystyy asentaa kummin päin tahansa kun ei ole mitään kuviota. Muuten noi on kyllä hyvät. Muistaakseni viime talvena harkitsin jopa noiden Marathon winterien laittamista eteen ja näiden taakse. Ideoita ennen kuin lumet tulee?
Onko joku perehtynyt näihin enemmän? Toimisikohan tuo combo yhtään paremmin, että takana olisi Ice Spiker Pro ja edessä marathon winter
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 314
Onko ehdotuksia takista joka sopisi vähän kaikkeen ulkoliikuntaan? Kevyempään lenkkeilyyn ja vaikka maastopyöräilyyn näin syksymmällä. Pidemmälle maastolenkille tuskin tulee 20 asteen pakkasilla lähdettyä.

Softshellistä on aika huonoja kokemuksia. Ei yleensä hengitä jos ei maksa miljoonia. Mutta siis ulkoilutakki liikkumiseen. Boonusta jos on jotain pyöräilyyn sopiviakin ominaisuuksia esim pitempää takahelmaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Katselen tässä pyörää ihan duunimatkoille (tosi lyhyt) ja muuten pienille reissuille alle 50km yleensä. Eikös tuommonen fitnesspyörä olisi paras? Miettinyt vähän hintaakin että jos alle 600 pääsee niin olisi ihan mukavaa.

Mistäs sitä kannattaisi alkaa lähteä pyörän ostossa? Itse tykkään silloin tällön vähän offroadia ajaa ja hyppäillä nuorena jannuna kanttareilta alas :vihellys:. Tästä nykyinen 300e pyörä onkin ottanut varmaan vahinkoa ja takarengas on muuttanut muotoa, ei ole enään pyöreä ja liikkuu sivuttaissuunnassa. Pyörä on niin halpa etten korjaamaan ala kuitenkaan. Itse olen 184cm ja painan sen 85kg.

Katsellut mm. Grand Canyon AL 5.0

Roadlite 5.0
Nuo fitnesspyörät/hybridit ei oikein ole tehty kestämään mitään offroad-ajoa.

Että sen puolesta enemmän se grand canjoni, joka on jo oikea maastopyörä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 173
Onko joku perehtynyt näihin enemmän? Toimisikohan tuo combo yhtään paremmin, että takana olisi Ice Spiker Pro ja edessä marathon winter
Ice spikerit on ihan karmeet tuolla tienposkessa.
Litkutettuna meno paranee jo selkeästi, mutta karmeet silti. Ei mee mihinkään. Tosin jos maksimaalinen pito on tärkein niin ei paljon parempia löydy.
Yleensä eteen laitetaan se pitävämpi rengas.
Parista syystä, eli takarenkaan rullaavuus vaikuttaa enemmän kuin eturenkaan ja pitävämpi yleensä rullaa huonommin.
Toinen on ihan se pito eli kummassa tilanteessa menet ennemmin turvalleen, kun eturengas lähtee luisteleen vai kun se takarengas lähtee?
Eli lähtökohtaisesti spikeri eteen ja marathoni taakse jos noilla on pakko mennä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 273
Suosituksia 2.8+ 27,5 tuuman nastarenkaista. Meneekö noihin kapempikin rengas muuten, esim joku 2,25 vai miten tuo alkuperäinen plussakoko vaikuttaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 299
Ice spikerit on ihan karmeet tuolla tienposkessa.
Litkutettuna meno paranee jo selkeästi, mutta karmeet silti. Ei mee mihinkään. Tosin jos maksimaalinen pito on tärkein niin ei paljon parempia löydy.
Yleensä eteen laitetaan se pitävämpi rengas.
Parista syystä, eli takarenkaan rullaavuus vaikuttaa enemmän kuin eturenkaan ja pitävämpi yleensä rullaa huonommin.
Toinen on ihan se pito eli kummassa tilanteessa menet ennemmin turvalleen, kun eturengas lähtee luisteleen vai kun se takarengas lähtee?
Eli lähtökohtaisesti spikeri eteen ja marathoni taakse jos noilla on pakko mennä.
Tuota samaa mietinkin. Se ärsyttävin ominaisuus mielestäni noissa Ice Spikereissä on heijaaminen puolelta toiselle ja sen luulisi olevan eturenkaasta kiinni. Tykkään noista Ice Spikereistä kun Marathoneilla tuli muutamaankin kertaan pelästyttyä kun liukui. Mietin vaan olisikohan näistä kahdesta jotain välimallia.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 173
Suosituksia 2.8+ 27,5 tuuman nastarenkaista. Meneekö noihin kapempikin rengas muuten, esim joku 2,25 vai miten tuo alkuperäinen plussakoko vaikuttaa?
Tarttis tietää vanteen sisäleveys, mutta...
45nrth wrathchild on hyvä, mutta jäätävän hintainen.
Ice spikeri 2.6 leveänä pitäis mennä ihan ok.
Suomi tyres fat freddie on ihan hyvä ja halpa.
Terrene cake eater, pitäis olla ihan ok tosin kallis ja hankala löytää mistään.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Terrene cake eater, pitäis olla ihan ok tosin kallis ja hankala löytää mistään.
Tuollahan noita on Foxcompissa hyllyssä. Cake Eaterin kanssa säästää hyvin, jos viitsii nastoittaa itse, vaikka MCarbonin nastoilla. Hyvä rengas kyllä. Ei ISP:n pitoa paljaalla jäällä, mutta lumella jne. paljon parempi.

@maustevoi 2.25" kumia en plussaan laittaisi. Putoaa keskiö liian alas.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 173
Katohan sielläpä niitä terrenejä on.
Noh, tuli ostettua jo 29 x 2.8 arisun sharktoothit.
Ei varmaan ihan pirusti jäällä pidä, mutta rullaa todennäköisesti ihan hyvin.
Pitäähän se 29+ kokeilla, kun runko sellaisiakin syö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Itse tilasin sähkömaasturiin Kahvat: 45NRTH Kahva 29 Studded Commuter Tire
Vaikuttaisi vähän ISPtä sivistyneemmiltä renkailta. Toivottavasti toiminee satunaisessa työmatkailussa hyvin.
Mistään tosin ei löydy arvosteluja, kun taisi tulla markkinoille vasta nyt:eek:
Laitahan raporttia, erityisesti paino kiinnostaa. Aika hyvin ovat tuon infon piilottaneet, joten tuskin kovin kevyet ovat? :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
219
Laitahan raporttia, erityisesti paino kiinnostaa. Aika hyvin ovat tuon infon piilottaneet, joten tuskin kovin kevyet ovat? :)
Kahden renkaan keskiarvo ~950g. Keittiö vaa_alla hieman hankalat punnita. Mutta ei tuossa monen kymmenen gramman heittoa ole.
Rungoltaan ja kumiltaan hieman 50-622 Mara Wintereitä pehmeämmän/tahmeamman oloiset.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Ostin keväällä insera reflex 360 pyörän ja sillä innostuin pyöräilystä, täälä maaseudulla on kuitenkin metsäteitä enemmän ja nuo renkaat ei ehkä ihan parhaat ole siihen ajoon. 1000km päällystettyjä ajoin mutta alkoi reitit tulla liiankin tutuiksi.

Schwalbe Citizen 42-622, tämmöset renkaat siinä on vakiona, voisko tuohon laittaa jotku hyvät maastorenkaat tilalle? Oisko suosituksia?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Schwalbe Citizen 42-622, tämmöset renkaat siinä on vakiona, voisko tuohon laittaa jotku hyvät maastorenkaat tilalle? Oisko suosituksia?
Kyllähän siihen voi renkaat vaihtaa. Ei nyt äkkiseltään löytynyt tietoa kuinka leveät renkaat tuohon runkoon ja vanteille voi laittaa, mutta kyllä varmaan voi leveämmätkin olla kuin 42. Jos siis kaipaa leveyttä lisää.

Itse en maastorenkaista tiedä, niin joku muu voi antaa vinkkejä siihen.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 173
Ostin keväällä insera reflex 360 pyörän ja sillä innostuin pyöräilystä, täälä maaseudulla on kuitenkin metsäteitä enemmän ja nuo renkaat ei ehkä ihan parhaat ole siihen ajoon. 1000km päällystettyjä ajoin mutta alkoi reitit tulla liiankin tutuiksi.

Schwalbe Citizen 42-622, tämmöset renkaat siinä on vakiona, voisko tuohon laittaa jotku hyvät maastorenkaat tilalle? Oisko suosituksia?
Jollei nyt ihan metsässä ajele niin schwalben g-onet on oikein rullaavat cyclokumit. Löytyy myös 40mm leveänä. Menee pirun hyvin asfaltillakin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Miten suojaatte ulkona säilytyksessä pyöränne?

Itsellä takapihalla taivasalla pyörät ja tälle syksylle jo yhden kerran osunut kohdalle aamulla yöllisen vesisateen jälkeen jäätynyt pyörä. Jäi telineeseen, kun koko pyörä oli jäässä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Miten suojaatte ulkona säilytyksessä pyöränne?

Itsellä takapihalla taivasalla pyörät ja tälle syksylle jo yhden kerran osunut kohdalle aamulla yöllisen vesisateen jälkeen jäätynyt pyörä. Jäi telineeseen, kun koko pyörä oli jäässä.
Itse en ole säilyttänyt, mutta kaverilla oli tämän tyyppinen peite pyörälle: https://m.bikester.fi/red-cycling-products-biek-garage-pyoran-suojapeite-musta-375282.html
Eiköhän tuohon normaali pressukin käy. Lisäksi bikesterissä on myös tuollaisia kovakuorisiakin minitalleja. Tosin hinta on aina suurempi.

Edit: Tuossa vedenkestävä: https://m.bikester.fi/topeak-bike-cover-pyoran-suojapeite-29er-valkoinen-294259.html
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Onko kellään parempaa tietoa miten XXL:stä ostetun pyörän ilmaiset huollot pitäisi käyttää? Muistelisin, että ennen vaatimuksena oli ensihuollon teettäminen 3kk sisään, mutta nyt sivulla näyttäisi lukevan vain kolme kausihuoltoa kolmen vuoden aikana? Vienkö maasturiin ensihuoltoon vai vasta ekaan kausihuoltoon?

Lisäksi, löytyisikö suositusta 29" maasturiin nastarenkaasta kaupunkikäyttöön? Vai pitäiskö ajaa normi maastorenkailla ja jääkelillä jättää pyörä parkkiin? En löydä oikein muuta vaihtoehtoa kuin Schwalbe Ice Spiker Pro 29". Ennen ajelin "hybridillä" nastoilla, nyt toiveissa olisi että leveämmillä nakeilla meno olisi miellyttävämpää.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
31
Onko lukot käytössä sekä maastossa, että maantiellä?
Polviongelmiin on nimenomaan ollut yhtenä ratkaisuna lyhyemmät kammet.
Kammet ovet tosin lyhentyneet, long, low, slack pyörien myötä.
Itse 180cm pitkänä maantiellä mennään 170mm pitkillä ja maastossa 175mm.
Tosin harkinnassa on maasturiinkin 170mm.

White on xc290 on nimensä mukaisesti xc pyörä ja näin ollen on ehkä perusteltua todeta, ettei se ole "kovaan ajoon".
Kisoihin nyt voi osallistua ihan millä vain, mutta kevythän tuo ei kyllä jäykkäperäksi ole.
2-3 kiloa pois ja ruvetaan olemaan sillä alueella, että voi kevyeksi kutsua.
Punnittin sen ekaa kertaa. 13.4kg polkimineen + pikkuisen lisäroippeita.

Nuo boldatut kohdat voi taas tarkoittaa ihan eri asioita eri ihmisille.
Rakentelu on kyllä kivaa, ja jälkeenpäin voi oluen ääressä mietiskellä millasen fillarin ois saanu rahoilla mitä meni rakenteluun :D
XXL:ssä olisi ollut tuo 2x -> 1x rattaan vaihto 80€! :rofl::rofl::rofl:

Olisin voinut maksaa 20€. En helvetissä 80€ jostain pikkurattaasta.

Koko osasarja vaihtoon +180€ posteineen Saksasta.
Takapakka loppu. Rattaista hampaita poikki.

Mietin kyllä sinkulaksi muuntamisti. Mutta kokeillaan nyt tuota SRAMia. Shimanolta aika heikko esitys maastopuolella.

Pääsee samalla eroon ikuisesti shimanon 2x hässäköistä. Ilmeisesti jopa 1x Shimpan SLX on paikat pikkurattaalle.

Olisi silloin pitänyt ostaa Kona Honzo. Olisi voinut keskittyä ajamiseen. Sorruin tarjoushaukkailuun. Ei pitäisi ostaa XXLstä yhtään mitään ikinä.
Kona on kuitenkin Kona. Oikea maastopyörämerkki.

Onko kellään parempaa tietoa miten XXL:stä ostetun pyörän ilmaiset huollot pitäisi käyttää? Muistelisin, että ennen vaatimuksena oli ensihuollon teettäminen 3kk sisään, mutta nyt sivulla näyttäisi lukevan vain kolme kausihuoltoa kolmen vuoden aikana? Vienkö maasturiin ensihuoltoon vai vasta ekaan kausihuoltoon?

Lisäksi, löytyisikö suositusta 29" maasturiin nastarenkaasta kaupunkikäyttöön? Vai pitäiskö ajaa normi maastorenkailla ja jääkelillä jättää pyörä parkkiin? En löydä oikein muuta vaihtoehtoa kuin Schwalbe Ice Spiker Pro 29". Ennen ajelin "hybridillä" nastoilla, nyt toiveissa olisi että leveämmillä nakeilla meno olisi miellyttävämpää.
Pyörä jossa on nastat on liukkaalla parempi kuin pyörä jossa ei nastoja.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 652
Mitä pyöränrenkaiden koot tarkoittavat? Pojalle piti vaihtaa nastarenkaita pyörään ja meni taas sekoiluksi.

Ennestään ollut kaksi nastarengasta, joissa toisessa lukee 35/40-622 ja toisessa 37/40-622. Tuo 37 on vissiin jotenkin isompi? En nimittäin saanut sitä 37 versiota järkevästi menemään tuohon ilman että hinkkaa kiinni lokasuojaan (tai mikä se nimeltään onkin).

Katselin sitten noita kokoja netistä ja en ihan ymmärtänyt mitä tuo tarkoittaa kun on 35/40 ja 37/40. Oli taulukko jossa 35-622, 37-622, 40-622. Onko nuo sitten 35/40-622 oikeasti 35-622 ja toinen 37-622?

Eli jos haen uuden nastarenkaan niin onko tuo 35-622 sitten sopiva ja vähän pienempi ulkomitoiltaan, kuin tuo 37/40-622, että ei ota niin helposti kiinni? Noista vanhoista se 35/40-622 nimittäin sopi ihan kohtuullisesti.
Nuo renkaisiin merkityt koot tarkoittaa 35/37-40mm leveyttä ja 622mm ympärysmitta.

Jos 37mm ottaa kiinni niin 35-622 pitäisi olla hyvä, renkaiden todellinen leveys yleensä vähän vaihtelee valmistajasta ja vanteesta riippuen +- pari milliä.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Osaako joku sanoa onko tämä jalkajarru laitettu oikein tohon runkoon kiinni? jarruttaa ihan hyvin ehkä liiankin hyvin mutta ongelmana on että pyörä jotenkin tulee raskaamaksi ajaa kun hetken polkenut. Pyöräliikkeessä on laitettu uusi takalaakeri ja säädetty kohdilleen että siitä se ei jumita. Voiko takajarru alkaa jotenkin itsestään hieman jarruttamaan kun hetken polkenu?

20191102_091548.jpg
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 652
Osaako joku sanoa onko tämä jalkajarru laitettu oikein tohon runkoon kiinni? jarruttaa ihan hyvin ehkä liiankin hyvin mutta ongelmana on että pyörä jotenkin tulee raskaamaksi ajaa kun hetken polkenut. Pyöräliikkeessä on laitettu uusi takalaakeri ja säädetty kohdilleen että siitä se ei jumita. Voiko takajarru alkaa jotenkin itsestään hieman jarruttamaan kun hetken polkenu?

Ihan oikealta näyttää.

Kippaa fillari ylösalaisin ja kokeile pyöriikö takarengas vapaasti, siitä näkee laahaako jarru. Jalkajarru ei yleensä ala polkiessa laahaamaan koska vaatii polkaisun taaksepäin.

Olisiko napavaihde jäykkä, kokeile kaikilla vaihteilla onko eroa?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Ihan oikealta näyttää.

Kippaa fillari ylösalaisin ja kokeile pyöriikö takarengas vapaasti, siitä näkee laahaako jarru. Jalkajarru ei yleensä ala polkiessa laahaamaan koska vaatii polkaisun taaksepäin.

Olisiko napavaihde jäykkä, kokeile kaikilla vaihteilla onko eroa?
Kyseessä vaihteeton pyörä. Joo olen pyöritellyt tollei sitä ja tuntuis rullaavan ihan ok, voihan se olla että kuvittelen koko jutun että mukamas alkais raskautuu ajossa, aina tuntuu kun lähtee liikkeelle että rullaa niin kivasti. mutta pääasia että toi jarru on oikein kiinni
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Kyseessä vaihteeton pyörä. Joo olen pyöritellyt tollei sitä ja tuntuis rullaavan ihan ok, voihan se olla että kuvittelen koko jutun että mukamas alkais raskautuu ajossa, aina tuntuu kun lähtee liikkeelle että rullaa niin kivasti. mutta pääasia että toi jarru on oikein kiinni
Jos se tuntuu ajon aikana raskaammalta sen takia, kun alkaa reisistä voimat hiipumaan? ;)
Kun alkaa tuntumaan raskaammalta, niin kokeile silloin pyöriikö rengas vapaasti.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Jos se tuntuu ajon aikana raskaammalta sen takia, kun alkaa reisistä voimat hiipumaan? ;)
Kun alkaa tuntumaan raskaammalta, niin kokeile silloin pyöriikö rengas vapaasti.
voihan se olla niinkin :D joo hitto tota en olekkaan vielä testannu, jos silloin se pyörii edelleen samallavoimalla ku alussakin ni sitten on miehessä ja päässä se vika :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Polkupyörien nastarenkaiden tuotanto käynnistyy taas Suomessa – talvipyöräilyn suosio on elvyttämässä Lieksan perinteisen rengastehtaan

Onko kellään kokemusta noista Suomi Tyresin "uusintatuotannosta"? Motonetissä olisi tarjouksessa joku niiden malleista aika hyvään hintaan, jos vertaa näihin muihin isoihin valmistajiin. Suomi Tyres polkupyörän nastarengas 37-622 | Motonet Oy / Suomi Tyres polkupyörän nastarengas 47-622 W106 | Motonet Oy

Mutta pärjääkö nuo ollenkaan esimerkiksi jollekin Schwalbe Marathon Winter (Plus) renkaille, jotka saisi pienellä lisäpanostuksella?

Jos jotain noista kuvista voi päätellä, niin rullaavuus ei varmasti ole samaa luokkaa kuin Schwalbeissa, mutta enemmän kiinnostaisi kuinka hyvin nuo pitävät vrt. nuo Schwalbet?

Lisäksi ainakin jonkin verran puoltaisi tuo suomalaisuus ja "lähituotanto", jos muuten tuote olisi edes jotenkin vertailukelpoinen. Tai en tiedä tulkitsenko tämän lauseen oikein "Suomi Tyresin renkaat ovat kotimaisia ja tehdään käsityönä Lieksassa mukaan lukien nastoitus", että itse renkaatkin tehtäisiin ihan suomessa eikä pelkästään tuo nastoitus, joka taisi olla tilanne ennen tätä uusintatuotantoa?
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Uustuotannosta en osaa sanoa mutta se vanhalla Hakkapeliitta W106 nimellä myyty oli hintaisekseen oikein pätevä perus hybridin talvirengas josta ei valittamista.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tulipa testailtua tänä aamuna noita Marathon Wintereitä. Ulkona oli hiukan plussaa ja loskaa/jäätä. 2-3cm lunta ei vielä haittaa ajoa paljoakaan, mutta paksussa loskassa noiden ajettavuus on tosiaan aika huono. Jäällä ja normaalissa talvikelissä kyllä hyvin pitävät ja ainakin paremmin noilla menee, kuin continental kingeillä.

Edit. 21mm leveys itsellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Polkupyörien nastarenkaiden tuotanto käynnistyy taas Suomessa – talvipyöräilyn suosio on elvyttämässä Lieksan perinteisen rengastehtaan

Onko kellään kokemusta noista Suomi Tyresin "uusintatuotannosta"? Motonetissä olisi tarjouksessa joku niiden malleista aika hyvään hintaan, jos vertaa näihin muihin isoihin valmistajiin. Suomi Tyres polkupyörän nastarengas 37-622 | Motonet Oy / Suomi Tyres polkupyörän nastarengas 47-622 W106 | Motonet Oy

Mutta pärjääkö nuo ollenkaan esimerkiksi jollekin Schwalbe Marathon Winter (Plus) renkaille, jotka saisi pienellä lisäpanostuksella?

Jos jotain noista kuvista voi päätellä, niin rullaavuus ei varmasti ole samaa luokkaa kuin Schwalbeissa, mutta enemmän kiinnostaisi kuinka hyvin nuo pitävät vrt. nuo Schwalbet?

Lisäksi ainakin jonkin verran puoltaisi tuo suomalaisuus ja "lähituotanto", jos muuten tuote olisi edes jotenkin vertailukelpoinen. Tai en tiedä tulkitsenko tämän lauseen oikein "Suomi Tyresin renkaat ovat kotimaisia ja tehdään käsityönä Lieksassa mukaan lukien nastoitus", että itse renkaatkin tehtäisiin ihan suomessa eikä pelkästään tuo nastoitus, joka taisi olla tilanne ennen tätä uusintatuotantoa?
uustuotannosta ei kokemusta. Vanhat sarjat olleet käytössä vuosilta 2006 ja 2014, eli ihan hyvin kestäneet 4-8km ajoa päivittäin talvikaudella.

Kuten totesit, niin karkeampi kuvio pitää luultavasti paremmin tietyillä aluistoilla, mutta rullaa huonommin.

Isoimpana miinuksena jälkimmäisessä sarjassa olen pitänyt pistosuojausta, kun kerran talvessa mennyt sepeli läpi. Toisaalta vanhoista marathoneista meni nastat läpi, kai niissä on sisäpuolen suojaus parantunut sittemmin.

Jos vaan pyörään mahtuu, niin kuulemma kannattaa panostaa renkaan leveyteen. Kapea rengas sopivan pehmeällä alustalla ja urissa ikävä ajettava. Itse pähkäilen maasturiin rengasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227
Tulipa testailtua tänä aamuna noita Marathon Wintereitä. Ulkona oli hiukan plussaa ja loskaa/jäätä. 2-3cm lunta ei vielä haittaa ajoa paljoakaan, mutta paksussa loskassa noiden ajettavuus on tosiaan aika huono. Jäällä ja normaalissa talvikelissä kyllä hyvin pitävät ja ainakin paremmin noilla menee, kuin continental kingeillä.

Edit. 21mm leveys itsellä.
Marathon Winterin kapein versio on 30mm

Spikes Reader
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
152
Polkupyörien nastarenkaiden tuotanto käynnistyy taas Suomessa – talvipyöräilyn suosio on elvyttämässä Lieksan perinteisen rengastehtaan

Onko kellään kokemusta noista Suomi Tyresin "uusintatuotannosta"? Motonetissä olisi tarjouksessa joku niiden malleista aika hyvään hintaan, jos vertaa näihin muihin isoihin valmistajiin. Suomi Tyres polkupyörän nastarengas 37-622 | Motonet Oy / Suomi Tyres polkupyörän nastarengas 47-622 W106 | Motonet Oy

Mutta pärjääkö nuo ollenkaan esimerkiksi jollekin Schwalbe Marathon Winter (Plus) renkaille, jotka saisi pienellä lisäpanostuksella?

Jos jotain noista kuvista voi päätellä, niin rullaavuus ei varmasti ole samaa luokkaa kuin Schwalbeissa, mutta enemmän kiinnostaisi kuinka hyvin nuo pitävät vrt. nuo Schwalbet?

Lisäksi ainakin jonkin verran puoltaisi tuo suomalaisuus ja "lähituotanto", jos muuten tuote olisi edes jotenkin vertailukelpoinen. Tai en tiedä tulkitsenko tämän lauseen oikein "Suomi Tyresin renkaat ovat kotimaisia ja tehdään käsityönä Lieksassa mukaan lukien nastoitus", että itse renkaatkin tehtäisiin ihan suomessa eikä pelkästään tuo nastoitus, joka taisi olla tilanne ennen tätä uusintatuotantoa?
Useampi vuosi sitten oli tuollaiset w106 ja olivat surkeimmat renkaat, millä olen ajanut. Rullasivat todella huonosti ja olivat jotenkin kovat ja kankeat ajaa. Lumessa ja sohjossa kiemurtivat ja jäiset urat heitteli nastoista huolimatta. Jäällä toki pitävät paremmin, kuin nastattomat renkaat ja kulutusta sekä sepeliä kestivät hyvin. Koko taisi olla 37-622, ehkä leveämmät on paremmat. Sen jälkeen olen talvet ajanut nappularenkailla ja jättänyt pääkallokeleillä fillarin kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Kiinnostaisi ostaa tuollainen cyclocross-pyörä. Käytettynä noita näkyy saavan aika laajalla hintahaarukalla, uskon että omaan satunnaiskäyttöön riittäisi haarukan edullisimmat.

Onko kokeneemmilla antaa vinkkejä käytettyä harkittaessa, mitä kannattaa käydä läpi? Onko jotain merkkejä joita kannattaa välttää ym?
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Tänään oli tarkoitus vaihtaa omaan pyörään nastarenkaat alle, mutta hermothan ne paloi aivan totaallisesti...

Elikkäs, pyörä on Kona Kahuna vm. 2018. Alkuperäinen eturengas on aikoinaan varastettu, joten eteen olen itse asentanut renkaan tubelessina ja nytkin nastarenkaan laitto sujui ongelmitta.

Sen sijaan takana on alkuperäinen rengas. Tyhjensin renkaan ja koitin saada rengasmuoveja renkaan reunan alle, mutta rengas oli niin tiukasti kiinni, että en saanut raotettua reunaa yhtään. Hetken aikaan taisteltua minulta paloi hermot ja leikkasin renkaan saksilla auki. Poistin sisäkumin ja leikkasin vielä vannenauhankin auki, mutta ulkorengas on edelleenkin tiukasti kiinni vanteessa!!! Se on vissiin liimattu siihen kiinni? En edes tiennyt, että pyörän renkaita asennellaan näin... Koitin liuottaa/liukastaa liimapintaa rypsiöljyllä ja kossupullon jämillä, mutta ilman tuloksia... Onko kellään mitään ideaa millä saisin irrotettua renkaan vanteesta?

IMG_20191104_212006.jpg
IMG_20191104_211927.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
116
Tänään oli tarkoitus vaihtaa omaan pyörään nastarenkaat alle, mutta hermothan ne paloi aivan totaallisesti...

Elikkäs, pyörä on Kona Kahuna vm. 2018. Alkuperäinen eturengas on aikoinaan varastettu, joten eteen olen itse asentanut renkaan tubelessina ja nytkin nastarenkaan laitto sujui ongelmitta.

Sen sijaan takana on alkuperäinen rengas. Tyhjensin renkaan ja koitin saada rengasmuoveja renkaan reunan alle, mutta rengas oli niin tiukasti kiinni, että en saanut raotettua reunaa yhtään. Hetken aikaan taisteltua minulta paloi hermot ja leikkasin renkaan saksilla auki. Poistin sisäkumin ja leikkasin vielä vannenauhankin auki, mutta ulkorengas on edelleenkin tiukasti kiinni vanteessa!!! Se on vissiin liimattu siihen kiinni? En edes tiennyt, että pyörän renkaita asennellaan näin... Koitin liuottaa/liukastaa liimapintaa rypsiöljyllä ja kossupullon jämillä, mutta ilman tuloksia... Onko kellään mitään ideaa millä saisin irrotettua renkaan vanteesta?

Empä oo ikinä kuullutkaan, että renkaita olisi liimaamalla asennettu. Jotkut rengas/vanne-kombot on todella tiukassa. Kokeile antaa vaikka hiustenkuivaajalla vähän lämpöä tuohon josko lähtisi antautuun.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Useampi vuosi sitten oli tuollaiset w106 ja olivat surkeimmat renkaat, millä olen ajanut. Rullasivat todella huonosti ja olivat jotenkin kovat ja kankeat ajaa. Lumessa ja sohjossa kiemurtivat ja jäiset urat heitteli nastoista huolimatta. Jäällä toki pitävät paremmin, kuin nastattomat renkaat ja kulutusta sekä sepeliä kestivät hyvin. Koko taisi olla 37-622, ehkä leveämmät on paremmat. Sen jälkeen olen talvet ajanut nappularenkailla ja jättänyt pääkallokeleillä fillarin kotiin.
Sanoisin että sohjo, paksu lumi/suojalumi ja urainen jää on kamalia paitsi ehkä läskillä.

Kun painetta on sopivasti omaan makuun suomityresin W106 ja W240(?) rullaa siedettävästi. Kesärenkailla sitten tosiaan tuntuu aluksi että töitä ei tarvi tehdä lainkaan :D. Marathon wintereistä ei kokemusta ole, mutta kuulemma rullaa paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10
Jäykkäperäinen maasturi hakusessa hintaluokassa n. 1000 €. Käyttötarkoituksena sekalainen polkuajo ja työmatkaa talvella.

Tällä hetkellä vahvimpia vaihtoehtoja ovat:
wiggle.com | Vitus Sentier 29 VR Bike (SX Eagle 1x12 - 2020) | Hard Tail Mountain Bikes (samaa löytyy myös 27.5)
wiggle.com | Cube Reaction TM 29 Hardtail Mountain Bike (2019) | Hard Tail Mountain Bikes
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7.0/2034.html

Vitus on kerännyt kehuja arvosteluissa ja ulkomaan keskustelupalstoilla. Hinta menee jo aivan budjetin yläpäähän ja arveluttaa, onko jo liian järeä yleiskäyttöön?
Cubessa näyttäisi ainakin paperilla saavan hintaan nähden eniten, mutta muualla on haukuttu rungon geometriaa lyhyeksi ja korkeaksi. Muuten näyttäisi olevan aika lähellä 27.5 Vitusta.
Canyonissa ei osasarja näytä kovin erikoiselta, mutta olisi n. kilon kevyempi kuin muut. M-kokoa joutuisi odottamaan joulukuulle ja dropperi puuttuu verrattuna Cubeen ja Vitukseen.

Tällä hetkellä eniten houkuttelisi tuo Vitus lähinnä sen muualta saaman hehkutuksen takia, tosin Cuben saisi aika paljon halvemmalla ja paperilla näyttää lähes yhtä hyvältä.

Myös rengaskoon valinta mietityttää, Vitusta on saatavilla kummassakin koossa, Canyonilla M-koosta alkaen 29 ja Cube 27.5. Talveksi pitäisi saada mahdollisimman hyvin rullaava nastarengas ainakin eteen.

Pituutta 172 cm ja sisäjalka 81 cm. Entuudestaan löytyy gg ja läskipyörä, pääasiallisesti työmatkat tulee ajettua gg:llä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
54
Tänään oli tarkoitus vaihtaa omaan pyörään nastarenkaat alle, mutta hermothan ne paloi aivan totaallisesti...

Elikkäs, pyörä on Kona Kahuna vm. 2018. Alkuperäinen eturengas on aikoinaan varastettu, joten eteen olen itse asentanut renkaan tubelessina ja nytkin nastarenkaan laitto sujui ongelmitta.

Sen sijaan takana on alkuperäinen rengas. Tyhjensin renkaan ja koitin saada rengasmuoveja renkaan reunan alle, mutta rengas oli niin tiukasti kiinni, että en saanut raotettua reunaa yhtään. Hetken aikaan taisteltua minulta paloi hermot ja leikkasin renkaan saksilla auki. Poistin sisäkumin ja leikkasin vielä vannenauhankin auki, mutta ulkorengas on edelleenkin tiukasti kiinni vanteessa!!! Se on vissiin liimattu siihen kiinni? En edes tiennyt, että pyörän renkaita asennellaan näin... Koitin liuottaa/liukastaa liimapintaa rypsiöljyllä ja kossupullon jämillä, mutta ilman tuloksia... Onko kellään mitään ideaa millä saisin irrotettua renkaan vanteesta?

Itsellä oli sama homma. Kummatkin kumit oli kuin liimattu vanteeseen. Kävi mielessä kumin saksiminen mutta tyydyin työntämään talttapäistä meisseliä kumin ja vanteen väliin. Siitä se rupes pikkuhiljaa irtoamaan vanteesta, mutta oli todellakin työn ja tuskan takana. Vanne ei tykännyt hyvää, mut mitäpä pienistä jäljistä. Ajattelin muutenkin hommata talven aikana uudet kiekot ja niihin uudet kumit.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Itsellä oli sama homma. Kummatkin kumit oli kuin liimattu vanteeseen. Kävi mielessä kumin saksiminen mutta tyydyin työntämään talttapäistä meisseliä kumin ja vanteen väliin. Siitä se rupes pikkuhiljaa irtoamaan vanteesta, mutta oli todellakin työn ja tuskan takana. Vanne ei tykännyt hyvää, mut mitäpä pienistä jäljistä. Ajattelin muutenkin hommata talven aikana uudet kiekot ja niihin uudet kumit.
Vein lopulta takarenkaan paikalliseen pyöräliikkeeseen vaihdettavaksi. Antoivat samalla pienen vinkin miten tiukat kumit yleensä lähtee irti:

Laittaa renkaan roskiksen päälle, jolloin
- rataspakka/levyjarru ei vaurioidu, koska se pysyy ilmassa koko ajan
- renkaaseen saa kohdistettua helposti paljon voimaa, koska se pysyy paikoillaan
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Pitäisi hankkia pyörä kaupunkiympäristöön. Budjetti on alle 500 euroa. Kesäisin ja muutenkin sään salliessa käytän sähköpotkulautaa, joten käyttö painottuisi talveen ja sateisiin ajanjaksoihin. Olen ajatellut fatbikejä, mutta kuinka laadukkaan saisi 500 eurolla? Toki muitakin pyörätyyppejä voi suositella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 744
Viestejä
4 190 947
Jäsenet
70 785
Uusin jäsen
henkkalu

Hinta.fi

Ylös Bottom