Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kannattaa huomioida, että kun normi PMR puhelimissa on kiinteä antenni ja lähetysteho 0.5W ja noissa taas parempi antenni ja tehotkin jotain 5W luokkaa, niin voi tosiaan yhteys jäädä yksipuoleiseksi.
Olet oikeassa, että suomessa ei saa lähettää kuin 0,5W PMR446 puhelimella.

Kiinanradiolla se tuplautuu monta kertaa 7-8W, mutta samalla se menee laittomaksi.

Kuka sitä tarkistaa tai seuraa?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Olet oikeassa, että suomessa ei saa lähettää kuin 0,5W PMR446 puhelimella.

Kiinanradiolla se tuplautuu monta kertaa 7-8W, mutta samalla se menee laittomaksi.

Kuka sitä tarkistaa tai seuraa?
No kyllähän siinä rupeaa hyvin äkkiä kiinnostamaan ihmisiä/poliisia, jos rupeaa huutamaan törkeyksiä/laittomuuksia. Eli todennäköisesti tuossa vaiheessa lähtee käsiradio pois
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
724
Me ajetaan kaverin kanssa pääasiassa 1W, 4W jos ei meinaa kuulua. Ja käytetään kanavia 9-16 jotka ovat paljon harvinaisempia, kun nykyisissäkin kaupoissa myytävissä PMR446-kapuloissa on yleensä vain 1-8 mahdollisuutena.

Liika teho on joskus jopa haitaksi, 4W kuuluu paremmin kuin 8W.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
PMR446 puhelimissa voi myös ohjelmoida ns. privaattitaajuuksia menemällä oliko se CTSCC taajuuksien alle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Olet oikeassa, että suomessa ei saa lähettää kuin 0,5W PMR446 puhelimella.

Kiinanradiolla se tuplautuu monta kertaa 7-8W, mutta samalla se menee laittomaksi.

Kuka sitä tarkistaa tai seuraa?
Joo tuskinpa juuri kukaan. Tarkoitin vaan sitä, että heikompi asema määrittää yhteyden kuuluvuuden.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Hommaat kunnon aseman ja kaverillakin kasvaa nälkä syödessä :D

Niin se käy aina radioharrastuksen kanssa.

Katso minun allekirjoitus, siinä linkki softaradioryjmään, mutta siellä puhutaan kaikesta jopa LA-puhelimien pakettiradiosta ja amatöörijutuista.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 554

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mulla on ohjelmontikaapeli kaikkiin laitteisiin jos liikut Vantaan suunnilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12
Kyllä pemareilla onnistuu pidemmätkin matkat. Itseltäkin löytyy tältä listalta kaksi yli 100km yhteyttä takavuosilta: Uudenmaan Radio-Tele Oy, PMR446 -dx. Molemmat yhteydet täysin laillisilla standardivehkeillä (Vertex Standard VX-146, 0,5W, ei mitään lisäantennia). Toki vaatii hyvät kelit ja molemmat osapuolet korkeiden mäkien huipulla, mutta ihan mahdollista on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
PMR446 puhelimissa voi myös ohjelmoida ns. privaattitaajuuksia menemällä oliko se CTSCC taajuuksien alle?
Nuo ovat vaan säädettäviä kohinasalpoja. Eli kohdinasalpa aukeaa vain kun kuulee tietyn kantoaallon, joka on laitettu kumpaankin laitteeseen päälle. Jos joku kuuntelee yleisellä kohinasalvalla (tai ilman salpaa) kaikki puheet kyllä kuulee. Normaali työkäytössä tms. tuo on kyllä ihan hyvä ominaisuus, ei tarvitse kuunnella muiden jorinoita.

Joskus töissä oli laite jossa oli paketin mukaan jonkinlainen salausjärjestelmä, mutta ei saatu sitä sen kummemmin todennettua, kun ei ollut kuin se radiopuhelinpari, ja laitteet ei toimineet normaalilla PMR taajuudella.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
801
Itse kun en mitään näistä vehkeistä ymmärrä, niin pystyykö tuollasella baofeng uv-5r kapulalla puhumaan samalla kanavalla, mitä la radioissa on?
Itellä työn puolesta sora-autossa on toi la puhelin, niin monesti olisi hyvä jos kaivinkoneen tms. apumieskin voisi jutella samalle kanavalle..
Ja noita baofeng uv-5r olis itellä 2 kpl hyllyssä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 628
Isän radioamatööriharrastuksen jäljiltä olisi ylimääräisenä joskus reilut 15v sitten kaappiin täysin toimivana varastoitu Kenwood R-5000 vastaanotin, joka oli markkinoille tullessaan laadukkaan vastaanottimen maineessa. Laitteessa on myös erillinen VHF-moduuli asennettuna.

Mitähän hintaluokkaa tuollainen meikäläisillä markkinoilla edustaa ja missä sitä kannattaisi yrittää myydä? Tämän sivuston mukaan hinta voisi olla jossakin 200-350€ välimaastossa:

R-5000 by Kenwood, RadioMasterList.com | Price and Technical specifications
Laitoin tämän huuto.nettiin, eli jos jotakuta kiinnostaa, niin sieltä löytyy.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Kyllä pemareilla onnistuu pidemmätkin matkat. Itseltäkin löytyy tältä listalta kaksi yli 100km yhteyttä takavuosilta: Uudenmaan Radio-Tele Oy, PMR446 -dx. Molemmat yhteydet täysin laillisilla standardivehkeillä (Vertex Standard VX-146, 0,5W, ei mitään lisäantennia). Toki vaatii hyvät kelit ja molemmat osapuolet korkeiden mäkien huipulla, mutta ihan mahdollista on.
Aika hyvin vielä noinkin pienellä teholla eli ei se teho vaan myös paljon antennista kiinni.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Minkä takia Kiinasta ei löydy vastaavia CB-laitteita kuten vaikka mainittu Baofeng? Kyllä kelpaisi takin taskuun 40€:n pieni radio. Muutenkin CB-kamaa huonosti tarjolla vaikka "kaikki" muut taajuudet hyvin edustettuna.

Sent from my Mi 9T using Tapatalk
 

mti

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Itse en ole jotenkin innostunut noista CB-vehkeistä, vaikka jos halvalla saa, niin voisihan semmoisen kiinakapulan investoida. Siis jos niitä edes olisi... Sen sijaan ajattelin ostaa Baofeng BF-88E -kapulat Cobra 975:n korvaajiksi. Noista on tainnut olla aiemminkin puhetta, mutta onkos porukalla tuoreita kokemuksia moisista? Vai jätänkö suoraan kauppaan?
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
169
Nyt kun olen vähän aikaa kypsytellyt ajatusta niin olen ajatellu ostaa tommosen softaradion. On vinkkejä millanen kannattaa ostaa?
 

mti

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Suunnitelmissa on rakentaa n. 80-100 metriä pitkä beverage-antenni mökille DX-kuuntelua varten.
Nyt alkaa kuullostamaan hyvältä :tup:
Niin tekee! Harmi, kun tänne kerrostaloon on vähän huono viritellä yhtään mitään. Muuten olisi työn alla jo kaikenlaista MF- ja HF-alueiden vastaanottoon...

---

Itse ajattelin puolestaan uudeksi 2m/70cm-koneeksi investoida Yaesu VX-6E:n lähinnä laajan vastaanoton ja vesitiiviyden vuoksi (Yaesu VX-6E | Wifi UMTS/3G GSM Antennas, Radio Amateur Antenna, coaxial cables assemblies, radio accessories). Nykyinen kapula on Wouxunin KG-UV8D, mutta se saanee jäädä kaapin perälle (pätkii vastaanottoaan "isosti" devioiduilla lähetteillä ja/tai häiriöisessä ympäristössä). Kiinanlaatua siis.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Nyt kun olen vähän aikaa kypsytellyt ajatusta niin olen ajatellu ostaa tommosen softaradion. On vinkkejä millanen kannattaa ostaa?
Jos ei ole kauheasti budjettihommia, niin en ostaisi halvinta eBay USB-porttiin kytkettävää vaan jonkun oikeasti kunnolla kuuntelevan.

Itse huomasin, että kuuntelee tosi huonosti alle 10MHz taajuuksia verrattuna oikeaan radioamatöörigiin samalla antennilla.

10 Popular Software Defined Radios (SDRs) of 2019

Tuolta kannattaa ainakin katsoa ja ehkä sigun allekirjoituksessa olevasta ryhmästä lukea kirjoituksia / kysyä. Siellä on ammattilaisia vastaamassa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Niin tekee! Harmi, kun tänne kerrostaloon on vähän huono viritellä yhtään mitään. Muuten olisi työn alla jo kaikenlaista MF- ja HF-alueiden vastaanottoon...

---

Itse ajattelin puolestaan uudeksi 2m/70cm-koneeksi investoida Yaesu VX-6E:n lähinnä laajan vastaanoton ja vesitiiviyden vuoksi (Yaesu VX-6E | Wifi UMTS/3G GSM Antennas, Radio Amateur Antenna, coaxial cables assemblies, radio accessories). Nykyinen kapula on Wouxunin KG-UV8D, mutta se saanee jäädä kaapin perälle (pätkii vastaanottoaan "isosti" devioiduilla lähetteillä ja/tai häiriöisessä ympäristössä). Kiinanlaatua siis.
Tarkista vielä nämä.

qyt | eBay
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
169
Jos ei ole kauheasti budjettihommia, niin en ostaisi halvinta eBay USB-porttiin kytkettävää vaan jonkun oikeasti kunnolla kuuntelevan.

Itse huomasin, että kuuntelee tosi huonosti alle 10MHz taajuuksia verrattuna oikeaan radioamatöörigiin samalla antennilla.

10 Popular Software Defined Radios (SDRs) of 2019

Tuolta kannattaa ainakin katsoa ja ehkä sigun allekirjoituksessa olevasta ryhmästä lukea kirjoituksia / kysyä. Siellä on ammattilaisia vastaamassa.
Thänks täytyy katsella. Kyllä tuosta voisi jonkin verran maksaa, että saa jotain iloakin
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
94
Onko täällä harrastajia Oulusta?
Mitkä ois aktiivisia taajuuksia?

Antenni on sg-7900 sijoitettuna ulos parvekkeen ikkunalaudalle.
Ja vastaan otin halvin ebayn:n metallikoteloinen rtl-sdr.

Oulunsalon lennonjohto kuuluu hienosti.

Taajuuslistasta löytyy toki kanavia, mutta niistä aktiivista keskustelua olen löytänyt vain taajuudella 450.800 mhz.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itse kun aloittelin, niin skannailin softaradiolla SDRSharp ja nyt melkein kaikki muistipaikat täynnä.

ps. ja monesti ne taajuudet muuttuvat matkan varrella jos vaikka vuosi sitten viimeksi kuultu.

Onko tämä tuttu: Taajuuslista
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
94
Itse kun aloittelin, niin skannailin softaradiolla SDRSharp ja nyt melkein kaikki muistipaikat täynnä.

ps. ja monesti ne taajuudet muuttuvat matkan varrella jos vaikka vuosi sitten viimeksi kuultu.

Onko tämä tuttu: Taajuuslista
Toi sivu on kyl jäänyt huomaamatta. Kiitos siitä...

Löyty sieltä ainakin muutama uus taajuus, jotka vois tähän kuulua
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Pakettiradio rintamalla ei liikkunut yhtä ainoaa pakettia tässä kokeilu jaksossa. Tai no mun 10 minuutin välein lähettämät majakka paketit liikkui. Pitääpä kokeilla jotain muuta tuolla ptt kytkyllä. Laitoin finfrn palveluun gatewayn la kanavalle 3 fm Kymenlaakson verkkoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Pakettiradio rintamalla ei liikkunut yhtä ainoaa pakettia tässä kokeilu jaksossa. Tai no mun 10 minuutin välein lähettämät majakka paketit liikkui. Pitääpä kokeilla jotain muuta tuolla ptt kytkyllä. Laitoin finfrn palveluun gatewayn la kanavalle 3 fm Kymenlaakson verkkoon.
Mjaa, ei ollutkaan niin helppoa. En saa säädettyä tasoja. Radion suunnalta kun tulee ääntä hetken niin menee jotenkin luuppiin koko systeemi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Sattumalta huomasin, että tuon mun T2LT antennin SWR:t oli hypännyt tuonne 1.8-2.0 arvoihin. En tiedä oisko sade tehnyt tepposet. Kaapelin vaipassa oli kyläl haava, mutta olin teipannut sen. tein uuden, kun oli vielä kaapelia jemmassa. Nyt näyttää taas hyvältä LA ch1 SWR noin 1.3 ja ch20 noin 1.1 ja ch 39 noin 1.2.
Muoks. Kuva lisätty
IMG_20190922_131732__01.jpg
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Alle kahden SWR:t on ihan ok. Kuuntelussa on ei ole niin tarkkaa, mutta lähetyksessä sitä parempi mitä pienempi arvo.

Yli kahden arvot saattavat rikkoa länkyn kiven ja rikkoa lähetyspuolen.

Ostin lauantaina kaverilta YAESU VR-120D skannerin kun sain edullisesti.

Laitoin tulitikkuaskin kuvaan mukaan, että on helpompi hahmottaa skannerin kokoluokkaa.

  • Taajuusalue: 0.1-1300 MHz NFM, WFM, AM
  • 5,6.25,9,10,12.5,15,20,25,30,50 ja 100 kHz stepit
  • VOIT KUUNNELLA MYÖS PMR-446 puhelimia!
  • 640 muistia (10:ssä pankissa)
  • Iso näyttö (sis. signaalimittari)
  • Prioriteettihaku
  • Kaksoiskuuntelu
  • Taajuuslaskin
  • Nimien asetus taajuuksille!
  • BNC-Antenniliitin
  • Koko: 85K x 59L x 28S mm
  • Paino: 195g

YAESU VR-120D.JPG
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tässä just ollut länkyssä kaverin kanssa pasri tuntia putkeen ja mulla SWR 1.0 länkyn oman näytön mukaan ja erillisellä mittarilla viisari heilahtaa sen paksuuden verran, eli aika kohdillaan :tup:

20191022_025331.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Alle kahden SWR:t on ihan ok. Kuuntelussa on ei ole niin tarkkaa, mutta lähetyksessä sitä parempi mitä pienempi arvo.

Yli kahden arvot saattavat rikkoa länkyn kiven ja rikkoa lähetyspuolen.

Ostin lauantaina kaverilta YAESU VR-120D skannerin kun sain edullisesti.

Laitoin tulitikkuaskin kuvaan mukaan, että on helpompi hahmottaa skannerin kokoluokkaa.




Paljos jouvuit maksaa Yaesusta?
Tästäpä tulikin mieleen, että pitäs tehä loppuun samanlaiseen skanneriin sarjakaapeli adapteri.
Ollu reilun vuoden päivät tekeillä piuha kaverin skanneriin, mutta ei vaan oo saanu aikaseks tehtyä... :)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Paljos jouvuit maksaa Yaesusta?
Tästäpä tulikin mieleen, että pitäs tehä loppuun samanlaiseen skanneriin sarjakaapeli adapteri.
Ollu reilun vuoden päivät tekeillä piuha kaverin skanneriin, mutta ei vaan oo saanu aikaseks tehtyä... :)
30€ :D

Oliko paha hinta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Alle kahden SWR:t on ihan ok. Kuuntelussa on ei ole niin tarkkaa, mutta lähetyksessä sitä parempi mitä pienempi arvo.

Yli kahden arvot saattavat rikkoa länkyn kiven ja rikkoa lähetyspuolen.

Ostin lauantaina kaverilta YAESU VR-120D skannerin kun sain edullisesti.

Laitoin tulitikkuaskin kuvaan mukaan, että on helpompi hahmottaa skannerin kokoluokkaa.





Paitsi tuosta puuttuu ilmailutaajuusalueelta tuo 25kHz/ 8.3kHz kanavajako
 

mti

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Hain eilen illalla odotetun paketin: Wimosta tilattu Yaesu vx-6 saapui viimein. Päivän kokemusten perusteella kyllä nappiostos, laatu paljon vanhaa Wouxunia (kg-uv8d) parempi. Päädyin nyt tähän malliin vesitiiviyden ja laajan vastaanoton takia (sopinee ns. varautujan radioksikin). Myöhemmin pitää sitten kirjoitella kokemuksista laajemmin, kunhan niitä ehtii kertyä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
No tullut taas pelailtua tuon SDR tikun kanssa, kun tuli vihdoin tilattua antenni. Tuommoinen skyscan mk3 25-2000MHz antenni. Testailtu antenni työpöydällä tutuilla FM kanavilla ja PMR kanavilla omalla PMR-puhelimella, että vaikuttaisi toimivalta. Mutta muuten kyllä on hiljaista kaikenlaisilla puhekanavilla. Täällä ei juuri mitään löydy. Päätinpä kokeilla myös APRS vastaanottoa tämän ohjeen avulla. Ei kuulu mitään. Ehkä en vaan osannut/saanut toimimaan. Koitinpa sitten vielä tuota Virtual Radar ADS-B kuuntelua tämän ohjeen mukaan. Tämäpä toimii, mutta antenni tuossa pöydällä, niin etäisyydet jää noin 20-30 kilsaan ilman suunnasta riippuen. 10 km Kotkan keskustasta pohjoiseen, asutusalue, on vähän köyhä sijainti kuuntelulle. Tuo APRS olisi kiva saada toimimaan ainakin testi mielessä.

Muoks. toimii tuo APRS myös. Tuli vaan niin harvakseen signaaleja. Vielä kun saisi ne kartalle...
muoks 2. Soundmodem ohjelmalla sain APRS paketit näkymään kartalla UI-View32 ohjelmassa.
Pystytkö mittaamaan jokaisen neljän Skyscan MK3 antennien pituudet?

Saan kyseisen antennin tänään Yaesu VR-120D scannerin kaveriksi, mutta yhtä antenneista on lyhennetty.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kahta antennia on näköjään lyhennetty.

57.0 = 53,5
27.5 kierretty osa
22.5 = 19.0 (tämä on tehty polkupyörän renkaan pinnasta)
15.7

Mittasin irroittamalla antennit jalasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Kahta antennia on näköjään lyhennetty.

57.0 = 53,5
27.5 kierretty osa
22.5 = 19.0 (tämä on tehty polkupyörän renkaan pinnasta)
15.7

Mittasin irroittamalla antennit jalasta.
Mun mittaukset on tehty siitä metallikiekon päältä antennin huippuun.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
801
Mikä olisi hyvä ja halpa kädessä pidettävä cb(la) radio?
Jos pelaisi edes 500m matkalla, plussaa olis jos sais ladattua tupakansytyttimestä(12v) ja pistorasiasta.
Pääasiallinen käyttökanava olis 15 tai 19 am.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
801
Facebookista olen lähtenyt jo monta vuotta sitten pois, joten se on pois suljettu. Lähinnä ajattelin, että onko noista mitä vaikka ebayhyn laittaa "handheld cb radio" kokemuksia?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 553
Viestejä
4 194 676
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
Seilaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom