Oluen paneminen itse

Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Ite oon käyttäny rosterista humalaputkea johon laitan lapon ja koko putken sitten käymisastiaan.
Siivilöityy aika hyvin kyllä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ite oon käyttäny rosterista humalaputkea johon laitan lapon ja koko putken sitten käymisastiaan.
Siivilöityy aika hyvin kyllä.
Itse en oo fani pienenkään hapettumismahdollisuuden osalta ja tollasen siivilän läpi virtaava olut lukeutuu riskitekijäksi mun kirjoissa. Eipä normaalisti cold crashin jälkeen (tai ilmankaan jos vaan odottelee rauhassa) tarvitse mitään siivilöidä. Pullottelussa tulee sakat pohjalle kuitenkin ja kegissäkin kertyy pohjalle mahdollinen muhju niin ei kauheasti väliä tuolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Itse en oo fani pienenkään hapettumismahdollisuuden osalta ja tollasen siivilän läpi virtaava olut lukeutuu riskitekijäksi mun kirjoissa. Eipä normaalisti cold crashin jälkeen (tai ilmankaan jos vaan odottelee rauhassa) tarvitse mitään siivilöidä. Pullottelussa tulee sakat pohjalle kuitenkin ja kegissäkin kertyy pohjalle mahdollinen muhju niin ei kauheasti väliä tuolla.
Jos se siivilä on kokonaan pinnan alapuolella niin ei luulisi hapettuvan?
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Laitoin ekan bissen kegiin. Mikäs paine sinne pitäis laittaa? Jääkaappilämmöissä joku 12psi? Laitoin nyt alkuunsa 20 että saa vähän buustatrua hapottumista ja kelasin tiputella sitten muutaman tunnin päästä. Mulla on hanana picnic ja 3 metrinen supistettu letku.
Ja jos vielä haluaa nopeuttaa, niin laittaa 40psi kegiin heiluttelee sitä. Laittaa vaikka lattialle vaakaan ja jaloilla hieman pyörittelee. Oluen tulisi olla mahd kylmää, co2 imeytyy parhaiten. Tuossa ollut kätevä sodastream pullo jossa pieni regu, niin pullon voi pitää kiinni kegissä heiluttelun aikana (tietysti varoen liittimiä).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Ja jos vielä haluaa nopeuttaa, niin laittaa 40psi kegiin heiluttelee sitä. Laittaa vaikka lattialle vaakaan ja jaloilla hieman pyörittelee. Oluen tulisi olla mahd kylmää, co2 imeytyy parhaiten. Tuossa ollut kätevä sodastream pullo jossa pieni regu, niin pullon voi pitää kiinni kegissä heiluttelun aikana (tietysti varoen liittimiä).

Kannattaa huomata että nuo hapot ovat jotenkin "agressiivisempia" ja pysyvät huonommin juomassa kuin hitaasti hiilihapotetussa oluessa.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Kannattaa huomata että nuo hapot ovat jotenkin "agressiivisempia" ja pysyvät huonommin juomassa kuin hitaasti hiilihapotetussa oluessa.
Juu, ja vaahtoaa enemmän hanasta laskettaessa. Mutta jos on kiire ja kyllä ne pikahapotkin sitten asettuu.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
US-05 hiivan käymisläpötila 18-28 astetta. Moni suosittelee käyttämään n.19C (ei tule estereitä). Miten paljon vaikuttaa käymisaikaan tuo 19C jos vertaa vaikka 24C?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Juu, ja vaahtoaa enemmän hanasta laskettaessa. Mutta jos on kiire ja kyllä ne pikahapotkin sitten asettuu.
Itse tekisin niin (ja olen tehnytkin) että ajaisin hapot raivolla sisään, mutta antaisin juoman sen jälkeen kunnolla rauhoittua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Itse tekisin niin (ja olen tehnytkin) että ajaisin hapot raivolla sisään, mutta antaisin juoman sen jälkeen kunnolla rauhoittua.
Oisko hyvää yleisohjetta esim 40psi ja 1vrk jonka jälkeen paine ulos kaasutilasta ja 12 sisään tjsp? Kai tota regun asteikkoa btw luetaan siten että 12psi on 12psi absoluuttista painetta ja vastaa noiden force carbonation charttien 12psi lukemaa?
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Oisko hyvää yleisohjetta esim 40psi ja 1vrk jonka jälkeen paine ulos kaasutilasta ja 12 sisään tjsp? Kai tota regun asteikkoa btw luetaan siten että 12psi on 12psi absoluuttista painetta ja vastaa noiden force carbonation charttien 12psi lukemaa?
Ja kannattaa varmistaa, että kegin kaasupuolen liittimen alapuolella oleva putken pätkä on nesteen yläpuolella, kun kikkailee noilla paineilla. Mahdollisuus saada oluet regulaattoriin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Aiheeseen liittyen onkohan kenelläkään kokemusta tällaisesta:

Carbonation Lid - Corny Keg
Tollanen hapotuskivi maksaa esim ebayssa muutaman euron ja sellanen uroskierteinen ball lock post jonka saat siis mutterilla kiristettyä ja sellanen maksaa n. 5-10€ niin paljoa enempää et poranterän lisäksi tarvitse jos haluat siitä kegin ainoasta kannesta tuollaisen tehdä. Näytti ebaysta saavan tollasen kannen reilulla parilla kympillä ilmasilla posteilla jos kiinasta tavaranhankinta ei ahdista.

EDIT:
En osaa tosin sanoa, onko tuollainen viritelmä kuinka tehokas verrattuna noihin hapotusjärjestelmiin, joissa neste kiertää pumpulla hapotuskiven ohi. Tuli vaan mieleen, että jos sitä hiilidioksidin imeytymistä ei tehosteta ravistelulla niin se imeytymisnopeus on sen verran hidas, että tollanen kivi ei varmaankaan varsinaisesti sielä nesteessä "kuohu" kun vastapaine on kegissä pääosin sama kuin regulta tuleva paine, niin käykö siinä sit niin että kytkiessä kaasun tuo kuohuu aikansa ja sitten hidastuu? Periaatteessa efektiä vois tehostaa varmaan kääntämällä regun esim 14psi ja iskemällä rajapaineventtiilillä (spunding valve) esim 12psi rajapaineen niin että kaasu virtaa kegistä uloskin pienellä paine-erolla. Silloin se kivi kuohuu ja kegissä on sopiva paine.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
139
Toimivia vähän tai täysin gluteenittoman oluen ohjeita, olisko tarjolla?

Muutama tuttava on gluteenittomalla ruokavaliolla ja olisi mukava yllättää omalla oluella.. kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Toimivia vähän tai täysin gluteenittoman oluen ohjeita, olisko tarjolla?

Muutama tuttava on gluteenittomalla ruokavaliolla ja olisi mukava yllättää omalla oluella.. kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan.
Brewer's Clarity 3ml - Panimonurkka

Tutustu tuohon, lopputuloksena ilmeisesti käytännössä gluteeniton olut.

Murphy & Son Brewers Clarity 1kg

Jäähtymissameutta eli chill hazea poistava entsyymivalmiste, jota voidaan käyttää gluteenittoman oluen valmistamiseen.

Brewers Clarity on entsyymivalmiste, joka estää jäähtymissameuden eli chill hazen syntymistä oluessa, mutta pitää oluen muut ominaisuudet ennallaan. Hiivaentsyymi rikkoo sameutta aiheuttavia yhdisteitä tarkasti, eikä sillä ole vaikutusta oluen makuun tai väriin. Samalla se poistaa oluesta gluteenia tehden gluteenittoman tai vähägluteenisen oluen valmistamisen helpoksi. Brewers Clarity vähentää käymisprosessin stabiloinnin vaatimaa aikaa, vaikuttamatta tuotteen laatuun.

Brewers Clarity on Murphy & Sonin pienempään pakkauskokoon pakkaama DSM Brewers Clarex.

'Gluten-Free' Now Means What It Says

As one of the criteria for using the claim “gluten-free,” FDA set a limit of less than 20 ppm (parts per million) for the unavoidable presence of gluten in foods that carry this label. That is the lowest level that can be consistently detected in foods using valid scientific analytical tools. Also, most people with celiac disease can tolerate foods with very small amounts of gluten. This level is consistent with those set by other countries and international bodies that set food safety standards.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
US-05 hiivan käymisläpötila 18-28 astetta. Moni suosittelee käyttämään n.19C (ei tule estereitä). Miten paljon vaikuttaa käymisaikaan tuo 19C jos vertaa vaikka 24C?
Starttaaminen voi olla hitaampaa 19c mutta kun us-05 pääsee vauhtiin niin ei juuri ole väliä onko 19 vai 24.

Lopputuotteen makuunkaan ei aivan valtavasti ole eroa, kunhan antaa oluen vielä pääkäymisen jälkeen hengata hiivan kanssa viikon-pari. Varmasti puristit maistaa eron mutta onko sillä kotioluessa merkitystä, on eri asia.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
139
Kiitos paljon joneskylle gluteenittomuuden avaamisesta.. täytyy syventyä viikonloppuna asiaan paremmin.

nyt on kuitenkin blanc muunnelman käyminen saatettu loppuun ja laitettu coldcrash etenemään..



Pienestä maistiaisesta päätellen humalan makua olisi ehkä saanut olla enemmän.. aprikoosi kyllä maistuu hyvin läpi.. ehkä osa syynä humalan maun puutteeseen voi olla, että tein kuivahumaloinnin humalapussissa.. vaikuttaako tämä humalan uuttumiseen ja maun leviämiseen olueen.. sitä ei tämä amatööri vielä tiedä. Teillä varmaan tästä parempaa faktaa!?
Mutta,tuskin tuo viemäristä alas menee, makuhan tuosta vielä varmasti voimistuu ja pullotuksen tuomat hapot tekee ihmeitä.. oli nimittäin aika väljähtyneen makuista ilman poreita!:wtf:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kiitos paljon joneskylle gluteenittomuuden avaamisesta.. täytyy syventyä viikonloppuna asiaan paremmin.

nyt on kuitenkin blanc muunnelman käyminen saatettu loppuun ja laitettu coldcrash etenemään..



Pienestä maistiaisesta päätellen humalan makua olisi ehkä saanut olla enemmän.. aprikoosi kyllä maistuu hyvin läpi.. ehkä osa syynä humalan maun puutteeseen voi olla, että tein kuivahumaloinnin humalapussissa.. vaikuttaako tämä humalan uuttumiseen ja maun leviämiseen olueen.. sitä ei tämä amatööri vielä tiedä. Teillä varmaan tästä parempaa faktaa!?
Mutta,tuskin tuo viemäristä alas menee, makuhan tuosta vielä varmasti voimistuu ja pullotuksen tuomat hapot tekee ihmeitä.. oli nimittäin aika väljähtyneen makuista ilman poreita!:wtf:
Kyllä pussissakin ihan kelpo kuivahumala tulee. Maku raikastuu kyllä hapoilla. Yleensä itse maussa se loppuvaiheen aromihumala kyllä maistuu muutenkin enemmän. Rohkeutta vaan humalointiin! Hyvältä se näyttää
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Tänään olisi tarkoitus tehdä ensimmäinen olut BrewMonk:illa ja ensimmäinen kokonaan ei uute olut.
Tuossahan on käsittääkseni ohjelmoitava mäskäys (lämpötila/aika).
Kannattaako mäskäys tehdä eri lämpötiloissa ja jos kyllä niin missä vai pitää lämpötila samana koko mäskäyksen ajan vaikka 66C?

Reseptinä yksinkertainen (noin):

4kg Viking Pale Ale
1kg Viking Vienna

Humalia on Citra, Mosaic, Cascade ja Challenger joista käytän kahta tai kolmea kahdessa tai kolmessa vaiheessa ja mahdollisesti kuivahumalointi.
Määrät ehkä painnottuen loppukeittoon.

Jos tuohon vinkkiä/kommenttia/ohjetta niin otetaan vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tänään olisi tarkoitus tehdä ensimmäinen olut BrewMonk:illa ja ensimmäinen kokonaan ei uute olut.
Tuossahan on käsittääkseni ohjelmoitava mäskäys (lämpötila/aika).
Kannattaako mäskäys tehdä eri lämpötiloissa ja jos kyllä niin missä vai pitää lämpötila samana koko mäskäyksen ajan vaikka 66C?

Reseptinä yksinkertainen (noin):

4kg Viking Pale Ale
1kg Viking Vienna

Humalia on Citra, Mosaic, Cascade ja Challenger joista käytän kahta tai kolmea kahdessa tai kolmessa vaiheessa ja mahdollisesti kuivahumalointi.
Määrät ehkä painnottuen loppukeittoon.

Jos tuohon vinkkiä/kommenttia/ohjetta niin otetaan vastaan?
Lataa esim brew mate tai käytä jotain netin reseptilaskuria, jolla saat noita humaloista irtoavia katkeroita (IBU) laskettua. Vertaile vaikka karkealla tasolla kaupallisiin tuotteisiin, joissa IBUt tiedossa. Sanoisin, että varmaan joku n. 50 IBU voisi olla toimiva. Keiton loppuvaiheen ibut on vähän hankalia arvioida, kun ei aina tiedä kuinka kauan ollaan jäähdytellessä isomerisoitumislämpöjen yläpuolella, joten itse oon noi 0min/flameout lisäykset brewmatella syöttänyt 5min lisäyksinä ohjelmaan niin saa edes jotain hajua asiasta. Noista humaloista Challenger on ainoa mitä en ole käyttänyt, mutta äkkiseltään kolme ekaa toiminee hyvin yhdessä.

Laita esim pieni määrä keiton alkuvaiheessa yhtä humalaa ja tähtää sillä vaikkapa 30 IBU reseptilaskurissa, sitten reippaampi määrä flameoutissa vaikkapa kolmen ensimmäisen komboa (voit vetää esim jotain luokkaa 1g/litra kaikkia kolmea tai enemmänkin), ja jäähdytä nopeasti sinne n. 80 asteeseen jossa voit pitää vaikka 30min hopstandin ja saada aromit olueeseen. Kuivahumalaksi sitten samaa triioa pääkäymisen loppupuolelle niin et riskeeraa hapettumista, kun hiilidioksidia vielä kulkee systeemin läpi hiljakseen.

Mäskää vaan suosiolla yhdessä lämpötilassa.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Lataa esim brew mate tai käytä jotain netin reseptilaskuria, jolla saat noita humaloista irtoavia katkeroita (IBU) laskettua. Vertaile vaikka karkealla tasolla kaupallisiin tuotteisiin, joissa IBUt tiedossa. Sanoisin, että varmaan joku n. 50 IBU voisi olla toimiva. Keiton loppuvaiheen ibut on vähän hankalia arvioida, kun ei aina tiedä kuinka kauan ollaan jäähdytellessä isomerisoitumislämpöjen yläpuolella, joten itse oon noi 0min/flameout lisäykset brewmatella syöttänyt 5min lisäyksinä ohjelmaan niin saa edes jotain hajua asiasta. Noista humaloista Challenger on ainoa mitä en ole käyttänyt, mutta äkkiseltään kolme ekaa toiminee hyvin yhdessä.

Laita esim pieni määrä keiton alkuvaiheessa yhtä humalaa ja tähtää sillä vaikkapa 30 IBU reseptilaskurissa, sitten reippaampi määrä flameoutissa vaikkapa kolmen ensimmäisen komboa (voit vetää esim jotain luokkaa 1g/litra kaikkia kolmea tai enemmänkin), ja jäähdytä nopeasti sinne n. 80 asteeseen jossa voit pitää vaikka 30min hopstandin ja saada aromit olueeseen. Kuivahumalaksi sitten samaa triioa pääkäymisen loppupuolelle niin et riskeeraa hapettumista, kun hiilidioksidia vielä kulkee systeemin läpi hiljakseen.

Mäskää vaan suosiolla yhdessä lämpötilassa.
Kiitos vinkeistä.
Tarkoitus tehdäkkin vaaleaa olutta jossa maltillinen humalointi näin aluksi ja lähteä sitten viilaamaan seuraavaan erään.
Tuota hapettumista voi vähentää kuivahumaloinnin jälkeen puhaltamalla vesilukon reiästä co2:sta pönttöön.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kiitos vinkeistä.
Tarkoitus tehdäkkin vaaleaa olutta jossa maltillinen humalointi näin aluksi ja lähteä sitten viilaamaan seuraavaan erään.
Tuota hapettumista voi vähentää kuivahumaloinnin jälkeen puhaltamalla vesilukon reiästä co2:sta pönttöön.
Toki, jos hiilidioksidipullo löytyy, mutta ylipäänsä en pidä huonona ideana hyödyntää sitä käymisprosessia. Omat ipat jne on menneet melko pitkälti linjalla, kuivahumalointi kun pääkäyminen hiljenee, sitten kun käyminen on stopannut niin pönttö kylmään ja parin päivän päästä jatkoprosessointi. Neipalla sit kaikki pykälää nopeemmin vielä, että on tuoretta. Jos käyttää humalasukkaa kuivahumalointiin niin sittenhän mömmöt saa pois eikä ole väliä vaikka bisse seisoisikin pidempään.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Tänään olisi tarkoitus tehdä ensimmäinen olut BrewMonk:illa ja ensimmäinen kokonaan ei uute olut.
Tuossahan on käsittääkseni ohjelmoitava mäskäys (lämpötila/aika).
Kannattaako mäskäys tehdä eri lämpötiloissa ja jos kyllä niin missä vai pitää lämpötila samana koko mäskäyksen ajan vaikka 66C?

Reseptinä yksinkertainen (noin):

4kg Viking Pale Ale
1kg Viking Vienna

Humalia on Citra, Mosaic, Cascade ja Challenger joista käytän kahta tai kolmea kahdessa tai kolmessa vaiheessa ja mahdollisesti kuivahumalointi.
Määrät ehkä painnottuen loppukeittoon.

Jos tuohon vinkkiä/kommenttia/ohjetta niin otetaan vastaan?
Tarkoitus olisi saada lopullisen vierteen määräksi n.21 litraa.
Mistä nyt tietää paljonko vettä laitetaan mäskäykseen ja paljollako huuhdellaan? Tämä ei ihan auennut tuolla ohjelmalla.

Beer Recipe Calculator - Brewer's Friend

Nuo IBU:t sain ohjelmalla laskettua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Itse oon käyttänyt brewmatea, siinä taitaa olla työkalut noille eri seteille eli esim vesimäärän laskuri, haihtumismäärän laskuri jne, mutta ei sekään absoluuttisen selvä ole.

En jaksa tohon Brewers Friendin laskuriin perehtyä, mutta mun mielestä ainakin brew mate näyttää pre boil vierteen vahvuuden ja määrän suhteessa maltaisiin ihan ok, mutta se maltaisiin imeytyvä vesimäärä on vähän arvoitus eli olen huuhtonut vähän kokeilupelillä. Mun edellisessä neipassa kului 27 litraa vettä ja tuli ehkä joku 23 litraa ulos eli joku 4 litraa hukkasin tuonne maltaisiin imeytyneenä, kun mallasta oli vajaa 6kg.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Itse oon käyttänyt brewmatea, siinä taitaa olla työkalut noille eri seteille eli esim vesimäärän laskuri, haihtumismäärän laskuri jne, mutta ei sekään absoluuttisen selvä ole.

En jaksa tohon Brewers Friendin laskuriin perehtyä, mutta mun mielestä ainakin brew mate näyttää pre boil vierteen vahvuuden ja määrän suhteessa maltaisiin ihan ok, mutta se maltaisiin imeytyvä vesimäärä on vähän arvoitus eli olen huuhtonut vähän kokeilupelillä. Mun edellisessä neipassa kului 27 litraa vettä ja tuli ehkä joku 23 litraa ulos eli joku 4 litraa hukkasin tuonne maltaisiin imeytyneenä, kun mallasta oli vajaa 6kg.
Elikkäs mäskäykseen 20L, huuhteluun 7L, mäskiin ja haihtumiseen hukkui 4L ?
Pitää ladata tuo Brew Mate.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Elikkäs mäskäykseen 20L, huuhteluun 7L, mäskiin ja haihtumiseen hukkui 4L ?
Pitää ladata tuo Brew Mate.
No en voi nyt ihan takuuvarmasti sanoa, kun keitin 10 litrasilla kattiloilla kolmessa erässä, sanotaan että n. 5kg maltaisiin häviää kyl vettä se pari litraa ainakin, keitossa haihtuu mitä haihtuu varmaan ainakin se muutama litra tunnissa, siel brew matessa on sellasia työkaluja millä voit esim laskea sitä haihtumismäärää ja ku saat pari erää tehtyä niin saat sitten oikeet parametrit sun laitteistolle. Mä kun keitän pienemmissä kattiloissa niin oon vaan lisännyt vettä lopuksi jos haihtuu liikaa, eli sekin on vaihtoehto, joskin ylimääräistä työtä jos käytössä on just tollanen panimojärjestelmä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
@samapa : 5kg mallasta ja jos haluaa käymiseen 21 litraa niin 25 litraa vettä mäskäykseen. Mäskäykseen jälkeen kori ylös valumaan ja päältä huuhtelu mäskin läpi kuumalla vedellä kunnes kattilassa noin 24-25 litraa vierrettä. Omassa brew monkissa tunnin keiton aikana haihtuu noin 3-4 litraa vettä ja pohjalle jää 0.5-1l muhjua jota en yleensä valuta käymisastiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
@samapa : 5kg mallasta ja jos haluaa käymiseen 21 litraa niin 25 litraa vettä mäskäykseen. Mäskäykseen jälkeen kori ylös valumaan ja päältä huuhtelu mäskin läpi kuumalla vedellä kunnes kattilassa noin 24-25 litraa vierrettä. Omassa brew monkissa tunnin keiton aikana haihtuu noin 3-4 litraa vettä ja pohjalle jää 0.5-1l muhjua jota en yleensä valuta käymisastiaan.
Tuleekos tuolla ominaispainoksi jotain sellaista, että prosentit olisi luokkaa 5. Ei niin tarkkaa ole mutta 4% ei hyvä, mieluummin 6%?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuleekos tuolla ominaispainoksi jotain sellaista, että prosentit olisi luokkaa 5. Ei niin tarkkaa ole mutta 4% ei hyvä, mieluummin 6%?
Homma menee niin, että sulla on joku hyötysuhde joka kertoo nimensä mukaisesti kuinka suurella hyötysuhteella saadaan maltaasta sokerit vierteeseen. Se voi olla esim brew monkin tapaisella systeemillä n. 75%. Sulla on sen lisäksi ominaispaino ennen käymistä ja ominaispaino käymisen jälkeen. Tähän vaikuttaa hiivan käymisaste, esim jos ominaispaino on ennen käymistä 1,050 ja käymisaste on n. 80% niin ominaispaino käymisen jälkeen on n. 1,010. Tuosta erotuksesta saat sitten laskukaavalla alkoholiprosentin. Mäskäyslämpötila vaikuttaa käymiskelpoisten sokereiden määrään siten, että mitä kuumempi mäski, sitä enemmän käymiskelvotonta sokeria ja sitä "makeampi" olut ja sitä suuremmaksi tuo post boil eli keiton jälkeinen OG jää. Reseptilaskurilla voit sitten säätää mallasmäärän sellaiseksi, että saat haluamasi OG:n. Samalla voit syöttää laskuriin mäskäyslämpötilan, hyötysuhteen (tämä pitää kokeilemalla melkein selvittää, aloita esim 75%), ja käymisasteen jolloin saat myös vahvuuden tietoon.

Isketään tähän esimerkiksi oma resepti:
resepti.PNG

Toi on vähän humaloidumpi neipa, mutta voin avata tuon toiminnan yleisesti.

Batch sizeen isken sen olutmäärän, mitä haluan esimerkiksi nyt käymisastiaan. Tässä mun pitää sitten tietää paljonko menetän vettä prosessissa eli joudun käyttämään vastaavasti enemmän vettä. Tuolla tools pudotusvalikossa löytyy apuvälineitä tuon hahmottamiseen.

OG on ominaispaino ennen käymistä jonka voi asettaa, FG on taas tuon AA% eli hiivan käymisasteen (apparent attenuation) mukaan ohjelman laskema. IBU on ohjelman laskema. ABV on myös ohjelman laskema.

Efficiency on hyötysuhde ja siihen olen asettanut pussimäskäämiseen sopivan 60%. Olen säätänyt eri mallaskomponentit prosentteina, jolloin tuo ohjelma laskee kilomäärät tuon efficiencyn mukaan. Tuolla ferment tempillä ei ole käytännössä väliä muihin arvoihin eikä sinänsä myöskään boil lengthillä.

Tuosta vesimäärästä vielä sen verran, että tuon reseptisuunnittelun puolesta tuo vesimäärä tarkoittaa vaan käymisastiaan menevää vesimäärää ja hyötysuhde määrittää tuon ominaispainotavoitteen edellyttämän mallasmäärän. Jos olen tehnyt pienemmän satsin esim kahdella kattilalla keittämällä, olen saattanut keittoon ottaa vaikkapa 18 litraa, mutta olen lisännyt haihtuvan veden takaisin. Tämä johtaa samaan lopputulokseen kuin veden lisääminen ennen keittoa lisähuuhtelun muodossa, toki vähentää hieman hyötysuhdetta, kun vähemmän tavaraa tulee huuhdelluksi.

Toivottavasti avaa vähän tuota prosessia.

Humaloista sellainen sana, että jos laitat tolla ohjelmalla humalaisäykseen esim 0min niin toi ohjelma ilmaisee ibut suoraan nollana. Tämä ei ole täysin totta, koska alfahappojen isomerisoituminen tapahtuu yli 80 asteessa, eli jos sammutat lieden ja isket humalat sekaan ja annat olla vaikka 20 min ennen kuin jäähdytät niin ibut voi olla lähempänä 20min keitolla saavutettavaa määrää, tarkkaa määrää ei oikein osata laskea. Voit siis kokeilla myöhäisille humalalisäyksille antaa vähän keittoaikaa riippuen kauanko ovat kuumassa, jotta pääset edes "sinnepäin" tuossa humalan tuomassa katkeruudessa. Esim mulla tossa reseptissä nuo humalat lisättiin todellisuudessa 90 asteiseen vierteeseen, jossa lilluivat 30min huoneenlämmössä niin, ettei lämpötila vierteessä montaa astetta tippunut mutta halusin saada jotain suuntaa-antavaa niin laitoin 15min keiton sinne.

Jos esim usealla kattilalla keittäessä menetänkin enemmän vettä, voin vaan lisätä sitä, koska tavallaan pääset ihan samaan lopputulokseen
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Kiitos Maso ja jonesky12345.
No nyt alan ymmärtää, siis tuota OG:tä säätämällä (vaikuttaa suoraan prosentteihin) ohjelma laskee tarvittavan määrän maltaita ja huuhtelee sellaisella määrällä vettä, että kattilaan tulee 3-4 litraa enemmän kuin haluaa pönttöön. Ja jos vierrettä tulee liian vähän voi halutessaan lisätä vettä.
Mikä on muuten tuo BU:GU ratio?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Kiitos Maso ja jonesky12345.
No nyt alan ymmärtää, siis tuota OG:tä säätämällä (vaikuttaa suoraan prosentteihin) ohjelma laskee tarvittavan määrän maltaita ja huuhtelee sellaisella määrällä vettä, että kattilaan tulee 3-4 litraa enemmän kuin haluaa pönttöön. Ja jos vierrettä tulee liian vähän voi halutessaan lisätä vettä.
Mikä on muuten tuo BU:GU ratio?
Sen verran vielä lisään, että tuo BrewMate on pirun näppärä ohjelma. Kun maltaat ja muut tiedot on asetettu tuossa pääsivulla, painat brew day -nappia ja ohjelma kertoo sulle minkä verran ja minkä lämpöistä mäskäysvettä tarvitset. Lisäksi kertoo sopivan huuhteluveden (sparke water) määrän ja lämpötilan. En nyt sitten tiedä miten tämä noille panokoneille soveltuu, mutta pussimäskäyksessä toimii!

BU:GU on bittering unit/gravity unit eli katkeroiden suhde ominaispainoon. Ylemmässä esimerkissä BU=21,9 ja GU=50 (OG:n pisteen oikealla puolella oleva luku (1.050 --> 50)) eli tästä saadaan 21,9/50=~0,44. Käytännössä ei mitenkään olellinen luku vaan lähinnä ohjenuora eri tyylien katkeruuden suhteesta makeuteen. Löysin tällaisen arvion: "0.25-0.35 for wheats, 0.4-0.8 for the majority of ales, and 1.0+ for IPAs "
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
36
Sen verran vielä lisään, että tuo BrewMate on pirun näppärä ohjelma. Kun maltaat ja muut tiedot on asetettu tuossa pääsivulla, painat brew day -nappia ja ohjelma kertoo sulle minkä verran ja minkä lämpöistä mäskäysvettä tarvitset. Lisäksi kertoo sopivan huuhteluveden (sparke water) määrän ja lämpötilan. En nyt sitten tiedä miten tämä noille panokoneille soveltuu, mutta pussimäskäyksessä toimii!

BU:GU on bittering unit/gravity unit eli katkeroiden suhde ominaispainoon. Ylemmässä esimerkissä BU=21,9 ja GU=50 (OG:n pisteen oikealla puolella oleva luku (1.050 --> 50)) eli tästä saadaan 21,9/50=~0,44. Käytännössä ei mitenkään olellinen luku vaan lähinnä ohjenuora eri tyylien katkeruuden suhteesta makeuteen. Löysin tällaisen arvion: "0.25-0.35 for wheats, 0.4-0.8 for the majority of ales, and 1.0+ for IPAs "
Voiko tuo olla oikein, batch size 22L, OG 1.052, maltaita 4,8kg niin ehdottaa strike water 14L ja sparge water 15L.
Siis huuhteluun 15L vettä?
Voihan noita itse säätää mutta miksi ehdottaa tollaista?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Voiko tuo olla oikein, batch size 22L, OG 1.052, maltaita 4,8kg niin ehdottaa strike water 14L ja sparge water 15L.
Siis huuhteluun 15L vettä?
Voihan noita itse säätää mutta miksi ehdottaa tollaista?
No eikai sil oo väliä? Sama vesimäärä siitä menee läpi, kai tossa on vaan jotenkin "optimaalinen" määrä vettä suhteesa maltaaseen mäskiä ajatellen tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Voiko tuo olla oikein, batch size 22L, OG 1.052, maltaita 4,8kg niin ehdottaa strike water 14L ja sparge water 15L.
Siis huuhteluun 15L vettä?
Voihan noita itse säätää mutta miksi ehdottaa tollaista?
Muistaakseni Brewmaten ehdotus perustuu siihen että huuhteluvesi tekee mash-outin, ts. kuumempi huuhteluvesi nostaa mäskin lämpötilan haluttuun lämpötilaan. Tuolla ei tietenkään ole väliä jos ja kun kattilassa on lämmitysvastukset, joilla mash-outin voi tehdä muutenkin, mutta jenkit ovat perinteisesti harrastaneet kylmälaukkumäskäystä jossa tuo on tarpeen. Tätä varten huuhteluvettä on pakko jättää riittävästi että lämpötila nousee tarpeeksi.

Mäskin paksuudella on myös jonkin verran vaikutusta mäskäyksen tehokkuuteen. Paksummassa mäskissä entsyymit toimivat periaatteessa tehokkaammin, mutta ohuemmassa mäskissä sokereilla on enemmän tilaa liueta veteen. Loppujen lopuksi eroa ei ole kovin paljon, joten mäskin paksuudessa on ehkä enemmän kyse siitä mikä vaikuttaa toimivan omalla laitteistolla parhaiten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Kokemuksia kauan olut säilyy kegeissä?

Tilasin pari kegiä lisää joihin ajattelin iskeä sisään vähän tujumpaa tavaraa joita ajattelin kypsytellä puolisen vuotta ellei kauemminkin, säilytys noin 20c kieppeillä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kokemuksia kauan olut säilyy kegeissä?

Tilasin pari kegiä lisää joihin ajattelin iskeä sisään vähän tujumpaa tavaraa joita ajattelin kypsytellä puolisen vuotta ellei kauemminkin, säilytys noin 20c kieppeillä.
Kyllähän bisse säilyy jos ei pääse mitään pilaannuttavaa tekijää prosessissa mukaan. Monia oluitahan kypsytellään vuosiakin eikä kaupallinen toiminta kauheasti kotipanimotoiminnasta eroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Mikäs hyöty tolla mash outilla on jos vierre kumminkin keitetään sitten?
Mash-out pysäyttää entsyymitoiminnan, eli lukitsee vierteen sokeriprofiilin tuohon hetkeen. Ilman mash-outia entsyymit jatkavat sokerien pilkkomista keittoon asti, mikä ei välttämättä ole ongelma jos ei tavoittele jotain tiettyä sokeriprofiilia. Toistettavuuden kanssa voi olla toki ongelmia jos huuhteluun kuluva aika vaihtelee erien välillä.

Kuumemman vierteen viskositeetti on myös periaatteessa pienempi, eli sokeriliemen erotus jyvistä on hieman nopeampaa, mutta kotipanimotouhuissa vaikutus lienee aika marginaalinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
456
Käytiin isä-poika aktiviteettina Brewniversen oluenpanokurssilla (erinomainen tällaiselle noviisille) ja siitä nousi pienoinen innostus. Nyt pitäisi kartoittaa hieman laitehankintoja. Mäskäyskattila lienee tärkeimpiä ensimmäisistä hankinnoista. Sellaiseksi ajateltiin hommattavan n. 20 litran pönttö. Onko tämä mistään kotoisin? Hinta olisi ainakin houkutteleva, tosin tuohon täytyy(?) ostaa pumppu kylkeen.

Käytännössä tultaisiin tarvitsemaan oletettavasti jokin tämän kaltainen setti, mutta taitaa saada nyt halvemmalla erikseen ostettuna. Maltaat tullaan ostamaan ainakin alkuun valmiiksi rouhittuina, joten myllyä ei tarvita. Puuttuuko tuosta jotain olennaista? Käymisastia pitäisi löytyä jo valmiiksi.

Kiitos etukäteen vinkeistä!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Käytiin isä-poika aktiviteettina Brewniversen oluenpanokurssilla (erinomainen tällaiselle noviisille) ja siitä nousi pienoinen innostus. Nyt pitäisi kartoittaa hieman laitehankintoja. Mäskäyskattila lienee tärkeimpiä ensimmäisistä hankinnoista. Sellaiseksi ajateltiin hommattavan n. 20 litran pönttö. Onko tämä mistään kotoisin? Hinta olisi ainakin houkutteleva, tosin tuohon täytyy(?) ostaa pumppu kylkeen.

Käytännössä tultaisiin tarvitsemaan oletettavasti jokin tämän kaltainen setti, mutta taitaa saada nyt halvemmalla erikseen ostettuna. Maltaat tullaan ostamaan ainakin alkuun valmiiksi rouhittuina, joten myllyä ei tarvita. Puuttuuko tuosta jotain olennaista? Käymisastia pitäisi löytyä jo valmiiksi.

Kiitos etukäteen vinkeistä!
Tsekkaapa brew monk, on varmaan aika pitkälti halvin järkevä setti joskin vaatii tuon jäähdytyskierukan vielä erikseen.

Käymisastia kannattanee varuiksi uusia jos se joka löytyy on joku vanha muoviämpäri. Naarmut jne lisää riskiä bakteerien pesiintymiselle. Jos astia on lasia niin sitten ei väliä.

Ei muuta kuin harrasteluintoa
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
139
Ääni brewmonkille, siinä tulee kaikki tarpeellinen mukana. Itse ostin alkuvuodesta motonetin rapukeittimen/olutkoneen kun brewmonkilla oli saatavuudessa ongelmia. Heti toista erää tehdessä tuolla motonetin koneella rupesin kaipaamaan kierrätyspumppua, muuten sekin on ihan pätevä masiina.
 

EDI

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
78
Ääni brewmonkille, siinä tulee kaikki tarpeellinen mukana. Itse ostin alkuvuodesta motonetin rapukeittimen/olutkoneen kun brewmonkilla oli saatavuudessa ongelmia. Heti toista erää tehdessä tuolla motonetin koneella rupesin kaipaamaan kierrätyspumppua, muuten sekin on ihan pätevä masiina.
Mihin sitä kierrätyspumppua tarvitsee vs että vaan kierrättää muutaman kerran käsipelillä?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Käytiin isä-poika aktiviteettina Brewniversen oluenpanokurssilla (erinomainen tällaiselle noviisille) ja siitä nousi pienoinen innostus. Nyt pitäisi kartoittaa hieman laitehankintoja. Mäskäyskattila lienee tärkeimpiä ensimmäisistä hankinnoista. Sellaiseksi ajateltiin hommattavan n. 20 litran pönttö. Onko tämä mistään kotoisin? Hinta olisi ainakin houkutteleva, tosin tuohon täytyy(?) ostaa pumppu kylkeen.

Käytännössä tultaisiin tarvitsemaan oletettavasti jokin tämän kaltainen setti, mutta taitaa saada nyt halvemmalla erikseen ostettuna. Maltaat tullaan ostamaan ainakin alkuun valmiiksi rouhittuina, joten myllyä ei tarvita. Puuttuuko tuosta jotain olennaista? Käymisastia pitäisi löytyä jo valmiiksi.

Kiitos etukäteen vinkeistä!
Jos pienellä budjetilla oot liikkeellä, tämä voisi olla parempi vehje kuin Melkon tarjous Beer Brew Maischfest Boiler - käymisastia
Tuossa tulee immersiojäähdytin jopa mukana. Pumppu vaan puuttuu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
139
Mihin sitä kierrätyspumppua tarvitsee vs että vaan kierrättää muutaman kerran käsipelillä?
Omien kokemuksien perusteella huomannut, että mitä enemmän kierrättää sitä tasasemmin irtoaa sokereita maltaista. Aikasemmin tuntu heittelevän OG:t aika paljonkin kun en kierrättänyt kuin maksimissaan kerran koko vierteen mäskäysvaiheessa. Myöhemmillä kerroilla saanut paljon tasasemmat OG:t kun kierrättänyt 2-3 kertaa koko vierteen mäskäyksen aikana. Käsipelillä se vaan vaatii aikapaljon panostusta mäskäysvaiheessa, pumpulla olisi paljon yksinkertaisempaa vain painaa nappia ja antaa pumpun surista.
Seuraava hankinta onkin kierrätyspumppu ja letkut, löytyisi vaan joku kohtuuhintainen ja turvallinen pumppu...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
456
Kiitos kaikille vinkeistä, taitaa lähteä tuo Brew Monk tilaukseen. Isä lupasi nämä sponsoroida, joten ei ole niin euron päälle budjetti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom