Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Pitää ihan piruuttaan keittää kuppi kahvia tänään ennen treeniä. Saa ainakin placebo-buustin jos ei muuta.

Nyt on itsellä ilmeisesti kaikki ihan löysimmät aloittelijan löysät otettu pois, kun paino ei enää nouse, vaan on jämähtänyt tuohon 78kg tienoille. Vähän alkaa huomaamaan jo eroja, kun vertaa pari kuukautta sitten otettuihin kuviin.
Isoimman eron huomaa ihan voimassa ja jaksamisessa. Jotain leukoja, punnerruksia tai istumaannousuja pystyy tekemään aika helposti, kun aloittaessa se ensimmäinenkin leuanveto oli tuskaa.
 
Liittynyt
19.09.2019
Viestejä
80
Itse salitreeniä olen harrastanut noin 2-3 vuotta, mutta vasta tämä vuosi (2019) on mennyt ensimmäistä kertaa tositarkotuksella. Ruoka on itsellä kondiksessa, koska yhdessä vaiheessa elämää painanut 187cm pitkänä 110 kiloa ja se oli pelkkää läskiä. Siitä laihuttelin 90 kg jonka jälkeen elämä ollut edestakas jojottelua painossa, kunnes lopetin discossa käymisen A.K.A ryyppäämisen kesällä. Jojottelu loppui siihen hetkeen. Syön vaihtelevasti 2500-4000 kalorin väliin ruokaa riippuen reeneistä. Makrot katson silleen, että proteiinia 2xpaino ja rasvaa 1xpaino maksimissaan. Hiilaria en seuraa. Olen erittäin tietoinen syömästäni ruuasta ja syön pääsääntösesti puhdasta, terveellistä ruokaa. Urheilen 4x salitreenit viikkoon ja 2-3h sulkapalloa viikkoon. Tällä hetkellä paino 94 pinnassa ja olen suhteellisen tikissä. Vielä kesällä painoin 105 kiloa ja olin tuhdissa kunnossa.

Mielestäni olen tekniikat hinkannut kokeneen salityypin kanssa kohdalleen muutama vuosi takaperin. Tykkäsin testata loppukeväästä maksimeja. Tällä hetkellä penkkimaksimi on 107.5kg, kyykyssä meni 170kg, Mavessa 185kg ja pystypunnerruksessa 77.5kg

Miltä oma kyhäämäni saliohjelma kuulostaa? Onko ohjelma näin "kokemattomalle" liian monimutkainen? Pitäisikö ohjelmaa yksinkertaistaa hieman? Itsellä on hieman ollut välillä tunne, että neljä kertaa viikkoon on liikaa ja saliohjelma on liian hifistelevä. Bile-elämän jäämisen takia haluaisin tämän salihomman ottaa tosi vakavasti :) Pyrin joka viikko laittamaan lisää painoa tankoon tai enemmän toistoja. Tähän mennessä kyseinen kaava on toiminut.

Suuntaa-antava tämänhetkinen saliohjelma
Rinta
Penkki 4x8
Vinopenkki 4x5
Ristikkäistalja 4x12
Sitten se rintakääntölaite jonka nimeä en vieläkään tiedä 3x10

Selkä+haukka
Mave 5x8
Yhden käden soutu laitteessa 4x8
Ylätalja 3x10 tai 4x8
Lopuksi 4x12 yhden käden soutu supersarjana
Hauiksia 3x5 scotissa tangolla
Hauiskääntö myötäotteella scotissa 3x10

Jalkapäivä
Kyykkyä tein 4x8, mutta aina en pysty tekemään johtuen nuorena sattuneesta nilkkavammasta, jonka takia nilkka on hieman oudossa asennossa. Tämän takia olen kyykyssä varovainen enkä tee sitä säännöllisesti
Jalkaprässi 4x10
Reiden ojennus 4x8
Reiden koukistus 4x10
Pohkeet 5x12

Olkapäät+ojentajat+Hauis
Pystypunnerrus 4x8
Vipunostot taakse ja sivulle 3x10
Dippi 3x8 lisään aina tuntuman mukaan toistoja tai sarjoja
Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 4x8
Ojentajapunnerrus taljassa 4x10
Hauiskääntö vasaraotteella 3x10
"21" hauiskääntösarja x 3
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
^
- Ota selkätreenistä hauis pois ja tee ennemmin pari sarjaa kyynärvarsia sen tilalla. (vasarakääntö ja hauis ns. myötäotteella, rannekääntö)
- Lisää penkki päivään nyt ainakin vatsat. (Itse lisäisin sinne myös pohkeet ja ottaisin jalkapäivästä veke).
- Muista tehdä myös takaolkapäät joko selkäpäivänä tai olkapäiden yhteydessä. Liikeenä esim. vipunostot etukumarassa.


Mitä tulee estrogeeniin niin kyllä, sitä on myös miehen kropassa.. Ilman estrogeeniä vehje ei seisoisi ja nivelet huutaisi hoosiannaa.. Jos estrogeeniä on liikaa niin vehje on jatkuvasti ns. "puolihölmössä" -tilassa, eikä siinä "kova kuin kanki" -tilassa. Samoin liika estrogeeni saa kiukku / raivo -puuskia aikaiseksi ja silmäkulmat kosteuvat titanicia katsoessa, kerää nestettä etc. (been there done that, koettu on tuokin)

Tuo kannattaa mitata siinä missä testotkin.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Mites ihmiset laskee tuon 4x8 esimerkiksi. Onko se sillä tavalla jos vetäisi 80kg toistoja esim penkissä niin lasketteko vasta 80kg siihen 5x8 sarjaan. Vai vedättekö esim 50-70-80-80-80?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Mites ihmiset laskee tuon 4x8 esimerkiksi. Onko se sillä tavalla jos vetäisi 80kg toistoja esim penkissä niin lasketteko vasta 80kg siihen 5x8 sarjaan. Vai vedättekö esim 50-70-80-80-80?
Tuo 4x8 on työsarja. Kukin sen kokee / toteuttaa niinkuin parhaakseen näkee. Itse vedän alkulämmöt yleensä penkissä esim. tangolla ~20 toistoa .. 40kg ~15 toistoa (erittäin suurella liikeradalla... kunnon venytyksellä, supistuksella etc.) tähän perään sitten työsarjat, eli tuo 4x8. Joskus pidän painot samassa ja keskityn tuntumaan ja teen lyhyillä palautuksilla (1-2min) joskus lisään joka sarjaan painoja etc. Ei tuohon ole mitään kiveen kirjattua sen isompaa sääntöä luotu.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Tuo 4x8 on työsarja. Kukin sen kokee / toteuttaa niinkuin parhaakseen näkee. Itse vedän alkulämmöt yleensä tangolla ~20 toistoa .. 40kg ~15 toistoa (erittäin suurella liikeradalla... kunnon venytyksellä, supistuksella etc.) tähän perään sitten työsarjat, eli tuo 4x8.
Okeii, itse kans esimerkiksi juuri penkissä tekee tangolla sen 10-20 ja sitten pistää 15 kiekot päätyihin ja 10 toistoa about sillä. Sen jälkeen siirtyy sitten siihen työsarjaan about ja fiiliksen mukaan sitten laskee tai nostaa painoja.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
444
Itse salitreeniä olen harrastanut noin 2-3 vuotta, mutta vasta tämä vuosi (2019) on mennyt ensimmäistä kertaa tositarkotuksella. Ruoka on itsellä kondiksessa, koska yhdessä vaiheessa elämää painanut 187cm pitkänä 110 kiloa ja se oli pelkkää läskiä. Siitä laihuttelin 90 kg jonka jälkeen elämä ollut edestakas jojottelua painossa, kunnes lopetin discossa käymisen A.K.A ryyppäämisen kesällä. Jojottelu loppui siihen hetkeen. Syön vaihtelevasti 2500-4000 kalorin väliin ruokaa riippuen reeneistä. Makrot katson silleen, että proteiinia 2xpaino ja rasvaa 1xpaino maksimissaan. Hiilaria en seuraa. Olen erittäin tietoinen syömästäni ruuasta ja syön pääsääntösesti puhdasta, terveellistä ruokaa. Urheilen 4x salitreenit viikkoon ja 2-3h sulkapalloa viikkoon. Tällä hetkellä paino 94 pinnassa ja olen suhteellisen tikissä. Vielä kesällä painoin 105 kiloa ja olin tuhdissa kunnossa.

Mielestäni olen tekniikat hinkannut kokeneen salityypin kanssa kohdalleen muutama vuosi takaperin. Tykkäsin testata loppukeväästä maksimeja. Tällä hetkellä penkkimaksimi on 107.5kg, kyykyssä meni 170kg, Mavessa 185kg ja pystypunnerruksessa 77.5kg

Miltä oma kyhäämäni saliohjelma kuulostaa? Onko ohjelma näin "kokemattomalle" liian monimutkainen? Pitäisikö ohjelmaa yksinkertaistaa hieman? Itsellä on hieman ollut välillä tunne, että neljä kertaa viikkoon on liikaa ja saliohjelma on liian hifistelevä. Bile-elämän jäämisen takia haluaisin tämän salihomman ottaa tosi vakavasti :) Pyrin joka viikko laittamaan lisää painoa tankoon tai enemmän toistoja. Tähän mennessä kyseinen kaava on toiminut.

Suuntaa-antava tämänhetkinen saliohjelma
Rinta
Penkki 4x8
Vinopenkki 4x5
Ristikkäistalja 4x12
Sitten se rintakääntölaite jonka nimeä en vieläkään tiedä 3x10

Selkä+haukka
Mave 5x8
Yhden käden soutu laitteessa 4x8
Ylätalja 3x10 tai 4x8
Lopuksi 4x12 yhden käden soutu supersarjana
Hauiksia 3x5 scotissa tangolla
Hauiskääntö myötäotteella scotissa 3x10

Jalkapäivä
Kyykkyä tein 4x8, mutta aina en pysty tekemään johtuen nuorena sattuneesta nilkkavammasta, jonka takia nilkka on hieman oudossa asennossa. Tämän takia olen kyykyssä varovainen enkä tee sitä säännöllisesti
Jalkaprässi 4x10
Reiden ojennus 4x8
Reiden koukistus 4x10
Pohkeet 5x12

Olkapäät+ojentajat+Hauis
Pystypunnerrus 4x8
Vipunostot taakse ja sivulle 3x10
Dippi 3x8 lisään aina tuntuman mukaan toistoja tai sarjoja
Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 4x8
Ojentajapunnerrus taljassa 4x10
Hauiskääntö vasaraotteella 3x10
"21" hauiskääntösarja x 3
Nopeasti laskettuna Alakropalle tulee yksi (1!) moninivelliike (prässi), yläkropalle 9.

Alakropalle 4 sarjaa moninivelliikkeitä, yläkropalle 34.

Alakropalle kokonaissarjamäärä 17, yläkropalle 62.

Eihän tuo kauhean tasapainoinen ohjelma todellakaan ole. Hilavitkuttelua yläkropalta vähemmäksi ja alakroppaan lisää rankkua. Vatsoja/keskikroppaa voisi myös tehdä jossain välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Nopeasti laskettuna Alakropalle tulee yksi (1!) moninivelliike (prässi), yläkropalle 9.
Ja montako eri lihasryhmää löytyy alakropasta ? jalat ja .. lisää sinä muut.

Njoo, itse en ainakaan koe millään tavalla järkeväksi tehdä 4 eri moninivel -liikettä per lihasryhmä joka treenissä. En saavuta sillä yhtään mitään.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Mitäköhän oikein höpötät? Tuo estroblocker nimenomaan laskee kortisonihormonin tasoja ja lainaus linkityksestäsi: Tupakointi nostaa kortisolihormonin tasoja, mikä lisää rasvan varastoitumista keskikehoon.

Tuskinpa tuo kaikkea blokkaa, vaan järjestään liika estro ei ole miehelle hyväksi. Estrogeeni nimenomaan heikentää siittiöiden laatua miehillä ja alkaa kerryttämään rasvaa naismaisiin paikkoihin, rinnan alueelle, perseeseen ja mahaan.
Sitä, että omia hormonitasoja on turha lähteä edes tollasella placebo-tuotteella säätämään. Mikäli hormonitasapainosi on kunnossa (kuten ylivoimaisesti suurimmalla osalla on), estrogeenin estämisestä voi olla haittaa. Jos epäilet, että kärsit liian korkeista estrogeeniarvoista, niin kannattaa varata aika endokrinologille eikä popsia jotain supermassan estro bloccia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
444
Ja montako eri lihasryhmää löytyy alakropasta ? jalat ja .. lisää sinä muut.

Njoo, itse en ainakaan koe millään tavalla järkeväksi tehdä 4 eri moninivel -liikettä per lihasryhmä joka treenissä. En saavuta sillä yhtään mitään.
Aivan kuten selässäkin on eri lihaksia/alueita, myös jalat voi helposti jakaa vaikka etureidet, takareidet ja pohkeet. Onhan siellä lisäksi esim pakarat. Selällekin tehdään usein moninivelliikkeitä eri kulmista, sama toimii tehokkaasti myös jaloille.

Kyse on siitä että jaloissa on todella isot lihakset jotka kestävät ja kaipaavat suurta rasitusta kasvaakseen tehokkaasti. Pointtini oli, että rintaa (mikä on kooltaan murto-osa etureisi+pakara+takareisistä tehdään esim 12 sarjaa raskaita moninivelliikkeitä ja jalkoja 4. Tai selkää tehdään 17 sarjaa eri kulmista, mutta jaloille riittää 4? Ei ne ihan tasapainossa ole.

Tuon prässinki toki voi tehdä esim 2 sarjaa etureisipainotteisesti ja kaksi sarjaa taka-akselipainotteisesti, mikä on jo huomattavasti monipuolisempaa, kuin 4 sarjaa "kunhan jostakin".

"Rintakääntölaite jonka nimeä en tiedä" on luultavasti Pec Deck- kone?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Pointtini oli, että rintaa (mikä on kooltaan murto-osa etureisi+pakara+takareisistä tehdään esim 12 sarjaa raskaita moninivelliikkeitä ja jalkoja 4. Tai selkää tehdään 17 sarjaa eri kulmista, mutta jaloille riittää 4? Ei ne ihan tasapainossa ole.
Ja minun pointti oli että on typerää verrata ylä ja alakroppaa sen suhteen että kummallekko osa-alueelle on mahdollista kohdistaa enemmän yhteenlaskettuna moninivel -liikkeitä. Enkä itse ainakaan osaa yhdistää jalkojen treenaamista "monessa eri kulmassa" tehokkuuteen. En esim. usko että vaakaprässi toimisi yhtään tehokkaammin kun perus prässi (kulman ollessa mitälie 45-astetta.)
 
Liittynyt
19.09.2019
Viestejä
80
Hmm nyt kun alkaa miettiin niin ehkä juuri voisi karsia tietyiltä päiviltä "hilavitkutuksia" pois ja laittaa muuta tilalle. Itsessään rintalihas ei tarvitse välttämättä neljää eri liikettä, koska kolme liikettä oikein tehtynä ajaa varmana asiansa.

Varsinkin jos nilkka ei kestä kyykkyä, niin jaloille treenit ovat köyhiä. Mavepäivään voisi lisätä jalkaliikkeitä.

Kiitos vastauksista.

Edit. Juuriki pec deck se oli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
444
Ja minun pointti oli että on typerää verrata ylä ja alakroppaa sen suhteen että kummallekko osa-alueelle on mahdollista kohdistaa enemmän yhteenlaskettuna moninivel -liikkeitä. Enkä itse ainakaan osaa yhdistää jalkojen treenaamista "monessa eri kulmassa" tehokkuuteen. En esim. usko että vaakaprässi toimisi yhtään tehokkaammin kun perus prässi (kulman ollessa mitälie 45-astetta.)
Laskin sarjat vain havainnollistaakseni konkreettisesti kuinka suuri ero työmäärissä oli. Jos fysiikkaa haluaa rakentaa tasapainoiseksi ja toimivaksi, ei noin räikeä ero tekemisen määrässä ole pitkässä juoksussa hyväksi. Lyhyet painotukset kropan eri osa-alueisiin on hyväksi mutta se on yleensä tehokkaampaa, kun valitaan pienempi painotusalue koko yläkropan sijaan. Ja tässä tuskin oli kyse tuosta.

Sen sijaan että prässin lisäksi tekisi toisen prässin on järkevämpää ottaa sinne kokonaan erilainen liike. Esim erilaiset yhden jalan liikkeet, hack-kyykky, smith-kyykky, askelkyykky, kyykky käsipainoilla tms. Kaikki erittäin tehokkaita liikkeitä ja monet joilla on ongelmia vapaassa tankokyyykyssä pystyvät vastaavia liikkeitä tekemään ongelmitta. Esim askelkyykkyäkin voi tehdä kävellen eteenpäin, astuen eteen tai taakse, käsipainolla, tangolla, säkillä, smithissä ym. Monipuolinen rasitus on hyväksi sekä lihaskasvulle että kehittämään myös tukilihaksia ja kudoksia.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Miksiköhän yhdessäkään noista ohjelmista (kuten 5/3/1, 5x5 etc) ei ole mitään kiertoon perustuvaa harjoitetta edes mainittu? Melkeinpä jokainen on jotain suoraan ylös tai eteen variaatioita, eikä muuta. Kuitenkin jos miettii urheilulajeja, niin paljonhan tuota kiertoa tarvitaan tai että käsi ylittää rintakehän keskiosan. Itselläni jokaisessa harrastuksessani on sellaisia liikkeitä (tennis, golf).

Onko siis jossain näkynyt järkevää tasapainoista esimerkkiä miten noita lähtisi laittamaan ohjelmaan? Mieleen nyt tulee tyyliin "wood chopper" tyyppiset vatsalihasten puolelta (siellä niitä toki on), mutta rintakehässä ne olisi varmaan sitten "dumbbell chest fly" tai erilaiset cable viritykset. Vai onko jotain muuta järkevää? Tulee muuten hieman heikommaksi tuo sivuttaissuuntainen voima. Mietin jos olisin melkein kaikki 5/3/1:n assistance pushit muuttanut tuollaisiksi kaapeliliikkeiksi (ala/ylä/keskiosat rintakehästä). Vai meneekö liiallisuuksiin?

Tarkoitus ei siis ole treenata punttisalilla voimaa punttisalia varten.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Miksiköhän yhdessäkään noista ohjelmista (kuten 5/3/1, 5x5 etc) ei ole mitään kiertoon perustuvaa harjoitetta edes mainittu? Melkeinpä jokainen on jotain suoraan ylös tai eteen variaatioita, eikä muuta. Kuitenkin jos miettii urheilulajeja, niin paljonhan tuota kiertoa tarvitaan tai että käsi ylittää rintakehän keskiosan. Itselläni jokaisessa harrastuksessani on sellaisia liikkeitä (tennis, golf).

Onko siis jossain näkynyt järkevää tasapainoista esimerkkiä miten noita lähtisi laittamaan ohjelmaan? Mieleen nyt tulee tyyliin "wood chopper" tyyppiset vatsalihasten puolelta (siellä niitä toki on), mutta rintakehässä ne olisi varmaan sitten "dumbbell chest fly" tai erilaiset cable viritykset. Vai onko jotain muuta järkevää? Tulee muuten hieman heikommaksi tuo sivuttaissuuntainen voima. Mietin jos olisin melkein kaikki 5/3/1:n assistance pushit muuttanut tuollaisiksi kaapeliliikkeiksi (ala/ylä/keskiosat rintakehästä). Vai meneekö liiallisuuksiin?

Tarkoitus ei siis ole treenata punttisalilla voimaa punttisalia varten.
lajiharjoitteissa noita kyllä on, esim jääkiekko. Ei ehkä niinkään perus punttiohjelmissa, mutta jos sinne laittaa sekaan toiminnallista harjoittelua niin sillä haulla varmaan alkaa löytymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Ääni tuollaiselle muotoonleikatulle. Itselläni on toiminut tuon Schiek 2004 ristiselkätuettu neopreeni vyö erittäin mallikkaasti vähän raskaimmissakin liikkeissä (mave ja kyykky). Tuon koen paremmaksi vs. perusmallinen voimannostovyö. (molemmat linkatut löytyy)
Itselläni tosin toistot eivät koskaan ole maksimiykkösiä eikä edes kakkosia. Ei-muotoon-leikatut ovat aina painaneet inhottavasti toistoja tehdessä. Maksimeja tehdessä tämä ei luonnollisestikaan välttämättä kauheasti haittane.

Vyötä olen käyttänyt tosiaan vaan kahdessa viimeisessä sarjassa (sarjalukumäärän ollessa esim. 5) ja pääasiassa pyrin sen tuen hakemaan coresta. Napatyrän alkaessa oireilemaan tuli tuo vyö hommattua ja leikkauksenkin jälkeen kuukauden päivät tuli sitä käytettyä. Nykyään vain raskailla viikoilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Miksiköhän yhdessäkään noista ohjelmista (kuten 5/3/1, 5x5 etc) ei ole mitään kiertoon perustuvaa harjoitetta edes mainittu? Melkeinpä jokainen on jotain suoraan ylös tai eteen variaatioita, eikä muuta. Kuitenkin jos miettii urheilulajeja, niin paljonhan tuota kiertoa tarvitaan tai että käsi ylittää rintakehän keskiosan. Itselläni jokaisessa harrastuksessani on sellaisia liikkeitä (tennis, golf).

Onko siis jossain näkynyt järkevää tasapainoista esimerkkiä miten noita lähtisi laittamaan ohjelmaan? Mieleen nyt tulee tyyliin "wood chopper" tyyppiset vatsalihasten puolelta (siellä niitä toki on), mutta rintakehässä ne olisi varmaan sitten "dumbbell chest fly" tai erilaiset cable viritykset. Vai onko jotain muuta järkevää? Tulee muuten hieman heikommaksi tuo sivuttaissuuntainen voima. Mietin jos olisin melkein kaikki 5/3/1:n assistance pushit muuttanut tuollaisiksi kaapeliliikkeiksi (ala/ylä/keskiosat rintakehästä). Vai meneekö liiallisuuksiin?

Tarkoitus ei siis ole treenata punttisalilla voimaa punttisalia varten.
Koska noi on yleisvoimaohjelmia. Ne lajispesifistiset hermotukset pitää hakea erikseen, mut jos sun penkkitulos kasvaa ni yleensä kyl tennispallokin lähtee kovemmilla lyönneillä, jos se lajitreeni on kondiksessa. Olettaisin, en ammattilainen ole.

Mutta nää suositut yleisohjelmat kyl monesti vähän unohtaa coren. Sitä pitäs treenata monipuolisemmin mitä näis o.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Olen käsittänyt että vyötä käytetään vain että saadaan isommat kilot liikkeelle, minään turvallisuutta lisäävänä välineenä sitä ei pitäisi pitää?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Vyötä käytetään että selkä saa lisää tukea, ilmaa sisään ja paineet kohdilleen.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Vyö on nimenomaan turvallisuusväline, joka suojaa keskikroppaa mahdollistamalla vatsalihasten paremman aktivaation ja paineen.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Miksi? Miten eroaa esim. Sportheavyn omasta vyöstä?
Jäykin mitä tullut vastaan ja omani ostin tarjouksesta 25€ eli ei voi hinnalla haukkua. Sportheavyn vyössä on huono lukkomalli, pistää kovissa paineissa mahaan, ei IPF-hyväksyntää (sillähän ei monelle väliä mutta itselle kyllä). Kestää toki aika pitkään muotoutua ennen ku ei rouhi suoliluun kantteja... Oiskohan mulla ollu toi joku 5 vuotta, ja parempaa en oo löytäny vaikka kaikki hyödyt koitan etsiä. Titanin 10*kalliimmatkin tuntuu huonoilta...

Siihe kaveriks kisakireet SBD:n polvilämpät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Vyö on nimenomaan turvallisuusväline, joka suojaa keskikroppaa mahdollistamalla vatsalihasten paremman aktivaation ja paineen.
Onko tälle jotain lähdettä, että lisää turvallisuutta?

E: lisään oman lähteeni: Voimaharjoittelu, 2019. Jukka Mäennenä. Sivu 127: Nostovyö on suorituskykyä, ei turvallisuutta lisäävä varuste.

Vyölle on omistettu yksi kolmen sivun osio.
 
Viimeksi muokattu:

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Taitaa mennä semantiikan puolelle. Jos/kun vyö tukevoittaa keskivartaloa, niin raskaista nostoista tulee turvallisempia sille kropan heikoimmalle lenkille käänsi sen miten päin vaan. Ja kyllä, vyö on myös suorituskykyä lisäävä väline, en koe että ovat toisensa poissulkevia asioita. No okei, polvet/nilkat/selkä voi poksahtaa kun kun vyö mahdollistaa isomman painon (=nostaa suorituskykyä) käytön, joten siinä tapauksessa se myös lisää riskiä. Onneksi ei aina tarvitse tehdä ykkösiä, vaan vyötä voi käyttää pidemmissä sarjoissakin tai tukena esim. keskivartalovammoja kuntouttaessa.

Meikällä on aika laiskat pakarat, jolloin rasitus menee kyykätessä varsinkin pitkien toimistopäivien/istumisen jälkeen pahasti selälle. Rasitusta voi keventää vyöllä ja se vähentää ainakin meikäläisellä huomattavasti riskiä alaselän totaalijumiin.

Mikäli turvallisuusvälineelle on jokin standardikäsite, jota vyön ominaisuudet rikkovat, niin seison korjattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Itsellä taasen loppui selän ongelmat sen jälkeen, kuin aikanaan lopetin vyön käytön joskus 13-14 vuotta sitten.
Vyön kanssa oppii vääränlaisen kropan stabiloinnin työntämällä lihaksia vyötä vasten jne.
Sitten kun nostaa vaikka salin ulkopuoella jotain painavaa ja vahingossa keskikroppa toimii, kuin vyön kanssa...
Raaka veto ilman mitään varusteita kapealla oli joskus 260 ja kyykky pohjasta 195, eikä tuolloin muistaakseni keskikroppa ollut se rajoittava tekijä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Kyllä itselläkin on vyön käyttö edessä kunhan olen saanut tehtyä vastaavalla tekniikalla, painoilla ja toistomäärillä kyykyt kun Milko. (edes puoleenväliin.. eli ehkä kestää heeeeetkisen..)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Itse suhtaudun tuohon vyön käyttöön samasta näkökulmasta kuin suhtaudun kaikkien varusteiden/apuvälineiden käyttöön, eli koitan mahdollisimman pitkälle tehdä ilman. Mikäli kyykyissä/vedoissa keskivartalon heikkous muodostuu ongelmaksi, on imo fiksumpi ratkaisu vahvistaa keskivartaloa eikä tukea sitä apuvälineellä. Ellei sitten aio "oikeassa elämässä" käyttää vastaavaa apuvälinettä kun nostelee esineitä.

Salin ulkopuolella ei tietysti tarvitse käytännössä koskaan esimerkiksi kyykätä joku painava esine selässä, mutta periaatteen tasolla homma menee imo niin, että mitä harvemmin apuvälineitä on käytössä, sen paremmin kroppa tottuu työskentelemään ilman niitä. Sama koskee kaikkia apuvälineitä: polvisiteitä, vetoremmejä, rannetukia ym.

Toisaalta apuvälineille on aikansa/paikkansa ja niiden fiksulla käytöllä voi saada parempia tuloksia aikaan kuin kokonaan käyttämättä. Silti sanoisin, että 95% nostoista kannattaa jokaisessa liikkeessä tehdä ilman mitään apuvälineitä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Itse suhtaudun tuohon vyön käyttöön samasta näkökulmasta kuin suhtaudun kaikkien varusteiden/apuvälineiden käyttöön, eli koitan mahdollisimman pitkälle tehdä ilman. Mikäli kyykyissä/vedoissa keskivartalon heikkous muodostuu ongelmaksi, on imo fiksumpi ratkaisu vahvistaa keskivartaloa eikä tukea sitä apuvälineellä. Ellei sitten aio "oikeassa elämässä" käyttää vastaavaa apuvälinettä kun nostelee esineitä.
Pari vuotta on itsellä salitreeniä takana nyt todella monta vuotta kestäneen täydellisen punttisalitreenitauon jälkeen.

Vaikka omasta mielestäni monipuolisesti olen treenannut kroppaa, niin keskivartalon lihaksista ei ole silti vielä samalla tasolla kuin mitä esimerkiksi jaloista ja yläselästä ja käsistä löytyy voimaa. Jos esimerkiksi maastavetoa tai suorinjaloin maastavetoa teen kympin sarjoja jollakin yli 150 kilon painoilla, niin alaselkä tahtoo mennä jumiin muutamassa viikossa ja joissakin asennoissa siihen vielä hieman vihlaisee. Vyön kanssa sitten jos samoja saroja tekee niin samaa ongelmaa ei tule.

Kyllähän tuo ongelma tuosta ajankanssa korjaantuu kun keskivartalon lihaksista vahvistuu, mutta tällä hetkellä pakko melkein käyttää vyötä maastavedoissa ja kyykätessä tai sitten ne liikkeet pitäisi jättää pois ja yrittää korvata jollakin.

Onneksi arjessa "oikeassa elämässä" harvoin paljoa yli 10 kilon painoisia tavaroita tarvii nostella mihinkään niin eipä sillä ole väliä vaikka nostovyö ei ole silloin käytössä.

Selän kunto ja toimivuus on itselläni kyllä ykkösprioriteetteja liikunnan harrastamisessa ja mieluummin jätän vaikka koko punttisalin kokonaan pois kuin selän terveyttä vaarannan. Samasta syystä en uskalla edes kokeilla mitä vaikka maastavedossa tai kyykyssä saisi ykkösellä nostettua enimmillään rautaa vaan niiden sijasta noita pidempiä sarjoja vedän ja niitäkään ei uskalla feilaukseen saakka vetää. Ja tiedän kyllä kokeilemattakkin että se rautamäärä jäisi siltikin varmaan puoleen siitä mitä tekijämiehet kiskaisevat. Varmaan jäisi reilusti allekkin kun miettii miten ovat jotain 500 kiloa maastavedossakin nostaneet. :lol:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Taitaa mennä semantiikan puolelle. Jos/kun vyö tukevoittaa keskivartaloa, niin raskaista nostoista tulee turvallisempia sille kropan heikoimmalle lenkille käänsi sen miten päin vaan. Ja kyllä, vyö on myös suorituskykyä lisäävä väline, en koe että ovat toisensa poissulkevia asioita. No okei, polvet/nilkat/selkä voi poksahtaa kun kun vyö mahdollistaa isomman painon (=nostaa suorituskykyä) käytön, joten siinä tapauksessa se myös lisää riskiä. Onneksi ei aina tarvitse tehdä ykkösiä, vaan vyötä voi käyttää pidemmissä sarjoissakin tai tukena esim. keskivartalovammoja kuntouttaessa.

Meikällä on aika laiskat pakarat, jolloin rasitus menee kyykätessä varsinkin pitkien toimistopäivien/istumisen jälkeen pahasti selälle. Rasitusta voi keventää vyöllä ja se vähentää ainakin meikäläisellä huomattavasti riskiä alaselän totaalijumiin.

Mikäli turvallisuusvälineelle on jokin standardikäsite, jota vyön ominaisuudet rikkovat, niin seison korjattuna.
Voin laittaa tarkan lainauksen kunhan saan taas kirjan käteeni, mutta tekstissä kyllä käytiin läpi sitä miksi vyö ei turvallisuutta lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Vyö tukee yli sen tilanteen kun esim. omat syvät vatsalihakset lopettaa sen tukemisen. En minäkään jaksa vetää leukoja ilman remmejä koska ei vaan riitä puristusvoima. Tuostakin voidaan vääntää puristusvoiman kehittämisen suhteen, mutta olisi typerä jättää leauanvedot kesken (kehityksen suhteen) koska selkä jaksaa mutta puristusvoimat ei. Noi on aika henkilökohtaisia juttuja. Mutta jos kaikki tehdään vyön kanssa niin on turha nillittää coren paskuudesta tai siitä kun selkä antaa arjessa periksi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Voin laittaa tarkan lainauksen kunhan saan taas kirjan käteeni, mutta tekstissä kyllä käytiin läpi sitä miksi vyö ei turvallisuutta lisää.
Sitä en tiedä lisääkö turvallisuutta, mutta itsellä se oma kohtaisen kokemuksen mukaan vähentää selkäongelmia jos samoja rautoja kiskon sen kanssa tai ilman.

Toki omakohtaisen kokemuksen otos on niin pieni ettei se ole tilastollisesti merkitsevä ja lisäksi voihan siinä olla myös jonkinlaista placebovaikutusta mukana.

Asialla ei taida olla loppujen lopuksi suurempaa merkitystä kun jokainen voi käyttää nostovyötä tai olla käyttämättä ihan sen mukaan miten itse haluaa. Kilpailutoimintaa en tunne ja voihan se vyökin olla jonkun liiton säännöissä kisoissa kielletty. En tiedä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
On sillä sen verran väliä et suositteleeko jengi vyön käyttöä sen perusteella, et se ehkäsis vammoja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
220
Ei kai täällä kukaan ole varsinaisesti vyön käyttöä toisille suositellut, lähinnä perustellut miksi itse käyttää. Tuntuu olevan joillekkin heikkouden merkki, jos ei treenaa ilman varusteita.
Laitoin tilaukseen tuon Schiek L2004:n, ensi viikolla varmaan pääsee testailemaan. :happy:
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Ei kai täällä kukaan ole varsinaisesti vyön käyttöä toisille suositellut, lähinnä perustellut miksi itse käyttää. Tuntuu olevan joillekkin heikkouden merkki, jos ei treenaa ilman varusteita.
Laitoin tilaukseen tuon Schiek L2004:n, ensi viikolla varmaan pääsee testailemaan. :happy:
Punttisalilla on itsellä sen verran omassa tekemisissä hommaa, että ei tule kyllä edes kiinnitettyä huomiota millä varusteilla muut treenaavat ja käyttävätkö vyötä tai vetoremmejä tms. Eikä tule kyllä katseltua yleensä sellaisiakaan jääkö jollakin kyykky vaikka vajaaksi tai muuta vastaavaa. Toki silloin sen jotenkin noteeraa kun joku tekee jotain liikettä jota en ole koskaan nähnyt missään kenenkään aiemmin tekevän tai jos jos rautaa on tangossa todella isoja määriä. Ja joskus kiinnittää siihen huomiota jos joku tekee jotain todella väärin tyyliin polvet päästää lukkoon jalkaprässissä. Silloin mietin pitäisköhän tuosta sanoa vai ei ja onko sellaiset painot prässissä että voi loukata sillä todella pahasti itsensä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Eihän vyön käyttö liity mitenkään keskikropan vahvuuteen - se keskari pitää olla terästä joka tapauksessa. Ja ei sitä vyötä tarvi ylikireellä pitää. Sillain sopivasti löysällä, että saa vedettyä paineet sitä vasten.

Ja sit kun pidätte salilla niitä rannesiteitä, vetoremmejä yms. niin mitäs sitten kun pitää nostaa kauppakassi ja ei ookkaan Versa Gripsiä...
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Tuntuu olevan joillekkin heikkouden merkki, jos ei treenaa ilman varusteita.
En nyt sanoisi, että se on heikkouden merkki. Riippuu paljon treenitavasta millaisia ajatuksia apuvälineiden käyttö herättää. Karrikoituna, jos kyykkää +200kg romuilla vyön kanssa, niin tuskin se kenessäkään mitään sen ihmeempiä ajatuksia herättää, mutta jos kyykkää 60kg:lla ja on vyö, polvisiteet ja kyykkyhaalari, niin onhan se vähän koominen näky...

Eihän vyön käyttö liity mitenkään keskikropan vahvuuteen
Tavallaan liittyy, tavallaan ei. Joidenkin tutkimusten mukaan käsittääkseni keskikropan lihaksisto aktivoituu jopa enemmän vyötä käytettäessä kuin ilman. Joka tapauksessa, kyllä niitä lihaksia käytetään vyönkin kanssa. Ongelma ehkä tuossa on se, että se mekaniikka ilman vyötä ja vyön kanssa on erilainen, eli lihaksia ei jännitetä samalla tavalla ja se voi sitten aiheuttaa "heikkoutta" ilman vyötä kun keskikroppaa ei osata "tukevoittaa" ilman vyötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Prkle.. Tullut nyt parin pvän ajan testattua emännän tilaamaa hulahula vannetta (1,5kg) voi vittu että onkin raskas vempele vemputtaa vaikka se 2min yhtäsoittoa. Ottaa aivan sikana keskivartaloon (vatsa, alaselkä, kyljet..). Melkein vois ottaa tavakseen vempattaa tuolla pari krt pvässä. Vaikka onkin "tyttöjen juttu", mutta ompahan tehokas.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Yleensähän "kaikki uusi" on aina raskasta aluksi. Voi olla vaikka millainen salihirmu, mutta kun kaveri laitetaan vaikka pilates-tunnille siellä voi tulla tosi tiukkaa jo ihan perusliikkeiden aikana. Kokemusta on...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Prkle.. Tullut nyt parin pvän ajan testattua emännän tilaamaa hulahula vannetta (1,5kg) voi vittu että onkin raskas vempele vemputtaa vaikka se 2min yhtäsoittoa. Ottaa aivan sikana keskivartaloon (vatsa, alaselkä, kyljet..). Melkein vois ottaa tavakseen vempattaa tuolla pari krt pvässä. Vaikka onkin "tyttöjen juttu", mutta ompahan tehokas.
Samanlainen kuntohula odottelee pakettiautomaatissa myös :) Vähän liikettä lonkille ja työtä tuonne keskiöön.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Testaa paljonko jaksat ekalla yrittämällä :D
Tavoite 10sek :D Hulailutekniikkakin hukassa. Hyvä jos on raskas, aktivoi uusia hermotuksia ja kun / jos alkaa luonnistua niin jotain on tapahtunut. Voi vaikka lopettaa puntit ja aloittaa tanhun :hungry:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Mikä muuten mahtaa olla hyvän lihaskunnon mittari nykyään? Tähän ei varmasti ole mitään yhtä tyhjentävää vastausta, mutta joskus olen ainakin kuullut jotain oman painon nostamisesta penkistä ja muuta vastaavaa.

Täytyy keksiä itselleen jotain selkeitä tavoitteita, niin pysyy motivaatio kurissa. Tällä hetkellä tavoitteena on 10 leukaa myötäotteella. Penkistä teen nyt 3x10 sarjoja 50 kilolla. Maksimeita en ole koskaan kokeillut, mutta jotenkin olisi kiva saada se about oma paino 80kg nostettua. Jos sitä vaikka vuoden lopussa pyytäisi jonkun salilta varmistamaan ja kokeilee missä mennään.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Mikä muuten mahtaa olla hyvän lihaskunnon mittari nykyään? Tähän ei varmasti ole mitään yhtä tyhjentävää vastausta, mutta joskus olen ainakin kuullut jotain oman painon nostamisesta penkistä ja muuta vastaavaa.

Täytyy keksiä itselleen jotain selkeitä tavoitteita, niin pysyy motivaatio kurissa. Tällä hetkellä tavoitteena on 10 leukaa myötäotteella. Penkistä teen nyt 3x10 sarjoja 50 kilolla. Maksimeita en ole koskaan kokeillut, mutta jotenkin olisi kiva saada se about oma paino 80kg nostettua. Jos sitä vaikka vuoden lopussa pyytäisi jonkun salilta varmistamaan ja kokeilee missä mennään.
Vaikka juuri tuo sotilaspenkki ja leuanveto. Klassisia liikkeitä erilaisissa pääsykokeissa. Cooper toki myös mutta sehän on sitten vauhtikestävyys maksimi.

Työterveyden polkupyöräergometriat jne epäsuorat testit voi tuupata kuuseen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Mikä muuten mahtaa olla hyvän lihaskunnon mittari nykyään?
Pitäisi tietysti ensin määritellä, mitä hyvällä lihaskunnolla haetaan, mutta itse sanoisin, että paras mittari olis joku määrä toistoja ns. perusliikkeissä kehonpainoon suhteutetulla sarjapainolla.

Esimerkiksi 10 toistoa seuraavissa liikkeissä seuraavilla kertoimilla:
Penkkipunnerrus 1x
Leuanveto 1x
Kyykky 1,5x
Maastaveto 1,75x

80kg painavalla miehellä nämä tarkottais siis 10 toiston sarjoja penkissä 80kg:lla, leuanvedossa kehonpainolla, kyykyssä 120kg:lla ja mavessa 140kg:lla. Tuo toistomäärä sen vuoksi, että se on siellä perusvoima-alueen yläpäässä, eli pitää olla sekä voimaa, että hieman jo kestävyyttä. Tarkennuksena vielä, että tuo on imo jo hyvä lihaskunto eikä perustreenaajan minimi.

Tämä ei ole mikään objektiivinen totuus, vaan oma mielipide, sillä lihaskuntoa on niin paljon erilaista. En sanois, että ykkösiin keskittyvällä painon-/voimanostajalla on huono lihaskunto, kuten ei ole myöskään kehonpainolla pitkiin sarjoihin ja staattisiin pitoihin pystyvällä voimistelijalla. Toki molemmat pystyvät varmaan tuollaisilla keskiraskailla kuormilla tekemään helposti jonkunlaisen perusvoimasarjan, eli siinäkin mielessä varmaan ihan ok mittari tuo on, vaikka itse sanonkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 077
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom