Valmistalopaketit

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Työnjälkeä mikä jää piiloon, nykyään on moraali täysin hukassa monelta.
Videovalvonnalla ei saa talteen työnjälkeä, joka jää piiloon. Ei riitä laatu eikä kattavuus. Omakotitalossa tarvittaisiin 50-100 FullHD-laatuista kameraa, ja huippuluokan valaistus. Sellaista työmaata ei ole olemassa eikä sellaista tule.

Sen sijaan työnjohtaja saa normaaleilla käynneillään kännykkäkamerallaan kaiken tarvittavan talteen. Loput kuvaukset käyntien säästämiseksi voi velvoittaa työntekijöille.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 824
Tavaraa lähtee myös aika paljon näiden halpa keikkamiesten matkaan. Hanoista pitäen ruuvataan irti ja lähtee matkaan kesken työpäivän.
No nyt on taas semmosta legendaa että oksat pois

Jos haluat omaan ok-taloosi kamerat asentaa rakennusvaiheessa ja kaiken kuvata/taltioida myöhempää käyttöä varten niin ei muuta kun onnea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
144
Videovalvonnalla ei saa talteen työnjälkeä, joka jää piiloon. Ei riitä laatu eikä kattavuus. Omakotitalossa tarvittaisiin 50-100 FullHD-laatuista kameraa, ja huippuluokan valaistus. Sellaista työmaata ei ole olemassa eikä sellaista tule.

Sen sijaan työnjohtaja saa normaaleilla käynneillään kännykkäkamerallaan kaiken tarvittavan talteen. Loput kuvaukset käyntien säästämiseksi voi velvoittaa työntekijöille.
Ei ole kokemusta, mutta veikkaan että kuvaukset unohtuu tärkeimmistä paikoista. Kuivumis-ajat,yms.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Ei ole kokemusta, mutta veikkaan että kuvaukset unohtuu tärkeimmistä paikoista. Kuivumis-ajat,yms.
Tottakai niin voi käydä. Voi olla työmaita että mitään ei valvota, kontrolloida tai kuvata. Mutta se on eri asia kuin se, että piiloon menevän työnjäljen saa talteen videokuvauksella vain sadalla huippukameralla huippuvalaistuksessa.

Ja kuivumisaikoja ei hoideta kameralla, vaan mittaamalla sitä koskeutta.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
633
Vartiontiliikkessä joskus ollesani töissä, valvomossa oli joku piilokamera mistä en tiennyt, ja esimies sitten oli niin hölmö että rupesi kyselemään työn suorittamiseen liittyvistä asiosta, semmoisia mitä ei voinut muuten tietää kun vakoilemalla, aika nopea lähto firmasta ja sen jälkeen olen kyllä enemmän ajatellut että missä vaan voi olla kameroita,
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä kameroista oli tarkoitus nähdä?

Ymmärrän toki että työmaalla on kamera esim. piha-alueella kutsumattomia vieraita varten, mutta että sisälläkin on niin se on jo vähän... Lisäksi väliseinät ja rakennustarvikkeet ovat äkkiä pääosissa jos sisällä kuvataan.
Aluksi kun ei ollut vielä edes taloa tontilla oli kamera ulkona kuvaamassa. Lähinnä ajattelin tehdä timelapsen siitä miten talo rakentuu pitkällä aikavälillä. Myös tietenkin varkauksien yms. varalle.

Myöhemmin kun talo oli pystyssä laitoin toisen kameran kuvaamaan ulko-ovea, että näki ketä siellä pyöri ja myös varkauksien varalle.

Tontilla oli kyltit, joissa asia oli selkeästi kerrottu.

Kerran jouduin vääntämään yhden hepun kanssa, joka teki tuntitöinä, kun kamerasta katsoin milloin oli hommissa ja mitä oli laskuttanut, niin ei ihan täsmännyt. Oli kuulemma tarvinnut hakea jotain tarvikkeita tai ruuveja. Veti herneen nenään asiasta..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
933
Talopakettia ostaessa et voi tietää mikä alihankintarakennusurakoitsija sinne tulle, ihan tuuripeliä. Meillä kävi niin, että urakoitsija ei suostunut tekemään töitä, koska oli kameravalvonta, joten lopulta tehtiin sitten itse kaikki.
Itse olen työskennellyt 20v rakennusalalla josta 10v yrittäjänä. Itse olisin myös skipannut ja en yhtään ihmettele että muutkin.

Ainakin 6v sitten kun isäni rakensi talopaketin ja otti siihen sen minimi työjutun niin ainakin hän sai valita ketä tulee mutta toki joutui odottamaan vuoden "ylimääräistä" että pojat kerkesi tulemaan. Ilmoitti suoraan että joko tamä pystytysporukka (joka oli firman listoilla) tulee tai hän voi myös käydä kilpailijan juttusilla.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Mulle on kerran sanottu ettei kameran kuva ja laskutus täsmää, pyysin asiakasta katsomaan talon päädyn kamerasta kuvaa koska siellä pyydettiin tekemään lisäduuni. Tuli hiljasta puhelimessa..Ei ollut kameroita joka paikassa, hönö meinasi että työtä on vaan se mitä tehdään kameran edessä, en sitten tiedä miten kävi kun asiakkaalla meni jotain väärään kurkkuun kuulu vaan köhimistä luurista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Ei mua kyllä erityisesti kaiva jos työmaalla on valvontakamera, mitä merkitystä sillä on? Enhän mä siellä omalla ajallani ole.
 
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
353
Joo, en tiedä, joillekkin tuntuu olevan arka aihe. Mitähän siitäkin tulisi, jos keikkasiivooja menisi firmaan ja sanoisi, että laittakaas kamerat kiinni tai en siivoa :D
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kerran jouduin vääntämään yhden hepun kanssa, joka teki tuntitöinä, kun kamerasta katsoin milloin oli hommissa ja mitä oli laskuttanut, niin ei ihan täsmännyt. Oli kuulemma tarvinnut hakea jotain tarvikkeita tai ruuveja. Veti herneen nenään asiasta..
Mä luulen, että tuossa on juuri yksi ihan hyväkin syy sille, miksei juuri kukaan kameravalvonnan alla suostu työtä tekemään. Pahimmassa tapauksessa siellä saa sitten selitellä jokaista tulemistaan ja menemistään ja jos tulee takaisin niin, ettei kulje kameran ohi niin milläs todistat jotain, mitä sun ei edes tarvitsisi todistaa lähtökohtaisesti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Aluksi kun ei ollut vielä edes taloa tontilla oli kamera ulkona kuvaamassa. Lähinnä ajattelin tehdä timelapsen siitä miten talo rakentuu pitkällä aikavälillä. Myös tietenkin varkauksien yms. varalle.

Myöhemmin kun talo oli pystyssä laitoin toisen kameran kuvaamaan ulko-ovea, että näki ketä siellä pyöri ja myös varkauksien varalle.

Tontilla oli kyltit, joissa asia oli selkeästi kerrottu.

Kerran jouduin vääntämään yhden hepun kanssa, joka teki tuntitöinä, kun kamerasta katsoin milloin oli hommissa ja mitä oli laskuttanut, niin ei ihan täsmännyt. Oli kuulemma tarvinnut hakea jotain tarvikkeita tai ruuveja. Veti herneen nenään asiasta..
Jos kuvaamisessa pysytellään näin "yleisellä" tasolla niin se on minusta ihan OK. Tässä siis valvotaan enemmän kulkua kuin työn suoritusta on minusta kaikki silloin kunnossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Mä luulen, että tuossa on juuri yksi ihan hyväkin syy sille, miksei juuri kukaan kameravalvonnan alla suostu työtä tekemään. Pahimmassa tapauksessa siellä saa sitten selitellä jokaista tulemistaan ja menemistään ja jos tulee takaisin niin, ettei kulje kameran ohi niin milläs todistat jotain, mitä sun ei edes tarvitsisi todistaa lähtökohtaisesti.
Ei tuossa ole se kameravalvonta joka sen ongelman aiheuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Mä luulen, että tuossa on juuri yksi ihan hyväkin syy sille, miksei juuri kukaan kameravalvonnan alla suostu työtä tekemään. Pahimmassa tapauksessa siellä saa sitten selitellä jokaista tulemistaan ja menemistään ja jos tulee takaisin niin, ettei kulje kameran ohi niin milläs todistat jotain, mitä sun ei edes tarvitsisi todistaa lähtökohtaisesti.
tämä on ihan sama kuin ”minä en ainakaan tee töitä paikassa missä on kulunvalvonta”. no voi olla tekemettä, mutta tästä muutama vuosi eteenpäin niin saattaa olla työt aika vähissä.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
tämä on ihan sama kuin ”minä en ainakaan tee töitä paikassa missä on kulunvalvonta”. no voi olla tekemettä, mutta tästä muutama vuosi eteenpäin niin saattaa olla työt aika vähissä.
Riistakamera tai vastaava ei ole kulunvalvonta, kulunvalvonta on tätä päivää ja mun käsittääkseni kaikkille ok ja sitä voidaan sovittaessa käyttää laskutuksen perusteena jne..Mutta kun se rane rakentaja keksii katsella vanhoja riistakamera nauhoituksia ja käyttää niitä laskutuksen perustana niin turhia riitoja tulee.
Mutta valmistalopaketti aiheeseen, oletteko rakennusaikana ottaneet kotivakuutuksen vai jonkun muun vakuutuksen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Riistakamera tai vastaava ei ole kulunvalvonta, kulunvalvonta on tätä päivää ja mun käsittääkseni kaikkille ok ja sitä voidaan sovittaessa käyttää laskutuksen perusteena jne..Mutta kun se rane rakentaja keksii katsella vanhoja riistakamera nauhoituksia ja käyttää niitä laskutuksen perustana niin turhia riitoja tulee.
Mutta valmistalopaketti aiheeseen, oletteko rakennusaikana ottaneet kotivakuutuksen vai jonkun muun vakuutuksen?
ei kai kysymys ole laskutuksesta vaan siitä että jos tekee elämänsä isoimman investoinnin tyyliin 300 000 - 1 000 000 euroa niin on varmasti mielenkiintoa tietää mitä työmaalla tapahtuu. niin on aina ennenkin ollut. nykyään on vaan kameravalvonta helposti ja halvalla mahdollista, ennen ei ollut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
...
Mutta valmistalopaketti aiheeseen, oletteko rakennusaikana ottaneet kotivakuutuksen vai jonkun muun vakuutuksen?
Meillä oli kotivakuutus niin, että pelkkä talo oli vakuutettuna rakentamisen ajan. Sitten kun talo valmistu, niin lisättiin siihen irtaimistolle vakuutus.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
ei kai kysymys ole laskutuksesta vaan siitä että jos tekee elämänsä isoimman investoinnin tyyliin 300 000 - 1 000 000 euroa niin on varmasti mielenkiintoa tietää mitä työmaalla tapahtuu. niin on aina ennenkin ollut. nykyään on vaan kameravalvonta helposti ja halvalla mahdollista, ennen ei ollut.
Kyse on siitä, että kun rakennuttaja on niin tyhmä ja avuton ettei pysty kontrolloimaan työmaataan normaaleilla, hyväksi havaituilla menetelmillä, hän haluaisi kytätä työntekoa kameroiden välityksellä. Aivan Ö-luokan toimintaa ja toivottavasti tällaiset urpot eivät saa työmailleen palkattua koskaan kunnon urakoitsijoita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Kyse on siitä, että kun rakennuttaja on niin tyhmä ja avuton ettei pysty kontrolloimaan työmaataan normaaleilla, hyväksi havaituilla menetelmillä, hän haluaisi kytätä työntekoa kameroiden välityksellä. Aivan Ö-luokan toimintaa ja toivottavasti tällaiset urpot eivät saa työmailleen palkattua koskaan kunnon urakoitsijoita.
Jos ihminen on urpo joka haluaa kyylätä ja riitauttaa kaiken mahdollisen, niin ei tuo kameravalvonta sitä tilannetta muuta.

Tosin kyllähän OKT työmailla pääsääntöisesti hääräävät ovat urakkahommissa, jolloin tilaajaa ei pitäisi kiinnostaa koska siellä on oltu töissä, vaan lähinnä se että homma on tehty suunnitelman mukaan aikataulussa.

Sinänsä kameravalvonta työmaalla on kyllä ihan perusteltu jo varkauksienkin takia, varsinkin ensimmäiset kiinteistöt uudella alueella ovat iltaisin ja öisin aika hiljaisia paikkoja, ja samaan aikaan internetissä on "keikkatyöläisille" oikein ohjeet että missä tällaisia alueita on. Tosin eihän ne kamerat mitään varkauksia estä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Meillä oli kotivakuutus niin, että pelkkä talo oli vakuutettuna rakentamisen ajan. Sitten kun talo valmistu, niin lisättiin siihen irtaimistolle vakuutus.
Sama täällä. Joku pykälä tossa ainakin Iffillä oli että rakentamisaikana omavastuu on 2 kertainen.
Tai neuvottelukysymyksiähän nämä.
Jouduin jopa käyttämään kun rakennusliike kattopellit rikkoi tai tontilla nostettaessa oli tuuli napannu nippuun ja tippu maahan ja mutkallahan ne.
Rakennusliike tosin maksoi kiltisti omavastuun ja vähän extraa meille. Jos olisi tontille tuotaessa kuormaa purkaessa käyny vastaava niin olisi mennyt rakennusliikkeen vakuutukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Mutta valmistalopaketti aiheeseen, oletteko rakennusaikana ottaneet kotivakuutuksen vai jonkun muun vakuutuksen?
Avaimet käteen rakennuttaessa yleensä talopakettiyhtiön vakuutus korvaa kaiken (jos tuhopoltetaan/varastetaan/ilkivaltaa tms) paitsi itse asiakkaan spedeilyt (esim. teet välimaalausta ja sohellat nostimen/telineet ikkunasta läpi) siihen asti kun muuttolupa on saatu.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Muuttovalmiissa talopaketissa itselle kuuluu kamojen suojausta, sisäänkantoa jne. sen takia pelkkä talotehtaan vakuutus on itselle riittämätön. Louhinta lienee se suurin riski, jos joku vammautuu niin siinä loppuu äkkiä louhijan vastuuvakuutukset ja urakoitsija maksaa loput..
Näköjään rakennuslupa tullut postitse jee vihdoinkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Siis jos meinaat että räjäytysfirma mokaa ja kallio hyppää ihmsen päälle, niin onhan niillä räjämiittiukoilla vakuutukset, ellet nyt jotain pimeää hommaa tontille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Miten normaali ihminen voi jonkun firman tämän hetkistä taloutta tutkia?
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Jos aihetta saa vähän venyttää, mitä sähköjä veditte pihalle maanrakennus vaiheessa? Itse laitan suojaputken varaston paikalle sekä tulevan terassin kohdalle, autolämmitys tonttikeskukselta.
Törmäsin tuotteeseen Uponor Garden hub kytkentäkaivo ja jäin pohtimaan olisiko mahdollisesti hyväkin ratkaisu, olisi helppo myöhemmin jatkaa sähköjä pihavaloille tai jollekkin muulle kun maan sisällä kannen alla on jo valmiiksi kaapeli ja rasia tai pistorasia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
No eipä noiden lukujen perusteella vielä mitään hälyttävää näy. 2017 lähdetty laajentamaan toimintaa ja ollut reilusti tappiolla, 2018 tappio on huomattavasti pienempi, mutta liikevaihto on jatkanut kasvuaan entistä kovempana, joten noiden lukujen valossa voisi odottaa tämän vuoden olevan nollatuloksella, tai pienellä voitolla ja liiketoimintaan sijoittamisen olleen onnistunut...

Sijoitusalan ammattilainen olisi ehkä voinut kaivaa tuosta firmasta jotain lisätietoja joiden perusteella olisi voinut päätellä paremmin yhtiön tilaa. Ne maksullisetkin tiedot ei-julkisista yhtiöistä ovat käsittääkseni aina puhtaasti koneellisesti luotuja tiedostoja, joissa ei ole taustalla mitään ammattimasita analyysia.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Sijoitusalan ammattilainen olisi ehkä voinut kaivaa tuosta firmasta jotain lisätietoja joiden perusteella olisi voinut päätellä paremmin yhtiön tilaa.
Ne maksullisetkin tiedot ei-julkisista yhtiöistä ovat käsittääkseni aina puhtaasti koneellisesti luotuja tiedostoja, joissa ei ole taustalla mitään ammattimasita analyysia.
Ihan mielenkiinnosta, miten se sijoitusalan ammattilainen olisi kaivanut lisätietoja mihin muilla ei olisi pääsyä?

Vai tarkoitatko, että sijoitusalan ammattilainen selittäisi ne "koneelliset" luvut?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Ihan mielenkiinnosta, miten se sijoitusalan ammattilainen olisi kaivanut lisätietoja mihin muilla ei olisi pääsyä?

Vai tarkoitatko, että sijoitusalan ammattilainen selittäisi ne "koneelliset" luvut?
Ehkä niillä olisi parempi käsitys siitä mitä alalla yleensä noiden lukujen pitäisi olla.. En tarkoittanut että sillä olisi pääsy johonkin tietoon, vaan sitä että ammattilainen osaisi ehkä etsiä ja tulkita jotain sellaista tietoa jota perus talonhaaveilija ei osaa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Jos aihetta saa vähän venyttää, mitä sähköjä veditte pihalle maanrakennus vaiheessa? Itse laitan suojaputken varaston paikalle sekä tulevan terassin kohdalle, autolämmitys tonttikeskukselta.
Törmäsin tuotteeseen Uponor Garden hub kytkentäkaivo ja jäin pohtimaan olisiko mahdollisesti hyväkin ratkaisu, olisi helppo myöhemmin jatkaa sähköjä pihavaloille tai jollekkin muulle kun maan sisällä kannen alla on jo valmiiksi kaapeli ja rasia tai pistorasia.
Juurikin autokatokselle ja sitten kulkuväylälle oletettuihin pihavalojen paikoille putket. Ja sitten kun valuista jää sitä kuraa kuitenkin vähintään sen putken verran, niin siitä valuttelee pihavaloille kunnon jalat.

Näytti tuo garden hubi olevan hyvällä hinnalla uudelleen markkinoitu putkenpätkä. :D Sama kaivo onnistuu normaalista rumpuputkesta tms. Sitä kuitenkin jää pätkiä pyörimään tontille.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 803
Jos aihetta saa vähän venyttää, mitä sähköjä veditte pihalle maanrakennus vaiheessa? Itse laitan suojaputken varaston paikalle sekä tulevan terassin kohdalle, autolämmitys tonttikeskukselta.
Törmäsin tuotteeseen Uponor Garden hub kytkentäkaivo ja jäin pohtimaan olisiko mahdollisesti hyväkin ratkaisu, olisi helppo myöhemmin jatkaa sähköjä pihavaloille tai jollekkin muulle kun maan sisällä kannen alla on jo valmiiksi kaapeli ja rasia tai pistorasia.
Varastollekkin kannattaa vetää talon teknisestä tilasta yksi paksu viemäriputki kaapeliputkeksi ja varalle sitä varten että sinne saa myöhemmin vedettyä mahdollisesti tarvittavia johtoja ja putkia.

Esimerkiksi verkkokaapeli on hyvä olla tuolle välille niin saa asennettua varastolle tarvittaessa joskus myös vaikka valvontakameran ja vaikka NAS-serverin laitetettua sinne hurisemaan. Televisioantennikaapelikin jos sinne joskus jotain miesluolaa puuhaa ja kaipaa televisiota ja radiota.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Onko porukka laskenut neliökustannuksia omistaan?

Pitkään haettiin asuntoja emännän kanssa ja eipä vastaan tullut ainoatakaan joka vastaisi kriteereitämme. Joten, rakentaminen oli ainoa "järkevä" vaihtoehto.
Siinä suhteessa onnellisessa asemassa lähdettiin taloa rakentamaan, kun perheestä löytyy LVIS-tekijät sekä vanhemmilta 3 talon rakennuskokemus, maatyöt tehtiin myös itse kun laitteet löytyy suvusta (pl. räjäytykset/pommiluvat).

Runko meillä tuli toimittajalta vesikatteeseen&tuulensuojaan saakka(rouva ei halunnut tehdä kokonaan pitkästä:D:facepalm:), mutta siitä eteenpäin tehty itse ja keväällä olisi tarkoitus muuttaa.
Neliöhinta tulee asettumaan meillä n. 1350-1400e hujakoille.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
27
Huoneistoalaan(140) verrattuna meillä meni aika tarkalleen 1550€/neliö talon osuus(itse asensin/hankin: kiintokalusteet, kuivien tilojen lattiat, paneloinnit, lauteet ja muut tuli talotoimittajalta). Tuo siis sisältää oikeastaan pelkän perustuksen/talon hinnan. Talo on 1.krs puurunkoinen, mutta ei kuitenkaan tehty mitään halvinta ratkaisua eli on isoa ikkunaa, huonekorkeus melken 3m sekä materiaalit vähän laadukkaampaa. Kokonaiskustannus kun lasketaan kaikki(tontti 1100 neliöö(14000€), liittymät, viranomaismaksu, maatyöt, pihat, vastaavatmestarit, kaikki mahdolliset penssit sekä nippelit ja nappelit) ollaan jossakin 1940€/neliö hinnoissa.

Maatyöt vaikuttavat aika paljon kokonaishintaan, toiset pääsee 15000€ ja toisilla menee 70000€. Se on myös ehkä se suurin kysymysmerkki koko budjetissa ja mikä yleensä vielä arvioidaan alakanttiin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 269
Tuossa olikin hyvää kommentointia noista kaapelivetovarauksista varastolle teknisestä tilasta ja autotallillekin.. Onko jollakin varmaa tietoa tai joku ohje, miten kannattaa kaapeloinnin suhteen varautua sähköautoihin? Vielä suunnittelupöydällä hommat ja haluan järjestää autotallille/autokatokseen mahdollisuuden sähköautojen lataukseen kaikilla latausvaihtoehdoilla (eli että on mahdollisuus tarvittaessa asentaa "kaikki tarvittavat" kotilaturit).
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 824
Periaatteessa 5x2,5mm2 kaapeli riittää noihin kaikkiin saatavilla oleviin kotilatureihin. Sinne saa 16A sulakkeet taakse.
Ainut poikkeus on sitten nämä 1-vaihelataavat autot jotka vaativatkin sitten sen 32/25A yhdeltä vaiheelta jotta niitä omia "pika"latureita voi hyödyntää. Tässä tuleekin monesti jo ongelmaksi pääsulakkeen koko joka monesti on 25/35A.
Toisaalta, kun ei se kaapeli mitään maksa niin samantien sinne vetää 5x6mm2 tai vaikka 5x10mm2 narun niin riittää sitten varmasti mihin tahansa kunhan vaan latoo euroja tiskiin ja nostaa liittymän sulakekokoa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 803
Tuossa olikin hyvää kommentointia noista kaapelivetovarauksista varastolle teknisestä tilasta ja autotallillekin.. Onko jollakin varmaa tietoa tai joku ohje, miten kannattaa kaapeloinnin suhteen varautua sähköautoihin? Vielä suunnittelupöydällä hommat ja haluan järjestää autotallille/autokatokseen mahdollisuuden sähköautojen lataukseen kaikilla latausvaihtoehdoilla (eli että on mahdollisuus tarvittaessa asentaa "kaikki tarvittavat" kotilaturit).
Tuon ja muut kaapeliputket saat tulpattua tiiviiksi kun pistää putkan päähän muovipussin ja uretaania pussin sisään. Muuten niistä tulee aikamoinen ilmavuoto.

Sähköautoja varten varmaan talon sähkökeskukselta pitää vetää parikin järeää kolmivaihvirran sähkökaapelia sinne latauspaikalle. Mitoittaa kaapelin paksuus sen mukaan että kestää vähintään jonkun 20+ kilowattia jatkuvaa tehoa.

Paljon järeämpiä kaapeleita tuskin kannattaa laittaa kun menee vain rahat hukkaan. Onhan niitä sähköauton pikalataustekniikoita joilla auton akkuja ladataan satojen kilowattien teholla, mutta sehän koko sähköverkko kyykkäisi kun sellaisia virtoja alkaisi omakotitalo ottamaan verkosta. Tai ainakin ne sulakkeet palaisivat sieltä verkon puolelta liittymästä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
532
Muuttovalmiissa talopaketissa itselle kuuluu kamojen suojausta, sisäänkantoa jne. sen takia pelkkä talotehtaan vakuutus on itselle riittämätön. Louhinta lienee se suurin riski, jos joku vammautuu niin siinä loppuu äkkiä louhijan vastuuvakuutukset ja urakoitsija maksaa loput..
Näköjään rakennuslupa tullut postitse jee vihdoinkin.
Meinaatko että vakuutus kattaa sen että on ollut riittämätön suojaus ja kamat esim. kipsilevyt on saanut kosteutta?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
861
Tuon ja muut kaapeliputket saat tulpattua tiiviiksi kun pistää putkan päähän muovipussin ja uretaania pussin sisään. Muuten niistä tulee aikamoinen ilmavuoto.

Sähköautoja varten varmaan talon sähkökeskukselta pitää vetää parikin järeää kolmivaihvirran sähkökaapelia sinne latauspaikalle. Mitoittaa kaapelin paksuus sen mukaan että kestää vähintään jonkun 20+ kilowattia jatkuvaa tehoa.

Paljon järeämpiä kaapeleita tuskin kannattaa laittaa kun menee vain rahat hukkaan. Onhan niitä sähköauton pikalataustekniikoita joilla auton akkuja ladataan satojen kilowattien teholla, mutta sehän koko sähköverkko kyykkäisi kun sellaisia virtoja alkaisi omakotitalo ottamaan verkosta. Tai ainakin ne sulakkeet palaisivat sieltä verkon puolelta liittymästä.
Toinen vaihtoehto näiden tulevaisuuden varausten kanssa on vetää pelkät putket vetonaruineen. Sähköauton latausta varten syöttö kannattaa ottaa mahdollisesti suoraan tonttikeskuksesta olevista lähdöistä. Huomiota kannattaa myös kiinnittää tonttikeskuksen nimellisvirtaan ikävämpi homma korottaa liittymää jos ensimmäisenä vaatii in25A keskuksen vaihdon, nimellisvirraltaan 50A keskus on yleinen ja kohtuullisen varma vaihtoehto. Tontinosuuden liittymiskaapelina 35mm^2 alumiini hyvä valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
3x 16A riittää kyllä melkoiseen sähköautotarpeeseen, etenkin jos hommaa yhtään älykkäämmän laturin, joka osaa pudottaa tehoja juuri niiksi hetkiksi kun vaiheet ovat muuten kuormitettuja.

Silloin se 3X25 pääsulake piisaa pitkälle.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
914
Minä olen piirtänyt noin 150 OK taloa..ennen kuin aloin opiskella virtausdynamiikkaa ja -mekaniikkaa. Niin ja piirrän/suunnittelen taloja edelleen jotta saan tuulivoimala innovaationi rakennettua, koska Business Finland ei halua tukea tuulivoimaloita jos kotimaisia.

Anyway...olin precut talofirmalla ensin 2001-2003 ja sitten 2004-2012 Jämerällä ja sen jälkeen hirsitaloja usealle toimittajalle. Olen arkkitehti pohjakoulutukseltani...ja pyrin tohtoriksi prosessilta.

45_asuntoa_a4.jpg


Yllä olisi 0-energiakerrostalo jossa tuulivoimalat nurkissa.

Erityisesti haluan tutkin ns zero energy natural ventilation asiaa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
861
3x 16A riittää kyllä melkoiseen sähköautotarpeeseen, etenkin jos hommaa yhtään älykkäämmän laturin, joka osaa pudottaa tehoja juuri niiksi hetkiksi kun vaiheet ovat muuten kuormitettuja.

Silloin se 3X25 pääsulake piisaa pitkälle.
3*25A voi hyvinkin nopeasti jäädä talvella naftiksi täyssähkärin kanssa jolla ajetaan paljon ja sähköstä riippuvaisen lämmityksen kuten pilpin kanssa. Laturia hankkiessa 22 kW omasta mielestä parempi vaihtoehto rajoittaa vain autosta/laturista tehoa. Osa talopaketti toimittajista nykyään ohjeistavat ottamaan jopa 3*50A pääsulakkeet jos sähköauton lataus halutaan, hieman varman päälle ajattelua ja asiakas maksaa ”turhasta”.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Kenelläkään tuoreita kokemuksia Muurametalot Oy nimisestä talotoimittajasta?
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
914
Otan osaa entisenä Siporex firman Jämerä-jälleenmyyjänä. Kotimainen Jämerä kaatui 2012...myy nyt pääasiassa Aerocin kiveä Virosta !
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Muurametalot hakeutui yrityssaneeraukseen
Edelleenkään ei taloustilanteella voi pullistella. Ei kannata ainakaan ettemaks kovin paljoa.
Olisit voinut mainita että artikkeli on viisi vuotta vanha. Tällöinhän Muurametaloilla oli ongelmia alapohjan kosteuden hallinnassa. Käsittääkseni ongelmat on nyt korjattu. Nykyisellään taloustilanne näyttää vakaalta.
Muurametalot Oy - Y-tunnus: 1832577-8 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 347
Viestejä
4 192 615
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom