Yrittäjyys ja oma firma

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
282
Vastaan nyt viimeiseksi vastanneelle, koska ketju lukittu. Itse hommata sen 50 Th/s x 184 paikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Niin, siis haaveilet tuosta. Mutta mitä konkreettista olet itse saanut aikaiseksi tähän mennessä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Miten toiminiyrittäjät olette kirjanneet korkotuotot?

Minulla on Tmi ja sille on tehty perustili pankkiin omalla henkkoht nimellä.

Nyt joka kuukausi tulee joitain kymmeniä senttejä korkotuottoa. Miten se tulisi käsitellä kirjanpidossa, koska pankkihan on siitä jo verot pidättänyt, kuten muillakin tileillä?

Nyt jos laitan sen tuloksi, niin maksan siitä vielä toistamiseen verot tuloverotuksen kautta.

Jos en taas käsittele sitä mitenkään, tilin saldo ja kirjanpito ei täsmää.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Laitat sen tuloksi ihan niinkuin muutkin tulot mutta kirjaat sitten tietysti veroilmoitukseen että olet maksanut siitä jo x summan veroa? Pankkitileistä tulee yleensä vuoden lopussa se erittely jossa kaikki korot, kulut ja verot yhdellä lapulla.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Yleensähän pankit eivät ehdoissaan salli käyttää henkilöasiakkaan tiliä elinkeinotoimintaan, mutta pankkikulujen säästämiseksi monet yksityiset liikkeen- ja elinkeinoharjoittajat kuitenkin tekevät näin. Tähän ongelmaan on nähdäkseni kolme ratkaisua:

1.) Poistat lähdeveronalaiset korkotulot omalle henkilökohtaiselle tilille, etkä tee asiasta mitään merkintää yrityksen kirjanpitoon. Näin tulet tavallaan käsitelleeksi yrityksen pankkitiliä sekayksityis/yritys-tilinä. Tämä ei välttämättä ole kauhean kaunista, kun pankin tiliote ei vastaa kirjanpidon tiliotetta, mutta toisaalta summat ovat niin pieniä, että olennaisuuden periaatteella voidaan tässä menetellä näin.

2.) Kirjaat ne yksityisijoituksiksi, Per Pankki an Yksityissijoitukset.

3.) Laitat firman kirjanpitoon tilin "Lähdeveronalaiset rahoitustuotot, verottomat", jonka sisältö ei päädy tuloslaskelmassa samaan kohtaan normaalien verotettavien summien kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Mitäs pankkia Tekkiläiset käyttää yritystoimintaan? Laitettiin kavereiden kanssa osakeyhtiö pystyyn ja pitäisi tietenkin mahdollisimman halvalla selvitä.

Onko kokemuksia Holvista?
Hinnoittelu | Holvi
Oma kokemus on Holvin verkkokaupasta ja maksupalveluista. Holvi toimii varsin hyvin alkuvaiheessa, liikevaihdon pyöriessä kymppitonneissa. Siinä vaiheessa kun myynti kasvaa, verkkokauppa kannattaa siirtää toiselle alustalle. Maksupalvelussa ei ole ollut ongelmia, vaikka tulevia ja lähteviä suorituksia on koko ajan enemmän ja summat ovat kasvaneet.

Riski tietysti oli Holvin kanssa suurempi kuin perinteisissä pankeissa. Mutta melkein heti tilin perustamisen jälkeen Holvin osti BBVA, joten se todennäköisesti tasaa epävarmuustekijöitä. (Paitsi niiltä osin, mitä pankkimaailmassa yleensäkin on - onhan noita isompiakin pankkeja mennyt nurin ja veronmaksajien pelastettavaksi.)
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Tuo holvi vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Sanoisin että etenkin jos liikevaihto on pientä ja se koostuu useista pienistä maksuista/saamisista tuo voittaa kiinteillä hinnoillaan normaalit pankit. Lisäksi puoliautomaattinen kirjanpito on aloittaessa kätevä ja sitä eivät pankit tarjoa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Riski tietysti oli Holvin kanssa suurempi kuin perinteisissä pankeissa. Mutta melkein heti tilin perustamisen jälkeen Holvin osti BBVA, joten se todennäköisesti tasaa epävarmuustekijöitä. (Paitsi niiltä osin, mitä pankkimaailmassa yleensäkin on - onhan noita isompiakin pankkeja mennyt nurin ja veronmaksajien pelastettavaksi.)
Laitettiin tili kuitenkin Nordeaan, kun tarvittiin aluksi hieman rahoitusta. Katsotaan kun saadaan rahoitus maksettua, jos siirtyisi Holviin. Aika kalliita nuo yritystilit verrattuna ilmaisiin ihmisten tileihin.

Luottoa Holviin tosin antaa:
Osa 2: Kirjanpitoni hoituu Holvilla ja kirjanpitäjän tuntisopparilla
Valtteri Lindholm sanoi:
Holvi ei lainaa rahaa, ja maksulaitoksena sen pitää pitää omat ja asiakkaidensa rahat erillään. Näin ollen Holvista raha ei voi loppua kesken, eivätkä mahdollisessa konkurssissa Holvin velkojat pääse käsiksi asiakkaiden rahoihin. Rahat säilyvät (taas lain määräämällä tavalla) hajautettuna suomalaisissa ja eurooppalaisissa pankeissa, joten yhden pankin kaatuminen ei vie mattoa alta. Laki myös pakottaa Holvin pitämään tuntuvaa summaa omaa rahaa puskurina ongelmille
 
Viimeksi muokattu:

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
282
Asiaton käytös - keskustelun häirintä toistuvalla offtopicilla
Tuo holvi vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Sanoisin että etenkin jos liikevaihto on pientä ja se koostuu useista pienistä maksuista/saamisista tuo voittaa kiinteillä hinnoillaan normaalit pankit. Lisäksi puoliautomaattinen kirjanpito on aloittaessa kätevä ja sitä eivät pankit tarjoa.
Joo joo sama haaveena, kun yhdellä perheen isällä Saksassa, vilkuilee vaan koneella että laitteet on päällä, kaikki ok ja nukkuu omakotitalossa suurimman osan päivästä. Kiina vetää ihan tosi halvalla noita rigikontteja.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 865
Onko joku myynyt täällä osakkuuksia pois? Eli voinko tehdä vain kauppakirjan ja ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa asia käsitellään ja myyn osuuteni muille osakkaille? Osakeyhtiö kuitenkin pitää kirjaa osakkeenomistajista, joten prh:lle ei tarvinne mitään ilmoitella? Onko jotain muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Onko joku myynyt täällä osakkuuksia pois? Eli voinko tehdä vain kauppakirjan ja ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa asia käsitellään ja myyn osuuteni muille osakkaille? Osakeyhtiö kuitenkin pitää kirjaa osakkeenomistajista, joten prh:lle ei tarvinne mitään ilmoitella? Onko jotain muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon?
Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole. Yhtiöjärjestys ja/tai osakassopimusta pitää noudattaa sikäli jos niissä on jotain osakkeiden myynnin suhteen säädetty. Jonkinlainen kauppakirja kannattaa laatia jossa mainitaan myös kuka maksaa varainsiirtoverot (yleensä ostaja).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
@Heimolainen Eikö olisi helpompaa myydä osakkeet takaisin osakeyhtiölle, ellet halua yrittää suosia jotain kaveriasi. Toisaalta yhtiöjärjestyksessä yleensä otetaan kantaa osakkeiden luovuttamiseen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Tuossa tapauksessa en voi kuin suositella lakimiehen apua. Todella pieni hinta siitä että kaikki menee kuten pitää.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Onko joku myynyt täällä osakkuuksia pois? Eli voinko tehdä vain kauppakirjan ja ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa asia käsitellään ja myyn osuuteni muille osakkaille? Osakeyhtiö kuitenkin pitää kirjaa osakkeenomistajista, joten prh:lle ei tarvinne mitään ilmoitella? Onko jotain muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon?
Onko sinulla tilitoimistoa?
Jos on kunnon tilitoimisto, niin sieltä löytyy apua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Vuosi sitten viimeksi kirjoittanut tähän ketjuun ja nyt tämä on ajankohtaista.

Pitkään harkitsin sivutoimisena yrittäjänä palkkatöiden ohella olemista ja nyt alkaisi ajankohta olemaan sopiva sille. Ala on rakennusala ja näitä kevytyrittäjä-palveluita on tullut selattua ja niitä on monia. Näillä näkymin alan taipumaan tuohon Op:n kevytyrittäjä-palveluun, sieltä kun saa sen toiminimen "ilmaiseksi".

Laskutettavat summat eivät isoja ole, vuositasolla puhutaan muutamasta tuhannesta eurosta.

Onko näissä oikeasti jotain sudenkuoppia, kun jopa liitto varoittaa näihin lankeamasta. Itse kun olen tutkinut näitä ja omat toimet ovat täysin sivutoimisia yksityishenkilöille suunnattuja pieniä töitä niin en vaan ymmärrä tätä kohkaamista.

Edit. Niin ja piti vielä kirjoittaa, että rakennusalan työt eivät ole ainoa mitä laskuttaisin, myös pienet muut työt yms olisivat niitä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
Mites
Onko täällä kukaan ostanut yritystä
Nyt olisi just yksi aika hyvä tiedossa hinta 500000e
Miten olette saanet rahoitusta?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Mites
Onko täällä kukaan ostanut yritystä
Nyt olisi just yksi aika hyvä tiedossa hinta 500000e
Miten olette saanet rahoitusta?
Olen vain lukenut aiheesta kirjoja. Ehkä tärkeimmät kohdat

>jotta yritys on järkevää ostaa, sinulla pitää olla ensin jotain mikä tekee siitä firmasta tai sun omistuksesta arvokkaamman
>yrityksen myyjällä on huomattavasti enemmän tietoa yrityksen tilasta kuin ostajalla. Eli vähän sama riski kuin autokaupoissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Mitä laskutussoftaa porukka käyttää? Pikakatsauksella nykyään on vaikka mitä selainpohjaista systeemiä eikä oikein kiinnostaisi alkaa perehtymään näihin. Täällä ollut Helpostilasku ajossa 4-5 vuotta, ja vois tuon ikiaikaisen softan päivitellä nyt johonkin parempaan.

Volyymi alle 1000 laskua/v eli ei tarvitse mitään SAP-integraatiota tai Google Analyticsiä olla ympätty siihen mukaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Mitä laskutussoftaa porukka käyttää? Pikakatsauksella nykyään on vaikka mitä selainpohjaista systeemiä eikä oikein kiinnostaisi alkaa perehtymään näihin. Täällä ollut Helpostilasku ajossa 4-5 vuotta, ja vois tuon ikiaikaisen softan päivitellä nyt johonkin parempaan.

Volyymi alle 1000 laskua/v eli ei tarvitse mitään SAP-integraatiota tai Google Analyticsiä olla ympätty siihen mukaan.
Mulla on Isolta, mutta laskumäärä on max 20 /vuosi eli en osaa sanoa sopiiko sinulle. Mitään negatiivista en osaa sanoa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Mitä laskutussoftaa porukka käyttää? Pikakatsauksella nykyään on vaikka mitä selainpohjaista systeemiä eikä oikein kiinnostaisi alkaa perehtymään näihin. Täällä ollut Helpostilasku ajossa 4-5 vuotta, ja vois tuon ikiaikaisen softan päivitellä nyt johonkin parempaan.

Volyymi alle 1000 laskua/v eli ei tarvitse mitään SAP-integraatiota tai Google Analyticsiä olla ympätty siihen mukaan.
Eikö tilitoimisto ole tarjonnut sähköisiä palveluita? Hoituu jokaisen järkevän tilitoimiston online-palveluissa laskujen lähettäminen samalla tavalla ku laskutussoftissa. Tietty menevät sitten suoraan kirjanpitoon ja saatavien seuranta helpompaa.

Vai teetkö itse kirjanpidon?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Suunnittelen tässä Oy:n perustamista. Käyn alempaa korkeakoulututkintoa (loppusuoralla) ja siihen liittyen ajattelin perustaa tilitoimiston. Lisäksi aputoiminimellä tekisin pieniä tietokoneiden huoltoa/kasausta jne.

Kysyisin teiltä arvon yrittäjät, etenkin te jotka teette itse nyt kaiken/osan: minkä verran olisitte valmiita maksamaan kirjanpidosta, ostolaskujen käsittelystä ja myyntilaskutuksesta kuukaudessa? Haen nyt siis hintaa, jolla luopuisitte itse tekemisestä. Voitte vastata ketjuun tai yv:llä. Liikevaihto olisi hyvä mainita samalla (tai arvio/tieto tositteiden määrästä)

Yritystoimintani olisi ainakin tässä vaiheessa sivutoimista opintojen/kesätöiden ohella.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Suunnittelen tässä Oy:n perustamista. Käyn alempaa korkeakoulututkintoa (loppusuoralla) ja siihen liittyen ajattelin perustaa tilitoimiston. Lisäksi aputoiminimellä tekisin pieniä tietokoneiden huoltoa/kasausta jne.

Kysyisin teiltä arvon yrittäjät, etenkin te jotka teette itse nyt kaiken/osan: minkä verran olisitte valmiita maksamaan kirjanpidosta, ostolaskujen käsittelystä ja myyntilaskutuksesta kuukaudessa? Haen nyt siis hintaa, jolla luopuisitte itse tekemisestä. Voitte vastata ketjuun tai yv:llä. Liikevaihto olisi hyvä mainita samalla (tai arvio/tieto tositteiden määrästä)

Yritystoimintani olisi ainakin tässä vaiheessa sivutoimista opintojen/kesätöiden ohella.
Toiminimellä liikevaihto noin 350-400 t€/vuosi, myyntilaskuja periaatteessa 1 /kk. Kirjanpidosta voisi maksaa maks. noin 1 t€/v, mutta silloin pitäisi kyllä vaihtaa Oy:seen ja saada jotain todellista hyötyä myös vaihdosta Oy:seen eli saada huomattavaa hyötyä palveluntarjoajan osaamisesta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Toiminimellä liikevaihto noin 350-400 t€/vuosi, myyntilaskuja periaatteessa 1 /kk. Kirjanpidosta voisi maksaa maks. noin 1 t€/v, mutta silloin pitäisi kyllä vaihtaa Oy:seen ja saada jotain todellista hyötyä myös vaihdosta Oy:seen eli saada huomattavaa hyötyä palveluntarjoajan osaamisesta.
Näillä annetuilla luvuilla (kulurakennetta tai vieraan pääoman määrää ei tiedossa) vaikuttaisi siltä, että hyötyisit verotuksellisesti merkittävästi osakeyhtiöstä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Toiminimellä liikevaihto noin 350-400 t€/vuosi, myyntilaskuja periaatteessa 1 /kk. Kirjanpidosta voisi maksaa maks. noin 1 t€/v
Hyi, 1 lasku per kk ja voisit maksaa tonnin siitä, että joku tekee tuon sinun puolestasi?
No tietysti tapahtumia voi olla vaikka kuinka paljon, mutta ei se minusta kovin paljoa rasita kun alkuun laittaa hommat kuntoon.

Itse voisin maksaa siitä vaikka 100-300e, että kirjanpitäjän kanssa käytäisiin yrityksen kulurakenne ja toimiala läpi, kirjanpitäjä auttaa tekemään ensimmäiset kirjaukset ja neuvoo, miten ne pitää kohdentaa, että ovat oikein.

Sitten sen jälkeen tekee itse ja konsultointi vaikka tuntihinnalla puhelimitse, jos tarvitsee enää apua.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Hyi, 1 lasku per kk ja voisit maksaa tonnin siitä, että joku tekee tuon sinun puolestasi?
No tietysti tapahtumia voi olla vaikka kuinka paljon, mutta ei se minusta kovin paljoa rasita kun alkuun laittaa hommat kuntoon.

Itse voisin maksaa siitä vaikka 100-300e, että kirjanpitäjän kanssa käytäisiin yrityksen kulurakenne ja toimiala läpi, kirjanpitäjä auttaa tekemään ensimmäiset kirjaukset ja neuvoo, miten ne pitää kohdentaa, että ovat oikein.

Sitten sen jälkeen tekee itse ja konsultointi vaikka tuntihinnalla puhelimitse, jos tarvitsee enää apua.
Taitaa tuohon 1000€ hintaan kuulua x määrä neuvontaa (oy perustaminen), kirjanpito, laskutus, ALV-ilmoitukset, palautusten hakeminen/alv-velan maksamiset ja tilinpäätös.( ja -suunnittelu) Ei varmaankaan tarkoittanut maksavansa pelkästä laskun lähettämisestä ja lainmukaisesta kirjanpidosta.

Lisäksi vaikuttaisi aika korkeasti koulutetulta asiantuntijalta, kun kuukaudessa yksi lasku käsittää ~30k€. Säästynyt aika mahdollistaa ajan vapauttamista tuohon asiantuntijatyöhön, joka taas tuo huomattavan määrän lisää liikevaihtoa vuositasolla.

Toki tämä on spekulointia, voihan kyseessä olla myös esim. ison asiakkaan kiinteistöpalveluyritys, jolla ei säästynyt aika korreloi lisätienestiin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

afterii

Intel vai AMD?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Suunnittelen tässä Oy:n perustamista. Käyn alempaa korkeakoulututkintoa (loppusuoralla) ja siihen liittyen ajattelin perustaa tilitoimiston. Lisäksi aputoiminimellä tekisin pieniä tietokoneiden huoltoa/kasausta jne.

Kysyisin teiltä arvon yrittäjät, etenkin te jotka teette itse nyt kaiken/osan: minkä verran olisitte valmiita maksamaan kirjanpidosta, ostolaskujen käsittelystä ja myyntilaskutuksesta kuukaudessa? Haen nyt siis hintaa, jolla luopuisitte itse tekemisestä. Voitte vastata ketjuun tai yv:llä. Liikevaihto olisi hyvä mainita samalla (tai arvio/tieto tositteiden määrästä)

Yritystoimintani olisi ainakin tässä vaiheessa sivutoimista opintojen/kesätöiden ohella.
Mahtavaa että yrittäjyyshommat ja Oy:n perustaminen on suunnitteilla!

Omasta puolestani en aivan tarvitsemaasi kohderyhmää, koska olen jättänyt Oy:n kirjanpidon lähes kokonaan tilitoimiston vastuulle enkä ole koskaan ajatellutkaan että lähtisin hoitamaan hommaa itse. Hoidan itse myyntilaskutuksen ja ostolaskujen hyväksynnän. Muut hommat hoitaa tilitoimisto.

Maksan tällä hetkellä noin 100e+alv / kk kirjanpidosta ja palkanlaskennasta sis. maksatukset ja ilmoitukset (2 henkilön palkat) Kirjanpidolla on kiinteä kuukausimaksullinen hinta ja se sisältää myös ohjelmistokulut. Liikevaihto noin 100k ja myyntilaskuja 1-5 / kk + ostolaskuja/tositteita 5-15/ kk.

Vaihdoin tilitoimistoa juuri, koska aiemmassa maksoin kirjanpidosta palkanlaskennan kanssa reilut 150e+alv / kk ja siihen päälle tuli vielä ohjelmistokuluja noin 50-60e+alv / kk.

Tällä hetkellä koen, että kirjanpidon hinta on varsin kohtuullinen vaikka olen valmis maksamaan kyllä hyvästä palvelusta ja nopeasta reagoinnista extraa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Liikevaihto n. 800k€/vuosi. Myyntilaskuja ym. kuitteja lähemmäs 100kpl/kk, duunareita/palkkakuitteja 8kpl/kk. Taitaa maksaa jonkun 6000€/vuosi.

Edit: Palkanlaskennan kulut on noussut viimeisen ~6vuoden aikana ihan saatanasti. Nykyään muistaakseni 24€/duunari.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Mahtavaa että yrittäjyyshommat ja Oy:n perustaminen on suunnitteilla!

Omasta puolestani en aivan tarvitsemaasi kohderyhmää, koska olen jättänyt Oy:n kirjanpidon lähes kokonaan tilitoimiston vastuulle enkä ole koskaan ajatellutkaan että lähtisin hoitamaan hommaa itse. Hoidan itse myyntilaskutuksen ja ostolaskujen hyväksynnän. Muut hommat hoitaa tilitoimisto.

Maksan tällä hetkellä noin 100e+alv / kk kirjanpidosta ja palkanlaskennasta sis. maksatukset ja ilmoitukset (2 henkilön palkat) Kirjanpidolla on kiinteä kuukausimaksullinen hinta ja se sisältää myös ohjelmistokulut. Liikevaihto noin 100k ja myyntilaskuja 1-5 / kk + ostolaskuja/tositteita 5-15/ kk.

Vaihdoin tilitoimistoa juuri, koska aiemmassa maksoin kirjanpidosta palkanlaskennan kanssa reilut 150e+alv / kk ja siihen päälle tuli vielä ohjelmistokuluja noin 50-60e+alv / kk.

Tällä hetkellä koen, että kirjanpidon hinta on varsin kohtuullinen vaikka olen valmis maksamaan kyllä hyvästä palvelusta ja nopeasta reagoinnista extraa.
Kiitos tästä! On hyvä kuulla mikä on kenenkin mielestä kohtuullinen hinta kirjanpidosta. Tuo hinta ei ilmeisesti sisällä veroilmoitusta ja tilinpäätöstä? Kaavailemani hinta olisi tuossa sinun tapauksessasi (tilinpäätös ja veroilmoitus tuntiveloituksena) ~50-60€ + alv. Riippuu vähän siitä, haluatko verkkolaskutuksen, sähköpostilaskutuksen vai perinteisen paperilaskutuksen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Liikevaihto n. 800k€/vuosi. Myyntilaskuja ym. kuitteja lähemmäs 100kpl/kk, duunareita/palkkakuitteja 8kpl/kk. Taitaa maksaa jonkun 6000€/vuosi.

Edit: Palkanlaskennan kulut on noussut viimeisen ~6vuoden aikana ihan saatanasti. Nykyään muistaakseni 24€/duunari.
Kuulostaa aika kalliilta tuo palkanlaskenta. Onko palkanmaksu kerran kuussa vai 2viikon välein?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Kerran kuussa. Kallista on joo, mutta vähemmistö osakkaana ei ole sitä päätösvaltaa tarpeeksi.
Joo, tuo on kuitenkin sen verran ”pieni” raha, ettei kannata ruveta sen vuoksi myöskään ”tappelemaan” muiden osakka(iden) kanssa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
951
Kun perustin osakeyhtiön, en edes harkinnut että tekisin kirjanpidon itse.

Mitä vähemmän kirjattavaa, sen vähemmän kannattaa opetella. Mitä enemmän kirjattavaa, sen vähemmän kannattaa käyttää itse aikaa siihen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Mitä vähemmän kirjattavaa, sen vähemmän kannattaa opetella. Mitä enemmän kirjattavaa, sen vähemmän kannattaa käyttää itse aikaa siihen.
Itse kun perustin toiminimen opettelin kaiken itse, koska oli vähemmän kirjattavaa. Ajankäyttö tuntui ehkä turhalta aluksi, mutta nyt kirjaukset tekee muutamassa minuutissa helposti. ALV-ilmoitukset ym. tulee kuin itsestään kun kirjanpito on kunnossa.

Myöhemmin kun perustin osakeyhtiön, niin kappas aiemmin opeteltu ei mennytkään hukkaan, vaan samalla pohjalla hieman muuteltuna eri toimialasta johtuen homma skulaa. Osakeyhtiössä käytettiin kirjanpitäjää konsulttina ja tarkastutettiin kirjanpito. -> Ei huomautettavaa.
 

afterii

Intel vai AMD?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Kiitos tästä! On hyvä kuulla mikä on kenenkin mielestä kohtuullinen hinta kirjanpidosta. Tuo hinta ei ilmeisesti sisällä veroilmoitusta ja tilinpäätöstä? Kaavailemani hinta olisi tuossa sinun tapauksessasi (tilinpäätös ja veroilmoitus tuntiveloituksena) ~50-60€ + alv. Riippuu vähän siitä, haluatko verkkolaskutuksen, sähköpostilaskutuksen vai perinteisen paperilaskutuksen.
Joo ei sisällä. Tilinpäätös reilun parisensataa+alv ja vero-ilmoitus noin satasen luokkaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Joo, tuo on kuitenkin sen verran ”pieni” raha, ettei kannata ruveta sen vuoksi myöskään ”tappelemaan” muiden osakka(iden) kanssa.
Toimarin kanssa ollaan oltu samaa mieltä. @Muumi kirjoitti helvetin hyvin.

Tahtoo vain olla aina se miljoona asiaa tulessa, että kirjanpitäjän vaihtaminen on listan viimeisenä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Uteliaisuuttani kyselen, että miten tämä tulorekisteri on nyt vaikeuttanut palkanlaskentaa? Tänä vuonna nyt on jokaiseen virheeseen annettu syyksi vain tuota helvetin tulorekisteriä.
Ohjelmistoissa (ainakin niissä mitä olen katsonut) on suoraan raportointi teknistä rajapintaa pitkin käytännössä napinpainalluksella.

Toki, tekeehän se vähän extraa, tai teki vuoden vaihteessa / ennen sitä, kun piti henkilöstöä kouluttaa jne. Ei tuo kuitenkaan selitä suurta nousua palkanlaskun kustannuksiin.

EDIT: Eihän se tulorekisteri mitään vaikuta palkanlaskentaan. (jos siis tarkoitit, että palkkoja on maksettu väärin tms.) Vaan ihan on virhe siinä laskijassa, jos palkka lasketaan väärin, ei tulorekisterissä.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
44
Ohjelmistoissa (ainakin niissä mitä olen katsonut) on suoraan raportointi teknistä rajapintaa pitkin käytännössä napinpainalluksella.
Silloin kun homma toimii, niin käytännössä on kyse tosiaan parista hiiren klikkauksesta. Ikävä kyllä tietyissä laajassa käytössä olevissa ohjelmistoissa on ollut enemmän tai vähemmän ongelmia tuon lähetyksen kanssa ja tulorekisterimerkintöjen manuaalinen korjaaminen on melko aikaa vievää hommaa. Lisäksi tulorekisterin ja ohjelmistontarjoajan tukien välillä juokseminen oli vuoden alussa sellaista puuhaa, joka ajoi heikoimmat lopulliseen ratkaisuun.

Virallinen mielipiteeni on kuitenkin se, että suurin osa valittajista käyttää tulorekisteriä tekosyynä tai valittaa, koska tulorekisteristä valittaminen on muotia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Silloin kun homma toimii, niin käytännössä on kyse tosiaan parista hiiren klikkauksesta. Ikävä kyllä tietyissä laajassa käytössä olevissa ohjelmistoissa on ollut enemmän tai vähemmän ongelmia tuon lähetyksen kanssa ja tulorekisterimerkintöjen manuaalinen korjaaminen on melko aikaa vievää hommaa. Lisäksi tulorekisterin ja ohjelmistontarjoajan tukien välillä juokseminen oli vuoden alussa sellaista puuhaa, joka ajoi heikoimmat lopulliseen ratkaisuun.

Virallinen mielipiteeni on kuitenkin se, että suurin osa valittajista käyttää tulorekisteriä tekosyynä tai valittaa, koska tulorekisteristä valittaminen on muotia.
Hyvä tietää. Kiitos selvennyksestä. Ja kyllä, epäilen kyllä samaa kuin sinä tuossa lopussa sanoit. Mutta varmasti on ollut etenkin vuoden alussa paljon ongelmaa liittyen tietojen siirtoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Osaisiko joku selittää rautalankamallilla että missä kohtaa toiminimi kannattaa muuttaa oyksi verotuksen puolesta?

Itsellä siis tilanne että oma toiminimi kasvanut vuosi vuodelta ja tänä vuonna tulosta tulee n. 55 000€. Kuluja yrittämiseen menee vuodessa parin tonnin edestä, joten melkein kaikki tästä jää omaan taskuun. Näin ollen summasta veroprosentti alkaa olemaan jo kohtuullisen kova.

Nyt alkanut miettiä, että pääsisinkö pienemmällä veroprosentilla jos muuttaisin firman oyksi? Itselle kuitenkin vähän epäselvää ylipäätään tuo oyn verotus. Ilmeisesti 20 prosentin yhteisövero menee kaikesta ja sen jälkeen maksetaan joko palkkaa tai osinkoja itselle, ja osingoissa on kevyempi verotus, mutta niitä voi jakaa vain rajoitetusti?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Osaisiko joku selittää rautalankamallilla että missä kohtaa toiminimi kannattaa muuttaa oyksi verotuksen puolesta?

Itsellä siis tilanne että oma toiminimi kasvanut vuosi vuodelta ja tänä vuonna tulosta tulee n. 55 000€. Kuluja yrittämiseen menee vuodessa parin tonnin edestä, joten melkein kaikki tästä jää omaan taskuun. Näin ollen summasta veroprosentti alkaa olemaan jo kohtuullisen kova.

Nyt alkanut miettiä, että pääsisinkö pienemmällä veroprosentilla jos muuttaisin firman oyksi? Itselle kuitenkin vähän epäselvää ylipäätään tuo oyn verotus. Ilmeisesti 20 prosentin yhteisövero menee kaikesta ja sen jälkeen maksetaan joko palkkaa tai osinkoja itselle, ja osingoissa on kevyempi verotus, mutta niitä voi jakaa vain rajoitetusti?
Yhteisövero menee yrityksen tuloksesta, tästä vähennetty poistot ja palkat (myös yrityksen omistajan saama palkka).

Osingosta pitää huomioida paljonko on jaettavaa ns. pienemmällä osinkoprosentilla. Riippuu siis yrityksen varallisuudesta.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Tiettyä summaa tuohon ei ole. Vaikuttaa hyvin paljon se millaista liiketoimintaa harjoittaa ja millainen on oma rahankäytön tarve.

Laskennallisesti summa pyörii siinä 50-60t tienoilla jolloin tuo Oy:n "maksimi pääomaveron kautta kierrätetty veroprosentti" tulee edullisemmaksi kuin tuloveron kautta nostettu.
Käytännössä kuitenkin jos on mahdollista nostaa verottomia korvauksia, hankkia puhelinta, tietokonetta, tarvikkeita yms vähennyskelpoista joista hyötyy myös yritystoiminnan ulkopuolella,voi totuus olla että vielä 100t laskutuksellakin toiminimi on edullisempi verotuksen kannalta kuin osakeyhtiö.

Jos taas haluaa alkaa kerryttää itselleen varallisuutta eikä kaikkea rahaa tarvitse elämiseen, voi osakeyhtiö olla kannattavampi jo aiemminkin sijoitustoiminta ja pitkäaikaishyödyt huomioiden.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Onkos palstan yrittäjillä käytössään gps-pohjaisia automaattisia ajopäiväkirjoja autoissaan? Tarjontaa näyttää olevan runsaasti ja hinnatkin hyvin lähellä toisiaan. Onko suosituksia?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Kokemusta abaxista, logmydrivesta ja maxtechista.

Abax vaikutti jotenkin huijauksesta, en osaa edes perustella miten mutta hinnoittelu oli sekavaa eikä toiminta herättänyt luottamusta.

Logmydrive ei ilmeisesti ole suomalainen(?), hinnasta plussaa mutta kun ongelmia ilmaantui, apu oli todella onnetonta.

Maxtech ollut näistä paras, aloituskulu tietysti isompi kun piti tuo laite ostaa mutta "kaupanpäälle" tuli 12kk käyttöä joten ei tuolle laitteelle paljoa jäänyt hintaa. Ehdottomasti helppokäyttöisin ja kattavin käyttöliittymä. Isona plussana että ajot saa haluamine tietoineen ulos .xls muodossa niin kohteiden muokkaus/lisäys on näin todella paljon nopeampaa mitä tuolla selainversiolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tulin vain jakamaan kun itsellä niin hyvä fiilis: Tänään allekirjoitettiin kahden partnerin kanssa osakassopimus ja lähetettiin paperit uudesta yrityksestä vetämään. Ensimmäisten asiakkaidenkin kanssa on jo alustavat suunnitelmat valmiina.

Hommat oman toiminimen kanssa jatkuvat kuitenkin edelleen rinnalla, ja molemmat hommat tukevat itse asiassa toisiaan varsin mukavasti.

Muutenkin lähitulevaisuudessa eletään kiinnostavia aikoja, kun eräällä toisella porukalla hitaasti mutta varmasti työstetty vielä kolmatta projektia, jonka pitäisi myöskin realisoitua yritykseksi hyvinkin pian.

Jos ja toivottavasti kun nämä uudet projektit pääsevät kunnolla vauhtiin niin tarkoituksena olisi jättää lopullisesti hyvästit palkkatyölle. Sitä odotellessa :kippis:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom