Keittiöväline suosittelut, kysymykset ja muu

Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Itse olen akkuporakoneeseen modannut vessaharjan (ei ole käytetty WC:ssä :kahvi:) ja sillä ajan ämpärissä. Todella toimiva keino pestä iso satsi perunoita. Jää potturit toiseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Pesin toissa viikolla kaksi kiloa pientä uutta perunaa harjalla. En nauttinut.

En ole Potturia testannut, joten en sano onko sillä mukavampaa. Käsinpestynä tosin tulee käytyä kaikki perunat läpi joten huomaa jos on huonoja...
No niin, vaimo osti sitten kauppareissulla Potturin :D

Ihan ok perunat puhdistui ja voisi toimiakin mökillä järvenrannassa. En nyt hirveästi innostunut keittiössä ravistelusta kun pitää yrittää olla roiskuttamasta likaista vettä ympäriinsä.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Edullinen, mutta hyvä lihamylly? Kalapullia pitäisi tehdä..
Eikö ne käsin veivattavat ja pöytään kiinnitettävät ole halpoja ja hyväksi todettuja? Omat lihat jauhaa KitchenAid niin ei kyllä kokemusta ole, mutta en keksi syytä miksi ne olisivat huonoja.

Ensimmäinen hakutulos 25-30e hintaluokassa saa noita Verkkokaupasta. Jos ei isoja määriä usein jauha niin tuommoinen riittänee ihan hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Jossain reseptissä joskus luki, että lihamyllyn puutteessa pienen määrän voi tehdä myös tehosekoittimessa. Älä usko. Ei. Voi.
Sauvasekoittimella/tehosekoittimella on tässä perheessä ainakin tehty kalapullat ismmoatkin satsit. Tarkempaa en kyllä osaa kertoa kun joko mutsi tai sisko nuo on aina tehnyt, mutta lihamyllyä ei varmasti ainakaan ole ollut käytössä.

Mutta siis tämä nyt ei ollut mikään suositus tehosekoittimelle/sauvasekoittimelle kun ei tosiaan henk. kohtasta kokemusta ole.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Sauvasekoittimella/tehosekoittimella on tässä perheessä ainakin tehty kalapullat ismmoatkin satsit. Tarkempaa en kyllä osaa kertoa kun joko mutsi tai sisko nuo on aina tehnyt, mutta lihamyllyä ei varmasti ainakaan ole ollut käytössä.

Mutta siis tämä nyt ei ollut mikään suositus tehosekoittimelle/sauvasekoittimelle kun ei tosiaan henk. kohtasta kokemusta ole.
Veikkaisin, että monitoimikonetta (food processor) käytetty. Blenderillä nyt ei ainakaan saa hyvää lopputulosta aikaan ja sauvalla luultavasti aika vastaava lopputulos myöskin. Veitsi ainakin parempi kuin kumpikaan noista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Veikkaisin, että monitoimikonetta (food processor) käytetty. Blenderillä nyt ei ainakaan saa hyvää lopputulosta aikaan ja sauvalla luultavasti aika vastaava lopputulos myöskin. Veitsi ainakin parempi kuin kumpikaan noista.
Joo, niin taitaa olla. Ei ainakaan blenderi koska sellaista ei mökiltä ainakaan löydy.
Muistaakseni se on sellainen kaksiteräinen kantta painamalla käynnistyvä (ehkä :D).
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Jossain reseptissä joskus luki, että lihamyllyn puutteessa pienen määrän voi tehdä myös tehosekoittimessa. Älä usko. Ei. Voi.
Joo ei voi ei.. Kärähti tehosekoitin. Ehkä ei olisi kannattanut laittaa koko 600 grammaa kerralla.. :facepalm: No nyt on uusi tehosekoitin ja vanha lihamylly hommattu :)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Kyllä minä ainakin haukipullat teen tehosekoittimella. Pienissä erissä se on tehtävä, mutta mieluummin sillä kuin veitsellä tai uusia vehkeitä hankkimalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onko porukalla muuten hyviä vinkkejä ruostumattomasta teräksestä tehtyjen konveksien veitsien teroittamistyökaluista?

Joku youtube-video suositteli hiekkapapereita eri karkeusasteilla pehmeän alustan päällä.

Kovalla kivellä lienee vaikea saada pyöreää profiilia ilman osaamista.

Haluisin mahdollisimman vähän roinaa kaappeihin, joten mitään viiden kiven settiäkään ei huvittaisi hommata.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Halpojen rosteriveisten terottamiseen käy mikä tahansa 10e veitsenteroitin ala Fiskarsin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Onko porukalla muuten hyviä vinkkejä ruostumattomasta teräksestä tehtyjen konveksien veitsien teroittamistyökaluista?

Joku youtube-video suositteli hiekkapapereita eri karkeusasteilla pehmeän alustan päällä.

Kovalla kivellä lienee vaikea saada pyöreää profiilia ilman osaamista.

Haluisin mahdollisimman vähän roinaa kaappeihin, joten mitään viiden kiven settiäkään ei huvittaisi hommata.
ASPEKT Veitsenteroitin - musta - IKEA

Tuo on fiskarsin valmistama ja samaa myydään fiskarsin merkillä. Toimiva laite.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ja tuo on nimenomaan hyvä konveksin profiilin veitsille, ei noille yleisemmille V-profiilin veitsille?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
686
Onko kellään painekattilaa ja kuinka käteväksi olette kokenut? Hieman kiinnostanu semmoiset lähinnä ajan ja energian säästämisen takia.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Tarttumattomaksi mainostetut pannut on IMO lapsille, ja taitaa kyseinen ominaisuus löytyä mistä tahansa vitosen House tai Ikea pannustakin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Ostin saman Chez Mariuksesta heidän nimellä brändättynä, ja parin viikon käytön jälkeen olen ollut tyytyväinen. Tattumattomuusominaisuudet on parhaasta päästä, mitä olen kokeillut. Pinnoitteen pitkäikäisyydestä en toki osaa vielä sanoa mitään. Ero vitosen House- tai Ikeapannuihin on se, että tuo AMT on aika painava. Joka on tietysti hyvä juttu pannussa.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Kuten tuo tarttumisen estävä pinnoitus, taitaa kaikki Tokmanni- ja Ikea-pannutkin olla nykyjään induktioliedelle sopivia.

En minä väitä, etteikö paistinpannuista saisi tai kannattaisi maksaa rahaa, mutta kannattaa muistaa, että markkinointibullshit pätee näissäkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Käytiin Clas Ohlsonilla ja siellä sattui olemaan Fiskarsin Kovanaama 28cm tarjouksessa 35e. Tuo on jo aiemmin omassa käytössä hyväksi havaittu niin napattiin mukaan.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Onko suosituksia paistinpannulle? Käytetään keraamisella liedellä. Saisi olla melko iso. Ei ainakaan mitään kovin pientä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Onko suosituksia paistinpannulle? Käytetään keraamisella liedellä. Saisi olla melko iso. Ei ainakaan mitään kovin pientä.
Vielä jos tietäisi mihin käyttöön se tulee? Pihvinpaistoon ja kastikkeen tekoon tarvitaan eri pannut.

Pihville yms. kovaan paistoon hiiliterästä, tai valurautaa. Kastikkeille ja muuhun paistoon vaikka pinnoitettua pannua.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Vielä jos tietäisi mihin käyttöön se tulee? Pihvinpaistoon ja kastikkeen tekoon tarvitaan eri pannut.

Pihville yms. kovaan paistoon hiiliterästä, tai valurautaa. Kastikkeille ja muuhun paistoon vaikka pinnoitettua pannua.
Ehkä enemmän hakisin pinnoitettua. Pihvit paistetaan grillissä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Käy hakemassa prismasta joku hackman. Tarttumattomat pannut kestää sen vuoden pari jonka jälkeen pinnote paskana niin ostaa vaan mielummin kohtuuhintasen
No jaa. Itsellä yksi pinnoitettu paistokasari Tefal on kestänyt 9 vuotta kovaa käyttöä. Saman sarjan paistinpannu kesti noin 5 vuotta. Kasari toki kestää paremmin, koska se on vain kastikkeen teossa käytössä.

Mutta kyllä ne pinnoitetutkin kestää. Jos ne kestää vain vuoden, niin sitten on huono pannu, tai väärä käyttö.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
No jaa. Itsellä yksi pinnoitettu paistokasari Tefal on kestänyt 9 vuotta kovaa käyttöä. Saman sarjan paistinpannu kesti noin 5 vuotta. Kasari toki kestää paremmin, koska se on vain kastikkeen teossa käytössä.

Mutta kyllä ne pinnoitetutkin kestää. Jos ne kestää vain vuoden, niin sitten on huono pannu, tai väärä käyttö.
Jos ruskistaa kamaa niin menee nopeasti huonoksi, kyllä mulla on pinnoitetutkin kestäneet kun siirryin hiiliteräs+valurauta pannujen omistajaksi. Silti pinnoitetuissa käyttöikä sen verran rajallinen, että niiden kanssa perus hackman tms toimii ihan hyvin enkä voi suositella mitään 100€ hintaluokan pannua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Suositella hyvää/helppoa viinipullon avaajaa?
Vaimo vihjaillu että tarttis uuden avaajan, minä kun en viinejä juo ja joudun pulloja availemaan. Kuulemma kun naimisissakin ollaan niin minun ongelmat riittää (ei jaksa vaihtaa) ja nyt kaipaisi sellaisen työkalun jolla hänkin saisi pullon helposti auki.

Kaikenlaista sähköistä näyttää löytyvän, kalliitakin ovat. En osannut googlesta hakea mitään testejä aiheesta, joten onko arvon foorumilaisilla kokemuksia jostain?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Suositella hyvää/helppoa viinipullon avaajaa?
Vaimo vihjaillu että tarttis uuden avaajan, minä kun en viinejä juo ja joudun pulloja availemaan. Kuulemma kun naimisissakin ollaan niin minun ongelmat riittää (ei jaksa vaihtaa) ja nyt kaipaisi sellaisen työkalun jolla hänkin saisi pullon helposti auki.

Kaikenlaista sähköistä näyttää löytyvän, kalliitakin ovat. En osannut googlesta hakea mitään testejä aiheesta, joten onko arvon foorumilaisilla kokemuksia jostain?

Löytyy lähes joka kaupasta.
+Ei riko pullon suuta
+Kevyt käyttää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Vastaava tosiaan jo löytyy ja vaimo pistää minut avaamaan. Ongelmana ehkä se, että tuo "ulosveto" ei ole tarpeeksi pitkä ja korkki jää osittain pulloon. Hän pelkää että loppurykäisyssä on viinit sylissä.
Tietty jos löytäis vastaavan, mutta sellaisen joka vetäisi sitä korkkia sen 1-2cm enemmän ulos. Enpä ole sellaista ennen nähnyt.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Suositella hyvää/helppoa viinipullon avaajaa?
Vaimo vihjaillu että tarttis uuden avaajan, minä kun en viinejä juo ja joudun pulloja availemaan. Kuulemma kun naimisissakin ollaan niin minun ongelmat riittää (ei jaksa vaihtaa) ja nyt kaipaisi sellaisen työkalun jolla hänkin saisi pullon helposti auki.
Tuo on hyvä:
Alko Tools Korkkiruuvi

Edit. Jaa, olikin jo vastaavaa, mutta halvempaa suositeltu.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Tarjoilijan korkkiruuvi / viinipullon avaaja - Baaritarvikkeet - Restamark

Tollanen. Kun korkkiruuvi on kierretty pohjaan, kammetaan ensin tuota sisempänä olevaa olkaa vasten ja kun varsi loppuu kesken tuota ulompaa. Siihen on syynsä miksi kaikki tarjoilijat, jotka viinipulloja availevat käyttävät noita eikä tuota typerää saranamallista.
Tuo on toki parempi, mutta hieman vaikeampi käyttää. Tuolla saa helposti sen viinipullon kaulan/suun rikki.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuo on toki parempi, mutta hieman vaikeampi käyttää. Tuolla saa helposti sen viinipullon kaulan/suun rikki.
Toi on reilusti helpompi käyttää kun kahta kättä ei tarvitse siihen korkin ulostamiseen ja en kyllä usko että tollasilla on paskottu yhtäkään pulloa ilman, että pullossa on joku valmistusvirhe. Pistä linkkiä toki juttuihin jossa tolla avaajalla kyseinen riski on todettu.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 594
Joo tollanen Pulltap's ehdottomasti, kaikki muut paskaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Jotain oikeasti hyvää yleiskonetta naikkonen pyytänyt ja ajattelin joululahjaksi hankkia sen hänelle(meille ;) ) Black fridaytä odottelen, mutta olisi hyvä tietää jo etukäteen vähän mitä katsoa. Hän on itse ollut ravintola-alalla töissä lähes 10 vuotta ja siellä käyttivät KitchenAidia, kuulemma SMEG on myös laadukas? 600€ on aivan ehdoton hintaraja.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Toi on reilusti helpompi käyttää kun kahta kättä ei tarvitse siihen korkin ulostamiseen ja en kyllä usko että tollasilla on paskottu yhtäkään pulloa ilman, että pullossa on joku valmistusvirhe. Pistä linkkiä toki juttuihin jossa tolla avaajalla kyseinen riski on todettu.
Nyt kyllä kiinnostaa, miten ihmeessä tuolla saa kaulan/suun rikki? Saa kyllä tosissaan yrittää.
Eihän se tarvitse kuin hieman (enemmän) vinossa ruuvata siihen korkkiin ja asettaa tuo korvake huonosti siihen pullonsuulle niin räks, siitä lähtee pala pois. Ei se koko pullo siis räjähdä, mutta itse ainakin olen ansiokkaasti pari sirpaletta saanut tuollaisella avaajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
@Kermeli , Kenwoodin tuo Chef-mallisto on kuulemma kanssa hyvä. Exä suosi sitä kotikäytössä kun on jotain kondiittorijuttuja aiemmin tehnyt työkseen. Kuulemma teräskulho on must ja vetoisuudeltaan sen 6+ litraa, ja toinen että koneistossa rattaat ei ole mitään muovipaskaa niin kestääkin käytössä. Joissain noissa ainakin on 10v moottoritakuu mikä on ihan hyvä homma. Tilaahan noi toki vie mutta pikkukoneella ei kovin hääppöistä taikinaa edes tehdä. Kenwoodeissa on kuulemma suht hyvin myös potkua.

Eli kurki noita kanssa. Se malli minkä exä osti oli ovh jotain kai 600e tms.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
@Kermeli , Kenwoodin tuo Chef-mallisto on kuulemma kanssa hyvä. Exä suosi sitä kotikäytössä kun on jotain kondiittorijuttuja aiemmin tehnyt työkseen. Kuulemma teräskulho on must ja vetoisuudeltaan sen 6+ litraa, ja toinen että koneistossa rattaat ei ole mitään muovipaskaa niin kestääkin käytössä. Joissain noissa ainakin on 10v moottoritakuu mikä on ihan hyvä homma. Tilaahan noi toki vie mutta pikkukoneella ei kovin hääppöistä taikinaa edes tehdä. Kenwoodeissa on kuulemma suht hyvin myös potkua.

Eli kurki noita kanssa. Se malli minkä exä osti oli ovh jotain kai 600e tms.
Meilläkin rouva haaveili aikansa ja vihdoin hankki kenwoodin. Pointteina teräskulho ja että se vispilä tulee ylhäältä.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Eihän se tarvitse kuin hieman (enemmän) vinossa ruuvata siihen korkkiin ja asettaa tuo korvake huonosti siihen pullonsuulle niin räks, siitä lähtee pala pois. Ei se koko pullo siis räjähdä, mutta itse ainakin olen ansiokkaasti pari sirpaletta saanut tuollaisella avaajalla.
Jaa. No, ehkä sit on vaan kännissäkin hyvä sihti, kun 20 vuotta olen tuollaisilla pulloja auki ruuvaillut ilman yhtäkään edes läheltä piti tapausta. :) Mutta joo, ammattilaiset tosiaan noita käyttää ja on hyväksi havaittu näin amatöörinkin käsissä. Kaikissa muissa avaajissa, joita olen käyttänyt on ollut jotain sanomista. Joko saa lopulta kiskoa sen korkin käsivoimilla irti tai korkki naksahtaa poikki tai homma on vaan ollut muuten työlästä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jos on käyttänyt tollasta pulltaps ja sellasta marketti 2 puoleista avaajaa oikeasti niin voi suoraan todeta, että toi pulltaps on reippaasti parempi avaaja. Jos tollasella pullon rikkoo, niin on kyllä ihan vaan avaajan töhöilyä. Yksinkertaisuudessaan ja parempaa ja vähemmän kompaktia tuotetta ei todennäköisesti edes voi olla, koska muutenhan sellainen olisi kyllä keksitty.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Jos on käyttänyt tollasta pulltaps ja sellasta marketti 2 puoleista avaajaa oikeasti niin voi suoraan todeta, että toi pulltaps on reippaasti parempi avaaja. Jos tollasella pullon rikkoo, niin on kyllä ihan vaan avaajan töhöilyä. Yksinkertaisuudessaan ja parempaa ja vähemmän kompaktia tuotetta ei todennäköisesti edes voi olla, koska muutenhan sellainen olisi kyllä keksitty.
Yksinkertaisempi?


Jos miettii tämän monimutkaisen toimenpiteen suorittamista, niin eikö se ole yksinkertaisempaa vain ruuvata se ruuvi sinne ja kahvoista vääntä, PLOP.
Kuin että ruuvata ruuvi, asettaa ensimmäinen hahlo pullon suulle, nostaa, siirtää hahloa, nostaa, PLOP.
Kaikilla olen viinipullon saanut auki. Ei tämän enempää tästä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Yksinkertaisempi?


Jos miettii tämän monimutkaisen toimenpiteen suorittamista, niin eikö se ole yksinkertaisempaa vain ruuvata se ruuvi sinne ja kahvoista vääntä, PLOP.
Kuin että ruuvata ruuvi, asettaa ensimmäinen hahlo pullon suulle, nostaa, siirtää hahloa, nostaa, PLOP.
Kaikilla olen viinipullon saanut auki. Ei tämän enempää tästä.
Eri asia kiilata ulos kun vetää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Vaimo sai työpaikalta joululahjaks Fiskars Norden steel paistinpannun. Pakko sanoo, että onpa hiton hyvä pannu. Tosin on sillä hintaakin.
https://www.fiskars.com/fi-fi/ruoan...stiat/norden-steel-paistinpannu-28-cm-1026905
Vaikuttaa vähän siltä, että tossa on koitettu keksiä pannua uudestaan. Tollanen pinnote kuluu takuuvarmasti pannusta pois, joten täysin turha ominaisuus. Vähän sama kuin teflon, ei tartu jne mutta pannu vaihtuu vuoden-parin välein. Jos haluaa pitkäikäistä pannua niin hiiliterästä/valurautaa tarttumattomaksi pannuksi, rosteria sitten toiseksi vaihtoehdoksi kun paistetaan pihvejä jne ja halutaan hyödyntää pannuun tarttuva fondi. Tossa pannussa hyvää voi olla se, että alumiinilla kikkailemalla voidaan varmaan saada vähän tasasemmin tai nopeemmin tasasesti lämpenevä pannu, mutta ei mulla kyllä ole ollut moisen asian kanssa mitään ongelmaa myöskään perus rautapannuilla.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
842
Hyvä paistinpannu hakusessa,kokoa Max 28cm,vähän korkeammat reunat plussaa.
Induktioliesi käytössä.

Teen paljon ruokaa kotona ja joulukuussa 2019 ale laarista ostettu Tefal comfort max vetelee käytännössä jo viimeisiään.

Nyt hakusessa siis noh ainakin vuoden kestävä pannu jonka ei tarvitse löytyä ale laarista mutta ei mitään tonnin pannuja silti tarvitse ehdottaa...

En mielelläni käytä paljon ylimääräistä rasvaa kokatessa,siksi tuollainen teflon pinnoitus ollut kätevä nii ei ole jäänyt ruuat kiinni silti pannuun... Valuarautaiset jää pois koska en niistä ole oikein tykännyt
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 764
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom