DIY subwoofer -ketju

Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Mitäs kotelon sisälle laitetaan pehmusteeksi, suolistetaan muutama Ikean euron tyyny? Josh Ricci tosin väitti blogissaan että ainoa jolla on väliä on riittävä kotelon tuenta. Millään vaimennusaineella ei tainnut olla yhtään merkittävää mitattavaa eroa (luin sen kauan aikaa sitten joten saatan muistaa väärin).
Polyesterivanua, ei maksa montaa euroa säkki.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Eikait refleksiin ole vanua tarkoitus laittaan vaan esimerkiksi vaahtomuovia seinämille. Täällä oli ihan hyviä juttuja myös tuosta vaimennuksesta. Kaiutinrakennusohje - Ärjy-äijäsubbari - 18-tuumainen aktiivisubwoofer - AudioVideo
Niin siis tuossa listattiin:

Kivi/lasivilla
Ewona (kuitulevy)
Vanu
Vaahtomuovista en nähnyt mainintaa?

Refleksiä heikentävästi vaikutuksesta en ole kuullut, se kiinnostaa. Vanua ei tietenkään laiteta putken tai elementin eteen, mitähän tuolla tarkoitetaan?

Itse laitoin vanua koska nostaa kotelon efektiivistä tilavuutta 10-30%, siinä on iso ero kotelon koossa kun mennään sisustuksen ehdoilla.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Niin siis tuossa listattiin:

Kivi/lasivilla
Ewona (kuitulevy)
Vanu
Vaahtomuovista en nähnyt mainintaa?

Refleksiä heikentävästi vaikutuksesta en ole kuullut, se kiinnostaa. Vanua ei tietenkään laiteta putken tai elementin eteen, mitähän tuolla tarkoitetaan?

Itse laitoin vanua koska nostaa kotelon efektiivistä tilavuutta 10-30%, siinä on iso ero kotelon koossa kun mennään sisustuksen ehdoilla.
Mistäs mä voisin lukea lisää aiheesta "vaimennusaine nostaa efektiivistä tilavuutta"? Kiinnostaisi koska en ole ihan perillä ko. aiheesta. Tarkoittako tuo vanun lisääminen että jos rakentaa vaikkapa 200 litraisen kotelon, vanutus nostaa "virtuaalitilavuuden" 220-260 litraan? Mitä se vaimennusaineen lisääminen tarkalleen ottaen tekee? Miksi se nostaa kotelon tilavuutta (siis ilmeisesti elementin toimintaan vaikuttaen jollain lailla)?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Mistäs mä voisin lukea lisää aiheesta "vaimennusaine nostaa efektiivistä tilavuutta"? Kiinnostaisi koska en ole ihan perillä ko. aiheesta. Tarkoittako tuo vanun lisääminen että jos rakentaa vaikkapa 200 litraisen kotelon, vanutus nostaa "virtuaalitilavuuden" 220-260 litraan? Mitä se vaimennusaineen lisääminen tarkalleen ottaen tekee? Miksi se nostaa kotelon tilavuutta (siis ilmeisesti elementin toimintaan vaikuttaen jollain lailla)?
Itsekin vasta hetki sitten opiskelin näitä. Vaikka tuosta suomeksi:

Kotelon rakentaminen - AutoSound

Vaimennusaine on ilmaa tiheämpää (muttei liian tiheää ettei ime/heijasta ääntä) jolloin se käyttäytyy kuin kotelo olisi isompi koska ääni hidastuu - matka kestää pidempään ihan kuin isommassa kotelossa.

20% on kai yleinen nyrkkisääntö, itse käytin sitä ja hyvin tuntui toteutuvan (melko täynnä vanua). En ole koskaan jaksanut mitata vanulla tai ilman, niitä löytyy kyllä netistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
30% refleksiin ja 70% suljettuun. Koteloihin periaatteessa käy mikä vaan fyllinki eli vaimennusmateriaali josta pystyy tyyliin puhaltamaan läpi. Omaani viimeisimpään nidoin ikean maton seinämiin. Vaimennusmateriaali lisää siis näennäistä tilavuutta mutta se parantaa myös impedanssikäyttäymistä (herkkyyden pienimuotoisella kustannuksella), eli siksi se on abouttiarallaa AINA suositeltavaa kotelointitavasta riippumatta.

Itse en ole koskaan ottanut tuon demppauksen tuomia lisälitroja huomioon koska niitä kuitenkin syö elementti + refleksiputki + sisätuennat. Eriasia olisi jos rakentaisin ~1000 litraisen kotelon, siinä voisi asiat muuttua jo olennaisesti tuolla 20% lisäpinnalla.

Tuossa on aika hyvä sivusto mittausdatoineen.



PORTED ENCLOSURE
1.4-ft³ Box


Stuffing Density (lb/ft³ ) | System Resonance (Fsb) | Effective Size | Percentage Gain

0 ______________________ 42.0____________________ 1.4__________ --
0.40____________________ 39.1____________________ 1.6__________ 14%
0.85____________________ 37.2____________________ 1.8__________ 29%
1.25____________________ 35.2____________________ 1.9__________ 36%
1.40____________________ 34.2____________________ 2.0__________ 43%
1.75____________________ 35.2____________________ 1.9__________ 36%
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Noniin, "pyykkikoneet" (kokoluokka on aika samanlainen, 80x60x58cm) ovat nyt valmiit. Tänään vähän hienosäätöä MiniDSP:llä ja illemmalla Christopher Nolanin Batman saagaa testiksi. Vähän vinoja hymyjä sai naapureilta kun näitä raahasi sisään.
IMG-20191019-WA0002.jpeg
E:Kuva korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Kysymys: voinko laittaa Ewonavillaa boksin takaseinään (ilmeisesti se tärkein seinä?) refleksiputken yläpuolelle (ei siis kattoon)? Putki on jotain 10 cm etäisyydellä katosta ja jotain 5 cm etäisyydellä takaseinästä. Voinko laittaa esim. 3 cm paksuudelta takaseinään kiinni em. villaa vai haittaako se jotenkin putken toimintaa. Tarkoitus liimata se siihen ettei se putoa putkensuun päälle.
Toinen kysymys: vaikuttaako villoitus viritystaajuuteen? Latexiin linkkaaman jutun perusteella näin saattaisi käydä. Eli jos kotelon nettotilavuus on vaikkapa 200 litraa, villoitus nostaa tilavuutta sen 30 prosenttia niin meneekö se oikeassa elämässä niin, että viritystaajuus määräytyy 260 litran mukaan (sekä tietysti rakennettujen putkien pituuden mukaan)?
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Kysymys: voinko laittaa Ewonavillaa boksin takaseinään (ilmeisesti se tärkein seinä?) refleksiputken yläpuolelle (ei siis kattoon)? Putki on jotain 10 cm etäisyydellä katosta ja jotain 5 cm etäisyydellä takaseinästä. Voinko laittaa esim. 3 cm paksuudelta takaseinään kiinni em. villaa vai haittaako se jotenkin putken toimintaa. Tarkoitus liimata se siihen ettei se putoa putkensuun päälle.
Toinen kysymys: vaikuttaako villoitus viritystaajuuteen? Latexiin linkkaaman jutun perusteella näin saattaisi käydä. Eli jos kotelon nettotilavuus on vaikkapa 200 litraa, villoitus nostaa tilavuutta sen 30 prosenttia niin meneekö se oikeassa elämässä niin, että viritystaajuus määräytyy 260 litran mukaan (sekä tietysti rakennettujen putkien pituuden mukaan)?
Aiheen vierestä vähän, mikä sulla on refleksiputki halkaisijaltaan?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Kysymys: voinko laittaa Ewonavillaa boksin takaseinään (ilmeisesti se tärkein seinä?) refleksiputken yläpuolelle (ei siis kattoon)? Putki on jotain 10 cm etäisyydellä katosta ja jotain 5 cm etäisyydellä takaseinästä. Voinko laittaa esim. 3 cm paksuudelta takaseinään kiinni em. villaa vai haittaako se jotenkin putken toimintaa. Tarkoitus liimata se siihen ettei se putoa putkensuun päälle.
Toinen kysymys: vaikuttaako villoitus viritystaajuuteen? Latexiin linkkaaman jutun perusteella näin saattaisi käydä. Eli jos kotelon nettotilavuus on vaikkapa 200 litraa, villoitus nostaa tilavuutta sen 30 prosenttia niin meneekö se oikeassa elämässä niin, että viritystaajuus määräytyy 260 litran mukaan (sekä tietysti rakennettujen putkien pituuden mukaan)?
Villan sijoittelun suhteen jättäisin reilusi tilaa refleksiputken eteen, kumpaankin päähän. Voit ihan hyvin jättää sen refleksiputken päädyn alueen villoittamatta, parin sentin pätkä ei vaikuta mihinkään, tärkeämpää on esteetön ilmavirta, muuten putki kompressoi. Se villoitus ei ole oikeasti niin tarkkaa puuhaa. Jätä refleksiputken päädyn alue tyhjäksi ja täytä jonkin verran. Minä täytin oman kotelon kahdelta seinältä ja mitään kuultavia ongelmia ei tullut vaikka takaseinällä ei ole juurikaan vaimennusta. Materiaalia on toki, jos haluan lisätä, mutta vaikea nähdä hyötyjä, kun mitään kuultavia resonansseja ei minun kotelossa tullut.

Toiseen kysymykseen:
Eihän se nyt ihan noin tainnut mennä käsittääkseni. 30% täyttö =/= 30% tilavuuden kasvu. "Tilavuuden kasvua" on todella vaikea mitata konkreettisina litroina, ennemmin sitä pitäisi tutkia impedanssin ja taajusvasteen muutoksena. Et esimerkiksi kotelon kokoa mitoittaessasi voi laskea täytön varaan (eli rakentaisit kymmenen litraa liian pienen kotelon ja "kasvatat" kokoa täytöllä).

Tuo täyttö menee jo vahvasti hifistelyn puolelle. Jos soitat subbariasi ilman täyttöä vs. täytön kanssa, erot ovat sen verran pieniä, että juuri ja juuri saatat jonkin eron kuulla.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Villan sijoittelun suhteen jättäisin reilusi tilaa refleksiputken eteen, kumpaankin päähän. Voit ihan hyvin jättää sen refleksiputken päädyn alueen villoittamatta, parin sentin pätkä ei vaikuta mihinkään, tärkeämpää on esteetön ilmavirta, muuten putki kompressoi. Se villoitus ei ole oikeasti niin tarkkaa puuhaa. Jätä refleksiputken päädyn alue tyhjäksi ja täytä jonkin verran. Minä täytin oman kotelon kahdelta seinältä ja mitään kuultavia ongelmia ei tullut vaikka takaseinällä ei ole juurikaan vaimennusta. Materiaalia on toki, jos haluan lisätä, mutta vaikea nähdä hyötyjä, kun mitään kuultavia resonansseja ei minun kotelossa tullut.

Toiseen kysymykseen:
Eihän se nyt ihan noin tainnut mennä käsittääkseni. 30% täyttö =/= 30% tilavuuden kasvu. "Tilavuuden kasvua" on todella vaikea mitata konkreettisina litroina, ennemmin sitä pitäisi tutkia impedanssin ja taajusvasteen muutoksena. Et esimerkiksi kotelon kokoa mitoittaessasi voi laskea täytön varaan (eli rakentaisit kymmenen litraa liian pienen kotelon ja "kasvatat" kokoa täytöllä).

Tuo täyttö menee jo vahvasti hifistelyn puolelle. Jos soitat subbariasi ilman täyttöä vs. täytön kanssa, erot ovat sen verran pieniä, että juuri ja juuri saatat jonkin eron kuulla.
Ok. Näitä kun ei ole tullut aiemmin rakenneltua niin suurpiirteiset neuvot ei meinaa upota koska mun aivoni eivät osaa käsitellä termejä "no laita vaan jotain sinne". Sen takia mä stressaan jokaisesta mahdollisesta käänteestä ja mahdollisuudesta tehdä kotelo vituiksi.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
4
Mitä vahvistin vaihtoehtoja on mitkä toistaa 10hz asti ja tehoa olisisi noin 1000w 8 ohmiin??
Tai onko jotain merkkejä/malleja mitkä rajoittaa noita alataajuukksia???
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Mitä vahvistin vaihtoehtoja on mitkä toistaa 10hz asti ja tehoa olisisi noin 1000w 8 ohmiin??
Tai onko jotain merkkejä/malleja mitkä rajoittaa noita alataajuukksia???
Behringer nx6000d. Nuo kiinteet subsonicit on ilmeisesti vaan plateamppien riesa, ja plateamppi noilla tehoilla maksaa niin perkuleesti.

Edit: Siis nx6000d.

YouTuben automaattinen toisto heitti tälläsen biisin:
Eipä tullu ekana mieleen biisi, kun kaikki seinillä oleva Alko väpättämään. ilmeisesti sit alle 20hz mennään tossa. Heti alussa siis. Mut tulipahan aika veikee fiilis, kun ikinä oo tollasta kokenut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
En suosittelisi Behringerin tuotetta jos haluaa varmasti 10Hz ilman vaimennusta tai jopa sen alle.
https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1484864-inuke-roll-off.html#post23601476

Hypex FusionAmp FA502 saat 1000W 8 ohmiin.. mutta toki maksaa ja en tiedä onko laatu muuten parasta. Vaste on kyllä bassolla todella suora.
Johtuuko se vahvistimesta, vai rajoittaako kotelo ym noita matalia? Itellä lähti putoamaan siinä 13hz paikkeilla.
INuke6000dsp kyseessä. Eikös tuo nx6000d ole sama peli?
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Älkää hyvät ihmiset rakentako minkäänlaista koteloa kaiuttimillenne keisaripuusta 18-22mm(liimalevy).
Kutistui kelmusta avattuna sahauksen jälkeen 600mm☻595mm viikossa,pituussyyt aisoissa(kutistuma 2mm 1000mm)
Kuukausi huoneenlämmössä ja taas suli 5mm leveydestä.

No rakennetaan pari 1000x300x600..(996x294x590).
Käytin montagea ja ruuveja ja kaikki kaunista.
Pari vuorokautta meni kunnes etulevy halkes koko matkalta.

Eli oiva tavara jos käsittelee molemminpuolin vaikka lasikuitutapetilla.

Olen varma että soveltuu paremmin pienimuotoiseen lennokeiden rakenteluun tai vaappujen veistämiseen.

Oma moka.Aina oppii kun kokeilee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Älkää hyvät ihmiset rakentako minkäänlaista koteloa kaiuttimillenne keisaripuusta 18-22mm(liimalevy).
Kutistui kelmusta avattuna sahauksen jälkeen 600mm☻595mm viikossa,pituussyyt aisoissa(kutistuma 2mm 1000mm)
Kuukausi huoneenlämmössä ja taas suli 5mm leveydestä.

No rakennetaan pari 1000x300x600..(996x294x590).
Käytin montagea ja ruuveja ja kaikki kaunista.
Pari vuorokautta meni kunnes etulevy halkes koko matkalta.

Eli oiva tavara jos käsittelee molemminpuolin vaikka lasikuitutapetilla.

Olen varma että soveltuu paremmin pienimuotoiseen lennokeiden rakenteluun tai vaappujen veistämiseen.

Oma moka.Aina oppii kun kokeilee.
Harmillinen tapahtuma.. En ole koskaan ennen kuullutkaan keisaripuusta, en siis tiedä, että onko se jotain todella spesiaalia tavaraa, mutta kyllä kaikki massiivipuu elää yli 5% leveyssuunnassa kosteuden vaihdellessa.

Itselläni halkesi mäntyliimalevystä tehty kotelo, eli kokemusta löytyy täältäkin.

Halkeamisen jälkeisissä projekteissa olen kiinnittänyt huomiota asiaan, eikä nyttemmin ongelmia ole tullut. Käytettävä puutavara kannattaa pitää lopullisessa sijoituspaikassa (kotona esim sängyn alla) mahdollisimman pitkään ennen varsinaista kotelon rakennusta. Näin se saavuttaa asuntosi kosteuden jo etukäteen. Tosin talvella on paljon kuivempaa kuin muina vuodenaikoina. Sellaisen vinkin olen kuullut, että kotelot kannattaa rakentaa mieluiten syysaikaan juuri tämän takia.

Jos teet refleksikotelon, niin massiivipuu pitäisi pintakäsitellä myös sisäpuolelta kosteuden käyristävän vaikutuksen ehkäisemiseksi. Muuten kosteuden noustessa kotelon sisäpuoli imee kosteutta ja laajenee.

Halkeamista voi ehkäistä myös laittamalla levyt niin, että elävät samoihin suuntiin saman verran. Eli esim jos etulevy ja päätylevyt tulevat sivujen väliin, niin niiden täytyy ehdottomasti olla samansuuntaisia. Jos etulevyssä on syyt pystyssä ja kannessa poikittain, niin halkeaminen on todennäköistä. Puu kun elää enimmäkseen vain leveyssuuntaan, ei pituussuuntaan. Jos kansi on pituussuuntaan, niin se ei kutistu tai laajene, ja jos etulevy on toisinpäin, niin se laajenee. Tällöin kannet estävät elämisen ja levy halkeaa. Toki jos etulevyssä on lähes koko levyn leveyksinen elementti, niin johan sekin estää elämistä niin paljon, että voi haljeta.

Itse ostin joku aika sitten Bauhaussista samalla tavalla muoviin pakattua akaasialiimalvevyä. Kyllä se kieroksi veti, parissa viikossa kun muovit poisti.

Eli jos rakennat massiivipuusta, niin kannattaa varata kuukausia aikaa antaa puutavaran elää ensin. Lastu-, vaneri-, tai mdflevy elää yhtäpaljon jokasuuntaan. Ne eivät siten ole samalla tavalla arkoja kosteuden vaikutukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Tuo keisaripuu on kyllä niin kevyttä höttöä muutenkin että en siitä kyllä koteloa tekisi. Kaupassa hypistelin liimslevyjä ja mietin mistä tekisin laitetason niin tuo keisaripuu tuntui kuin olisi paksua pahvia. :lol:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Noniin, säädöt subeille kunnossa ja ensifiilikset positiiviset. Sai kivan house curven "luomuna", kun korjailin vain isoimmat korostumat vasteesta ja hyödynsin kohonnutta <30hz aluetta. Tuota kohtuullista ~5dB nousua lukuunottamatta vaste on identtinen aiempaan. Vaste menee nyt vaimentumatta 15hz kohdalle ja -3dB on jossain 12-13hz alueella. Eipä paljoa hävinnyt ulottuvuutta tässä huoneessa refleksiin vaihtamalla, kun on niin vahva moodi tuossa 12-13hz alueella.

Äänessä on sellaista tuntuvaa iskua enemmän ihan pienistä kuunteluvoimakkuuksista lähtien. Basson äänensävy on mielestäni sama, mutta matalien taajuuksien transientit oikeasti tuntuvat. Vaikea selittää, mutta esimerkiksi Interstellarin tutuissa kohdissa tuntee miten paineaallot kulkevat pitkin huonetta. Ennen nuo aallot olivat myös läsnä, mutta ne olivat selvästi pienempi osa kokemusta.

Tosin, jos korjaisin vasteet täysin identtisiksi, niin pienemmillä voimakkuuksilla en välttämättä eroja noteeraisi niin selvästi. Jänniä juttuja, kun on vaikea tietää mikä on plaseboa ja mikä ei. Se mistä olen varma, niin herkkyyttä tuli bassoille reippaasti lisää. Aiemmin sain kyllä Crownin päätteestä valot välillä vilkahtamaan, mutta nyt ei olla päästy vielä sinne asti. Omien simulaatioiden mukaan 20hz kohdilla herkkyyttä tuli lisää 6dB (enemmänkin saisi säätämällä ylipäästöä vähän jyrkemmäksi), joten eipä liene ihme tuokaan.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Bahamies, oliko sulla UM15 elementteinä noissa? Ja vaihdos oli suljetuista reflekseihin? Oletko huomannut eroa esim. musiikissa miten toisto eroaa kotelotypillä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Nuo omat mötköt oli joskus myös refleksikotelossa (Mach Audio IXL 18")... sen jälkeen menivät suljettuihin ja olihan ne leffoilla varsin aneemiset (tässä talossa kun ei nurkkaboosteista juurikan nautita).. Linkwitz Transform -filtterin jälkeen kuulostivat aivan täysin identtisiltä refleksihin verrattuna.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Noniin, säädöt subeille kunnossa ja ensifiilikset positiiviset. Sai kivan house curven "luomuna", kun korjailin vain isoimmat korostumat vasteesta ja hyödynsin kohonnutta <30hz aluetta. Tuota kohtuullista ~5dB nousua lukuunottamatta vaste on identtinen aiempaan. Vaste menee nyt vaimentumatta 15hz kohdalle ja -3dB on jossain 12-13hz alueella. Eipä paljoa hävinnyt ulottuvuutta tässä huoneessa refleksiin vaihtamalla, kun on niin vahva moodi tuossa 12-13hz alueella.

Äänessä on sellaista tuntuvaa iskua enemmän ihan pienistä kuunteluvoimakkuuksista lähtien. Basson äänensävy on mielestäni sama, mutta matalien taajuuksien transientit oikeasti tuntuvat. Vaikea selittää, mutta esimerkiksi Interstellarin tutuissa kohdissa tuntee miten paineaallot kulkevat pitkin huonetta. Ennen nuo aallot olivat myös läsnä, mutta ne olivat selvästi pienempi osa kokemusta.

Tosin, jos korjaisin vasteet täysin identtisiksi, niin pienemmillä voimakkuuksilla en välttämättä eroja noteeraisi niin selvästi. Jänniä juttuja, kun on vaikea tietää mikä on plaseboa ja mikä ei. Se mistä olen varma, niin herkkyyttä tuli bassoille reippaasti lisää. Aiemmin sain kyllä Crownin päätteestä valot välillä vilkahtamaan, mutta nyt ei olla päästy vielä sinne asti. Omien simulaatioiden mukaan 20hz kohdilla herkkyyttä tuli lisää 6dB (enemmänkin saisi säätämällä ylipäästöä vähän jyrkemmäksi), joten eipä liene ihme tuokaan.
Mikä crownin pääte sulla oli? Itelle on tulossa toinen Quaken dbxi15 ja pääte on vielä mietinnössä. Crown xls, behrun nx tai ep2000:tdown:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Bahamies, oliko sulla UM15 elementteinä noissa? Ja vaihdos oli suljetuista reflekseihin? Oletko huomannut eroa esim. musiikissa miten toisto eroaa kotelotypillä?
Juu UM15-22 elementit. Enemmän fyysisiä tuntemuksia, enemmän herkkyyttä, sama ääni. Ei minulla riitä korva kuulemaan, että onko ryhmäviive noussut 10ms verran 30hz taajuudella. Hyvin sopivat musiikille, kuten sopivat suljettunakin. Tosin, jos musiikkia varten puhtaasti valitsisin elementin, niin katsoisin varmaan ennemmin jotain PA-tyyppistä elementtiä.

Mikä crownin pääte sulla oli? Itelle on tulossa toinen Quaken dbxi15 ja pääte on vielä mietinnössä. Crown xls, behrun nx tai ep2000:tdown:
XLS1502, riittää minulle hyvin, vaikka ei ihan vaimentumatta pohjille asti taida mennä. Jos nyt olisin ostamassa, niin nappaisin varmaan NX3000DSP:n tai NX6000DSP:n ja vaihtaisin tuulettimen hiljaisempaan.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Tosin, jos musiikkia varten puhtaasti valitsisin elementin, niin katsoisin varmaan ennemmin jotain PA-tyyppistä elementtiä.
No juurikin tämän takia mä valitsin PA-elementit omiin laatikoihin. En vielä ole päässyt testaamaan kun ne ei ole valmiit mutta itse painotan musiikkia enemmän kun leffoja niin valitsin PA-driverit.
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
84
Moi Woofferigurut!

Mulla olisi tämmöinen vanha Altec Lansing MX50 2.1 setti jonka piirilevy tai virransyöttö hajosi totaalisesti.
Harmia koska kaiken kaikkiaan näistä irtoi aivan mahtava soundi.
Anyway vahvuuksena oli se subbari, ihan helekkarin vahva koosta nähden (ja tä mun uus Logitech z623 on ihan pelkkä pilipalia sitä verrattuna, hädin tuskin edes tärisee) joten en raaskinnut heittää poiskaan.
Kysymys kuuluu, saisko tästä subbarista millään muokattu auton subbariksi? Ellei niin se on valitettavasti subbarille heihei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.10.2017
Viestejä
25
Moi Woofferigurut!

Mulla olisi tämmöinen vanha Altec Lansing MX50 2.1 setti jonka piirilevy tai virransyöttö hajosi totaalisesti.
Harmia koska kaiken kaikkiaan näistä irtoi aivan mahtava soundi.
Anyway vahvuuksena oli se subbari, ihan helekkarin vahva koosta nähden (ja tä mun uus Logitech z623 on ihan pelkkä pilipalia sitä verrattuna, hädin tuskin edes tärisee) joten en raaskinnut heittää poiskaan.
Kysymys kuuluu, saisko tästä subbarista millään muokattu auton subbariksi? Ellei niin se on valitettavasti subbarille heihei.
Kaikkein yksintertaisimmillaan laittaisit tuohon subbarin koteloon vain liitinpaneelin, johon kytkisit sitten tuon elementin ja toiselle puolelle vaikka Motonetista halvin mahdollinen vahvistin.

Itse en kyllä vaivautuisi, ainakaan tämän sivuston mukaan Altec Lansing MX5021 2.1 | EAN:0021986940173 - Informatique koko systeemin teho on 90w, joten subbarin elementti ei todennäköisesti kovin montaa kymmentä wattia kestä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Miten Tommoinen 18 subikotelo liikkuu???
Osais koteloa suunnitellessa ottaa huomioon
Rakenna tukeva sisätuenta, niin ei liiku kuin korkeintaan sentin vuodessa. Omat 15" kotelot eivät ole liikkuneet parissa viikossa milliäkään paikoiltaan ja pohjassa on pelkät huopatassut.

Tukeva sisätuenta onkin sitten juttu minkä moni tekee väärin. Vastakkaiset sivut on tuettava siten, että tukia on 15-20cm välein koko sivun pituudella. Kaikki vastakkaiset pinnat kun tukee, noin niin ei kotelo juurikaan elä paineen mukana. Tehokkaasta sisätuennasta kannattaa ihan lukea, mutta tässä 18" MartySub Flat Packs kaupallisen DIY-sarjan valmistajan mallinäyte.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tuenta riippuu myös paljon kotelosta / vahvuudesta / materiaalista / muodosta . Eipä tuollaista sylinterimallista (~3cm vahvuus) tarvitse hirveästi enään kaiutinkäytössä tukea. Eikä myöskään torvimallinkoteloa. Mutta perus humppakuutio ^ ylläolevan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Miten Tommoinen 18 subikotelo liikkuu???
Osais koteloa suunnitellessa ottaa huomioon
No just kannoin omaa 18" refleksikoteloa kellarista portaita ylös eikä toivoakaan kantaa yksin sitä, ja se mun kotelo on vielä hieman alimitoitettu. Jos teet kunnon tuennat niin kotelolle tulee painoa niin paljon ettei se tule liikkumaan yhtään mihinkään. Itse laitoin kumitassut alle niin niidenkin pitäisi hieman jarruttaa menohaluja vaikka subin mieli tekisikin lähteä kävelylle.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Juu UM15-22 elementit. Enemmän fyysisiä tuntemuksia, enemmän herkkyyttä, sama ääni. Ei minulla riitä korva kuulemaan, että onko ryhmäviive noussut 10ms verran 30hz taajuudella. Hyvin sopivat musiikille, kuten sopivat suljettunakin. Tosin, jos musiikkia varten puhtaasti valitsisin elementin, niin katsoisin varmaan ennemmin jotain PA-tyyppistä elementtiä.



XLS1502, riittää minulle hyvin, vaikka ei ihan vaimentumatta pohjille asti taida mennä. Jos nyt olisin ostamassa, niin nappaisin varmaan NX3000DSP:n tai NX6000DSP:n ja vaihtaisin tuulettimen hiljaisempaan.
Crown XLS-1502
Tuossa testissä tuo xls1502, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Nykyinen nad 214 käy auttamatta liian pieneksi kahdelle epäherkälle 15" subille. Tuo xls on ilmeisesti melko hiljainen?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Crown XLS-1502
Tuossa testissä tuo xls1502, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Nykyinen nad 214 käy auttamatta liian pieneksi kahdelle epäherkälle 15" subille. Tuo xls on ilmeisesti melko hiljainen?
Ei tuota käytössä kuule ellei ole korva kiinni vahvistimessa. Hyvä laite mielestäni. Ehkä nyt ostaisin mieluummin NX3000-sarjalaisen ja vaan vaihtaisin tuulettimen, mutta jos ei halua modailla, niin Crownit ovat ihan päteviä laitteita.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Ei tuota käytössä kuule ellei ole korva kiinni vahvistimessa. Hyvä laite mielestäni. Ehkä nyt ostaisin mieluummin NX3000-sarjalaisen ja vaan vaihtaisin tuulettimen, mutta jos ei halua modailla, niin Crownit ovat ihan päteviä laitteita.
Lähti tuo nx3000 thomanilta tilaukseen, saahan siihen tosiaan tarvittaessa tuulettimen vaihdettua.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Pikainen kysymys: NX6000 DSP konfigurointi menossa tietokoneella. Ladataanko ne halutut tiedot vahvistimelle valitsemalla ensin joku muu kuin nro 1 muistipaikka (lukee Init data ja sanoo että se on read-only) ja sen jälkeen painetaan "store"? Näin ainakin oletan mutta olen elämässä olettanut monta muutakin asiaa päin persettä...
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Ja joo, on melko meluisa kone vakiotuulettimilla... en ole vielä ehtinyt ostaa Noctuaa tilalle mutta kunhan tässä nyt saisi ensin nämä koeajot suoritettua niin sitten kaupoille ja asentamaan.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Pikainen kysymys: NX6000 DSP konfigurointi menossa tietokoneella. Ladataanko ne halutut tiedot vahvistimelle valitsemalla ensin joku muu kuin nro 1 muistipaikka (lukee Init data ja sanoo että se on read-only) ja sen jälkeen painetaan "store"? Näin ainakin oletan mutta olen elämässä olettanut monta muutakin asiaa päin persettä...
Joku?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
JBL 12″ GX Series Subwoofer Driver $29.99 ($100 off)

@ bestbuy

Perkele.. Ois halpa ja hyvä elukka tehdä monen elementin tekele tai pieneen torppaan pienempi tekele. Pitäis vaan tilata iso läjä että ois kannattavaa kun tulee kontilla rapakon tuolt puolen.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Oli Hifitalon black friday tarjouksessa Peerlessin 10" elementti 99€ niin tilasin sellaisen. Vaihdoin sen audio pro sub level 110 vanhan elementin tilalle. Tietysti sen enemmän mittomatta ja miettimättä. Mutta kyllähän sen paikalleen sai...

IMG_20191204_125041.jpg

IMG_20191204_125047.jpg

IMG_20191204_125056.jpg

IMG_20191204_132404.jpg

Olikin huonommassa kunnossa toi vanha 10" mitä luulin. Vahvistimen kotelointi otti sisällä isoon magneettiin kiinni. No elementti ylösalaisin paikalleen. Soundi on nyt ehdottomasti parempi kuin uutena. Hurjasti enemmän auktoriteettia bassoissa.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Jatkoa tarinaan. Otin tuon vanhan 10" ja biltemasta vähän osia sekä epoksia. Nyt on asennusta vaille bass shaker. Illalla vielä koeajoa tärinäratilla, -penkillä ja vr-laseilla!



 
Liittynyt
17.11.2016
Viestejä
82
Nopsa kiinnitys tuoliin ja fiilistelyä. Hienosti tuntee aina 10hz asti
Tuleeko sinulla kiinnitys ihan tuolta kehältä vai miten sen suunnittelit?

Tein aikonaan oman shakerin, mutta laitoin siihen pitemmän pultin tuohon pölykuppiin ja shakerin sai siitä pultattua sohvaan kiinni.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Kehältä laitoin. Puuruuvit ja kierretangon jatkopalat käytössä. Pohjassa ei ollutkaan hyvää paikkaa kiinnitykselle niin joutui tyytymään tuohon.

IMG_20191211_090859.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom