Asioita joita et ole huomannut

Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Uudemmissa autoissa on näköjään ns. päiväajovalot. Pahoittelut kaikille "ilman valoja ajaneille", joille olen väläytellyt valojani. :rofl:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Että voidaan sanoa sakseiluksi sitä kun tytöt sakseilee.
Tieteellisempi termi on "tribadismi" (Wiki). Tuo saksiasento on itse asiassa vain yksi vaihtoehto.

Edit: Yliopistossa voi opiskella "tribologiaa". Ei kuitenkaan naistutkimuksen laitoksella vaan teknillisellä puolella, missä aihepiiriin kuuluu kitka, kuluminen ja voitelu. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Virta ja jännite menee arkikielessä iloisesti sekaisin monessa muussakin yhteydessä. "Virta päälle" jatkojohdosta esimerkiksi.
Toisaalta taas sähkölaitteissa kun kytketään virta päälle, niin laitteen toimiessaan tietyllä teholla sen läpi kulkee tietty virta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Toisaalta taas sähkölaitteissa kun kytketään virta päälle, niin laitteen toimiessaan tietyllä teholla sen läpi kulkee tietty virta.
Mutta vaikkei siinä jatkojohdossa olisi laitteita kiinni (mutta töpseli seinässä), niin silti moni sanoo laittavansa "virran päälle" napsauttaessaan jatkojohdon katkaisijan kiinni.

Noh, toisaalta onhan siinä katkaisimessa usein merkkivalo. :)
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
4. Tiellä Lahden ja Mäntsälän välissä etelään päin ajettaessa oikealla puolella kallioleikkauksessa näkyy selvästi miehen naama. Kun sen kerran tajuaa, niin jatkossa huomaa sen joka kerta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Miekkavalaat on hirvien luonnollisia saalistajia.
Eli tämä sarjakuva esittää todellista tilannetta. En ole huomannut tätä sukellellessa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Lapsena ja nuorena käsitykseni Suomen sisällissodasta oli se, että valkoiset olivat "hyviksiä" ja punaiset "pahiksia". Vasta aikuisena ymmärsin, ettei asia ollut ihan noin yksinkertainen.

Vartuin tosin Pohjanmaalla, joten se saattoi vaikuttaa näkökulmaan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Lapsena ja nuorena käsitykseni Suomen sisällissodasta oli se, että valkoiset olivat "hyviksiä" ja punaiset "pahiksia". Vasta aikuisena ymmärsin, ettei asia ollut ihan noin yksinkertainen.

Vartuin tosin Pohjanmaalla, joten se saattoi vaikuttaa näkökulmaan. :D
Joo silloin yläasteella, kun sitä Suomen historiaa käsiteltiin historiantunnilla niin riitti tieto vain, että punaiset veljeili venäläisten kanssa niin selviä pahiksia. Ehkä siinä historiankirjassa luki totuus, mutta tulkitsin sitten omalla tavallani. Kovin kattavasti tuskin oli peruskoulun kirjassa muutenkaan tietoa.

OT: Kuulin juttua eräästä venäläisestä, joka muutti Suomeen, että kun oli päässyt täällä lukemaan historiankirjoja niin meni jutut ihan eri tavalla. Sitä vitutti, että sitä oli kusetettu historiantunnilla siellä neukkulassa.:D
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Kuulin juttua eräästä venäläisestä, joka muutti Suomeen, että kun oli päässyt täällä lukemaan historiankirjoja niin meni jutut ihan eri tavalla. Sitä vitutti, että sitä oli kusetettu historiantunnilla siellä neukkulassa.:D
Historia kirjoitetaan joko niin että itse oltiin hyviä tai voittajat oli hyviä. Jos itse ei oltu niin hyviä niin sitten meillä oli huono johtaja joka vei hyvän kansan huonoon suuntaan ilman kansan tahtoa. I kukaan halua kirjoittaa siitä kuinka paha oli tai yrittää opettaa lapsille että tää 40v tässä mne oltiin maailman pahin kansa ja harrastettiin kaikkea kivaa kuten kansanmurhia ja liittolaisten selkäänpuukottamista. Suomalaiset vapaaehtoi SS-joukotkin on olleet mulle aikuisiällä löydetty lisätieto. Ei yläasteella lukenu missään että natsisaksan kauhukoneistossa on "paljon" suomalaisia sotilaita jotka meni sinne koska se oli kivaa.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Twitter onkin loistopaikka röllätä kaikenmaailman suviauvisia. Se haluaa kiroilulla ja vöyhöttämisellä saada heikkomielisiä allekirjoittamaan lentoverokansalaisaloitteen. :rofl:

(asia on sinänsä hyvä, mutta ulostulo...)
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Minulla kesti aikanaan todella kauan ymmärtää Volkswagenin vanha mainoslause "Paras ajaa varmasti". Mainoslause kuulosti minulle pitkään siltä, että "Volkkarin ratissa on paras ajaa varovaisesti, sillä nämä ovat vähän arvaamattomia vehkeitä". :rofl:

Ei kovinkaan myyvä slogan. :D
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Itselläni oli vähän jonkinasteista lukihäriötä lapsena ja onnistuin lukemaan talon lähellä olleen liikkeen mainoskyltin tarvi-ketori enkä ymmärtäny mitä ketoreita tässä pitää tarvia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Niitä lapsuusajan merkkareita saa taas - ja en tarkoita niitä fazerin juttuja jotka eivät oikein koskaan tuntuneet minun suuhuni oikeilta tai oikean makuisilta:
Haribo Super Piratos! Näissä lukeekin edelleen piratos 25, 50 ja 75 jne. Ja maku on aivan kuin silloin aikoinaan (irtona 20p kappale) kasarilla.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Niitä lapsuusajan merkkareita saa taas - ja en tarkoita niitä fazerin juttuja jotka eivät oikein koskaan tuntuneet minun suuhuni oikeilta tai oikean makuisilta:
Haribo Super Piratos! Näissä lukeekin edelleen piratos 25, 50 ja 75 jne. Ja maku on aivan kuin silloin aikoinaan (irtona 20p kappale) kasarilla.
Mä meinasin tukehtua tommoseen lapsena, olin kuulemma jossain sinisen ja violetin välimaastossa ku saivat kurkusta tuommosen pois. Jos tarjoilet lapsille niin suosittelen halkaisemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
656
80- ja 90-luvuilla koteihin jaettiin Kuponkiuutiset-nimistä postimyyntikuvastoa, joka oli noin postikortin pituinen ja levyinen ja ehkä sentin paksuinen. Kuponkiuutisten mainoslause oli "TAVARATALO TASKUKOOSSA!" - sitä hoettiin TV-mainoksissa ja se löytyi myös jokaisesta painetusta kuvastosta. Ihmettelin pienenä huolestuttavan pitkään, mistä kuvaston tuotteita saa ostaa, kun koko kuvastosta ei löytynyt Taskukoo- tai Taskukoko-tavaratalon osoitetta, eikä mistään kartasta löytynyt Taskukoo- tai Taskukoko-paikkakuntaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Niitä lapsuusajan merkkareita saa taas - ja en tarkoita niitä fazerin juttuja jotka eivät oikein koskaan tuntuneet minun suuhuni oikeilta tai oikean makuisilta:
Haribo Super Piratos! Näissä lukeekin edelleen piratos 25, 50 ja 75 jne. Ja maku on aivan kuin silloin aikoinaan (irtona 20p kappale) kasarilla.
Paitsi ettei nuo ole lapsuusajan merkkareita, lapsuusajan merkkarit eli Merirosvorahat oli alun perin Chymoksen kunnes Fazer osti firman 1993. 2013 tuodut minimerkkarit vai mitälie on samalla reseptillä kuin 70-luvun Chymokset vaikkei koko ja muoto olekaan sama.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Paitsi ettei nuo ole lapsuusajan merkkareita, lapsuusajan merkkarit eli Merirosvorahat oli alun perin Chymoksen kunnes Fazer osti firman 1993. 2013 tuodut minimerkkarit vai mitälie on samalla reseptillä kuin 70-luvun Chymokset vaikkei koko ja muoto olekaan sama.
Minä luulen että niitä oli sitten suomessa myynnissä montaa mallia. Meillä oli noita piratoksia lähärissä (85-90?) ja NE on niitä joita kaipasin 30 vuotta. Ne fazerin alkuperäisen reseptin merkkarit ei maistu tai tunnu samalta kuin nuo. Nämä ovat 'suolaisempia', salmiakkisempia ja liiskaantuvat autenttisesti kitalakeen. Kandee kokeilla jos kaipaa sitä lapsuusajan salmiakkimerkkaria eikä fazerin korvike pärise.

"Haribo's Piratos was introduced in 1955 and invented in Denmark and based on Scandinavian traditional salty licorice." Pirate coins - Wikipedia
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Itselläni oli vähän jonkinasteista lukihäriötä lapsena ja onnistuin lukemaan talon lähellä olleen liikkeen mainoskyltin tarvi-ketori enkä ymmärtäny mitä ketoreita tässä pitää tarvia.
Töissä opiskelijat oli lyöny seinään julisteen jossa oli isolla "HAALARIKASTE". Parina aamuna töihin tullessa väsyneenä mietin että "mikä helvetti on haala, ja miten sitä rikastetaan". Kyllä se sieltä sitten avautui kun tarpeeks monta kertaa ohi kulki... :D
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Töissä opiskelijat oli lyöny seinään julisteen jossa oli isolla "HAALARIKASTE". Parina aamuna töihin tullessa väsyneenä mietin että "mikä helvetti on haala, ja miten sitä rikastetaan". Kyllä se sieltä sitten avautui kun tarpeeks monta kertaa ohi kulki... :D
Tästä tuli mieleen NUORISOTAKUU eli "young war moon". :D

Edit: Ja LASITERASSI on varmaankin työkalu, jolla jynssätään keramiikasta pinnoite pois. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
27
Tästä tuli mieleen NUORISOTAKUU eli "young war moon". :D

Edit: Ja LASITERASSI on varmaankin työkalu, jolla jynssätään keramiikasta pinnoite pois. ;)
Kaupassa Talon kastike - minä ihmettelemään mitä on "theilon" kastike arvellen että se on ulkomaalainen kastiketyyppi... D:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
Vasta viime vuosina käyttöjärjestelmissä kuten Windows ja Android on tajuttu, että virallinen kellonajan erotinmerkki suomen kielessä on piste eikä kaksoispiste. Eli ennen oletusarvoisesti kellonaika esitettiin muodossa 7:30 ja nyt 7.30.
Muutan erotinmerkin aina kaksoispisteeksi ja käytän sitä myös kynällä kirjoitettaessa. Ei ole mitään järkeä käyttää pistettä päivämäärässä ja kellonajassa:

15.11.2019 22.53 vs. 15.11.2019 22:53.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kaupassa Talon kastike - minä ihmettelemään mitä on "theilon" kastike arvellen että se on ulkomaalainen kastiketyyppi... D:
Ei uponnut. Oliko tuo siis kirjoitettu jollakin oudolla fontilla, vai mitä minä en nyt hoksaa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Muutan erotinmerkin aina kaksoispisteeksi ja käytän sitä myös kynällä kirjoitettaessa. Ei ole mitään järkeä käyttää pistettä päivämäärässä ja kellonajassa:

15.11.2019 22.53 vs. 15.11.2019 22:53.
Suomenkielessä piste on ihan hyvä erotin, joskin kaksoispiste olisi parempi. Pistekään ei periaatteessa voi aiheuttaa sekaannusta muiden erottimien kanssa. Italialaiset käyttää usein pilkkua, missä nyt ei ainakaan ole mitään järkeä. Ei tosin virallisesti, mutta porukka kirjoittaessaan sitä käyttää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Niitä lapsuusajan merkkareita saa taas - ja en tarkoita niitä fazerin juttuja jotka eivät oikein koskaan tuntuneet minun suuhuni oikeilta tai oikean makuisilta:
Haribo Super Piratos! Näissä lukeekin edelleen piratos 25, 50 ja 75 jne. Ja maku on aivan kuin silloin aikoinaan (irtona 20p kappale) kasarilla.
Näitä on saanut paikaillisesta Prismasta vuosikausia ja ovat myös omasta mielestä parhaita merkkareita. Eivät ole niitä Chymoksen merkkareita tai niitä uudelleen lämmiteltyjä pienempia, mutta mielestäni parempia. Varoituksen sana ( :D ), että Haribo tekee myös Piratos! merkkaria ilman Superia. Eivät ole läheskään niin hyviä, koska niistä puuttuu suolaisuus.

Ärsyttää muuten kellonajoissa tuo epäluettava pelkkä piste kaksoispisteen sijaan. Win10 locale Finlandilla ei tietenkään saa kaksoispistettä käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Töissä opiskelijat oli lyöny seinään julisteen jossa oli isolla "HAALARIKASTE". Parina aamuna töihin tullessa väsyneenä mietin että "mikä helvetti on haala, ja miten sitä rikastetaan". Kyllä se sieltä sitten avautui kun tarpeeks monta kertaa ohi kulki... :D
Pienenä muistan ihmetelleen mökille mennessä muun vaaran liikennemerkkiä, jonka alla oli lisäkilpenä SORANAJO. En tiennyt, mitä najo tarkoittaa ja jäi mysteeriksi, mistä siinä varoitetaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
27
Onhan talon toki myös englantia, mutta ei sitä lausuta theilon vaan "ta-luhn", Googlella saa näytteet sekä britti että jenkkienglannilla
how do you pronounce talon - Google-haku
Aina oppii uutta :geek:

1. a claw, especially of a bird of prey.
2. the shoulder on the bolt of a lock against which the key presses in sliding the bolt.
3. Cards. the cards left over after the deal; stock.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
564
Väärin lukemisesta tuli mieleen, että tajusin vasta jotain 18-vuotiaana lukiossa, että sanassa koillinen on kaksi l-kirjainta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Väärin lukemisesta tuli mieleen, että tajusin vasta jotain 18-vuotiaana lukiossa, että sanassa koillinen on kaksi l-kirjainta.
Osa tuttavistani luulee vieläkin että maaliskuun jälkeen tulee huuhtikuu.

Tai että helmikuussa on sellaisia päiviä kuten "kahdes kahdetta" (2.2.).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Lapsena ja nuorena käsitykseni Suomen sisällissodasta oli se, että valkoiset olivat "hyviksiä" ja punaiset "pahiksia". Vasta aikuisena ymmärsin, ettei asia ollut ihan noin yksinkertainen.

Vartuin tosin Pohjanmaalla, joten se saattoi vaikuttaa näkökulmaan. :D
Molemminpuolisia sotarikoksia tietenkin tarkoitat etkä lainkaan ole väärässä. Toisilla mittareilla katsoen käsitys ei kuitenkaan sinänsä ole täysin väärä ja vielä hienommin harhaanjohdettuja ovat he, jotka ovat pitäneet punaisia jonkinlaisina vapaustaistelijoina ja valkoisia jonkinlaisina riistäjän edustajina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Osa tuttavistani luulee vieläkin että maaliskuun jälkeen tulee huuhtikuu.

Tai että helmikuussa on sellaisia päiviä kuten "kahdes kahdetta" (2.2.).
Tämähän on ihan aiheellinen ja tahallinen virhe. Viides toista sekoittuu viidenteentoista, viides kahdetta ei. On sekin väärin sanoa zwo tai niner, jos asiaa kysytään joltain sikäläisen kielitoimiston ämmältä.
 

skiip

올드보이
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
234
Meni varmaan pitkälle yläastetta (ellei ylikin) ennenkuin tajusin ettei ajoteille mitään kulumisuri-ainetta levitellä mistä lisäkilvillä liikennemerkeissä ilmoitellaan, vaan kyseessä on varoitus kulumisen aiheuttamista urista tiessä. Jostain olin lapsena sen saanut päähäni ja sitkeästi siellä pysyi kun ei vaivautunut asiaa sen enempää ajattelemaan tai tutkimaan.

Hyvä nyt ettei autokoulussa sentään tullut kyseltyä että kuinka se kulumisuri täytyy ottaa huomioon :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom