Hiljainen DIY -ilmanpuhdistin

Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
Onko joku rakentanut DIY -ilmanpuhdistinta tuulettimesta, HEPA -suodattimesta ja mahdollisesti aktiivihiilikankaasta Smart Airin tapaan?

Itse sain lähes pakkomielteen DIY -ilmanpuhdistimen rakentamisesta luettuani Smart Air -sivuston artikkeleita. Ajattelin, että voisin tehdä yksinkertaisen puhdistimen joka päihittäisi nykyisen Electrolux EAP300:n äänitasossa (Quiet I -asetuksella 26 dB(A)), puhdistuskyvyssä (CADR ilmeisesti Low I -asetuksella 73/67 m³/h ¹) ja hinnassa. Alkaa kuitenkin näyttää siltä, että tämä ei tule toteutumaan ainakaan omilla reunaehdoillani.

Reunaehdot

- HEPA -suodatin voi tulla mistä vain
- Tuuletin Euroalueelta
- Ei sähköteknistä osaamista tuulettimen kierrosluvun alentamiseen
- Budjetti max 100e

HEPA -suodatin

Smart Air myy omien sanojensa (ja julkistamiensa mittausten) mukaan tehokkaita HEPA -suodattimia huokeaan, hintaan, mutta toistaiseksi postikulut Suomeen ovat liian kalliita (1x DIY HEPA 30x30cm ~USD 27, 4x DIY HEPA 30x30cm ~USD 42 ). Vastaavanlaisia HEPA -suodattimia ei tunnu olevan hirveästi myynnissä, tai niiden suodatustehosta ei ole vastaavaa näyttöä.

Tuuletin

Ajattelin hiljaisuuden kannalta samaa lähestymistapaa kuin hiljaisen pöytäkoneen rakentamisessa; iso, jäähdytystarpeeseen nähden ylisuuri tuuletin pyörimään hiljaisilla kierroksilla. Viilennyskäyttöön tarkoitetut tuulettimet ovat kuitenkin suunniteltu tuottamaan tarpeeksi kova ilmavirta, eikä toimimaan hiljaisina ilmanpuhdistimina. Suurempien, 12' / 30cm tuuletinten kierrosluvut alkavat yleisesti ~900:sta, ja melutasot ovat tyypillisesti 40-60 dB(A) luokkaa, joka on liian kova.

Sähköliikkeen mukaan tuulettimen kierrosnopeuden alentaminen on teknisesti mahdollista, mutta vaatisi erillisen säätimen ja tulisi maksamaan n. 150-200e.

Vornadolta olen löytänyt joitain yksittäisiä tuulettimia jotka pääsevät 30 dB(A) pintaan. Näissäkin alkaa vähän hinta ja toisaalta saatavuus tulla vastaan.

Vornado 5303DC Energy Smart
* 30-57 dB(A)
* 115-407 m³/h
* 535-1800 RPM

Vornado 533DC Energy Smart
* 31-61 dB(A)
* 207-628 m³/h
* 300-1800 RPM

Vornado 610DC Energy Smart
* 32-56 dB(A)
* 193-705 m³/h
* 505-1835 RPM

Vornado 660
* 35-54 dB(A)
* 436-992 m³/h
* 600-1375 RPM

Mikäli melu ei ole ongelma, tuulettimeksi voisi valita vaikka Tristar VE-5997:n.

Tuulettimen suhteen on vähän sekin ongelma, että en oikein tiedä mikä olisi hitain nopeus (ts. ilmavirta) millä se vielä suodattaisi tarpeeksi ilmaa. CADR on HEPA -suodattimen läpi tulevasta ilmavirrasta karkeasti arvioiden 50-60% ², mutta miten paljon HEPA -suodatin sitten hidastaa tuulettimen ilmavirtaa?

1) Lähde: Testfakta 02/2019 - Ilmanpuhdistimista paljastui Testfaktan testissä suuria eroja
2) Lähde: Smart Air - What’s CADR and How is it Different From Airflow?

Kiinnostavia Smart Air -videoita ja blogikirjoituksia

YouTube - The Story of Smart Air (2:13)
YouTube - Original DIY Air Purifier Live Test with Dylos Particle Counter (2:02)

How to Make a DIY Air Purifier
Is a 450 RMB ($65) DIY filter as effective as a 13,900 RMB ($2012) IQ Air?
What is the best air purifier on the market today?
Measuring Air Purifier Noise
Test: Can You Turn Off Your Purifier When You Sleep?
Test: Do you have to run your purifier all day?
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
Löysin jokin aika sitten vielä hiljaisemmaksi luokitellun tuuletinmallin, jonka saa myös puhaltamaan pystysuoraan.

Klarstein Windmaster
* 20 dB(A)
* max 688 m³/h¹
* 300-1000 r/min

1) Lähde: Valmistajan vastaus sähköpostitse
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
59
Tein itse 3D tulostaen adapterin Hepa 13 suodattimeen ja bauhaussin 20 euron kanavapuhaltimeen. Puhallin on kyllä kaikkea muuta kuin hiljainen, mutta imee esimerkiksi 3D tulostimen hajut hyvinkin tehokkaasti kun on samassa huoneessa päällä. Tietysti olisi helppo vaihtaa hiljaisempaan puhaltimeen mutta idea halvasta vehkeestä kärsisi. EC-kanavapuhallin olisi hiljaisin sekä säädettävissä potikalla.

Jälkiviisaana ottaisin varmaankin tuon levoltin koko paketin pöhisemään. Tuota hintaa on vaikea peitota DIY laitteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
Jälkiviisaana ottaisin varmaankin tuon levoltin koko paketin pöhisemään. Tuota hintaa on vaikea peitota DIY laitteella.
Levoit LV-H132 ei näytä olevan kaikkein hiljaisin ilmanpuhdistin matalimmalla tehoasetuksella, varsinkaan kun otetaan huomioon CADR.

Levoit LV-H132 operates really quiet, with the lowest noise level around 36 decibels¹
The CADR of Levoit LV-H132 is only at 40 cfm (68m³/h) in general, which is really low for an air purifier.²
Harmi ettei suodatin ole hieman isompi, sopisi hyvin muotonsa vuoksi pyöreään tuulettimeen eikä tulisi hukkapinta-alaa. EC -kanavapuhallinta voisi jossain vaiheessa hieman selvitellä.

1) Lähde: Levoit LV-H132 Air Purifier: Trusted Review In 2019
2) Lähde: Levoit LV-H132 Air Purifier: Trusted Review In 2019
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 221
Tarviiko sen edes olla niin äänetön, eikö sen voi jättää päälle kun ei itse ole kotona? Olen itsekkin tämmöstä pitkään miettinyt, ei ole vaan jaksanut käyttää satoja euroja valmiiseen tuotteeseen enkä yhtään aikaa DIY vehkeeseen, eli tarvisi tuulettimen missä on suora ritilä että suodattimen voisi vain lätkäistä suoraan siihen.
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
Tarviiko sen edes olla niin äänetön, eikö sen voi jättää päälle kun ei itse ole kotona?
Tätä asiaa on testattu Smart Airin toimesta Pekingissä, alkuperäisen kirjoituksen kahdessa viimeisessä linkissä.

Näiden testien mukaan puhdistimen tulisi olla päällä nimenomaan sinä aikana, kun tiloissa oleskellaan. Matala ilman hiukkaspitoisuus ei näytä säilyvän kovin kauan puhdistimen sammuttamisen jälkeen.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 221
No, toisin kuin Pekingissä, meillä on täällä Suomessa pääosin hengityskelpoista tuo ympäröivä ulkoilma. Sisällä on huono ilma koska olen niin saakelin laiska imuroimaan.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 221
Tullut nyt taas vaihteeksi koitettua etsiä jotain kohtuuhintaista ja -vaivalloista ratkaisua ja ei noita vaan oo. Tuntuu että koko Euroopassa ei ole yhden yhtäkään box fan -tyyppistä tuuletinta, saati sitten niitä edullisia neliskanttisia suodattimia mitä jenkeissä on joka marketissa $1/kpl. Suomesta en löydä kun jotain 200x300mm kanavapuhaltimen suodattimia ~20e/kpl.

Onko @Silbermann'in projekti edennyt?
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
@Catrik
Eipä ole projekti juuri edennyt, pääasiassa mainitsemistasi syistä johtuen ja erityisesti vaatimani matalan melutason vuoksi.

Makuuhuoneen osalta olen lähes luopunut toiveesta saada niin hiljainen HEPA -pohjainen ilmanpuhdistin, että sietäisin sitä yöaikaan.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
890
Väittäisin niin, että puhaltimen on oltava keskipakotyyppinen, jotta ilmaa saadaan myös suodattimen läpi. Olen itsekin haaveillut joskus tekeväni DIY ilman puhdistimen. Silloin minulla oli ajatuksena tehdä suodatinpanoksesta pyöreä ja saada se pyörimään. Ilmaa puhdistaessaan suodatin ei pyörisi, mutta tasaisin väliajoin käynnistyisi pyöritys ja imuri, jolloin imuri imisi suodatinpanoksen puhtaaksi. Imu tapahtuisi esim. 20-asteen sektorista eri suuntaan kuin ilma normaalisti kulkee. Suodatettavaa ilmaa voitaisiin siirtää kokoajan. Puhdistustoiminto kannattaisi ajastaa sellaiseen aikaan, että ei häiritse elämistä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Itse olen miettinyt korjata meluongelman lisäämällä ääntä.

Pelkkä ruskea kohina on ainakin tietokoneen kaiuttimilla hieman vääränlainen.

Vihreä kohina käy jotenkin korviin, mutta yhdessä ruskean kohinan kanssa miksattuna, löytyy oikeat voimakkuustasot millä kohina on aika siedettävää.

Jos tuon tekisi vaikka raspberry pi zerolla, pieni vahvistin ja usb-äänikortti, jonkunlainen kaiutin. Hinta varmaan kolmisen kymppiä. Sitten voisi jonkun ohjelmallisen suotimen laittaa jolla saa just miellyttävän äänen aikaiseksi. Jokaisella kun on yksilöllinen kuulo, ja yksilöllinen asunto, niin voisi tehdä ihan mieleisensä joka auttaisi nukkumaan. Samalla häipyy naapurin metelit kohinan alle. Samalla voisi tehdä noita Serbetlin mainitsemia älykkäitä ohjauksia.

Liittyy aiheeseen siinä mielessä että sopivalla kohinalla saa halvennettua kaikkia muita hankintoja, mutta lisäarvona naapurin melujen peittäminen, eli voisi joustaa satkun budjetista.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
No, toisin kuin Pekingissä, meillä on täällä Suomessa pääosin hengityskelpoista tuo ympäröivä ulkoilma. Sisällä on huono ilma koska olen niin saakelin laiska imuroimaan.
Meillä oli kans suhteellisen paljon leijuvaa pölyä ilmassa, mutta koska 150m2 olisi imuroitavaa, niin laiskuus koitti meilläkin.

No sitten talouteen tuli tosiaan robotti-imuri ja päivittäinen imurointi on poistanut lähestulkoon täysin leijuvan pölyn ilmasta.

Ehkä kannattaa harkita imurin hankintaa, ennemmin kuin pölyisen ilman suodatusta..
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
Laita kuulosuojaimet yöksi.
Tämä on myös tullut mieleen, ja olen joitain korvatulppamalleja kokeillutkin. Valitettavasti korvakäytäväni tuntuvat olevan niin ahtaat, että sinne pitäisi varmaan teettää yksilölliset tulpat, että ne saisi hyvin mahtumaan ja pysymään siellä ilman epämiellyttävää puristuksen tunnetta. Saattaa tosin olla, että tuntoaistini on yhtä huono mukautumaan ärsykkeisiin kuin kuuloaistini.

Itse olen miettinyt korjata meluongelman lisäämällä ääntä.
Matala, monotoninen kohina on tosiaan miellyttävämpi kuin korkea ja vaeltava ininä. Tuo ilmanpuhdistimen ääni tosin on mielestäni aika lähellä tuollaista kohinaa, tai tuulettimen muodostamaa ääntä, jonka jo itsessään koen häiritseväksi.

Ehkä kannattaa harkita imurin hankintaa, ennemmin kuin pölyisen ilman suodatusta..
Tämä on tosiaan suositus myös joidenkin ilmanpuhdistimia testanneiden tahojen (Consumer Reports, TM Rakennusmaailma) puolesta, että ensin kannattaa tehostaa siivousta, epäpuhtauslähteiden poistoa ja siitepölyn tapauksessa tuloilman suodattamista ja ikkunoiden tiivisteiden uusintaa kuin itse sisäilman puhdistamista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 287
Viestejä
4 190 506
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom