Sony Xperia XZ1 Compact (Android 10 asennusohjeet viestissä nro 2)

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Mobylifen "huolto" on sen tason vitsi, etten viitsi lähettää puhelinta sinne kolmatta kertaa vain siksi, että palauttavat sen "ei vikaa" raportin kanssa.

XZ1C:tä ei saa enää uutena, enkä myöskään halua siitä varsinaisesti eroon, koska yhtä hyvällä raudalla olevaa saman kokoluokan laitetta ei ole olemassa.
Lähinnä tarkoitin, että käytät puhelimen kolmannen kerran huollossa ja toteat, ettei puhelin tullut kuntoon. Kolme kertaa yleensä "pitää" antaa mahdollisuus korjata vika. Tämän jälkeen kaupanpurku ja ostat vaikka käytettynä (todennäköisesti) toimivan laitteen tilalle. Sinun yksilölläsi ei kuitenkaan paljoa tee, kun akku kuluu silmissä. Toimiviakin varmasti löytyy, kun monella tässä ketjussakin toimii ongelmitta (mm. itsellä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Tarkoitatko tätä? Itse otin heti pois käytöstä ku otin puh käyttöön.
Varmaan tuokin on hyvä pitää pois päältä. Asetuksista Suojaus ja sijainti>sijainti>lisätiedot löytyy kohta haku missä on tämä. Taitaa olla aikalailla kaikissa luureissa.

E: Täysin varma en ole että onko tuo se asetus mikä pitää wifiä kokoajan päällä, mutta tuon olen pitänyt aina pois päältä.

Screenshot_20190911-234223.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 824
Varmaan tuokin on hyvä pitää pois päältä. Asetuksista Suojaus ja sijainti>sijainti>lisätiedot löytyy kohta haku missä on tämä. Taitaa olla aikalailla kaikissa luureissa.

E: Täysin varma en ole että onko tuo se asetus mikä pitää wifiä kokoajan päällä, mutta tuon olen pitänyt aina pois päältä.

Hyvä tietää toi toinen paikka myös. Otin senkin pois päältä.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
44
Mulla on kanssa ollut ongelmia akun vajenemisen kanssa, puhelimena XZ1. Alussa ei ollut, eli taitaa tosiaankin olla joku softavika sitten. Toi puhelin kun ei ole vielä edes vuottakaan ollut käytössä. Mutta taisi ainakin vähän auttaa kun laitoin noi edellä mainitut wifi-asetukset pois päältä. Toisessa menussa oli vielä joku blue-tooth-asetus myös jonka laitoin niin ikään pois päältä. Katsellaan vielä. :)
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Muilla sellaista ongelmaa, että näyttö lukittuu ja pois pääsee vain ikkunanvaihtonapista? Tämän bugin saa toistettua sulkemalla näytön ja avaamalla näytön x2. Käytössä 'Näytön lukitus: Ei mitään'.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 824
Toimiiks teillä kellään toi XPERIA Backup & Restore Android 9ssä?
Mulla viimeisin backup on tammikuulta ja sen jälkeen ei yhtään vaikka viikottain sen pitäisi ottaa. Sen sijaan se herjaa SD kortille kirjoittamisesta ja vaatii siihen oikeuksia, vaikka sillä ne on.
Manuaali Backup ei tee mitään, kaikki palkit jää 0%iin.
Eikös Sony lopettanut ton käytön vai muistanko väärin?
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
133
Vein oman XZ1 Compactin takuuhuoltoon kun alkoi mikki temppuilemaan, eikä puheluissa vastaanottaja kuullut minun ääntä kunnolla.

Hyvittivät sitten koko ostosumman puhelimesta edes kokeilematta toimiiko se mikki.

Ilmeisesti jonkinsortin tyyppivika kerta noin menettelivät?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
425
Vein oman XZ1 Compactin takuuhuoltoon kun alkoi mikki temppuilemaan, eikä puheluissa vastaanottaja kuullut minun ääntä kunnolla.

Hyvittivät sitten koko ostosumman puhelimesta edes kokeilematta toimiiko se mikki.

Ilmeisesti jonkinsortin tyyppivika kerta noin menettelivät?
Kuinka vanha puhelin oli? Ei taida enää varastoissa vaihtolaitteita olla.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Vein oman XZ1 Compactin takuuhuoltoon kun alkoi mikki temppuilemaan, eikä puheluissa vastaanottaja kuullut minun ääntä kunnolla.

Hyvittivät sitten koko ostosumman puhelimesta edes kokeilematta toimiiko se mikki.

Ilmeisesti jonkinsortin tyyppivika kerta noin menettelivät?
Mulla oli sama kun puhelimen ostin eli DOA. Tosin vastapuoli ei kuullut yhtään mitään ja samoin mikkitestit antoivat "failuren" Takuuhuoltona meni muistaakseni 1-2viikossa, mutta kyllähän se kieltämättä ketutti.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
133
Kuinka vanha puhelin oli? Ei taida enää varastoissa vaihtolaitteita olla.
Noin 7kk oli mulla käytössä, maaliskuussa ostin.

Mulla oli sama kun puhelimen ostin eli DOA. Tosin vastapuoli ei kuullut yhtään mitään ja samoin mikkitestit antoivat "failuren" Takuuhuoltona meni muistaakseni 1-2viikossa, mutta kyllähän se kieltämättä ketutti.
Ei muuten niin haittaa tuo tilanne, mutta tuo Sonyn koko oli juurikin se maksimi, mitä pystyi yhdellä kädellä sujuvasti käyttämään.

Nyt ostin sitten Nokia 9:n tilalle niin saas nähdä kuinka tämä pelittää.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Noin 7kk oli mulla käytössä, maaliskuussa ostin.


Ei muuten niin haittaa tuo tilanne, mutta tuo Sonyn koko oli juurikin se maksimi, mitä pystyi yhdellä kädellä sujuvasti käyttämään.

Nyt ostin sitten Nokia 9:n tilalle niin saas nähdä kuinka tämä pelittää.
Mä varmaan myyn omani kohta ;) Onhan XZ1C juuri oikean kokoinen, mutta itse en oppinut sen kameran kanssa elämään. Tosin vika taitaa olla käyttäjässä kun tässäkin ketjussa porukka on esitellyt ihan hienoja kuvia.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Toimiiko teillä tuo sormenjälki lukija?
Otin sen käyttöön, mutta useimmiten se sanoo että 'couldn't process fingerprint. Please try again' tai 'not recognized'. Sitten se lukittee koko lukijan.
Eihän tosta ole mitään hyötyä. Sen kuvion piirtää paljon nopeemmin tai näppäilee koodin, kuin yrittää tuolla lukea.
Minulla se on päivittäisessä käytössä ja toimii ongelmitta lähes joka kerta. Harvoin pitää yrittää tunnistusta toiseen kertaan. Painaa kerralla lukijan pohjaan, kun näyttö on kiinni, niin herättää näytön ja lukee sormenjäljen yhtä aikaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 824
Toimiiko teillä tuo sormenjälki lukija?
Otin sen käyttöön, mutta useimmiten se sanoo että 'couldn't process fingerprint. Please try again' tai 'not recognized'. Sitten se lukittee koko lukijan.
Eihän tosta ole mitään hyötyä. Sen kuvion piirtää paljon nopeemmin tai näppäilee koodin, kuin yrittää tuolla lukea.
Ihan hyvin toimii, kun oppii käyttämään. Sen huomasin että jos on märkä/rasvainen sormi niin lukee huonosti.

Kannattaa kokeilla uudestaan asetuksista laittaa sormenjälki ihan puhtailla sormilla. Onko sulla sormenjäljen juovat hyvin näkyvissä tai kuluneet? Emännällä on niin kuluneet niin aikoinaan punttisalin sormenjälkilukijaan piti kokeilla mikä sormi toimii parhaiten.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Damped sormista se kyllä valitti. Oli tosi hankala saada ne luettua. Sormet oli kyllä ihan kuivat, mutta pitää varmaan poistaa ne ja kokeilla uudestaan.
Yksi kikka voisi olla, ettei lue niin montaa sormea, vaan lukee yhden vaikka pariin kertaan.
Joo, mulla on kaks eri sormea luettu kahteen kertaan, niin toimii yleensä ihan hyvin. Märät sormet ei tietty oikein toimi.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Itsellä lopetti eilen pyyhkäisyeleiden toiminta puheluihin vastatessa. Eli näyttö ei reagoi mitenkään, kun yritän puuhkäistä vihreää kuvaketta vastatakseni puheluun. Sama vika ilmaantui myös herätyskelloon eikä herätystä saa kuitattua liukukytkimellä. Molemmissa tapauksissa komennon saa kuitenkin syötettyä alasvetovalikon painikkeilla. Hämmentävästi puhelin toimii muuten kuitenkin ongelmitta ja esimerkiksi lukitusnäytöllä toimii kameran avaamisen tarkoitettu pyyhkäisyele.

Onko muilla tullut samanlaista ongelmaa vastaan? Pitää vielä tutkia aiheuttaako jokin sovellus, jolle on annettu lupa piirtää muiden sovellusten päälle, ongelman.

EDIT: Taisi olla jokin sovellus syynä, kun vika poistui poistamalla muutama turhaksi jäänyt sovellus.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Sony näköjään hylkäsi XZ1 Compactin kokonaan, kun jätti XZ1 mallit tietoturvapäivityslistauksen ulkopuolelle. Android 10 lisäksi jää ilmeisesti myös tietoturvapäivitykset tulematta jatkossa? Täytynee laittaa Lineage OS tulille :comp:.
Security Update Products
The following products (*) receive periodic (**) updates.
  • XZ Series (XZ2, XZ2 Compact, XZ2 Premium, XZ3)
  • XA Series (XA2, XA2 Ultra, XA2 Plus)
  • L Series (L2, L3)
  • Xperia 8, 5, 1, 10, 10 plus, Ace
*The list of security update models is subject to change and it will be reviewed on a periodic basis.
**Sony Mobile is providing regular and timely security upgrades. While phones cannot be upgraded indefinitely, we provide security upgrades within the industry standard on our devices, depending on regions and carriers.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
99
Huomasin itsekin saman eilen. On kyllä mielenkiintoista jos oikeasti noin on. Xz1 ja xz1 compact ovat molemmat Android Enterprise Recommended laitteita. Vaatimuksena 90 päivän sisällä tietoturvapäivitykset 3 vuoden ajan julkaisusta.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
@FlyingAntero ... sitten kun toivottavasti teet jutun tuosta Lineage ROM:min asentamisesta, niin kirjoittaisitko sen artikkelin siitä näkökulmasta, että hommaa voisivat yrittää myös sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan ennen puhelintaan rootanneet. Katekismus tyyliin, että "Mitä se on?"

Sony nyt tosiaan on firma, jonka mielestä jopa asiakkaan tietokoneen saastuttaminen ei haittaa, jos asiakas ei asiaa täysin ymmärrä. Onhan sitä vähän sanaton tuollaisen perustelun edessä. Isojen firmojen aivoitukset eivät ole enää pitkiin aikoihin yllättäneet yhtään mitenkään, noihin on ollut valitettavasti totuttautuminen. Ja aina kun luulee, että nyt on saavutettu jokin pohja kosketus, niin joku pääsee yllättämään vielä entistäkin pahemmalla perseilyllä.

Laser -kasettien laskureiden ilmestymisen jälkeen odotan lähinnä vain sitä, että jokin "T2-piiri" kylmästi ilmoittaa, että asiakkaan ostaman ja omistaman tietokoneen tai puhelimen "käyttöoikeusaika" on jotenkin vain lopussa, ja aikaa uuden koneen ostamiseen on tasan kaksi viikkoa. Kysymys on enää siitä, kuka tuon uskaltaa ensimmäisenä toteuttaa, ja miten markkinat tuohon tulevat vastaamaan. Liimattu kertakäyttö -rakenne ja vaihtamaton akku ovat jo nyt jotenkin hiljaisesti hyväksyttyjä asioita, mikseipä läpi menisi myös jo sekin, että laitteen käyttöoikeusaika on esim. vain kolmen vuoden pituinen?

Sony on kuitenkin näppärä ja laadukas puhelin, ja sen verran etevä tuossa omassa pienuudessaan, että aion kyllä yrittää sen joskus vielä purkaa ja vaihtaa siitä itse akun. Omani on toiminut nimen omaan puhelimena aivan erinomaisesta, nyt tuo laite on jo sen kokoinen, että se mahtuu taskuun kuin taskuun. Edellisen (liian) ison tablettipuhelimen kanssa asia ei ollut näin. - Tabletti tuolle Sonylle pariksi on yhä edelleen ostamatta, saan selville ne lounaslistat tuolla pienellä näytölläkin, ja navigaattorinakin se on ihan kelvollinen silloin harvoin, kuin sitä oikeasti tarvitsee. Pärjään tuon kokoisellakin. Korvanapit sun muut lisukkeet ovat edelleen ostamatta, tässä on eniten mukana tätä omaa saamattomuutta ja deflaatio halvausta.

Lineage Rommi olisi aivan erinomainen haksi puhelimeen, jota aikoo ja haluaa käyttää pitkään. Kunhan asentamisen jälkeen perusasiat toimisivat yhä edelleen, niin hyvä olisi. (Kamera etc.)
Tarvitseeko siihen asentamiseen muuten Windows konetta? Ilmeisesti. Pahus.

T -.-
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Linage OS 17 (Android 10) on tällä hetkellä testausvaiheessa Xperia XZ1 laitteille, joten kaikki ei vielä täysin toimi. Odotellessa voisi laittaa LOS 16 version (Android 9) sisään. Positiivinen juttu on, että Lineage OSia XZ1 laitteille kehittävä derf elot sanoi, että aikoo ylläpitää laitetta maailman tappiin asti :). Juurikin sen vuoksi, että XZ1 Compact on viimeisin ja mahdollisesti viimeinen oikeasti pieni älypuhelin kelvollisilla ominaisuuksilla.
derf elot sanoi:
Not going to quit this, thanks to the XZ1C

It's the last phone that has everything I need (compact, sdcard, headphone jack, good specs, etc.), so I will continue until it's dead - hopefully still a while from now though.
Tarvitseeko siihen asentamiseen muuten Windows konetta? Ilmeisesti. Pahus.
Windows kone ei ole välttämätön eli onnistuu esim. Linuxillakin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Mikähän puhelimessa on, kun herättää puhelimen kytkettäessä latauskaapelin ja siirtyy tuohon google search -sovellukseen? Suljen näytön, mutta syttyy kahden sekunnin päästä uudelleen.
Vikasietotilassa ei tee tätä.
Koitin kaikkialta etsiä asetuksia, mutta mitään en löydä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 824
Linage OS 17 (Android 10) on tällä hetkellä testausvaiheessa Xperia XZ1 laitteille, joten kaikki ei vielä täysin toimi. Odotellessa voisi laittaa LOS 16 version (Android 9) sisään. Positiivinen juttu on, että Lineage OSia XZ1 laitteille kehittävä derf elot sanoi, että aikoo ylläpitää laitetta maailman tappiin asti :). Juurikin sen vuoksi, että XZ1 Compact on viimeisin ja mahdollisesti viimeinen oikeasti pieni älypuhelin kelvollisilla ominaisuuksilla.


Windows kone ei ole välttämätön eli onnistuu esim. Linuxillakin
Ite ajattelin laittaa ku takuu menee umpeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
99
Huomasin juuri, että näytön valoa pilkistää reunasta. Eli siis näytön liimaus yläosastaan irti. Onko yleistäkin näissä? Takuuseen varmaan saa, mutta kuinka kauan Sonyn takuukorjaukset kestää? Ei ole varapuhelinta..
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Huomasin juuri, että näytön valoa pilkistää reunasta. Eli siis näytön liimaus yläosastaan irti. Onko yleistäkin näissä? Takuuseen varmaan saa, mutta kuinka kauan Sonyn takuukorjaukset kestää? Ei ole varapuhelinta..
En tiedä XZ1 Compact mallista mutta ainakin Z3 Compactissa oli yleinen ongelma. Veikkaan myös, että takuukorjaus ei onnistu ihan kädenkäänteessä pari vuotta vanhalle mallille varsinkaan Sonyn tapauksessa :sori:. Kokemusta ei kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
242
Osaako joku neuvoa miksi Xperiani ei laske askeleita Google Fit-ohjelmassa? Olen antanut Google Fitille luvan sijainnin ja tallennustilan käyttöoikeudet sekä Google Fitin asetuksista olen antanut luvan seurata liikkumistani. Onko muilla ollut ongelmia askelmittauksen kanssa Xperia puhelimessa?

EDIT:
Selvisi jo :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
486
Osaako joku neuvoa miksi Xperiani ei laske askeleita Google Fit-ohjelmassa? Olen antanut Google Fitille luvan sijainnin ja tallennustilan käyttöoikeudet sekä Google Fitin asetuksista olen antanut luvan seurata liikkumistani. Onko muilla ollut ongelmia askelmittauksen kanssa Xperia puhelimessa?

EDIT:
Selvisi jo :)
No kerro nyt muillekkin missä vika oli?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kun omistajilta Compactista viimeinen bitti pihahtaa ulos ja luuri siirtyy tuonpuoleiseen, niin mihinkäs meinasitte siirtyä?

Oma luuri on alkanut vähän sekoilemaan viime aikoina (jumitusta, BT häviää jne. pientä) ja tuossa testasin tehdasasetusten palautustenkin kautta ja ei auttanut asiaan. Takuuta on vielä jäljellä, että saattaa joutua vielä sitäkin kautta pyöräyttämään, mutta tokkopa löytävät mitään syytä oireeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
193
Kovasti oon koittanu vastustaa nykyisiä 76 mm leveitä luureja, high-end tason vaihtoehdot tosin on aika vähissä.

Omalla kohdalla varmaan OnePlus 7T ois yks kovimmista vaihtoehdoista: high-end tason järjestelmäpiiri, siedettävä akun kesto, 90 Hz näyttö ja hyvä päivitystuki sekä valmistajalta että harrastelijayhteisöltä. Myös Sonyn Xperia 5 käy varmasti harkinnassa, siinä on näpsäkän kokoisessa rungossa high-end rautaa, mutta vähän vaatimattomanpuoleinen akku.

Xperiaa saattaa tosin löytyä tarjouksesta aina silloin tällöin, toisin kuin OnePlussaa. Xperian tarjoushinnasta (599€) kun vielä saisi satasen pois, niin voisi hyvinkin olla ykkösvaihtoehto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kovasti oon koittanu vastustaa nykyisiä 76 mm leveitä luureja, high-end tason vaihtoehdot tosin on aika vähissä.
Itsellä tökkää tuohon nykyluurien korkeuteen. Normifarkut / -työhousut, niin en tiedä millaisissa housuissa näitä nykyisiä +155 mm korkeita kapuloita oikein pitäisi pitää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
193
Leveyttä tulee lähinnä katsottua yhden käden käyttöä ajatellen. Compactin kans on tottunut siihen että kahta kättä tarvii oikeastaan vain tekstiä kirjoittaessa.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Omalla kohdalla varmaan OnePlus 7T ois yks kovimmista vaihtoehdoista: high-end tason järjestelmäpiiri, siedettävä akun kesto, 90 Hz näyttö ja hyvä päivitystuki sekä valmistajalta että harrastelijayhteisöltä. Myös Sonyn Xperia 5 käy varmasti harkinnassa, siinä on näpsäkän kokoisessa rungossa high-end rautaa, mutta vähän vaatimattomanpuoleinen akku.
Testit testeinä, mutta ainakin GSMArenan akkutestissä Xperia 5 saa kovemmat pisteet kuin OnePlus 7T, 96 h vs 90 h. Sonylla valmiustilan kulutus on kiitettävä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
193
Testit testeinä, mutta ainakin GSMArenan akkutestissä Xperia 5 saa kovemmat pisteet kuin OnePlus 7T, 96 h vs 90 h. Sonylla valmiustilan kulutus on kiitettävä.
Omassa käytössä näytön päälläoloajat ovat huomattavasti pidempiä kuin tuon testin 1+1+1+21 jako puheluiden, internetselauksen, videotoiston ja valmiustilan suhteen.
Hyvä akkukesto valmiustilassa ei siis arkikäytössä ole ihan niin merkittävä meriitti kuin GSMArenan testit antavat ymmärtää.

Näkisin enemmänkin nettiselauksen ja videotoiston tulosten kuvaavan käytännön akkukestoa. Tässä pieni vertailu niistä:
Xperia 5: 11.7 + 16.5
OP7T 90 Hz: 12.2 + 18.2
OP7T 60 Hz: 12.9 + 19.3
XZ1 Compact: 14.6 + 16.0

Xperia 5 ja OP7T akkukestot erilaisissa käyttötilanteissa menevät siis useimmiten +-10% eron sisään toisistaan. Kummankaan akkukesto ei ole yksiselitteisesti toista parempi.
Xperia 5:n tulos on kyllä iloinen yllätys tuolla akkukapasiteetilla.
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
221
Kun omistajilta Compactista viimeinen bitti pihahtaa ulos ja luuri siirtyy tuonpuoleiseen, niin mihinkäs meinasitte siirtyä?

Oma luuri on alkanut vähän sekoilemaan viime aikoina (jumitusta, BT häviää jne. pientä) ja tuossa testasin tehdasasetusten palautustenkin kautta ja ei auttanut asiaan. Takuuta on vielä jäljellä, että saattaa joutua vielä sitäkin kautta pyöräyttämään, mutta tokkopa löytävät mitään syytä oireeseen.
Xperia 5 tuli hankittua vuodenvaihteessa ja muuten olen todella tyytyväinen, mutta sormenjälkilukija tuntuu olevan todella kranttu. Otinkin sen toistaiseksi ainakin pois käytöstä, ei jaksanut aina tapella sen kanssa. Muutoin taattua Sony-laatua.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Nonnih nyt se sitten tapahtui.

Puhelin oli normaalisti laturissa vielä tovi sitten nyt ei inahdakaan. Takuuhommia testailemaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Nopeaa toimintaa huollolta. Nyt tuli viesti, että korvaavan komponentin toimitusajan ollessa pitkä voisin vaihtaa joko siniseen tai hopeiseen puhelimeen. Kumpikaan ei nyt varsinaisesti hivele silmää, mutta hopea varmaan menisi helpommin kaupaksi?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
486
Nopeaa toimintaa huollolta. Nyt tuli viesti, että korvaavan komponentin toimitusajan ollessa pitkä voisin vaihtaa joko siniseen tai hopeiseen puhelimeen. Kumpikaan ei nyt varsinaisesti hivele silmää, mutta hopea varmaan menisi helpommin kaupaksi?
Voi olla haastava saada kovin järkevää rahaa kun päivitykset on loppunu :(

Kyllä mä viis kymppiä voin maksaa eikä värillä ole väliä. Pääsis kokeilemaan tota harrastussoftaa jos siitä olis ihan jokapäiväiseen käyttöön.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
57
Nyt on ilmennyt jopa kohtuu vakava probleema; earphone/vasen äänikanava vetänyt täysin mykäksi ainakin service menun testien mukaan. Todistetusti viime viikon Su toimi vielä oikein hyvin. Kellään kokemuksia vastaavasta?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Nyt on ilmennyt jopa kohtuu vakava probleema; earphone/vasen äänikanava vetänyt täysin mykäksi ainakin service menun testien mukaan. Todistetusti viime viikon Su toimi vielä oikein hyvin. Kellään kokemuksia vastaavasta?
Muistelisin, että minulla kävi vastaavan vaivan tiimoilta kertaalleen huollossa.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Lineage OS 17.1 (Android 10) julkaistiin viime viikolla XZ1 Compactille. Kyseessä on Release Candidate 0 (RC0) eli kaikki ei vielä toimi täydellisesti. Vaikuttaa kuitenkin ihan toimivalta buildilta.
KNOWN ISSUES
  • Stock camera not working after upgrade (Workaround: Charge the phone over the night with power on)
  • UnifiedNlp doesn't work with LineageOS 17.1 yet
  • IMS does not fully work for some carriers yet
  • Spell checking doesn't switch if you change keyboards
EDIT: Downgradesin XZ1 Compactin G8441_47.1.A.8.49 Oreo versioon newflasherillä TA-backuppausta varten. Pitää seuraavaksi askarrella temp root ja ottaa DRM avaimet sun muut talteen. Sinänsä se on vähän turhaa, kun niitä ei tarvita Lineage OS:ssa mutta ompahan tallessa, jos haluaa palata vielä vakio firmwareen.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Tyylilleni uskollisena ensimmäinen asia minkä tein, oli tietysti bootloaderin unlockaus (ensin toki TA-osion varmuuskopiointi ja palautus) eli ns. aloitussäätö. Tätä varten piti asentaa vanha, haavoittuva stock ROM ja ajella j4nn XDA-nimimerkin tekemää hyökkäystä, kunnes sai väliaikaisen rootin ja sitä myötä TA-osion eli DRM-avaimet talteen.
Jotkin Sonyn FIDO-avaimet siinä rytäkässä silti nollaantuivat, mutta se saattaa liittyä ihan vaan bootloaderin avaukseen. Esim. kamera joka tapauksessa toimii, toisin kuin ilman tuota TA backuppia. Ja xda-postausten mukaan käytännössä kaikki muukin toimii.
Temp roottia varten oli muuten tullut j4nn:ltä uusi työkalu (bindershell), jolla TA-backuppaus onnistui todella helposti. Ei tarvinnut kuin downgradeta vanhempaan 47.1.A.8.49 versioon ja ajaa pari käskyä ADB shellissä. Seuraavaksi sitten bootloaderin avaus ja Lineage OS 17.1 sisään :comp:.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Asensin Xperia XZ1 Compactiin Android 10:n Lineage OS 17.1:n muodossa. Samalla Androidin tietoturvataso päivittyi helmikuulle 2020. Ainakin tärkeimmät ominaisuudet vaikuttaa toimivan kameraa ja sormenjälkitunnistinta myöten mutta pitää vielä testailla yleistä toimivuutta. Kirjoittelen myöhemmin tarkempaa ohjeistusta ajan kanssa mutta tässä asennusvaiheet pääpiirteissään.
  1. Downgrade 47.1.A.8.49 versioon Newflasherillä (download mode)
  2. Temp root (bindershell) ja TA-backup (ADB)
  3. Bootloader unlock (Fastboot)
  4. Temp root (bindershell) TA-backupin palautus (ADB)
  5. Upgrade uusimpaan 47.2.A.11.228 versioon Newflasherillä (download mode)
  6. TWRP:n asennus (Fastboot)
  7. Lineage OS 17.1 (Android 10) asennus TWRP:n kautta (+GAPPS)
TA-backuppaus ei ole välttämätöntä, jolloin downgraden voi jättää väliin ja aloittaa suoraan bootloaderin unlockauksesta.

Screenshot_20200311-205935_Asetukset.png
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Kirjoitin ohjeet TA-backuppauksesta ja Lineage OS 17.1:n asentamisesta XZ1 Compactille tämän ketjun 2. viestiin. Yritin tehdä ohjeista mahdollisimman seikkaperäiset, joten niistä tuli aika pitkät. Työvaiheissa on paljon saman asian toistoa, joten ihan niin monimutkaista asentaminen ei ole, mitä alkuun vaikuttaa. Isoin työ on TA-backuppauksessa, kun pitää palauttaa puhelin vanhempaan version. TWRP:n ja Lineage OS:n asentaminen on aika simppeli toimenpide.
Lineage OS 17.1 (Android 10) custom ROM:n asentaminen Xperia XZ1 Compactiin

Sony päätti jättää XZ1-sarjan puhelimet ilman Android 10 päivitystä, vaikka puhelimet olivat saaneet vain yhden Android-versiopäivityksen elinkaarensa aikana. Aktiivisen harrastajayhteisön ansiosta puhelimen voi kuitenkin päivittää Android 10 versioon Lineage OS 17.1 custom ROM:lla. Tässä oppaassa esitetään Lineage OS 17.1:n asennus Xperia XZ1 Compact (G8441) puhelimeen Windows 10 tietokoneella.

Ohjeet on kirjoitettu alla olevia artikkeleja soveltaen samalla, kun asensin Lineage OS 17.1 custom ROM:n omaan XZ1 Compact puhelimeen. Ohje on sovellettavissa myös XZ1 ja XZ Premium malleilla mutta tiedostot täytyy luonnollisesti vaihtaa kyseiselle puhelimelle sopiviksi.
Huomio! Custom ROM:in asentaminen on lähes poikkeuksetta vastoin valmistajien takuuehtoja, minkä vuoksi laitteen takuu yleensä menetetään custom ROMin asentamisen myötä. Lisäksi asennusprojektin aikana puhelin palautetaan takaisin tehdasasetuksiin, joten ennen projektin aloittamista kannattaa ottaa tärkeät tiedot talteen. Projektin aikana jokin voi myös mennä pieleen, jolloin laitteen saaminen takaisin toimintakuntoon voi olla erittäin työlästä tai jopa mahdotonta. Ongelmien välttämiseksi laitteen lukitus tulee poistaa ja akku ladata täyteen ennen projektin aloittamista. Ohjeen kirjoittaja ei ota mitään vastuuta mahdollisista ongelmatilanteista.

Esivalmistelut
  • Varmuuskopioi tarvittavat tiedot talteen ennen muita operaatioita.
  • Tee puhelimelle tehdasasetusten palauttaminen (Asetukset>Varmuuskopioi ja palauta>Tehdastietojen palautus). Tämä vaihe ei ole välttämätön mutta sen myötä ehkäistään eri sovellusten aiheuttamia ongelmia.
  • Lataa ja asenna ADB-työkalut tietokoneen C-asemalle työskentelyn helpottamiseksi.
  • Lataa Newflasher -ohjelma ja pura pakattu kansio.
  • Lataa puhelimen akku täyteen!

Oppaan tiivistelmä:
  1. CDA tarkistus
  2. Downgrade 47.1.A.8.49 versioon ja TA-backuppaus
    • Downgrade 47.1.A.8.49 versioon Newflasherillä (download mode)
    • Temp root (bindershell) ja TA-backup (ADB)
  3. Bootloader unlock (Fastboot)
  4. Temp root (bindershell) TA-backupin palautus (ADB)
  5. Upgrade uusimpaan 47.2.A.11.228 versioon Newflasherillä (download mode)
  6. TWRP:n asennus (Fastboot)
  7. Lineage OS 17.1 (Android 10) asennus TWRP:n kautta (+GAPPS)

1. CDA tarkistus (Customization version)
CDA tarkistus suoritetaan, jotta myöhemmin vältytään epätodennäköisiltä mutta mahdollisilta yhteensopivuusongelmilta esimerkiksi vakio firmwareen palatessa. Koodin avulla käyttäjä voi selvittää puhelimen alkuperäisen markkina-alueen Android-ohjelmistoversion.
  1. Avaa puhelin sovellus.
  2. Syötä seuraava koodi numerovalitsimeen: *#*#7378423#*#*
  3. Valitse Service Info>Software Info.
  4. Rullaa alemmas kohtaan "Customization Version" ja ota tunnus talteen. Voit ottaa myös kuvakaappauksen kaikista tiedoista varmuuden vuoksi.
    • Minulla tunnus oli 1311-0104_R2C (NOBA = Pohjoismaat).
  5. Halutessasi voit ladata XperiaFirm-ohjelmalla “Customization Version” -koodia (esim. NOBA = 1311-0104) vastaavat firmwaret valmiiksi seuraavia vaiheita varten. Tässä oppaassa on linkit eri markkina-alueiden firmware-tiedostoihin, joita itse käytin onnistuneesti. En kuitenkaan voi taata, että ne toimivat kaikissa tilanteissa. Jossain tapauksissa väärän markkina-alueen firmware saattaa aiheuttaa ongelmia mobiiliyhteyden muodostamisessa.
    • Firmware TA-backuppausta varten: 47.1.A.8.49
    • Firmware Lineage OS:n asennusta varten: 47.2.A.11.228
2. Downgrade 47.1.A.8.49 versioon ja TA-backuppaus
Sonyn tapauksessa käynnistyslataajan avaamisen yhteydessä menetetään Digital Rights Management (DRM) -avaimiin sidotut ominaisuudet. DRM-avaimet voidaan kuitenkin ottaa talteen ns. TA-backupilla aiemmassa 47.1.A.8.49 firmwaressa ollutta haavoittuvuutta hyväksi käyttäen. Puhelin täytyy siis palauttaa aiempaan version, että haavoittuvuutta voidaan hyödyntää temp rootin saavuttamiseksi. TA-backupin ottaminen ei ole välttämätöntä Lineage OS:n asentamista ajatellen, sillä custom ROMit eivät osaa hyödyntää kaikkia DRM-avaimiin sidottuja ominaisuuksia. TA-backupin ottaminen on kuitenkin suositeltavaa, sillä esimerkiksi kameran toiminta on jossain määrin sidottu DRM-avaimiin myös custom ROMeissa ja backuppauksella Widevine-tason saa säilytettyä L1:ssä. Lisäksi vakio firmwareen palatessa TA-backup on hyvä olla olemassa, jotta Sonyn erikoistekniikat toimivat myös bootloaderin avaamisen jälkeen. Alla vielä listattuna, mitkä ominaisuudet eivät ole käytettävissä ilman TA-backuppausta:
  • What works: Color Gamut profiles, Camera no longer takes green pictures (quality not guaranteed to be the same, but it works at least), White Balance, Camera2API (FULL without RAW for rear camera, LIMITED for front camera)
  • What doesn’t work: X-Reality Video Enhancement, DSEE HX, ClearAudio+, Widevine L1
In summary, all the DRM-related audio and video features are still not working, but the camera is no longer broken which was a huge issue for Sony users.
Downgrade 47.1.A.8.49 versioon
  • Lataa 47.1.A.8.49_CE1 (1310-7123, Customized CE1 = Keski-Eurooppa 1) firmware ja pura RAR-paketti valitsemaasi sijaintiin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää XperiaFirm -ohjelmalla ladattua firmwarea.
  • Poista puretusta kansiosta persist_X-FLASH-ALL-42E5.sin tiedosto, jotta emme koske vahingossakaan TA-osioon ennen backuppausta.
  • Siirrä newflasher.exe edellä ladattuun firmware kansioon.
  • Avaa puhelimesta salatut kehittäjäasetukset alla olevan videon mukaisesti (Asetukset>Järjestelmä>Tietoja puhelimesta>Paina Koontiversio/Ohjelmistoversion numero kohtaa nopeasti 7x, kunnes saat ilmoituksen kehittäjävalikon aukeamisesta).

  • Palaa takaisin asetusten etusivulle ja kytke USB-vianmääritys päälle (Asetukset>Järjestelmä>Kehittäjäasetukset>Aktivoi vianetsintä kohdasta "USB-vianmääritys").
  • Sammuta puhelin.
  • Kytke puhelin USB-kaapelilla tietokoneeseen pitämällä äänenvoimakkuus pienemmälle nappia pohjassa, jotta download mode käynnistyy.
  • Kun puhelimen ilmoitusvalo muuttuu vihreäksi, voit vapauttaa äänenvoimakkuus napin.
  • Avaa newflasher.exe ja vastaa kolmeen optional vaiheesen ”n”.

  • Ohjelma aloittaa flashaamisen tämän jälkeen automaattisesti. Flashaus kestää 20-25 minuuttia.
  • Kun flashaus on valmistunut (tarkista logeista), sulje ohjelma ja irroita puhelin USB-kaapelista

  • Käynnistä puhelin uudelleen.
  • Suorita laitteen käyttöönottaminen ilman internet-yhteyttä, ettei mikään sovellus ala päivittämään itseään taustalla.

Temp root ja TA-backuppaus
  • Kytke USB-vianmääritys puhelimesta päälle aiempien ohjeiden mukaisesti.
  • Laita samalla ”Pysy käynnissä” -asetus päälle, ettei puhelin mene lepotilaan kesken TA-backuppauksen.
  • Käy ottamassa ”Customization Version” uudelleen talteen varmuuden vuoksi. (Jos flashasit tämän ohjeen 47.1.A.8.49_CE1 firmwaren, niin sen pitäisi olla 1310-7123_R6B).
  • Lataa bindershell zip-paketti alla olevan linkin kautta ja pura kansio samaan sijaintiin, jonne asensit ADB-työkalut.
  • Avaa komentokehote siirtymällä tietokoneella C:\platform-tools -kansioon ja kirjoittamalla ”cmd” tiedostoselaimen osoitekenttään. Enterin painamisen jälkeen komentoikkuna avautuu ja siihen voidaan syöttää haluttuja komentoja.
  • Kytke puhelin tietokoneeseen sen ollessa päällä, valitse vain latauksen sijaan tiedostonsiirto ja hyväksy USB-vianmääritys. Tarvittavien ajureiden pitäisi asentua automaattisesti.
  • Kirjoita komentokehotteeseen ”adb devices” ja tarkista, että puhelin tunnistautuu komentokehotteessa ADB-tilassa. Jos laite ei tunnistaudu oikein, niin ADB-ajureita ei ole asennettu.
  • Seuraavaksi kirjoita alla olevat koodit komentokehotteeseen yksi kerrallaan.
Koodi:
adb push bindershell /data/local/tmp
adb shell
cd /data/local/tmp
chmod 755 ./bindershell
./bindershell
cd /data/local/tmp
dd if=/dev/block/bootdevice/by-name/TA of=TA-locked.img
chown shell:shell TA-locked.img
sync
sync


  • Avaa tämän jälkeen toinen komentokehote siirtymällä tietokoneella takaisin C:\platform-tools -kansioon ja kirjoittamalla ”cmd” tiedostoselaimen osoitekenttään uudelleen. Paina lopuksi Enter.
  • Seuraavaksi kirjoita alla oleva koodi uuteen komentokehotteeseen, jotta TA-backup siirretään tietokoneelle C:\platform-tools -kansioon.
Koodi:
adb pull /data/local/tmp/TA-locked.img

  • Tarkista vielä, että muodostuneen TA-backup tiedoston koko on 2 097 152 tavua ja kopioi (älä siirrä) se talteen varmaan sijaintiin.
  • TA-backuppaus on nyt suoritettu. Komentokehotteet voidaan sulkea ja irroittaa puhelin tietokoneesta.
3. Bootloaderin unlockaus
Bootloaderin avaamisen ohjeet löytyy aiemmin kirjoittamastani Lukijatesti: Sailfish X & Sony Xperia XA2 - io-tech.fi -artikkelista. Samat ohjeet toimivat myös XZ1 Compactilla mutta XZ1 Compactin kanssa täytyy käyttää kyseiselle puhelimelle tehtyjä Fastboot ajureita. Ajurit löytyvät alla olevan linkin kautta.


Jos käytit tämän oppaan 47.1.A.8.49_CE1 firmwarea, niin OEM-lukituksen avaamiseksi puhelimessa täytyy käyttää SIM-korttia paikallaan ja kytkeä netti aktiiviseksi hetkeksi (sekä mahdollisesti käynnistää puhelin kertaalleen uudelleen). Muuten OEM:n lukituksen avaus on harmaana eikä sitä voi kytkeä aktiiviseksi. Älä kuitenkaan anna minkään sovelluksen päivittää itseään taustalla, jotta temp root onnistuu myöhemmin uudelleen ilman ongelmia.

Varsinainen unlockaus tapahtuu ”fastboot -i 0x0fce oem unlock 0x<unlock code>” komennolla.



4. TA-backupin palautus
TA-backup kannattaa palauttaa bootloaderin unlockauksen jälkeen takaisin puhelimeen, jotta DRM-avaimia hyödyntäviä ominaisuuksia voidaan tarvittaessa käyttää. HUOM! TA-backupin palautus täytyy ennen firmwaren päivitystä, sillä temp root (bindershell) toimii vain vanhassa firmwaressa.
  • Kytke USB-vianmääritys puhelimesta päälle aiempien ohjeiden mukaisesti.
  • Laita samalla ”Pysy käynnissä” -asetus päälle, ettei puhelin mene lepotilaan kesken TA-backuppauksen.
  • Avaa komentokehote siirtymällä tietokoneella C:\platform-tools -kansioon ja kirjoittamalla ”cmd” tiedostoselaimen osoitekenttään. Enterin painamisen jälkeen komentoikkuna avautuu ja siihen voidaan syöttää haluttuja komentoja.
  • Kytke puhelin tietokoneeseen sen ollessa päällä, valitse vain latauksen sijaan tiedostonsiirto ja hyväksy USB-vianmääritys.
  • Kirjoita komentokehotteeseen ”adb devices” ja tarkista, että puhelin tunnistautuu komentokehotteessa.
  • Seuraavaksi kirjoita alla olevat koodit komentokehotteeseen yksi kerrallaan.
Koodi:
adb push bindershell /data/local/tmp
adb shell
cd /data/local/tmp
chmod 755 ./bindershell
./bindershell
cd /data/local/tmp
dd if=/dev/block/bootdevice/by-name/TA of=TA-unlocked.img
chown shell:shell TA-unlocked.img
sync
sync

  • Avaa tämän jälkeen toinen komentokehote siirtymällä tietokoneella C:\platform-tools -kansioon ja kirjoittamalla ”cmd” tiedostoselaimen osoitekenttään. Paina lopuksi Enter.
  • Seuraavaksi kirjoita alla oleva koodi uuteen komentokehotteeseen, jotta aiemmin luotu TA-backup palautetaan puhelimeen.
Koodi:
adb pull /data/local/tmp/TA-unlocked.img
adb push TA-locked.img /data/local/tmp
  • Palaa takaisin komentoikkunaan, jossa käynnistettiin temp root (bindershell), ja kirjoita alla olevat koodit komentokehotteeseen TA-backupin palautuksen viimeistelyksi.
Koodi:
cd /data/local/tmp
dd if=TA-locked.img of=/dev/block/bootdevice/by-name/TA
sync
sync
  • TA-backupin palautus on nyt suoritettu. Komentokehotteet voidaan sulkea ja irroittaa puhelimen tietokoneesta.
5. Upgrade uusimpaan 47.2.A.11.228 versioon
Lineage OS 17.1:n asennus vaatii, että puhelimen tietyt ohjelmistokomponentit päivitetään uusimpaan versioon, sillä Lineage OS käyttää niitä asennuksen pohjana. Tämän takia puhelimeen pitää asentaa joiltain osin uusin firmware sisään ennen Lineage OS:n asennusta. (Jos TA-backuppaus ja sen palautus on jätetty väliin, niin puhelimen voi päivittää normaalisti uusimpaan versioon asetuksien kautta).
  • Lataa riisuttu 47.2.A.11.228_DE (1310-4373, Customized DE = Saksa) firmware ja pura RAR-paketti valitsemaasi sijaintiin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää XperiaFirm -ohjelmalla ladattua firmwarea.
  • Yllä olevasta firmware paketista on valmiiksi poistettu sellaisia tiedostoja, joita emme halua tässä yhteydessä flashata puhelimeen. Jos käytät XperiaFirm-ohjelmalla ladattua firmwarea, niin poista alla olevat tiedostot paketista (etenkin persist_X-FLASH-ALL-42E5.sin tiedosto, jotta emme koske vahingossakaan palautettuun TA-osioon).
    • kaikki *.ta loppuiset tiedostot (säilytä kuitenkin Lilac_XBootConfig_MiscTA.ta boot/ kansiossa)
    • cache*.sin
    • fotakernel*.sin
    • kernel*.sin
    • persist*.sin
    • system*.sin
    • userdata*.sin
  • Siirrä newflasher.exe edellä ladattuun firmware kansioon.
  • Avaa salatut kehittäjäasetukset (Asetukset>Järjestelmä>Tietoja puhelimesta>Paina Koontiversio/Ohjelmistoversion numero kohtaa nopeasti 7x, kunnes saat ilmoituksen kehittäjävalikon aukeamisesta).
  • Palaa takaisin asetusten etusivulle ja kytke USB-vianmääritys päälle (Asetukset>Järjestelmä>Kehittäjäasetukset>Aktivoi vianetsintä kohdasta "USB-vianmääritys").
  • Sammuta puhelin.
  • Kytke puhelin USB-kaapelilla tietokoneeseen pitämällä äänenvoimakkuus pienemmälle nappia pohjassa, jotta download mode käynnistyy.
  • Kun puhelimen ilmoitusvalo muuttuu vihreäksi, voit vapauttaa äänenvoimakkuus napin.
  • Avaa newflasher.exe ja vastaa kolmeen optional vaiheesen ”n”.
  • Ohjelma aloittaa flashaamisen tämän jälkeen automaattisesti. Flashaus kestää tällä kertaa vain vähän aikaa, sillä kaikkia firmwaren osia ei flashata uudelleen.
  • Kun flashaus on valmistunut (tarkista logeista), sulje ohjelma ja irroita puhelin USB-kaapelista.
  • Käynnistä puhelin uudelleen. Puhelin on edelleen Android Oreo versiossa, sillä päivitimme vain alempia ohjelmistokomponentteja uusimpaan versioon. Käynnistyksen yhteydessä bootloaderin avaamisesta kertova ilmoitusnäkymä pitäisi kuitenkin olla erilainen päivityksen jälkeen.
6. TWRP:n asennus
TWRP:n asennus ohjeet löytyy aiemmin kirjoittamastani Custom ROMin asentaminen Xiaomi Redmi Note 4 -puhelimeen - io-tech.fi -artikkelista. Samat ohjeet toimivat myös XZ1 Compactilla mutta XZ1 Compactin kanssa täytyy käyttää kyseiselle puhelimelle tehtyä TWRP:tä (linkki alla). Tällöin myös TWRP:n asennuskomentoa on muotoa ”fastboot flash recovery twrp-3.3.1-0-lilac-android10-1.img”. XZ1 Compact käynnistyy Fastboot -tilaan samalla tavalla kuin bootloaderin unlockauksen yhteydessä eli painamalla virtapainiketta ja volume ylös nappia yhtä aikaa pohjassa samalla, kun tietokoneeseen yhdistetty usb-johto yhdistetään puhelimeen. Mikäli puhelin käynnistyy onnistuneesti fastboot tilaan, puhelimen ilmoitusvalo syttyy siniseksi näytön pysyessä sammuneena.
Xperia XZ1 Compact käynnistyy TWRP-recoveryyn irroittamalla puhelin tietokoneesta ja painamalla virtapainiketta ja volume alas nappia (ei siis ylös) pohjassa niin kauan kunnes puhelin värähtää.

7. Lineage OS 17.1:n (ja GAPPS-paketin) asennus
Lineage OS 17.1 custom ROM:n ja Googlen sovellusten (GAPPS) asentaminen tapahtuu edellä asennetun TWRP-recoveryn kautta. Custom ROM:t eivät yleensä sisällä Googlen palveluita valmiina, joten ne täytyy asentaa puhelimeen erikseen custom ROM:n asennuksen jälkeen. Halutessaan GAPPS-paketin voi jättää kokonaan asentamatta, jos ei tarvitse mitään Googlen palveluita. XZ1 Compactin Lineage OS 17.1 -ohjelmisto sisältää valmiina F-Droid -sovelluskaupan.
  • Käynnistä puhelin uudelleen ja kytke laite tietokoneeseen tiedostonsiirtotilassa.
  • Lataa LineageOS 17.1 ja halutessasi GAPPS-paketti alla olevien linkkien kautta ja siirrä tiedostot puhelimeen.
  • Irroita puhelin tietokoneesta ja sulje puhelin.
  • Käynnistä puhelin TWRP-recoveryyn painamalla virtapainiketta ja volume alas nappia pohjassa niin kauan kunnes puhelin värähtää.
  • Siirry TWRP:ssä Wipe-osioon ja suorita System, Data ja Cache -sektoreiden tyhjentäminen ”Advanced Wipe” -painikkeen takaa.
  • Tyhjentämisen jälkeen puhelimessa ei enää ole käyttöjärjestelmää, joten uusi käyttöjärjestelmä asennetaan laitteeseen custom ROMin muodossa.
  • Asennus tapahtuu Install-osiossa valitsemalla haluttu zip-paketti yksi kerrallaan. Ensimmäiseksi asennetaan Lineage OS 17.1 custom ROM zip-tiedosto, jonka jälkeen suoritetaan välimuistien tyhjentäminen ”Wipe cache/dalvik” -komennon kautta.
  • Tämän jälkeen käyttöjärjestelmään lisätään halutut Googlen palvelut GAPPS-paketin muodossa toimien samalla tavalla kuin edellä. Myös GAPPS-paketin asentamisen jälkeen kannattaa suorittaa välimuistien tyhjentäminen.
  • Lopuksi puhelin voidaan käynnistää ”Reboot System” -komennolla. Ennen käynnistysprosessin aloittamista TWRP ehdottaa erillisen TWRP-sovelluksen asentamista mutta tämä voidaan ohittaa klikkaamalla ”Do Not Install” -painiketta.
Jos käynnistysprosessi etenee suunnitellusti, pitäisi ruudulle ilmestyä custom ROMin käynnistysanimaatio hetken odottelun jälkeen. Käyttöjärjestelmän ensimmäinen käynnistyminen kestää kuitenkin useita minuutteja, joten käyttäjän kannattaa odottaa tässä vaiheessa kärsivällisesti. Kun puhelin lopulta käynnistyy käyttöjärjestelmään, voidaan puhelin ottaa käyttöön samalla tavalla kuin uusi Android-laite.

 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Toistaiseksi en ole havainnut mitään isompia ongelmia Lineage OS 17.1 kanssa. Tähän pystyy asentamaan Lineage OS:n Snap Cameran rinnalle myös Sonyn vakio Xperia kameran ja se vaikuttaa toimivan hyvin. Esimerkiksi hidasvideoiden ottaminen onnistuu samaan tapaan kuin vakio firmwaressa. Xperia kamera ilmeisesti toimii ilman TA-backuppiakin mutta kun DRM-avaimet on tallessa, niin myös video- ja audiopuolella ominaisuudet toimivat kuten ilman muokkauksia. Lisää infoa alla:
Ainoa bugi tuossa on, että Xperia kamera alkaa toimimaan vasta ensimmäisen pidemmän latauksen jälkeen. Puhelin ilmeisesti menee johonkin lepotilaan, joka korjaa bugin.
derf elot sanoi:
For whatever reason (we haven't figured it out yet) the Sony stock camera will crash either when clearing dalvik cache, or when doing a dirty flash that causes the cleaning of the cache. This issue doesn't happen when doing a clean flash. The workaround will fix it semi-permanently - that is until the next time the dalvik cache is cleared.

edit: technically we know what's happening and why the workaround fixes it (during charge at night an android service is running that does dex optimizations which fixes the crash) but we haven't yet figured out how to implement a permanent fix for it yet
Tässä vielä kuvakaappaus DRM checkistä.
image_2020-03-16_15-46.png
Screenshot_20200314-133443_DRM_Info.png
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Kiitokset @FlyingAntero ... Täkyilen vielä ihan pienen hetken verran lisää, josko Sony nyt kuitenkin vielä taipuisi tuohon päivittämiseen. On jotenkin hyvin vaikeaa tajuta, että noinkin suuren firman johdossa voidaan olla aivan noin ylimielisiä omia asiakkaitaan kohtaan. Aasialaiseen tapaan ei kuitenkaan taida kuulua perääntyminen edes väärässä ollessa, kun siinä menevät kasvot.
Pitää tuo vaimon windows kymppi työkannettava tutkata lävitse, josko homman voisi tuon avulla tehdä. Siinä ovat tietty kaikki suojaukset aivan tapissa. Ja nuo kaikki ohjeet pitänee tavailla pariinkin kertaan lävitse ennen aloittamista. No, on tässä muinoin nämä hackintoshitkin saatu toimimaan, niin eiköhän se tämäkin häslääminen onnistu. Vielä kerran: Lämpimät kiitokset noista ohjeista.

T -.-

Korona vapaata kevättä itse kullekin Teistä.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Tässähän vois hyvinkin olla aikaa paneutua tähän...

Kuinkas paljon aikaa tähän rojektiin pitää varata ensikertalaisena?
Jos kaikki menee kuin Strömsössä, niin pari tuntia siinä varmaan menee sillä oletuksella, että tiedostot on ladattu valmiiksi. Pisin työvaihe on firmwaren downgrade, kun Newflasher asentaa vanhempaa firmistä puhelimeen reilu parikymmentä minuuttia. Muut työvaiheet on nopeita suorittaa, jos ajurit ja työkalut vain pelaavat. Windowsin kanssa saattaa välillä olla vähän taistelua ajureiden kanssa. Joskus aiemmin asennetut ajurit saattaavat sotkea uusien ajureiden asentamista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 526
Viestejä
4 165 499
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom