Keskustelua kevytautoista

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Voisi kuitenkin kuvitella, että modernilla ajoavustimilla varustetulla, 45 km/h rajoitetulla henkilöautolla kolarit jää vähäisiksi. Voisihan noihin vielä määrätä pakolliseksi automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jos haluaa pelata varmemman päälle.
Muuten saattaisi jäädä, mutta noiden ratissa olisi kuitenkin 15v tyypit jotka savat mopoautokortin(ei yhtään ajotuntia autokoulussa). Tuon ikäisille paras olisi mopoilu jossain syrjäkylillä ja jos asuu jossain missä on paljon liikennettä niin sitten en päästäisi muiden joukkoon mopollakaan, kun kerran julkisetkin kulkee kaupungeissa.

Näkökulma: Suomalaisten asiantuntijoiden kuunteleminen unohtui kevytautoilun hilpeän kiiman alle
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Muuten saattaisi jäädä, mutta noiden ratissa olisi kuitenkin 15v tyypit jotka savat mopoautokortin(ei yhtään ajotuntia autokoulussa). Tuon ikäisille paras olisi mopoilu jossain syrjäkylillä ja jos asuu jossain missä on paljon liikennettä niin sitten en päästäisi muiden joukkoon mopollakaan, kun kerran julkisetkin kulkee kaupungeissa.

Näkökulma: Suomalaisten asiantuntijoiden kuunteleminen unohtui kevytautoilun hilpeän kiiman alle
Mutta koska mopoautoilua ei kuitenkaan olla kieltämässä niin ne ajelevat jatkossakin keskustoissa ja taajamissa niillä mopoautoillaan. Ihmetyttää miksi se kuitenkin sallitaan jos kerran halutaan parantaa jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuutta.

Sanoin jo aiemminkin, mutta näissä perusteluissa haisee pahasti kaksinaismoralismi ja taustalla varmasti mopoautoteollisuuden lobbarit.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Mutta koska mopoautoilua ei kuitenkaan olla kieltämässä niin ne ajelevat jatkossakin keskustoissa ja taajamissa niillä mopoautoillaan. Ihmetyttää miksi se kuitenkin sallitaan jos kerran halutaan parantaa jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuutta.

Sanoin jo aiemminkin, mutta näissä perusteluissa haisee pahasti kaksinaismoralismi ja taustalla varmasti mopoautoteollisuuden lobbarit.
Jotenkin luulisi että mopoautoteollisuuden lobbailubudjetti ei pysty kilpailemaan oikeita autoja valmistavien tahojen budjettien kanssa.

Hyvähän se olisi tosiaan mopoautotkin kieltää, tai sitten laittaa kuskit opettelemaan oikeasti miten ajetaan eli joku 24h autokouluajoja + teoriat jotka on suunnattu tuon ikäisille + oikeasti haastava ajokoe jonka läpäisee vain jos oikeasti osaa jo ajaa turvallisesti.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Hyvähän se olisi tosiaan mopoautotkin kieltää, tai sitten laittaa kuskit opettelemaan oikeasti miten ajetaan eli joku 24h autokouluajoja + teoriat jotka on suunnattu tuon ikäisille + oikeasti haastava ajokoe jonka läpäisee vain jos oikeasti osaa jo ajaa turvallisesti.
Teini-ikäisillä ongelmana on kyllä se, että vaikka periaatteessa osaisi ajaa turvallisesti, niin halua siihen ei välttämättä ole.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Jotenkin luulisi että mopoautoteollisuuden lobbailubudjetti ei pysty kilpailemaan oikeita autoja valmistavien tahojen budjettien kanssa.

Hyvähän se olisi tosiaan mopoautotkin kieltää, tai sitten laittaa kuskit opettelemaan oikeasti miten ajetaan eli joku 24h autokouluajoja + teoriat jotka on suunnattu tuon ikäisille + oikeasti haastava ajokoe jonka läpäisee vain jos oikeasti osaa jo ajaa turvallisesti.
Se oikea auto ostetaan joka tapauksessa, vain pari vuotta myöhemmin. Ei lisäisi heillä volyymiä merkittävästi. Mopoautoteollisuudelta taas häviää pohja kokonaan jos kevytautot sallitaan, eli heillä on huomattavasti isompi oma lehmä ojassa.

Olen samaa mieltä, että jo mopoauton ajamiseen pitäisi suorittaa ihan "oikea" ajokoulu ja suorittaa "oikea" ajokoe. Siitä voisi sitten vaikka saada hyötyä varsinaisen ajokortin ajamisessa, kun kerran tietyt perusasiat on jo opeteltu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Mopoauto ajoi ulos tieltä ja päätyi katolleen ojaan Raumalla – kyydissä seitsemän nuorta

Mitenhän olisi mennyt kevytautolla? Ainakin melkoinen biljardipeli olisi ollut käynnissä kun täydessä ohjaamossa turvatyynyt pistävät piltit ikkunoista ulos. Tuossa taas se että ei tuon ikäiset tajua riskejä, varsinkin kun miettii että 7kpl samanlaisia uunoja. Laitetaan tilalle 7kpl 18v ikäisiä niin 3,5kpl niistä(tytöt) ymmärtää jo jättää toteuttamatta hienon idean ja kun kaikki on 24v niin ne loputkin pääsee samalle ajattelun tasolle. Jos lähdetään veikkaamaan niin tuosta porukasta jos kaikilla olisi kevytauto nyt käytössä niin hyvin todennäköisesti kaikki ajaisivat letkassa 60km/h kilpaa keskenään keskellä yötä jossain 30km/h asuinalueella. Paljon parempi että pääsee liikenteeseen isolla ajoneuvolla vasta kun on sillä tasolla että siihen kykenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Ehei, mopoauton sijaan voi valita Dacia Lodgyn, 7-paikkainen tila-auto. Suomen sivustoilta ei sattunut silmään mitä tuollainen painaa, mutta internetistä löytyi!

Dacia Lodgy - Wikipedia

Alle 1500kg, hinta järkevät alle 20ke. Varmaan on muitakin mitkä mahtuu painorajaan ja istuinpaikkoja riittää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Ehei, mopoauton sijaan voi valita Dacia Lodgyn, 7-paikkainen tila-auto. Suomen sivustoilta ei sattunut silmään mitä tuollainen painaa, mutta internetistä löytyi!

Dacia Lodgy - Wikipedia

Alle 1500kg, hinta järkevät alle 20ke. Varmaan on muitakin mitkä mahtuu painorajaan ja istuinpaikkoja riittää.
Tuohon olisi tunkeutunut kokonainen koululuokka ennen lähtöä. Itsekkin tuli joskus kokeiltua(ennen 24v maagista rajaa) ja Fiat 127(vm -78) sisään meni heittämällä 11.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tuohon olisi tunkeutunut kokonainen koululuokka ennen lähtöä. Itsekkin tuli joskus kokeiltua(ennen 24v maagista rajaa) ja Fiat 127 sisään meni heittämällä 11.
Tuon nyt täytyi olla noita uudempia fiinejä malleja, missä penkit sai kipattua, ja oikea hot hatch. Oma 127 ei mitenkään olisi vetänyt moisia määriä populaa, kun oli vanhempaa mallia ja sillä pienellä paksilla. Sitten yks Saab 96 millä koeteltiin kaikkia rajoja, niin todellista matkustajamäärää en edes muista, kun sisälle sen minkä mahtuu, ja loput konepellille ja katolle. Näin siis hyvin hitaalla vauhdilla kaupungin keskustassa ja vain pienen matkaa.
Tilanne kyllä vitutti itseä hyvinkin paljon, eikä kestänyt kovin pitkään.

Tämä vain pieni otanta mitä tuli just kortin saaneena törttöiltyä, kukaan ei loukkaantunut tai kuollut. Eikä edes lähipiiristä.

Enkä edes mopolla onnistunut tappamaan itseäni, vaikka kaikki mahdollisuudet oli ilmassa:bored:

Mutta eihän kevytautot ole tulemassa nyt tai tuskin edes vuoden päästä. Saahan sitä kortin 17 vuotiaana ihan oikeaan autoon jos asuu niin pöndellä kuin mä...
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Ehei, mopoauton sijaan voi valita Dacia Lodgyn, 7-paikkainen tila-auto. Suomen sivustoilta ei sattunut silmään mitä tuollainen painaa, mutta internetistä löytyi!

Dacia Lodgy - Wikipedia

Alle 1500kg, hinta järkevät alle 20ke. Varmaan on muitakin mitkä mahtuu painorajaan ja istuinpaikkoja riittää.
kevytauto ei vain voi olla 7-paikkainen. Ylimääräiset penkit joudutaan poistamaan ennen rekisteröintiä ja estämään niiden helppo asennus takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
kevytauto ei vain voi olla 7-paikkainen. Ylimääräiset penkit joudutaan poistamaan ennen rekisteröintiä ja estämään niiden helppo asennus takaisin.
Ei kait lakiehdotuksessa ollut rajoitettu paikkojen määrää? Jos vain löytyy 7 paikkainen tila-auto, minkä omamassa on alle 1500kg niin mikä sen olisi estänyt?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Muistanko väärin, että kokonaispaino oli rajattu tuohon 1500kg?
Juuri näin, Dacian kaivoin vähän sattumalta, kun wikin mukaan sen paino on alle tuon 1500kg, tokihan noita on muitakin varmaan.
Sähköautossa painoraja taitaa olla 1800kg jos oikein muistan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Juuri näin, Dacian kaivoin vähän sattumalta, kun wikin mukaan sen paino on alle tuon 1500kg, tokihan noita on muitakin varmaan.
Sähköautossa painoraja taitaa olla 1800kg jos oikein muistan.
Eikös ton dacian omapaino ole alle 1500kg ja kokonaispainot huitele siellä 1900kg:n molemmin puolin?
Screenshot_1.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Omamassa ratkaisee.

Kevytauto
Kevytauto on 14 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun T1-luokkaan kuuluva ajoneuvo:

...

4) jonka omamassa ajokuntoisena on enintään 1 500 kg, tai enintään 1 800 kg, jos ajoneuvon käyttövoimana on sähkö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Sittenhän valikoimaa on vaikka kuinka paljon, käytännössä isommat kuin eemelit ja vitossarjalaiset jättää pois, niin kaikki muut käy painon puolesta.

Edit >2015, <1500kg ja >200kW Haun tulokset
Homma lähti 7-paikkaisista, kun mopoautoporukka kurvaili mettään seitsemän henkeä kyydissä.

McLaren yms olis ihan kiva toki noin ensiautoksi:), mutta muokkasin hakua sen verran että tehot mitä sattuu, sama omapaino + henkilömäärä 7. Toivottavasti linkki toimii.

Haun tulokset
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Homma lähti 7-paikkaisista, kun mopoautoporukka kurvaili mettään seitsemän henkeä kyydissä.

McLaren yms olis ihan kiva toki noin ensiautoksi:), mutta muokkasin hakua sen verran että tehot mitä sattuu, sama omapaino + henkilömäärä 7. Toivottavasti linkki toimii.

Haun tulokset
Molemmissa hakutuloksissa on ihan varteenotettavia vaihtoehtoja ja jopa todennäköisiä.

Juu huomasin kyllä, että alunperin puhuttiin 7-paikkaisista, mutta ei toi viimeisin postaus enää siihen liittynyt, kun tuli jo selväksi omapaino-kokonaispaino-ylipainoasiat.

Edit: niin ja en tiedä mistä toi omapaino muuttui omassa päässä kokonaispainoksi, oliko jossain vaiheessa joku lakiluonnos, että kokonaispaino olisi 1500kg?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Molemmissa hakutuloksissa on ihan varteenotettavia vaihtoehtoja ja jopa todennäköisiä.

Juu huomasin kyllä, että alunperin puhuttiin 7-paikkaisista, mutta ei toi viimeisin postaus enää siihen liittynyt, kun tuli jo selväksi omapaino-kokonaispaino-ylipainoasiat.

Edit: niin ja en tiedä mistä toi omapaino muuttui omassa päässä kokonaispainoksi, oliko jossain vaiheessa joku lakiluonnos, että kokonaispaino olisi 1500kg?
Lakiluonnosta en tosiaan muista ainakaan lukeneeni niin että olisi pistänyt pahemmin silmään. Tuosta kokonaipainosta tuli mieleen alueen toinen ketju, oliko nyt Alfa Romeo cabrio, missä kokonaispaino oli sitä luokkaa, ettei kaksi lihavaa ihmistä edes saisi olla autossa samaan aikaan, matkatavaroista puhumattakaan:lol:

Tämä siis puhas OT. Senhän sitten aikanaa miten asia etenee jos mitenkään. Nytkin jotkut tahot, ainakin iltapaskojen toimittajat ehdotelleet niitä epa-traktoreita jopa tientukkeeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Lakiluonnosta en tosiaan muista ainakaan lukeneeni niin että olisi pistänyt pahemmin silmään. Tuosta kokonaipainosta tuli mieleen alueen toinen ketju, oliko nyt Alfa Romeo cabrio, missä kokonaispaino oli sitä luokkaa, ettei kaksi lihavaa ihmistä edes saisi olla autossa samaan aikaan, matkatavaroista puhumattakaan:lol:

Tämä siis puhas OT. Senhän sitten aikanaa miten asia etenee jos mitenkään. Nytkin jotkut tahot, ainakin iltapaskojen toimittajat ehdotelleet niitä epa-traktoreita jopa tientukkeeksi.
Ei ainakaan niitä traktorihässäköitä tänne tarvita. Osahan on jo noita pikkuautoja ostanut ja osa on jo saanut palautettuakin.
Mutta mutta, jos sen pitää olla tulevaisuudessakin kaksi paikkainen ja ei välttämättä uutta tarvitse hommata, niin tuossahan noita olisi aika pienilla muutoksilla ja ihan kohtuu hintaankin vielä. https://www.nettiauto.com/listAdvSe...82760@tb=tmp_find_agent&sortCol=price&ord=ASC
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Yli 100 autoilijaa kokoontui ”kaahailemaan” Turun seudulla – nyt puolustautuu poliisin parjaaman tapahtuman järjestäjä: "Perseilijät pilaavat koko homman maineen"
"– Poliisi ei pystynyt kaikkiin rikkomuksiin edes puuttumaan, koska niin moni ajoi niin valtavia nopeuksia.

Luotonen kertoo, että suuri määrä perjantaina kovimpia ylinopeuksia ajaneista kuljettajista oli vain 17-vuotiaita, poikkeusluvalla ajokortin saaneita nuoria."

Monestikko olette lukeneet vastaavia uutisia aikoina ennen kuin 17-vuotiaille alettiin myöntämään ajokortteja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Yli 100 autoilijaa kokoontui ”kaahailemaan” Turun seudulla – nyt puolustautuu poliisin parjaaman tapahtuman järjestäjä: "Perseilijät pilaavat koko homman maineen"
"– Poliisi ei pystynyt kaikkiin rikkomuksiin edes puuttumaan, koska niin moni ajoi niin valtavia nopeuksia.

Luotonen kertoo, että suuri määrä perjantaina kovimpia ylinopeuksia ajaneista kuljettajista oli vain 17-vuotiaita, poikkeusluvalla ajokortin saaneita nuoria."

Monestikko olette lukeneet vastaavia uutisia aikoina ennen kuin 17-vuotiaille alettiin myöntämään ajokortteja?

Pojat on poikia. Mutta eihän sitä korttia ajamiseen tarvita edelleenkään.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Yli 100 autoilijaa kokoontui ”kaahailemaan” Turun seudulla – nyt puolustautuu poliisin parjaaman tapahtuman järjestäjä: "Perseilijät pilaavat koko homman maineen"
"– Poliisi ei pystynyt kaikkiin rikkomuksiin edes puuttumaan, koska niin moni ajoi niin valtavia nopeuksia.

Luotonen kertoo, että suuri määrä perjantaina kovimpia ylinopeuksia ajaneista kuljettajista oli vain 17-vuotiaita, poikkeusluvalla ajokortin saaneita nuoria."

Monestikko olette lukeneet vastaavia uutisia aikoina ennen kuin 17-vuotiaille alettiin myöntämään ajokortteja?
Aina tuommoisissa kokoontumisissa on vastaavia tapahtunut, ei ole mihinkään muuttunut vaikka 17v kortinomistajia löytyy maasta
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Oikeastaan voisi vaan suoraan hoitaa asian niin että 40km/h rajoitetun kevytauton saisi käyttöön 18v pojat ja uuden ajokokeen kautta 24v saisivat sitten täyden kortin. Tytöille suoraan iso kortti 18v. Ja kaikki muut joilla kortteja jo löytyy niin niillä saisi ajaa vain kevytautoa vuoden ajan + uusi ajokokeen läpäisyja kymmenen pakollista autokoulutuntia, jos ottaa 2 sakkoa vuoden aikana.

Poliisi: Poikkeusluvalla ajokortin 17-vuotiaana saanut ajoi lähes kahtasataa tutkaan Limingassa
Inssiajo ohi, kaasu pohjaan: Ylöjärveläinen nuorukainen kaahasi suoraan ajokokeesta 60 km/h alueella 115 km/h
Katso hurja video! 17-vuotias motoristi keuli yli 100 kilometrin tuntivauhtia – hengenvaarallinen temppuilu tallentui poliisikameraan
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa

tämä tapaus taas on maksumuurin takana, mutta jos jollain on tunnukset niin pääsee lukaisemaan:
https://www.ksml.fi/kotimaa/Uutta-tietoa-alaikäisten-ulosajosta-Palokassa-Ratissa-17-vuotias-poikkeusluvalla-ajokortin-saanut-poika/1448186
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa
Kyseessä on ulosajo jyrkässä kaarteessa märällä tiellä. Mitä veikkaat, lähteekö henkilöauto 60 km/h-nopeudella käsistä tuollaisessa tilanteessa vai tarvitaanko vähän enemmän nopeutta?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Kyseessä on ulosajo jyrkässä kaarteessa märällä tiellä. Mitä veikkaat, lähteekö henkilöauto 60 km/h-nopeudella käsistä tuollaisessa tilanteessa vai tarvitaanko vähän enemmän nopeutta?
Ja kuinka helposti lähtee henkin 60km/h nopeudessa nykyautolla ulosajossa? Kevytautolla tossa tuskin olisi pahasti käynyt, vaikka olisi ulos tieltä onnistunut ajamaan.

Ikäpoikkeuslupa on ihan toinen juttu. Itse olen kyllä sen kannalla. Just oma poika sai ikäpoikkeusluvan ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Ratkaisee ainakin meillä hankalan koulumatkan kulkemisongelman.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa

tämä tapaus taas on maksumuurin takana, mutta jos jollain on tunnukset niin pääsee lukaisemaan:
https://www.ksml.fi/kotimaa/Uutta-tietoa-alaikäisten-ulosajosta-Palokassa-Ratissa-17-vuotias-poikkeusluvalla-ajokortin-saanut-poika/1448186
Nyt on vedetty yhtäläisyysmerkki kahden eri asian välille. Vaihathan tuon merkin oikeaan muotoon;

Kevytautot != 17-vuotiaiden täysautoilla ajamat kolarit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Näyttää kyllä nyt siltä että asiat olivat kuitenkin ennen paremmin, kun alle 18-vuotiailla ei ollut mahdollisuutta auton ajokorttiin. Noita alaikäisten vakavia onnettomuuksia ja piittaamattomuuksia on ollut aivan liikaa (alkaakohan jo löytyä tilastoa?). Julkinen liikenne kuntoon ja kattavammaksi ja tiet turvallisemmiksi kevyttä liikennettä ajatellen on se oikea vaihtoehto. Näiden lisäksi sitten se perinteinen maltti ja odotus, ikä tulee täyteen joskus, jos ei sitten henki lähde liikenteessä oman tai muiden malttamattomuuden takia jo ennen sitä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Nyt on vedetty yhtäläisyysmerkki kahden eri asian välille. Vaihathan tuon merkin oikeaan muotoon;

Kevytautot != 17-vuotiaiden täysautoilla ajamat kolarit.
Ei ne ole sama asia, yhtäläisyys on siinä että alle 18v kuskit ottaa huomattavasti enemmän riskejä kuin yli 18v johtuen aivojen kehitysasteesta. Ero on iso jo 17-18 välillä ja huima kun tuosta mennään vielä nuorempiin.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Ei ne ole sama asia, yhtäläisyys on siinä että alle 18v kuskit ottaa huomattavasti enemmän riskejä kuin yli 18v johtuen aivojen kehitysasteesta. Ero on iso jo 17-18 välillä ja huima kun tuosta mennään vielä nuorempiin.
Eihän se tuossa vuodessa kahdessa juuri muutu, eli 18-19-vuotiaat ottanee niitä riskejä lähes samalla lailla kuin 16-17-vuotiaat. Mutta ei liene fiksua näiden riskinottajien määrää ehdoin tahdoin liikenteessä kasvattaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Eihän se tuossa vuodessa kahdessa juuri muutu, eli 18-19-vuotiaat ottanee niitä riskejä lähes samalla lailla kuin 16-17-vuotiaat. Mutta ei liene fiksua näiden riskinottajien määrää ehdoin tahdoin liikenteessä kasvattaa.
Itseasiassa muuttuu, tästä on paljon tutkimusta ja tilastoa olemassa. Se isoin ero tulee juuri tuossa 17-18 kohdalla.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Eihän se tuossa vuodessa kahdessa juuri muutu, eli 18-19-vuotiaat ottanee niitä riskejä lähes samalla lailla kuin 16-17-vuotiaat. Mutta ei liene fiksua näiden riskinottajien määrää ehdoin tahdoin liikenteessä kasvattaa.
Mutta eikö juuri tässä tapauksessa se kevytauto olisi se pienempi paha? 60km/h rajoitus tohon 18v asti, niin vähemmän sattuisi ja tapahtuisi (olettaisin). Nyt kun toi kevytautohomma lykkääntyy, näiden 17v täysautolla ajavien määrä ei ainakaan vähene. Meilläkin homma kääntyi ikäpoikkeuslupaan, jonka helpolla saa nykyään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
No laitappa jotain linkkiä näihin tutkimuksiin
Jep. Todistustaakka on väitteen esittäjällä. Koitan löytää jotain linkkejä kun siihen on aikaa. Kaikki tilastot eivät ole yleisesti jaettavissa joita itse pääsen työn puolesta lukemaan tosin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Olisivat alunperinkin saaneet käyttää jotain muuta termiä kuin "kevytauto". Ehkä päättäjillä on jossain vaiheessa vain mennyt kokonais- ja omapaino sekaisin, ja tuskin lobbaajat ovat auttaneet asiaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Tossa mielenkiintoinen graafi edellisestä julkaisusta:


Nuoret_lii.JPG


Mutta toi ei vielä yksinään kerro muuta kuin, että ensimmäiset vuodet ajokortin saannin jälkeen ovat korkealla tilastossa (oletan, että ajokortti useimmiten ajetaan tossa 18-20v).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa
Taas hyvä esimerkki ihmistyypistä joka on vaatimassa 60 alueelle 50 nopeusrajoitusta, koska joku piripää on ajanut 130km/h auton metsään.

Vaikka jokin yhdistävä tekijä löytyykin, eli tässä tapauksessa alle 18vuotias, ei tuolla ole kevytauton kanssa tekemistä.

Itseasiassa, mä epäilen että osa autoilijoista ei välttämättä sitä kevytautoajokorttiaan edes päivittäisi varsinaiseen ajokorttiin kun 18 paukahtaa viisariin, tai jos tekisi sen, niin vasta joskus selkeästi myöhemmällä iällä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Taas hyvä esimerkki ihmistyypistä joka on vaatimassa 60 alueelle 50 nopeusrajoitusta, koska joku piripää on ajanut 130km/h auton metsään.

Vaikka jokin yhdistävä tekijä löytyykin, eli tässä tapauksessa alle 18vuotias, ei tuolla ole kevytauton kanssa tekemistä.

Itseasiassa, mä epäilen että osa autoilijoista ei välttämättä sitä kevytautoajokorttiaan edes päivittäisi varsinaiseen ajokorttiin kun 18 paukahtaa viisariin, tai jos tekisi sen, niin vasta joskus selkeästi myöhemmällä iällä.
Jos kevytautojen verotus ja vakuutukset olisivat 18-vuotiaalla normiautoa merkittävästi halvemmat (kuten kaiken järjen mukaan pitäisi olla) niin varmasti moni jatkaisi tyytyväisenä kevytautolla ajelua jos kaupunkialueella tai sen laitamilla asuu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Jos kevytautojen verotus ja vakuutukset olisivat 18-vuotiaalla normiautoa merkittävästi halvemmat (kuten kaiken järjen mukaan pitäisi olla) niin varmasti moni jatkaisi tyytyväisenä kevytautolla ajelua jos kaupunkialueella tai sen laitamilla asuu.
Vakuutuksien hinta määräytyy tilastojen ja riskiarvion mukaan. Veikkaisin että tämä tekisi liikennevakuutuksesta aika lailla kalliimmaan nuorille.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Vakuutuksien hinta määräytyy tilastojen ja riskiarvion mukaan. Veikkaisin että tämä tekisi liikennevakuutuksesta aika lailla kalliimmaan nuorille.
Verrattuna mihin? Itse siis arvelin, että sille samalle 18-vuotiaalle kuskille kevytauton vakutuus olisi halvempi kuin normaalin henkilöauton. Muussa ei olisi mitään järkeä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Verrattuna mihin? Itse siis arvelin, että sille samalle 18-vuotiaalle kuskille kevytauton vakutuus olisi halvempi kuin normaalin henkilöauton. Muussa ei olisi mitään järkeä.
Eiköhän ne kevytautot tai muutkin 18v kuskien autot ole pääosin jonkun vanhemman omistuksessa ja vakuuttamia.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Kaikenlaiset ikärajathan ovat aina jonkinlaisia kompromisseja, koska nuoret kehittyvät hieman eri tahtiin ja kehitystä ei tapahdu kuin räjähtäen iän vaihtuessa numeroa isommaksi. Johonkin pitää kuitenkin vetää raja, kun ei voida tehdä yksilöllisiä aivotutkimuksia.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Eiköhän ne kevytautot tai muutkin 18v kuskien autot ole pääosin jonkun vanhemman omistuksessa ja vakuuttamia.
Niin tämä tietty vähän vääristää tuota hinnoittelua, koska vakuutusyhtiö ei ole tyhmä ja olettaa ilman muuta, että se kevytauto menee nuoren käyttöön kun taas normi henkilöautossa ei samaa olettamaa voi tehdä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Kaikenlaiset ikärajathan ovat aina jonkinlaisia kompromisseja, koska nuoret kehittyvät hieman eri tahtiin ja kehitystä ei tapahdu kuin räjähtäen iän vaihtuessa numeroa isommaksi. Johonkin pitää kuitenkin vetää raja, kun ei voida tehdä yksilöllisiä aivotutkimuksia.
Keskimääräisyyksiinhän nuo perustuu, mutta 18v aikuisuuden rajaan on päädytty ihn hyvästä syystä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Eikö 18V täysikäisyys tehty aikanaan ihan poliittisista syistä kun vallankahvassa olevat laskivat että saavat enemmän ääniä kun antavat "lastenkin" äänestää?

Jos kevytautojen verotus ja vakuutukset olisivat 18-vuotiaalla normiautoa merkittävästi halvemmat (kuten kaiken järjen mukaan pitäisi olla) niin varmasti moni jatkaisi tyytyväisenä kevytautolla ajelua jos kaupunkialueella tai sen laitamilla asuu.
Ihan sen varsinaisen ajokortin hankkimiseen tarvittavan vaivan ja rahan takia uskon mone jäävän tuohon kevytautoon. Tietysti jos niiden vakuutukset menee samana luokkaan nykyisten mopoautojen kanssa, niin vuoden vakuutusmksauilla kuittaa sen autokoulun.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ihan sen varsinaisen ajokortin hankkimiseen tarvittavan vaivan ja rahan takia uskon mone jäävän tuohon kevytautoon. Tietysti jos niiden vakuutukset menee samana luokkaan nykyisten mopoautojen kanssa, niin vuoden vakuutusmksauilla kuittaa sen autokoulun.
Tullaan takaisin siihen, että riippumatta pysyykö nykyiset mopoautot vai tuleeko kevytautot niin kunnon ajokortti pitäisi vaatia molempien ajamiseen. Siihen voisi sitten riittää lyhyt täydennyskoe sitten että saa normaalin B-kortin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Tullaan takaisin siihen, että riippumatta pysyykö nykyiset mopoautot vai tuleeko kevytautot niin kunnon ajokortti pitäisi vaatia molempien ajamiseen. Siihen voisi sitten riittää lyhyt täydennyskoe sitten että saa normaalin B-kortin.
Juurikin näin. En ymmärrä miksi joidenkin pitäisi saada ajaa liikenteessä olemattomalla ajo-opetuksella. Se maantieajo yli 60km/h taitaa olla se vähiten opetusta vaativa osuus. Ja kun se opetus kompensoidaan B-korttia ajaessa, niin lopputulos olisi aika optimaalinen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 336
Viestejä
4 157 587
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom