Laskettelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 942
No niin, palattiin yöllä viikon reissulta Italian Alpeilta Monterosasta Gressoney-La-Trinité:stä. Olipahan taas paskaa säkää, koska monessa paikkaa Alpeilla on lunta ihan pirusti, mutta juuri Monterossa sitten toisin päin, eli todella vähälumista ja viimeinen lumisadekin oli tullut alkukuusta. Rinteet kyllä pirun hyvässä kunnossa, mutta vierustat ja todelliset offipaikat vähälumisia, laskettu ja kovaa tuulen hiomaa korppua. Eli ihan samaa, kuin vuonna 2013 kun tuolla ekaa kertaa kävin. Ja piru vie, viime kausi oli kuulemma todella runsasluminen tuolla :(.

Kolme ekaa päivää oli tuulisia ja kahtena päivänä sitten vielä jumituttiin omaan kylään, kun vain alin hissi toimi. Ja tottakai muiden kylien kaikki hissit ja rinteet auki, mutta itse oltiin jumissa. Onneksi sitten loppuviikko oli todella komeea aurinkoista ja tyyntä keliä ja pääsi kiertelemään koko aluetta. Kylässä reilusti plussaa, välillä taisi käydä +10C ja kuuma auringonpaiste. Sääliksi käy niitä, kenellä on reissu vaikkapa maaliskuussa tuonne. Jos lunta ei ala nyt sadella ja lämmöt pysyvät korkealla, rinteetkin alkavat kärsiä, vaikka öisin miinuksella tykittävätkin.

Offi kokemusta ei juuri ole, mutta helppoja vierustoja olisi ollut kiva laskeskella ja ottaa vaikka opas ja taitojen mukaan sitten testailla. Mutta nyt oppaatkin sanoivat suoraa, että ei ole laskettavaa, varsinkaan laudoille ja aika työttömiä kuulemma olivat. Punta Indrenin turisti "offari" tuli laskettua iltapäivästä ja onneksi aurinko oli pehmentänyt sen sopivasti. Muuten olisi ollut kovaa kuu maisemaa ja täynnä jää könttejä. Maisemaa kun katsoi, niin ei kyllä kiinnostanut lähteä koville tuulen pakkaamille pinnoille, joissa oli tuulen muovaamia aaltoja ja onkaloita, joissa olisi varmasti hajottanut itsensä. Eli tällä(kään) kertaa ei ollut ihan sloganin mukainen Freeride Paradise itselle, mutta hyvät kelit, rinteet ja ruoka kyllä pelastivat paljon.
Aika lailla päinvastaisesti meni itsellä. Palasin eilen Itävallan Tirolista. Ruoka on aika pahaa, mutta lunta, rinteenvieruspuuteria ja ylipäätään laskettavaa riitti niin paljon, että ongelmana oli lähinnä päättää, että mihin piirtäisi laudalla oman viivan.

Yhtenä päivänä vuokrasin kaverin kanssa splitit ja haikkasimme oppaan kanssa n. 800 metriä korkeutta hissittömälle vuorelle Ötztalissa. Kuutena laskupäivänä laskuporukka laski 6 eri keskusta (vuokraamme kämpän aina motarin varresta ja liikumme autolla).

Ei ole koskaan ollut yhtä hyvät olosuhteet laskemiseen. Tuohon tietty vaikutti se, että viime maanantaina ja tiistaina Tirolissa pudotteli parikymmentä senttiä uutta lunta ja ke-pe laskettiin sitten aurinkopuuteria...

Jos laskeminen on pääasia, niin kymmenkunnan alppireissun kokemuksella voin suositella tuota meidän menetelmäämme:
1) Vuokraa kämpän laakson alkupäästä kaukaa laakson pääkeskuksesta.
2) Vuokraa auto / autot niin, että liikkuminen tapahtuu 3-5 hengen porukoina ja vaikka joka päivä voi laskea eri keskusta
3) Tutkikaa lumisadetietoja, sekä lumivyöryraportteja kämpillä ja päättäkää illalla seuraava kohde. Jos sataa lunta, on tuulista tai pilviä, niin kannattaa laskea alempana / pienemmissä keskuksissa. Jos lunta ei piisaa, suunnatkaa yli 3000m yltäviin keskuksiin.
4) Kellot soimaan viimeistään 07:00 aamulla, auto lähtee kasilta -> ehtii ekoille gondoleille pidemmällekin.
5) Koko porukka nukkumaan puoleen yöhön mennessä ja kaljaa / viiniä rauhallisesti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Onko Tahkosta kokemuksia? Tarkoitus olisi lähteä perheen kanssa (3 lasta haarukalla 5-11 vuotta) pitkäksi viikonlopuksi maaliskuun loppupuolella laskettelemaan pk-seudulta.

Koska aika perillä on lyhyehkö, ei automatkaan viitsisi tärvätä kovin kauaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Reilu kymmenisen vuotta putkeen tullut käytyä Tahkolla suht samalla 10 - 15 hengen porukalla. Muutaman viikon päästä taas isolla porukalla pitkäksi viikonlopuksi. Etelästä katsottuna riittävän lähellä, ihan jees rinteet kaiken ikäisille ja ne ovat olleet usein hyvässä kuosissa. Temppuilijoille ja hyppijöillekin löytyy boksia, reiliä ja hyppyriä. Mitään järjettömiä ruuhkia tuolla ei ole ollut ja hissit pelanneet jees. Ainakin neljä laavua tulipaikkoineen taukomakkaranpaistoon, jos sellainen on tapana.

Ei mikään Rukan tasoinen bile meininki, Pehkussa lyhyet, mutta ihan jees afterit. Sen verran ajoissa alkavat/loppuvat, että voi lapsetkin ihmetellä mikä aikuisia vaivaa kun pöydillä riekkuvat :) Kunkussa ja Piazzassa ihan ok meno, vaikka lähiaikoina jäänyt vähemmälle, kun isolla porukalla oltu hyvällä jengillä mökillä. Ravintoloista testattu http://www.elmonte.fi/ ja sille voi kyllä antaa suositukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Onko Tahkosta kokemuksia? Tarkoitus olisi lähteä perheen kanssa (3 lasta haarukalla 5-11 vuotta) pitkäksi viikonlopuksi maaliskuun loppupuolella laskettelemaan pk-seudulta.

Koska aika perillä on lyhyehkö, ei automatkaan viitsisi tärvätä kovin kauaa.
Ajatus kehittyi ja Tahkon majoituksia tarkastellessa, päädyttiin kuitenkin siihen, että ajetaan muutama tunti enemmän ja suunnataan Rukalle.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Onko porukalla kokemuksia selkäpanssareista? Onko joku todettu erit. hyväksi (esim. XXL)? Pitäisi löytää moinen ensi viikon loppupuolelle mennessä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Mistähän löytäisi parhaat tarjoukset laudalle? Viikonloppuna lähtö Rukalle.

Periaatteessa voisi kysyä tarjousta kohteestakin.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Teettekö mitään erityistä ennen laskettelusuksien / lumilautojen kesävarastointia? Vaha pintaan ennen varastointia vai onko turhaa hifistelyä? Millä kannattaa putsata keväthankien liat pohjasta, vettä ja saippuaa? :D Mustaa töhnää laudan pohja täynnä kun kävi muutama päivä sitten laskemassa roskaisia ja keväisiä mäkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kausi päättyy tämän vuoden osalta Himoksella perjantai-sunnuntai reissulla. Toivottavasti mäet ovat edes etäisesti laskettavassa kunnossa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Rukalla pääsiäinen, alkaa olla rinteet pehmeitä ja maata esillä monin paikoin. En jaksa uskoa että pysyvät pitämään edes vappuun asti auki kuin korkeintaan muutaman rinteen

Lähetetty minun Nokia 9 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Olisi tarkoitus ostaa kevätalesta uudet sukset + siteet ja ehkä monotkin. Ongelmana kuitenkin valikoiman suuruus ja arvostelujakin löytyy jotenkin nihkeästi. Laskettelua on tullut harrastettua yli kymmenen vuotta, tosin yleensä vain pari viikkoa talvessa. Laskijana sanoisin kuitenkin olevani ihan ok, ja etsinnässä olisikin sukset rinteissä laskemiseen. Saisi olla siis sukset, joilla pystyisi laskemaan kovaa, ilman että suksen ominaisuudet loppuu pahasti kesken. Twin tipeille ei ole tarvetta.

Hintahaarukkana suksille + siteille olen pitänyt 300-500 euroa, saakohan sillä jonkinlaiset alennuksista? Pituus on 185 cm ja paino siinä 75 kg tienoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Olisi tarkoitus ostaa kevätalesta uudet sukset + siteet ja ehkä monotkin. Ongelmana kuitenkin valikoiman suuruus ja arvostelujakin löytyy jotenkin nihkeästi. Laskettelua on tullut harrastettua yli kymmenen vuotta, tosin yleensä vain pari viikkoa talvessa. Laskijana sanoisin kuitenkin olevani ihan ok, ja etsinnässä olisikin sukset rinteissä laskemiseen. Saisi olla siis sukset, joilla pystyisi laskemaan kovaa, ilman että suksen ominaisuudet loppuu pahasti kesken. Twin tipeille ei ole tarvetta.

Hintahaarukkana suksille + siteille olen pitänyt 300-500 euroa, saakohan sillä jonkinlaiset alennuksista? Pituus on 185 cm ja paino siinä 75 kg tienoilla.
Fischerin Curv mallistoa voin suositella rinnesuksiksi. Omassa käytössä on malliston "pujottelusuksi" lyhyellä kääntösäteellä.

Erittäin responsiivinen suksi, jossa kantti tuntuu pitävän kovalla pinnalla kuin seinä. Kun vuokraamon bulkkisuksella laskeminen alkaa tuntua ikävältä pidon puutteen takia alkaa Curv päästä oikeuksiinsa.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että varsinkin oma lyhyen kääntösäteen malli on myös tavallaan vaarallinen suksi aloittelevallle leikkaava käännöstä laskevalle. Kovassa vauhdissa liikaa painetta sukselle ja sitten lähdetään... Tästä huolimatta suomen lyhyille ja kapeille rinteille hauskimmat testaamani sukset, joilla ehtii tehdä useammankin käännöksen myös pienessä mäessä. Näiden jälkeen "normaalit" sukset tuntuu todella laiskoilta ja tylsiltä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Fischerin Curv mallistoa voin suositella rinnesuksiksi. Omassa käytössä on malliston "pujottelusuksi" lyhyellä kääntösäteellä.

Erittäin responsiivinen suksi, jossa kantti tuntuu pitävän kovalla pinnalla kuin seinä. Kun vuokraamon bulkkisuksella laskeminen alkaa tuntua ikävältä pidon puutteen takia alkaa Curv päästä oikeuksiinsa.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että varsinkin oma lyhyen kääntösäteen malli on myös tavallaan vaarallinen suksi aloittelevallle leikkaava käännöstä laskevalle. Kovassa vauhdissa liikaa painetta sukselle ja sitten lähdetään... Tästä huolimatta suomen lyhyille ja kapeille rinteille hauskimmat testaamani sukset, joilla ehtii tehdä useammankin käännöksen myös pienessä mäessä. Näiden jälkeen "normaalit" sukset tuntuu todella laiskoilta ja tylsiltä.
Kiitos suosituksesta! Minulle noi sopisi varmaan 178cm koossa, 171 cm taitaa olla liian lyhyt 185 cm mittaiselle? Harmi että 171 pituiset olisi juuri alessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Kiitos suosituksesta! Minulle noi sopisi varmaan 178cm koossa, 171 cm taitaa olla liian lyhyt 185 cm mittaiselle? Harmi että 171 pituiset olisi juuri alessa.
Noitahan on useaa mallia ja kannattaa pohtia miten jäykät sukset haluaa. The curv on malliston huipulla ja curv ti halvin malli. Näiden väliin jää dtx sekä gt. Naisille suunnattu malli on my curv, joka on kai hyvin pitkälti curv ti kaltainen. Nämä my curv sukset löytyvät itseltäni kun painon ja pituuden puolesta olen lähempänä keskimääräistä naislaskijaa kuin mieslaskijaa.

Suksen pituus sitten omien laskumieltymysten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Himoksella pääsiäinen. Rinteet olivat aamupäivästä ihan ok kunnossa mutta päivän edetessä lämpö teki tehtäväänsä. Varsinkin viimeiset tunnit olivat ala-asemilla tuskaa loskan ja veden vuoksi.

Muuten kyllä ihan nappikelit, mukavaa laskea kevyellä vaatetuksella ja hauskaa päättää kausi näinkin etelässä näin myöhään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Meikäläisen kausi päättyi 3.4 Pallaksella kaatumiseen. 40 vuotta harrastanut ja nyt ensimmäistä kertaa paha kaatuminen. Murtuma olkaluun päässä ja toisen käden nimettömässä => ainakin 6 viikkoa saikkua :beye:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Suositelkaapa hyvää kuoritakkia (mieluusti GoreTex), jossa olisi lumisuoja.

Ja nimenomaa kuori, ettei toppauksia. Se verkkosisävuori saa korkeintaan olla.
 

Karjala

Tukijäsen
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
91
Rukalla pääsiäinen, alkaa olla rinteet pehmeitä ja maata esillä monin paikoin. En jaksa uskoa että pysyvät pitämään edes vappuun asti auki kuin korkeintaan muutaman rinteen
Hyvin riitti laskettavaa Rukalla vappuna ja vapun yli.
Olihan siellä isoja aukkoja ruohoa mäessä, mutta taisi silti olla 20 rinnettä auki. Toki rinteet slushia, mutta itse diggaan laudalla surffata just sellasta pehmeetä. Aika huoletta saa myös testailla uusia temppuja, kun tietää että ei paljoa satu kaatuilu.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Olisiko porukalla suositella sopivia lumilautakenkiä leveämmällä lestillä ja mieluusti boa-kiinnityksellä? Omat Burton Concordet ovat osoittautuneet lestiltään liian kapeiksi, vaikka olen niitä yrittänyt lämpömuokata ja laskupäiviäkin alkaa olla jo parikymmentä takana.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Olisiko porukalla suositella sopivia lumilautakenkiä leveämmällä lestillä ja mieluusti boa-kiinnityksellä? Omat Burton Concordet ovat osoittautuneet lestiltään liian kapeiksi, vaikka olen niitä yrittänyt lämpömuokata ja laskupäiviäkin alkaa olla jo parikymmentä takana.
Olin käsittänyt, että Burtoneissa nimenomaan olisi suhteellisen leveä lesti. Näin kertoi yksi myyjä, joka tarjosi mulle Salomoneita kapeammalle lestille.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Olin käsittänyt, että Burtoneissa nimenomaan olisi suhteellisen leveä lesti. Näin kertoi yksi myyjä, joka tarjosi mulle Salomoneita kapeammalle lestille.
Kävin Burtonin liikkeessä Helsingissä keväällä ja heillä oli kaksi mallia, joissa oli leveämpi lesti. Toinen näistä oli ehkä Burton Ion, toista en muista. Myyjä suositteli myös jotain toista merkkiä, jossa oli jotain numeroita. Olisikohan ollut ThirtyTwo..?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 942
Olin käsittänyt, että Burtoneissa nimenomaan olisi suhteellisen leveä lesti. Näin kertoi yksi myyjä, joka tarjosi mulle Salomoneita kapeammalle lestille.
Hah, itselläni taas nimenomaan on leveä jalka suhteessa pituuteen (jalkapöydän kohdalta) ja salomonit ovat laskumonoina osoittautuneet aika hyviksi.


Edit: ainakin joitakin vuosia sitten Forumin Intersportissa Helsingissä sai ihan ok palvelua lautailuvälineiden ostoon ja monoja oli kokeiltavana ainakin jonkin verran. Näin kesällä voi olla laihempaa, mutta ehkä vanhoista malleista voisi saada hyviä diilejä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Hah, itselläni taas nimenomaan on leveä jalka suhteessa pituuteen (jalkapöydän kohdalta) ja salomonit ovat laskumonoina osoittautuneet aika hyviksi.


Edit: ainakin joitakin vuosia sitten Forumin Intersportissa Helsingissä sai ihan ok palvelua lautailuvälineiden ostoon ja monoja oli kokeiltavana ainakin jonkin verran. Näin kesällä voi olla laihempaa, mutta ehkä vanhoista malleista voisi saada hyviä diilejä?
Siinä tapauksessa se taitaa olla enemmän malli kuin merkkiriippuvainen juttu. En nyt muista mikä mun kenkien malli on, mutta ihan hyvältä ne on tuntuneet.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Kokemuksia Söldenistä? Tai vaihtoehtoisesti st. Antonista? Jälkimmäisessä majoituksen tasot on luokkaa pensionaatteja ja mallia Neuvostoliitto. Samaan rahaan muualla ihan asiallisia majoituksia hissien lähistöltä.

Val Thorens kiinnostaisi myös, mutta sts:llä näyttää olevan huonoilla lähdöillä. La-La ei juurikaan kiinnosta, kun mennessä bussimatka ilmeisesti 4h ja hotellilla klo 22.00 maissa? Siinä on jo mukava humala päällä ja varmasti menee seuraavakin päivä ihan ohi.

Ymmärsinkö oikein, että Söldenissä mahdollisuus ilta laskuihin? Haussa olisi siis monipuoliset rinteet, hyvä ruoka, hyvä apres sekä yö, että liikkumisen vaivattomuus (Gasteinin vastakohta)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 942
Mikset vaan ole juomatta siellä bussissa? :confused: Ei se niin vaikeaa ole.

Olen laskenut sekä söldenissä, että St. Antonissa ja riippuen vähän ajankohdasta ja matkan tavotteista kumpikin voivat olla oikeita tai vääriä valintoja.

Kummassakin voi olla pahat ruuhkat, mutta siihen majoituksen läheiseen rinteeseen tietty pääsee aina.

Anton on selkeästi parempi paikka offareille ainakin omien kokemusten valossa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Itse olen ollut vain Söldenissä kolmisen vuotta sitten ja silloin ei joulukuun alussa ollut juurikaan lunta alarinteillä. Ihan kiva se pääkatu siinä, mutta Apres Ski vaikutti aika hiljaiselta. Itse olen laskenut vain Italiassa (Italiassa ei löydä ryyppäysmeininkejä mistään.) ja tuolla, joten Apres Skistä ei yleisesti ottaen ole hirveästi kokemusta, mutta mutulla heitän, että sen osalta löytyy parempiakin paikkoja.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Mikset vaan ole juomatta siellä bussissa? :confused: Ei se niin vaikeaa ole.

Olen laskenut sekä söldenissä, että St. Antonissa ja riippuen vähän ajankohdasta ja matkan tavotteista kumpikin voivat olla oikeita tai vääriä valintoja.

Kummassakin voi olla pahat ruuhkat, mutta siihen majoituksen läheiseen rinteeseen tietty pääsee aina.

Anton on selkeästi parempi paikka offareille ainakin omien kokemusten valossa.
Ei bussissa pysty olemaan selvinpäin ja sama koskee junaa :D

Pointti nyt oli siinä, että tuossa tulee päivälle pituutta, kun joutuu matkustamaan kolmisen tuntia koneessa, nelisen tuntia bussissa ja siirtymät tai odottelu kentällä.

Itävaltaan pääsisi siten, että perillä olisi kympin aikaan. Toisaalta näemmä pois lähtiessä pitää samoilla silmillä lähteä yökerhosta.

Pitääkö tuo paikkaansa, että Söldenissä on valtavat ruuhkat pääasemien rinteissä eli aamuisin voi mennä reippaasti yli puolikin tuntia jonoissa?

Ja kyllä arvostetaan hyvää apresia. Val thorens ilmeisesti ykkönen ja sitten tulee Anton ja ischgl sekä saalbach. Viimeisestä kokemusta ja se pitää paikkaansa.

Söldenissä olis kiva käydä Bondin kuvauspaikalla iceQ ravintolassa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 942
Ruuhkilla meinasin ennemmin sitä, että tiet ovat aamulla tukossa kun laskuturistit tulevat kaikki samaan aikaan hisseille.

Eturinteet ovat Söldenissä täynnä, mutta jäätikölle jos lähtee, niin siellä on kyllä tilaa. Saa vaan hinata puolentusinaa nousua, että sinne selviää.

Jäätiköltä alas lasku on kelistä riippuen bondin pakotietä alas etenkin laudalla todella nihkeää. Suksilla sentään pääsee alas asti...
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Kokemuksia Söldenistä? Tai vaihtoehtoisesti st. Antonista? Jälkimmäisessä majoituksen tasot on luokkaa pensionaatteja ja mallia Neuvostoliitto. Samaan rahaan muualla ihan asiallisia majoituksia hissien lähistöltä.

Val Thorens kiinnostaisi myös, mutta sts:llä näyttää olevan huonoilla lähdöillä. La-La ei juurikaan kiinnosta, kun mennessä bussimatka ilmeisesti 4h ja hotellilla klo 22.00 maissa? Siinä on jo mukava humala päällä ja varmasti menee seuraavakin päivä ihan ohi.

Ymmärsinkö oikein, että Söldenissä mahdollisuus ilta laskuihin? Haussa olisi siis monipuoliset rinteet, hyvä ruoka, hyvä apres sekä yö, että liikkumisen vaivattomuus (Gasteinin vastakohta)
Ei bussissa pysty olemaan selvinpäin ja sama koskee junaa :D

Pointti nyt oli siinä, että tuossa tulee päivälle pituutta, kun joutuu matkustamaan kolmisen tuntia koneessa, nelisen tuntia bussissa ja siirtymät tai odottelu kentällä.

Itävaltaan pääsisi siten, että perillä olisi kympin aikaan. Toisaalta näemmä pois lähtiessä pitää samoilla silmillä lähteä yökerhosta.

Pitääkö tuo paikkaansa, että Söldenissä on valtavat ruuhkat pääasemien rinteissä eli aamuisin voi mennä reippaasti yli puolikin tuntia jonoissa?

Ja kyllä arvostetaan hyvää apresia. Val thorens ilmeisesti ykkönen ja sitten tulee Anton ja ischgl sekä saalbach. Viimeisestä kokemusta ja se pitää paikkaansa.

Söldenissä olis kiva käydä Bondin kuvauspaikalla iceQ ravintolassa
Ensimmäinen reissu viime keväänä St. Antonissa, ei muuta kokemusta Alpeilta. Itse tykkäsin kovasti. Olimme guesthouse-tyylisessä paikassa, mutta itselle ei kyllä ollut mikään ongelma. Etäisyys hisseille n. 3 km eli ts. 10-15 min. skibussissa, joka lähti n. 50m päästä majoituksesta. Rinteet oli mahtavat, mutta ehkä turhankin lämpimästä kelistä johtuen rinteiden alapäät melko pitkältäkin matkalta tosi raskasta kumpareikkoa. Ajankohtana oli siis maaliskuun loppu. Tänä vuonna mennään helmikuun puolessavälissä.

Pitäähän Antoniinkin matkatessa ensin lentää esim. München/Zürich/Innsbruck ja kaikista menee vielä pari tuntia autolla/bussilla/junalla. Viimeksi meillä oli vuokra-auto viikoksi, mutta sillä tuli käytännössä ajettua kohteeseen ja käytyä kahdesti kaupassa. Tänä vuonna junalla suoraan Zürichin-kentältä St. Antonin juna-asemalle.

Ja afterskit oli ainakin Antonissa kohillaan! Luin ennakkoon, että olis Euroopan parhaita, mutta itsellä ei tosiaan (Norjan, Ruotsin ja Suomen) lisäksi muualta kokemusta.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Ensimmäinen reissu viime keväänä St. Antonissa, ei muuta kokemusta Alpeilta. Itse tykkäsin kovasti. Olimme guesthouse-tyylisessä paikassa, mutta itselle ei kyllä ollut mikään ongelma. Etäisyys hisseille n. 3 km eli ts. 10-15 min. skibussissa, joka lähti n. 50m päästä majoituksesta. Rinteet oli mahtavat, mutta ehkä turhankin lämpimästä kelistä johtuen rinteiden alapäät melko pitkältäkin matkalta tosi raskasta kumpareikkoa. Ajankohtana oli siis maaliskuun loppu. Tänä vuonna mennään helmikuun puolessavälissä.

Pitäähän Antoniinkin matkatessa ensin lentää esim. München/Zürich/Innsbruck ja kaikista menee vielä pari tuntia autolla/bussilla/junalla. Viimeksi meillä oli vuokra-auto viikoksi, mutta sillä tuli käytännössä ajettua kohteeseen ja käytyä kahdesti kaupassa. Tänä vuonna junalla suoraan Zürichin-kentältä St. Antonin juna-asemalle.

Ja afterskit oli ainakin Antonissa kohillaan! Luin ennakkoon, että olis Euroopan parhaita, mutta itsellä ei tosiaan (Norjan, Ruotsin ja Suomen) lisäksi muualta kokemusta.
Suurimmat osat Itävallassa kuljetuksien osalta on noin 1,5h.

Haussa vähän sellainen, ettei noita busseja tarvitse käyttää lainkaan vaan ski-in ski-out tyyppistä. Val thorens olisi tietenkin siihen mainio. Säästää päivästä todella paljon, kun ei tarvitse miettiä kyytejä tai että ehtiikö aamulla bussiin ja seuraava onkin tunnin päästä. Monesti nuo bussit oli aivan tupaten täynnä, joten pyrin niitä välttämään.

Itse otan sts alppimatkojen kautta, kun ei tuo omatoimimatkailu sen halvempi ole. Toki "säästää" kun ottaa majoituksen skutsista, mutta menettää kaikessa muussa jos olet muualla kuin ytimessä. Oppaat oli ainakin hyvejä, joten sai enemmän irti rinteistä ja kylän tapahtumista.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Suurimmat osat Itävallassa kuljetuksien osalta on noin 1,5h.

Haussa vähän sellainen, ettei noita busseja tarvitse käyttää lainkaan vaan ski-in ski-out tyyppistä. Val thorens olisi tietenkin siihen mainio. Säästää päivästä todella paljon, kun ei tarvitse miettiä kyytejä tai että ehtiikö aamulla bussiin ja seuraava onkin tunnin päästä. Monesti nuo bussit oli aivan tupaten täynnä, joten pyrin niitä välttämään.

Itse otan sts alppimatkojen kautta, kun ei tuo omatoimimatkailu sen halvempi ole. Toki "säästää" kun ottaa majoituksen skutsista, mutta menettää kaikessa muussa jos olet muualla kuin ytimessä. Oppaat oli ainakin hyvejä, joten sai enemmän irti rinteistä ja kylän tapahtumista.
Itse vertasin omatoimi vs. Alppimatkat ja jälkimmäinen oli aika tarkkaan 2x kalliimpi eikä sisältänyt liittymälentoja Suomessa Helsingistä eteenpäin eikä vuokra-autoa (450-500 €/viikko jaettuna kahdeksalle).
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Itse vertasin omatoimi vs. Alppimatkat ja jälkimmäinen oli aika tarkkaan 2x kalliimpi eikä sisältänyt liittymälentoja Suomessa Helsingistä eteenpäin eikä vuokra-autoa (450-500 €/viikko jaettuna kahdeksalle).
No meitä on ollut maks 4. Hinta ollut tonnin luokkaa sisältäen kaiken paitsi viinat. Eli lennot, bussikyydit, suksikuljetukset, aamupala, illallinen sekä hissilippu.
Tämä siis per naama. Hissilippu jo itsessään 200-300e per viikko
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Tuohan on aika pitkälti siitä, lähteekö reissuun dokaamaan vai ei. Itse jätin laskureissuilla dokaamisen pois 6-7 vuotta sitten ja omatoimisesti aina reissannut. Tällöin voi valkata huoneiston kauempaa, saa enemmän tilaa ympärille vähän halvemmalla ja tuollakin voi sitten käydä molemmissa, söldenissä ja st anttonissa kun ei tartte miettiä onko aamulla ajokunnossa.

Auton vuokraamalla Ötztalin alkupäästä ajaa st antoniin 35-45min, ischgl 35-45 min, sölden 30min tai käy vaikka innsbruckissa illalla 35-40min suuntaansa.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Tuohan on aika pitkälti siitä, lähteekö reissuun dokaamaan vai ei. Itse jätin laskureissuilla dokaamisen pois 6-7 vuotta sitten ja omatoimisesti aina reissannut. Tällöin voi valkata huoneiston kauempaa, saa enemmän tilaa ympärille vähän halvemmalla ja tuollakin voi sitten käydä molemmissa, söldenissä ja st anttonissa kun ei tartte miettiä onko aamulla ajokunnossa.

Auton vuokraamalla Ötztalin alkupäästä ajaa st antoniin 35-45min, ischgl 35-45 min, sölden 30min tai käy vaikka innsbruckissa illalla 35-40min suuntaansa.
Kyllä. Katselin vain lentoja esimerkiksi tammikuun alkuviikoille innsbruckin, niin 281e näyttäisi olevan lento per henki. Tähän sitten suksikuljetus 40e/menopaluu. 6 päivän hissilippu esim. Antonissa @300eur jolloin ollaankin 621 euron hinnassa. Tuohon sitten vapaavalintainen kuljetus perille joko auto tai bussi 50-100e. Sitten myöskin majoitus... No niiden hinnoista en tiedä kauempana, mutta jos joku murju, niin luulisi 25e per päivä menevän eli 150e viikko. Tällöin hinta olisi 821e jos menee bussilla kohteeseen. Siihen päälle ruokailut vielä.

Laittakaa omia laskelmianne vertailuksi. Lennoista voi nipistää satasen jos haluaa makoilla kentillä puoli päivää? En vaan saa millään matikalla omatoimimatkaa halvemmaksi. Kerran tuli tehtyä yrityksen kutsumana, mutta siinä lentokulut ja lippu oli jotka piti itse kustantaa ja niilläkin päästiin jo 500-600e paikkeille.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Kyllä. Katselin vain lentoja esimerkiksi tammikuun alkuviikoille innsbruckin, niin 281e näyttäisi olevan lento per henki. Tähän sitten suksikuljetus 40e/menopaluu. 6 päivän hissilippu esim. Antonissa @300eur jolloin ollaankin 621 euron hinnassa. Tuohon sitten vapaavalintainen kuljetus perille joko auto tai bussi 50-100e. Sitten myöskin majoitus... No niiden hinnoista en tiedä kauempana, mutta jos joku murju, niin luulisi 25e per päivä menevän eli 150e viikko. Tällöin hinta olisi 821e jos menee bussilla kohteeseen. Siihen päälle ruokailut vielä.

Laittakaa omia laskelmianne vertailuksi. Lennoista voi nipistää satasen jos haluaa makoilla kentillä puoli päivää? En vaan saa millään matikalla omatoimimatkaa halvemmaksi. Kerran tuli tehtyä yrityksen kutsumana, mutta siinä lentokulut ja lippu oli jotka piti itse kustantaa ja niilläkin päästiin jo 500-600e paikkeille.
Itsellä meni kaikkinensa n. 900-1000 euroa viime keväänä, kun laskupäiviä oli 4. Lähdettiin pe-aamuna Oulusta ja oltiin takaisin ke-to välisenä yönä seuraavalla viikolla. Lennot maksoivat vain 40 euroa, koska otin finskin pisteillä. Kaverit Oulusta maksoivat menopaluusta n. 260 € ja Helsingistä lähtevät n. 180 €. Lennettiin siis Zürichiin. Vuokra-autoon n. 60 €, majoitus n. 67 €/yö (sis. aamupala), hissilippu reilu 200 €. Tähän päälle löpöt, ruokakaupat, ravintolat yms.

Kamojen vuokraus paikanpäällä oli aika tyyristä. Muistaakseni kaveri, joka otti kypärän, laudan ja kengät olisi kustantanut tuolla rahalla yli puolet uudesta lumilaudasta - noin karkeasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Laittakaa omia laskelmianne vertailuksi. Lennoista voi nipistää satasen jos haluaa makoilla kentillä puoli päivää? En vaan saa millään matikalla omatoimimatkaa halvemmaksi. Kerran tuli tehtyä yrityksen kutsumana, mutta siinä lentokulut ja lippu oli jotka piti itse kustantaa ja niilläkin päästiin jo 500-600e paikkeille.
Ei hinnat varmaan tipu paljoa, tai ainakaan dramaattisesti, mutta valinnanvaraa on paljon enemmän kuin että olet pakettimatkalla, koska tilanne on helposti se, että Sölden on sinkissä pari kolme päivää ja st anttonissa on bluebird

La-La reissu, laskupäiviä 6kpl
Helsinki-Munich 243€, 11-18.1. (Lufthansa, suksikuljetus sisältyy hintaan ainakin tähän asti + muille paitsi kuskille olut ilmasta)
Majoitus esim. 380€ yhteensä, eli vaikka neljälle 95€/naama Loma-asunnot, kodit, elämykset ja paikat – Airbnb
Auto esim. superb farkku kokoluokka (mahtunee sukset koko poppoolla) + bensat ja vignette= 100€/naama
Paluumatkalle perjantaina laskupäivän jälkeen, pysähdys Munchenissä HB:llä ja siitä lentokenttähotlalle viimeiseksi yöksi (n. 40€/naama)

Ennen hissilippuja ollaan hinnassa 480€.

Hissilippuhan on sitten se millasen otat, 6 päivää söldenissä 270€, mutta jos otat yksittäisiä muualta niin maksaa enemmän, mutta eipähän tartte jumittaa pilvessä tai sumussa. Pointti on siinä, että isoa säästöä ei tule, mutta vaihtoehtoja on runsaasti enemmän.

edit. noihin sts:n alppimatkoihin täytyy näköjään lisätä vajaa 100€ kohdekuljetuksiin, eli kentältä hotellille.
 
Viimeksi muokattu:

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
45e on sts:n bussikyydit ainakin Itävallassa meno-paluu. Niin on näköjään Ranskassakin.

Nojoo, mutta aika olematon hintaero tulee loppujen lopuksi. Sts:n matkalla ei tarvitse mietti, kuin että mihin apresiin menee ja mitä rinteessä syö.

Itse en ainakaan lomalla jaksa kokkailla mitään tai väkertää aamupalaa. Tuo all inclusive oli helppo sen suhteen ettei tarvinnut miettiä, kuin yhtenä iltana missä syö. Pöytävarauksen tekeminen on hiihtokohteissa perseestä ja arpapeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
45e on sts:n bussikyydit ainakin Itävallassa meno-paluu
Eiku joo tsori, 45€. Katoin nopeesti että oli 45€ suunta, mutta siinä olikin henkilö 1 ja henkilö 2 menopaluu.


Itsellä varattuna lennot Japaniin helmikuun alussa, eka pari päivää Tokiossa, jonka perään 7 laskupäivää Nisekossa. Käydään nyt kattoo onko se Japanipyyda niin ihqua kuin siitä puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Eiku joo tsori, 45€. Katoin nopeesti että oli 45€ suunta, mutta siinä olikin henkilö 1 ja henkilö 2 menopaluu.


Itsellä varattuna lennot Japaniin helmikuun alussa, eka pari päivää Tokiossa, jonka perään 7 laskupäivää Nisekossa. Käydään nyt kattoo onko se Japanipyyda niin ihqua kuin siitä puhutaan.
Toi Japania kuulostaisi kivalta, ja samoin ehkä tuo espanjakin voisi olla joskus listalla. Onkohan millainen hintataso tuolla?

Nyt on tuskaa päättää edes Itävallassa mihin menee :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Toi Japania kuulostaisi kivalta, ja samoin ehkä tuo espanjakin voisi olla joskus listalla. Onkohan millainen hintataso tuolla?

Nyt on tuskaa päättää edes Itävallassa mihin menee :)
Vähän reilu 2k€ on reissubudjetti 10 päivän reissulle: lennot n. 800€, majotukset n. 600€, hissiliput n. 300€, syömiset n. 300€. Muuhun sitten 300-400€, riippuu lähteekö opastetulle vai löytääkö randoseuraa jollekin päivälle läheiselle mt yoteille. Mt. Yotei-zan view from Niseko Hirafu Ski area
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Innsbruckiin kannattaa lentää käytännössä vain Lufthansalla (Frankfurtin kautta) Economy classic lippu jolloin hiihtokamppeet menee ilmaiseksi jos soittaa ajoissa ja varaa niille tilaa (hakukoneet antaa yleensä hinnan Economy light lipulle jossa vain käsimatkatavarat), tai sitten lentää Finskillä suoralla lennolla (aina la-la paskat lähtöajat Hki-Vantaalta). Lufthansalla lentää halvimmillaan 200€ meno-paluu, mutta 250€ on ihan norm. taso jos varaa ajoissa ja päivissä on vähän pelivaraa.

München on myös vaihtoehto ja paremmat ja halvemmat autovuokrat kuin Innsbruck, mutta lauantaina ei kannata käytännössä ajaa koska Zillertaliin menevä tie on hyvin usein ihan tukossa ja se heijastuu myös motarille. Münchenistä pääsee myös junalla nopeasti esim. Innsbruck. Etukäteen voi saada säästölipun jos varaa ajoissa. Kerran olen mennyt krapulassa Innsbruckista junalla+bussilla Söldeniin ja takaisin.

Tosiaan omatoimimatkoissa on etuna se, että voi vaihtaa keskusta kelin ja lumitilanteen mukaan. Paikalliset säätilan heitot voi olla isojakin. Viereinen keskus koko päivän sinkissä, kun toisessa ihan bluebird. Ja jos Innsbruckin laakso on sinkissä, niin yleensä Brennerin toisella puolella Dolomiittien keskuksissa paistaa silloin aurinko.

Ja jos laskemaan meinaa niin kannattaa jättää se viinan lotraus paluumatkalle. Muuten voi mennä ottamaan kuppia suoraan vaikka Innsbruckiin ja jättää sukset kotiin.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Miksi bilettäminen kannattaa jättää, kun se kuuluu olennaisena osana tuohon reissuun. Toki seuraava viikko voi olla rankka, mutta ei se niin vakavaa ole
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Miksi bilettäminen kannattaa jättää, kun se kuuluu olennaisena osana tuohon reissuun. Toki seuraava viikko voi olla rankka, mutta ei se niin vakavaa ole
Mä olenkin niin vanha etten pääse aamulla ilman krapulaa ja väsyneenä laskemaan jos dokaan edellisen illan, jolloin laskemisesta ei tule yhtään mitään. Ekoilla laskullla on lyhimmät jonot, vähiten ihmisiä ja hyvää lunta (jos sitä on satanut). Mutta se bilettäminen on tärkeää, niin silloin melkein sama mihin keskukseen sitä menee, kunhan on baareja. Itse tosin menisin Itävallassa Innsbruckiin jos bilettäminen on lisäksi mielessä (ei siis after piss huutavien ja kännisten Hollantilaisten ja Brexitien kanssa).
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Mä olenkin niin vanha etten pääse aamulla ilman krapulaa ja väsyneenä laskemaan jos dokaan edellisen illan, jolloin laskemisesta ei tule yhtään mitään. Ekoilla laskullla on lyhimmät jonot, vähiten ihmisiä ja hyvää lunta (jos sitä on satanut). Mutta se bilettäminen on tärkeää, niin silloin melkein sama mihin keskukseen sitä menee, kunhan on baareja. Itse tosin menisin Itävallassa Innsbruckiin jos bilettäminen on lisäksi mielessä (ei siis after piss huutavien ja kännisten Hollantilaisten ja Brexitien kanssa).
Noo meitä on ollu 30-40v laskijoita ja joitain +60, mutta ihan hyvin laskut menee. Toki aamulla väsyttää klo 08 aikaan aamupalapöydässä, mutta kyllä se yleensä nopiaan kaikkoaa.

Toki nämä pakettimatkat olisi parempia jos aikaa olisi se puolisentoista viikkoa.

Sts:llä oli kiva tuo rinnepicnic.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Noo meitä on ollu 30-40v laskijoita ja joitain +60, mutta ihan hyvin laskut menee. Toki aamulla väsyttää klo 08 aikaan aamupalapöydässä, mutta kyllä se yleensä nopiaan kaikkoaa.

Toki nämä pakettimatkat olisi parempia jos aikaa olisi se puolisentoista viikkoa.

Sts:llä oli kiva tuo rinnepicnic.
Juu, tosiaan pitäisi itse aina muistaa että laskijoilla voi olla erilaiset rinteet ja laskut mielessä, sekä on monentasoista laskijaa. Itse olen tottunut niin hyvään, että hyvää laskupäivää puiteiltaan ei sovi missata se osuessa kohdille, niitä on harvassa ja hyviä ruukun kumoamisen päiviä sitten paljon useammin. Ja rinnelaskun olen käytännössä lopettanut.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Oliko kokemuksia Italian Val Gardenasta? Kattelin että nuo maisemat ja laskettelureitit on melko huikean näköisiä verrattuna Itävaltaan.

Rinteistä näytti olevan sen verran paljon, että riittääkö edes viikko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Oliko kokemuksia Italian Val Gardenasta? Kattelin että nuo maisemat ja laskettelureitit on melko huikean näköisiä verrattuna Itävaltaan.

Rinteistä näytti olevan sen verran paljon, että riittääkö edes viikko.
Italian puolella yleisesti kannattaa huomioida, että rinteet ovat todella loivia. Se mikä Italiassa on punainen rinne, voi Itävallan (ja Suomen) puolella olla sininen. Eli Italian sinisillä rinteillä on hyvin paljon hiihtämistä tai laudan kanssa kävelyä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Oliko kokemuksia Italian Val Gardenasta? Kattelin että nuo maisemat ja laskettelureitit on melko huikean näköisiä verrattuna Itävaltaan.

Rinteistä näytti olevan sen verran paljon, että riittääkö edes viikko.
Ihan huippu paikka, Sella Ronda on tullut kierrettyä monta kertaa. Maisemat ja ruoka ihan parasta verrattuna Itävaltaan. Eli vuorten muoto on erilainen kuin Itävallan puolella suurimmaksi osaksi. Pari viime vuotta ollut lumien puolesta melko heikohkot jos miettii rinteiden ulkopuolella laskemista, mutta muuten kyllä rinteet on osa loivia, mutta on niitä jyrkkiäkin.
Minä tykkäsin kovasti ja tykkään Italian ilmapiiristä, vaikka noh, nyt on niin Italiaanoja... Mutta siis iso Peukku. Olen itse ollut viikon Arabbassa ja sitten pari kertaa käyny ihan pistona kun tultiin Madonna di Campigliosta.

Noihin liian loiviin rinteisiin, se kai katsotaan aina rinteen jyrkimmän kohdan mukaan, eli jos siellä on välissä jyrkkä kohta, niin se merkataan punaisella, vaikka rinne muutoin olisi sinistä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Ihan huippu paikka, Sella Ronda on tullut kierrettyä monta kertaa. Maisemat ja ruoka ihan parasta verrattuna Itävaltaan. Eli vuorten muoto on erilainen kuin Itävallan puolella suurimmaksi osaksi. Pari viime vuotta ollut lumien puolesta melko heikohkot jos miettii rinteiden ulkopuolella laskemista, mutta muuten kyllä rinteet on osa loivia, mutta on niitä jyrkkiäkin.
Minä tykkäsin kovasti ja tykkään Italian ilmapiiristä, vaikka noh, nyt on niin Italiaanoja... Mutta siis iso Peukku. Olen itse ollut viikon Arabbassa ja sitten pari kertaa käyny ihan pistona kun tultiin Madonna di Campigliosta.

Noihin liian loiviin rinteisiin, se kai katsotaan aina rinteen jyrkimmän kohdan mukaan, eli jos siellä on välissä jyrkkä kohta, niin se merkataan punaisella, vaikka rinne muutoin olisi sinistä.
Olikos tuolla apres niin kuollutta mitä sanotaan? Siisti majoitus löytyi costabella hissin juuresta nimeltä Stella. Näyttäis omaavan saunat on pienen spa osaston.

Lähtö ehkä tammikuussa välillä 4-18
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Näpäytin tuossa tammikuun puoleen väliin ke-su kestoisen sooloreissun Mayrhofenin kupeeseen. Kuuteensataan sain puristettua koko setin: lennot Mynsseniin, auto, majoitus ja rinnelippu kolmelle päivälle. Lento oli vähän hintava (240€ kamoilla) mutta tässä vaiheessa ei enää ollut järkeviä lentoaikoja halvalla. Oon ollut aiemmin Zillertalin toisessa päässä arenan puolella joka oli kaikin puolin mainio kokemus. Nyt sitten alkaakin olla tämän reissun jälkeen Tiroli sahattu kitziä lukuunottamatta. Täytyykin jatkossa miettiä onko syytä mennä muualle. En ole käynyt Itävallan ohella kuin kolmessa laaksossa Ranskassa jonne ei ole hinkua takaisin.
Vinkkinä kannattaa muuten yrittää sisällyttää reissuun lauantai laskupäiväksi, kun se on usein vaihto/reissupäivä ja rinteet tyhjiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 512
Viestejä
4 164 793
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom