Ruuvitag

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
351
Voisko joku selittää miten tuo toimii?

Saako noita jotenkin itsenäisesti toimimaan, saako hälytyksiä puhelimeen yms. Voiko esim omalle palvelimelle tallentaa data, mitä vaaatii?

Onko täällä ketään joka noita omistaa ja miten on pelannut?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Mulla on pyöriny yhessä Ruuvitagissa toi esimerkki sääasema puolisen vuotta.
Hyvin on toiminu ja kantama on ainakin sen 0.5km ulkoilmassa.
Ohjelmointi taidoista se on lähinnä kiinni mitä kaikkea tolla pystyy tekemään.
Voi laittaa vaikka raspberry pi:n kuntelemaan noita ja tallentamaan tiedot tietokantaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Onkohan tohon meikäläisen tagiin tullu joku vika, kun CR2450 paristo ei kestä kuin 8 vuorokautta ja CR2477 kestää 20 vuorokautta ulkoilmassa?!
Alkuperäsellä paristolla toi jaksoi pyöriä melkein vuoden.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
39
Käyttää Bluetooth Low Energy protokollaa oletuksena, esim. puhelimissa tai juurikin Raspbissa tukea löytyy. On myös muita protokollia joita ymmärtää, mutta tuo on kotikäyttäjälle se helpoin. Toimii siis Bluetooth majakkana ilmoitellen ympäristöönsä, olikohan oletuksena sekunnin välein, olemassaolostaan. Sensoreiden mittaustulokset on voidaan lukea BLE yhteensopivalla clientillä, esim. nRF Connect, joka on tuon tagin piirisarjan valmistajan softa. Tai Raspbissa esim. Node-Redillä joka on graafinen IoT ohjelmointiympäristö.

Itselläni on nyt kesän logitellut dataa Elasticsearchiin Node-Red:in läpi, mutta nyt on työn alla Apple Homekit integraatio käyttäen Homebridgeä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Onkohan tohon meikäläisen tagiin tullu joku vika, kun CR2450 paristo ei kestä kuin 8 vuorokautta ja CR2477 kestää 20 vuorokautta ulkoilmassa?!
Alkuperäsellä paristolla toi jaksoi pyöriä melkein vuoden.
Oliko tuo ostettu kickstarterista vai sen jälkeen ruuvitagilta? Siinä kickstarter-versiossahan tuli mukana joku "extended range" paristo strech goalina. Oliko siinä alkuperäisessä mikä valmistaja ja malli?
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
405
Onkohan tohon meikäläisen tagiin tullu joku vika, kun CR2450 paristo ei kestä kuin 8 vuorokautta ja CR2477 kestää 20 vuorokautta ulkoilmassa?!
Alkuperäsellä paristolla toi jaksoi pyöriä melkein vuoden.
Tuntematta tarkemmin Ruuvitagin firmista BLE modulien virrankulutus riippuu paljon mainostamis aikavälistä, yhteys aikavälistä ja lähetystehosta. Jos näitä tietoja on muutettu, niin virrankulutuskin voi olla mitä vaan. Onko yhteys koko ajan päällä?
Mesh protokolla on taas eri juttu , jossa noden konfaus vaikuttaa myös virran kulutukseen.
Sleepissähän BLE modulit eivät kuluta juuri mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Vakiofirmiksellä virrankulutus pitäisi olla n. 30uA luokkaa ja tuo CR2477 & CR2450 kesto viittaisi 2-3mA kulutukseen, eli joku piiri ei todennäköisesti mene sleeppiin lainkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Syynä tuohon kovaan virrankulutukseen saattaa olla ruuvi.com aspan mukaan, jo tehtaalta tullessaan viallisena ollut kiihtyvyysanturi.
Lupasivat laittaa uuden tagin tulemaan vaikka alkuperänen takuu onkin loppunut jo.


Ja tosiaan virrankulutus oli siinä 1,505mA ja 2,156mA välillä, kun mittasin sen yleismittarilla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Onkohan tohon meikäläisen tagiin tullu joku vika, kun CR2450 paristo ei kestä kuin 8 vuorokautta ja CR2477 kestää 20 vuorokautta ulkoilmassa?!
Alkuperäsellä paristolla toi jaksoi pyöriä melkein vuoden.
Nois pattereissakin on eroja ja jotkut myy jo valmiiks tyhjiä. Clasulta kun viimeks kävin hakee pattereita sain eka purkaa laitteita ja ettii vikaa kunnes tajusin mitata uudet patterit ja todeta ne tyhjiks. Vissiin pattereitten hakuun pitää olla yleismittari mukana.
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Ruuvista ja paristoista kun on asiaa, niin laitetaanpa piruuttaan kuva 4 eri tagin jännitetasosta muutaman päivän ajalta. Kyseisessä graafissa alin on käynyt nyt reippaasti yli vuoden samalla (ei alkuperäisellä) paristolla, harmi kun en muista tarkkaa aikaa koska tuon vaihdoin. Ja kolme muuta ovat upouusia Ruuvin toimittamalla paristolla varustettuja, jännästi käyrät elävät ja varsinkin ympäristön lämpötila vaikuttaa pariston sisäiseen kemiaan paljon, kuvassa punainen käyrä kävi yhden illan saunassa minkä jälkeen jännite on ollut pysyvästi muiden yläpuolella, ja sininen on ulkotiloissa säiden armoilla.

ruuvi.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Ei taida tämä uusikaan tagi olla aivan kunnossa, kun loggailee satunnaisia yli 10 voltin piikkejä pariston jännitteeksi.
Saattaa tosin olla ohjelma puolen vikakin joko Raspberryssa pyörivässä Ruuvicollectorissa tai tagin firmwaressa...
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Jos Raspberryssa pyörii paljon muuta kuormaa (esim usb-väylässä), saattaa välillä sisäisen BT-kalikan lukemiin eksyä satunnaisia virheitä. Tuli todettua tuo Kodin ja usb dvb-t tikkujen kanssa. Eli ei ole välttämättä Ruuvin vika.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Jos Raspberryssa pyörii paljon muuta kuormaa (esim usb-väylässä), saattaa välillä sisäisen BT-kalikan lukemiin eksyä satunnaisia virheitä. Tuli todettua tuo Kodin ja usb dvb-t tikkujen kanssa. Eli ei ole välttämättä Ruuvin vika.
Eipä tuossa, muuta ole kiinni kuin 2,5" WD:n PiDrive USB levy jossa pyörii Ruuvin virallinen raspbian image.
Ja itseasiassa en tuolla viallisella tagilla havainnut ko. piikkejä viimesimmän paristovaihdon jälkeen, kun viritin tuon raspberryn keräämään tuota dataa.
Harmi kun tuli tyhjennettyä tietokanta tuon vaihdon yhteydessä niin ei voi tarkistaa asiaa enään...
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Juu voihan se piikkien aiheuttaja toki olla muutakin. Omien kokemusten ja pienen googlailun perusteella tuo Raspberryn USB/BT/UART-toteutus on vaan aika heikko, ja jostakin syystä esimerkiksi ulkoinen BT-palikka ei enää aiheuttanut samanlaisia piikkejä. Käytetystä softasta riippuen kaikkia virhelukemia ei välttämättä tunnisteta ja suodateta pois. Tuleeko samalle ajalle virheellisiä lukemia myös muille mittauksille kuin pariston jännitteelle/kuinka usein virheet toistuvat?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Juu voihan se piikkien aiheuttaja toki olla muutakin. Omien kokemusten ja pienen googlailun perusteella tuo Raspberryn USB/BT/UART-toteutus on vaan aika heikko, ja jostakin syystä esimerkiksi ulkoinen BT-palikka ei enää aiheuttanut samanlaisia piikkejä. Käytetystä softasta riippuen kaikkia virhelukemia ei välttämättä tunnisteta ja suodateta pois. Tuleeko samalle ajalle virheellisiä lukemia myös muille mittauksille kuin pariston jännitteelle/kuinka usein virheet toistuvat?
Kyllähän toi näkyy noihin muihinkin mittauksiin tekevän virhelukemia, ei tosin niin selvästi havaittavia.
Kait sitä sitten pitäs jotain ulkosta BT-palikkaa itekkin koittaa...
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Kyllähän toi näkyy noihin muihinkin mittauksiin tekevän virhelukemia, ei tosin niin selvästi havaittavia.
Kait sitä sitten pitäs jotain ulkosta BT-palikkaa itekkin koittaa...
Se, tai sitten käytät sopivaa suodatusta/keskiarvoistusta graafeissa/hälytyksissä ja unohdat koko asian :) Esimerkiksi Asus USB-BT400 palikan sain suoraan toimimaan Raspissa, mutta kantama on hieman heikompi kuin sisäisellä. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte mistä saa edullisesti paremmalla antennilla, tai modausmahdollisuudella olevan BLE- ja Linux-yhteensopivan USB-palikan edulliseen hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Se, tai sitten käytät sopivaa suodatusta/keskiarvoistusta graafeissa/hälytyksissä ja unohdat koko asian :) Esimerkiksi Asus USB-BT400 palikan sain suoraan toimimaan Raspissa, mutta kantama on hieman heikompi kuin sisäisellä. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte mistä saa edullisesti paremmalla antennilla, tai modausmahdollisuudella olevan BLE- ja Linux-yhteensopivan USB-palikan edulliseen hintaan.
Noita BT-dongleja on tullut kokeiltua muutamia erilaisia ja kaikissa on ollut erittäin heikko antenni (/vastaanotto) vrt. mihin tahansa mobiililaitteeseen.

CSR8510-pohjaisia no name -palikoita saa ebaystä muutamalla rahalla, joten ne ovat sopiva modauskohde jos haluaa askarrella. Niissä on pieni piirilevyantenni, joka on helppo rapsutella veitsellä pois ja kolvata tilalle vaikka n. 12,5cm pätkä ohutta johtoa "piiska-antenniksi". Sopivan pituuden voi virittää sivuleikkureilla kun seuraa samalla lähettävän laitteen RSSI:tä. Pelkästään jo tällä virityksellä saa yleensä 2-3x kantaman aikaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Juu, pitää vaan signaalitason mittauksen ajaksi muistaa siirtyä riittävän kauaksi antennista ettei itse vaikuta signaalin voimakkuuteen. Ja tosiaan kun ottaa hyvin pieniä pätkiä kerrallaan pois pituudesta niin juottimella laittaa tinatipan päähän ja venyttää sillä sen viimeisen millin tarkkaan vireeseen jos jaksaa oikein hifistellä.

Mulla oli aikanaan yksi vastaava antennin virityshässäkkä jossa piti saada tosiaan viimeisetkin irti antennista kun tuli erittäin epäsuotuisaan paikkaan eli jokaisella desibelillä oli merkitystä. Tuossa tapauksessa taisi olla joku 868Mhz tms kyseessä ja sille piti saada mahdollisimman hyvä kuuluvuus. Ensin tuli tehtyä laskennallisesti noin sentin ylipitkä antenni ja siitä sitten sivuleikkureilla pikkuhiljaa lyhensi kunnes signaali heikkeni ja sitten juottimella tinatippa antennin päähän ja hienosäätämään virettä. Sillä sai sen tarvittavan pari metriä lisää kantavuutta sisätiloissa joten operraatio oli onnistunut.

Hauskintahan näissä antenneissa on se, että valmistajan oma ratkaisu ei välttämättä edes ole kovin kummoinen ja ihan pelkkä 5min työllä tehty oma antenni saattaa olla monin verroin parempi. Hyvänä esimerkkinä useammankin valmistajan langattomien mikrofonien antennit, alkuperäiset antennit ovat monesti todella surkeita vaikka olettaisi että paketissa tulisi mukana edes suunnilleen sovitetut antennit. Duunissa meillä tehdään lisäantenneja noille ihan vaan koaksiaalikaapelista pätkimällä ja antennin mitta on silleen "toi on riittävän liki oikeaa" -tyylinen ja yllättäen tuo meidän DIY-malli on hakannut ilman virittämistäkin mukana tulevat antennit ihan 10-0. Signaalin voimakkuuden ero DIY-mallilla ja tehdastekoisella on ollut jopa luokkaa yli 6dB itsetehdyn hyväksi joka alkaa olla jo aika paljon langattomien mikkien maailmassa. Sitten kun jaksaisi vielä virittää nuo omatekoiset antennit juuri oikealle taajuudelle niin saisi vielä karvan lisää signaalia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 712
Juu voihan se piikkien aiheuttaja toki olla muutakin. Omien kokemusten ja pienen googlailun perusteella tuo Raspberryn USB/BT/UART-toteutus on vaan aika heikko, ja jostakin syystä esimerkiksi ulkoinen BT-palikka ei enää aiheuttanut samanlaisia piikkejä. Käytetystä softasta riippuen kaikkia virhelukemia ei välttämättä tunnisteta ja suodateta pois. Tuleeko samalle ajalle virheellisiä lukemia myös muille mittauksille kuin pariston jännitteelle/kuinka usein virheet toistuvat?
Tuosta Raspberryn USB/BT/UART-toteutuksen huonoudesta toi sitten loppujen lopuksi johtui ja loppui noi piikit, kun laittoi Asuksen BT400 palikan USB-porttiin.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Aika heikosti ottaa ulkorakennuksesta olevan ruuvitagin signaalin tuolla Rpi3n omalla piirillä. Olisiko ulkoisesta usb bt adapterista apua?

Nyt rpi pitää olla tismalleen oikeassa kohdassa, mutta se ei ole oikein hyvä.
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Katsopa muutama aiempi viesti tästä ketjusta... Käsittääkseni suurin osa ulkoisista BT-palikoista on epäherkempiä kuin Rpi3:n oma, johtuen ainakin adapterien äärimmäisen pienistä antenneista. Itse tuunaamalla niistä voi kyllä saada huomattavasti parempia.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Minkälainen antentti rpissä itsessään on? Voisiko sitä parantaa? Oudolta kuulostaa, jos ulkoisella tikulla saa huonomman signaalin, kuin pelkällä piirilevylle juotetulla piirillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Minkälainen antentti rpissä itsessään on? Voisiko sitä parantaa? Oudolta kuulostaa, jos ulkoisella tikulla saa huonomman signaalin, kuin pelkällä piirilevylle juotetulla piirillä.
Rpi3:ssa on ilmeisesti tämä keraaminen antenni:
https://2j-antennae.com/images/products/2JE07d.pdf

Ja vierestä löytyy valmiit padit U.FL -liittimelle jos haluaa viritellä ulkoista antennia:
Raspberry Pi 3 External Antenna

Ulkoisissa tikuissa on yleensä vaihtelevalla menestyksellä suoraan piirilevylle toteutettu antenni.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Minkälainen antentti rpissä itsessään on? Voisiko sitä parantaa? Oudolta kuulostaa, jos ulkoisella tikulla saa huonomman signaalin, kuin pelkällä piirilevylle juotetulla piirillä.
Jos sen ulkoisen antennin liitää väärin niin signaali voi huonontua.

Oikeassa liittämistavassa samalla poistetaan se piirilevylle integroitu antenni käytöstä (ts pelkä liitimen juotto ei riitä vaan myös se yksi "vastus" pitää irroitta ja juottaa toiseenkohtaan).

Jos taas puhuit erilisesta USB tikullla olevasta Wlan piiristä ja antennista niin sehän riippuu täysin siitä minkälaatuisen härpättimen hankit (paskaakin löytyy).
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
8
Ruuvista ja paristoista kun on asiaa, niin laitetaanpa piruuttaan kuva 4 eri tagin jännitetasosta muutaman päivän ajalta. Kyseisessä graafissa alin on käynyt nyt reippaasti yli vuoden samalla (ei alkuperäisellä) paristolla, harmi kun en muista tarkkaa aikaa koska tuon vaihdoin. Ja kolme muuta ovat upouusia Ruuvin toimittamalla paristolla varustettuja, jännästi käyrät elävät ja varsinkin ympäristön lämpötila vaikuttaa pariston sisäiseen kemiaan paljon, kuvassa punainen käyrä kävi yhden illan saunassa minkä jälkeen jännite on ollut pysyvästi muiden yläpuolella, ja sininen on ulkotiloissa säiden armoilla.

Itselläni kävi alla olevan graafin mukaisesti yhden ulkona olevan RuuviTagin kanssa, kun patteri (CR2477) loppui. Jännite laski hyvin nopeasti ja jyrkästi, kun paristo oli kaikkensa antanut. Kovin paljoa tuosta ei ollut etukäteen merkkejä havaittavissa. Onneksi ehti kuitenkin lähettää muutaman datapisteen, jotta sain hälytyksen Meazuremin kautta puhelimeen.
ruuvitag-battery-meazurem.png
 
  • Tykkää
Reactions: TLA

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Itselläni kävi alla olevan graafin mukaisesti yhden ulkona olevan RuuviTagin kanssa, kun patteri (CR2477) loppui. Jännite laski hyvin nopeasti ja jyrkästi, kun paristo oli kaikkensa antanut. Kovin paljoa tuosta ei ollut etukäteen merkkejä havaittavissa. Onneksi ehti kuitenkin lähettää muutaman datapisteen, jotta sain hälytyksen Meazuremin kautta puhelimeen.
Näyttää tosiaan olevan kriittinen piste jossakin 2.8V alapuolella, minkä jälkeen alkaa boottailemaan itseään, mikä puolestaan näkyy mm. mittausnumeron epätasaisena kasvuna. Alla käppyrää viimeisen reilun 13 kuukauden ajalta, punainen saunassa, sininen ulkona ja muut sisätiloissa. Itselläkin vanhempi yksilö aloitti lopulta sekoilun n. 2.78V kohdalla ja vaihdoin toisen palikan (punainen käyrä) pariston tilalle ja siihen myöhemmin uuden CR2450 tilalle. Muissa paitsi vihreässä ja punaisessa on vielä alkuperäinen mukana tullut (CR2477?) paristo.
Ruuvi_bat.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 285
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom