Ylinopeus (kameravalvonta)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Teknisesti joo, jos kyseessä ei ole itsekriminoinnin suojaan kuuluva henkilö. Käytännössä ei. Uuden lain mukana tuoma muutos tekee sen että jos tossa tilanteessa saat virhemaksun voisit riitauttaa sen oikeellisuuden suoraan.
Itse kiistin aurinkolippasakon nimeltämainitsemattoman henkilön autollani suorittamana ja siitä ei sittemmin kuulunut mitään. Tämä tapahtui kesällä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Ohituskaista on hitaamman ajoneuvon ohittamiseen tehty. Valitettavan moni hitaampi ajoneuvo joko kiusallaan tai huomaamattaan ohituskaistan alkaessa kiihdyttää nopeuttaan. Tähän yhtälöön kun lisätään poliisi tutkaamaan ohitustilannetta, niin järjestelyä voidaan ennenkaikkea pitää epäreiluna sisäistipä konseptin millä tavalla tahansa.

Ohitusyrityksen voi toki keskeyttää mikäli suurin sallittu nopeus on ohituksen aikana ylittymässä. Tämä ei kuitenkaan ole omiaan sujuvoittamaan liikennettä ja aiheuttaa potentiaalisen vaaratilanteen.

Tosiasiassa noilla ohituskaistoilla tutkataan vain ja ainoastaan sen takia, että sakkokertymä saadaan nopeasti ja vaivatta kerättyä. Todellisissa vaaranpaikoissa, kuten risteysalueilla ja taajamissa tutkaaminen saattaisi vaatia jopa ylityötunteja ja vähemmän lorvimista huoltoasemalla kahvin ja pullan ääressä.
Tämä on varmasti totta. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoja siitä, miten vaarallisia ohituskaistat ovat. Jos ohituskaistoilla tapahtuu erityisen paljon kolareita, niin tämä valvonta on perusteltua. Luulen kuitenkin, että valvontapaikan valintaan on vaikuttanut vain se, missä saadaan eniten fyffeä kasaan valtiolle.

Erittäin asiallisesti kommentoitu. En jää kuitenkaan kovin toiveikkaana odottamaan muutosta, koska vaikka sitä ei kukaan myönnä, niin sakottamalla tehdään valtiolle rahaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tämä on varmasti totta. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoja siitä, miten vaarallisia ohituskaistat ovat. Jos ohituskaistoilla tapahtuu erityisen paljon kolareita, niin tämä valvonta on perusteltua. Luulen kuitenkin, että valvontapaikan valintaan on vaikuttanut vain se, missä saadaan eniten fyffeä kasaan valtiolle.



Erittäin asiallisesti kommentoitu. En jää kuitenkaan kovin toiveikkaana odottamaan muutosta, koska vaikka sitä ei kukaan myönnä, niin sakottamalla tehdään valtiolle rahaa.
Kyllä alunperin rikesakkojen korotuksen yhteydessä oli ainakin mediassa puheltta sakkotuljen vähentymisestä tms. Tuohon keksittiin sitten pätevämpiä syitä, koska sakkoja ei saa kerätä fiskaalisiin tarkoituksiin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Ymmärrän nuo kommentit että sakottamalla ei pitäisi tehdä rahaa mutta sillä kuitenkin tehdään. Voin kuvitella miten joku poliitikko saanut tuon kuningasajatuksen että rahaa pitäisi jostain saada.. "Hmm..nostetaan veroja? Ai, se tehtiin jo tänäkin vuonna. No,nostetaan rikesakko tuplaksi?" :D:tup: Luullut tietenkin keksineensä loputtoman rahanteko-koneen.. "ehkä tuplataan taas ensi vuonna sakkotulot samalla tapaa?"

Mutta oletan että rahantulon maksimoimiseksi ei haluta vaikkapa muuttaa kameroita keltaisiksi tai tehdä niistä sellaisia että sen huomaa. Toinen muutos mikä voisi olla hyvä, niin siinä samassa kohdassa missä kamera on, voisi olla se nopeusmerkki. Näin jokainen näkisi mikä se nopeus on (samassa tolpassa ei saa kai lain mukaan olla, jos ei saa samassa olla niin vaikka 5m ennen/jälkeen tai tolpan vieressä). Nythän moni jarruttaa varalta huomattavasti merkin kohdalla. Toki nykyään kamerat suurimmaksi osaksi on siellä missä nopeus vaihtuu 100 -> 80km/h tai 80 -> 60km/h, jolloin noihin joutuu jarruttamaan ihan reilusti, mutta on niitä sellaisillakin kohdilla että vähään aikaan ei ole nopeusmerkkiä näkynyt.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Ajan joka viikko ja melkein jopa joka päivä kehä ykköstä idässä lännessä ja keskellä. En ole kertaakaan, siis oikeasti kertaakaan, nähnyt että kukaan jarruttaisi kameraan muuten kuin hidastaisi nopeuttaan suht tasaisesti, vaikka ajan aamuruuhkassa, päivisin ja joskus iltaisin ja öisin. Mitä olen kyllä nähnyt on kännykän räpläämistä, puskurissa roikkumista, törkeää ylinopeutta, vaarallisia kaistanvaihtoja, agressiivista ajamista, sulkuviivojen ylittämistä jne.

En mitenkään kyllä voi allekirjoittaa että kamerat aiheuttaisi onnettomuuksia kun tuolla tiellä perseillään ihan jatkuvasti. Ne onnettomuudet mitä oon nähny ei ole ollut lähelläkään kameroita.

Vai oliko tästä jotain empiiristä tutkimusta että kamerta lisänneet onnettomuuksien määrää?

edit: 2016 uutisia ei kannata linkkailla koska löytyy paljon uudempaakin tietoa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ajan joka viikko ja melkein jopa joka päivä kehä ykköstä idässä lännessä ja keskellä. En ole kertaakaan, siis oikeasti kertaakaan, nähnyt että kukaan jarruttaisi kameraan muuten kuin hidastaisi nopeuttaan suht tasaisesti, vaikka ajan aamuruuhkassa, päivisin ja joskus iltaisin ja öisin. Mitä olen kyllä nähnyt on kännykän räpläämistä, puskurissa roikkumista, törkeää ylinopeutta, vaarallisia kaistanvaihtoja, agressiivista ajamista, sulkuviivojen ylittämistä jne.

En mitenkään kyllä voi allekirjoittaa että kamerat aiheuttaisi onnettomuuksia kun tuolla tiellä perseillään ihan jatkuvasti. Ne onnettomuudet mitä oon nähny ei ole ollut lähelläkään kameroita.

Vai oliko tästä jotain empiiristä tutkimusta että kamerta lisänneet onnettomuuksien määrää?

edit: 2016 uutisia ei kannata linkkailla koska löytyy paljon uudempaakin tietoa.
Kannattaisi ehkä muodostaa tämä mielipide jossakin muualla kuin siellä kehätiellä, missä 90% autoilijoista tietää ne kamerat ja niiden kohdalla vallitsevat rajoitukset entuudestaan, koska ajavat siellä sinun tavoin lähes päivittäin.

En tosin minäkään kehtaisi väittää, että kamerat lisäävät onnettomuuksia, mutta tarpeetonta hidastelua ja jarruttelua ne kyllä nykyisellään aiheuttavat. Ja nuo muut listaamasi ongelmat taas eivät liity tähän ketjuun tai koko keskustelun aiheeseen mitenkään, vaikka paikkaansa pitävät nekin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Kannattaisi ehkä muodostaa tämä mielipide jossakin muualla kuin siellä kehätiellä, missä 90% autoilijoista tietää ne kamerat ja niiden kohdalla vallitsevat rajoitukset entuudestaan, koska ajavat siellä sinun tavoin lähes päivittäin.

En tosin minäkään kehtaisi väittää, että kamerat lisäävät onnettomuuksia, mutta tarpeetonta hidastelua ja jarruttelua ne kyllä nykyisellään aiheuttavat. Ja nuo muut listaamasi ongelmat taas eivät liity tähän ketjuun tai koko keskustelun aiheeseen mitenkään, vaikka paikkaansa pitävät nekin.
Toin nyt asian esille koska koen että kamerat eivät ole mikään ongelma (kuten tässä ketjussa on keskusteltu) vaan ihan se että ihmiset ajaa laput silmillä tai silmät kännykässä.

Ei kai suomessa nyt paljoa ole teitä joilla on satunnaista liikennettä ja kuskit ihan pihalla kameroista? Ajoin edellisessä duunissa varmaan 30 000-40 000km/vuosi työajoa maakunnissa (+omat ajot) enkä kyllä törmännyt silloinkaan kolmen vuoden aikana yhteenkään jarruttelijaan. Joskus joku saattoi hidastaa kameran kohdalla mutta normaalilla turvavälillä ei tarttenut kuin nostaa jalka kaasulta.

Vähän ristiriitaiset fiilikset kun itse en ole huomannut kameroiden aiheuttavan minkäänlaisia ongelmia mutta useimpien keskusteluiden mukaan about päivittäin joku vetää liinat kiinni ennen kameraa ja sit saa puristaa rattia että voi survoa jarrupoljinta tarpeeks kovaa että auto renkaat ulvoen kerkeää pysähtyä ennenku ollaan takaluukussa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Toin nyt asian esille koska koen että kamerat eivät ole mikään ongelma (kuten tässä ketjussa on keskusteltu) vaan ihan se että ihmiset ajaa laput silmillä tai silmät kännykässä.

Ei kai suomessa nyt paljoa ole teitä joilla on satunnaista liikennettä ja kuskit ihan pihalla kameroista? Ajoin edellisessä duunissa varmaan 30 000-40 000km/vuosi työajoa maakunnissa (+omat ajot) enkä kyllä törmännyt silloinkaan kolmen vuoden aikana yhteenkään jarruttelijaan. Joskus joku saattoi hidastaa kameran kohdalla mutta normaalilla turvavälillä ei tarttenut kuin nostaa jalka kaasulta.

Vähän ristiriitaiset fiilikset kun itse en ole huomannut kameroiden aiheuttavan minkäänlaisia ongelmia mutta useimpien keskusteluiden mukaan about päivittäin joku vetää liinat kiinni ennen kameraa ja sit saa puristaa rattia että voi survoa jarrupoljinta tarpeeks kovaa että auto renkaat ulvoen kerkeää pysähtyä ennenku ollaan takaluukussa.
Samalla tavalla täällä on ristiriitaiset fiilikset, kun en edes aja kovinkaan paljoa (sellaiset 20tkm/vuosi) ja kyllä noihin jarruttelijoihin tuntuu törmäävän ysitiellä ja nelostiellä melkein joka kerta kun siellä ajaa. Jälkimmäisellä useammin, kun siellä on ne uudet kamerat, joihin porukka ei osaa hidastella etukäteen senkään vertaa.

Kukaan tuskin on muuten sanonut että edessä vedettäisiin liinat kiinni, tai ainakaan minä en ole sellaista tarkoittanut. Ongelmia ja ahdistusta tulee ihan riittämiin siitäkin, että jarrutetaan kameran vuoksi 80km/h alueella --> 65km/h, ettei se vaan räpsähtäisi.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Samalla tavalla täällä on ristiriitaiset fiilikset, kun en edes aja kovinkaan paljoa (sellaiset 20tkm/vuosi) ja kyllä noihin jarruttelijoihin tuntuu törmäävän ysitiellä ja nelostiellä melkein joka kerta kun siellä ajaa. Jälkimmäisellä useammin, kun siellä on ne uudet kamerat, joihin porukka ei osaa hidastella etukäteen senkään vertaa.

Kukaan tuskin on muuten sanonut että edessä vedettäisiin liinat kiinni, tai ainakaan minä en ole sellaista tarkoittanut. Ongelmia ja ahdistusta tulee ihan riittämiin siitäkin, että jarrutetaan kameran vuoksi 80km/h alueella --> 65km/h, ettei se vaan räpsähtäisi.
No kunhan liioittelen, kameroista kun puhutaan niin keskustelussa on aina vähän överiä keskustelua.

Toin asiaa esille koska kun tätäkin ketjua lukee niin aika hyvä konsensus on siitä että kamerat ovat pelkkää rahastusta ja niillä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, vähintäänkin nostavat kolarien riskiä. Itse taas vähän ihmettelen tätä näkemystä kun oikein mitään empiiristä dataa asiasta ei löydy enkä ole havainnut että kukaan tekisi mitään vaarallisia jarrutuksia, en ole edes kuullut kolareista kameroiden kohdalla. Kuitenkin sahannut kaikkia isoja teitä itä-länsi ja pohjois-etelä suunnassa useamman vuoden, Helsingistä Ouluun.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Toin asiaa esille koska kun tätäkin ketjua lukee niin aika hyvä konsensus on siitä että kamerat ovat pelkkää rahastusta ja niillä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, vähintäänkin nostavat kolarien riskiä.
Oli miten oli, aika naiivi ajatusmaailma pitää olla, jos keskelle tunnetusti turvallista suoraa sijoitetuilla tolpilla ja muilla vastaavilla omituisuuksilla näkee hirveästi mitään muuta tarvetta kuin rahastus. Ja onhan tätä aihetta kommentoitu paljon laajemminkin, mm. tässä ja ties kuinka monessa muussa artikkelissa.

Noista uudemmista kameroista on toisaalta sanottu, että niistä suurin osa on sijoitettu kohtuullisen fiksusti juuri liikenneturvallisuutta ajatellen. Päinvastaisiakin ajatuksia niistä toki löytyy.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Noista uudemmista kameroista on toisaalta sanottu, että niistä suurin osa on sijoitettu kohtuullisen fiksusti juuri liikenneturvallisuutta ajatellen. Päinvastaisiakin ajatuksia niistä toki löytyy.
Onko uudemmat kamerat nyt yleisesti käytössä ja millaisia havaintoja niiden toiminnasta on kertynyt?
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Turvallisuuden kanssa noilla Gatson tekemillä kameroilla ei ole mitään tekemistä.

Pikku-D esitti aikanaan, että nämä Gatso Groupin kamerat ottavat jopa 200metrin päästä ja ovat niin tarkkoja, että renkaiden urasyvyyskin näkyy, mikä on potaskaa.

Lopputuloksena on, että ihmiset jarruttavat 200metriä ennen siihen 20kmh alinopeuteen. Liikenteen sujuvuus meni kerta heitolla surkeaksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Vieraalla paikkakunnalla tuo on ongelma kun nopeusmerkit on niin kaukana kameroista.

Esimerkiksi yhtään syrjemmässä ajelee niin ainutkaan kameratolppa ei ole 100 tai 120 alueella. Siinäpä sitä sitten tulee pohdittua kovasti että tuliko missattua kilometri sitten joku 80 lätkä vai ei

Muutamassakin muussa maassa homma on tehty näin ja mielestäni se on paljon parempi:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Jyväskylän lähellä sain väläytettyä tuollaisen uuden tolpan...
2-kaistainen tie ja suoraan sanoen heikot nopeusmerkinnät alueella. Oli sitten 50km/h rajoitus ja itsellä mittarin mukaan maksimi 57km/h.

Alla tuntematon auto ja alueesta pihalla kuin lumiukko tähystelin mahdollista käännöstä ja muuta liikennettä...

Nyt odottamaan lappua... Millaisista ylityksistä ne noita uusia pönttöjä räpsyttää?

Google Maps
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Joskus jopa yhden kilsan tunnissa ylityksistä.
Tilastokaunistelua ja muuta halutaan joskus alhaisen ylityksen kuvista ihmetellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 660
Jyväskylän lähellä sain väläytettyä tuollaisen uuden tolpan...
2-kaistainen tie ja suoraan sanoen heikot nopeusmerkinnät alueella. Oli sitten 50km/h rajoitus ja itsellä mittarin mukaan maksimi 57km/h.

Alla tuntematon auto ja alueesta pihalla kuin lumiukko tähystelin mahdollista käännöstä ja muuta liikennettä...

Nyt odottamaan lappua... Millaisista ylityksistä ne noita uusia pönttöjä räpsyttää?

Google Maps
Siis hetkinen, tuohon pääsee ajamaan joko siten että olet valmiiksi taajamassa, tai sitten motarilta niin että vähän ennen sitä on taajamamerkki. Ei varmaan pitäisi ihan hirveänä yllärinä tulla 50 km/h rajoitus?
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Siis hetkinen, tuohon pääsee ajamaan joko siten että olet valmiiksi taajamassa, tai sitten motarilta niin että vähän ennen sitä on taajamamerkki. Ei varmaan pitäisi ihan hirveänä yllärinä tulla 50 km/h rajoitus?
Motarilta motarilta. Jotenkin mennyt tuo nimenomainen merkki ohi silmistä varmaankin käännöksen ja liikenteen seuraamisen takia, mutta tiedossa oli että joko 50 tai 60kmh koska oli tuo käännös. Silti aika tylsässä kohtaa tuo kamera. Tiessä näin nopeuden vasta kameran jälkeen maalattuna.

Edit: Ja siis itse en aja tuolla alueella kuin ehkä kerran vuodessa jos sitäkään. Yleisesti pyrin kiinnitämään huomion liikenteeseen enkä mittarin kyttäämiseen. Toki huomattavasti normaalia kepeämpi autokin alla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuosta kohdasta on ollut juttua täällä aiemminkin. Merkkien sijoittelu tuossa tuntuu olevan tarkoituksellisen sekoittavaa, eikä tuolle kameralle itselleenkään tunnu löytyvän hirveästi muita perusteita kuin se kuuluisa rahastus. Tai no, onhan siinä tolpan kohdalla kahden kaistan yhdistymiskohta ja sen jälkeen pysäkki.

Mitään lappusta tuosta ei Firnen tuolla nopeudella kuitenkaan saa, kun todellisesta nopeudesta otetaan kuitenkin aina ensin 3km/h varmuusvähennus, jonka jälkeen nopeuden ei pitäisi ylittää sakkorjaa mikäli se mittarin 57km/h piti paikkaansa.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Joo, sitä kyydissä olevan kaverin kanssa myös tuumailtiin. Mittarissa pitäisi olla vielä 2-3kmh ylinäyttämää. Enemmän heti tuon jälkeen alkoi pelottaa että tuo oli 40kmh alue kun noin alhaisesta tuntui väläyttävän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Motarilta motarilta.
Liikenneympyrästä maantielle.

Liikenneympyrän pitäisi nimenomaan soitattaa kelloja, että nyt ollaan taajamassa tai nopeusrajoitus on muuten alennettu taajamatasolle. Eihän sulla paljoa ylimääräistä nopeutta ollut, mutta ainakin seuraavalla kerralla muistat paremmin.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
tuo jyväskylän kohta on 50kmh rajoitus. On varmasti rahakas paikka kun vasen kaista loppuu. Tosiaan nuo uudet välähtää, mutta ainakin Kouvolaan mennessä osassa on kiiltävä heijastin ja osassa ei, pystyykö tuosta sitten päättelemään missä tolpassa on sielu sisällä? Mielestäni pitäisi ehdottomasti olla nopeusrajoitusmerkki samassa tolpassa ettei tarvitse autoilijoiden varmuuden vuoksi jarrutella alinopeuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647


Eikös tämä nyt olisi järkevämpi ratkaisu, se rajoitus ja kameravaroitus ensin.

Kuvassa kamera on kyllä sen verran lähellä että tuossa kohtaa luulisi että räpsähtää jo, mutta noin siis ruotsissa.
Rahastus edellä kuitenkin mennään suomessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586


Eikös tämä nyt olisi järkevämpi ratkaisu, se rajoitus ja kameravaroitus ensin.

Kuvassa kamera on kyllä sen verran lähellä että tuossa kohtaa luulisi että räpsähtää jo, mutta noin siis ruotsissa.
Rahastus edellä kuitenkin mennään suomessa.
Multahan oli tosta kansalaisaloite jota tännekin linkkasin silloin, mutta ei vaan kiinnostanut porukkaa... Olisin luullut että olis no brainer.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Multahan oli tosta kansalaisaloite jota tännekin linkkasin silloin, mutta ei vaan kiinnostanut porukkaa... Olisin luullut että olis no brainer.
Mennyt multa ainakin ohi, tai en ainakaan muista allekirjoittaneeni.

Toisaalta kyllähän noita aloitteita on ollut laidasta laitaan, ja vaikka saisi kolme kertaa vaaditun määrän allekirjoituksia viikossa - niin esittelyyn menisi, tuskin ikinä läpi kuten ei käytännössä muutkaan. Sellaista demokratiaa täällä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
tuo jyväskylän kohta on 50kmh rajoitus. On varmasti rahakas paikka kun vasen kaista loppuu. Tosiaan nuo uudet välähtää, mutta ainakin Kouvolaan mennessä osassa on kiiltävä heijastin ja osassa ei, pystyykö tuosta sitten päättelemään missä tolpassa on sielu sisällä? Mielestäni pitäisi ehdottomasti olla nopeusrajoitusmerkki samassa tolpassa ettei tarvitse autoilijoiden varmuuden vuoksi jarrutella alinopeuteen.
Tuo Vaajakosken taajamakamera on varsin oikeassa paikassa. Kolmesta syystä:
1. Tullaan motarilta taajamaan ja hyvissä ajoin on ennen motarin päättymistä nopeuden alennusmerkit + taajamamerkki. Kuitenkin liikenneympyrästä on ohitusväylä oikealle, joten jotkut tykkää ajella aivan muuta kuin taajamanopeutta kun ympyrän ohitus on sujuvaa.
2. Ympyrästä tuleville on oma kaista sinne kameran ohitse saakka, yhdistyen sitten. Siinäpä sitten kiihdytellään puolin ja toisin, ettei vain sujuva liityntä pelaisi. Kameraa hillitsee kiihdytyskisoja.
3. Haapaniemestä on liittymä samaan rytäkkään, lyhyellä liityntäkaistalla, joten sieltäkin pitäisi päästä taajamanopeudella sekaan.
Siis sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta kamera on juuri syystäkin oikeassa paikassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuo Vaajakosken taajamakamera on varsin oikeassa paikassa. Kolmesta syystä:
1. Tullaan motarilta taajamaan ja hyvissä ajoin on ennen motarin päättymistä nopeuden alennusmerkit + taajamamerkki. Kuitenkin liikenneympyrästä on ohitusväylä oikealle, joten jotkut tykkää ajella aivan muuta kuin taajamanopeutta kun ympyrän ohitus on sujuvaa.
2. Ympyrästä tuleville on oma kaista sinne kameran ohitse saakka, yhdistyen sitten. Siinäpä sitten kiihdytellään puolin ja toisin, ettei vain sujuva liityntä pelaisi. Kameraa hillitsee kiihdytyskisoja.
3. Haapaniemestä on liittymä samaan rytäkkään, lyhyellä liityntäkaistalla, joten sieltäkin pitäisi päästä taajamanopeudella sekaan.
Siis sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta kamera on juuri syystäkin oikeassa paikassa.
Pointti on, että jos tuon ei haluttaisi vertaantuvan autoilijoiden silmissä 99% tarkoitukselliseksi sakkorysäksi, niin siinä ympyrän jälkeen olisi syytä olla nopeusrajoitusmerkki estämässä juuri näiltä "mikähän rajoitus tässä vallitsee" -sekaannuksilta. Mutta eihän sitä voi siihen laittaa, kun sitten ei tulisi samalla tavalla rahaa kassaan.

Sinne ympyrään saakka kamera ei näe, joten sen olennaisin tarkoitus on räpsiä kuvia päättyvältä vasemmalta kaistalta oikean puolen liikennevirtaan kiihdyttävistä, sekä niistä oikean puoleista kaistaa ajavista, jotka tulevat motarilta ja miettivät että paljonkohan se rajoitus oikein onkaan ympyrän jälkeen. Kuten jo aiemmin oli puhetta, mitään lakiteknistä ongelmaa merkkien sijoittelussa ei ole, ne vaan tuntuvat olevan tarkoituksellisen epäselvät ja tämä olisi helposti korjattavissa, mutta se taas ei käy päinsä, koska kamera.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Liikenneympyrästä maantielle.

Liikenneympyrän pitäisi nimenomaan soitattaa kelloja, että nyt ollaan taajamassa tai nopeusrajoitus on muuten alennettu taajamatasolle. Eihän sulla paljoa ylimääräistä nopeutta ollut, mutta ainakin seuraavalla kerralla muistat paremmin.
Itse ajelen melko useasti tuosta paikasta, enkä kertaakaan ole huomannut sitä taajamamerkkiä tai nopeusrajoitusta. Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin motarilta on myös se "ohituskaista" ohi sen ympyrän. Kun tuota paikkaa lähestyn, katselen sitä muuta liikennettä ja silloin ne merkit vilahtavat ohi. Itse kyllä tiedän että siinä on 50 km/h rajoitus, mutta en yhtään ihmettele jos siitä vähemmän ajavat räpsäyttävät kameran.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Itse ajelen melko useasti tuosta paikasta, enkä kertaakaan ole huomannut sitä taajamamerkkiä tai nopeusrajoitusta. Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin motarilta on myös se "ohituskaista" ohi sen ympyrän. Kun tuota paikkaa lähestyn, katselen sitä muuta liikennettä ja silloin ne merkit vilahtavat ohi. Itse kyllä tiedän että siinä on 50 km/h rajoitus, mutta en yhtään ihmettele jos siitä vähemmän ajavat räpsäyttävät kameran.
Selityksiä näyttää riittävän. Varsin selkeää ajella jos hallitsee liikennemerkit. Siis motarilla hyvissä ajoin ennen Vaajakosken taajamaa ja risteysaluetta on ensin nopeusrajoitus 80 km hetken päästä 60 km, parit moottoritie päättyy kilvet ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen. Myös tiehen on molemmille kaistoille maalattu 50 km/t ilmoitukset. On ihan riittävästi matkaa ympyrään ja risteysalueelle nopeuden asettelua varten.

Vaajakoski2.JPG
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Selityksiä näyttää riittävän. Varsin selkeää ajella jos hallitsee liikennemerkit. Siis motarilla hyvissä ajoin ennen Vaajakosken taajamaa ja risteysaluetta on ensin nopeusrajoitus 80 km hetken päästä 60 km, parit moottoritie päättyy kilvet ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen. Myös tiehen on molemmille kaistoille maalattu 50 km/t ilmoitukset. On ihan riittävästi matkaa ympyrään ja risteysalueelle nopeuden asettelua varten.

Pointti oli se, että tuossa tuo liikennemerkkien sijoittelu on epäonnistunut. Samoin koko risteysalue, mutta onneksi siihen on joskus tulevaisuudessa tulossa muutoksia. Itse en koe sen kameran lisäävän tuossa yhtään sitä liikenneturvallisuutta. Vaan juuri päinvastoin. Tuossa on isot liikennemäärät ja kaksi kaistaa yhtyvät kameran kohdalla. Jos siihen sattuu autoilija joka ei tuota paikkaa tiedä, on siinä melko monta muuttujaa jotka pitää huomioida. Ja pahimmassa skenaariossa autoilija vetää liinat kiinni ja sitten onkin jo kolari lähellä.

Ennen kuin kamera siihen tuli, ajelin joustavasti muun liikenteen mukana. Nyt katselen ettei kukaan tule päälle ja tuijotan nopeusmittaria ettei varmasti räpsähdä.


Minä koen kyseisen kameran kiusaksi ja sakoitusautomaatiksi.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Ajan joka viikko ja melkein jopa joka päivä kehä ykköstä idässä lännessä ja keskellä. En ole kertaakaan, siis oikeasti kertaakaan, nähnyt että kukaan jarruttaisi kameraan muuten kuin hidastaisi nopeuttaan suht tasaisesti, vaikka ajan aamuruuhkassa, päivisin ja joskus iltaisin ja öisin. Mitä olen kyllä nähnyt on kännykän räpläämistä, puskurissa roikkumista, törkeää ylinopeutta, vaarallisia kaistanvaihtoja, agressiivista ajamista, sulkuviivojen ylittämistä jne.

En mitenkään kyllä voi allekirjoittaa että kamerat aiheuttaisi onnettomuuksia kun tuolla tiellä perseillään ihan jatkuvasti. Ne onnettomuudet mitä oon nähny ei ole ollut lähelläkään kameroita.

Vai oliko tästä jotain empiiristä tutkimusta että kamerta lisänneet onnettomuuksien määrää?

edit: 2016 uutisia ei kannata linkkailla koska löytyy paljon uudempaakin tietoa.
Ajoin eilen Jyväskylästä Ouluun ja erit. Jyväskylän eteläpuolella kameroita oli todella paljon (uudenmalliset asennettu kaiketi kevään/kesän aikana). Näin hyvinkin monen auton jarruttavan kameraan (itsekin jarrutin pari kertaa, kun en ollut varma nopeusrajoituksesta). Näin myös kaksi kertaa tällä matkalla kameran räpsähtävän.

Kameroihin jarruttaminen aiheuttaa vähintäänkin vaaratilanteita. Se 10-15 km/h ylimääräinen nopeus sen sijaan tuskin aiheuttaa kummoista vaaraa.

Huomasin myös, että noita uusia kameroita on helkkarin hankala huomata vrt. vanhat.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
Jep: entistä enemmän sitä, että mitä järkeä tässä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
Maastureilla paras ajaa ylinopeutta ja mopoilijat saa jopa heittää veivinsä? ;)
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Maastureilla paras ajaa ylinopeutta ja mopoilijat saa jopa heittää veivinsä? ;)
Leikitellään siis lisää, varoituspalkin jälkeen tietenkin vielä kamera. Saadaan maasturikuskitkin kuriin ja Hymy/ HV lehti julkaisemaan hassuja ilmeitä kamerakuvista palkin jälkeen. Jenkkityyliä malliin (yksityisen) rautatien tasoristeys, kyltti: Ajakaa alle vaan, kyllä meidän juna kestää!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Vähän virolaista mallia nopeusrajoitusten noudattamiseksi; nykytekniikalla voisi olla kameran sijasta vaikkapa tiekaistalla 5 cm korkeuteen nouseva palkki, joka aktivoituu esim. n. 10 %n ylityksestä. Eiköhän se jysäys pistä miettimään:geek:
Ajoin viime vuonna Liettuassa Trakain linnan lähellä (joka on siis pöndellä) 70 km/h hidastustöyssyyn in the middle of nowhere. Oli aika Knight Rider fiilis kun kaikki matkustajat ilmassa. Töyssystä ei ollut siinä kohti mitään merkintää eikä tien varressa myöskään asutusta joten nopeus oli oletettavasti oikea, niitähän ei tuolla joka paikassa merkitä vaan "tietäjät tietää". Luntakin satanut sopivasti pari senttiä ettei töyssyä havainnut ennen kuin kohdalla. Näitä töyssyjä oli muuten ripoteltu vähän mihin sattuu pitämään kuskit hereillä nolle pikkuteille. Onneksi vain yksi viinapullo hajosi, sekin halvimmasta päästä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
...ja lopulta tämän kuvan mukaisesti taajamamerkit kahta puolen.
Hienosti on taajamamerkit sijoitettu keskelle metsää. Mikä taajama muka tuossa alkaa?
Onko niillä tuossa muuta merkitystä kuin olla korvaamassa 50 km/h nopeusrajoituskylttiä?

[EDIT]Onpa tosiaan imbesilliä taajamamerkkien väärinkäyttöä tuossa. Taajamamerkit kuuluisivat ainoastaan Vaajakosken keskustaan kääntyvään liikenneympyrän haaraan, minusta ei edes Laukaan tielle valtateistä nyt puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Kirjoittelu ja vastaukset Vaajakosken taajaman liikennemerkeistä ja niiden sijoittumisesta sekä nopeuskameravalvonnasta osoittavat osalla olevan merkittävää tietämättömyyttä, kyvyttömyyttä lukea liikennemerkkejä sekä taipumusta trollaamiseen. Ehkä jonkin verran myös yleensä protestoida normaalia lainsäädäntöä vastaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kirjoittelu ja vastaukset Vaajakosken taajaman liikennemerkeistä ja niiden sijoittumisesta sekä nopeuskameravalvonnasta osoittavat osalla olevan merkittävää tietämättömyyttä, kyvyttömyyttä lukea liikennemerkkejä sekä taipumusta trollaamiseen. Ehkä jonkin verran myös yleensä protestoida normaalia lainsäädäntöä vastaan.
En ota kantaa valuraudan kommentointiin, mutta ainakin omalla kohdalla voin vilpittömästi todeta, että kyse on terveestä kritiikistä sellaista liikennejärjestelyä kohtaan, joka on aiheuttanut hämmennystä ja keskustelua useampaankin otteeseen eri henkilöiden kokemusten perusteella. Ei kai kukaan ole täällä väittänyt, etteikö tuo olisi lakiteknisesti oikein, vaan että se ei ole selkeä järjestely ja siksi sitä tulisi parantaa esimerkiksi lisäämällä nopeusrajoitusmerkki sinne ympyrän jälkeen.

Sinä saat toki olla tässä eri mieltä, mutta älä viitsi vittuilla mistään trollaamisesta tai liikennemerkkien lukemisen kyvyttömyydestä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Maantiealueilla on tapana ja tarpeen olla joka risteyksen jälkeen tienopeutta määräävä merkki. Taajamissa ei näin ole, ainoastaan jos nopeusrajoitus muuttuu alle yleisen 50 km/t. Tässä sama käytäntö koko Eu alueella!
Joo, ymmärrän kyllä, kuten varmasti kaikki muutkin ymmärtävät.

Ongelma on siinä, ettei laki välttämättä toimi käytännössä parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia skenaarioita ajatellen. Liikennemerkkien tarkoitus ei ole täyttää itsetarkoituksellisesti pelkästään lakipykälien vaatimuksia, vaan turvata ja ohjeistaa kansalaisten liikkumista. Aika pahasti mennään pieleen, jos epäselvissä tilanteissa ei voida laittaa liikennemerkkiä selkiyttämään tilannetta, "ihan vaan koska muuallakaan ei ole tapana niin tehdä".
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Joo, ymmärrän kyllä, kuten varmasti kaikki muutkin ymmärtävät.

Ongelma on siinä, ettei laki välttämättä toimi käytännössä parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia skenaarioita ajatellen. Liikennemerkkien tarkoitus ei ole täyttää itsetarkoituksellisesti pelkästään lakipykälien vaatimuksia, vaan turvata ja ohjeistaa kansalaisten liikkumista. Aika pahasti mennään pieleen, jos epäselvissä tilanteissa ei voida laittaa liikennemerkkiä selkiyttämään tilannetta, "ihan vaan koska muuallakaan ei ole tapana niin tehdä".
Asia ja ajatus tuli selväksi. Ratkaisua tehdään sitten autoihin pakollisella varusteella; liikennemerkkien tunnistus ja ajonopeuden automaattinen rajoitin. Vain näin loppuu valitus ettei huomannut jne. Eivät kaikki kuskit ole samoilla havaintokyvyillä varustettuja ja varsinkaan kännykänräplääjät:D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 558
Viestejä
4 166 277
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom