Kotiautomaatio

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Eikö huoneen nurkassa vilkkuva raspi, josta sojottaa ulos pari antennia, aiheuta hellasäröä? ;)

Osramin pistorasiat taitaa olla aavistuksen suurempia kuin nuo Nexat. Voisi kuvitella että Ikeakin pian siirtyy pienempään malliin pistokkeiden osalta.

Eipä se, hauskahan noita on askarrella. Löytyy itseltäkin komeron perältä tuo MrAatun listaama setti. Olen kuitenkin oikein tyytyväinen siirtymisestä zigbeen pariin. Löytyy täysin valmiita paketteja, tai hyviä alustoja, joiden päälle rakennella.
Itsellä siis pyörii HomeAssistant, jossa kiinni mm. Philips Hue, Ikea Trådfri, Logitech Harmony ja zigbee2mqtt. Zigbee2mqtt hoitaa sitten sekalaisten zigbee tuotteiden kanssa keskustelun, kuten Xiaomin napit, vesivuotoanturit, lämpötila-anturit ja Huen kaukosäätimet.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Eikö huoneen nurkassa vilkkuva raspi, josta sojottaa ulos pari antennia, aiheuta hellasäröä? ;)

Osramin pistorasiat taitaa olla aavistuksen suurempia kuin nuo Nexat. Voisi kuvitella että Ikeakin pian siirtyy pienempään malliin pistokkeiden osalta.

Eipä se, hauskahan noita on askarrella. Löytyy itseltäkin komeron perältä tuo MrAatun listaama setti. Olen kuitenkin oikein tyytyväinen siirtymisestä zigbeen pariin. Löytyy täysin valmiita paketteja, tai hyviä alustoja, joiden päälle rakennella.
Itsellä siis pyörii HomeAssistant, jossa kiinni mm. Philips Hue, Ikea Trådfri, Logitech Harmony ja zigbee2mqtt. Zigbee2mqtt hoitaa sitten sekalaisten zigbee tuotteiden kanssa keskustelun, kuten Xiaomin napit, vesivuotoanturit, lämpötila-anturit ja Huen kaukosäätimet.
Toi Zigbee olisi yksi vaihtoehto juu jollei olisi Tasmotalla noita antureitakin tehnyt esp8266/esp32 pohjaisilla jota sonoffikin ja jotkin rgbhw lamput ja ledinauhojen ohjaimet. 433MHz hyötynä on monissa antureissa edelleen se virrankulutus ja halpuus. Saat kaikki sääasemista, liiketunnistimista palohälyttimiin edullisesti kun tuota 433MHz on käytetty myös palohälytinkesjärjestelmissä. Huonona onkin se ettei kommunikointia mitenkään varmisteta. Pitää itse softassa tarkkailla koska viimeksi tullut viestiä ja jos lähetti paristotiedonkin niin mikä sen status on.
 
Liittynyt
09.05.2017
Viestejä
161
Ensimmäinen vaihe kotiautomaatiosta on saatu valmiiksi eli joka ikinen koristevalo tai muu vastaava himmeli on nyt Nexan MYC-3 paketissa tulleen etäohjattavan pistokkeen takana ja ne saa kerralla pois nukkumaan mennessä :)

Kysymys onkin, että mikä on järkevin tapa lähteä tekemään näille sopiva gateway? Raspi ja joku tikku, Clasulla poistossa oleva vanhempi tellstick net aloituspaketti vai mikä?

Lopullisena tarkoituksena on, että saisi kännykkäapilla yksittäisiä valoja päälle ja pois.
Suosittelen tutustumaan Homeyhin, siitä löytyy todella laaja tuki eri valmistajien laitteille (Z-Wave, Zigbee, BT ja 433MHz ainakin). Aikaisempaa kokemusta minulta löytyy cozify, Raspi (Homeassistant ja Domoticz), SmartThings ja nyt tuo Homey Pro.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Suosittelen tutustumaan Homeyhin, siitä löytyy todella laaja tuki eri valmistajien laitteille (Z-Wave, Zigbee, BT ja 433MHz ainakin). Aikaisempaa kokemusta minulta löytyy cozify, Raspi (Homeassistant ja Domoticz), SmartThings ja nyt tuo Homey Pro.
Hyvä nosto tämäkin, vähän suolaisen hintainen vaan. Kokeilen ensin tuota raspi+arduino hackia, kun valtaosa osista on kotona ja loput eivät maksa juuri mitään.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Hyvä nosto tämäkin, vähän suolaisen hintainen vaan. Kokeilen ensin tuota raspi+arduino hackia, kun valtaosa osista on kotona ja loput eivät maksa juuri mitään.
Ja helppohan noi Z-wave, Zigbee ja BT on raspiinkin laittaa. Varsinkin jos mqtt siltoja käyttelee jolloin voi ne sillat sijoitella optimaalisesti ja niitä voi riittävän monta kattamaan koko talon. Wifikin itsellä neljän mesh-tukiaseman kanssa niin yksi tikku raspissa Z-wavena tai Zigbeenä ei riittäisi kantavuudeltaan.

Samasta syystä rflink on myös mqtt viestin kautta kulkevaksi tehty. Arduinosta saa tx ja rx ennen usb-piiriä ja niihin tx ja rx saa esp01 (kuten myös minkä tahansa esp8266) kytkettyä jännitesovittimella ja käyttäen Tasmotan firmwarea jossa serialbridge toiminto aktivoitu. Node-redissa ollut sit laitteen ilmoittaessa itsestään mqtt viestillä niin komennot serialbridgen käytöstä jolloin kaikki rflinkin esp01:n sarjaliitäntään lykkäämä kulkeutuu mqtt viesteinä ja päin vastoin. Myös lähetys on tuolloin helppo ja toimii toisin kuin ne useammat mitä esimerkiksi OpenHabin valmiita liitäntäisiä ovat tehneet. Toki tuohon esp8266 on ihan vartavastenkin tehtyjä sarjaliitännän siirtäjä koodeja kuten Andreas Spies youtuben hyvällä ohjeella (vaikkakin hänellä virhe koodissa sulkujen paikassa salasanasuojattuihin mqtt palvelimiin kirjaantumisen rivillä). Mutta kun kaikki on tasmotalla niin firmwarejen hallinta ja päivitys on yhteneväistä kaikkine talon laitteineen mukaan lukien vaakakin jossa Tasmota + ESP01 + HX711 joka kiinnitetty alkuperäisiin vaa-an voima-antureihin.

RFlinkin foorumi mistä itse löysin tuohon apua ja suorat ohjeet oli tämä jollei ollut osunut silmiin sieltä linkeistä:
Let's Control It - Index page
RFlinkin kytkeminen wifiin:
RFLink Wifi ESP - Let's Control It
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Nyt kun itsekin alkanut kotiautomaatiota ym. älyä lisäämään taloon, niin tuli tuossa mieleen, että kun/jos näitä eri systeemejä tulee lisää hommattua, niin erilaisia hubeja/gatewaytä alkaa kerääntymään. Mihin porukka on niitä sijoitellut? Nyt laitoin seinälle modeemin ja reitittimen viereen tuon Ikean gatewayn, mutta sekin alkaa jo näyttämään kohtuu sekaselta setiltä. Onko esim. jotain siistejä ja matalia kaappeja mihin olette näitä vehkeitä sijoitellut?

Ja mites jos hommaa esim. tuon Homey hubin, niin tarviiko silti, jos haluaa Philipsin Hue tavaraa käyttää, niin se Philipsin Hue silta hommata? Eli näitä eri himmeleitä vaan kasaantuisi, vai onnistuuko sillä Homey vehkeellä kaikkien ohjaaminen ilman eri siltoja?
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Kai Philips-valojen hallinta on mahdollista ilman Philips Bridgeä, mutta päivittäminen ei onnistu ilman sitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Sain oman Dafang -kamerani toimimaan kun Xiaomi Homesta valitsi lokaatioksi China Mainland. Muita vinkkejä löytyi videosta
.
China Mainland aiheutti taas ongelmia yhdistämisessä robotti-imuriin Roborock S50 joten vaihdoin takaisin lokaatioksi Finland ja päivitin Dafangiin sen GitHub firmiksen. Toimii ok ja meni kerrasta sisään annettujen ohjeiden mukaisesti.

Pitikö tuo SD-kortti partitioida kahteen, kuten tuolla GitHubissa sanotaan? Suurimmassa osassa ohjeita ei ole muuta mainintaa, kuin että FAT32:seksi kortti ja kortin juureen toi GitHubin image Win32DiskImager:lla. Itse olen aika käsi näiden hommien kanssa ja vasta harjoittelen. Tämän vuoksi kaipaan vähän kädestä pitäen ohjeita, kun jänskättää että brikkaan laitteen.

Toimiiko GitHub firmiksellä ääni kahteen suuntaan, jotta kameran kautta voi kommunikoida tarvittaessa ja toimiiko etäyhteys TinyCam:in kautta? Entäpä liiketunnistin? Jostain luin, että GitHubin hackin jälkeen ei toimi kuin lokaalissa WiFissä, missä kameratkin ovat. Itselleni nimenomaan etäohjattavuus ja kommunikointi olisi tärkeitä ominaisuuksia.

Onko tietoa, toimiiko CO2 ja smoke detection tuon hackin jälkeen, kuten jossain oli listattu näiden olevan ominaisuuksissa?

EDIT: näköjään tuo Win32DiskImager tekee kaksi partitiota kortille. Mistä sen toisen partition kokoa saa muutettua - luin, että toista pitää varmuudeksi suurentaa, ettei jää turhan pieneksi käytössä.

Muutenkin mua hämää, pitääkö tuo alkuperäinen app asentaa puhelimelle ja asentaa kamera toimintaan ensiksi sen kautta vai voiko ton githubin puukon lyödä suoraan sisään? Pitääkö toi kamera määritellä jotenkin oman modeemin kautta ensin, vai riittääkö että skannaa kameralla modeemin wifi QR-koodin?

Itseäni myös kiinnostaa, miten koko homma toimii F-securen Freedom VPN läpi?

EDIT2: aiheuttaako hackin IR lämpöongelmia? Tällainen video ainakin tuli vastaan:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.05.2017
Viestejä
161
Nyt kun itsekin alkanut kotiautomaatiota ym. älyä lisäämään taloon, niin tuli tuossa mieleen, että kun/jos näitä eri systeemejä tulee lisää hommattua, niin erilaisia hubeja/gatewaytä alkaa kerääntymään. Mihin porukka on niitä sijoitellut? Nyt laitoin seinälle modeemin ja reitittimen viereen tuon Ikean gatewayn, mutta sekin alkaa jo näyttämään kohtuu sekaselta setiltä. Onko esim. jotain siistejä ja matalia kaappeja mihin olette näitä vehkeitä sijoitellut?

Ja mites jos hommaa esim. tuon Homey hubin, niin tarviiko silti, jos haluaa Philipsin Hue tavaraa käyttää, niin se Philipsin Hue silta hommata? Eli näitä eri himmeleitä vaan kasaantuisi, vai onnistuuko sillä Homey vehkeellä kaikkien ohjaaminen ilman eri siltoja?
Homeyn kanssa ei tarvita muita hubeja, itsellä on huet sillan kautta mutta ne voi liittää myös suoraan. Valmistajan sivulta löytyy lista tällä hetkellä tuetuista laitteista.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
7
Viittiskös joku vähän jeesaa tossa xiaomin gatewayn yhdistämisessä Domoticz:iin. En ymmärrä enään mikä siinä voi olla kun Domoticz ei suostu näyttämään gatewayta "laitteet" kohdassa ja olen yrittänyt tehdä vaikka ja mitä foorumien ohjeiden mukaan mm.
-Hommannut julkisen ip. osoitteen
-Koittanut tehdä porttiohjauksen modeemille ja palomuuriin 8080 portille kun en tuota muilla foorumeilla olevaa 8989 porttia saanut auki.
-asentanut domoticz.in useampaan kertaan.

Gateway on malliltaan: DGNWG02LM

Olen vasta aloittanut kodin automatisoinnin niin jotkut asiat ovat vielä hepreaa.

kiitos jo etukäteen!
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Viittiskös joku vähän jeesaa tossa xiaomin gatewayn yhdistämisessä Domoticz:iin. En ymmärrä enään mikä siinä voi olla kun Domoticz ei suostu näyttämään gatewayta "laitteet" kohdassa ja olen yrittänyt tehdä vaikka ja mitä foorumien ohjeiden mukaan mm.
-Hommannut julkisen ip. osoitteen
-Koittanut tehdä porttiohjauksen modeemille ja palomuuriin 8080 portille kun en tuota muilla foorumeilla olevaa 8989 porttia saanut auki.
-asentanut domoticz.in useampaan kertaan.

Gateway on malliltaan: DGNWG02LM

Olen vasta aloittanut kodin automatisoinnin niin jotkut asiat ovat vielä hepreaa.

kiitos jo etukäteen!
En tiedä mitään domoticzista, mutta home assistantin kanssa olen tuota xiaomia käyttänyt.

Olet siis seurannut tätä ohjetta?
Xiaomi Gateway (Aqara) - Domoticz

En tiedä miksi yrität julkista ip:tä käyttää, tai porttiohjauksia. Tuo Xiaomi tulee sisäiseen verkkoon. Kuten luultavasti Domoticz:nkin on?
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
7
En tiedä mitään domoticzista, mutta home assistantin kanssa olen tuota xiaomia käyttänyt.

Olet siis seurannut tätä ohjetta?
Xiaomi Gateway (Aqara) - Domoticz

En tiedä miksi yrität julkista ip:tä käyttää, tai porttiohjauksia. Tuo Xiaomi tulee sisäiseen verkkoon. Kuten luultavasti Domoticz:nkin on?
Olen joo tehny tuon ohjeen mukaan, mutta domoticz ei näytä vehjettä niin että pystyisin sitä mitenkään ohjaamaan.. Saan kyllä lisättyä gatewayn domoticz.iin. laitettua sen ip-osoitteen, gatewaylle portin (8080) mikä domoticzkin näyttää oisoitepalkissa ja sen laitoin asennusvaiheessa. Ja tuon salasanan mikä löytyy gatewaysta "wireless communication protocol" kohdasta. Logiin ei tule mitään erroriakaan.
Olin jostain lukevinani että pitää olla julkinen ja kiinteä ip sekä reijitetty portti että tuo varmasti pelaa.. Joo samas wlanis noi molemmat on.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Olen joo tehny tuon ohjeen mukaan, mutta domoticz ei näytä vehjettä niin että pystyisin sitä mitenkään ohjaamaan.. Saan kyllä lisättyä gatewayn domoticz.iin. laitettua sen ip-osoitteen, gatewaylle portin (8080) mikä domoticzkin näyttää oisoitepalkissa ja sen laitoin asennusvaiheessa. Ja tuon salasanan mikä löytyy gatewaysta "wireless communication protocol" kohdasta. Logiin ei tule mitään erroriakaan.
Olin jostain lukevinani että pitää olla julkinen ja kiinteä ip sekä reijitetty portti että tuo varmasti pelaa.. Joo samas wlanis noi molemmat on.
Xiaomin portti näyttäisi olevan 9898. Ja sitä ei taida pystyä vaihtamaan. Eli se on ainakin väärin sinulla.
Ja tuo Xiaomin osoite, joka syötetään Domoticzkiin, on luultavasti tyyliin 192.168.x.x. Eli sisäverkon osoite. Voi olla kyllä jotain muutakin, mutta tuo on yleisin.

Toiseksi, salasana pitäisi olla tuo mikä löytyy tuosta Mi-sovelluksesta. Kun on taputellut sitä versionumeroa, niin tulee nuo lan-verkon valinnat näkyviin.

Itse blokkasin tuolta Xiaomin gatewayltä pääsyn internettiin, kun olin saanut kaiken toimimaan. Jos haluaa siis foliohattuilla. :)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Olen joo tehny tuon ohjeen mukaan, mutta domoticz ei näytä vehjettä niin että pystyisin sitä mitenkään ohjaamaan.. Saan kyllä lisättyä gatewayn domoticz.iin. laitettua sen ip-osoitteen, gatewaylle portin (8080) mikä domoticzkin näyttää oisoitepalkissa ja sen laitoin asennusvaiheessa. Ja tuon salasanan mikä löytyy gatewaysta "wireless communication protocol" kohdasta. Logiin ei tule mitään erroriakaan.
Olin jostain lukevinani että pitää olla julkinen ja kiinteä ip sekä reijitetty portti että tuo varmasti pelaa.. Joo samas wlanis noi molemmat on.
Kannattaa kyllä se kotiautomaatio pitää hyvin suojattuna, ja poistaa kaikki porttiohjaukset. Alkaa pian valot välkkymään ja imurit hyökkimään päälle. :geek:
Ei äkkiseltään tule yhtään tapausta mieleen missä jokin valo, kytkin, tms. tarvisi pääsyn nettiin. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
7
Xiaomin portti näyttäisi olevan 9898. Ja sitä ei taida pystyä vaihtamaan. Eli se on ainakin väärin sinulla.
Ja tuo Xiaomin osoite, joka syötetään Domoticzkiin, on luultavasti tyyliin 192.168.x.x. Eli sisäverkon osoite. Voi olla kyllä jotain muutakin, mutta tuo on yleisin.

Toiseksi, salasana pitäisi olla tuo mikä löytyy tuosta Mi-sovelluksesta. Kun on taputellut sitä versionumeroa, niin tulee nuo lan-verkon valinnat näkyviin.

Itse blokkasin tuolta Xiaomin gatewayltä pääsyn internettiin, kun olin saanut kaiken toimimaan. Jos haluaa siis foliohattuilla. :)
Pitää siis yrittää vielä vaihtaa domoticziin tuo portti 9898. Tarviiko sille silti tehdä reikää palomuuriin ja porttiohjaus? Gatewayn ip on mulla 192.168.100.15 ja sen olen tohon domoticziin laittannu. Eikös nettiin tarvi pääsyn jos haluaa ohjata valoja etänä/ saada hälytykset esim. puhelimeen?

Tota kolvaushommaa pääsee yrittämään vasta myöhemmin kun uart kikkare tulee kotia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Kannattaa kyllä se kotiautomaatio pitää hyvin suojattuna, ja poistaa kaikki porttiohjaukset. Alkaa pian valot välkkymään ja imurit hyökkimään päälle. :geek:
Ei äkkiseltään tule yhtään tapausta mieleen missä jokin valo, kytkin, tms. tarvisi pääsyn nettiin. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
Mulla on Home Assistant kotona pyörimässä ja portti avattu SSL yhteyttä varten. Tämä siksi että saan järkevästi toimimaan notifikaatiot ja hälytykset jos olen poissa kotoa, esim. astianpesukoneen alla oleva sensori huomaa kosteutta. Lisäksi tietty voi sammutella etänä valoja ym. jos jäänyt jostain syystä päälle.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
7
Mulla on Home Assistant kotona pyörimässä ja portti avattu SSL yhteyttä varten. Tämä siksi että saan järkevästi toimimaan notifikaatiot ja hälytykset jos olen poissa kotoa, esim. astianpesukoneen alla oleva sensori huomaa kosteutta. Lisäksi tietty voi sammutella etänä valoja ym. jos jäänyt jostain syystä päälle.
Saako ton home assistantin kans lisättyy muitaki vehkeit ku pelkästää xiaomin omii esim sonoffin kytkimiä ja wanscamin ip kameroita?
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Saako ton home assistantin kans lisättyy muitaki vehkeit ku pelkästää xiaomin omii esim sonoffin kytkimiä ja wanscamin ip kameroita?
Kyllä sinne saa. Käytännössä hyviä vaihtoehtoja on OpenHab tai Home Assistant tai Domoticz. Itse päädyin Home Assistanttiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Saako ton home assistantin kans lisättyy muitaki vehkeit ku pelkästää xiaomin omii esim sonoffin kytkimiä ja wanscamin ip kameroita?
Juu, tällä hetkellä erilaisia toimivia komponentteja on melkein 1500 ja kaikki on mahdollista saada toimimaan yhdessä Home Assistantia käskyttämällä.

Integrations

E: itseasiassa Sonoff laitteet eivät taida toimia suoraan koska vakiofirmware tukee vain alkuperäistä ohjelmistoa. Porukka on flashannut niitä Tasmota firmwarella jolla ne saadaan keskustelemaan HA:n/OpenHABin ym. kanssa. Nykyään on lisäksi esim. HA:han custom component jolla ilmeisesti saisi originaalin firmiksen kanssa keskusteltua. En ole testannut.

peterbuga/HASS-sonoff-ewelink
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
7
Kiitos paljon kaikille avusta! Nyt sain gatewaysta portin 8989 ja yhteyden domoticziin!
Portin aukasu onnistu hetken taistelun jälkeen tuolla uart kikkareella!

Nyt punnitaan että domoticz vai home assistant?
Onko noi käytännössä samanlaisia vai onko toinen parempi tms.?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
522
Kiitos paljon kaikille avusta! Nyt sain gatewaysta portin 8989 ja yhteyden domoticziin!
Portin aukasu onnistu hetken taistelun jälkeen tuolla uart kikkareella!

Nyt punnitaan että domoticz vai home assistant?
Onko noi käytännössä samanlaisia vai onko toinen parempi tms.?
Makuasia. Toinen on helpompi ja parempi toisessa, toinen toisessa. Itsella domo ollut hetken, välillä harkinnut ha:ta, mutta pysyn kyllä domossa. Ihan vain siksi, että omaan käyttöön domossa ominaisuuksia riittävästi.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
E: itseasiassa Sonoff laitteet eivät taida toimia suoraan koska vakiofirmware tukee vain alkuperäistä ohjelmistoa. Porukka on flashannut niitä Tasmota firmwarella jolla ne saadaan keskustelemaan HA:n/OpenHABin ym. kanssa. Nykyään on lisäksi esim. HA:han custom component jolla ilmeisesti saisi originaalin firmiksen kanssa keskusteltua. En ole testannut.

peterbuga/HASS-sonoff-ewelink
Tuo ei poista sitä isointa syytä miksi Tasmotaan eli laitteet pois pilvestä ja siten netin toimivuudesta riippuvaisuudesta pois. Firmiksen lataamiseen on usein useampia tapoja. Itse kokenut helpoimmaksi lyödä piuhat kiinni. Oli Sonoff tai moni muu wifi ohjattu niin sieltä usein löytyy ne 3v3, gnd, tx, rx ja niiden lisäksi GPIO0 joka joko kytkimellä tai tinattavana täplänä joka maatetaan firmwaren lataamiseksi. Selkeää ja yksinkertaista. Ja sitten tietenkin noi polttimet joissa mainitaan että lataa “Magic Home Pro” niin tietää että niissä esp ja tasmota toimii jos vaan saa purettua siististi.

SonOff:iin tullut DIY tila jolloin toimii lokaalistikin ja saa rakennettua HA:n/OpenHABIN kanssa viimeistään Node-Redillä. Tuon tilan kautta myös tullut uusi tapa oma firmis laittaa.

Yksi työläimpiä ollut esim. alla oleva esp-pohjainen wifi-lamppu. Lamppu aukesi tosin ihan vaan vetämällä kupu irti ja piirilevyllä oli selvät merkinnät. Päästäkseen noin pitkälle piti juottaa irti edessä ollut ledien piirilevy. SonOff Mini voi olla myös hieman haastava piuhoilla kun siinä pienet padit mihin tinata. Jollei siitten 3d-tulosta thinverses olevaa jigiä ja hommaa eurolla pogopinnit siihen. Toistakymmentä niitäkin jo tasmotalle laitellut enkä ole jaksanut vielä tuota jigiä tehdä. Johdoilla tekeminen paljon nopeampaa kuin diy-tilan kautta.

wifilamppu.jpg

SonOff Mini ohjelmointiin jigi
Sonoff Mini Programming Jig by theplen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
61
Asentelin Home Assistantin (Hass.io) Raspberry Pi 4:lle.
Laitteessa CC2531 ja mosquitto broker ja zigbee2mqtt asennettuna.
Sain paritettua Xiaomin napin ja sen painallukset näkyvät zigbee2mqtt:n logissa, mutta se ei näy laitteena home assistantissa.
Sen kai pitäisi ilmestyä Integrations/MQTT: Mosquitto broker kohtaan?
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Tasmota ehdoton softa kyllä, itse käyttänyt sitä jopa omissa täysin diy antureissa yms mitä rakentanut nodeMCU päälle lähinnä. Melkeimpä kaikki onnistuu suoraan Tasmotan firmiksellä eikä tartte alkaa koodia vääntämään. Home Assistant sisältää jo Tasmota server vai mikähän lie softa olikaan mikä yhden täpän alle hakee kaikki sisäverkossa olevat tasmotat listaa tilan, ohjelma version, antaa mahdollisuuden päivittää ne kokonaan sieltä kautta yms. Itsellä ei ole vielä käytössä kun reitittimen salasana hukassa niin ei pääse portteja availemaan, muistaakseni vaatii sellaista :D On vaan rakennettu ubiquitella tuo verkko kokonaan muutamasta eri laitteesta ja tuo verkko osaaminen ei ole niin rautaisella tasolla. Sikäli ei ole viittinyt painaa resettiä switchistä ja wlan asemasta ja alkaa tekemään kaikkea alusta. Ehkäpä joskus kun varmasti vapaata muutama päivä putkeen niin viittii vetää tyhjäksi kaiken ja alkaa katsomaan saisko laitteet vielä nousemaan ylös ja omille paikoilleen verkkoon :D

Domoticz ite testasin vuosia sitten, en oikein tykännyt käyttöliittymästä. Kokeilin sitten Home Assistanssia enkä ole kertaakaan katunut/miettinyt vaihtavani mihinkään. Nyt kun vaihdoin vielä Home assistantin perus version Hass.IO versioon niin asiat helpottu vielä lisää. HA pyörinyt itsellä aina Raspberryssä. Edellisellä uptimen ennätys taisi olla 2v 2kk, sen jälkeen meni muistikortti ja kaatusi. Nykyinen ollut vissiin 4kk pystyssä, ehkäpä kun joskus tulee helpoksi laittaa perus sata ssd boottaavaksi rasbperryyn ja Hass.io asennus siihen onnistumaan ongelmitta niin sellaiseen voisi siirtyä. Jos vielä hankkisi jonkun 60gt SLC SSD:n tms "palvelinkäyttöön" tehdyn aseman niin kestäisi varmasti ikuisesti kirjoituksia, liekkö kestäisi perus kuluttaja MLC asemakin kyllä.

Itse huomannut että kunnollinen Wlan asema oli iso ja todella hintansa arvoinen päivitys pitämään verkko hyvin toiminnassa, niin kotiautomaation kun minkä vaan laitteen toiminnan osalta kotona. Ubiquiten Lite Wlan tukipiste ollut katossa nyt 4vuotta ja ei yhtäkään ongelmaa netin kanssa minkään laitteen kanssa. Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Dual-band -WiFi-tukiasema 89,90

Monia sensoreita ja suunnitelmia on jatkaa tätä omaakin järjestelmää kun aikaa vaan olisi :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Nythän mä sain kuningas idean, tai sitten en. Onnistuisko HA:n käyttö pikku Dell optiplex 790 koneessa jossa 200Gb SSD ja wifi hoidettu usb tikulla? Ja mikä Linux siihen olis asennettava että onnistuu?
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Toimiihan tuo aika paljon toki on kehitystä vissiin tuolla Hass.io puolella joka toimii mielestäni ainoastaan raspberryssä ja johdannaisissa. Mutta onnistuu kyllä asennus mille vaan koneelle jos näin haluaa ja taitoja riittää asennukseen.
Installation of Home Assistant

upload_2019-10-18_18-57-39.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Itse siirsin Home Assistantin tässä hiljattain "oikealle tietokoneelle" Raspberryn sijaan. On siinä melkoinen ero, kuin yö ja päivä. HA:n boottaus tapahtuu muutamassa sekunnissa. Ja muutenkin käyttöliittymä latautuu paljon nopeammin. Automaatioissa ei eroa, ne pyörivät mielestäni ihan ajallaan Raspberryn päälläkin.

Oma setti nykyisin siis tuollainen vanha HP MicroServer (gen7) ja siinä OpenMediaVault, jossa pyörii Dockerissa tuo Home Assistant.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Asentelin Home Assistantin (Hass.io) Raspberry Pi 4:lle.
Laitteessa CC2531 ja mosquitto broker ja zigbee2mqtt asennettuna.
Sain paritettua Xiaomin napin ja sen painallukset näkyvät zigbee2mqtt:n logissa, mutta se ei näy laitteena home assistantissa.
Sen kai pitäisi ilmestyä Integrations/MQTT: Mosquitto broker kohtaan?
MQTT discovery päälle Home Assistant

Sen jälkeen tulee suoraan unused entities (käyttämättömät yksiköt) listaan. Tosin mulla ei olekaan Hass.io, niin en siitä tiedä tarkemmin.

Mulla oli aikaisemmin HA jossain halvassa Lenovon pöytäkoneessa, sittemmin siirsin sen vähävirtaisempaan PC Engines APU2D4 purkkiin, vähän tuli suorituskyvyssä takkiin, mutta ihan riittävän rivakka.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Ok, pitää tuota alkaa miettiä. Onnistuukohan esim. Kodin pyörittäminen samalla alustalla yhtäaikaa, kun sitä tossa pyörittänyt tähän asti?
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Saahan HA:n myös.asennettua Raspberryn kolmoversiossa ssd-levylle hasbianilla ynnä muilla tavoin. Katoa se suurin ongelma eli muistikortin kestävyys. Uudemmalle neloselle pitäisi tulla ssd bootti myöhemmin.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
61
MQTT discovery päälle Home Assistant

Sen jälkeen tulee suoraan unused entities (käyttämättömät yksiköt) listaan. Tosin mulla ei olekaan Hass.io, niin en siitä tiedä tarkemmin.

Mulla oli aikaisemmin HA jossain halvassa Lenovon pöytäkoneessa, sittemmin siirsin sen vähävirtaisempaan PC Engines APU2D4 purkkiin, vähän tuli suorituskyvyssä takkiin, mutta ihan riittävän rivakka.
Asentelin kaikki uudestaan ja rupesi homma toimimaan.
Jäi varmaan ekalla asennus kerralla ruksimatta se discovery päälle, enkä tuota enää saanut jälkeen päin päälle... Kiitokset avusta.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Xiaomi Aqara G2 kamera. On siis samalla Zigbee HUBi, mutta ainoa reitti nähdä kuva taitaa olla Mi Homen kautta.

Onko kukaan keksinyt/löytänyt tapaa saada tosta ulos videourlia tai vastaavaa, jotta sais näkymään kotiautomaatioon?
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Toimiiko tämä suoraan smartthings v3 versiossa? Onko jollain käytössä?
LEDVANCE Smart+ Outdoor Plug EU Zigbee | Varastossa | Edullinen

Mulla ei ole hubia vielä ollenkaan. Tässä puntaroin minkä sitä laittaisi. Olisko nuo parempi laittaa hueen kiinni?
Aluksi ajatuksia ohjata auton lämmitystä, ulkovaloja ja jossain kohtaa myös jotain sisävaloja.
Tuo taitaa olla sama kuin SYLVANIA SMART+ Smart Plug. Ainakin Hubitatissa noi menee samalla ajurilla. Ehkä löydät paremmin yhteensopivuuden tolla.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Kellekkään tullut vastaan jotain multisensoreita tai liiketunnistimia jotka kytketään verkkovirtaan esim 5voltin kännylaturilla? Vielä jos olis esp sisällä niin voisi tyrkätä Tasmotan sisälle?

Itse noita olen nyt rakennellut mitä tarvinnut, mutta helpompaa olisi toki jos löytyisi valmista pakettia suoraan ostettavaksi kohtuu rahalla. Tai sitten on vaan otettavan Eagle esille ja alettava piirilevyä suunnitteleen yms.

Ohjaakos moni ILP:ä kotiautomaation (Esim HA kautta, minkälaista ohjausta sille käytännössä teette onko mitään automatisoitu vai mahdollisuus vaan säätää käyttöliittymästä lämpöä?).

Lattialämmityksestä(sähkö) tuli mieleen onkohan mitään järkeä ajaa sitä ylös alas sen mukaan onko kotona (työpäivät ja nukkuminen) pienemmällä ja sitten kun paikalla isommalla? Vai onko enempi vaan haittaa ja kulutusta lattialämmityksen vastuksille / turhaa energian kulutusta ajaa taas lattiavaluun päivällä lämpö uudelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ohjaakos moni ILP:ä kotiautomaation (Esim HA kautta, minkälaista ohjausta sille käytännössä teette onko mitään automatisoitu vai mahdollisuus vaan säätää käyttöliittymästä lämpöä?).
Mulla on ollut jo vuoden PI-säädin ILP:ille, koska automaattitilat ei toimineet yhtään ja käsisäätöön kyllästyi ensimmäisen talven jälkeen. Viime talvi meni automaatiolla eikä pumppuun tarvinut hirveästi koskea (pl. Toshiban idioottinen vedonestotila). Eli mulla on olkkarissa ruuvitag mittaamassa ilman lämpötilaa ja pumppua ohjataan Wemos Mini D1:llä ja IR-shieldillä. PI-säädin sitten pitää olkkarin lämpötilaa vakiona säätäen pyyntilämpöä ja puhallustehoa. Nyt alkusyksystä sain ulko-oven pielen kotona/poissa nappulat, jotka sitten pudottaa PI-säätimen asetuslämpötilaa 19:sta ja sama tapahtuu yöksi 22-06 välillä. Pumpulla ottaa sen tunnin lämmittää kämppä 21:een, säästöhän tuossa pitäisi tulla siitä, että lämpöenergian karkausnopeus on suhteellinen lämpötilaeroon. Noh sen näkee sitten keväällä miten tämä talvi meni. Koodit voi lurkkia JariInc/home-assistant-config hvac-pid hakemistosta ja JariInc/toshiba-arctic-mqtt.

Lattialämmityksestä(sähkö) tuli mieleen onkohan mitään järkeä ajaa sitä ylös alas sen mukaan onko kotona (työpäivät ja nukkuminen) pienemmällä ja sitten kun paikalla isommalla? Vai onko enempi vaan haittaa ja kulutusta lattialämmityksen vastuksille / turhaa energian kulutusta ajaa taas lattiavaluun päivällä lämpö uudelleen.
Tätä olen itsekin miettinyt, ehkä sillä voi jotain säästää jos on kotoa riittäävän paljon poissa, eli lattia ehtii jäähtyä kunnolla lämmityssyklien välillä ja em. lämpötilaero pienenee ulkoilman tai maaperän kanssa. En näkisi että vastuksille on tuosta mitään haittaa, kunhan maksimilämpö on tolkku.

Tein pesuhuoneeseen sellaisen himmelin, joka vertaa absoluuttista ilmankosteutta olohuoneen vastaavaan ja jos ero on yli 25% (hatusta repäsin) lyödään lämmitys 25:een. Vastaavasti kun ollaan poissa tai nukkumassa laskee asetusarvo 20:stä 17:ään. Täähän on siis ihan kosteuden hallintaa, eikä energiankulutusta varten.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Lattialämmityksestä(sähkö) tuli mieleen onkohan mitään järkeä ajaa sitä ylös alas sen mukaan onko kotona (työpäivät ja nukkuminen) pienemmällä ja sitten kun paikalla isommalla? Vai onko enempi vaan haittaa ja kulutusta lattialämmityksen vastuksille / turhaa energian kulutusta ajaa taas lattiavaluun päivällä lämpö uudelleen.
Ite mietin samaa, tosin vesikiertoinen lattilämmitys, ennen kuin kämpän sain. Nyt kun tiedän, että lattia reagoi todella hitaasti niin säätäminen ei kannata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
166
Toimiiko tämä suoraan smartthings v3 versiossa? Onko jollain käytössä?
LEDVANCE Smart+ Outdoor Plug EU Zigbee | Varastossa | Edullinen

Mulla ei ole hubia vielä ollenkaan. Tässä puntaroin minkä sitä laittaisi. Olisko nuo parempi laittaa hueen kiinni?
Aluksi ajatuksia ohjata auton lämmitystä, ulkovaloja ja jossain kohtaa myös jotain sisävaloja.
Tuo taitaa olla sama kuin SYLVANIA SMART+ Smart Plug. Ainakin Hubitatissa noi menee samalla ajurilla. Ehkä löydät paremmin yhteensopivuuden tolla.
Itsellä on tuo sama, mutta "OSRAM Smart+ Outdoor Plug" nimisenä ja se toimii smartthings v3 hubissa. On tarkoitus virittää se juurikin auton lämmitykseen... Näyttää tuo LEDVANCE olevan OSRAMin uusi osasto näille smarthome tuotteille, joten luulisi sen toimivan Osramin ajurilla myöskin...
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Itsellä on tuo sama, mutta "OSRAM Smart+ Outdoor Plug" nimisenä ja se toimii smartthings v3 hubissa. On tarkoitus virittää se juurikin auton lämmitykseen... Näyttää tuo LEDVANCE olevan OSRAMin uusi osasto näille smarthome tuotteille, joten luulisi sen toimivan Osramin ajurilla myöskin...
The LEDVANCE is proud to offer an innovative spectrum of advanced, energy-saving lighting products and systems from: SYLVANIA, LEDVANCE and OSRAM.

Eli sama vekotin, mutta myynnissä kolmella eri=samalla merkillä
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Onko jollain jotain erityisen suositeltavaa AAA-paristoa ulkokäyttöön? Netatmon ulkoyksikkö pätkii laadukkaillakin ladattavilla AAA-paristoilla näin viileämpään aikaan eli pitäisi laittaa talvea vasten tavalliset 1,5V paristot laitteeseen. Kotiautomaatio kaipailee tietoja ulkoilman lämpötilasta niin tuo on aika kriittinen osa. Kun jaksaisi jossain vaiheessa säätää Ruuvitageilla vastaavat kuviot :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
176
Onko jollain jotain erityisen suositeltavaa AAA-paristoa ulkokäyttöön? Netatmon ulkoyksikkö pätkii laadukkaillakin ladattavilla AAA-paristoilla näin viileämpään aikaan eli pitäisi laittaa talvea vasten tavalliset 1,5V paristot laitteeseen. Kotiautomaatio kaipailee tietoja ulkoilman lämpötilasta niin tuo on aika kriittinen osa. Kun jaksaisi jossain vaiheessa säätää Ruuvitageilla vastaavat kuviot :)
Energizer Ultimate Lithium AAA-paristo 1,5 V 4kpl 9,99
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Tuli hommattua tuo Samsung smartthings hubi ja paritin siihen tuon ikean 5 napin kaukosäätimen ja pari lamppua. Miten tuon portaattoman himmennyksen saa toimimaan tuon hubin kautta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Meillä on kotona Aqara Hub, johon yhdistetty Xiaomi/Honeywellin palohälyttimiä, ovisensoreita, lämpötilasensoreita ym. kodinturvasälää. Minun piti laittaa Xiaomin softasta sijainniksi Kiina että sain tuon hubin yhdistymään kotiverkkoon. Ongelma kuitenkin tulee Xiaomin Roborock-imurin kanssa, jonka hubi kyllä tunnistaa mutta Kiina-sijainnin vuoksi en pysty hallitsemaan imuria softan kautta vaan softa vaatii että sijainti pitäisi vaihtaa Suomeen. En ole uskaltanut vielä kokeilla kun hubin asennus ensimmäistä kertaa oli jo tarpeeksi tuskainen ja jos se hävittää kaikki sensorit niin uudelleenyhdistämisessä menee ikä ja terveys :)

Onko jollain muulla kokemusta tuosta, uskaltaako tuon sijainnin vaihtaa, toimiiko hubi sen jälkeen normaalisti?
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Meillä on kotona Aqara Hub, johon yhdistetty Xiaomi/Honeywellin palohälyttimiä, ovisensoreita, lämpötilasensoreita ym. kodinturvasälää. Minun piti laittaa Xiaomin softasta sijainniksi Kiina että sain tuon hubin yhdistymään kotiverkkoon. Ongelma kuitenkin tulee Xiaomin Roborock-imurin kanssa, jonka hubi kyllä tunnistaa mutta Kiina-sijainnin vuoksi en pysty hallitsemaan imuria softan kautta vaan softa vaatii että sijainti pitäisi vaihtaa Suomeen. En ole uskaltanut vielä kokeilla kun hubin asennus ensimmäistä kertaa oli jo tarpeeksi tuskainen ja jos se hävittää kaikki sensorit niin uudelleenyhdistämisessä menee ikä ja terveys :)

Onko jollain muulla kokemusta tuosta, uskaltaako tuon sijainnin vaihtaa, toimiiko hubi sen jälkeen normaalisti?
Muistelisin, että jos sijainnin vaihtaa, niin ne nyt jo Kiinan serverille liitetyt laitteet ei ole enää näkyvissä Suomen serverillä. Sitten kun sijainnin vaihtaa takaisin Kiinaksi, niin ne jo Kiinan serverille liitetyt laitteet taas ilmestyvät näkyviin. Pieni viive tosin, että ne ei saman tien näy, kun serverin vaihtaa takaisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 465
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom