Huanan X79-emolevy Xeoneille ja ECC-muistille (LGA 2011)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Aliexpressistä/ebaystä saa Huanan-merkkisiä emolevyjä LGA 2011-kannalla. Tämä on niiden tarina.

Käytännössä emolevyt ovat seuraavilla spekseillä:
- LGA 2011 kanta
- DDR3 / DDR3 ECC REG tuki
- Emolevy sopii normaaliin ATX-koteloon ja siinä on normaalit ATX-virtaliittimet (eli ei tarvitse ostaa erillistä serverirautaa, vaan normaaleja PC:n osia)
- X79:n tavoin toimiva yleensä joku toinen siltapiiri (Q67/B75/jne)
- Erikseen toteutettu SATA3 tuki (tulee piirisarjalta, niin suurin osa liittimistä on SATA2)
- Erikseen toteutettu PCI-express 3.0 tuki
- Nykyaikainen verkkokortti (1gbps) ja äänipiiri
- Huananeissa on yleensä 7-vaiheinen virransyöttö prosessorille
- Tuki Xeoneille ja Sandy/Ivy Bridge HEDT:lle
- Peruslaadukkaat osat
- Tekstipohjainen ruma BIOS (tukee UEFI boottia)
- Monta PCI express väylää ja tuki SLI/crossfire
- ATX-koon emolevyssä on NVME M.2 paikka ja testeissäni se toimii ihan hyvin
Päivitys (24.05.2019)
- Emolevyistä alkaa kadota nuo läpi emolevyn kiinnikkeet, ja uudemmat on ruuvikiinnikkeillä
- Lisäksi hinta on laskenut 100€ -> 80€ tässä vuoden aikana, esim:
US $87.0 |HUANANZHI X79 LGA2011 DDR3 PC Desktops LGA 2011 Computer Motherboards Suitable for server ECC ECC REG RAM-in Motherboards from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
(tähän on tullut toinen M.2-paikka, kun PCI Express-väyliä selvästi on vaikka muille jakaa)
Päivitys (04.03.2020)
- Emolevyjä on tullut lisää, kaikkiin hintaluokkiin
- Kokoja on mATX, ATX ja EATX (dual socket-emolevyissä näin iso), ei ole ITX-levyjä vieläkään
- Hinnat ovat laskeneet muisteissa ja prosessoreissa, päivittelen kun korona on ohi ja ne on asettuneet kohdilleen
- Linkki testatun emolevyn uusimman version sivuille:
Päivitys (24.07.2020)
- Poistin X99 otsikosta. Ihan sen takia, että en saa tästä rahaa ja ei omat rahat riitä ostella kaikkia uutuuksia, sori :(

Heti alkuun, nämä on laadukkaista osista tehty ja ulkoinen laatuvaikutelma on hyvä. Vastaa ihan samanhintaista Asrock Pro 4-sarjaa ja on kivemmat värit. Esimerkiksi socket voi olla Foxconnin tekemä, jota käyttää alihankkijana mm. Asus ja Apple. Virransyöttömosfetit ei välttämättä ole foorumin hifistelijöiden tasolla, mutta hyvin nekin toimii.

Muistien ollessa todella kalliita, maksoi 8GB:n muistikampa tälläkin foorumilla 10-20€/kpl. 16GB tai 32GB RAM sai siis aika nopeasti ja halvalla. Kiinasta saa vieläkin, tuohon hintaluokkaan (tosin lähempänä 20€).

Nyt olen itse tilannut tuolta ja aina on tullut sovittu, uusi tuote. Tosin tulliarvossa lukee mitä sattuu ja he ovat suoraan valehdelleet minulle kerran pakettiin kirjoittamansa arvon. Tullille onneksi kelpaa tilaussivu ja hintaan tulee lisää Suomen ALV (24%).

RE Store - Small Orders Online Store, Hot Selling and more on Aliexpress.com
Päivitys (24.05.2019): vaihdoin tuonne, kun RE Store pisti postimaksua noihin emolevyihin:
https://chenmansu.aliexpress.com/store/1953865

Esimerkkejä hinnoista (04.03.2019), ei sisällä ALV:tä, voi laskea itse kertomalla hinnat 1.24x

Emolevyt (HUANAN LGA 2011)
Huanan Dual CPU oranssi : 163€ . En ole kokeillut. Saa kaksi prosessoria, jos tarvitsee ytimiä. Enemmän palvelinkäyttöön.
Huanan Deluxe oranssi: 108€. En ole kokeillut. Parempi versio minun Huananista, mutta en keksinyt, mikä on niin paljon paremmin..
Huanan vihreä ATX: 90€. Tämän arvostelun emolevy. Tämä on mielestäni paras vaihtoehto näistä.
Huanan vihreä mATX: 73€. Ostin kerran vahingossa, kun luulin ison Huananin olevan alessa. Ihan hyvä, mutta vain 2 muistipaikkaa ja yksi täyskokoinen PCI Express. Suosittelen kalliimpaa ATX-versiota.

Näitä on tullut lisää 2019-2020 ja niitä on yli 10 nyt. Kannattaa katsoa USB3-paikkojen määrä ja se paikka M.2-SSD:lle, jotka on niitä hintaa nostavia tekijöitä.
Lisäksi Huanan on parikymppiä sitä halvinta merkkiä kalliimpi, mutta nähtävästi näistä laadukkain.

Muisti (DDR3 ECC REG)
4 GB 1600MHz : 10€
8 GB 1600MHz : 18€
16 GB 1600MHz : 38€
Muita nopeuksia ei oikeastaan kannata ostaa.

Prosessorit (Xeon E5)
E5-2620v2 : 21€ (6c/12t, aika matalat kellot)
E5-2640 : 37€ (6c/12t, lisää kelloja)
E5-1620 : 53€ (4c/4t, pystyy kellottamaan)
E5-2670/E5-2650v2 : 64€ (8c/16t, aika samat kellot)
E5-2690 : 79€ (8c/16t, nopein Xeon E5-26xx)
E5-1650 : 92€ (6c/12t, pystyy kellottamaan)

Tässä oli kerroinlukittu E5-26xx, mutta päätellen vastauksista, foorumilaisia kiinnostaa kellottaminen enemmän kuin kerroinlukitut Xeonit. Artikkelia muutetaan siihen suuntaan koko ajan.

--

Siistin viestiä ja kuvista saa tarkempaa selitystä pyytämällä.
P7040003.jpg P7040009.jpg P7050013.jpg upload_2018-7-5_15-20-43.png P7050010.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Laitetaan tähän viestiin vaikka negatiivisia havaintoja emolevystä.

- Yksi täältä käytettynä ostamani 8GB kampa ei bootannut. Ostin niitä ainakin kymmenen ja maksoin kympin korvaavasta palikasta myyjälle (postikuluja/vaivanpalkkaa), niin ei se nyt paljoa ärsyttänyt. Siitä on vaan kuva.
- ATX-emolevyssä on vain mATX-reiät. Pysyy kyllä niillä kiinni hyvin.
- BIOS:in kellotuskertoimet menevät vain 42 asti (4200Mhz), kun oikeissa X79-emolevyissä menee vähintään 45..
- TechYesCityn Brian sanoi Youtubessa, että virransyöttö kuumenee kellottaessa paljon, mutta testataan..
- Youtubessa on myös keskustelua, että jotain alempia PCI Express-väyliä on vetämättä emolevyssä, mutta voin katsoa vain pintapuolisesti ja pistää kuvia (eli alempi slotti olisi vain 4x)
- Äänipiiri on perustasoa
- Verkkopiiri on perustasoa
- Tässäkään emolevyssä (niinkuin useimmissa X79-emolevyissä) ei ole GPU:ta, niin kuvan saamiseen ulos tarvitaan näytönohjain
- Integroitu piipperi emolevylle päästelee bootissa piippauksia, jotka ovat niin kovin nostalgisia (ei ole, ärsyttävät korvia yhtä paljon kuin aikoinaan)
- Lämpötilasensori bugittaa ja lämmöt on sen mukaan yli 100 astetta välillä. Mitattu vielä infrapunamittarilla ja ei lämmöt ollut kuin 30-40 astetta silloin jäähyn pinnalla ihan prosessorin vieressä. Ja se oli kunnolla kiinni.
- Tuuletinkontrolleri on 100% aina välillä, joka johtunee tuosta bugisesta lämpösensorista. Älä osta äänekkäitä tuulettimia :)
- Kaikissa ei ole normaalit LGA 2011 kiinnitykset jäähylle, niin siihen pitää käyttää mukana tullutta muovista AM3-sovitinta tai olla jäähyä ostaessa tarkkana, esim:

US $25.38 |ARSYLID CN 609A P 9cm 4pin fan 6 heatpipe CPU cooler cooling for Intel LGA775 1151 115x 1366 2011 for AMD AM3 AM4 radiator-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

upload_2019-3-4_23-27-25.png


Oletusarvoisesti nuo Huananit tulee mode 2:na, mutta yksi (olen tilannut useamman) tuli mode 1:nä (joka on siis normaali ja paras tapa kiinnittää jäähy).

Nyt SER-tietäjät voi korjata, jos olen väärässä, mutta pelkät reiät taisi olla joissain LGA1366-emolevyissä ja tämä suunnittelu on sieltä peräisin???


P7050014.jpg P7040003.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Onko biossissa ylikellotus mahdollisuutta?
Kyllä, mutta se toimii vaan Xeon E5-16xx -sarjalle. Ei ole yhtään sellaista itsellä :(
Lisäksi, se on neliydin, parhaiten tästä saa omasta mielestä hyötyä, kun ostaa sen 6-10 -ytimisen prosessorin.

Xeon E5-2650 ja E5-4650 toimivat peruskelloilla.

edit: löytyy Xeon E5-16xx jopa tällainen:
Intel Xeon e5-1680v2 3.0Ghz 25MB 8 Core LGA2011 SR1MJ 1680 v2 Apple Mac Pro 2013 | eBay
Mutta tuo hinta syö kaiken hyödyn. Pidemmälle pääsee Ryzen 1700:lla. Tämä alusta on halpaa ECC-muistia käyttäville ja retrokoneita rakastaville ihmisille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Kuinka isot kammat tuohon käy ja kuinka paljon saa maksimissaan kiinni?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Kuinka isot kammat tuohon käy ja kuinka paljon saa maksimissaan kiinni?
Minulla on 32GB (4*8GB), mutta luulisin, että 64GB (4*16GB) onnistuu.. Itse ostin muistit tuolta:
Myydään - 8gb ddr3 ecc/reg 240-pin 1600mhz muisteja
(tosin pääosin hitaampaa 1333MHz versiota, mutta maksoikin vähemmän)
Jokainen muistierä on ajettu on sillä passmarkin memtest+:lla (koska en asentanut windowsia vielä) ja kaikki toimii nyt. Yksi kalikka oli kuollut jossain vaiheessa, tai ei alun alkaenkaan toiminut, mutta sain toimivan hankittua.

Nyt on projektina asentaa tähän Mac OS X ihan huvin vuoksi, mutta menee varmaan viikonlopulle, kun pitäisi töitäkin tehdä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Mites tuon vrm länmöt? Pitäis kohta konetta päivitellä ja tällänen setti ois myös 1 monista vaihtoehdoista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mites tuon vrm länmöt? Pitäis kohta konetta päivitellä ja tällänen setti ois myös 1 monista vaihtoehdoista
Voin mitata halvalla infrapunalämpömittarilla. Mac OS X ei ole edistynyt, mutta minulla on toinen tuollainen, jossa on 10c/20t Xeon ja Win10. Siihen ei ole yhtään mitään järkevää syytä, kuin kokeilunhalu.
Mutta eiköhän sillä saa virtaa kulutettua ja VRM:lle paineita.

Eniten paineita saisi kyllä ylikellotetulla E5-16xx-sarjan Xeonilla, mutta semmoista ei ole nyt käsillä. E5-2xxx-sarjaa ei voi kunnolla kellottaa, niin jää se hyöty välistä.

--

Parasta edelleen, että 64GB DDR3 ECC REG muistia sai ainakin viime viikolla satasella. Sillä saa 8GB normaalia DDR4:sta.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
17
Täällä kans yksi Kiinan-buildi. Joskus keväällä tilasin abt. 100€:lla Aliexpressistä Huanan-emon, kun siellä oli silloin joku vuosiale-päivä. Duunista olivat kärräämässä hävitykseen serveriä ja siitä emolle E5-2670 ja 32Gt (4X8Gt) ECC muistit. Kustannuksiin tuli vielä perussäällinen koppa (R5) ja cpu cooleri. Muut rojut löytyi kaapin pohjalta. En tiedä oliko eko-teko, kun en ihan välttämättä tätä tarvitse, mutta Sulo Vilénin tapaan ”kun sai niin halvalla”. Ihan testikäytössä toistaiseksi ja ei ainakaan vielä ole mitään negatiivistä sanottavaa. Bios on piippauksineen kyllä aika klassikko :)

Päivitetäänpä näin vuoden jälkeen.
Alusta on osoittautunut todella päteväksi videoiden (DaVinci Resolve) ja kuvien käsittelyyn (LR). Tuossa keväällä ko. koneeseen tuli vielä 1660ti ja 32" näyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Seuraavalla setillä:

Prossu: E5-1620 kellotettu 3.6->4.1GHz
Emo: Hunanzhi x79
Muistit: 4x 8GB ECC REG kellotettu 1600MHz -> 1866MHz
Näytönohjain: Gigabyte GTX1070 8GB WF

Ylläolevilla osilla oli hintaa tasan 500€ yhteensä johon vielä yhdistin edukkaan powerin, kotelon ja M.2 NVME SSD:n.



Lämmöt täydellä kuormalla:



Tämä oli jännä testi. Mikä emolevy sinulla tarkalleen ottaen on?

Voin tarvittaessa ajella myös testejä omalla setillä taas, mutta nyt se siellä on E5-2620v2 kun halvalla sain ja pari muuta prosessoria odottaa emolevytilauksen saapumista.

I scored 4 146 in Fire Strike

--
Tilasin siis tuommoisen:


ja toisen tällaisen:


ja on vielä tällainen:


Kun näitä on ainakin kolme suunnilleen samannäköistä, niin kiinnostaisi tietää, mihin päädyit?

PS. En suosittele alinta, kun siinä on suurimpana puutteena vain kaksi muistipaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Minulla tuo keskimmäinen eli tämä:

Minulla on itseasiassa kaikki kolme. Alta parin sadan tulleineen saa tuolta Kiinasta:
- Xeon E5-2620v2
- Emolevy
- 16GB RAM
- Jäähy

Tuota ei kellotella (kellottelusta joutuu maksamaan enemmän), mutta jos pitää elvyttää jotain ikivanhaa romua mahdollisimman halvalla, ei näytä olevan paha vaihtoehto. Ensimmäiset Huananit täyttää jo 9kk, eikä suuria ongelmia ole jälkikäteen ilmennyt. Lämpötilasensorit on edelleen väärin ja tuuletinohjaus ei toimi (+ ne jää päälle lepotilassa), mutta kyllä ne toimii.

--

Oma Huanan antoi ihan miehekkäät lämpötilat Cinebenchiä ajellessa:
upload_2019-3-2_23-26-29.png



Toisessa emolevyssä lämpötilat toimii, mutta kellotus ei... Myyn sen pois ja kellottelen tällä. Ei häirtse hirveästi, että tuulettimet on 100%..

Tässä vaan on 7 vaihetta virransyötölle, kun Vakindissä oli 8.

--

https://www.userbenchmark.com/UserRun/15151290

Tuossa on uusinta ajoa, jotenkin tuo E5-1650 ei taida olla porukalla käytössä vakiona, niin kai se on pakko kellotella..

--

edit: jätetään tuo Vakind (X79T) nyt pois. Siinä toimii lämpötilat paremmin, mutta kellotus ei. Ketju karkaa pahasti hallinnasta, jos pitäisi kaikki merkit testata ja täällä on jo RUNNING-ketju toisen foorumilaisen toimesta..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Emon läpi? Eli samalla tavalla kuin 775?
Kyllä.

Tosin tuoreet mallit saattavat olla ihan LGA2011 ruuvikiinnikkeillä, kun kehitys kehittyy.

edit: Huananilla on nykyään internet-sivut myös:
华南金牌官网
Tuo uusi mATX-levy on jo postissa tulossa tännepäin:
华南金牌官网
Myös kilpailijoita on enemmän ja ne on ihan hyviä myös, mutta niistä voi joku toinen kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Kolme kuukautta tässä meni, mutta Jimm's oli hidas kotelon kanssa. Mitä pelejä tällä pitäisi nyt testata?

Pitäisi vielä laittaa kaapelit siististi ja asentaa Windows..

upload_2019-9-17_15-23-44.png


Valitan RGB-invaasiota, suunnitelmat muuttui kun kotelo vaihtui..

En vielä ole saanut kellotettavaa Xeonia, niin tuossa on E5-2650v2 ja RX 570.. Toki refu RX 470D sopisi kovin kiinanosista koottuun settiin paremmin, mutta nyt en ehtinyt..
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
US $86.4 46% OFF|huananzhi X79 motherboard LGA2011 ATX USB3.0 SATA3 PCI E NVME M.2 SSD support REG ECC memory and Xeon E5 processor-in Motherboards from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Mulla on tää kahdella m.2 -paikalla oleva. "Huananzhi X79 Pro" on tuon mallixi jossain mainittu. Onko kukaan saanut buuttaamaan m.2:lta? Itsellä myös sellainen ongelma että power limittien säätö ei vaikuta oikein mitään. E5-2689 (8/16, 3.3 GHz all core boost) ylittää 115 W TDP:n esim. @ LinX ja Cinebench R15 ja silloin ainakin LinXissä alkaa throttlaus siihen 115 wattiin.. Onko tää emo viallinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
US $86.4 46% OFF|huananzhi X79 motherboard LGA2011 ATX USB3.0 SATA3 PCI E NVME M.2 SSD support REG ECC memory and Xeon E5 processor-in Motherboards from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Mulla on tää kahdella m.2 -paikalla oleva. "Huananzhi X79 Pro" on tuon mallixi jossain mainittu. Onko kukaan saanut buuttaamaan m.2:lta? Itsellä myös sellainen ongelma että power limittien säätö ei vaikuta oikein mitään. E5-2689 (8/16, 3.3 GHz all core boost) ylittää 115 W TDP:n esim. @ LinX ja Cinebench R15 ja silloin ainakin LinXissä alkaa throttlaus siihen 115 wattiin.. Onko tää emo viallinen?
Minulla on kolme emolevyä bootannut M.2 SSD:ltä.. Yksi on myyty, kaksi boottaa vieläkin. Yhtään ei ole toiminut, kun yksi tärkeimmistä syistä ostaa noita kiinaemolevyjä on juuri M.2 NVME -tuki.

Mene BIOS:iin ja BOOT menuun ja säädä sieltä vaan tuo M.2 SSD ekaksi levyksi (Boot Option #1). Jos et suoraan saa, niin sitten vielä Hard Drive BBS Priorities.

Eipä ole tuota prosessoria, mutta näillä asetuksilla olen ajanut ~4GHz Cinebenchiä jollain Huananilla ja E5-1650:lla.
upload_2019-10-13_19-8-36.png


Kuva Youtubesta. Ja minulla ei ollut tuo Balanced päällä, vaan se, jossa saa itse säätää :) C-tilat tein noin ja myös Windowsista otin virransäästöt pois. LinX:iä en ajanut, mutta Cinebenchin kyllä. Ja 3DMarkin.

Pitäisi varmaan katsoa, onko tuolla AVX offsetti jossain, niin saisi silläkin virrankulutusta alas. Olen kovasti miettinyt samaa prosessoria, kun se oli "halpa ja hyvä".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
On m.2 ollut #1 boot option, ei auttanut. Koitin sitten asentaa Winukan uudelleen sille, deletoin osiot siltä ja yritin luoda uudelleen niin ilmoitti ettei onnistu. En kai sitten vaan osaa.

..ja oon noilla 0 (nolla) limiteillä kokeillu kyl. Pitää kopsata noi asetuxet ja kokeilla uudestaan. Mut kaiken järjen ja kokemuxen mukaan teho-perusteisen throttlauxen pitäisi loppua kun limittejä nostaa..

..ja pitää vielä kokeilla alemmasta m.2 slotista kans sitä asennusta/buuttaamista..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
On m.2 ollut #1 boot option, ei auttanut. Koitin sitten asentaa Winukan uudelleen sille, deletoin osiot siltä ja yritin luoda uudelleen niin ilmoitti ettei onnistu. En kai sitten vaan osaa.

..ja oon noilla 0 (nolla) limiteillä kokeillu kyl. Pitää kopsata noi asetuxet ja kokeilla uudestaan. Mut kaiken järjen ja kokemuxen mukaan teho-perusteisen throttlauxen pitäisi loppua kun limittejä nostaa..

..ja pitää vielä kokeilla alemmasta m.2 slotista kans sitä asennusta/buuttaamista..
Minulla ei tietenkään ole samaa versiota tuosta Huananista, mutta vanhemmalla versiolla toimii.

Koeta mieluummin hakea uusin asennusmedia Windows 10:lle, fyysinen asennus on varmasti ihan oikein:
Download Windows 10

--

Ja E5-1650 oli 130W, niin se voi sen takia mennä kovempaa. Uusimmassa mATX-setissäni on vaan vähemmän säätöjä, kuin aikaisemmin, niin en saa enää noita lepotiloja pois päältä :(
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Itellä tuolta noita 8GB 1866 MHz palikoita neljä kappaletta. Käyvät tällä Huananzhilla, josta ajoituxia ei voi (toistaisexi) säätää, niin @ 13-13-13-32.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Jos ei ole hirveä kiire, niin 11.11. on Aliexpressillä suuret alet..

Täältä foorumeiltakin saa ajoittain halvemmalla, mutta kaikki Suomesta ostamani ovat olleet 1333MHz tai 1600MHz.. Yleinen hintataso on välillä 10€/8GB, joka oli minulle se suurin syy ostaa noita kiinalaisia emolevyjä. Nyt ei muisti ole enää 2018 hinnoissa, mutta ihan halpaa se on vieläkin.

Itse ostan tuolta RGB-muistia, kun alet tulevat:
https://www.aliexpress.com/item/32956831084.html

Nyt se voi olla vaan vanhaa serverimuistia, jossa on halvat RGB-kuoret, mutta se on halpaa ja kotelossa on kuitenkin ikkuna.


edit: 13.11. Ööö.. en uskaltanut ostaa noita valaistuja muisteja sittenkään. Joku oli saanut tavallisia ja miten niiden lämmöt, jne.. Ostin kyllä tavallisia kupongilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Tilasin marraskuussa Aliexpressistä Huananzhi X99-TF:n + Xeon 2678V3 ja sitten vielä 11.11 64GB ddr3 reg. muisteja. Muistit oli eilen noudettavissa postista. Emolevy ja prosessori sitten päivää myöhemmin eli tänään aamulla. Kasaamaan en ole ehtinyt vielä. Korkeintaan huomenissa pitäisi olla koossa jo.

Harmi kun tuonne Huananzhille ilmestyi tällä väliin tuo 8 kpl DDR4 muisteja tukeva emolevy. Olisin voinut harkita tuota, tosin rekisteröity DDR3 on halpaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Tilasin marraskuussa Aliexpressistä Huananzhi X99-TF:n + Xeon 2678V3 ja sitten vielä 11.11 64GB ddr3 reg. muisteja. Muistit oli eilen noudettavissa postista. Emolevy ja prosessori sitten päivää myöhemmin eli tänään aamulla. Kasaamaan en ole ehtinyt vielä. Korkeintaan huomenissa pitäisi olla koossa jo.

Harmi kun tuonne Huananzhille ilmestyi tällä väliin tuo 8 kpl DDR4 muisteja tukeva emolevy. Olisin voinut harkita tuota, tosin rekisteröity DDR3 on halpaa.
Emoko (+ 2678 bundle?) ei mennyt Tullin kautta niinkuin minulla..? Tasan ei käy onnen lahjat jos näin oli ;- P
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Okei.. Itellä emo vain kulki Tullin kautta, prossu ja muistit ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Juuri tuollainen setti ja meni tullin kautta. 60€ veroja. Muistit tosin tulivat ilman.
Joo-o. Itse olen tilannut muistit pienemmissä erissä, niin eivät käy tullin kautta. Voi siellä toisessa päässä vähän ihmetellä, että neljälle muistikammalle on neljä eri tilausta, mutta näin se on tehtävä.

Emolevyt kyllä menee tulliin vääjäämättömästi. Ihan riippumatta siitä, mitä päällä lukee. Tullille maksan aina emolevyn oikean hinnan mukaan. Niinkuin kaikista muistakin ostoksistani. Kerran viime vuosina on mennyt joku oikeasti alle 22€ lähetys tulliin. Siitä en maksanut mitään ja se kelpasi tullille.

Kalliimmat prossut olen ostanut Suomesta.

--

Nyt toivottavasti ei tule himo hankkia X99-kamoja, periaatteessa olisi muistia ja prossu, mutta sain budjetin loputtua hillittyä itseni, että en ostanut vielä X99:ää luottokortilla.

--

Ostin kyllä Huanan LGA1155 emolevyn ja siihen prosessorin. Sitten vielä toisen prosessorin. Raudanhimo on vaarallinen tauti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Ihan hyvin tämä tuntuu toimivan. SSD:n jouduin ryöstämään toisesta koneesta. Aina halunnut Xeonin omistaa, no nyt omistan. Vaikka tuo onkin vanha Haswell mutta se on Xeon. Ainoa mikä tässä vituttaa on nuo tuuletinsäätöjen vähyys(bios) ja PWM-liittimien vähyys. Muistit toimivat suoraan noilla asetuksilla.

Emolevy lähti ihan samantien toimimaan ja lataamaan usb:ltä Windows 10 asennusta. Ainoa mille en saanut tehtyä mitään oli Logitechin langaton näppäimistö, räpytin deleteä päästäkseni bios:n mutta ei reagoinut. Kun nimeä piti kirjoittaa niin mitään ei ruudulle ilmestynyt, oli kaivettava toinen näppäimistö jostain. Yllätyin kyllä suuresti kun tuo io-shield on integroitu tuohon liittimiin kiinni kuten uusissa kalliimmissa emolevyissä.

Liitin HWinfo kuvan mukaan.

Eihän tämä mikään Ryzen 3900x ole, mutta ihan testimielessä tämä on hankittu. Onhan nyt muistia tuo 64GB.

x99-tf2.png
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Sen verran kokemuxia että AMD RX 5700 XT 50th Anniversary Edition antoi RUTKASTI (n. 100/päivä) WHEA-erroria kun oli vielä omalla turbiinijäähyllään. Kone oli kuitenkin pelatessakin täysin vakaa. Nyt omalla kortin kustomi ilma-vesijäähyllä WHEA-errorit on tippuneet murto-osaan tuosta. Näyttis on ollut aina alivoltitettu ja ylikellotettu. Kortin lämmöt tippui kautta linjan n. 25 - 30 astetta. Z77/3770k kombolla testatessa tuo näyttis ei alkuperäisasussaankaan antanut WHEA-erroreita ollenkaan. Että jonkinnäköistä yhteensopimattomuutta tällä emolla ja Navilla on.

20191205_225753 pieni.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Tulipahan testattua tuossa tuo venäläiseltä sivustolta löytyvä mod-bios tuohon X99-TF:n. Oman testin tulos oli ei kiitos. En saanut Windowsia edes vakaaksi oletuksilla->jumittui heti työpöydälle tämä. Palasin takaisin samaan bios:n josta tein backupin ja kaikki toimii taas. Nyt on koneessa myös NVME SSD:kin, sunnuntaina hain Gigantista tuollaisen 500GB WD Blue SN500. Tuostahan tuli sitten maanantaina uusi SN550 versio markkinoille.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Oon jo jonkin aikaa meinannu ryssien ohjeilla editoida biosia jotta saisi RAM timingsit käyttöön, mut en oo vielä viittiny. Vcorea kun voisi laskea että tuo 115 W TDP rajoitus ei tulisi milloinkaan (LinX, Prime95 yms.) vastaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Timingseista ei ole väliä (ainakaan X79:ssä), mutta nuo venäläisten BIOS:it nostaa kertoimia ja antaa paremmat mahdollisuudet kellottaa prosessoreita.

Itsellä ainakin muistit on niitä halvempia, mitä täältä foorumilta olen silloin tällöin ostellut.
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Ei taida mistään näistä halvemmista X79 laudoista löytyä useampaa kuin neljä muistislottia? 4GB DDR3 kampoja on tällä hetkellä 6kpl kiinni X58-laudassa ja olisi halpa päivittää X79:n jos ei muisteja tarvitsisi laittaa kaikkia uusiksi, mutta 16GB on ehkä turhan naftisti kotipalvelimeen.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Kysellääs täällä kun tälläinen ketju löytyi.
Saako jossain näistä malleista VT-d:n päälle?
Haussa kotiserveriksi alusta johon saa edullisesti ytimiä ja muistia, mutta VT-d on virtualisoinnin takia ehdoton.
Plex HD X79 lankusta on hyviä tarjouksia, mutta tuosta jo jostain youtube-videosta löytyikin tieto että VT-d tukea ei saa BIOSissa enabloitua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Kysellääs täällä kun tälläinen ketju löytyi.
Saako jossain näistä malleista VT-d:n päälle?
Haussa kotiserveriksi alusta johon saa edullisesti ytimiä ja muistia, mutta VT-d on virtualisoinnin takia ehdoton.
Plex HD X79 lankusta on hyviä tarjouksia, mutta tuosta jo jostain youtube-videosta löytyikin tieto että VT-d tukea ei saa BIOSissa enabloitua.
Huananilla saa ainakin VT-d:n päälle. Näin Linuxilla testattuna. Ja ATX-koon mallilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Hmm. Uskaltaisikohan sitä itsekin koittaa kiinaihmeitä NAS projektiin... Oisko tämä hyvä combo?

#Aliexpress € 204,45 61%OFF | HUANANZHI X79 motherboard LGA2011 ATX combos E5 2650 V2 CPU 4pcs x 8GB = 32GB DDR3 RAM 1866Mhz PC3 1490R PCI-E NVME M.2 SSD
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Hmm. Uskaltaisikohan sitä itsekin koittaa kiinaihmeitä NAS projektiin... Oisko tämä hyvä combo?

#Aliexpress € 204,45 61%OFF | HUANANZHI X79 motherboard LGA2011 ATX combos E5 2650 V2 CPU 4pcs x 8GB = 32GB DDR3 RAM 1866Mhz PC3 1490R PCI-E NVME M.2 SSD
Minulla on ainakin tuon emolevyn joku versio ja siinä kiinni E5-2650v2. Muistit on 16GB Samsungeja ja täältä ostettu, eli ei ole 1866MHz (on vain 1333MHz).. Emolevyn ostin tuolta:
E5-2650v2 on hinnaltaan sopivin versio, jolla saa suhteessa eniten tehoja kokonaishintaan nähden. E5-2620v2 oli viimeeksi katsoessani kympin ja sillä säästäisi ~50€, mutta nyt on kyse siitä, maksatko setistä 150€ vai 200€.. Lisäksi tuo kympin prosessori ei tue 1866MHz.

Nimenomaa NAS-projektiin kannattaa huomioida, että on 1x SATA3, joten ehkä tuohon kannattaisi ostaa joku SATA-kortti (SATA2 on kyllä 3Gb/s, että jos verkkopiuhaa pitkin menee, niin varmasti riittää, mutta RAID-pakan rakentamiset, ym. voi olla hitaampia). Itsellä on NVME SSD ja/tai yksi SATA3-levy kiinni omissa. Kaikki Linuxit toimii suoraan ja eiköhän NAS-jakelut myös. ESXi ei tykännyt Realtekin verkkokortista, niin on myös Intelin verkkokorttia ollut sisällä.

Ja on kokeiltu ilman näytönohjainta, toimii kanssa hienosti. Tälläkin hetkellä on palvelin nurkassa pyörittämässä tuota. Erityisesti tykkään siitä ECC-muistista, jonka takia palvelimessa ei ole ollut ikinä käytössä ongelmia. Mutta onko tämä sinulle sopiva setti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Äh.. tämä ei tue kuvien lisäämistä helposti:
1583377016977.png

Tuommoinen alivalikko on.

1583377044097.png

Siellä on nämä valinnat.

En nyt saa helposti BIOS:ista kuvia ja tuo näyttö on kaareva, niin näistä käy kärsiminen.

Tuon jälkeen olen saanut ne näkyviin Linuxiin ja olin väsäämässä IOMMU grouppeja, kunnes muut harrastukset ja Altered Carbonin uusi tuotantokausi veivät huomion.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
641
Nostellaampa vanhaa ketjua niin ei tarvitse tehdä uutta. Mietinnässä on ollut nykyisen raudan päivittäminen ja mielessä ollut uusi Ryzen tai sitten vanha 8-ydin Xeon ja kiinaemo. Youtuben ja foorumeilta luetun perusteella ihan toimivaa rautaa nuo on mutta kaikkea pientä yllätystä voi olla luvassa ? Uskaltaako siis laittaa käyttökoneen näistä vai onko turvallisempi pitää vain harrastus pohjalla ? Prossuksi oli ajatuksena laittaa E5-2689 tai E5-2650 V2. Tämän hetken käyttiksenä on X3470 (Asuksen emolla), joka sinänsä riittää käyttööni mutta tekisi mieli kokeilla parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Nostellaampa vanhaa ketjua niin ei tarvitse tehdä uutta. Mietinnässä on ollut nykyisen raudan päivittäminen ja mielessä ollut uusi Ryzen tai sitten vanha 8-ydin Xeon ja kiinaemo. Youtuben ja foorumeilta luetun perusteella ihan toimivaa rautaa nuo on mutta kaikkea pientä yllätystä voi olla luvassa ? Uskaltaako siis laittaa käyttökoneen näistä vai onko turvallisempi pitää vain harrastus pohjalla ? Prossuksi oli ajatuksena laittaa E5-2689 tai E5-2650 V2. Tämän hetken käyttiksenä on X3470 (Asuksen emolla), joka sinänsä riittää käyttööni mutta tekisi mieli kokeilla parempaa.
Ei näissä ikinä ollut mitään yllätyksiä, paitsi että sleep nähtävästi kuluttanut joissain liikaa tehoja ja tuulettimet on joskus menneet 100%. Luulisi näiden molempien olevan korjattu tässä kahdessa vuodessa. Vähintään vuoden ajan on ollut palvelin nurkassa tämmöisella (Ubuntu) ja ei siinä ole mitään ongelmia tullut. Veljelle kiikutin tuon ekan emolevyn 2018 ja ei sieltäkään ole kuulunut mitään negatiivista - ja siellä se on pääkoneessa, jolla veli pelailee. Kiinalaiset X79 emolevyt on käytännössä palvelinrautaa virheenkorjaavilla muisteilla, niin ei minulla ole ollut mitään vakausongelmia.

Prossuista noista E5-2650 V2. Käy viileämpänä, vaatii vähemmän jäähyltä ja boostit toimivat varmasti. Niin tosiaan, @Zetteri käytössä nuo boostit ei toimineet E5-2689:lla ja toisella emolevyllä, mutta siinä voi olla virransyöttö rajoittava tekijä. Itsellä ei tätä prosessoria ikinä ole ollut.

Kun kirjoitin tämän, muistit maksoivat 2x sen, mitä nykyään. Nyt tätäkään ongelmaa ei enää ole, niin en tiedä, onko tässä hinta/laatu enää kohdallaan.

Esim.
E5-2650v2 50€
X79 emolevy 50-100€, sanotaan 75€
Muistit 4x8GB 50-100€, sanotaan 75€
-----------------------------------------
200€/250€

tai sitten:
1700 100€, 2700X 150€
X370/B450 80-130€ otetaan se 130€ Tomahawk
Muistit 2x8GB 70€
------------------------------------------------------
300€/350€

Ongelma on lähinnä siinä, että uusi/käytetty Ryzen on niin hyvää hinta/laatu-suhdetta, että kannattaako nämä enää sen puolesta?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 325
Viestejä
4 157 283
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom