WWW-sivujen kännyversiolle käyttöliittymä

Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuo olisi järkevää. Opetettiinhan minulle joskus tuokin, muttei ole tullut käytettyä. Muutin tuohon muotoon testisivustolla Better Search Replace -lisäosan avulla tietokanta-ajoina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 650
(EDIT: ei vittu, menen nukkumaan aivoripulini pois)

Jos koskaan koodaat muiden kanssa, niin kannattaa opetella koodin muotoilu. Tuollaisen if-else-rivin lukeminen on paljon hitaampaa kuin kunnolla rivitetty ja sisennetty. Samalla nuo ylim. aaltosulkeet olisi helpompi havaita.

Ja tätä mieltä on noin 100% kaikista ohjelmoijista, en vain minä.

PS. Mihin tuollaista ehtoa edes tarvitaan? En yleensä puukottaisi tyylejä suoraan, vaan antaisin esim. sopivan luokan, joka muuttaa tyylejä halutuiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuo koodi näyttää tai piilottaa tietyn lohkon. Tarvitaan sekä block että none, jotta voi myös sulkea ja avata uudelleen. Uudelleen 'none' on siis ihan tarpeen. Joissakin tapauksissa jompikumpi riittää.

Minulla vanhaan tyyliin jonkin verran onclick="", mutta uudemmat olen tehnyt luokkia käyttäen.

Merkittävän osan vanhoista onclick... olen muuttanut luokkia ja jQueryä käyttäviksi, mutta en kaikkia. Toinen tyhmä juttu on se, että liittää jQueryt normaaleihin linkkeihin href="#" yhteyteen olen varmuuden vuoksi laittanut onclick="return false;". Olisi pitänyt laittaa aina <span class="toimintoon-liittyva-luokka">Toiminto</span>. Ongelman href="#" onclick... kanssa on se, että selain ei ihan 100% luotettavasti ole toteuttamatta href="#", mistä seuraa paluu sivun alkuun, vaikka niin ei saisi tapahtua. Kriittisissä kohdin olen suorista JavaScriptin funktiokutsuista luopunut.

Tyhmää, idioottimaista koodausta on siellä täällä, joo, vaikka olen sitä kyllä aika lailla siivonnut pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Tuo koodi näyttää tai piilottaa tietyn lokon. Tarvitaan sekä block että none, jotta voi myös sulkea ja avata uudelleen. Uudelleen 'none' on siis ihan tarpeen. Joissakin tapauksissa jompikumpi riittää.
Luulen, että tässä viitattiin seuraavankaltaiseen lähestymistapaan, jolloin JS vastaa logiikasta ja CSS ulkoasusta:

JS:
Koodi:
onClickEventListener = (evt) => {
  const myElem = evt.target;
  myElem.classList.toggle('hidden');
}
CSS:
Koodi:
#myElem {
  display: block;
}

#myElem.hidden {
  display: none;
}
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuon tapaista erottamista minulla on välilehtien ominaisuuksien määrittelemisessä:
Koodi:
$('.tha').addClass('active-tab');
if(document.querySelector('.tha').classList.contains('normal-tab'))
   {$('.tha').removeClass('normal-tab');}
if(document.querySelector('.thb').classList.contains('active-tab'))
   {$('.thb').removeClass('active-tab');$('.thb').addClass('normal-tab');}
if(document.querySelector('.thc').classList.contains('active-tab'))
   {$('.thc').removeClass('active-tab');$('.thc').addClass('normal-tab');}
});
Luokka määrittää ulkoasun. Mutta display:none/block suhteen en tuolla periaatteella ole toiminut.

Kun on kolme välilehteä, yhtä klikattaessa pitää varmistaa, että viereisillä elementeillä on oikea luokka. Siksi muutokset koskevat useita elementtejä.

Display:block/none muutoksen kohdalla varmaan toggle & yhden luokan lisäys riittää.

Taidan nyt kuitenkin antaa display:block/none olla nykyisellään. On aika selkeä.

Jos haluaisit useita muutoksia, vaatisi esittämääsi esimerkkiä mutkikkaamman JS:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tuli - taas kerran - ärsyttävä z-index-ongelma. Ajattelin laittaa pikku nuolet vasemmalle ja oikealle. Vasemmalla koko linkkialue ei ole jostakin syystä aktiivinen. Piti laittaa vain oikealle puolelle. Muistuttaa tyrmättyä rakennetta, mutta kyllä ne sivuvalikot käteviä ovat, siitä tuskin kukaan on eri mieltä.

En välttämättä lisää näitä live-sivustolle. En saanut toimimaan niin kuin oli tarkoitus.
____________

Jälkikommentti. Laitoin sittenkin linkit molemmin puolin. Ongelma tuntuu liittyvän tablet-laitteeseeni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Tuli - taas kerran - ärsyttävä z-index-ongelma. Ajattelin laittaa pikku nuolet vasemmalle ja oikealle.
Mikä noiden nuolien tarkoitus on?

Jos niiden tarkoitus on avata ja sulkea jokin valikko, niin parempi ratkaisu on tietysti tehdä se siten, että on vain yksi nuoli jonka suunta vaihtuu sen mukaan mitä toimintoa sillä haetaan. Eli kiinni ollessa näkyy nuoli vasemmalle ja auki ollessa näkyy nuoli oikealle.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ajattelin laittaa ne visuaalisesti kivemmin vastakkaisille puolille. Toinen avaisi yhden tyypin valikon, toinen toisen. Toimintovalikon tai aihevalikon voisi avata keskikohdastakin (päävalikko vain ylhäältä ja laitoin sen oletuksena avoimeksi).

Avaajat samalla puolella ei ole visuaalisesti oikein toimiva. Sitä sinä ja moni muu voisi pitää ärsyttävänä. Enkä siitä itsekään pidä.

En ymmärrä, miksi vasemman puolen linkki ei toimi kunnolla. Kyse on siis siitä, että linkin koko korkeus ei toimi kun klikkaa sormella. Olisiko laitteessani vasen reuna jotenkin huonommin kontaktin ottava? En nyt millään keksi muuta selitystä. Siirsin sijaintia ja laitoin korkea z-index-arvon, mutta se ei muuttanut tilannetta.

Testasin vielä linkkejä vasemmalla. Laitoin korkeudeksi n. 70%. Vain osassa kohtaa näyttö reagoi. Kokeilin kynällä ja näyttö reagoi paremmin. Oikeassa reunassa näyttö reagoi aina paremmin. Vaikuttaa vahvasti siltä, että laitteen vasen reuna reagoi kosketukseen huonosti. Onko tämmöinen vasemman puolen huonompi reagointi yleistä?

Sulkeminen olisi molemmissa tapauksissa erillisten Sulje valikko -linkkien takana, kuten muuallakin.

Täytyy miettiä, ottaako tuon käyttöön live-sivustolla vai ei. Kiinteiden elementtien vaaleampi tausta saattaisi olla ainakin järkevä ottaa käyttöön live-sivustolla.

Tyttären mukaan suurin ongelma on se, että sivustoni ei hänen mukaan näytä modernilta. Pitäisi hänen mukaansa panostaa ulkoasun kehittämiseen. Mutta on todella avuton olo sen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tosin olisihan itse foorumissakin paljon kehitettävää, koska siitä puuttuu toiminnallisuuksia.

Minua suuresti harmittaa, että tämä XenForo on muutamissa suhteissa paljon kehittyneempi ja parempi foorumialusta kuin sivustoni bbPress. En kaipaa kaikkia tämän sivuston ominaisuuksia, mutta muutaman ominaisuuden ehdottomasti haluaisin lisätä.

Mutta se edellyttäisi kyllä melko syvällistä paneutumista bbPressin koodiin. Olen joskus lisäosia tehnyt, mutta siitä on hirveästi aikaa.

Kysyin WordPress tuesta:

Olen joskus luonut lisäosia eräälle CMS:llä, mutt siitä on aikaa. Haluaisin vinkkejä siihen, miten luoda lisäosa, jolla saisi bbPressiin siitä puuttuvia ominaisuuksia, ainakin nämä kaksi ovat sellaisia, jotka bbPressistä puuttuvat, mutta mitkä ovat XenForossa:
* hälytykset niin, että sivulla on hälytyskello ja kello/muu ikoni tulee myös selaimen välilehteen
* 24:n tunnin sisällä luotu uusi aihe tai kommentti saa korostuksen new
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tämän laitoin Suomi24 foorumiin, jossa pyysin erästä nimimerkkiä kehittelykumppaniksi:

Olen joskus luonut lisäosia eräälle CMS:llä, mutt siitä on aikaa. Haluaisin vinkkejä siihen, miten luoda lisäosa, jolla saisi bbPressiin siitä puuttuvia ominaisuuksia, ainakin nämä kaksi ovat sellaisia, jotka bbPressistä puuttuvat, mutta mitkä ovat XenForossa:
* hälytykset niin, että sivulla on hälytyskello ja kello/muu ikoni tulee myös selaimen välilehteen
* 24:n tunnin sisällä luotu uusi aihe tai kommentti saa korostuksen new

Nuo kaksi bbPressistä puuttuvaa ominaisuutta ovat kyllä myös Suomi24:ssä.

Minulla on taasen mobiilisuunnitteluun ideoista, joita soisin näkeväni mm. foorumisivustoilla.

Minun mielipide on se, että mobiilisivustot on tehty periaattella "mennään siitä mistä aita on matalin". Kun mobillilaitteilla on helppo rullailla edes takaisin, laitetaan vaan kaikki yhteen pötköön ja asia on sillä hoidettu. Minusta tämä on ihan totaalista suunnittelun laiskuutta.

Mietipä hiukan tilannetta, jossa olet keskellä pitkää säiettä ja haluat tarkistaa seuraavat asiat:
* mitkä olivatkaan foorumin säännöt
* mitenkähän tämäkin asia toimii
* mitkä ovat foorumin viimeisimmät aiheet
* mitkä ovat foorumin viimeisimmät viestit

Haluat siis nuo katsoa, mutta sitten haluat palata juuri siihen kohtaan, jossa olet. Jos kaikki on vain yhtä hirvittävän pitkää sivua tai asiat ovat eri sivuilla, on järkyttävän iso edestakainen siirtyminen.

Tein sivuston, jossa kaikki luetellut asiat tarkistaa hyvin nopeasti, ilman siitymistä minnekään.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Toki history-painiketta selaamaalla pääset takaisin, mutta sitä joutuu sitten painamaan paljon. Tehkää raaka testi. Ottakaa aika. Menkää keskelle pitkää säiettä kännykällä ja tehkää tällä sivustolla ja sivustollani luettelemani toimenpiteet ja palatkaa juuri siihen kohtaan josta lähditte. Mikä oli aika tällä sivustolla ja mikä oli aika foorumisivustollani - huom. avatkaa kohdasta VALIKOT, jotta homma hoituu nopeiten.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Yleensä tulee avattua keskustelusäikeet aina uuteen välilehteen, joten mainitsemiasi ongelmia ei ainakaan täällä koskaan esiinny.

Saahan sitä koodata omille sivuille vaikka minkälaista hilavitkutinta ja harjoitella koodaamista, mutta toinen juttu onkin, onko sitten järkevää poiketa liikaa valtavirrasta ja tehdä kaikesta lopulta muille käyttäjille kuin itselleen äärimmäisen haastavaa ja sekavaa käyttää sivuja.

Vähän sama kuin liikenteessä noudatettaisiin viidakonsääntöjä ja aina risteykseen saavuttaessa olisi luettava uusi sääntö, ennen kuin voit lähteä ylittämään sitä.

Tee asetukset sivu ja anna käyttäjien itse määritellä mitä toimintoja haluavat käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 650
Toki history-painiketta selaamaalla pääset takaisin, mutta sitä joutuu sitten painamaan paljon. Tehkää raaka testi. Ottakaa aika. Menkää keskelle pitkää säiettä kännykällä ja tehkää tällä sivustolla ja sivustollani luettelemani toimenpiteet ja palatkaa juuri siihen kohtaan josta lähditte. Mikä oli aika tällä sivustolla ja mikä oli aika foorumisivustollani - huom. avatkaa kohdasta VALIKOT, jotta homma hoituu nopeiten.
Kyse ei ole siitä, etteikö jotain tiettyä toimintoa sinänsä voisi nopeuttaa valikoilla/nappuloilla/oikopoluilla/jne. Kyse on siitä, että mobiililaitteessa se on lähes aina kompromissi muun käytettävyyden kustannuksella useimmiten rajallisen tilan tai eim. hover-puutteen takia. Ydinkysymys on: kannattaako hyvin harvoin käytetyn asian takia heikentää hyvin usein käytettyä asiaa? Vastaus usein: ei kannata. Ja pahoin pelkään, että luettelemasi asiat ovat monelle niitä hyvin harvoin käytettyjä asioita.

Omat preferenssini:

Luen sääntöjä ehkä 0-2 kertaa vuodessa, en halua niille mitään pikavalintaa, joka rampauttaa muuta käytettävyyttä. Käytän usein "Seuratut viestiketjut" toimintoa, jolle on jo suora valinta yhden pyyhkäisyn päässä, tai vielä useammin kännykän Back-nappulan päässä. En tarvitse toista yhtä ripeää nappulaa ruudulle. Samoin Back-nappulalla pääsen katsomaan viestilistausta kun olen lukemassa jotain yksittäistä ketjua. En tarvitse muuta tämän rinnalle. En edes tarvitse uutta välilehteä, sillä luen ketjua sen verran kuin luen ja palaan takaisin viestinäkymään.

Bottom line: Sinänsä turhien klikkauksien vähentäminen on ihan hyvä periaate, mutta ei jos sillä rampautetaan muuta käytettävyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@jaaha ei ollut yleistä vastustusta, vaan lähinnä kävi mielessä, että:
  • sivu on keskeneräinen ja julkaistu
  • käyttäjät eivät pysy mukana muutoksissa kun koko ajan säädetään uutta
  • foorumikeskustelut liittyvät tiukkoihin sääntöihin, jotka pitäisi sisäistää ennen kuin postaat
  • onko domain oikeasti suunnattu ristikkoratkaisijoille, vai koodauksen opetteluun
  • aloittajalla on aina oma motto/suunta, miksi jotain asiaa pitäisi viedä omalla tavalla eteenpäin vaikka ollaan ehdoteltu vaikka mitä toiminnaillisuutta
Lähtisin tekemään leiskan graafisesti ensin houkuttevaksi ja pääsemään siitä kasarista eroon, kuten aloittajan tytärkin on sanonut.

Nyt on aika monta rautaa tulessa samaan aikaan, joka ei ainakaan lisää sitä mahdollisuutta, että kävijöitä tulisi lisää sinne keskustelemaan. Nyt tulee luultavasti suurin osa klikkauksista tämän foorumin kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ihan
Samoin Back-nappulalla pääsen katsomaan viestilistausta kun olen lukemassa jotain yksittäistä ketjua. En tarvitse muuta tämän rinnalle.
Mutta edestakaisin rämpläyksessä voi kyllä mennä sekaisin ja jos sitä eteeneekin turhan kauas, paluu on pitkä.

Mielestäni en millään tavalla rampauta käytettävyyttä varsin huomaamattomilla lisäpainikkeilla, jotka eivät ole lukemisen tiellä.

Usein käytettyjä ominaisuuksia toimintavalikossa on useita.

Se, että mukana on harvemmin käytettyjäkin, idea on siinä, että sääntöjä ja ohjeita tulisi joskus edes luettua, kun ovat helpommin käsillä.

______________

Pienen lisäyksen voisin saada. Voisin varsin helpolla lisätä uuteen aiheeseen merkinnän, jos löydän funtion, joka antaa tietueen aikaleiman, jota voisin verrata time() funktion antamaan aika-arvoon.
______________

Tytär sanoi sentään ysäriksi - ei sentään kasariksi kuten living_death. No en ole graafinen suunnittelija. En ole siihen saanut koulutusta eikä oikein intuitiivista osaamistakaan.

Myönnän tässä asiassa heikkouteni ja kaipaan hyviä ehdotuksia. Mielelläni kyllä säilyttäisi hieman nostagisen pehmennyksiä käyttävän layoutin, mutta siihen jotain päivitystä. En kyllä osaa sanoa yhtään, mitä se voisi olla.
____________

Minusta on tällä sivustolla on äärimmäisen sekavaa kun samat linkit ovat kolmessa paikassa, mutta missään ei kootusti kaikkia apusivuluonteisten sivujen linkkejä. Se vasta tosi sekavaa on! Minulla sentää on TOIMINTOVALIKKO-valikossa koottuna se, mitä tällä sivulla on levitetty alkuun, loppuun ja ns. pikanavigointiin. Minusta tällä sivustolla monet linkit on levällään kuin jokisen eväät.

Myönnän, että suurin haaste minulla on saada ihmiset näppärästi käyttämään TOIMINTOVALIKKO-valikkoa silloin, kun siitä on kulloisessakin tilanteessa käyttäjälle hyötyä. Samoin haaste on AIHEVALIKKO käyttö. Kännykällä kun ei sitten voi opastaa :hover avulla yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 650
Mutta edestakaisin rämpläyksessä voi kyllä mennä sekaisin ja jos sitä eteeneekin turhan kauas, paluu on pitkä.
Itselleni ei ole moista käynyt, mutta olen toki vain yksittäinen käyttäjä.

Mielestäni en millään tavalla rampauta käytettävyyttä varsin huomaamattomilla lisäpainikkeilla, jotka eivät ole lukemisen tiellä.
Tästä kannattaa kuulostella palautetta usealta käyttäjältä. Itse en lisäpainikkeita haluaisi mobiiliin, kuten olen jo todennutkin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tee asetukset sivu ja anna käyttäjien itse määritellä mitä toimintoja haluavat käyttää.
On ollut mielessä. Siitä kerroinkin. Pitäisi opetella vain evästeet uusiksi. En enää muista, miten ne määriteltiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tästä kannattaa kuulostella palautetta usealta käyttäjältä
Tässä keskustelussa on lähinnä sivupainikkeita vastustettu. Oikean yläkulman yksi painike ei haitannut sivupainikkeita vastustanutta nimerkki AP:tä.

Pikanavigoinnin avaamista sivusta vastustettiin siksi, että niitä painaisi vahingossa.

Onko vahingossa avaamisen vaara oikeasti kovin suuri?

Yhdelläkin apupainikkeella pärjää. Sivupainikkeet olisivat hitusen nopeampia käyttää.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Siitä puuttuu haluamiani ominaisuuksia. Eräät ominaisuudet on siinä rumasti esillä. Se on käytössä ja käytän sen joitakin ominaisuuksia.
Siitä puuttuu paljon ominaisuuksia.

Kun esitin lisäysehdotuksia, tekijä sanoi, ettei hänellä ole aikaa ehdottamieni lisäysten toteuttamiseen. Ehdotin viimeksi new-toiminnallisuutta eli uuteen aiheeseen ja kommenttiin tulisi new/uusi. Kertoi, että ihan mahdollista lisätä, mutta hänellä ei ole kiinnostusta sitä tehdä.

Ehdotin myös hälytyksen lisäämistä - ei kiinnostusta. Ainakaan minun ehdotukseni eivät lisäosan tekijää kiinnostaneet.

En ole löytänyt lisäosaa, joka loisi halutut toiminnallisuudet. Yritin kyllä etsiä.

______________

Mitä nyt käytettävyyteen tulee, moni asia vaimon kännykässä on todella ärsyttävää. Siinä taitaa olla Android 7. On *piip* vaikea ja työläs käyttää välilehtiä. Sivusta aukeava valikko toisi paljon helpotusta, jos siitä näkee uusimmat asiat.

Takaisin päin siirtyminen on helppoa, mutta siirtyminen eteenpäin on vaivalloista kun pitää avata selaimen valikko painikkeesta ja sitten vasta pääsee käsiksi eteenpäin-painikkeeseen. Edestakainen siirtyminen nettisivuilla on työlästä. Sivuun aukeava valikko helpottaisi paljon.

On perin ärsyttävää rullata sivua edes takaisin, kun haluaa sivun lopusta katsoa uusia asioita ja sitten pitää palata lähtöpaikkaan.

Koen ainakin vaimon kännykän varsin epämiellyttäväksi selailuvälineeksi. Hirveesti kaikenlaista siirtymistä ja epämiellyttävästi toimivia systeemejä.

Olen yrittänyt miettiä epämiellyttävästi toimivaan kännykkäsivuun oikopolkuja ja apuja, joilla sivujen käyttö olisi miellyttävää kun ei tarvitisi niin hirveästi rämplätä edes takaisin ja ylös alas.

En minä ainakaan vaimon kännykällä tykkää mielikseni nettisivuja selata, vaikka rullaus silläkin on helppoa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Laita nyt se kunnon responsiivinen teema. Siitä tämä koko juttu on lähtöisin.

Teen tälläkin hetkellä kahta WordPress sivua asiakkailleni ja koskaan en ole törmännyt vastaaviin ongelmiin.

Ainut mitä joudun tekemään, on CCS-määrityksiä joihinkin kohtiin jotka eivät sovi teemaan ja/tai sovittuihin värimaailmoihin tai elementteihin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Muutin kyllä teeman riittävän responsiiviseksi. Oli kyllä hirveän iso työ. Olet oikeassa siinä, että käyttämäni teema on lähtökohtaisesti käyttötarkoitukseeni huono, mutta en sitä enää lähde vaihtamaan, kun muutin sen toimimaan käyttötarkoituksessani.

Toki siinä on se piirre, että mobiilia varten piti rakentaa aivan eri valikko. En tätä asiaa alusta asti tiennyt. Tuli yllätyksenä se, että :hover -ominaisuutta käyttävät ns. pudotusvalikot ovat totaalisen käyttökelvottomia kosketusnäyttöisissä laitteissa. Mutta kyllä ne minusta edelleenkin ovat tietokoneella käyttökelpoisia.

Koska korkeus on rajoitettu laitetta vaakasuuntaan käytettäessä, piti muutenkin tehdä erilainen ratkaisu. Jos teeman valikko olisi käyttänyt klikattavia linkkejä ja se olisi avautunut jommasta kummasta sivusta tämän sivuston tapaan, valikkosysteemi olisi toiminut mobiilissakin eikä olisi ollut tarvetta laatia niin paljon tietokoneversiosta poikkeava mobiiliversio kuin nyt laadin.

Tämän sivuston päävalikon etu on nimen omaisesti siinä, että se toimii sekä tietokoneella että mobiilissa.

Joissakin teemoissa on mobiilivalikko, jossa kaikki linkit eivät ole kerralla auki. Valitussa teemassa toiminnallisuutta ei ole vaan se pitäisi itse rakentaa. Kuten aiemmin kerroin, koen sellaisen rakentamisen jQueryllä aika haastavaksi.

_________________

Olet taatusti parempi henkilö värimaailman muuttamisessa. Värimaailmaa, jota olen käyttänyt, ei ole teeman alkuperäinen vaan WordPressin sininen paletti, joka oli käytettävissä ilmaiseksi alkuperäisellä blogisivustolla. Kopioin sen itse pystyttämilleni sivustoille ja lisäsin puuttuvia määrityksiä. Lisäksi bbPress toi oman väripalettinsa. Olen lähinnä vain sovitellut niitä yhteen + lisännyt muutaman huomiovärin sekä laittanut joihinkin elementteihin läpinäkyvyyttä. Minulla ei ole niin hyvää värisilmää, että osaisin suuremmin muuttaa WordPressin paletin määrittämiä värejä uusiksi.

___________

Mitä evästeisiin tulee, joitakin muistikuvia niiden laadinnasta on. Evästeisiin voi muistaakseni lisätä uusia taulukkomuuttujia ja niille pitää antaa aika-arvot.

Kun nyt kerran mobiilissa jotkut kokevat sivuvalikot sellaisiksi, että niitä tulee vahingossa käyttäneeksi, niille pitäisi kaiketi luoda asetukset (eivät ne tilaa veisi, sillä en muuttaisi marginaaleja lainkaan).

Ideana oli se, että ylhäältä saa oletuksena auki päävalikon, vasemmalta toimintovaliko ja oikealta aihevalikon. Mutta noita sivuaukaisimia ei sitten kannata laittaa muuten kuin siten, että ne saa halutessaan pois käytöstä.

Muistaakseni evästeiden tekeminen ei ollut hirveän iso työ ja on minulla parinkymmen vuoden takaa malli, miten joskus niitä laadin - siitä on tosiaan n. 20v kun niitä viimeksi laadin. Kun tein verkkosivuja, kukaan asiakas ei niitä kysynyt. Omia verkkosivuja taas aloin uudestaan luoda vasta vajaan kaksi vuotta sitten. Itse pystyttäen vielä tuoreempi asia.

Hetken kestävillä evästeillä voisi käyttäjää auttaa antamalla ensivisiitillä pienet ikkunat, joissa kerrotaan, mikä on sivuvalikoiden tarkoitus. Siinä kerrottaisiin, että asetuksista sen saa pois päältä, jos haluaa. Kun asian kerran tai kaksi lukee, sitä ei enää tarvittaisi. Monet tietokoneohjelmat toimivat tällä logiikalla.
______________

Sivustoni valikkojen pitäminen sekavana viritelmänä on kyllä täyttä puppua. Toimintovalikko on varsin selkeä kooste sivuston tarvitsemista yleisistä linkeistä + joistakin tilannekohtaisista linkeistä. Kun on ryhmittely, voivat mielestäni olla suoraan esillä ilman avaa/sulje-toiminnallisuutta. Se, että yleiset linkit on yhdessä paikassa, on huomattavasti selkeämpi ratkaisu kuin tämän sivuston sekavat linkkikokonaisuudet, jossa samoja linkkejä on ripoteltu sinne sun tänne eikä käyttäjä tiedä, mistä kannattaisi mitäkin asiaa etsiä.

Kun kaikki löytyy yhdestä paikasta, käyttäjältä loppuu kaikki etsimisen tarve. Jos on vain yksi paikka, ei ole turhia vaihtoehtoja! Ei ole mitään tämän sivuston kaltaista sekavuutta, jossa ei oikeasti tiedä, mistä pitää mitäkin etsiä.

____________

Koska lähes kaikki asiat löytyvät pikanavigoinnista, nuolet ylös ja alas ovat testisivuston pystysuunnan mobiiliversiossa lähes tarpeettomia. Sivun ylä- ja alareunassa ei ole mitään muuta lisää kuin ns. leivänmurut. Jos leivänmurut laittaisi pikanavigoinnin alalaitaan, nuolet voisi poistaa kiinteästi näkymästä. Nekin voisi laittaa valikkoon sivulta tilaa viemästä.

Ongelmana on se, että vaakanäytössä valikoita pitäisi sitten rullailla enemmän, sillä korkeus on varsin rajallinen.

Kaikki toiminnot saa haluttaessa yhden painikkeen taakse, mutta siitä tulee yksi lisäpainallus lisää.

En nyt sano, että all-in-one olisi optimiratkaisu. Se paras puoli on vain siinä, että kiinteänä on vain yksi ainut painike. bbPress on sen verran yksinkertainen foorumialusta, että se kyllä pärjää yhdellä kolmivälilehtisellä valikolla. XenForon kanssa sama tuskin onnistuisi. Mutta miksi et kokeilisi omalla koneellasi? Siinä sinulle olisi ainakin kunnon haaste!

Toki jos tekee hommaa työkseen, ei ole aikaa tällaisille haasteille. Minulle www-suunnittelu pitää nimen omaisesti olla haaste. Tavanomaisten ratkaisujen luominen on tylsää, kunnon haaste pitää ottaa.

Mutta jos sivu on *piip* pitkä, siinä on ilman mitään apuja ihan hirvittävä rullaaminen. Rullaa nyt MTV3:n uutissivuja alusta loppuun - ihan järkyttävä määrä rullaamista. Suurin osan sivujen sisällöstä jää taatusti lukematta.

Footer-osan linkkeihin asti jaksaa rullata tosi harvoin. Ihan viimeisen pakon edessä.

Opastukset, sääännöt ja ym. yleinen tieto on melko turhaa, jos niihin ei pääse käsiksi suhteellisen pienellä vaivalla.

_____________

Sain itse lisättyä 'Uusi' aihelistaukseen. Yritän saada vähän ohjeita, miten saisin vastaavan lisättyä kommentteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Täällä ehdotettiin käyttäjäasetuksia. Jotta osaa heti käyttää sivustoa ja tietää, että on käyttäjäasetukset, pitää olla introteksti.

https://www.sanaristikkofoorumi.net/test/wp-content/uploads/IMG_20190922_153959.jpg

Tuon tekstin saa pois nyt näkyvistä. Piti kyllä painaa kahdesti. No niin, käyttäjä voi valita, haluaako hän sivuvalikot vai ei. Toiminto ei vain piilota sivuvalikoita vaan poistaa niihin liitetyn HTML-koodin.

Tuo toimi hetken, mutta nyt ei enää. Intro-teksti ei häviä ikkunasta klikattaessa. Yleensä tällaiset häviävät, kun kerran napauttaa linkkiä "Älä näytä..."

Sivuvalikoiden poistoon tein asetussivun, josta ne saa pois päältä. Pari kertaa pitää napauttaa.

Opastetekstille tein samoin asetukset, koska ei tunnu häviävän. Pari kertaa sielläkin piti napauttaa. Mutta ei kertaluonteiseksi tarkoitetun tekstin poistaminen näkyvistä pitäisi olla niin vaikeaa.

Miksi evästeiden vaihto toimii niin huonosti? Voiko asialle tehdä mitään? Onko PHP:llä homma jotenkin erilaista jos homman tekisi JavaScriptillä?

Nuo asetukset olisi ihan OK, jos homma vaan jotenkin pelittäisi paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sekava viritelmä asiasta suuttuminen kyllä minulla koski lähinnä toimintovalikkoa.

Siitä löytyy täysin kattavasti kaikki sivuston apusivut. Toiminnot on ryhmitelty.
Jos minulla kaikki apusivut löytyvät yhdestä paikasta ryhmiteltynä, miten se voi olla sekavaa?

Miksi on paha, kun en pompota käyttäjää sivun footer-osaan? Miksi minun pitäisi pompottaa käyttäjää sinne? Miksi joku tyrkyttää footerin määrittämistä, kun sivustoni ei sellaista tarvitse? Miksi minun ylipäätänsä pitäisi tarpeettomasti pompotella käyttäjiä kuten yleensä on tapana?

Toki voisinhan minä laittaa footeerin joitakin linkkejä, koska sellainen on tapana. Ehkä footeriton sivusto koetaan jotenkin vajaana?

Toki joku voi pitää kolmivälilehtistä koontia sekavana. Mutta siitä sitten löytyy lähes kaikki. Homma voisi pelata jopa niin, että ei ole mitään muuta kuin teksti ja yksi valikkopainike.

Headerkin on periaatteessa tarpeeton, koska minulla ei ole hälytystoimintoa. 20 v. sitten tein sivuston, josta puuttui header. Voisin sen poistaa nytkin. Mitä sillä tekee, jos sille ei ole kunnon käyttöä?

Periaatteessa sivustoni ei tarvitsisi enempää esillä kuin yhden valikkopainikkeen + leivänmurut alussa ja lopussa. XenForo-sivustolla ei samaan ehkä päästäisi.

Eikö ole paljon sekavampaa tällä sivulla, kun vastaavia linkkejä löytyy kolmesta paikka, eikä missään paikassa kattavasti vaan osaa linkkiä pitää aina etsiä jostakin toisesta paikasta. Tämä on minusta perin juuri sekavaa. Tämä sivusto pompottaa ja etsityttää käyttäjäänsä ihan tarpeettomasti.

Ideani on juuri se, ettei käyttäjää tarvitse pompottaa monen eri valikon välillä kun ei ensimmäisestä löydä sitä, mitä etsii. En millään lailla voi pitää tämän sivuston kolmea vaajata valikkoa hyvänä ratkaisuna. Miksi kaikki valikot ovat vajaita?

Onko se se siksi, että kun saa pompotettua tarpeettomasti käyttäjää, käyttäjä tulee vilasseeksi sivuston mainoksia? Silloin kaikkinainen turha pompottaminen on hyvä asia, vaikka se muuten on perin juurin ärsyttävää.

Onneksi minun ei ole pakko ketään mainosten lukemisen vuoksi tarpeettomasti pompotella.

Sinänsä minun kritiikilleni tätä sivustoa kohtaan ummistetaan täysin silmät. Pata kattilaa soimiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Keskustelin evästeistä Suomi24:ssä.
Tuli esille, että evästeet on huono tapa. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että asetukset pitäisi tallentaa tietokantaa ja luoda siihen sopiva koodaus.

Intro-tekstiä pidettiin epäonnistuneena ajatuksena, sillä evästeitä poistetaan aktiivisesti, jolloin seuraavalla käyntikerralla intro tulisi ärsyttävästi vastaan, vaikka se piti näkyä vain kerran. Käytännössä merkitsee intro-teksti-ajatuksen hylkäämistä.


Asetukset ovat silti Todo-listalla. Pitänee luoda tietokantahakufunktio. Arvot pitäisi kirjoittaa

nayta_jotain1=jokin-arvo, nayta_jotain2=...,...

ja luoda tuosta array ja tallennettaessa purkaa array takaisin string-muuttujaksi.

Vai onko muita ehdotuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Eikö ole paljon sekavampaa tällä sivulla, kun vastaavia linkkejä löytyy kolmesta paikka, eikä missään paikassa kattavasti vaan osaa linkkiä pitää aina etsiä jostakin toisesta paikasta. Tämä on minusta perin juuri sekavaa. Tämä sivusto pompottaa ja etsityttää käyttäjäänsä ihan tarpeettomasti.
Voitko ihan selventääksesi vaikka listata LYHYESTI ranskalaisilla että mikä täällä on vialla? Itsellä kun ei tunnu olevan mitään ongelmia käyttää tätä foorumia. Sinä toistat koko ajan pompottamisesta ja juoksuttamisesta, en tunnista tuollaista ollenkaan, tarkoitatko että jotain toimintoja on sivun yläosassa eikä koko ajan näkyvissä? Pidän hyvänä sitä, ettei ole mitään valikoita jatkuvasti mukana juoksemassa sivun skrollauksen mukana. Kun ollaan foorumissa niin silloin luetaan viestejä, ei ole tarvis jatkuvasti näppäillä jotain toimintoja, ja jos on niin niihin pääsee helposti käsiksi joko näppäimistöllä (home/end) tai navigaatio-nappuloilla (ylös/alas-napit). Ja sivusto toimii responsiivisena mobiilisissa myös, sinne varsinkaan ei todellakaan mitään mukana juoksevia valikkoja kaipaa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sivulla kolme valikkoa, joissa on yleisiä linkkejä:
* Menu
* Pikanavigointi
* footer-osan navigointi

Missään näistä kolmesta navigaatiossa ei ole kaikki yleiset linkit (ohjeet, säännöt, ota yhteyttä jne). Ne olisi helppo lisätä ainakin Menu ja Pikanavigointi valikoihin.

Kolmesta vajaasisältöisestä valikosta tulee väkisin turhaa pompottelua kun puuttuvaa linkkiä täytyy ruveta metsästämään jostakin muualta.

Minulla TOIMINTOVALIKKO-valikossa on kattavasti se, mikä täällä on ripoteltu sinne sun tänne.

En ehdota isoa mukana kuljetettavaa Twitter-tyylistä valikkoa. Se on täällä saanut täystyrmäyksen.

Sen sijaan oikeaan yläkulmaan pieni valikko ei edes AP:tä häirinnyt, vaikka hänkin tyrmäsi Twitter-tyylisen ratkaisun. Oikean yläreunan nappi ei yhtään haittaa selailua, koska sitä ei vahingossa klikkaa.

Ylhäällä oikealla oleva nappi häiritsee tosiasissa lukemista paljon vähemmän kuin ylös/alasnapit, joita on kaksi. Täällä ne kameleonttimaisesti piiloutuvat niin, ettei niitä yleensä huomaa ollenkaan, missä ne ovat jos ei oikein paneudu katsomaan.

Helpommin niitä painaa vahingossa, koska ne ovat peukalon toiminta-alueella! Varsinkin kun ne kameleontin tavoin piiloutuvat, virhepainalluksen vaara on suuri.

Jos siitä on kyse, että mitään nappia ei saa olla, ylös/alas-napitkin pitäisi haitallisina! Voithan niitä painaa vahingossa.

Ylös-alas-nappien tarve on sinänsä pompottelua, joskin varsin pienimuotoista.

Voisin jättää noi pompotusnapit pois, koska yläosassa on yksi nappi, jonka takaa löytyy kaikki, mitä käyttäjä kulloinkin tarvitsee - vain leivänmurut puuttuvat. Minulla ylös/alas-napit ovat tarpeen vain leivänmurujen luokse pääsemiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Onko tuo sivustosi live-versio nyt se mihin teet niin muutoksia, ts. onko osoitteessa Sanaristikkofoorumi – sanaristikot & muuta pohdittavaa viimeinen versio sivustostasi? Jos on niin voin raportoida että jos selainikkuna on tietynkokoinen, niin "sivukartta" ja "lisävalikot" menevät päällekkäin. Lisäksi tuo "lisävalikko" on nyt sellainen että kun vie hiiren sen napin/linkin päälle, niin se valikko aukeaa kyllä mutta napin/linkin ja valikon välissä on iso väli, joka aiheuttaa sen että kun yrittää viedä hiirtä alemmaksi siitä napista/linkistä kohti sitä auki olevaa valikkoa, niin se valikko menee piiloon heti kun hiiri osuu tuohon napin/linkin ja valikon välissä olevaan "tyhjään tilaan". Eli valikkoa ei pääse edes käyttämään (jos ei vie hiirtä ikkunan scrollbarin kautta siihen valikkoon).

Toinen palaute on tuosta pääsivun isosta kuvakavalkaadista; miksi pitää viedä sivustolla noin paljon tilaa jollain turhanpäiväisillä kuvilla? Ei pienemmät kuvat riittäisi? Itse inhoan tuollaisia sivustoja joissa pääsivun kuva(t) vie lähes sivullisen tilaa. Ja lisäksi, en tosiaankaan kirjoita tätä tölviäkseni, mutta ehkä jonkun pitää antaa palautetta tästäkin vaikka on arka aihe, kannattaako käyttää pääsivulla (tai missään sivulla) sellaista kuvaa jossa mies on tulossa paidan läpi ulos?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Sivulla kolme valikkoa, joissa on yleisiä linkkejä:
* Menu
* Pikanavigointi
* footer-osan navigointi
Oletko miettinyt miksi näin ehkä on? Taitaa olla alan vakiintunut käytäntö, joten käyttäjät automaattisesti tietävät missä on mitäkin. EDIT: En ole pikanavigointeja varmaan ikinä käyttänyt, mutta mielestäni se on oikeassa paikassa sivun alaosassa. Yläosassa pääsee navigoimaan suoraan foorumia helposti, joten on mielekästä tarjota jotain navigaatiota alaosassakin koska luulisin että foorumilla on yleistä, että kun lukija on päässyt lukemansa topikin loppuun, niin silloin ollaan sivun alaosassa ja tarjolla on nopea navigaatiotoiminto. Usko vaan, kuten muutkin ovat sanoneet jo, näitä käytettävyysjuttuja on alan ammattilaiset hioneet vuosikymmeniä.

Kolmesta vajaasisältöisestä valikosta tulee väkisin turhaa pompottelua kun puuttuvaa linkkiä täytyy ruveta metsästämään jostakin muualta.
Missasit ehkä pointin, kuinka usein tarvitset toimintoja muualta kuin siitä kohtaa mistä olet lukemassa viestejä? En tarvitse ohjeita ja käyttöehtoja ollenkaan (ne on kerran luettu ja opeteltu kun on alettu käyttämään foorumia). Jos tarvitsen jotain toimintoa joskus niin se löytyy ylhäältä. Ei ole minusta vaikeaa. Ei täällä mielestäni tarvitse mitään etsiä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Jos on niin voin raportoida että jos selainikkuna on tietynkokoinen, niin "sivukartta" ja "lisävalikot" menevät päällekkäin.
Tietyillä leveyksillä takoitus on että opasteteksti "LISÄVALIKOT" menee tarkoituksella tekstin "SIVUKARTTA" päälle, koska ei ole tilaa muulle ratkaisulle. Linkkiä SIVUKARTTA ei voi tilanpuutteen takia siirtää vasemmalle, koska silloin 800-1400px leveyksillä linkit eivät mahdu samalle riville.

Voi olla tyhmää laittaa :hover-toteutuksella opasteteksti esille tällä tavoin.

Kun itse selasin Chromium-selaimella (Vivaldi), ei minulla tule valikon ja lisävalikoiden väliin tyhjää tilaa. Esittämääsi virhettä en pysty todentamaan.

Toinen palaute on tuosta pääsivun isosta kuvakavalkaadista; miksi pitää viedä sivustolla noin paljon tilaa jollain turhanpäiväisillä kuvilla?
Syy on siinä, että jos kuva ei ole täysleveä, täytyy tyhjää tilaa täyttää taustakuvalla. Minulla oli tilanne, jossa tyhjää tilaa täytettiin taustakuvalla. Siitäkään ei pidetty, mistä syystä laitoin täysleveän kuvan, joka joskus voi olla tosi massiivinen. Tämä ei ole mitenkään arka aihe. Ongelmana on vain se, että teet niin tai näin, aina kritisoidaan.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
topikin loppuun, niin silloin ollaan sivun alaosassa ja tarjolla on nopea navigaatiotoiminto
Aiheen lopussa pikanavigoinnilla on järkeä. Ylhäällä täysi turhake, koska ylhäällä on Menu + kaikki muukin, mikä löytyy valikosta Pikanavigointi.

Tosin se pikanavigointi lopussa on mainosten perässä, joten tuleeko sen vuoksi ikänä käytettyä - varmasti tosi harva käyttää, vaikka se lopussa onkin mielekäs. Pikanavigoinnin vaikea löydettävyys on yksi sen puutteista. Puutteita on paljon muitakin.

Menu ja Pikanavigointi puuttuu 1-2 linkkiä, jotta olisivat kattavia. Jos pikanavigointi olisi vain alhaalla, molemmissa olisi mielekästä olla samat yleiset linkit ja ne kattavasti, ettei jotain vielä täytyisin em. valikoiden lisäksi etsiä ns. footer-osan valikosta. Ei ole mikään iso työs lisätä Menu ja Pikanavigointiin muutama linkki.

Jos jokin yleinen linkki on vain alhaalla, kyse on turhasta pompottelusta.

Jos minulla kaikki on yhdessä paikassa, ei löytäminen ole ainkaan vaikeaa. Samalla mukana on päävalikko + listaus uusimmista aiheista ja viesteistä. Niitä ei tarvitse mennä etsimään sen paremmin sivun lopusta kuin toiselta sivultakaan.

Kun nappi ei ole mainosten perässä eikä se kameleontin tavoin piiloudu käyttöliittymään, on paljon suurempi todennäköisyys, että sitä käytetään. Mobiiliversion live-versiossa itse asia pakotan sen huomaanmaan, sillä se päälimmäisenä.

Tätä olen viimeksi testannut HD-laitteella.

Foorumi: 1. 1. Suomen Kuvalehti | Sanaristikkofoorumi – sanaristikot & muuta pohdittavaa

Testisivustolla on koekäytössä versio, jossa yläosan nappi avaa oletuksena päävalikon. Muut valikot voi avata myös keskeltä näyttöä.

Tarkoituksena on, että teen joskus niille asetukset, että valikon avaamiset keskeltä sivua saa myös pois päältä, jos ei niitä halua käyttää. Jostakin syystä näytön keskellä olevat napit koettiin häritsevimpinä, joten en halua pakottaa niiden käyttöön.

Asetusyritys on nyt evästeillä, mutta se pitänee muuttaa käyttämään muuta tapaa. Asetussivu on raakile.

Avaat sitten valikon ylhäältä tai keskeltä, voit aina vaihtaa kolmen eri valikon välillä ilman, että siirryt sivulla milläkään mihinkään suuntaan. Jos et tee mitään, suljet valikon ja olet ihan samassa paikassa, josta avasit valikon.

Sinua ei pompoteltu minnekään, mutta sait halutessasi paljon tietoa sivustosta!

Pystynäytön CSS on suht. kunnossa, vaikka marginaaleissa olisi pientä hiomista.

Vaakanäyttö on rikki. Siitä ei kannata esittää mitään mielipidettä.

Kännykällä en ole testannut, mutta pitäisi olla suht. ok. Saattaa ilmetä tilaongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Tietyillä leveyksillä takoitus on että opasteteksti "LISÄVALIKOT" menee tarkoituksella tekstin "SIVUKARTTA" päälle, koska ei ole tilaa muulle ratkaisulle.
Eli tarkoituksella olet tehnyt sekavaksi tuon? Se "lisävalikot" teksti hoverissa menee sekavasti sen "sivukartta" tekstin/linkin päälle, se näkyy sieltä taustalta läpi.

Linkkiä SIVUKARTTA ei voi tilanpuutteen takia siirtää vasemmalle, koska silloin 800-1400px leveyksillä linkit eivät mahdu samalle riville.
Mikä tilanpuute? En kyllä ymmärrä. Ja miksi valikot "foorumit"-valikosta lähtien pitää alkaa niin paljon oikealta? Varsinkin kun siinä yläpuolella sivuston pääteksti alkaa lähes vasemmasta laidasta, on tosi sekavan näköinen. Eli onko tässä nyt samaa ongelmaa kuitenkin taustalla kuten on tullut aiemmissakin viesteissä esille, että sivusto ei ole kunnolla responsiivinen vaan olet puukotellut sitä toimimaan tietyillä pikselileveyksillä?

Kun itse selasin Chromium-selaimella (Vivaldi), ei minulla tule valikon ja lisävalikoiden väliin tyhjää tilaa. Esittämääsi virhettä en pysty todentamaan.
Vivaldilla itsekin testasin, myös vähän vanhemmalla firefoxilla. Tuosta voit ihmetellä:

nettisivu.jpg


Syy on siinä, että jos kuva ei ole täysleveä, täytyy tyhjää tilaa täyttää taustakuvalla. Minulla oli tilanne, jossa tyhjää tilaa täytettiin taustakuvalla. Siitäkään ei pidetty, mistä syystä laitoin täysleveän kuvan, joka joskus voi olla tosi massiivinen.
Tarvitseeko sivustosi tuollaisia kuvia ollenkaan? Mielestäni käytettävyys ja ulkonäkö pääsivulla on paljon parempi ilman mitään tuollaisia isoja kuvia/kuvakavalkaadeja.

Tämä ei ole mitenkään arka aihe.
Ei ne isot kuvat ollut se arka aihe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Aiheen lopussa pikanavigoinnilla on järkeä. Ylhäällä täysi turhake, koska ylhäällä on Menu + kaikki muukin, mikä löytyy valikosta Pikanavigointi.
Haittaako sinua tosiaan, että sivun yläosassa on pienenpieni "kolmee viivaa"/hamburger-nappi josta aukeaa pikanavigointimenu?

Jos pikanavigointi olisi vain alhaalla, molemmissa olisi mielekästä olla samat yleiset linkit ja ne kattavasti, ettei jotain vielä täytyisin em. valikoiden lisäksi etsiä ns. footer-osan valikosta.
En kyllä näe mitään eroa ylä- tai alaosan pikanavigointimenuissa.

Jos jokin yleinen linkki on vain alhaalla, kyse on turhasta pompottelusta.
Mikä yleinen linkki on vain alhaalla?

Samalla mukana on päävalikko + listaus uusimmista aiheista ja viesteistä.
Tätä ei onneksi esim. täällä ole, pystyy keskittymään viestien lukemiseen/kirjoittamiseen kuten foorumilla on tapana. Ja mobiilissa ei ole turhaa tilaa viemässä.

Turha näistä on kait jutustella, sulla on niin selkeä visio jota haluat toteuttaa. Mutta sellainen palaute vielä, minusta on vähän hämmentävää, että et saa itse omiasi sivujasi toimimaan kunnolla ja sitten kuitenkin samalla koko ajan jaksat valittaa kuinka "kaikki muut" sivustot ovat huonoja ja haluaisit "korjata" nekin. Tuntuu vähän nurinkuriselta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Onpa nyt yksi nappi häiritsevä sinulle. Testisivustolla se on huomaamattomampi, koska laitoin tausta vaalean harmaaksi. Ei se oikeasti haittaa kenenkään keskittymistä lukemiseen.

kuinka usein tarvitset toimintoja muualta kuin siitä kohtaa mistä olet lukemassa viestejä?
Minä kaipaan.
Ja miksi valikot "foorumit"-valikosta lähtien pitää alkaa niin paljon oikealta?
Siksi, että aukeavat alavalikot eivät muuten mahdu avautumaan. Valikoiden mahtuminen 800px leveydellä ja 900px näytön korkeudella tuotti tuskaa ja piti kehitellä vippaskonsteja, että kaikki valikkokohdat näkyisivät ruudulla ja päävalikko olisi yhdellä rivillä.
Se "lisävalikot" teksti hoverissa menee sekavasti sen "sivukartta" tekstin/linkin päälle, se näkyy sieltä taustalta läpi.
Koin itsekin ongelmaksi. Täytyy korjata. Sitä sivukarttalinkkiä kyllä voisi siirtää oikealle ja laittaa tarvittava marginaali oikealle puolelle. Silloin LISÄVALIKOT ei menisi toisen linkin päälle. Tämä on ihan asiallinen huomio.

Vivaldilla itsekin testasin, myös vähän vanhemmalla firefoxilla.
Ei ole tullut testattu Firexofilla, joten tuo on jäänyt huomaamatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Nyt Tapio menen pois tästä ketjusta, sulla on visio ja sitä haluat toteuttaa, kaikkea onnea siihen, toivottavasti saat sivusi kuntoon joskus.

Pieni vinkki loppuun: huomasin vahingossa, että olit mennyt lisäämään yhteen n. tunnin vanhaan viestiisi paljon lisää tekstiä selvästi jälkeenpäin. Ei järkevää, monet eivät niitä tekstejä näe. Viestin editoiminen jälkeenpäin on järkevää jos pitää korjata jotain tai tehdä joku lyhyt lisäys lyhyen ajan sisään viestin lähettämisestä, muuten kannattaa laittaa uutta viestiä jotta sanomasi tulee luetuksi.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Kokeilin äsken Vivaldilla. Ei virhettä. Sinänsä olen miettinyt sitä, oliko järkevä päätös mahdollistaa lisävalikoiden avaaminen myös vain mouseover-toiminnolla eikä vain click. Ajatuksena oli, että tuntuisi hassusta, jos yksi linkki toimisi eri logiikalla.

Kiitti huomiosta. Mutta tuota kuvakaappauksessa esittämääsi virhettä en pysty todentamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 650
Onpa nyt yksi nappi häiritsevä sinulle. [...] Ei se oikeasti haittaa kenenkään keskittymistä lukemiseen.
Nyt kannattaa päättää:

  1. Olet kiinnostunut muiden antamasta palautteesta.
  2. Et ole kiinnostunut muiden antamasta palautteesta.
Useampi käyttäjä on täällä ilmoittanut, ettei halua nappeja ja palkkeja lisää mobiiliin. Tuo palaute kannattaa huomioida kun puskee omaa visiota eteenpäin palautteesta riippumatta. Toki sivustosi käyttäjät ovat sinulle oleellisempi testiryhmä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Kiitti huomiosta. Mutta tuota kuvakaappauksessa esittämääsi virhettä en pysty todentamaan.
Vastataan vielä tähän. Se on aika erikoista ja ehkä kertoo sivustosi koodausongelmista. Tai sitten auringonpilkuista, en tiedä. Itsellä viimeisin versio Vivaldista, sivu avattuna private-ikkunaan jotta mikään asennettu extension (esim. uMatrix tai uBlock Origin) ei vaikuta. Kokeilin ikkunaa koko ruudun kokoisena, eri kokoisena, Vivaldin sivupaneeli auki tai kiinni, aina jää tuo kuvassa oleva rako menun ja valikon väliin. Kokeilin myös normaali-ikkunassa jossa laitoin uBlockin pois päältä ja uMatrixiin kaikki luvat päälle sivustollesi, sama juttu, aina jää tuo kuvassa oleva rako menun ja valikon väliin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
No sitten kyse kirjautuneen ja ei kirjautuneen käyttäjän välisestä erosta. WordPress muuttaa CSS:ää, jos kirjautuu. Kirjautuneena ongelmaa ei ole.

Tämä ongelma on ennenkin tullut vastaan. Pitäisi välillä testata ei-kirjautuneena.

Ihmettelen älyttömästi, miten mobiilissa siedetään ylös/alas-painikkeita, jotka ovat aina näytöllä, mutta yksi nappi todella vähän haittaavassa paikassa on huono asia.

Poistkaa ihmeessä ne häiritsevät nuolet tältä sivustolta - eihän niitä kukaan halua näyttöä pilaamaan!

Ne ovat oikeasti paljon suurempi häiriötekijä kuin yksi nappi oikeassa yläkulmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 650
Ihmettelen älyttömästi, miten mobiilissa siedetään ylös/alas-painikkeita, jotka ovat aina näytöllä, mutta yksi nappi todella vähän haittaavassa paikassa on huono asia.
(Itse en moisia nuolia käytä tai pidä erityisen toimivana ratkaisuna. Palautetta tälle foorumille tuskin luetaan tästä ketjusta.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 345
Oletko Tapio ajatellut että joku näytöllä oleva toiminto voi olla suvaittu koska se on tarpeellinen mutta sellainen mitä ei käytetä usein niin sitä ei haluta nähdä koko ajan? Sun visio tuntuu olevan (näin ainakin olen vähän ymmärtänyt), että KAIKKI pitää olla näkyvissä koko ajan, oli toiminto kuinka usein tarvittava tai ei.

-> nyt menen pois
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Päävalikko on usein tarvittu toiminto, ja se on sen valikkonapin takana.

Jos katson, mitä MENU ja Pikanavigointi tällä sivustolla sisältää, myös siinä on harvoin tarvittavia toimintoja, mutta ei täysin kattavasti.

En kyllä näe mitään eroa ylä- tai alaosan pikanavigointimenuissa.
Katsoit navigointeja huolimattomasti.

Kaikissa valikoissa yleisenä linkkinä on io.tech.

Pikanavigoinnit yleisissä linkeissä ei ole:
  1. ota yhteyttä
  2. käyttöehdot ja säännöt
Mukana siis mm. ohjeita.

MENU yleisissä linkeissä ei ole
  1. ota yhteyttä
  2. ohjeita
Mukana siis mm. säännöt

Footer-menussa on yleisinä linkkeinä:
  1. ota yhteyttä
  2. ohjeita
  3. säännöt ja käyttöehdot
Ota yhteyttä on vain footerissa ja ehkä siellä ihan ok.
Mutta 'Ohjeita' kahdessa paikkaa, Säännöt kahdessa paikkaa.

Kyllä minusta se Pikanavigointi voisi ihan hyvin sisältää myös:
  1. ota yhteyttä
  2. säännöt
tai ainakin säännöt

Samoin MENU voisi ihan hyvin sisältää
  1. ohjeet
  2. ota yhteyttä
tai ainakin ohjeet

On tuo nyt melkoinen sekamelska. Jos joku oikeasti etsii jotain linkkiä, hän joutuu koluamaan kaikki valikot, kun missään ei ole kootusti yleisiä linkkejä. Minusta vain ota yhteyttä -linkki riittäisi, että se löytysi vain footerista.

Asiaa selkeyttäisi huomattavasti, jos sekä MENU että Pikanavigointi sisältäisivät samat yleiset linkit ja Pikanavigointi olisi vain sivun lopussa.

Tosin pikanavigointi oikeasti pikanavigointina toimii mielestäni vain kiinteänä elementtinä, jolloin sitä ei tarvitse hakea mistään - hakeminen heikentää sen toimimista nimen omaisesti pikanavigointina.

Minulla TOIMINTOVALIKKO ei ole tuollaista sekametelisoppaa. Ei ole mitään tarvetta etsiä mitään linkkiä mistään muualta kuin yhdestä paikkaa. Jos joku on harvemmin tarvittu ominaisuus, sille voi Twitterin tavoin laittaa "Näytä lisää" -linkit, josta sitten löytyvät loput. Ei ole ihan pakko tehdä yleisistä linkeistä tällaista sekametelisoppaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Korjasin sen kirjautuneeseen ja ei-kirjautuneeseen käyttäjään liittyvän ongelman.
Koodi:
#right-own-sidebar-top{border-width:0;margin-top:-30px;}body.logged-in #right-own-sidebar-top{margin-top:0}
Vastaavia ongelmia tulee WordPressin kanssa eikä tämä tapaus suinkaan ole ainutlaatuinen. Kyse on siitä, että se lykkää JavaScriptiä ja CSS:ää sivulle, jotta saa työnnettyä sivun varsinaista sisältöä alemmaksi, jotta sivun yläosaan mahtuisi hallintapaneeli. Tämä tuottaa aina silloin tällöin ongelmia.

Kiitos LISÄVALIKOT liittyvistä CSS-ongelmista huomauttamisesta. Korjasin ne sekä live- että testisivustolla. No sain usein risuja, kun en huomannut testata sitä sun tätä CSS:ään liittyvää ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
(Itse en moisia nuolia käytä tai pidä erityisen toimivana ratkaisuna. Palautetta tälle foorumille tuskin luetaan tästä ketjusta.)
Jos saan aikaiseksi toimivat asetukset, yksi optio on se, että annan käyttäjälle mahdollisuuden poistaa ylös/alasnuolet käytöstä. Muutin niiden näyttämisen ns. shortcode-koodiksi.

Shortcoden määrittelyyn voi laittaa tähän tapaan:
Koodi:
if($settings[x]){ return '';}else{ return '<div....>';}
Jos ei tarvita, ei generoida lainkaan. CSS:ssä ei tarvitse miettiä piilottamista.

Ainoa, minkä aion jättää pysyvästi esille on se oikean yläkulman yksi painike. Ratkaisu on taatusti vähemän häiritsevä, kuin sivut pakollisten ylös/alalinkkien kanssa.

Kun joku valitti, että Twitter-tyylin sivuvalikkoon osuu peukalolla, tätä sivustoa kännykällä selatessa on sata kertaa suurempi vaara vahingossa osua ylös/alas-nappeihin kuin sivustollani yläosan linkkiin. Siihen ei osu vahingossa, sillä se ei ole peukaloetäisyydellä.

Toki yhtenä säätönä voisi olla se, että käyttäjä saisi halutessaan se peukaloetäisyydelle. Mahdollisuuksia voisi olla vaikka kahdeksan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ihan tiedoksi, että tietokoneella pudotusvalikot ovat sellaisia kuin ovat siksi, että ne eivät muuten mahdu avautumaan 783x764px ikkunassa. Linkin SIVUKARTTA muutin avautumaan normaalisti. Se oli aiemmin oikeassa reunassa ja avautui toiseen suuntaan. Vain LISÄVALIKOT avautuu toiseen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Tein asetussivun:

Asetukset | Sanaristikkofoorumi – sanaristikot & muuta pohdittavaa

Manuaalisella arvojen muutolla kaikki toimivat odotetusti, myös valikkopainikkeen paikka, joita on kiinteinä kahdeksan erilaista + rullautuva painike. Alla koodissa on ylempänä oletusarvot, joilla testasin ja voin testata toimivuutta ilman, että kirjaudun. Alemmalla rivillä luodaan array-muuttuja, jonka avulla sitten testataan, mitä näytetään ja mitä ei.

Koodi:
$userLayoutSettings='1,1,3,2,1,1'; // ei-kirjautuneen manuaalisesti annetut arvot

$userLayoutSettings_ar = explode(',', $userLayoutSettings);
Kun nyt tässä valitettiin sitä, että näytöllä on liikaa tavaraa kun rullaa, näytön saa sitten halutessaa puhtaaksi niin päävalikkopainikkeesta kuin nuolistakin.

Mutta jos kiinnostaa avata valikot näppärästi keskeltä, sekin onnistuu.

Ajattelin, että keskelle voisi vielä rakentaa tapauskohtaisen valikon, jossa on vain ja ainostaan juuri siinä hetkessä ollennaisia painikkeita Twitter-tyyliin. Senkin käyttöön otto olisi vapaaehtoista. Voisin ainakin itselleni laittaa.

Jos haluaa huomioida erilaiset käyttäjät, kyllä se mahdollista on, mutta vaatii näpertelyä. Täytyy huomenna kirjautua ja katsoa, toimivatko tallennukset tietokantaan.

Kirjautunut käyttäjä saa intro-sivun, jossa kerrotaan:
Hei, kun tulet sivuilleni, löydät kaikki sivun toiminnot helposti. Sivun yläosassa oikealla on valikkopainike, josta löytyy kaikki sivun valikot. Oletuksena esillä on PÄÄVALIKKO. Löydät sivun oikean yläosan valikoista kaiken, mitä tällä sivustolla tarvitset.

Lisäksi onmahdollista ottaa käyttöön sivun keskellä olevat valikkojen avaajat muuttamalla asetuksia. Voit asetuksissa mullakin tavoin vaikuttaa sivujen ulkoasuun.

Älä näytä tätä tekstiä uudestaan.

Sulje ikkuna
Testasin tietokannan muuttamista ja siten arvoje vaihtamista. Ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Koodi:
$currentUrl='https://' . $_SERVER['HTTP_HOST'] . $_SERVER['REQUEST_URI'];
if(($currentUrl=='https://www.sanaristikkofoorumi.net/test/asetukset/')    && is_user_logged_in() && isset($GET)){
$updateValue=$GET['intro'].','.$GET['sivupalkki'].','.$GET['paavalikon_sijainti'].','.$GET['nuolet'].',1,1';
$current_user = wp_get_current_user();
$userID=$current_user->ID;
$username="käyttäjänimi";
$password="salasana";
$database="tietokanta";
mysql_connect('xx.xx.x.xx',$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");
$query='UPDATE `wp_forum_users` SET `user_layout_settings`=`'.$updateValue.'` where `ID`='.$userID;
mysql_query($query);
mysql_close();
Mikähän tuossa voisi mättää?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Koodi:
$currentUrl='https://' . $_SERVER['HTTP_HOST'] . $_SERVER['REQUEST_URI'];
if(($currentUrl=='https://www.sanaristikkofoorumi.net/test/asetukset/')    && is_user_logged_in() && isset($GET)){
$updateValue=$GET['intro'].','.$GET['sivupalkki'].','.$GET['paavalikon_sijainti'].','.$GET['nuolet'].',1,1';
$current_user = wp_get_current_user();
$userID=$current_user->ID;
$username="käyttäjänimi";
$password="salasana";
$database="tietokanta";
mysql_connect('xx.xx.x.xx',$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");
$query='UPDATE `wp_forum_users` SET `user_layout_settings`=`'.$updateValue.'` where `ID`='.$userID;
mysql_query($query);
mysql_close();
Mikähän tuossa voisi mättää?
Sen varmaan näkee helpoiten PHP:n virhelokista. Tosin näyttää sille, että tuosta pätkästä lisäksi puuttuu if-lohkon päättävä sulku. Tosin paha sanoa varmaksi, kun muotoilu haittaa luettavuutta. Sisällön puolesta taas totean, että näyttää nopeasti katsottuna SQL-injektiolle.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 300
Viestejä
4 191 194
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom