Oluen paneminen itse

Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Milläs nimellä noita kaasuletkuja jne löytyy ulkomaisista verkkokaupoista tai ebaysta? Lapossa on ainakin tollasta silikoniletkua, onkos se de facto noille kaasu ja olutlinjoille kegihommiin?
"Beer line"
"Gas line"
VALPAR
"Barrier gas line"
jne jne

Beer line & Connectors | John Guest Fittings

Tarkkana olutletkujen halkaisijan / pituuden ka - letkujen on oltava "tasapainoitettu" että koko systeemi toimis.
Kaasuletkjen pituudella tai halk. ei väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
14
Kokeileppa tuota linkkiä
https://www.kegerators.com › beer-line-calculator

Tynnyrissä oleva paine vaikuttaa todella paljon linjan pituuteen ja letkun paksuuteen. Itse laitoin viimeksi Belgi wit tyyppiselle oluelle letkun jonka pituus on 6m ja paksuus 5mm. Paine tynnyrissä 20psi.
Tuolla paineella ja letkun pituudella olut tulee sujuvasti nestenmäisenä hanasata vaahtoamatta liikaa. Kokeilin myös lyhyellä 2m letkulla ja olut vaahtosi aivan liikaa.
Hanoina minulla on 4kpl Kiinalaisia halpa hanoja virtaus-säädöllä, hanat toimivat kohtuu hyvin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kokeileppa tuota linkkiä
https://www.kegerators.com › beer-line-calculator

Tynnyrissä oleva paine vaikuttaa todella paljon linjan pituuteen ja letkun paksuuteen. Itse laitoin viimeksi Belgi wit tyyppiselle oluelle letkun jonka pituus on 6m ja paksuus 5mm. Paine tynnyrissä 20psi.
Tuolla paineella ja letkun pituudella olut tulee sujuvasti nestenmäisenä hanasata vaahtoamatta liikaa. Kokeilin myös lyhyellä 2m letkulla ja olut vaahtosi aivan liikaa.
Hanoina minulla on 4kpl Kiinalaisia halpa hanoja virtaus-säädöllä, hanat toimivat kohtuu hyvin.
Kiitokset hyödyllisestä linkistä. Nyrkkisääntönä voinee siis pitää sitä, että pidempi on parempi ja jos käyttää vain yhtä olutlinjaa niin sitten mielummin pidempi vaikkapa ylimääräiset kiepitettynä.

Olisiko muuten heittää jotain hyödyllistä linkkiä tai yleistietoa noista painemääristä eri oluille ja jotain nyrkkisääntöä hiilihapottumisajoista jos kegiä ei sen erityisemmin ravistella jne.

EDIT: tuollahan olikin kätevä taulukko hapotusmääristä.
 

FLC

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
70
Toi kitti minkä hommasit siin on kyllä ihan hyvin toi olutlinjan pituus. Itse lyhensin sitä kun tuntui että tulee 12psi:llä liian hitaasti ja ehkä pitäs vieläkin lyhentää. Mä oon aina tehny tällä burst cabonationilla Carbonation Methods mut se vaatii kyllä kylmän oluen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Milläs nimellä noita kaasuletkuja jne löytyy ulkomaisista verkkokaupoista tai ebaysta? Lapossa on ainakin tollasta silikoniletkua, onkos se de facto noille kaasu ja olutlinjoille kegihommiin?

Mulla on käymisastiana tollanen vanha koripullon lasipullo johon oon vaihtanut kiinteän silikonikorkin vesilukon tilalle kun vien cold crashiin niin voisin investoida siihen toisen korkin johon tekee reijän josta joku rst putki kohti käymisastian pohjaa jonka pituutta voi liuttamalla säädellä ja sitten toinen reikä josta kaasuletkulle paikka läpi ja sitten niihin sopivat juoma ja kaasuletkut niin voi siirrellä kegiin ilman hapettumista tolla nykysellä käymisastialla. Vähän vielä hakusessa nää setit, mutta jostain pitäisi koittaa löytää.
Silikoniletkun max. paine taitaa olla 2bar. Itse en laittanut nestelinjaan, kun pidemmän aikaa paineet päällä, vaikka paine kegissä 0,8-1bar.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Silikoniletkun max. paine taitaa olla 2bar. Itse en laittanut nestelinjaan, kun pidemmän aikaa paineet päällä, vaikka paine kegissä 0,8-1bar.
Joo, mulla tulee varmaan sen picnic hanan kanssa sen verran harvaa käyttöä ettei oo käytännön merkitystä näin alkuun ja noi linjat ei juuri mitään maksa niin säätää niiden kanssa sit
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Silikoniletkun max. paine taitaa olla 2bar. Itse en laittanut nestelinjaan, kun pidemmän aikaa paineet päällä, vaikka paine kegissä 0,8-1bar.
Silikoniletkun halkaisija vaihtelee paineen alla mitä tekee olutlinjojen tasapainotuksen lähes mahdottommaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo, siirtokäyttöön käymisastiasta kegiin hommasin silikoniletkua koska oluessa ei oo painetta tai happoja siinä vaiheessa ja pitää katella sitten itse oluen annostelua varten joku järkevä olutlinja ja hanaratkaisu sellaseen suoraan letkun päästä annosteluun kunhan on muuten hommat käytössä ja kunnossa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Iskettiin eilen kaverin kanssa tulille kahvi ale. Mallaspohja karkeesti 12% vehnämallas, 8% kaurahiutale ja loput pale ale mallas. 1,5h msäkäystä n. 68 asteessa siten että mäskättiin käymisastiassa joka oli mukana saunassa ja sielä paistolämpömittari.

Tähdättiin 18 litran no spargella 15 litran pre boiliin ja 1,044 og mutta tuli 1,044 ja 15,5l keitettiin 45min johon cascadella 30 ja 0 min lisäykset (17g/lisäys) jonka jälkeen 10min hop standi ja sitten humalasukka pois. Ibuja varmaan n. 20. Jäähdyteltiin n. 50 asteiseksi ja dumpattiin käymisastiaan. Tehtiin litran pulloon tummista pavuista jauhettuna (100g) 1vrk cold brew kahvi joka lisättiin suodatinpussin läpi vierteeseen jonka jälkeen vierre palautettiin vedellä 15,5l kokonaistilavuuteen ja 1,044 og.

Vierteestä tuli sellanen tummemman lagerin värinen toki samea ja maistui suklaapuurolle. Katsotaan kunhan käy että millasta tulee. 20g kuivahumalointi cascadella vielä pääkäymisen loppuun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Frendin kotioluissa on parin viikon pullossaolon jälkeen alkanut käydä niin että kun n. 10 asteisena (kaveri tykännyt tuosta lämpötilasta) avaa pullon (single hop cascade apa) niin n. 5 sekkaa korkin avaamisen jälkeen olut kuohahtaa suoraan ulos. Ei siis samantien avatessa vaan hetken päästä.

Mikähän tuollaista voisi aiheuttaa? Olin messissä panopäivänä, mutta kaveri pullotteli itsekseen. Perus 100% pale ale mallas, US-05 hiiva, normaali käyminen ja 7g/litra tai vähän alle pullotussokeria. Onko joku "tauti" iskenyt pulloihin vai onko tuo vaan liian lämmintä tai jostain syystä liian hapottunutta? Kaveri ei innostuksissaan (eka itsepantu kalja) tajunnut katsoa FG:tä pullotusvaiheessa, mutta kuplinta vesilukosta oli lakannut jo kuitenkin viikko takaperin eikä ainakaan omilla kokemuksialla tuo US-05 ole aiheuttanut mitään erikoisuuksia että käyminen lakkaisi liian aikaisen tms.

Viikko jälkikäymistä ja pullot aukesi ongelmitta, nyt sitten ongelmat ilmaantuneet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Sanoisin että jos fg on jäänyt lukematta niin hiiva on voinut aktivoitua uudelleen pullottaessa. Syönyt sitten pari pojoa fgtä alemmas pulloissa ja sitten vielä pullotussokerit päälle. Tuo vesilukon pulputus ei kerro mitään luotettavasti käymisestä. Fg kannattaa aina varmistaa ennen pullotusta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Sanoisin että jos fg on jäänyt lukematta niin hiiva on voinut aktivoitua uudelleen pullottaessa. Syönyt sitten pari pojoa fgtä alemmas pulloissa ja sitten vielä pullotussokerit päälle. Tuo vesilukon pulputus ei kerro mitään luotettavasti käymisestä. Fg kannattaa aina varmistaa ennen pullotusta.
Okei, mutta selittääkö siis toi ylihapottuminen tuon kuohahduksen tollalailla viiveellä? Jos näin on niin sitten homma on selkeä. Ei tossa pitäisi olla sen isompia riskitekijöitä kontaminoitumisen suhteen kuin yleensäkään kun meni mun ohjeistuksella toi koko setti. Käsken antaa pullojen stabiloitua ja viilentää testiksi kunnolla ajan kanssa ennen avaamista niin näkee sitten miten käyttäytyy.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
105
Kunnon jäähdytyksen jälkeen kun vähän varovasti raottaa korkkia niin että se vielä menee itsestään takaisin kiinni niin saa tuota painetta vähenettyä.
Toista pari kertaa ja kun paineet ovat normaalit niin uusi korkki kiini tai juo pois. Näin olen itse saanut pelastettua yhden erän.:)

Tuossa video mistä näkee hyvin miten tehdä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Onkohan kellään käytössä tollasia mini kegejä / growlereita bissen kuskailuun esim erinäisiin pippaloihin? Alla ebaylinkki tollaseen kegiin/growleriin ja sitten siihen tulevaan ball lock kanteen. Noissa olisi sellanen kätevä aspekti että esim muutamalla kappaleella tollasia voisi kätevästi siirrellä isosta kegistä jämät pienempään paineenalaisesti seuraavan oluterän osuessa kohdalle niin säästäisi vähän tilaa verrattuna että olisi iso kegi jokaiselle bisselle ja sitten jos ottaa jonnekin mukaan niin jääkaappi kelpaisi koon puolesta viilennykseen.


4L Stainless Steel Growler Mini Keg Beer Growler Leak Proof Top Lid Beer BoX8R4 | eBay

Mini Keg Tap Dispenser Mini Craft Beer Keg Growler Ball Lock Hose Connection | eBay
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
139



Tästä se pikkuhiljaa alkaa harrastus lähtee käyntiin.
Jotain pientä hilpettä vielä puuttuu, kuten käymiskaappiin lämmitin, veden parannusaineet yms. mutta kyllä näillä jo ekat satsit varmasti keittelee.

Ja koska olen kunnianhimoinen (hieman hullu), ajattelin ihan heti lähteä kokeilemaan, kesällä, kuumina päivinä, lempioluekseni muodostuneen Blanc 1664:sen apinointia.
Menköötkin sitten pahasti metsään tai sitten ei, niin ei se ainakaan tekemisen iloa karista pois. Ja juoduksi tulee vaikka hiivojen kera!:cigar2:

Witbier Recipe - Kronenbourg 1664 Blanc clone | Brewgr
Tuosta hieman väännellen ja käännelen koitetaan lähteä liikenteeseen.

Mitäs tuumaatte, tuleekohan nuista lähellekkään oikeaa tavaraa ja muutenkin vinkkejä otetaan vastaan jos joku on jo tätä kloonaillut.

Mutta täytyy kyllä tähän loppuun harmitella kovasti tuota ainesosien saantia tällähetkellä, yhdet ja ainoat rakkaat tarvikekauppamme hyllyt näytti olevan melko tyhjillään humaloista ja maltaista. Ruukaako tämä olla jotain kausiluontoista vai onko tosiaan nyt niin kova kotipanimo buumi päällä, että ei vain maahantuojat pysy kuluttajien tilausten perässä??
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599



Tästä se pikkuhiljaa alkaa harrastus lähtee käyntiin.
Jotain pientä hilpettä vielä puuttuu, kuten käymiskaappiin lämmitin, veden parannusaineet yms. mutta kyllä näillä jo ekat satsit varmasti keittelee.

Ja koska olen kunnianhimoinen (hieman hullu), ajattelin ihan heti lähteä kokeilemaan, kesällä, kuumina päivinä, lempioluekseni muodostuneen Blanc 1664:sen apinointia.
Menköötkin sitten pahasti metsään tai sitten ei, niin ei se ainakaan tekemisen iloa karista pois. Ja juoduksi tulee vaikka hiivojen kera!:cigar2:

Witbier Recipe - Kronenbourg 1664 Blanc clone | Brewgr
Tuosta hieman väännellen ja käännelen koitetaan lähteä liikenteeseen.

Mitäs tuumaatte, tuleekohan nuista lähellekkään oikeaa tavaraa ja muutenkin vinkkejä otetaan vastaan jos joku on jo tätä kloonaillut.

Mutta täytyy kyllä tähän loppuun harmitella kovasti tuota ainesosien saantia tällähetkellä, yhdet ja ainoat rakkaat tarvikekauppamme hyllyt näytti olevan melko tyhjillään humaloista ja maltaista. Ruukaako tämä olla jotain kausiluontoista vai onko tosiaan nyt niin kova kotipanimo buumi päällä, että ei vain maahantuojat pysy kuluttajien tilausten perässä??
Ei kai tässä enää niin kuumia kesäpäiviä ole? :D Yksi ranskalainen kaverini totesi tosta blancista että se kuuluu Ranskassa samaan segmenttiin kuin suomessa KOF eli perus bulkkikalja mistä ei kukaan tykkää ja ihmetteli miten Suomessa menestyy niin hyvin. Itse en ole koskaan ollut pahempi fani mutta kukin tyylillään ja vehnäoluet perinteisesti on se helpomman pään kotipanijan tuote eli sopii kyllä varmasti aloittelevalle panijalle.

Varmaan omista kokemuksistani sanoisin että ekassa erässä kannattaa panostaa siihen, että tekee kaiken huolellisesti ja ajatuksella, mittaa määrät (etenkin keitettävät humalat) tarkkaan ettei käy kämmejä, puhdistaa välineet hyvin ja malttaa odotella käymisen rauhassa loppuun ja jos cold crashia ei pääse tekemään niin antaa bissen muuten asettua ennen lappoamista niin isoimmat hiivat on sielä pohjalla. Huolella kun tekee niin vaikkei mäskäykset, keittoajat tms ihan täydellisesti onnistuisi ja esim hyötysuhde jää ajateltua alemmas tai korkeammaksi ja lopputuotteen prosentit heittelee kun ominaispaino muuttuu niin silti saa ihan kohtalaista bisseä juotavaksi.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
139
@Maso Välineitä voi olla kova setti, mutta ei se onneksi vielä panomieheksi tee!:lol: Tahtoo itellä olla se tyyli että kun jostain innostun ja rupeen harrastaan niin sitte harrastetaan kunnolla, hieman aina yliampuvastikin! :rofl:

@jonesky12345 Eihän tuo blanci missään nimessä ole mitään festivaalien voittajaolutta, eikä todellaakaan enää ole hellepäiviä hetkeen luvassa, ennemmin täytyisi jo suunnitella lämpimiä jouluoluita, mutta...
Itse sekä pari kaveria ja vaimonikin, tykästyi tuon blancin hedelmälliseen raikkauteen, josta johtuen tuota voi lipittää ihan vaan janojuomana ja siinä sivussa hankkia saunan päälle pienen humalankin. Nuita kesäisiä muistoja ajatellessa, päätin tuon ottaa siksi ensimmäiseksi koekaniiniksi ja katsois mihin tuo taipuu, jos tuosta sitten jaloistais hieman tummempaa ja täyteläisempää olutta, jotta se ei enää maistuisi ihan tuolle "tusinatavaralle".

Mutta kunhan tämä blancin aiheuttama alkuhuuma on saatu kunnialla kahlattua läpi, alan todellakin kehittää omaan suuhuni sopivaa, tuhdisti savuista, ehkä jopa tervaista ja ruismaista, erittäin tummaa ollutta, koska ne ovat lähellä sydäntäni!
Mikäs sen parempaa kuin rapsakkaan 30 asteen pakkasella, takkatulen ääressä nauttia tuhtia, korkealla vaahtokukalla varustettua pikimustaa lämmintä olutta!:drool:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Noi Saimaan juomatehtaan pullot vaikka ovatkin jykeviä niin itse oon pidemmän päälle huomannut vältteleväni niitä, koska ovat niin tummia, että pullotuksessa joutuu olemaan vähän liian tarkkana kun pikkasen vaaleemmalla pullolla näkee heti missä neste menee. Toki toi tummuus auttaa säilyvyydessä, mutta mulla on muutenkin oluet pimeässä säilössä niin valo ei ole ongelma.
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Noi Saimaan juomatehtaan pullot vaikka ovatkin jykeviä niin itse oon pidemmän päälle huomannut vältteleväni niitä, koska ovat niin tummia, että pullotuksessa joutuu olemaan vähän liian tarkkana kun pikkasen vaaleemmalla pullolla näkee heti missä neste menee. Toki toi tummuus auttaa säilyvyydessä, mutta mulla on muutenkin oluet pimeässä säilössä niin valo ei ole ongelma.
Pullotuksen aikana laita vaikkapa otsavalo pullon taakse niin näet missä olut pullossa menee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Pullotuksen aikana laita vaikkapa otsavalo pullon taakse niin näet missä olut pullossa menee.
Joo kyllä kikkailut toimii, yleensä vaan vedän pullot 4 jonoissa riveihin ja puristan lappoletkua ja nostan nopeesti vaan pullosta toiseen niin ei oikein lisäsäätö siinä onnistu
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Seuraava bisse mikä lähtee tuloilleen on sour, mutta siitä seuraavaa neipaa jo suunnittelen. Pakastimesta löytyy eldoradoa, galaxya, citraa, azzacaa, cascadea, niin oliskos arvon kanssapanijoilla suositella noista jotain comboa tai tarvitaanko jotain "mausteisempaa" humalaa mielestänne tasapainottamaan?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo kyllä kikkailut toimii, yleensä vaan vedän pullot 4 jonoissa riveihin ja puristan lappoletkua ja nostan nopeesti vaan pullosta toiseen niin ei oikein lisäsäätö siinä onnistu
Oletko pullotustikkua kokeillut? Helpottaa huomattavasti hommia kun nesteen tulo lakkaa heti kun nostaa tikun ylös. Periaatteessa tikun kanssa voi päästellä pullon piripintaan ja tikun pois nostaminen luo sopivasti tyhjää tilaa pulloon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Persiilleen meni :itku:

Olut ei ollut käynyt kolmessa viikossa lähellekään loppuun ja kannen avatessani päälle oli muodostunut jotain mustapilkullista mähmää. Epäilen syylliseksi käymisastian hanan tiivisteen alle kierteeseen jäänyttä pasketta.

Muovinen käymisastia tuntuu muutenkin helposti likaa keräävältä vaikka miten pesisi. Lasinen tuntuisi hygieenisemmältä, mutta miten esimerkiksi tuommoisesta carboy-tyylisestä lasipullosta saa näytteitä pihalle?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Persiilleen meni :itku:

Olut ei ollut käynyt kolmessa viikossa lähellekään loppuun ja kannen avatessani päälle oli muodostunut jotain mustapilkullista mähmää. Epäilen syylliseksi käymisastian hanan tiivisteen alle kierteeseen jäänyttä pasketta.

Muovinen käymisastia tuntuu muutenkin helposti likaa keräävältä vaikka miten pesisi. Lasinen tuntuisi hygieenisemmältä, mutta miten esimerkiksi tuommoisesta carboy-tyylisestä lasipullosta saa näytteitä pihalle?
Ite käytän lasipulloa enkä kyl ota näytteitä koska se ei falskaa niin loppuunkäyminen on suhteellisen helppoa havaita vesilukosta. Jos on pakko ottaa ominaispainonäyte niin kallistan pulloa ja raotan vesilukon kun neste lähestyy pullon kaulaa ja lurautan kippoon.

Näkee myös käymisen tilan siitä läpi jne. Puhdistus onkin sit toinen juttu, aika harvoin huuhtelua enempää pesen eli vanhoista käymisistä jäänyttä paskaa siitä hiivavaahdosta on sielä sisäkyljissä. Silloin tällöin pesen aparaatilla missä pitkän kierretangon päässä on rätti ja porakoneella pyörittelen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Puhdistus onkin sit toinen juttu, aika harvoin huuhtelua enempää pesen eli vanhoista käymisistä jäänyttä paskaa siitä hiivavaahdosta on sielä sisäkyljissä. Silloin tällöin pesen aparaatilla missä pitkän kierretangon päässä on rätti ja porakoneella pyörittelen.
Ajattelin että puhdistuisi ihan liottamalla pesuaineella. Äsken liotin hanan Chemiprossa ja sillä kyllä lähti jokainen kierre puhtaaksi. Silti vähän kyllä vielä epäilyttää, kun tuossa on paikkoja, joita ei pysty purkamaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Minäpä nyt sitten tilasin Brewferm Bubblerin. 14 litraa vaikutti sopivalta kun tähän asti on tullut tehtyä noita 5 gal reseptejä puoliksi, eli 9,5 litraa. Suuaukko on 15 cm, eli mahtuu harjankin kanssa sisään jos tarvetta on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Hapatin souria perjantaista sunnuntaille gefilus mehulla. Jäätävä hiivakakku kerääntyi pohjalle, ennen en oo tollasta sourilla kokenut. En silti pistänyt hylkyyn vaan keitin siitä sit. Katotaan millanen tulee.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Portteria ajattelin laittaa tulemaan. Maustaminen ainakin vaniljatangoilla . Tullut tosi vähän juotua porttereita enkä ikinä ole sellaista pannut, joten reseptiikkakin vähän hukassa. Mitenkä seuraava toimis:

Pale ale 70%
Crystal medium 10%
Kaurahiutale 8%
Carapils/dextriini 5%
Suklaamallas 5%
Mustamallas 2%

Vähä mietin oisko carapils pitäny heivata mäkeen ja ruskeeta mallasta tilalle... :confused:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Persiilleen meni :itku:

Olut ei ollut käynyt kolmessa viikossa lähellekään loppuun ja kannen avatessani päälle oli muodostunut jotain mustapilkullista mähmää. Epäilen syylliseksi käymisastian hanan tiivisteen alle kierteeseen jäänyttä pasketta.

Muovinen käymisastia tuntuu muutenkin helposti likaa keräävältä vaikka miten pesisi. Lasinen tuntuisi hygieenisemmältä, mutta miten esimerkiksi tuommoisesta carboy-tyylisestä lasipullosta saa näytteitä pihalle?
Noita lasisia carboy:ta on joillakin ns. räjähtänyt käsiteltäessä. Seuraukset osalla aika vakavia. Itse vuosia olutta pannut muovisilla astioilla, eikä vielä kertaakaan pöpöjä ollut. (koputtaa puuta)

PBW 5 Star ja StarSan pesu/desifiointiin oma suositus.

Carboyn pesuun hyväksi todettu työkalu
Carboy Cleaner poralle
Näytteenottoa varten hyväksi todettu
Viinirosvo - Panimonurkka

jonesky12345: Vesilukko ei kyllä kerro, onko olut käynyt loppuun. Vain mittaamalla voi sen todeta. Olut saataa käydä viikkojakin hiljalleen, jota vesilukko ei kerro. Jos kegittä, niin silloin ei niin vaarallista, mutta pullottaessa kannattaa aina varmistaa FG mittaamalla.
Mutta kukin tyylillään:tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Noita lasisia carboy:ta on joillakin ns. räjähtänyt käsiteltäessä. Seuraukset osalla aika vakavia. Itse vuosia olutta pannut muovisilla astioilla, eikä vielä kertaakaan pöpöjä ollut. (koputtaa puuta)

PBW 5 Star ja StarSan pesu/desifiointiin oma suositus.

Carboyn pesuun hyväksi todettu työkalu
Carboy Cleaner poralle
Näytteenottoa varten hyväksi todettu
Viinirosvo - Panimonurkka

jonesky12345: Vesilukko ei kyllä kerro, onko olut käynyt loppuun. Vain mittaamalla voi sen todeta. Olut saataa käydä viikkojakin hiljalleen, jota vesilukko ei kerro. Jos kegittä, niin silloin ei niin vaarallista, mutta pullottaessa kannattaa aina varmistaa FG mittaamalla.
Mutta kukin tyylillään:tup:
Juu, lasin kanssa on tietysti aina riskinsä. Koskaan en kyllä ole vielä itseäni onnistunut telomaan lukemattomista särkyneistä lasiastioista huolimatta, ja enemmän huolestuttaa potentiaalisen putoamisen yhteydessä sen sokerisen nesteen siivoaminen kuin lasi. Tuossa on kyllä kantokahvat käsittelyä helpottamaan. Tämmöinen pönttö siis:

Brewferm Royal Bubbler 5 - 20 l - Panimonurkka
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
PBW 5 Star ja StarSan pesu/desifiointiin oma suositus.
Vähän huono saatavuus vaan noilla, tai ei ole pariin kuukauteen oikein saanut (esim. Lappo / Panimonurkka).
Lapon sivuilla nykyisin kommenttina "8/2019 - PBW:n tuonnissa Eurooppaan on toistaiseksi katkos. Tiedotamme saatavuudeta ja korvaavista tuotteista heti kun saamme tietoa.". StarSanin kohdalla sama.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Minä olen tykännyt Chemipro OXI:sta puhdistamisessa. Tuntuu täräyttävän lian varsin tehokkaasti irti vartin liottelulla ja tärkeimpänä ominaisuutena moneen muuhun verrattuna ei tarvitse huuhdella. Lopputuotteena syntyy hiilidioksidia. Monessa paikassa tuota myydään myös desinfiointiin, mutta olen kyllä tavannut Star Sania käyttää erikseen desinfiointiin.

Desinfioiva pesuaine Chemipro OXI 1 kg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Noita lasisia carboy:ta on joillakin ns. räjähtänyt käsiteltäessä. Seuraukset osalla aika vakavia. Itse vuosia olutta pannut muovisilla astioilla, eikä vielä kertaakaan pöpöjä ollut. (koputtaa puuta)

PBW 5 Star ja StarSan pesu/desifiointiin oma suositus.

Carboyn pesuun hyväksi todettu työkalu
Carboy Cleaner poralle
Näytteenottoa varten hyväksi todettu
Viinirosvo - Panimonurkka

jonesky12345: Vesilukko ei kyllä kerro, onko olut käynyt loppuun. Vain mittaamalla voi sen todeta. Olut saataa käydä viikkojakin hiljalleen, jota vesilukko ei kerro. Jos kegittä, niin silloin ei niin vaarallista, mutta pullottaessa kannattaa aina varmistaa FG mittaamalla.
Mutta kukin tyylillään:tup:
Ite tein tollasen carboy cleanerin porakoneelle hintaan n. 10€, motonetista pätkä rst kierretankoa m6 4€, parit mutterit ja prikat 0,2€ ja rulla lwikattavaa jämyä tiskirättiä n. 5€. Nippuun ja kiinni koneeseen.

Tiiviillä vesilukolla näkee hyvin tuleeko kuplia esim 2min välein vai ei esim ollenkaan useaan minuuttin. Yleensä oottelen vesilukon hiljennyttyä pari päivää ja sitten vien cold crashiin jossa n. 1viikko ja aina on tullut valmista. Mittaan toki ominaispainon ennen pulloon laittoa mutta pitänee ottaa tavaksi mitara ennen käymisastiasta lappoamista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
SS Brewtech 1/2 Barrel Unitank neitsytkäynnillään.
Lager käynyt 10pv, loppuvaiheessa blowoff-hana kiinni, jolloin suuri osa hapotuksesta syntyi luonnostaan.
Nyt jäähdytettynä loppu CO2 carbstonen kautta sisään ja samalla saa vähän lageroitua.
Hapot lienevät kohdallaan päivässä.


Mahtava kapistus on. Miinuksena vaan helvetin kallis.
Toinen miinus, että tarvitsee ostaa lisätarvikkeena hilpettä jonkin verran että saa toimimaan parhaiten, mm suljettuun siirtoon ja pesuun.
Mukana on jäähdytyssilmukka, josta on toki enemmän haittaa kuin hyötyä ilman glykolijäähdytintä (sellainen sitten lienee hankittava pian).

Muiltaosin ei pysty moitetta heti keksimään.
Tällä jos hapettumisongelmat saadaan selätettyä lopullisesti, niin se on sen arvoista. :cigar2:
Käyttöikää varmasti riittää ja varaosia/viritysosia on todella hyvin saatavilla kiitos standardi triclamp-liittimien.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Melkoisen jytkyn näköinen vehjes. Kai tollasen itsellekin hommaisi jos tilaa ja rahaa olisi :D Käytännössä varmaan keskivertopanijalle joku fermentasaurus lienee saman asian riittävän hyvin ja kustannustehokkaasti hoitava, mutta näyttäähän se vähän erilaiselle kuin tuollainen massiivinen tankki.

Haluaisitko avata hieman tuota toimintaa noin niinkun käytännön osalta, että mistä (ylhäältä/alhaalta) tuosta imetään kirkasta tavaraa ulos ja millä varmistetaan, ettei hiivasakkaa tule mukaan ja miten kontrolloidaan esim tuosta alahanasta sakkoja valutellessa, ettei ulos tule muuta kuin sakkaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Melkoisen jytkyn näköinen vehjes. Kai tollasen itsellekin hommaisi jos tilaa ja rahaa olisi :D Käytännössä varmaan keskivertopanijalle joku fermentasaurus lienee saman asian riittävän hyvin ja kustannustehokkaasti hoitava, mutta näyttäähän se vähän erilaiselle kuin tuollainen massiivinen tankki.

Haluaisitko avata hieman tuota toimintaa noin niinkun käytännön osalta, että mistä (ylhäältä/alhaalta) tuosta imetään kirkasta tavaraa ulos ja millä varmistetaan, ettei hiivasakkaa tule mukaan ja miten kontrolloidaan esim tuosta alahanasta sakkoja valutellessa, ettei ulos tule muuta kuin sakkaa?

Itselläkin on fermentosaurus pienemmille erille. Se on hintaansa erinomainen kapistus.
Ajatuksen tasolla näiden toiminta on hyvin samanlainen.

Aivan pohjassa on tyhjennysventtiilin paikka. Sieltä sakanpoisto ja mahdollinen hiivan talteenotto.
Hieman ylempänä on toinen liittimen paikka, josta on tarkoitus sopivalla liiittimellä joko siirtää kegiin tai suoraan pullottaa.
Taas hieman ylempänä (kuvassa letkunpäässä) on carbstone, jolla siis onnistuu nopeasti tarkka hapotus.
Sen oikealla puolella on samplehana.
Tuossa omassa kuvassa ei näy, mutta kannessa on vielä painemittari ja integroidut kiinnikkeet glykolijäähdyttimelle.
Sivussa on tuo blow-off tube, johon saa lisäosana myös säädettävän painemittarin -> käyminen paineenalla hallitusti.

Sakanpoitohan on sellaista hakupeliä.
Itse aion asentaa ns. sight glassit, jolloin näkee hanaa avaamatta millaista tavaraa olisi tulossa.
ts. ei tule laskettua turhaan tai otettua sakkaista olutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
14
Tuo on erittäin hyvä laite, itsellä on chronical half barrel ja 7 gal versiot jotka eivät kestä tuota 15psi painetta jonka Unitank kestää.

Ps. Jos joku tarvitsee kornelius kegiin RST -ylipaine venttiileitä niin laittakaa minulle PM(noin 40kpl jäljellä)




SS Brewtech 1/2 Barrel Unitank neitsytkäynnillään.
Lager käynyt 10pv, loppuvaiheessa blowoff-hana kiinni, jolloin suuri osa hapotuksesta syntyi luonnostaan.
Nyt jäähdytettynä loppu CO2 carbstonen kautta sisään ja samalla saa vähän lageroitua.
Hapot lienevät kohdallaan päivässä.


Mahtava kapistus on. Miinuksena vaan helvetin kallis.
Toinen miinus, että tarvitsee ostaa lisätarvikkeena hilpettä jonkin verran että saa toimimaan parhaiten, mm suljettuun siirtoon ja pesuun.
Mukana on jäähdytyssilmukka, josta on toki enemmän haittaa kuin hyötyä ilman glykolijäähdytintä (sellainen sitten lienee hankittava pian).

Muiltaosin ei pysty moitetta heti keksimään.
Tällä jos hapettumisongelmat saadaan selätettyä lopullisesti, niin se on sen arvoista. :cigar2:
Käyttöikää varmasti riittää ja varaosia/viritysosia on todella hyvin saatavilla kiitos standardi triclamp-liittimien.


 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Humlegårdenista ostanut omat 18l kegit. Käytetyt (puhdistettu ja uudet tiivisteet yms) jotain 60€ kieppeillä postit taisivat olla aika kohtuulliset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Vastasivat kegtrade.comista, että postikulut on kiinteät 45 euroa, mutta se kattaa tilauksen koon puolesta aina 6 kegiin asti. Tuolla hinnalla siis äkkiseltään saisi kegin halvimmillaan reilulla 50€ posteineen suomeen.

Mikäli täältä löytyy kimppatilaukseen kiinnostuneita niin pistäkää viestä alle tai suoraan mulle, voin kyllä organisoida. Itse pk-seudulla, ja tänne sais tavarat tulla. Jatkotoimitukset mahdollisia kimppalaisen kustannuksella jos muualle suomeen pitäisi saada. Mun tarve vaan 1 kegi lisää, muut sit tarpeen mukaan myös.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 680
Viestejä
4 188 677
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom