Windows 10 keskustelu

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Lisäks sain kuulla että tuossa kortissa ois jokin pölynpoistojuttu että se pyöräyttää tuulettimia buutissa, en sitä kuullut KERTAAKAAN ennekuin meni tuo käyttis matalaksi Tänä aamuna enne tänne mun vanhempien luo lähtöä ittekin sen ekan kerran kuulin ja olin "mitäs helvettiä...?!!"
Käsittääkseni on melko yleistä ja normaalia mikäli buutatessa näyttiksen tuulettimet käväisevät jonkun aikaa pyörähtämässä isoilla rundeilla kun laiteajurit eivät vielä ole ehtineet kunnolla latautua.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Juu tuon tiesinkin mutta homma oli siinä etteä KERTAAKAAN (3kk aikana) vanhalla asennuksella se ei tuota tehnyt, ja nyt sitten vasta?

En nyt sitä jaksa tämän kummemmin miettiä, kone toimii ja paremmin jopa nyt, eikö se ole vain hyvä :) ?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Laita joku oikea käyttis tuollaiseen käyttöön. Ei windows leluja ole tarkoitettu palvelinkäyttöön.


uptime
21:15:05 up 514 days, 18:29, 1 user, load average: 0.10, 0.13, 0.13
Hieno uptime - kaikki kriittiset päivitykset asentamatta ja täyttä reikäjuustoa. Todennäköisesti korkattu jo useampaan kertaan jos kiinni julkisessa verkossa :rofl:

Miksiköhän esim. lähemmäs 100% Fortune 500 yrityksistä käyttää Windows Serveriä. Active Directory, Exchange yms. ovat defacto -standardeja yritysmaailmassa ja näiden päälle rakennetaan se liiketoimintakriittinen infrastruktuuri.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Hieno uptime - kaikki kriittiset päivitykset asentamatta ja täyttä reikäjuustoa. Todennäköisesti korkattu jo useampaan kertaan jos kiinni julkisessa verkossa :rofl:

Miksiköhän esim. lähemmäs 100% Fortune 500 yrityksistä käyttää Windows Serveriä. Active Directory, Exchange yms. ovat defacto -standardeja yritysmaailmassa ja näiden päälle rakennetaan se liiketoimintakriittinen infrastruktuuri.
Tartutaan nyt ilmiselvään trolliin, mutta... Miksihän se wintoosa pitää bootata joka saamarin päivityksen jälkeen? Ainiin, se ei osaa pätsätä lennosta käytössä olevia kirjastoja, toisin kuin *nix.

Se että *nixin uptime on VUOSIA, ei todellakaan tarkoita etteikö sitä olisi päivitelty. Jos jaksat maksaa niin saat jopa sellaisen version *nixistä että kernelinkin voi vaihtaa lennosta. Ei muuten tuokaan onnistu Wintoosalta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Hieno uptime - kaikki kriittiset päivitykset asentamatta ja täyttä reikäjuustoa. Todennäköisesti korkattu jo useampaan kertaan jos kiinni julkisessa verkossa :rofl:

Miksiköhän esim. lähemmäs 100% Fortune 500 yrityksistä käyttää Windows Serveriä. Active Directory, Exchange yms. ovat defacto -standardeja yritysmaailmassa ja näiden päälle rakennetaan se liiketoimintakriittinen infrastruktuuri.
Ja täydet 100 prosenttia Fortune 500- yrityksistä käyttää linuxia. Oliko sinulla joku pointti?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Jos siellä on tuollainen vuoden käynnissä ollut OS, niin varmasti siellä on jonossa päivityksiä mitkä vaativat uudelleen käynnistystä. Ei kaikkea voida tehdä ilman reboottia.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Eikös aina välillä paljastu että noi pyörii vanhoilla kerneleillä?.Tosin yleensä sisäverkossa ja homman nimi ollut ettei uskallettu mennä säätämään mitään koska kaikki toimii ja tulisi oikeasti kalliiksi jos jotain menisi pieleen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Eikös aina välillä paljastu että noi pyörii vanhoilla kerneleillä?.Tosin yleensä sisäverkossa ja homman nimi ollut ettei uskallettu mennä säätämään mitään koska kaikki toimii ja tulisi oikeasti kalliiksi jos jotain menisi pieleen.
Sama meininki on tullut vastaan Windows palvelimissakin, ettei näistä kannata sen enempää vääntää. Käyttäjästä/admineista kiinni, miten niitä palvelimia hallitaan ja jaksetaan nähdä vaivaa, olipa alusta mikä vaan...
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Hieno uptime - kaikki kriittiset päivitykset asentamatta ja täyttä reikäjuustoa. Todennäköisesti korkattu jo useampaan kertaan jos kiinni julkisessa verkossa :rofl:

Miksiköhän esim. lähemmäs 100% Fortune 500 yrityksistä käyttää Windows Serveriä. Active Directory, Exchange yms. ovat defacto -standardeja yritysmaailmassa ja näiden päälle rakennetaan se liiketoimintakriittinen infrastruktuuri.
Niin reikäjuustoa varmaan jos kyseessä olisi windows server, mutta kyseessä sattuu olemaan sellainen oikea serveri johon saa lipsautettua pätsit kerneliin on-the-fly.

Ja AD + Exkankee edustaa oikein vanhanajan jyyräämistä kun joka putkalla pöpötti oma palvelin siellä jossain toimiston nurkassa. Nykyaikana edelläkävijät on siirtyny pilveen, käyttäjienhallinnalle ja postille löytyy kyllä vaihtoehtoja. Mikki$oft on vaan aikoinaan hoitanut sen propakandan levittämisen varsin hyvin ja porukka edelleen kuvittelee että ilman ADHD:tä ja exkankeeta mistään ei tule mitään.

Pointtini on se että kannattaa aina valita työhön soveltuvat työkalut, kuten myös harrastukseen. Kun on kyse palvelimista, niin en itse ainakaan mitään windows leluja suostu pystyttelemään kuin pakosta. Jos taas on kyse pelaamisesta ja kissavideoiden katselusta, niin windows on varsin oiva kapistus sellaiseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Niin reikäjuustoa varmaan jos kyseessä olisi windows server, mutta kyseessä sattuu olemaan sellainen oikea serveri johon saa lipsautettua pätsit kerneliin on-the-fly.

Ja AD + Exkankee edustaa oikein vanhanajan jyyräämistä kun joka putkalla pöpötti oma palvelin siellä jossain toimiston nurkassa. Nykyaikana edelläkävijät on siirtyny pilveen, käyttäjienhallinnalle ja postille löytyy kyllä vaihtoehtoja. Mikki$oft on vaan aikoinaan hoitanut sen propakandan levittämisen varsin hyvin ja porukka edelleen kuvittelee että ilman ADHD:tä ja exkankeeta mistään ei tule mitään.
Ei nyt liity win10 mitenkään mutta kyllä ne ad ja exchangekin on pilvessä nykyään, tiedoksi vain
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Viikonloppuna tuli hätäisesti ihan kokeilun ilosta testailtua W10 vs W2019 (standard) eroja, niin postataan tännekin. Isoja eroja en odottanut, eikä niitä ollutkaan. Nykyisellään W2019 tuntuu taittuvan paljon pienemmällä säätämisellä työpöytäkäyttikseksi kuin ennen. Muutana täppä sinne tänne, niin toimii siinä kuin kymppikin. Nykyään ohjelmatkin asentuvat mukisematta ilman sen kummempia valituksia. Lisäksi W-server on melko puhdas kaikesta tauhkasta, jota W10 kovasti koittaa tuputtaa (ei windows storea tai sen mukana tulevia appseja, ei OneDriveä, System settingsin alla Cortana, Phone ja Gaming loistavat poissaolollaan...). CDM:n testeissä W2019 kyykytti monessa kohtaa kymppiä (syytä en tiedä), mutta muuten menee erot radiokohinan piikkiin. Voisihan tuo server olla jollekin W10-vihaajalle jonkunmoinen kompromissivaihtoehto. :)

W10vsW2019.PNG

edit: loppuun vielä UserBenchmark-tulokset molemmista:

W10: https://www.userbenchmark.com/UserRun/20401519

W2019: https://www.userbenchmark.com/UserRun/20401388
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Miksei mene Windows 10 IOT versiolla? Ei tule juuri mitään tauhkaa mukana? Saa vielä long time supportin.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Toi w2019 on vähän hämäävä nimitys eli win10 server voisi olla se oikeampi/parempi?.Windows 10 Enterprise LTSC 2019 taitaa olla se virallinen nimitys tosta?.2016 ltsb taitaa olla nopeampi kuin toi ltsc 2019.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Toi w2019 on vähän hämäävä nimitys eli win10 server voisi olla se oikeampi/parempi?.Windows 10 Enterprise LTSC 2019 taitaa olla se virallinen nimitys tosta?.2016 ltsb taitaa olla nopeampi kuin toi ltsc 2019.
Server ja Enterprise versiot myös eri asia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Windows 10 IOT Enterprise 2019 LTSC taitaa nyt olla se oikea nimi.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
On näköjään tosiaan minimaalinen toi Windows 10 IOT Enterprise 2019 LTSC kun päätin itsekkin testailla VirtualBoxissa.

Tässä vähän kuvaa minkäverran se vie resursseja käynnistyksen jälkeen ja kun asennettuna on kaikki päivitykset + Firefox sekä VirtualBoxin Guest-addonssit:
Windows_10_IoT_Enterprise_2019_LTSC.JPG

Windows_10_IoT_Enterprise_2019_LTSC_kovo.JPG


[edit] Lisätään nyt vielä rinnakkain vertailu Windows 10 Enterprise vs Windows 10 IOT Enterprise 2019 LTSC samoilla asetuksilla kuin yllä:
W10_Enterprise_vs_W10_IoT_Enterprise_LTSC.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Ainut ongelmahan tuossa IOT Voiagerissa on että siihen taitaa olla aika hankalaa saaha lisenssiä.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Pitäisikö vielä windows 7 lisenssiavaimella pystyä aktivoimaan kymppi? Itse en ainakaan siinä onnistunut kun läppäriin kympin asensin ja koitin pohjassa olevaa avainta antaa aktivoidakseni kympin...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Pitäisikö vielä windows 7 lisenssiavaimella pystyä aktivoimaan kymppi? Itse en ainakaan siinä onnistunut kun läppäriin kympin asensin ja koitin pohjassa olevaa avainta antaa aktivoidakseni kympin...
Puhdas vai päivitys?
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
61
Pitäisikö vielä windows 7 lisenssiavaimella pystyä aktivoimaan kymppi? Itse en ainakaan siinä onnistunut kun läppäriin kympin asensin ja koitin pohjassa olevaa avainta antaa aktivoidakseni kympin...
Ennen koneen tyhjennystä kannattaisi ottaa unohtuneet tuotekoodit talteen pahan päivän varalle tai ainakin sitä uuden asennuksen jälkeistä aikaa varten. Näppäriä tuotekoodimyyriä löytyy googlettamalla esim. joko "ProduKey" tai "Magical Jelly Bean Keyfinder".
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
Pitäisikö vielä windows 7 lisenssiavaimella pystyä aktivoimaan kymppi? Itse en ainakaan siinä onnistunut kun läppäriin kympin asensin ja koitin pohjassa olevaa avainta antaa aktivoidakseni kympin...
Annoitko koodin asennuksen yhteydessä?
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Ennen koneen tyhjennystä kannattaisi ottaa unohtuneet tuotekoodit talteen pahan päivän varalle tai ainakin sitä uuden asennuksen jälkeistä aikaa varten. Näppäriä tuotekoodimyyriä löytyy googlettamalla esim. joko "ProduKey" tai "Magical Jelly Bean Keyfinder".
Joo varmaan olisi, mutta jos on kiitolevy rikki niin vähän huono lähteä tonkimaan.

Annoitko koodin asennuksen yhteydessä?
Mielestäni ei kelvannut asennuksenkaan aikana. :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Pitäisikö vielä windows 7 lisenssiavaimella pystyä aktivoimaan kymppi? Itse en ainakaan siinä onnistunut kun läppäriin kympin asensin ja koitin pohjassa olevaa avainta antaa aktivoidakseni kympin...
Valitsithan oikean version kympistä? Esim. Windows 7 homen avain ei taida toimia Windows 10 Pron kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: MrM
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Uutta konetta kasaukseen viikonloppuna, ja vanha kone lähtee lähes sellaisenaan myyntiin. Olen ostanut aidon (microsoftilta) win10 home lisenssin, jonka tietenkin haluan siirtää uuteen kokoonpanoon.

Onko tämä nyt sitten oikea tapa?

EDIT: Näköjään mulla on käytössä tuo digitaalinen käyttöoikeus. Eli homman pitäis olla ok, kunhan vaan kirjaudun microsoft tiliin uudella koneella?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2017
Viestejä
534
Onko noi microsoftin kaupasta ostetut pelit sidottu aina siihen windowsiin jolla ne on ostettu? Vaihdoin win10 Homen ---> PRO versioksi ja nyt huomasin että en omista yhtään peliä tuolta kaupasta. Tein siis kokonaan uuden windows asennuksen eri lisensillä kun vaihdoin rautaa samalla. Ajattelin että ne pelit olis sidoksissa microsoftin tiliin...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Onko noi microsoftin kaupasta ostetut pelit sidottu aina siihen windowsiin jolla ne on ostettu? Vaihdoin win10 Homen ---> PRO versioksi ja nyt huomasin että en omista yhtään peliä tuolta kaupasta. Tein siis kokonaan uuden windows asennuksen eri lisensillä kun vaihdoin rautaa samalla. Ajattelin että ne pelit olis sidoksissa microsoftin tiliin...
No kyllähän ne tiliin on sidottu eikä mihinkään win versioon. Ostokset voit tehdä vaikka weppi sivun kautta. kokeile webbi sivun kautta kirjautua ms tililläsi, näkyy siellä ostoksesi
 
Liittynyt
10.04.2017
Viestejä
534
No kyllähän ne tiliin on sidottu eikä mihinkään win versioon. Ostokset voit tehdä vaikka weppi sivun kautta. kokeile webbi sivun kautta kirjautua ms tililläsi, näkyy siellä ostoksesi
Kävin jo selaimella katsomassa, ei näy yhtään ostettua peliä. Eikä selaimen kautta nää edes mitä sovelluksia nyt ton uuden asennuksen myötä tuli koneelle. Microsoftin tunnuksiakaan mulla ei oo kun tuo yksi jolla olen tonne kirjautunut.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Kävin jo selaimella katsomassa, ei näy yhtään ostettua peliä. Eikä selaimen kautta nää edes mitä sovelluksia nyt ton uuden asennuksen myötä tuli koneelle. Microsoftin tunnuksiakaan mulla ei oo kun tuo yksi jolla olen tonne kirjautunut.
Kannattaa olla yhteydessä Microsoft storen asiakaspalveluun, jos olet ostanut tuotteet laillisesti. Tilaushistoa näkymässä näytti olevan suodatin, joka näyttää ostokset 3kk ajalta. Kannattaa kattoo ettei ole päällä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Asensin Win10 Pro koneelleni ensimmäistä kertaa ja järkytys oli suuri kun mainoksia iskee silmille ja windows alkaa asentamaan sovelluksia kysymättä. Tulee Samsungin android luurit mieleen, bloatware älyttömästi. Onks jotain sovellusta josta näkis kaikki asennetut sovellukset ja sais poistettua helposti? Vai oisko pitänyt hankkia business versio, josta ainakin saa ton seurannan pois päältä ja olis ehkä bloatware vähemmän?
 

druidi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
271
Asensin Win10 Pro koneelleni ensimmäistä kertaa ja järkytys oli suuri kun mainoksia iskee silmille ja windows alkaa asentamaan sovelluksia kysymättä. Tulee Samsungin android luurit mieleen, bloatware älyttömästi. Onks jotain sovellusta josta näkis kaikki asennetut sovellukset ja sais poistettua helposti? Vai oisko pitänyt hankkia business versio, josta ainakin saa ton seurannan pois päältä ja olis ehkä bloatware vähemmän?
CCLeanerista taitaa löytyä avaimet poistoon.
 
Liittynyt
10.04.2017
Viestejä
534
Mulla on tuo ccleanerin pro versio ollut monta vuotta, koskaan ei mitään mainoksia tai ylimääräisiä ohjelmia tullut koneelle. Mutta se mainoksettomuus ilmeisesti sisältyykin tuohon prohon.

Ja tuohon mun mikkisoftan kauppa ongelmaan niin laitoin tukeen viestiä tuosta. Onhan tuo aika hasardia että oot ostanu +300e pelejä sieltä ja ne yhtäkkiä häviää johonkin bittiavaruuteen, tiedä sitten mitä ovat mieltä nykyisestä windows lisenssistä joka on ebayn parin euron kopio, siis jos sitä kysyvät.

Tilaushistoa näkymässä näytti olevan suodatin, joka näyttää ostokset 3kk ajalta. Kannattaa kattoo ettei ole päällä.
Tän suodattimen huomasin itsekkin ja kävin kaikki vaihtoehdot läpi ilman tuloksia.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Onkohan tyhmä kysymys; Pitäisi kohta päivittää konetta rankemmalla kädellä, ja samalla puhdas Win 10 asennus. Nyt on myös Win 10, ja olen outlook tunnukseni yhdistänyt tähän. Eli saanko tämän saman aktivoinnin sille uudelle asennukselle, käyttämällä tätä outlook tunnusta?

Jostain olen tälläistä kuullut, että onnistuisi.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Onkohan tyhmä kysymys; Pitäisi kohta päivittää konetta rankemmalla kädellä, ja samalla puhdas Win 10 asennus. Nyt on myös Win 10, ja olen outlook tunnukseni yhdistänyt tähän. Eli saanko tämän saman aktivoinnin sille uudelle asennukselle, käyttämällä tätä outlook tunnusta?

Jostain olen tälläistä kuullut, että onnistuisi.
Saa korjata jos olen väärässä, mut mielestäni outlook tunnus ja windows aktvointi tunnus on kaks eri asiaa. Eli outkook tunnus ei vaikuta windows aktvointi avaimeen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 479
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom