Masennus

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
BBC News - 'Staying awake all night helped treat my depression'
https://www.bbc.co.uk/news/stories-49413215
Ihan mielenkiintoista. Jännä tuo kirkasvalohoito, josta kuullut paljon, ettei bipolaarihäiriösille sitä suositella, mutta siitä huolimatta en löytänyt montaakaan tutkimusta(saati yhtään kattavaa), jossa kyseisestä asiasta olis bipolle haittaa. Mut sen mitä kuullut, Italiassa sähköhoitoa annetaan suhteellisen vähän
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Lääkärillä kävin. Sähköhoitoa oli 8 kertaa ja 4 kertaa ylläpitohoitoa 3 viikon välein. Vielä 1 kertaa on käymättä. Lääkäri sanoi että sitten jatkuu ylläpitohoito kuukauden välein. Myös jotain papereita tuli luettavaksi. Tulee myös pään magneettikuvaus.
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Terve taas, helpotti huomattavasti loma kuukauden, sekä se; että olin autosähköduunissa kaverilla 3vrk. 08-14 olipas vaikeeta nousta ylös 07 ja sitten ilman iltatorkkuja.
12-14.09-2019 Tukholmassa reissua, kyllä oli elämäni paras reissu, ikä tarpeeksi wanha kääkkä 52v tekee tehtävänsä sitä oppii nauttimaan uusista asioista, kivaa oli ja hyvä matkakaveri.
Hyvää viikonloppua kaikille.
:sheart:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Mulla vaihtu lääke. 2mg Risperidon -> 15mg Abilify. Samalla vaihtui, että ei otetakaan illalla vaan aamulla. Tuo uusi lääke vaikuttaa ihan hyvältä ja ainakin paremmalta kuin vanha (psykoottinen masennus).

Venlafaxin menee 375mg. Tuo olisi mahdollista vaihtaa myöhemmin johonkin vieraaseen Noritren lääkkeeseen.

Kohta Mirtazapin 7.5mg vaihtuisi Tolvon 30mg lääkkeeseen. En tiedä sitten mitä eroa tuossa on, kun molemmat lääkkeet pitäisi olla lähes samoja ja Tolvon on vanhempi. Tolvon olisi kumminkin nukkumista varten.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Vaikuttaakohan muutaman vuoden takainen masennusdiagnoosi kuljetusalalle pääsyä millään lailla? pääsin kouluun rekkapuolelle ja siellä tulossa tietenkin lääkärintarkastukset jossa lääkäri kyllä näkee terveystiedot.. Alkanut vaan miettiä että evääköhän ne rekkakortin sen takia että joskus mennyt tosi huonosti?

Jos vastaan omaan kysymykseeni niin veikkaan että ei vaikuta, mutta mistäs näitä nykään enää tietää koska tuntuu että jos kerran saa masennusdiagnoosin niin sitä siirtyy suoraan kakkosluokan kansalaiseksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Aattelis että ei vaikuta, jos on kerran selvästi parantunut masennuksesta. Jos on taas joku pysyvämpi masennus, niin voisi olla eri juttu? Kuulin myöhemmin että mummulla oli 30 vuotta kestänyt masennus, että voi kai olla pitkäikäisempikin sairaus.

Nyt mulla tuo uusi Abilify lääke pitäisi olla jollain lailla aktivoiva. Saa nähdä, kuulostaa ainakin hyvältä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
masentaa, ei kun lyricaa naamaa niin ei masenna, mutta ei oikein mitäään muutakaan sitten, se on vaan stand-by.
Sain sentään jouluvalot jo partsille, käväsin tuossa 16-17.09 tallinnassa, paska kaupunki mutta laivat ovat kivoja.
lyricaa ei saisi paljoa ottaa kun on sydänvikaa, välillä yöllä herää kun pumppu jammailee omiaan ja muljuaa rinnassa, suvussa on kautta aikojen ollut pumppuvikaa, kaikki delaa siihen, höh
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Lääkkeet lopussa, vain vähän Venlaa jäljellä. Särkylääkkeitä syöden voi jotain tehdä, mutta ilman olisi päässä aivan kauhea särky. Koko pääkopan ympärillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Itse oon syönyt Venlafaxinia omin päin 375mg, kun pitäisi olla 300mg. Nyt on ollut se Abilify 15mg joka on myös hyvä. Illalla sitten toinen masennuslääke Tolvon 30mg ja Ketipinor 75mg. Noilla kahdella saa nukuttua ihan hyvin. Sähköä (ECT) on ollut yhteensä 12 kertaa ja voi olla että ei ole enempää, tai siitä ei ole ainakaan vielä tietoa.

Eilen tuli askelia aika paljon, 19 200. Melko myöhään piti tänään sitten lepäilläkin ja nyt näyttää kumminkin 6000 askelta. Sais siis ainakin jotain tehtyä. En juurikaan kävellyt kävelemisen takia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Itse oon syönyt Venlafaxinia omin päin 375mg, kun pitäisi olla 300mg.
Tämä tiivistää aikalailla monet postauksesi tähän mennessä. Käytkö yhtää läpi lääkäreittes kanssa näitä jatkuvia omia kokeilujas?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Tämä tiivistää aikalailla monet postauksesi tähän mennessä. Käytkö yhtää läpi lääkäreittes kanssa näitä jatkuvia omia kokeilujas?
Joo. Sain luvan nostaa tuohon 375mg (lääkkeen maksimi), mutta sitten olisi pitänytkin laskea takaisin 300mg, jota en ole tehnyt (oma vika). Venlafaxin pitäisi vaihtaa sellaiseen lääkkeeseen kuin Noritren (joku trisyklinen?), kunhan tuo Venlafaxin vain ensin loppuu.

Itse pyysin tuota Abilify lääkettä. Tolvon tuli taas lääkäriltä. Vähennän siis tuota lääkettä sitten kun sen aika on, enkä tiedä kyllä vielä että miten.

Ei ole nyt lääkäriaikaa pariin kuukauteen, niin en ole sitten soitellut ja kertonut.

Söin tosiaan jotain toistakin masennuslääkettä aivan liikaa, mutta muisti on niin huono, että en muista nimeä. Venlafaxin on kumminkin paljon parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
masentaa, ei kun lyricaa naamaa niin ei masenna, mutta ei oikein mitäään muutakaan sitten, se on vaan stand-by.
Sain sentään jouluvalot jo partsille, käväsin tuossa 16-17.09 tallinnassa, paska kaupunki mutta laivat ovat kivoja.
lyricaa ei saisi paljoa ottaa kun on sydänvikaa, välillä yöllä herää kun pumppu jammailee omiaan ja muljuaa rinnassa, suvussa on kautta aikojen ollut pumppuvikaa, kaikki delaa siihen, höh
Kysyin lääkäriltä sitä sullakin olevaa Suprium lääkettä, mutta en saanut sitä, kun siinä on kai vähän enemmän haittavaikutuksia.

Sain kumminkin vaihtaa lääkettä ja Abilify lääke kävi. Siinä pitäisi 15mg auttaa jo hyvin ja maksimi on 30mg. En ole käynyt vielä lääkärillä, että mitä mieltä se olisi lääkkeen nostosta. Kun olisi mahdollista nostaa vielä 22.5mg tai jopa 30mg.

Lyricaa koitettiin joskus ahdistukseen, mutta en jostain syystä tykkää siitä.

Lääkäri kekkasi että olisi se fibromyalgia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Venlafaxinin vähentämisessä pitää vain olla varovainen. Helposti tulee viekkareita. Ihania tuntemuksia päässä ja salaman lailla lyöviä iskuja.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Kysyin lääkäriltä sitä sullakin olevaa Suprium lääkettä, mutta en saanut sitä, kun siinä on kai vähän enemmän haittavaikutuksia.
Mulle ei ainakaan ole tullut mitään siitä ja oon syönyt jonku neljä vuotta. Se on tosin psykoottiseen häiriöön, eikä masennukseen mulla.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Onko täällä muilla kokemuksia piristeistä masennuksen hoidossa?
Itsellä on lääkeresistentti masennus ollut jonkun kymmenen vuotta, miltei jokainen lääke (ja miltei kaikki tullut kokeiltua) on aiheuttanut vain entisestään sitä tunnekuolleisuutta ja passiivisuutta, mitkä ovat aina olleet lähtökohtaisesti ne syyt masennukseen. Jokunen vuosi sitten löytyi lääkäri, joka määräsi metyylifenidaattia juurikin noihin juurisyihin, eli ainaiseen järjettömään väsymykseen ja aikaansaamattomuuteen, sanottuani Lyrican olleen ainoa lääke mikä on edes etäisesti auttanut. Vaikka ollaan tutkittu, ettei minulla ole ADHD:ta, nuo siihen tarkoitetut lääkkeet ovat auttaneet miljoonasti paremmin mitä mitkään masennuslääkkeet. Kun saa asioita tehtyä ja olo on muutenkin itsevarmempi ja sosiaalisempi, olo kohenee luonnollisesti sitä kautta.

Ainoa ongelma noiden kanssa on vähän hölmösti se, että itse lääkkeet tekevät myös suoraan onnellisemmaksi, piristeenä ne laukoo niitä dopamiinireseptoreita. Eikä ne myöskään korjaa sitä alla olevaa ongelmaa. Verrattuna kofeiiniin, nämä sentään poistaa sen taustalla olevan väsymyksen eikä vain paina piristystä sen päälle, mutta kuten sanottua, itse syitä ei tämäkään lääke korjaa.

Myös pakin metabolia kuuluu vähän kummallisempaan sorttiin tuon lääkkeen kanssa, riippumatta oliko kyseessä 12h vaikuttava Concerta vai 8h vaikuttava Medikinet, kaikki tuntuu vaikuttavan vain sen 3-4h, eli juuri sen nopeasti vaikuttavan osuuden verran. Lääkkeen aloittamisen aikaan vaikutuksen laskut eivät tuntuneet paljoa missään, mutta nykyisin ne ovat sitä luokkaa, että pitää usein himmailla iltapäivällä annostusta ihan sen takia, ettei illalla ala koskemaan niin paljoa. Määrätty annostus on siis 30mg kolmesti päivässä, aamulla, päivällä ja iltapäivästä.
Lääkäri ehdotti myös Adderallia, mutta kun tiesin sen olevan ihan reilua amfetamiinia, tuli kieltädyttyä siitä, kun nykyinen lääke ei kuitenkaan ole aiheuttanut käytännössä mitään sivuvaikutuksia. Ja nykyisin näiden laskujen kanssa, lienekkö yhtään parempi sekään lääke.

Olisi kiva kuulla jos jollain toisellakin olisi joitain kokemuksia piristeistä masikseen.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Olisi kiva kuulla jos jollain toisellakin olisi joitain kokemuksia piristeistä masikseen.
Ainoo piristävä, joka mul on ollut, ni Voxra, mut ku mul on toinen lääke samalla, ni ne yhdistettynä tulee hirvee päänsärky. Sit säbää pelatessa hikoilen myös Voxran kans kuin sika, ni se ei tunnu kivalta ja pelkäsin, et sitä pitäis selittää jotenkin, ni lopetin sit Voxran. Mut ehkä sulle vois olla siitä jotain apua. Se on piristävä ainakin mun mielestä.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Ainoo piristävä, joka mul on ollut, ni Voxra, mut ku mul on toinen lääke samalla, ni ne yhdistettynä tulee hirvee päänsärky. Sit säbää pelatessa hikoilen myös Voxran kans kuin sika, ni se ei tunnu kivalta ja pelkäsin, et sitä pitäis selittää jotenkin, ni lopetin sit Voxran. Mut ehkä sulle vois olla siitä jotain apua. Se on piristävä ainakin mun mielestä.
Äsh, taisin tosiaan sekoittaa Lyrican juurikin tuohon Voxraan. Pysy edes perässä noista lääkkeistä...
Se ainoa toimiva tavanomainen lääke joka jollain tapaa auttoi silloin depikseen, mutta ne sen sivuvaikutukset oli pahempia kuin siitä saadut hyödyt. Vaikuttaa kuin kossubattery, piristää ja hidastaa samaan aikaa, eikä pumppu tykkää.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Äsh, taisin tosiaan sekoittaa Lyrican juurikin tuohon Voxraan. Pysy edes perässä noista lääkkeistä...
Se ainoa toimiva tavanomainen lääke joka jollain tapaa auttoi silloin depikseen, mutta ne sen sivuvaikutukset oli pahempia kuin siitä saadut hyödyt. Vaikuttaa kuin kossubattery, piristää ja hidastaa samaan aikaa, eikä pumppu tykkää.
Joo, mullekkin tuli sellanen outo pöhnän tapainen olotila, et välillä piti pistää silmät kiinni, et sai ajatuksesta kiinni - ja se silmien kiinni pistäminen tuntui jotenkin hyvltä :p Hyvä lääke ehkä niille, joilla ei ole samaa comboa, kuin mulla. Kyl se piristi.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Joo, mullekkin tuli sellanen outo pöhnän tapainen olotila, et välillä piti pistää silmät kiinni, et sai ajatuksesta kiinni - ja se silmien kiinni pistäminen tuntui jotenkin hyvltä :p Hyvä lääke ehkä niille, joilla ei ole samaa comboa, kuin mulla. Kyl se piristi.
Juu, se pöhnä oli tosiaan se kiva tuossa lääkkeessä. Erinomainen lääke varmasti esim. tupakoinnin lopettamiseen. Depikseen se ei kuitenkaan ainakaan omalla kohdalla toiminut niin kuin millään tapaa huomioiden sen sivuvaikutukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Mullakin Voxra 150mg kokeiltiin joskus Escitalopram masennuslääkkeen rinnalla, mutta en sitten enää toista purkkia hakenut. Pyysin sitä uudelleenkin, mutta lääkärin mukaan kannattaisi kokeilla seuraavaksi sitä Noritren lääkettä ja ilmeisesti jättää Venlafaxin kokonaan pois.
"Nortriptyliini on trisyklinen antidepressantti. Lääke kehiteltiin masennuslääkkeeksi suunnilleen samaan aikaan kuin amitriptyliini (Triptyl), josta nortriptyliini on johdettu. Lääke on trisyklinen antidepressantti, jonka aikaisemmin käytetty termi on tymolepti. Wikipedia"

Muistaakseni pyysin myös tuota Triptyliä vähän, mutta sitä ei siis tarvitse.

Mulle ei ainakaan ole tullut mitään siitä ja oon syönyt jonku neljä vuotta. Se on tosin psykoottiseen häiriöön, eikä masennukseen mulla.
Mullakin taisi olla laitettu koodi F33.3 TOISTUVAN MASENNUKSEN VAIKEA, PSYKOOTTINEN MASENNUSJAKSO. Mutta nyt kun on hoidettu hyvin, niin olisi nyt keskivaikea.

Aiemmin kun oli vieras lääkärikin, niin kokeiltiin 5mg Abilify psykoosilääkettä, mutta eihän se mitään auttanut. Siinä kun se käyttöannos on kolminkertainen 15mg. Söin sitten vain yhden paketin ja lopetin, kun ei auttanut. Risperidon on toinen joka on ollut käytössä. Sekä tietysti Ketipinor. Sekin kai vähän auttoi, kun otti 200mg illalla, mutta mulla ei ole ohjeita miten sitä kuuluu käyttää. Ketipinorista on myös pitkävaikutteinen "versio".


Itse tässä hetki sitten luin jotain psykoosista ja tein pienen muistiinpanon: Harhaluulot ja (tuli huono olo jostain syystä ->) kiihtyneisyys. Siis nuo kaksi juttua tuli mieleen. Kiihtyneisyys on hyvin harvinaista, mutta jos vaikka painostetaan johonkin töihin tai kurssille, niin siitä saattaa tulla aivan paska olo ja tulla hetkeksi kiihtyneisyyttä. Jos siis käsketään johonkin, vaikka olen ihan syystä eläkkeellä (määräaikaisella kuntoutustuella). En siis pysty mihinkään töihin, tai edes sellaisiin jotka vastaa ihan töitä. Voin siis korottaa jopa ääntäni, jos ei muuten uskota. Sen jälkeen kyllä yleensä uskotaan, että se olikin huono idea. Vähän vaikea myös itse tiedostaa mitä jaksaa ja mitä ei. Mutta jos en saa nukuttua, niin se on aina huono merkki. Se myös lisää vähän kuormitusta, kun pitää käyttää koiraa aamusta pihalla. Ne joilla ei ole koiraa, niin pääsevät vähän helpommalla, kun voi vaan mennä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Se vaan tuo töihin takaisin meneminen tai kokeilu vaikeutuu hetki hetkeltä, vaikka varsinaisesti ei olo huonompaan suuntaan menisi. Siitä tulee iso mörkö, joten tuo kiihtyneisyys voi johtua siitäkin.

Minulla oli nimittäin tuota samaa, että kiihdyin, kun ehdotettiin kokeilua. Pari kk sen jälkeen itse oli pakko hypätä kokeiluun. Kannattaa miettiä. Ei ole kenenkään etu, jos kotona vain lääkitys päällä ollaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Ainoo piristävä, joka mul on ollut, ni Voxra, mut ku mul on toinen lääke samalla, ni ne yhdistettynä tulee hirvee päänsärky. Sit säbää pelatessa hikoilen myös Voxran kans kuin sika, ni se ei tunnu kivalta ja pelkäsin, et sitä pitäis selittää jotenkin, ni lopetin sit Voxran. Mut ehkä sulle vois olla siitä jotain apua. Se on piristävä ainakin mun mielestä.
Voxra ei mulla hikoiluta, mutta Venlafaxiini kylläkin. Ainakin isoissa annoksissa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Onko jollain teistä jolla kokeiltu voxraa todettu adhd? Tai onko adhd:n hoitoon kokeiltu voxraa?
Onko ollut minkälaista apua?

Nyt suunnilleen kuukauden syönyt 150mg/pvä, ja huomannut että ajatukset selkeytynyt huomattavasti.
Ja ykp:ssä ollessa tein paperitestin adhd:tä varten ja se oli melkosen adhd/add puolella.
Nettitestit samoten. Ja myös terveysasemalla tehdyn paperin mukaan voisi olla.
Sain myös psykiatriselta sairaanhoitajalta vihkosen mukaan missä kerrotaan adhd:sta ja siinä oli esimerkkejä millasia on jotkut ihmiset joilla on kyseinen härö ja melko monesta niistä tunnistin itteni.
Snadina taustatietona on se että oon syönyt muistaakseni 6 eri masennuslääkettä tätä ennen(ei ole tallessa reseptejä niin ei voi muistaa kaikkia mitä syönyt), ja mistään ei ole ollut muuta vaikutusta kun hetkellisiä erektio-ongelmia jotka on loppunut lääkityksen lopetettua.
Nyt miettinyt vaan sitä että mitä vittua tässä tekis...
Lukenut että masennusta löytyy adhd:n piiristä(kuten myös päihderiipppuvuutta ja muitakin jotka natsais), mutta kun ei terveydenhoitajia kiinnosta edes testata onko mulla mitään adhd tms.

Edit: suvussakin on muutamalla adhd tms. ei kyllä tietoa että onko periytyvää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Onko jollain teistä jolla kokeiltu voxraa todettu adhd? Tai onko adhd:n hoitoon kokeiltu voxraa?
Onko ollut minkälaista apua?

Nyt suunnilleen kuukauden syönyt 150mg/pvä, ja huomannut että ajatukset selkeytynyt huomattavasti.
Ja ykp:ssä ollessa tein paperitestin adhd:tä varten ja se oli melkosen adhd/add puolella.
Nettitestit samoten. Ja myös terveysasemalla tehdyn paperin mukaan voisi olla.
Sain myös psykiatriselta sairaanhoitajalta vihkosen mukaan missä kerrotaan adhd:sta ja siinä oli esimerkkejä millasia on jotkut ihmiset joilla on kyseinen härö ja melko monesta niistä tunnistin itteni.
Snadina taustatietona on se että oon syönyt muistaakseni 6 eri masennuslääkettä tätä ennen(ei ole tallessa reseptejä niin ei voi muistaa kaikkia mitä syönyt), ja mistään ei ole ollut muuta vaikutusta kun hetkellisiä erektio-ongelmia jotka on loppunut lääkityksen lopetettua.
Nyt miettinyt vaan sitä että mitä vittua tässä tekis...
Lukenut että masennusta löytyy adhd:n piiristä(kuten myös päihderiipppuvuutta ja muitakin jotka natsais), mutta kun ei terveydenhoitajia kiinnosta edes testata onko mulla mitään adhd tms.

Edit: suvussakin on muutamalla adhd tms. ei kyllä tietoa että onko periytyvää
Hyvä että Voxrasta on apua. Pääasia varmaan että auttaa? Itse en kyllä tiedä asiasta yhtään mitään.

Mulla taas ajatuksia selkeyttää psykoosilääke. Esim 15mg Abilify. Ei mitään tietoa miksi tai sitten se on jotain psykoottista masennusta.

Voxra ei mulla hikoiluta, mutta Venlafaxiini kylläkin. Ainakin isoissa annoksissa.
Epäilen itse että tuohon Venlafaxiniinkin tottuu. Koska ei yhtään hikoiluta 375mg Venlafaxini. Enempää tuota ei saakaan ottaa. Myös tuo Venla taitaa vähän selkiyttää ajatuksia. Pienemmällä annoksella on vaan vähän heikommin tehoa minusta.


Itsekin pyysin tuota Voxraa uudelleen, mutta lääkärin mukaan kokeillaan jotain muuta seuraavaksi. Mutta tuo Abilify nyt pysyy ja on ihan hyvä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Hyvä että Voxrasta on apua. Pääasia varmaan että auttaa? Itse en kyllä tiedä asiasta yhtään mitään.

Mulla taas ajatuksia selkeyttää psykoosilääke. Esim 15mg Abilify. Ei mitään tietoa miksi tai sitten se on jotain psykoottista masennusta.


Epäilen itse että tuohon Venlafaxiniinkin tottuu. Koska ei yhtään hikoiluta 375mg Venlafaxini. Enempää tuota ei saakaan ottaa. Myös tuo Venla taitaa vähän selkiyttää ajatuksia. Pienemmällä annoksella on vaan vähän heikommin tehoa minusta.


Itsekin pyysin tuota Voxraa uudelleen, mutta lääkärin mukaan kokeillaan jotain muuta seuraavaksi. Mutta tuo Abilify nyt pysyy ja on ihan hyvä.
Joo todellakin on hyvä että edes jotain apua.
Enimmäkseen mietin kuitenkin vaan että onkohan kuitenkin nyt lähdetty hoitamaan väärää tautia kun masennusta ollut yläasteesta lähtien. Eli noin parikyt vuotta.
Oon aikasemmin miettiny noita psykoosilääkkeitäkin, mutta oon kieltäytyny vaikka onkin pari kappaletta psykoosiakin takana. Yhdestä on omakannassa jotain tekstiäkin kun sairaalareissu, mutta psykiatrinen sairaanhoitajakin oli kai sitä mieltä että ei ole tarvetta. Toi josta merkintä niin se oli vähän pidemmän piristekuurin lopputulos. Tai unettomuushan se tais olla niiden hallujen taustalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
1,5 viikkoa mennyt ilman muita lääkkeitä ja nyt toista päivää ilman venlaa. Särkylääkkeitä piti syödä melkoisesti Voxran loppumisen jälkeen. Nyt on jo semmoinen olo, ettei päätä särje. Mutta saa nähdä mitä lääkkeiden uudelleen aloitus tulee aiheuttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Sairauteni alkuaikoina olisin voinut vihastua tälle kommentille, mutta olen tietyiltä osin samoilla linjoilla viestisi kanssa. Vaikka itse en "menkää töihin" linjaa harrastakaan, niin olen samaa mieltä ajatuksen kanssa että ei se tauti siitä ainakaan parane että rajaa itseltään pois mahdollisuuksia kehittyä tai lisätä sisältöä elämään sillä ajatuksella että työnteko ja oikeastaan kotoa poistuminen on ehdoton ei, lääkkeiden toimivuus tiedetään lääkäriä paremmin ja niin edespäin. Sen myönnän että itsestäni ei 8-16 päivätyöhön nykyisillä resursseillani olisi, mutta olen nähnyt kuntouttavan työtoiminnan hyvänä kompromissina sen sijaan että jäisin sairauspäivärahalle tai eläkkeelle, koska taloudellinen tilanteeni ei millään riittäisi mihinkään psykoterapiaan edes kela-korvauksen kanssa ja uusiin tilanteisiin joutuminen on ainakin itselläni edesauttanut kuntoutumista enemmän kuin jatkuva kotona lojuminen.
Ei tosiaan parane kotona lojumalla, vaan jotain tekemistä olisi hyvä olla. Itse oon nyt vähän tehnyt pihatöitä. Varmaan sitä jotain muutakin keksii. Ennätys oli tosiaan 19 000 askelta jotain hommia päivässä. Voi olla kyllä että askelmittari sekoili jotain omiaan ja oikeasti ei ollut noin paljon.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Mä tein liikaa duunia, perjantai päivä meni liian nopeasti, tänään tuntuu perjantailta vaikka on lauantai, sika väsynyt, mutta kyllä 09 saa luvan riittää, tosin päiväunet ovat kivoja, ihanaa mennä nukkumaan viileän peiton väliin köllimään keskellä päivää.

Pitää taas ottaa 2*75mg lyricaa, ei elämää muuten jaksa, kune hermot menee, kaikki ihmiset itkee ja purkautuu juuri minulle!
en minä ole mikään psykiatri, enkä oikein jaksa laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


Auton korjausta tietokoneella ja mekaanisesti to-pe, aamut ovat pahoja kun pitää herätä 07, ei yhtään kiva, olen yöduunari mielummin, silloin saa olla vieläpä rauhassa.

Hyvää viikonloppua kaikille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Mä tein liikaa duunia, perjantai päivä meni liian nopeasti, tänään tuntuu perjantailta vaikka on lauantai, sika väsynyt, mutta kyllä 09 saa luvan riittää, tosin päiväunet ovat kivoja, ihanaa mennä nukkumaan viileän peiton väliin köllimään keskellä päivää.

Pitää taas ottaa 2*75mg lyricaa, ei elämää muuten jaksa, kune hermot menee, kaikki ihmiset itkee ja purkautuu juuri minulle!
en minä ole mikään psykiatri, enkä oikein jaksa laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


Auton korjausta tietokoneella ja mekaanisesti to-pe, aamut ovat pahoja kun pitää herätä 07, ei yhtään kiva, olen yöduunari mielummin, silloin saa olla vieläpä rauhassa.

Hyvää viikonloppua kaikille.
Itse hain kokemusasiantuntijaksi. Saa nähdä hylätäänkö vai hyväksytäänkö. Jotain siihen hakuun tuli silti kirjoitettua.

Itse kun en pysty nukkumaan päiväunia, niin pitäisi varmaan mennä vaan aikaisemmin nukkumaan. Vaikka kovin myöhään ei mene muutenkaan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Voxran käyttäjät. Onko teillä pahentunu ahdistus tai paniikkikohtaukset?

Äskeinen kauppareissu oli näet mielenkiintoinen. En muista siitä oikeastaan muuta kun että liukuportaissa sanoin ulos lähtiessä edellä oleville parille kundille "liiku".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Voxran käyttäjät. Onko teillä pahentunu ahdistus tai paniikkikohtaukset?

Äskeinen kauppareissu oli näet mielenkiintoinen. En muista siitä oikeastaan muuta kun että liukuportaissa sanoin ulos lähtiessä edellä oleville parille kundille "liiku".
Ei. Mulla on Voxran lisäksi Pregabalin (Lyrica) ahdistusta varten ja Voxra hilattiin just 300->450 kun ahdistusoireet alkoivat palata ketamiinihoidon loppumisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Voxran käyttäjät. Onko teillä pahentunu ahdistus tai paniikkikohtaukset?

Äskeinen kauppareissu oli näet mielenkiintoinen. En muista siitä oikeastaan muuta kun että liukuportaissa sanoin ulos lähtiessä edellä oleville parille kundille "liiku".
Itse oon käyttänyt vain yhden purkin Voxraa, mutta ei pahentunut minullakaan.
Ei. Mulla on Voxran lisäksi Pregabalin (Lyrica) ahdistusta varten ja Voxra hilattiin just 300->450 kun ahdistusoireet alkoivat palata ketamiinihoidon loppumisen jälkeen.
Mulla oli 12 kertaa ECT sähköhoitoa. Se oli ihan tehokas. Saa nähdä tuleeko lisää, vai jäikö se nyt tuohon 12 kertaan mun kohdalla. Varsinkin se tiheä ekat 8 kertaa oli tosi tehokas. Ja ihan hyvä oli myös viimeiset 4 kertaa, jotka oli 3 viikon välein. Välissä oli jotain 1.5kk väli, jolloin ehti pahentua enemmän. Nyt on pysynyt aika tasaisena, mikä on ihan hyvä. 2mg Risperidon vaihdettiin 15mg Abilifyyn, mikä on taas voinut huonontaa nukkumista. Abilify on ollut kyllä muuten oikein hyvä. Tänäänkin heräsin kuudelta ja pitää mennä sitten aikaisemmin nukkumaan. Abilifystä luki jotain, että se olisi aktivoiva.
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
363
Masennusta on ollut aika vähän nykyään ja tuo Sertralin vähennettiin 1 tablettiin kuukausi sitten. Mutta tässä pari kuukautta sitten kiinnitin huomiota siihen että minun on pirun vaikea olla paikoillani tekemättä mitään. Esim elokuvia katsottaessa pitää käyttää koko ajan jotain nettiä puhelimella tai sitten tietokoneella kun katsoo samalla elokuvaa ja esim. traktorilla ajettaessa jyrääminen tai ottosten haku melkein edellyttää että tekee samalla jotain puhelimella kun nuo ovat melko pitkäveteisiä töitä.

Onkohan tässä lääkkeiden seurauksena tullut sitten joku ADHD tai ADD kun tuntuu että vuosi sitten pystyin paremmin katsomaan elokuvia tai tekemään töitä ilman että tein samalla muuta.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Uskon kait ettei minulla ole ollenkaan mitään masennusta taikka paniikkikohtauksia, joko ne
a) ovat parantuneet iän myötä
b) ne johtuivat vain armeijan 87/88 sekä keliakian sekä lakt.intoleranssin hoitamattomuuden vuoksi.

Mikä on masennus? sekö että on paha olla?
paniikkikohtaus? että tuntuu että menettää tilanteen hallinnan?

Johonkinhan pitää raja vetää , mutta tuntuisi että voisi jättää turhat lääkkeet pois, sitä tosin koetettiin ja riippuvuus oli jo tehnyt tehtävänsä, tuli karmeat valtaisat oireet.

Ehkä on laskelmoitua asiaa, 1+1 = masennus nähtävästi
2+8=paniikkohtaukset, johonkin jotain diagnoosia pitää tehdä.
Onko näin tarpeellista sitä ei kukaan tiedä o_O

Armeija (lue:sivari=pakkoarmeija) on karmea tunneshokki, todella inhottavaa että ihmisen psyykettä koetellaan tarkoituksella tuolaisella tavalla, toisaalta hyväkin että jokainen ihminen laitetaan samalle lähtöviivalle, samoin vaattein, ei mitään spesiaalia mutta kuitenkin, onko aivan pakko ehkä? kuka osaisi tuohon vastata? ei kukaan, ei ole sellaista psykiatria joka ymmärtäisi kaiken :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Uskon kait ettei minulla ole ollenkaan mitään masennusta taikka paniikkikohtauksia, joko ne
a) ovat parantuneet iän myötä
b) ne johtuivat vain armeijan 87/88 sekä keliakian sekä lakt.intoleranssin hoitamattomuuden vuoksi.

Mikä on masennus? sekö että on paha olla?
paniikkikohtaus? että tuntuu että menettää tilanteen hallinnan?

Johonkinhan pitää raja vetää , mutta tuntuisi että voisi jättää turhat lääkkeet pois, sitä tosin koetettiin ja riippuvuus oli jo tehnyt tehtävänsä, tuli karmeat valtaisat oireet.

Ehkä on laskelmoitua asiaa, 1+1 = masennus nähtävästi
2+8=paniikkohtaukset, johonkin jotain diagnoosia pitää tehdä.
Onko näin tarpeellista sitä ei kukaan tiedä o_O

Armeija (lue:sivari=pakkoarmeija) on karmea tunneshokki, todella inhottavaa että ihmisen psyykettä koetellaan tarkoituksella tuolaisella tavalla, toisaalta hyväkin että jokainen ihminen laitetaan samalle lähtöviivalle, samoin vaattein, ei mitään spesiaalia mutta kuitenkin, onko aivan pakko ehkä? kuka osaisi tuohon vastata? ei kukaan, ei ole sellaista psykiatria joka ymmärtäisi kaiken :(
Mulla on nyt Abilify 15mg -> 22.5mg, Venlafaxin 225mg, Tolvon 30mg, Ketipinor 25mg.

Unohdin ottaa aamulla lääkkeet ja otinkin sitten vasta 15.00 aikaan. Nukutti vain paremmin ja tänään kokeilinkin ottaa 14.00 aikaan, että ei liikaa siirrä lääkkeenoton aikaa.

Jos on jotain häröjä, niin esim tuo Abilify tuntuu aika hyvältä. En kyllä mitään eroa huomannut, kun annosta nostettiin, mutta se tuskin mitään haittaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Nyt muutama viikko jo ilman mitään lääkkeitä. Keskittymiskyvyssä ongelmia, eikä sormet meinaa löytää oikeaa näppäintä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Nyt muutama viikko jo ilman mitään lääkkeitä. Keskittymiskyvyssä ongelmia, eikä sormet meinaa löytää oikeaa näppäintä.
Paranemisia. Mitä veikkaat johtuuko vierotusoireista vai mistä?

Itse vähensin vain vähän Venlafaxinia. 375mg -> 300mg -> 225mg. Tuossa en oikein mitään eroa huomannut. Enempää en laske, kun on määrätty 225-300mg. Lääkäriltä varmaan kysyn reilun kuukauden päästä, että voisiko Abilify lääkkeen nostaa 22.5mg -> 30mg. Tuo Abilify tuntuu aika hyvältä, koska tuntuu, että ei mitään lääkettä söisikään.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
Masennusta itsellä. En ole syönyt lääkkeitä, enkä toivottavasti aiokaan. Tuntuu, että kaikki elämän osa-alueet romahtaa yksi kerrallaan eikä mitkään toimenpiteet saa niitä pysymään pystyssä. Parisuhde, työ, ystävät, harrastukset tipahtelee yksi kerrallaan pois vaikka kuinka yrittää. Arki on lähinnä sohvalla makoilua ja kotona puuhaamista ja pelaamista. Mikään ei oikeastaan kiinnosta juurikaan, teen vaan juttuja sen takia, että aika kuluu edes jotenkin. Fyysiset kivut on aika kovat. Sellaisia lihaskipuja, karheutta ja pistelyä. Terapiaa on reilu vuosi takana.

Epäilyttää, voiko tästä koskaan parantua? Kova häpeä on siitä, että pitäisi olla elämänsä kunnossa ja parhaassa iässä ja ei saa mitään aikaiseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
@kasa
Kannattaa ehkä ne lääkkeetkin kokeilla, vaikka niistä ei kaikille apua olekaan. Mulle niistä ei tullut oikein mitään, mutta kaveri sai kuulemma jotain ihan oikeita boosteja niistä, joilla pääsi eteenpäin.
Mulle on tehonnut ehkä nyt parhaiten pakotetut rutiinit ja erityisesti liikunta. Nuokin voi tietysti olla vaikea aloittaa, jos on mieli aivan sysipaskana, mutta jo ihan reipas kävelykin saattaa auttaa. Pääset ainakin pois kämpästä vähäksi aikaa :)
Epäilyttää, voiko tästä koskaan parantua? Kova häpeä on siitä, että pitäisi olla elämänsä kunnossa ja parhaassa iässä ja ei saa mitään aikaiseksi.
Tiedän tunteen aika 100%. On todella perseestä. Toivottavasti pikkuhiljaa lähtee elämä taas nousuun :tup:
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Noin pari viikkoa sitten nostettu Voxra 150mg/pvä ---> 300mg/pvä.
Tuntuu että veri kiertää paremmin. Tai siis lihasten jännitys on helpompaa kun ennen lääkitystä. Alapäässä myös.
Haittapuolena nyt tullu vaan ton noston jälkeen että päätä särkee aamusin.
Tosin se voi johtua siitäkin että nyt tuli lisäyksenä Mirtazapin 15mg illalla että sais nukuttua pidempiäkin pätkiä kun 2h tms.
Levottomia unia ainakin tai painajaisia tai jotain sellasta tullu lisää kun monesti herää hiestä tyyny märkänä säpsähtäen.
Ehkä hieman paremmin nukkunu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Mullakin on vähän vaihdettu. Aamulla 50mg Noritren, 75mg Venlafaxin ja 15mg Abilify. Illalla nukkumista varten 30mg Tolvon ja 25mg Ketipinor. Ja noista Venlafaxin lopetetaan kokonaan, jotain 3 viikon päästä.

Masennusta itsellä. En ole syönyt lääkkeitä, enkä toivottavasti aiokaan. Tuntuu, että kaikki elämän osa-alueet romahtaa yksi kerrallaan eikä mitkään toimenpiteet saa niitä pysymään pystyssä. Parisuhde, työ, ystävät, harrastukset tipahtelee yksi kerrallaan pois vaikka kuinka yrittää. Arki on lähinnä sohvalla makoilua ja kotona puuhaamista ja pelaamista. Mikään ei oikeastaan kiinnosta juurikaan, teen vaan juttuja sen takia, että aika kuluu edes jotenkin. Fyysiset kivut on aika kovat. Sellaisia lihaskipuja, karheutta ja pistelyä. Terapiaa on reilu vuosi takana.

Epäilyttää, voiko tästä koskaan parantua? Kova häpeä on siitä, että pitäisi olla elämänsä kunnossa ja parhaassa iässä ja ei saa mitään aikaiseksi.
Saa nähdä miten mulla alkaa tuo Noritren tehoamaan. Joku lääke kun saattaisi auttaa noihin kipuihin. Mitä jos yrittäisit lopettaa pelaamisen ihan kokonaan? Turha varmaan pelata, jos se ei edes kiinnosta hirveästi? Itse en ole ollut missään terapiassa, mutta 12 kertaa sähköhoitoa oli ihan hyvä. Nyt ei ole enää hetkeen ollutkaan sähköä, mutta kai sitä pärjää aivan ilmankin. Luulisin että jotain pysyvää positiivista vaikutusta oli.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Mullakin on vähän vaihdettu. Aamulla 50mg Noritren, 75mg Venlafaxin ja 15mg Abilify. Illalla nukkumista varten 30mg Tolvon ja 25mg Ketipinor. Ja noista Venlafaxin lopetetaan kokonaan, jotain 3 viikon päästä.


Saa nähdä miten mulla alkaa tuo Noritren tehoamaan. Joku lääke kun saattaisi auttaa noihin kipuihin. Mitä jos yrittäisit lopettaa pelaamisen ihan kokonaan? Turha varmaan pelata, jos se ei edes kiinnosta hirveästi? Itse en ole ollut missään terapiassa, mutta 12 kertaa sähköhoitoa oli ihan hyvä. Nyt ei ole enää hetkeen ollutkaan sähköä, mutta kai sitä pärjää aivan ilmankin. Luulisin että jotain pysyvää positiivista vaikutusta oli.

Pyysitkö ihan ite tota sähköhoitoa vai tuliko se määräyksenä?
Veikkaan että mun kuvitelma tosta hoidosta on vääristyny kauhuleffojen ja muutaman kunnon sähköiskun värittämänä.
Tän mielikuvani kanssa en kyllä todellakaan ottas tollasta hoitoa vastaan ilman lepositeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Pyysitkö ihan ite tota sähköhoitoa vai tuliko se määräyksenä?
Veikkaan että mun kuvitelma tosta hoidosta on vääristyny kauhuleffojen ja muutaman kunnon sähköiskun värittämänä.
Tän mielikuvani kanssa en kyllä todellakaan ottas tollasta hoitoa vastaan ilman lepositeitä.
Pyysin itse. Aikaisempi lääkäri sanoi mulle, että sähkö on vaikeammille tapauksille, mutta tuo uusi lääkäri päästi. Ilmeisesti psykoottinen masennus ja fibromyalgia. Pään magneettikuvauksessa olin myös varalta.

Hoitajat usein laittoi sen piikin niin, että tuli mustelma. Ja pääkipua vähän ekana päivänä, mutta olo oli paljon parempi. Kyllähän siinä vähän sätkii jalat, mutta tapahtuu nukutuksessa, niin on kyllä minusta tosi helppo juttu. Suuhygienistikin oli jännittävä, oikeastaan jännittävämpi, mutta hampaat tuli hyviksi.

Itsekin tässä joskus sain sätkyt lampusta ja sattuihan se vähän. Mutta tuo ECT ei ole yhtään samanlainen. Eli ainakin mulla vain pienehköä pääkipua, mutta parempi olo muuten.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Aa se tehään nukutuksessa.
Edelleen mulla mielikuva että laitetaan vaan tyyliin kaksinkerroin taitettu vyö tai joku puukapula hampaiden väliin ja piuhat päähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
On siinä tosiaan hammassuojat, mutta sekin laitetaan nukutuksessa, kun siitä ei itse muista mitään. Piuhojakaan ei taida tulla päähän, vaan ne kaksi "anturia" on kai irrallisia. Annetaan siis sätky ja sitten siirrytään seuraavan potilaan luokse. Happimaski on kanssa aluksi, olisko sitten sitä nukutusta varten. Se nukutus taas kestää vain vähän aikaa ja pian onkin jo hereillä. Tuollainen käsitys siis itsellä ECT:stä.

Joskus oon seurannut viereisen potilaan monitoria ja syke on ollut lähes 100. Kun itsellä on jotain 65 siinä huilaillessa sängyllä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Nää on taas näitä kun jostain mitä netistä lukee on osittain samoja oireita.
Tossa fibromyalgiassa suht natsaavia oireita, varsinkin kun se liittyy reumatismiin.
Faijalla melko paha nivelreuma ja jostain on jääny mieleen että se on jotenkin periytyvää.
Taas yks aihe mitä sanoa lekurille.
Ois niin vitusti helpompaa kun ois joku yks testi josta tulis lappu käteen, sulla on tämä tauti/oireyhtymä/mikä vaan, tee näin niin elämä helpottuu.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Nää on taas näitä kun jostain mitä netistä lukee on osittain samoja oireita.
Tossa fibromyalgiassa suht natsaavia oireita, varsinkin kun se liittyy reumatismiin.
Faijalla melko paha nivelreuma ja jostain on jääny mieleen että se on jotenkin periytyvää.
Taas yks aihe mitä sanoa lekurille.
Ois niin vitusti helpompaa kun ois joku yks testi josta tulis lappu käteen, sulla on tämä tauti/oireyhtymä/mikä vaan, tee näin niin elämä helpottuu.
Jos sulla on kroonisia kipuja niin ootko kokeillut ottaa yhteyttä paikallisen terveydenhuollon kipuklinikkaan (esim. HUS)?
Kun mä olin ketamiinihoidossa, niin samassa hoitotilassa oli usein kipupotilaita, koska ketamiinihan on monikäyttöinen ja toimii depiksen lisäksi nukutus- ja kivunlievitysaineena. Kerran kun olin tulossa alas omasta sessioista, viereisellä sängyllä joku kipupotilas ylisti hoitajalle ettei hän ole ollut näin kivuton vuosiin. Eli kipuklinikan kautta voisi myös päästä ketamiinihoitoon jolloin kenties kaksi kärpästä jne.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Jos sulla on kroonisia kipuja niin ootko kokeillut ottaa yhteyttä paikallisen terveydenhuollon kipuklinikkaan (esim. HUS)?
Kun mä olin ketamiinihoidossa, niin samassa hoitotilassa oli usein kipupotilaita, koska ketamiinihan on monikäyttöinen ja toimii depiksen lisäksi nukutus- ja kivunlievitysaineena. Kerran kun olin tulossa alas omasta sessioista, viereisellä sängyllä joku kipupotilas ylisti hoitajalle ettei hän ole ollut näin kivuton vuosiin. Eli kipuklinikan kautta voisi myös päästä ketamiinihoitoon jolloin kenties kaksi kärpästä jne.
En ole ollut oikeastaan mitenkään aktiivinen noitten kipujen kanssa.
Muutaman kerran maininnu terveydenhoitajalle ja lekurille jne, mutta eipä niitä ole kiinnostanu tms. Ei olla merkattu ees omakannan potilaskertomukseen vai mikä onkaan nimeltään.
Veikkaan että mulle ei ketamiinihoitoa ihan heti lähetä kokeilemaan kun papereissa on päihteiden käyttöä.
Täytyy kyl ottaa puheeks toi psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa toi kipuklinikka kun muutaman päivän päästä on sillä käynti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Nää on taas näitä kun jostain mitä netistä lukee on osittain samoja oireita.
Tossa fibromyalgiassa suht natsaavia oireita, varsinkin kun se liittyy reumatismiin.
Faijalla melko paha nivelreuma ja jostain on jääny mieleen että se on jotenkin periytyvää.
Taas yks aihe mitä sanoa lekurille.
Ois niin vitusti helpompaa kun ois joku yks testi josta tulis lappu käteen, sulla on tämä tauti/oireyhtymä/mikä vaan, tee näin niin elämä helpottuu.
Mulle lääkäri taisi kertoa jotain, että masennus ja fibromyalgia on vähän sama asia. Miten tuon nyt sitten osaisi kertoa. Jos masentaa, niin tulee niitä kipuja?

Fibromyalgialle on myös testi olemassa. Siinä merkataan kipupisteitä ja mulla meni aika symmetrisesti, että vasemmalla ja oikealla puolella tuntui. Enimmäkseen jaloissa. Kipu voisi tulla myös yllättäen, jos joku vaikka omasta mielestä "vittuilee".

Mulla ei varmaan lääkkeistä kokonaan päästä eroon, kun Abilify psykoosilääkkeestä on ollut hyötyä.

"Varmin teoria oireyhtymän syystä on, että kivun käsittely aivoissa on herkistynyt ja kevyt ärsykekin koetaan kipuna."
"Pidemmällä aikavälillä pitäisi kuitenkin löytää sellaisia omahoidollisia ratkaisuja, joilla lääkkeistä päästään mahdollisimman pitkälti eroon."
"Keskeistä on myös parempi elämänhallinta ja liiallisen stressin välttäminen."

"Kipukynnystä voidaan muuttaa amitriptyliini-nimisellä lääkkeellä, mikä korjaa myös unirytmiä ja auttaa siten osaa potilaista."
Fibromyalgia | Mehiläinen

Mulla ei ole tuota Triptyliä, mutta Noritren pitäisi olla aika sama.
" Lääke kehiteltiin masennuslääkkeeksi suunnilleen samaan aikaan kuin amitriptyliini, josta nortriptyliini on johdettu."
Nortriptyliini – Wikipedia


Se vielä että sähköhoito ei pitäisi auttaa fibromyalgiaan, mutta tuleehan siitä sähköhoidosta muuten paljon parempi olo.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 508
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom